Min VW ID.Buzz GTX LWB

Her kan du vise din Volkswagen frem og få feedback
Forumregler
Værkstedet - Galleri/Show off - Volkswagen > Tilføjelse til de generelle regler
Billeder eller video er et krav i galleriet.
Emnetitel skal indeholde [Årgang] [Mærke][Model]
Bilen skal være indenfor VAG-gruppen.
Bilen skal være din egen.
ij6210
Aktiv medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 138 times
Been thanked: 273 times

Min VW ID.Buzz GTX LWB

Indlæg af ij6210 » 13. feb 2025, 22:11

Så kom dyret endelig. Super fed bil (hvis man er til store og lange biler der mere minder om en varevogn end en sportsvogn). Bestilt 3. september, så jeg har ventet ret længe.
Bilen er en ID.Buzz LWB GTX med 7 sæder. Jeg har valgt sølvgrå metallic standardfarve, og synes farven er flot, og jeg bilder mig ind at den har et lille skær af blåt over sig. Af ekstraudstyr har jeg valgt varmepumpe, svingbart træk og 230V stik. Jeg har ikke krav om den vilde HiFi lyd, panoramaglastag har jeg prøvet før og føler ikke behovet, og mht. fælge er 20" fint (21" koster også lidt på rækkevidden). Skulle jeg gøre noget om, så havde jeg nok valgt Komfortpakke+ (multiflexbund, netadskillelse og ekstra lydisoleret glas), men jeg er godt tilfreds. Farve gider jeg ikke betale så meget ekstra for. Havde det været 5.000 kr. havde det måske været en anden sag. Bilen kan jo altid folieres, evt. som 2-farvet, men tror ikke jeg vælger at gøre dette - det skulle da lige være en lille blå/gul gimmick.

Jeg havde aldrig kørt i hverken en lang eller en GTX før, men da jeg synes den almindelige og gamle 2022-version kørte udmærket, så var jeg ikke nervøs for at blive skuffet over GTX.

Første indtryk: Den ligger virkelig godt på vejen. Ujævnhederne klarer den også fint. Selvfølgelig kan den danse lidt hvis der er større bump, men man sidder med følelsen af, at den er stabil. Har ikke fået leget med de forskellige køre-modes endnu, skal snart ud på motorvejen og teste sport-indstillingen ud.

En del af de mange nye ting / forbedringer skyldes dens software. Der er mange ting der kan indstilles, specielt at bilen selv låser når man forlader den er jeg glad for. Den kan også automatisk låse op når man nærmer sig, men det har jeg slået fra (var træt af at bilen hele tiden låste op derhjemme når jeg nærmede mig).
Man kan nu manuelt sætte batteriet til at varme op, så det er klar til hurtigladning. Og dens navigation kan vise hvor meget batteri-% forventes at være ved ankomst. Så må jeg se, om det også virker på Google Maps, som jeg foretrækker at bruge.

I den nye ID software er der kommer nogle genveje der ligger permanent i toppen af den store 12,9" skærm. Og der er kommet lys i knapperne under skærmen.
"Gear-vælgeren" er nu den højre stang ved rattet (på ID.4 anno 2021 var det en separat buttet knap over den højre stang), hvilket betyder, at vinduesviskerfunktionen er flyttet over i den venstre stand hvorfra man også styrer lyset.
Touch-knapperne virker kraftigt forbedret ift. de lidt knirkende knapper fra den gamle ID.4, og der er kommet knapper til at skippe musiknumre frem/tilbage (var der ikke i ID.4 2021). Infotainment er mærkbart hurtigere end på de gamle versioner.

Bagklappen er naturligvis elektrisk, her skal man lige være opmærksom på, om der er plads til at åbne klappen helt, for den går lidt højere op end bilens højde, der er knap 1,94 meter. I min carport ser det ikke ud til at være et problem, men det skal lige indskærpes for ungerne (og konen), at de aldrig selv begynder at åbne uden at have checket for højden, ellers er det et spørgsmål om tid før det går galt. Til gengæld behøver jeg nu ikke bekymre mig om sidedørene, da det er skydedøre. Her er det højst fingre der kan komme i klemme, og de skal lære at de ikke selv må skubbe dørene, selvom de åbner lidt langsomt.

Mange ting har jeg ikke fået leget med endnu, fx sædernes massagefunktion.

Jeg spurgte til bilens 12V batteri fordi jeg har oplevet at forklimatisering ikke altid virkede - svaret var, at det kun var et problem på de gamle ID modeller og ikke 2025-modeller. Jeg håber de har ret.

Jeg skal hurtigst muligt have købt en elektronisk p-skive. For den manuelle, der fulgte med, sidder jo helt ude i siden, og ruden er altså kæmpestor og skiven er umulig at nå fra førersædet. Ud med den. Vinduesviskerne er ikke testet, nogle skriver at viskerbladene er ringe og at man skal købe Bosch. Dem på min lejede ID.4 imponerede mig i hvert fald ikke.

Bilen har jo ingen frunk - eneste man får ud af at åbne bilens frontklap er adgang til at påfylde sprinklervæske.
Bag i bilen er bagagerummet ikke stort hvis man har alle sæder oppe, der er dog mere plads end i en tilsvarende Touran.

Man sidder rigtig, rigtig godt i bilen. Håber virkelig også at konen synes dette, men jeg kan ikke se hvilken bil der skulle være bedre til lange ture end denne. Man har et fremragende udsyn, ud over at bilen selvfølgelig er stor og høj, så man skal holde øje med ikke at overse store sten/klodser. Den har heldigvis 360 graders p-kameraer, så man kan se det hele fra fugleperspektiv. Det kunne godt blive en handy feature.
Automatisk parkering/parkeringshjælp: Jeg ved ikke om jeg kommer til at bruge det. Dens sensorer er jo ret følsomme, og jeg kan sagtens parkere steder hvor de bipper og hylder, fordi bilen måske ikke mener der er plads. Hvis jeg havde en fast p-plads i fx mit firma, hvor jeg selv havde svært ved at parkere, så kunne funktionen være smart og praktisk, men virker det i virkeligheden hvis der ikke er megen plads?

Forbruget kan jeg ikke vurdere endnu. Den blev leveret med 80%, nu er den på 77% og siger 293 km, svarende til 380 km. Men den skal lige lære mit kørselsmønster. Udeladning har jeg naturligvis ikke prøvet endnu.

Nogle ting kan styres af Volkswagen app, dog medfølger der ikke en dongle til "Min Volkswagen" (dansk app), men app'en siger, at man godt kan få det til bilen, og at man skal bestille tid til det.

Jeg kommer med løbende evalueringer når jeg har mere at tilføje.
Her er lidt billeder.
Front.png
Front.png (1.23 MiB) Vist 3624 gange
Bagenden.png
Bagenden.png (750.01 KiB) Vist 3624 gange
Førersiden.png
Førersiden.png (2.21 MiB) Vist 3624 gange
Passagersiden.png
Passagersiden.png (2 MiB) Vist 3624 gange
Bagklap.png
Bagklap.png (1.89 MiB) Vist 3624 gange
Høj bagklap. Men kan indstilles så den ikke åbner helt op
1 Sne buzz.png
1 Sne buzz.png (1.99 MiB) Vist 3387 gange
5 billede i sol 1.png
5 billede i sol 1.png (1.49 MiB) Vist 3387 gange
6 billede i sol 2.png
6 billede i sol 2.png (2.29 MiB) Vist 3387 gange
7 Brøndby BUZZ.png
7 Brøndby BUZZ.png (2.28 MiB) Vist 3387 gange
Mit andet hjem :-)

2 Blindvinkel indikator.png
2 Blindvinkel indikator.png (1.05 MiB) Vist 3387 gange
Ret stor blindvinkel-indikator.
3 360 kamera.png
3 360 kamera.png (1.24 MiB) Vist 3387 gange
Lækkert 360 graders kamera (beklager at frontkameraet ikke var rengjort)
4 klimaknap 2.sæderække.png
4 klimaknap 2.sæderække.png (1.8 MiB) Vist 3387 gange
2. sæderække kan selv indstille sin temperatur
8 Google Maps Android Auto.png
8 Google Maps Android Auto.png (1.34 MiB) Vist 3387 gange
Android Auto - jeg bruger det altid
9 Android App drawer.png
9 Android App drawer.png (1.22 MiB) Vist 3387 gange
Man kan stadig se Google Maps selvom man vælger apps
10 Favorit genveje.png
10 Favorit genveje.png (1.19 MiB) Vist 3387 gange
11 VW navi.png
11 VW navi.png (1.58 MiB) Vist 3387 gange
VW's egen navi. Har ikke prøvet endnu, men skal selvfølgelig teste det. Kan indsætte ladestationer på ruten.
12 Gem parkering billede når man parkerer.png
12 Gem parkering billede når man parkerer.png (899.53 KiB) Vist 3387 gange
Når man parkerer er der disse genveje, bl.a. kan den gemme ens parkering, så den i princippet burde kunne køre automatisk ind
13 Knapper ved dør føreside.png
13 Knapper ved dør føreside.png (871.5 KiB) Vist 3387 gange
Er vist nogenlunde standard på ID modeller fra 2024 og frem
Senest rettet af ij6210 15. feb 2025, 17:10, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author ij6210 for the post (total 14):
molzJay-JaymajbomDanielB12PLHansHmalernjansommajlandSchmidt and 4 more users
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 254 times
Been thanked: 270 times

Re: Min VW ID.Buzz GTX LWB

Indlæg af majbom » 13. feb 2025, 22:17

Tillykke med den!
//morten

Olibo Green Škoda Enyaq 85 Sportline Advanced 2026

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5091 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 13. feb 2025, 22:45

Tillykke med den. Er du gal den åbner højt bagklappen - man kan vel sætte sin egen maks-højde? Men nok generelt og ikke lokations-specifikt - ved jeg ikke om andre end Tesla har.

Du må gerne tage lidt billeder af interiør :-)
Det er jo bare for sjovt

Jannik
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 83 times
Been thanked: 261 times

Indlæg af Jannik » 14. feb 2025, 07:38

Tillykke med den fine vogn.
Mine forældre er kisteglade for deres Buzz fra 11/23.
Den bil kan bare et eller andet specielt.
Min bil: Mercedes Benz EQE 350+ - 12/2024
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: En enkelt Mercedes, men ellers udelukkende VAG

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 14. feb 2025, 07:42

Den er altså bare ultrasej den kist' .... !! Stort tillykke med den :)

Jeg har flyttet tråden her til galleriet.
Du er da mere end velkommen til at opdatere med flere billeder i post #1 efterhånden som du får taget nogen... ;)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 83 times
Been thanked: 133 times
Kontakt:

Indlæg af Schmidt » 14. feb 2025, 09:27

Fedt - Tillykke med den!
Glæder mig til at høre mere om dine oplevelser når der er gået lidt tid.

Kunne godt selv finde på at kigge i den retning - den kan virkelig noget den vogn :)
VW ID. BUZZ 2026
Skoda Citigo · "MiniHulk" :mrgreen:
Solgt: Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey :roll:

Nicklossi
Aktiv medlem
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 14. feb 2025, 10:33

Jeg synes helt sikker ID BUZZ kan et eller andet :)
Flot farve, den passer godt til den!

Jeg synes bare de fleste anmeldere er lidt negativt stemte over køreegenskaberne på en LWB kontra en SWB.

Brugeravatar
Gylgon
Nyt medlem
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 141 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af Gylgon » 14. feb 2025, 12:09

Fedt nok, tillykke med vognen.

Og rigtig god beskrivelse 👌
Kald mig bare "Just" :D
Vores siden nov. ´21
2020 VW T-Cross 1.5 TSI Style, DSG.

ij6210
Aktiv medlem

Indlæg af ij6210 » 15. feb 2025, 17:29

UPDATE - så er der flere billeder i første indlæg i tråden.

Dag 3 - flere erfaringer. I er velkomne til at stille spørgsmål, selvom de generelle Buzz spørgsmål hører til i ID Buzz tråden. Link: https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=156666

Selvkørende co-pilot fungerer fint, det havde jeg slet ikke forventet. Jeg er bare ikke fan af at bilen hele tiden rykker i rattet, jeg stoler simpelthen ikke på, at jeg ikke risikerer at den fejler.
Fartpilot kan stadig kun justeres i trin på 10. Og det er ikke alle veje hvor den har korrekt fart, fx siger den 80 på Jyllingevej hvor man må køre 50 (før måtte man køre 60), og der er mange andre steder
Ret stor blindvinkel-indikator. Den overser man ikke.

Massagefunktion i sæderne har jeg ikke prøvet før. Det virker vel ok, specielt hvis man lige vil have lænden motioneret lidt
Parkeringshjælpen regner jeg som sagt ikke med at bruge, men når man har parkeret, er der en funktion der hedder “gem parkering”. Så skal man bakke ind i sin indkørsel og er man ikke helt tryg ved det med at bakke, så kan man jo få sin partner til at bakke ind og så gemme den (?). På den ene måde vil jeg gerne prøve det, og på en anden måde virker det helt overflødigt

Android Auto virker som det skal. Som noget nyt kan man nu få vist alle apps på venstre ⅔ af skærmen, mens Google Maps stadig kører på den sidste ⅓ af skærmen. Smart.
Når jeg har været inde og justere på klimaanlægget, så forsvinder klimaskærmen ikke igen, før jeg selv trykker på Android Auto (eller en anden af de 5 genveje øverst på skærmen).

Rækkevidden afhænger meget af klimasystemet. Fx viste den 61% / 234 km, men slog jeg klimasystemet fra, steg den til 248 km. Så det er lige 5% ekstra man får der.
Matrix-lygterne glæder jeg mig til at prøve. De skulle være ret gode.
Der er USB-C stik nok. 2 i føresiden (tæt på rattet), der er i bakspejlet, i døren i passagersiden og ved 2. sæderække. Tror ikke der er ved 3. sæderække.

Den kørte rigtig fint i sneen. Selvfølgelig kørte jeg forsigtigt og jeg slog også autopiloten fra, da jeg på mindre veje kørte lidt tættere på midten end normalt, just in case. Men trods sommerdæk tog den rigtig godt fat. En hård opbremsning i 3 cm nyfalden sne kunne den selvfølgelig ikke klare uden at skride lidt
Skydedørene er en fornøjelse, og børnene synes de er sjove. Det er SÅ rart at man ikke hver gang skal sige “pas på, vi holder tæt på en anden bil”.

3. sæderække ret nem at komme til, netop fordi der er så megen plads
Bagagerummet når man kører med 7 sæder er ikke ret stort, dog klar større end i Touran. Jeg skal lige se, om 3. sæderække kan flyttes lidt frem så der bliver mere plads, for lige nu er der så megen benplads på både række 2 eller 3 at det næsten er arrogant frås af plads.
Hvis jeg kun havde 2 børn KUNNE jeg måske godt have fundet på at vælge den korte version med 6 sæder. Hvor megen benplads og/eller bagageplads man mister ved jeg ikke, men mon ikke der snildt kan sidde 6 fuldvoksne i bilen?

Jeg var spændt på, hvor meget den støjede. Men jeg glemte at lægge mærke til det, det er først nu jeg kom i tanke om det, så det kan ikke have været slemt. Har dog ingen måleinstrumenter, og som skrevet andetsteds, skulle jeg bestille i dag havde jeg taget komfortpakke+ med pga. lydisolering, multiflexbund og varme i ydersæderne på 2. sæderække.

Buzz Box’en kan man bruge til at lægge lidt ting i. Men ellers fylder den jo bare. Det ser ikke ud til at man kan putte ting ind i selve kassen - der kunne da ellers let være plads til fx. en drikkedunk. Bilens kopholder foran kan klappes ind og ud - den der altså ikke specielt elegant ud.

Bilen er virkelig lækker og rolig at køre i. Den står altså bare fast på asfalten, og passagerne har indtil nu været meget tilfredse (happy wife, happy life, ved dog ikke om hun for alvor har tænkt på hvor dyr bilen faktisk er). Nogle kunne nok finde på at kalde den kedelig. For selvom GTX kan accelerere hurtigt vil mange jo finde bilen klodset, måske endda grim, men det er jo en smagssag. Skulle jeg se på mit basale behov kunne jeg jo også sagtens have valgt en Enyaq eller Tavascan, eller en Model Y som - ærligt - på nogle måder måske er et sjovere stykke legetøj. Men for mig er Buzz et valg der kombinerer det pragmatiske med det sjove, jeg er godt tilfreds, og vil næsten ikke engang kalde det for et kompromis, for jeg føler ikke at jeg mangler noget. Jo, jeg gad da godt have rækkevidde som Tesla eller VW ID.7, men er det noget reelt problem? Nej.
These users thanked the author ij6210 for the post (total 2):
DanielB12HansH
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Indlæg af jansom » 15. feb 2025, 17:35

Det kan ikke passe, at du ikke kan justere fartpiloten med +/- 1 kmh. Det skal kunne lade sig gøre
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
PF
Medlem
Geografisk sted: Herfølge
Has thanked: 221 times
Been thanked: 165 times

Indlæg af PF » 15. feb 2025, 17:38

Du kan godt justere fartpiloten i enkelte trin. Du skal bare ikke trykke så hårdt.
Bagerst i Buzz boxen er der en meget dyb skuffe. Du kan bl.a. købe en skraldespandsindsats dertil.
2025 ID.Buzz.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 8070 times
Been thanked: 2414 times

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2025, 18:21

Tak for skriv - spændende at høre mere om den :-)
ij6210 skrev:
15. feb 2025, 17:29
Selvkørende co-pilot fungerer fint, det havde jeg slet ikke forventet. Jeg er bare ikke fan af at bilen hele tiden rykker i rattet, jeg stoler simpelthen ikke på, at jeg ikke risikerer at den fejler.
Fartpilot kan stadig kun justeres i trin på 10.
Skal du ikke bare trykke på set/resume for at justere 1 km/t
+ = +10 km/t
- = -10 km/t
RES = +1 km/t
SET = -1 km/t

Sådan virker det i Skoda, men det kan godt være at det i ID.-bilerne er let tryk og hårdt tryk på +/- i stedet for at det er RES/SET ... men det kan helt sikkert lade sig gøre.
ij6210 skrev:
Der er USB-C stik nok. 2 i føresiden (tæt på rattet), der er i bakspejlet, i døren i passagersiden og ved 2. sæderække. Tror ikke der er ved 3. sæderække.
Den ved bakspejlet har jeg ikke hørt om før - kan du ved lejlighed tage et billede? Det lyder som en god idé hvis man fx skal have et dashcam eller lignende?
ij6210 skrev:
Hvis jeg kun havde 2 børn KUNNE jeg måske godt have fundet på at vælge den korte version med 6 sæder. Hvor megen benplads og/eller bagageplads man mister ved jeg ikke, men mon ikke der snildt kan sidde 6 fuldvoksne i bilen?
Det er vel præcis ved de to sæderækker de 24 cm kommer ind, men så vidt jeg kan se sparer man ikke rigtigt noget ved at vælge den korte, da man betaler ekstra for de seks sæder i den korte, men de "følger med" i den lange, det samme med 3-zoners klimaanlæg med betjening ved anden række, samt komfort pakke plus er noget dyrere pga klimaanlægget ligger i denne pakke.

Hvis jeg konfigurerer en GTX kort og lang med næsten alt ud over panoramatag og ekstra nøgler, men standard hjul, og sølv, så kommer den korte i 602.783 kr
Komfortpakke plus: 21.400 kr
6 sæder: 15.631 kr
Infotainment Plus: 19.204 kr
Varmepumpe: 12.977 kr
træk: 12.201 kr
3 zone klima (med i komfortpakke plus)
varme i sæder på anden række (uden omkostninger med komfortpakke plus)
opvarmelig forrude (komfortpakke plus)
måtter. 1.376 kr

Den lange kommer tilsvarende til at koste 616.284 kr
Komfortpakke plus: 10.533 kr
6 sæder: uden omkostninger i den lange
Infotainment Plus: 19.204 kr
Varmepumpe: 12.977 kr
træk: 12.200 kr
3 zone klima: inkluderet i den lange)
varme i sæder på anden række (uden omkostninger med komfortpakke plus)
opvarmelig forrude (komfortpakke plus)
måtter. 1.376 kr

For de ekstra 13.500 kr får man 24 cm mere bil, mere udstyr er standard, og man får også 86 kWh batteri i stedet for 79 kWh, og man går fra 401 km WLTP til 453 km WLTP, man får så også 200 kW peak i stedet for 185 kW peak
Den korte må køre med 1.800 kg, hvor den lange må køre med 1.600 kg, men bagagerummet med bagerste sæderække ude/lagt ned bliver også lidt mindre i den korte (1.330 vs 1.495 mm)

Så der er lidt plusser og minusser, men jeg synes umiddelbart merprisen for den lange hurtigt giver mening hvis bare man vil have lidt af det udstyr der følger med (og det større batteri)?

DanielB12 skrev:
13. feb 2025, 22:45
Tillykke med den. Er du gal den åbner højt bagklappen - man kan vel sætte sin egen maks-højde? Men nok generelt og ikke lokations-specifikt - ved jeg ikke om andre end Tesla har.
VAG kan nu også, man åbner bagklappen, og justerer klappen manuelt til den højde man vil have, og så holder man knappen inde indtil den kvitterer med et "blip", så åbner den dertil efterfølgende.
Nicklossi skrev:
14. feb 2025, 10:33
Jeg synes bare de fleste anmeldere er lidt negativt stemte over køreegenskaberne på en LWB kontra en SWB.
Interessant - Jeg må have misset de anmeldelser, eller misset den del, har du nogle specifikke der angiver at LWB skulle være anderledes end SWB til enten positiv eller negativ side? Så vil jeg meget gerne se de anmeldelser også :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
PF
Medlem
Geografisk sted: Herfølge
Has thanked: 221 times
Been thanked: 165 times

Indlæg af PF » 15. feb 2025, 18:37

These users thanked the author PF for the post:
BrianDS
2025 ID.Buzz.

ij6210
Aktiv medlem

Indlæg af ij6210 » 15. feb 2025, 19:36

PF skrev:
15. feb 2025, 17:38
Du kan godt justere fartpiloten i enkelte trin. Du skal bare ikke trykke så hårdt.
Bagerst i Buzz boxen er der en meget dyb skuffe. Du kan bl.a. købe en skraldespandsindsats dertil.
Hmm, synes ikke jeg trykker hårdt. I min gamle Touran kunne jeg bruge den metode BrianDS skriver, jeg må prøve at trykke mindre hårdt.

Ja, sandelig. Boxen kan åbnes.
15 Buzz box.png
15 Buzz box.png (395.08 KiB) Vist 3323 gange
BrianDS skrev:
15. feb 2025, 18:21
Den ved bakspejlet har jeg ikke hørt om før - kan du ved lejlighed tage et billede? Det lyder som en god idé hvis man fx skal have et dashcam eller lignende?
Den er god nok. Eller, det sidder ikke i bakspejlet, men lidt tættere på forruden.
14 USB-C ved forruden.png
14 USB-C ved forruden.png (513.99 KiB) Vist 3323 gange
These users thanked the author ij6210 for the post:
BrianDS
VW ID.Buzz GTX (2025)

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 133 times
Been thanked: 477 times

Indlæg af Avantismo » 15. feb 2025, 19:39

Superfed buzz

Tillykke med den
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder…

Audi TT 1,8T 8n & VW ID3 pro

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 15. feb 2025, 20:06

BrianDS skrev:
15. feb 2025, 18:21

VAG kan nu også, man åbner bagklappen, og justerer klappen manuelt til den højde man vil have, og så holder man knappen inde indtil den kvitterer med et "blip", så åbner den dertil efterfølgende.
Tænker jeg alle biler med motoriseret bagklap kan, men hvis du nærlæste så nævner jeg lokation-baseret, Altås at på en specifikt adresse, så åbner den kun til zz mens den alle andre steder åbner xx
Svjv er det kun Tesla X der har det.
Ville være en nice feature i pga p-kælder på job hvor der en del steder er ret lav højde
Det er jo bare for sjovt

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2025, 20:38

DanielB12 skrev:
15. feb 2025, 20:06
Tænker jeg alle biler med motoriseret bagklap kan, men hvis du nærlæste så nævner jeg lokation-baseret, Altås at på en specifikt adresse, så åbner den kun til zz mens den alle andre steder åbner xx
Svjv er det kun Tesla X der har det.
Ville være en nice feature i pga p-kælder på job hvor der en del steder er ret lav højde
Så læste jeg forkert i din beskrivelse - den lokationsbaserede er muligvis smart - men det kan også give nogle udfordringer hvis man er vant til den åbner lavt hjemme, og så ikke tænker over det hvis man holder et andet sted ude...
Men uanset hvad, mon ikke det virker godt nok som det er...
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2025, 20:40

ij6210 skrev:
15. feb 2025, 19:36
...
Den er god nok. Eller, det sidder ikke i bakspejlet, men lidt tættere på forruden.
14 USB-C ved forruden.png
Tak, det er rigtig fint :-)

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2025, 20:55

PF skrev:
15. feb 2025, 18:37
Han snakker om det her:

https://www.youtube.com/watch?v=rtmz_cZ_tZk
Okay, jeg kan høre hans kritikpunkt er at den er lidt stor når det er snævert - altså da han har høje kantsten og skal i vaskehallen - samt ved bump virker den det større. Det var nogle ret specifikke punkter, men ikke umiddelbart at den skulle køre dårligt som sådan...

Når det er Jesper Dalberg er det nok en af grundene til at jeg ikke har set det :-)

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 15. feb 2025, 20:59

BrianDS skrev:
15. feb 2025, 20:38
Så læste jeg forkert i din beskrivelse - den lokationsbaserede er muligvis smart - men det kan også give nogle udfordringer hvis man er vant til den åbner lavt hjemme, og så ikke tænker over det hvis man holder et andet sted ude...
Men uanset hvad, mon ikke det virker godt nok som det er...
Havde lige glemt du var en ‘glasset halvt tomt’-kind of guy 😅

Hvis man altid har den lavt, kan jeg ikke se man får en fordel, nej, men for de af os med en garage i ordentlig højde, så ville det være rigtig fint lige at kunne sætte en højdebegrænsning op på kendte lokationer, så man ikke skulle huske det.
Er stor fan af det i vores bil med både panoramakamera foran og vinduer der selv ruller ned.
Det er jo bare for sjovt

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2025, 21:22

DanielB12 skrev:
15. feb 2025, 20:59
Havde lige glemt du var en ‘glasset halvt tomt’-kind of guy 😅
Hold nu op :roll: :roll:
DanielB12 skrev:
15. feb 2025, 20:59
Hvis man altid har den lavt, kan jeg ikke se man får en fordel, nej, men for de af os med en garage i ordentlig højde, så ville det være rigtig fint lige at kunne sætte en højdebegrænsning op på kendte lokationer, så man ikke skulle huske det.
Er stor fan af det i vores bil med både panoramakamera foran og vinduer der selv ruller ned.
Jeg selv har ikke et problem, jeg har fin højde i garagen, og jeg parkerer ret sjældent steder hvor der ikke er højt, det vil jo næsten kræve at jeg kom til storbyen... Så jeg ville nok ikke have en chance for at prøve en lokationsbaseret højde på en bagklap ;-)

Vinduer der selv ruller ned?
These users thanked the author BrianDS for the post:
jansom

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 15. feb 2025, 21:51

BrianDS skrev:
15. feb 2025, 21:22
Hold nu op :roll: :roll:

Jeg selv har ikke et problem, jeg har fin højde i garagen, og jeg parkerer ret sjældent steder hvor der ikke er højt, det vil jo næsten kræve at jeg kom til storbyen... Så jeg ville nok ikke have en chance for at prøve en lokationsbaseret højde på en bagklap ;-)

Vinduer der selv ruller ned?
Så en “hvis det ikke er relevant for mig så er det dumt”-kind of guy ;)

Ja, igen, lokationsbaseret, så når du ankommer til f.eks. et p-hus der kræver scanning af kort/qr eller at man skal trække billet, så ruller vinduet selv ned. Men er nok også dumt ;)
These users thanked the author DanielB12 for the post:
mortenmol
Det er jo bare for sjovt

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2025, 22:11

DanielB12 skrev:
15. feb 2025, 21:51
Så en “hvis det ikke er relevant for mig så er det dumt”-kind of guy ;)
Hold nu op ! Skal der altid være en eller anden form for label eller personlig kommentar på? :roll: :roll:
DanielB12 skrev:
15. feb 2025, 21:51
Ja, igen, lokationsbaseret, så når du ankommer til f.eks. et p-hus der kræver scanning af kort/qr eller at man skal trække billet, så ruller vinduet selv ned. Men er nok også dumt ;)
Jeg har vist ikke skrevet at noget er dumt, det er da helt fint, det er bare ting jeg helt sikkert kan leve uden.

Ligesom jeg faktisk helst er fri for at bilen gætter på om jeg skal forlæns eller baglæns, eller om jeg skal have sædevarme eller lignende. Nogen synes det er smart, det er fint - så længe jeg kan slå det fra hvis ikke jeg skal bruge det 🙂
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
jansomRIX

Brugeravatar
_Jensen
Aktiv medlem
Geografisk region: Bornholm
Has thanked: 101 times
Been thanked: 555 times

Indlæg af _Jensen » 15. feb 2025, 23:10

@BrianDS hvorfor kan du ikke lide manden? Jeg syntes rigtig godt om Jesper, han siger sin mening og kalder en skovl for en skovl.

Eks er Jesper ikke fan af min kommende bil. Men det har jeg absolut ingen problemer med. Syntes Jesper er et frisk pust i den danske bil YouTube branche

Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author _Jensen for the post:
JSKristensen

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 16. feb 2025, 12:52

_Jensen skrev:
15. feb 2025, 23:10
@BrianDS hvorfor kan du ikke lide manden? Jeg syntes rigtig godt om Jesper, han siger sin mening og kalder en skovl for en skovl.

Eks er Jesper ikke fan af min kommende bil. Men det har jeg absolut ingen problemer med. Syntes Jesper er et frisk pust i den danske bil YouTube branche
Jeg skrev vist ikke at jeg ikke kunne lide manden?

Jeg er bare ikke fan af måden han gør det på, jeg kan ikke sætte en finger på noget, så det er ikke fordi han gør det skidt eller noget, jeg foretrækker bare nogle andre.
Nogle gange synes jeg Jesper laver videoer der er lidt til den lange side - altså at jeg kan få tilsvarende indhold på fx 10-20 min som han laver på 30 min.
De steder jeg ser mest er jeg heller ikke altid enig i - og jeg skrev så vidt jeg læser ikke at der var noget galt med Jespers video.

Jeg synes det var usmageligt da Jesper lavede videoen med Allan Henneberg og Fisker Ocean hvor de ikke lige fik sagt at Allan altså er bestyrelsesformand for Lindholm Biler som netop har taget chancen med at sælge de "tiloversblevne" Fisker Ocean.

I nogle af videoerne synes jeg også det virker som om Jesper forsøger at kopiere andre, fx High On Cars.

Noget lignende gjorde Jimi Rosa også lidt i hans rant over garantidækninger, det var nærmest en ren kopi af udenlandske tilsvarende kanaler (han så bare lige bort fra at man faktisk kunne tilkøbe ekstra dækning til mange biler) - ikke at det er forkert eller noget, det er bare meget lidt originalt, og var ikke særligt konstruktivt.

Men igen, det skal ikke tolkes negativt overhovedet, jeg foretrækker oftest andre kanaler, derfor ser jeg ikke så tit Jesper Dalberg.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
DanielB12jansomkennyB

ij6210
Aktiv medlem

Indlæg af ij6210 » 16. feb 2025, 15:34

Så skal i lige tilbage på sporet igen :-)

Dag 4. Er stadig vildt glad for den, sikke en køremaskine. Den klistrer sig bare til vejen, og i dag legede jeg lidt ved vejkryds hvor der stadig lå sne. Den skrider næsten ikke, og igen; jeg kører altså på sommerdæk. Med mindre jeg pludselig skulle få et kørselsbehov på 25.000+ årligt, så kommer jeg ikke til at købe vinterdæk. Jeg overvejer dog helårsdæk, men det bliver tidligst til næste vinter, og måske først til vinteren 2026/27 hvis sommerdæk begynder at trænge til udskiftning.

Kørte en tur på Amagermotorvejen. Her kunne jeg så pludselig godt høre støjen. Vejene var måske lidt våde men sneen var væk, og specielt i Tårnby tunnelen synes jeg bilen larmede temmelig meget. Men også efter, der kunne jeg altså godt høre den. Så en anbefaling til andre: Køb komfortpakke+ med støjdæmpende ruder (jeg ved dog ikke hvor stor effekt de giver). Sjovt nok lagde jeg slet ikke mærke til støjen i går da jeg kørte på Hillerødmotorvejen. Måske dæktype, temperatur m.m. også spiller ind?

Bilen har ladet op i nat. Jeg satte den til at lade mellem kl. 0 og 6, og den var færdig på 80% da jeg stod op kl. 6.15. Går ud fra, at den primært har ladet mellem 4 og 6, men det ved jeg ikke før om 2 dage. Alternativt kan jeg bruge min Zaptec app, den vil dog nok få bilen til at melde fejl fordi den ikke starter med opladning før om natten, men det virker jo. Jeg har ikke brugt reduceret AC ladestrøm, og hvis jeg får behov for at justere ned, så kan jeg gøre det i Zaptec's app. Det kan komme på tale i weekenderne hvis jeg både lader bil op mens vi vasker og tørrer tøj og kører opvaskemaskine, ovn etc.

Der står ikke noget om 5 års garanti i de papirer jeg har på bilen, men på fakturaen står der at det er en ID Buzz GTX+ og produktionsår 2025, så det burde ikke give problemer.

De mange USB-C stik er en luxus (som jeg ikke har brugt endnu). Jeg ved ikke hvor megen power der er i dem, men måske der er power nok til at man kan oplade en laptop?

Der lå lidt ting i handskerummet, bl.a. en nøgle/bit - jeg tror den er til at få boltene af bilen.

Den store skærm er lækker - prøvede YouTube music og stemmestyring, det virkede fint. Og jeg har ikke oplevet, at stemmestyringen aktiverede sig selv (som den ofte gjorde i ID.4 jeg lejede). Eneste lille anke ved skærmen er, at den ikke er og ikke kan vinkles lidt over i førerens retning. Den sidder fast og den sidder i midten. Hvis man monterede et Privacy filter på den ville man som chauffør næppe kunne bruge den til noget.
18 værktøj.png
18 værktøj.png (1.3 MiB) Vist 3109 gange
17 forhjul bolte.png
17 forhjul bolte.png (895.42 KiB) Vist 3109 gange
16 baghjul bolte.png
16 baghjul bolte.png (772.42 KiB) Vist 3109 gange
VW ID.Buzz GTX (2025)

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 16. feb 2025, 16:08

ij6210 skrev:
16. feb 2025, 15:34
Bilen har ladet op i nat. Jeg satte den til at lade mellem kl. 0 og 6, og den var færdig på 80% da jeg stod op kl. 6.15. Går ud fra, at den primært har ladet mellem 4 og 6, men det ved jeg ikke før om 2 dage. Alternativt kan jeg bruge min Zaptec app, den vil dog nok få bilen til at melde fejl fordi den ikke starter med opladning før om natten, men det virker jo. Jeg har ikke brugt reduceret AC ladestrøm, og hvis jeg får behov for at justere ned, så kan jeg gøre det i Zaptec's app. Det kan komme på tale i weekenderne hvis jeg både lader bil op mens vi vasker og tørrer tøj og kører opvaskemaskine, ovn etc.
Hvis du har sat bilen til at lade 00-06, så har den med meget stor sandsynlighed startet opladningen kl. 00
Zaptec har deres ECO mode, så hvis du bruger den, så timer den i forhold til timeprisen (men ikke alt inklusive).

Jeg kan ikke huske det, men har du slet ikke refusion (elvarme/solceller/...?) siden du ikke bruger fx Monta, Looad, eller...?
ij6210 skrev:
16. feb 2025, 15:34
Der lå lidt ting i handskerummet, bl.a. en nøgle/bit - jeg tror den er til at få boltene af bilen.
Ja, det er til låseboltene, men du skal have plastikhætterne af først ;-)

Nu har jeg godt nok set en GTX i juli måned, men har du ikke nogle billeder fra kabinen?

ij6210
Aktiv medlem

Indlæg af ij6210 » 16. feb 2025, 16:44

BrianDS skrev:
16. feb 2025, 16:08
Hvis du har sat bilen til at lade 00-06, så har den med meget stor sandsynlighed startet opladningen kl. 00
Zaptec har deres ECO mode, så hvis du bruger den, så timer den i forhold til timeprisen (men ikke alt inklusive).

Jeg kan ikke huske det, men har du slet ikke refusion (elvarme/solceller/...?) siden du ikke bruger fx Monta, Looad, eller...?
Nu har jeg godt nok set en GTX i juli måned, men har du ikke nogle billeder fra kabinen?
Jeg har refusion (via E.ON), ingen solceller eller varmepumpe.

Skal nok tage flere billeder.
VW ID.Buzz GTX (2025)

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 16. feb 2025, 17:22

Og lad være med at miste låsebolten 😅 koster 500 kr at få en ny. Taler af erfaring. To gange 😂

Der ligger nok en lille dims et sted til at fjerne plastikhætterne. En slags skruetrækker til skulle også være med.

Hvorfor ville du have privacy-filter på skærmen?
Det er jo bare for sjovt

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 16. feb 2025, 17:27

ij6210 skrev:
16. feb 2025, 16:44
Jeg har refusion (via E.ON), ingen solceller eller varmepumpe.
Okay, men du bruger ikke deres løsning til at time?

Besvar

Tilbage til "Volkswagen"