Bmw IX3 vs ID7 Tourer. Overvejer køb.

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Brugeravatar
Ras
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 37 times
Been thanked: 80 times

Re: Bmw IX3 vs ID7 Tourer. Overvejer køb.

Indlæg af Ras » 15. okt 2024, 10:47

GaSelle skrev:
15. okt 2024, 09:25
Præcist det samme her. Vi er pt i Amsterdam i iX3’eren. Vi kørte herned lørdag og der var kø ved Ionity Tiste. Vi kørte videre til en Aral Pulse, hvor der var masser af plads. Så eneste ‘problem’ var fordi jeg ville lade billigst, hvilket er hos Ionity for os :)

Den sorte er blød som snot, så den skal man undgå. Vi har Cashmere Silver, den står stadig som ny i lakken efter to år og 48000km.
Gode input 👍

Det er klart man som udgangspunkt køre efter billigste lademuligheder langs ruten.
Jeg vil mene vi pt. er uden for højsæson mht. kø ved ladestandere, nu ved jeg jo ikke hvor mange standere der er ved Ionity Tiste, men det ville nok irritere mig at skulle bruge tid på at søge efter alternativer.
Men det er nok bare mig der ser spøgelser omkring langture i elbil generelt. 🙈😄

Fedt du er glad for IX3’eren. Præcis det samme jeg har hørt om den sorte lak.
Cashmere Silver er rigtig flot og klart den eller Mineral white metallic, jeg ville gå efter hvis det bliver aktuelt. 😉
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2399 times

Indlæg af GaSelle » 15. okt 2024, 14:03

Ras skrev:
15. okt 2024, 10:47
Gode input 👍

Det er klart man som udgangspunkt køre efter billigste lademuligheder langs ruten.
Jeg vil mene vi pt. er uden for højsæson mht. kø ved ladestandere, nu ved jeg jo ikke hvor mange standere der er ved Ionity Tiste, men det ville nok irritere mig at skulle bruge tid på at søge efter alternativer.
Men det er nok bare mig der ser spøgelser omkring langture i elbil generelt. 🙈😄

Fedt du er glad for IX3’eren. Præcis det samme jeg har hørt om den sorte lak.
Cashmere Silver er rigtig flot og klart den eller Mineral white metallic, jeg ville gå efter hvis det bliver aktuelt. 😉
Der er kun fire ladere ved den pågældende station. Vi tog bare næste Autohof 15km længere nede af vejen, hvor der var 16 Aral Pulse. Så det var ikke et problem. Højsæson eller ej, så er der efterårsferie i store dele af Tyskland og Holland. Tiste er første Ionity efter Hamborg hvor vi havde siddet i kø i over to timer.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
Ras
Medlem

Indlæg af Ras » 15. okt 2024, 16:39

GaSelle skrev:
15. okt 2024, 14:03
Der er kun fire ladere ved den pågældende station. Vi tog bare næste Autohof 15km længere nede af vejen, hvor der var 16 Aral Pulse. Så det var ikke et problem. Højsæson eller ej, så er der efterårsferie i store dele af Tyskland og Holland. Tiste er første Ionity efter Hamborg hvor vi havde siddet i kø i over to timer.
-Det er klart det kan give lidt ekstra run på laderene efter flere timers kø kørsel.
Autohof er gode at køre efter og billgere brændstof end langs motorvejen -for os der stadig køre på det. ;)
Bruger du Bmw’ens egen navigation til at finde ladesteder eller benytter du apps på mobilen.
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)

Random_Hero
Nyt medlem
Has thanked: 140 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Random_Hero » 15. okt 2024, 17:06

BMW egen Navi...

Se min post fra i sommers: https://www.facebook.com/share/p/rMJbhwvt9EhUYZRr/

Egner sig klart best til når man køre igennem Tyskland ect.
Hvis det er på tværs af DK, så plejer jeg at lave ruten frem og tilbage inkl. Ladning, i selve appen. Her afhænger det mere af at kun have nok til at nå hjem.

Der hvor softwaren halter er den ikke siger din forventede soc ved ankomst! Det ville være rart. Men det gør appen, så det går nok. Er vældig tilfreds!
2023 BMW iX3, Charged plus M-Sport
2023 Audi TT Quattro, Competition Plus

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2399 times

Indlæg af GaSelle » 15. okt 2024, 17:29

Ras skrev:
15. okt 2024, 16:39
-Det er klart det kan give lidt ekstra run på laderene efter flere timers kø kørsel.
Autohof er gode at køre efter og billgere brændstof end langs motorvejen -for os der stadig køre på det. ;)
Bruger du Bmw’ens egen navigation til at finde ladesteder eller benytter du apps på mobilen.
Jeg bruger den indbyggede. Sætter destinationen og søger så efter fx Ionity langs med ruten. Så popper den selv op og fortæller, hvis der enten bliver optaget eller ledigt. Kører man bare vælger den en lader fra en random udbyder, man kan desværre ikke tvinge den til kun at køre efter Ionity. Men det virker ok for mig.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
Ras
Medlem

Indlæg af Ras » 15. okt 2024, 21:06

Random_Hero skrev:
15. okt 2024, 17:06
BMW egen Navi...

Se min post fra i sommers: https://www.facebook.com/share/p/rMJbhwvt9EhUYZRr/

Egner sig klart best til når man køre igennem Tyskland ect.
Hvis det er på tværs af DK, så plejer jeg at lave ruten frem og tilbage inkl. Ladning, i selve appen. Her afhænger det mere af at kun have nok til at nå hjem.

Der hvor softwaren halter er den ikke siger din forventede soc ved ankomst! Det ville være rart. Men det gør appen, så det går nok. Er vældig tilfreds!
Tak for super fin guide 👍🤓
Man kunne jo håbe på at visning af forventet SOC ved ankomst måske kunne komme med en softwareopdatering. Jeg har dog ingen ide om hvor gode BMW er til den slags tilrettelser.

Brugeravatar
Ras
Medlem

Indlæg af Ras » 15. okt 2024, 21:15

GaSelle skrev:
15. okt 2024, 17:29
Jeg bruger den indbyggede. Sætter destinationen og søger så efter fx Ionity langs med ruten. Så popper den selv op og fortæller, hvis der enten bliver optaget eller ledigt. Kører man bare vælger den en lader fra en random udbyder, man kan desværre ikke tvinge den til kun at køre efter Ionity. Men det virker ok for mig.
Det tror jeg også sagtens jeg ville kunne leve med.
Igen det er jo kun på de 4-5 årlige ferieture det kan kræve lidt ekstra søge tilpasning. 😊

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 226 times
Been thanked: 979 times
Kontakt:

Indlæg af TorbenRasmussen » 16. okt 2024, 16:33

Vi kommer nok aldrig til at køre rigtige langture sydpå, men herhjemme har de gange jeg har ventet længst været hos Tesla, hvor der har været fuldt, og hvor bimmerens ladeport pludselig bliver en reel begrænsning, da den sidder modsat Tesla (ligesom VW). Den virker dermed kun på de standere, som man kan køre igennem. Det er oftest Fredericia vi bruger og der er der kun 5 standere ud af 24, som man kan køre igennem, så der har jeg måtte vente på at en af de 5 blev ledige. I 5 minutter. Deres layout er ikke helt gearet til at en tumpet iX3-ejer holder parkeret og folk skal køre forbi…
2023 BMW iX3 Charged Plus
2025 Tesla M3 Highland
Senest: 2022 Tesla M3, 2020 Volvo V60 T5, 2019 VW Polo TSI, 2016 Audi A5 Sportback. Ældre: Div. VW Polo, Audi A4, BMW 3

Brugeravatar
Ras
Medlem

Indlæg af Ras » 17. okt 2024, 10:13

TorbenRasmussen skrev:
16. okt 2024, 16:33
Vi kommer nok aldrig til at køre rigtige langture sydpå, men herhjemme har de gange jeg har ventet længst været hos Tesla, hvor der har været fuldt, og hvor bimmerens ladeport pludselig bliver en reel begrænsning, da den sidder modsat Tesla (ligesom VW). Den virker dermed kun på de standere, som man kan køre igennem. Det er oftest Fredericia vi bruger og der er der kun 5 standere ud af 24, som man kan køre igennem, så der har jeg måtte vente på at en af de 5 blev ledige. I 5 minutter. Deres layout er ikke helt gearet til at en tumpet iX3-ejer holder parkeret og folk skal køre forbi…
Har godt hørt Tesla ikke er optimalt at lade hos med Bmw/Vag. Man kommer nemt til at spærre 2 ladere pga. ladeport placering, hvilket skulle være rimeligt upopulært blandt Tesla ejere -hvad jeg sagtens kan forstå.
En kollega fortalte der var optræk til øretæver på deres sommerferie, da de skulle lade deres Enyaq på en Tesla stander i Italien og blokerede en ekstra.
Jeg ville nok konsekvent vælge andre udbydere hvis muligt for at undgå det bøvl. 🙃🙂

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 226 times
Been thanked: 979 times
Kontakt:

Indlæg af TorbenRasmussen » 17. okt 2024, 13:15

Ja, det er ikke særlig venligt overfor de med “korrekt ladeport” og min samvittighed er heller ikke til at mose mig ind og tage to både, hvis der næsten er fyldt. De nye V4 standere er lavet anderledes og kan godt klare en VW. Dem er der bare ikke mange af.

Argumentet for at være en douchebag er, at så må de bare lade være med at åbne standerne for offentligheden.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
DanielB12
2023 BMW iX3 Charged Plus
2025 Tesla M3 Highland
Senest: 2022 Tesla M3, 2020 Volvo V60 T5, 2019 VW Polo TSI, 2016 Audi A5 Sportback. Ældre: Div. VW Polo, Audi A4, BMW 3

Brugeravatar
Ras
Medlem

Indlæg af Ras » 17. okt 2024, 15:54

TorbenRasmussen skrev:
17. okt 2024, 13:15
Ja, det er ikke særlig venligt overfor de med “korrekt ladeport” og min samvittighed er heller ikke til at mose mig ind og tage to både, hvis der næsten er fyldt. De nye V4 standere er lavet anderledes og kan godt klare en VW. Dem er der bare ikke mange af.

Argumentet for at være en douchebag er, at så må de bare lade være med at åbne standerne for offentligheden.
Ja præcis, de har selv lagt op til man må gøre det. Tesla vil nok gerne have den ekstra indtjening det giver dem.

Nå men det er jo ikke IX3’erens skyld. 😄
Jeg startede denne tråd for at blive klogere på om det var den vej jeg skulle gå…
Selvom det er et Vag. forum er der ikke mange der har talt varmt for ID7 endnu…
Det er nok også mest rækkevidde og plads der taler for ID7. På alle andre punkter hælder jeg til IX3. 🤓

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 17. okt 2024, 16:19

Ras skrev:
17. okt 2024, 15:54
Selvom det er et Vag. forum er der ikke mange der har talt varmt for ID7 endnu…
Det skal nok tages med i betragtning at iX3 har været på markedet meget længere end ID.7, og at vi således har adskillige iX3 ejere herinde .. mod vel kun et par stykker på ID.7 i skrivende stund.

Det er dog IMHO fuldt fortjent at en iX3 får de roser den gør. Det ER en grumme fin bil, hvor tingene bare virker lækkert.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
KMDTHYRas
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 17. okt 2024, 18:12

Jeg mener @Ozona kører i en ID7.
Måske han kunne smide et par ord om hvorfor det var der valget faldt? 😄
These users thanked the author Nicklossi for the post:
Ras

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Has thanked: 150 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Ozona » 17. okt 2024, 18:36

Tak for at tagge mig, jeg har lidt bevidst holdt mig ude af samtalen. For mit vedkommende stod valget mellem ix1, og i4 - i4'eren var klart den sjoveste til mig (har aldrig været specielt meget til SUV) i4'eren gav mig det sportslige uden at den blev kæmpe høj, og den måtte også gerne se lidt fræk ud, og have lidt motor (og derfor var den gamle enyaq, id5 osv slet ikke i spil)

Når det er sagt, så har jeg 2-2,5 krav som er ret massive, travel Assist(eller tilsvarende) skal fungere noget nært upåklageligt (det udelukker en hel del biler) og jeg er udstyrsluder med stor streg under luder. - og så sidst kom jeg fra en over 3 år gammel passat Rline 4motion, og skulle denne gang vælge ny bil, og ville helst heller ikke stige mere i beskatning en højst nødvendig.
I4'eren udgik pga bagsædeplads og slutpris (husker at den endte i omkring 650K før genberegning - og så havde den stadig ikke keyless, lækre m-pakker eller lignende)

gode råd var dyre, og havde egentlig afskrevet id7 for med over 10 år med 3 forskellige passater, ville jeg ikke have endnu en passat, men da den netop landede som den første bil med den nye motor gav jeg den en chance - og jeg var solgt før jeg overhovedet havde kørt ud fra forhandleren på testtur (og det er ikke en overdrivelse)

Nu skal den det ikke blive en roman, har tilbagelagt 13000 km i id7eren, og her er hvad jeg elsker ved den.

Lækker interiør og ordentlig samlekvalitet
Enormt lækre sæder som man sidde fantastisk godt i incl..lækker og brugbar massage (bruger det ca 80% af min køretid)
(Næsten)Alt i udstyr - inden for den klasse.
Enormt komfortabel (okay, den er ikke sportslig, det har jeg gået lidt på kompromis med)
Tilpas hurtig til det stadig er sjovt
Hurtig ladetid (dog sjældent brugt)
Lækker Ambiente lys, og brugbart headup display.
Sublim Travel Assist, og godt lysudbytte fra Matrix lygter.
God venderadius
Pga. Dens design (sort i bunden) ser den lav ud

Hvis jeg absolut SKAL finde noget negativt om den er det følgende:

Den er ret stor (på godt og ondt) det mærkes når man parkerer, kører i snævre pkældre m.v.
Touch knapper på rat (man lærer at leve med det, men ville helt klart foretrække fysiske knapper.
Dørhåndtag er kun elektroniske, det kan godt virke lidt fesent
Kun 2 knapper til rude åbning.

De allervarmeste anbefalinger herfra.

These users thanked the author Ozona for the post (total 5):
HansHRasedbepOct3KMDTHYTorbenRasmussen
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020

Nicklossi
Aktiv medlem

Indlæg af Nicklossi » 17. okt 2024, 22:29

Ozona skrev:
17. okt 2024, 18:36

Hvis jeg absolut SKAL finde noget negativt om den er det følgende:

Den er ret stor (på godt og ondt) det mærkes når man parkerer, kører i snævre pkældre m.v.

De allervarmeste anbefalinger herfra.
Er den større end en Passat B8?

Brugeravatar
Ras
Medlem

Indlæg af Ras » 17. okt 2024, 23:36

Ozona skrev:
17. okt 2024, 18:36
For mit vedkommende stod valget mellem ix1, og i4 - i4'eren var klart den sjoveste til mig (har aldrig været specielt meget til SUV) i4'eren gav mig det sportslige uden at den blev kæmpe høj, og den måtte også gerne se lidt fræk ud, og have lidt motor (og derfor var den gamle enyaq, id5 osv slet ikke i spil)
Mange tak Ozona for et virkelig godt og brugbart input. 👍

Jeg kan genkende mig selv i rigtig mange af dine betragtninger og behov. Havde selv I4 øverst på ønskelisten men den dumper stort på bagsæde og bagageplads, når den også skal kunne bruges som feriebil til 4 voksne.

Fedt du er glad for din ID7.
Den jeg prøvede kørte også super lækkert, og på nogle punkter nok bedre end IX3. -Kan godt li’ det lavere tyngdepunkt og måden den styre på. Du har ret i det er en stor og lang bil, -det er min nuværende E-Klasse også.

De få negative ting du nævner kan jeg godt tilslutte mig. -Det med dørhåndtag bemærkede jeg dog ikke.
Til gengæld var jeg meget imponeret over de mega lækre massagesæder som du også beskriver.
Software og navi virkede også rigtig godt og hurtigt, har dog læst/set i flere biltest nogle oplever lidt udfald pt.

Byggekvalitet og beklædning i kabinen synes jeg ikke er helt på IX3 niveau, og så ser det ikke ud til ID7 Tourer kan bestilles med rigtigt soltag, hvilket jeg er meget glad for i min E-klasse.

Ja begge biler er helt klart lækre og har hver deres styrker. 😊
Senest rettet af Ras 17. okt 2024, 23:42, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Ras
Medlem

Indlæg af Ras » 17. okt 2024, 23:41

Nicklossi skrev:
17. okt 2024, 22:29
Er den større end en Passat B8?
Ja en hel del større. 🤓
ID7 er 496cm. Passat er 477cm.

Nicklossi
Aktiv medlem

Indlæg af Nicklossi » 18. okt 2024, 09:36

Ras skrev:
17. okt 2024, 23:41
Ja en hel del større. 🤓
ID7 er 496cm. Passat er 477cm.
Tak, det var jeg ikke klar over 😄
These users thanked the author Nicklossi for the post:
Ras

DangerDane
Medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 19. okt 2024, 13:52

Jeg kiggede ind i en ID7 igår, og alt det forbistede touch var et instant turnoff for mig. Samt den kæmpe store skærm. Synes skærmen tager alt for meget plads og kan ikke se hvad filan man skal bruge alt den plads til. Kunne personligt sagtens nøjes med et setup de kører på deres lidt ældre biler, måske koblet med digital cockpit, men stadig "radio" med knapper.
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
Ras
Medlem

Indlæg af Ras » 19. okt 2024, 14:26

DangerDane skrev:
19. okt 2024, 13:52
Jeg kiggede ind i en ID7 igår, og alt det forbistede touch var et instant turnoff for mig. Samt den kæmpe store skærm. Synes skærmen tager alt for meget plads og kan ikke se hvad filan man skal bruge alt den plads til. Kunne personligt sagtens nøjes med et setup de kører på deres lidt ældre biler, måske koblet med digital cockpit, men stadig "radio" med knapper.
Enig. Alt det touch er jeg heller ikke fan af.
Synes dog de knapper på rattet virkede bedre under min prøvekørsel end jeg havde forventet.
Ja skærmen er meget stor og pynter ikke lige frem i kabinen. 🙃

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 643 times
Been thanked: 330 times

Indlæg af donfetaful » 20. okt 2024, 10:51

Hvis du møder Niklas Landin, kan du ice breake ved at spørge ind til deres ID7 👍
Kør og vær glad 🚙💨

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"