Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af holberg19 » 26. aug 2021, 12:46

Hej!

Jeg ved intet om motorer men prøver alligevel at se om der er overset noget, ud fra min snak med mekanikeren som jeg i øvrigt har stor tiltro til. Så hvis noget er uklart nedenfor er det min forståelse der halter.

Vi har en Ford Kuga 2.0 TDI fra 2018 der har kørt 90.000 km.

Vi oplevede motorhavari igennem 3. gear hvor der lød en metallisk lyd og motoren derefter gik ud. Tørnede blot efterfølgende.

Der sidder udvendig tandrem og en kæde ved knastakslerne internt. Markeringen mellem rem og kæde er hoppet/forskubbet og alle vippearme over cylinderne er knækket.

Det er forventningen at vippearmene (ventilarme??) har taget skraldet og at stempler/cylinder derfor er ok. Toppen af stemplet sidder i en fjeder (ventilløfter??) og de står alle lige højt. De hopper også let op igen hvis de påvirkes.

Spørgsmål:
Er det nok blot at skifte vippearme, ventilløfter knastaksel, kæde og kædestrammer og så blot måle kompressionen efter samling ud fra tanken om at hvis kompressionstesten er ok, så er cylinder og stempler ok?

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af Nicklossi » 26. aug 2021, 21:43

Jeg tænker ikke umiddelbart der er vippearme på sådan en.
Mon ikke knasten trykker direkte ned på løfterne?

Inden man skifter noget, ville jeg pille dyser op og undersøge cylinder, stempel og topstykke med et endoskop.

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af QT1410 » 27. aug 2021, 10:50

@Nicklossi
Den har 16 stk. vippearme

Billede

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af Avatar » 27. aug 2021, 12:59

holberg19 skrev:
26. aug 2021, 12:46
Spørgsmål:
Er det nok blot at skifte vippearme, ventilløfter knastaksel, kæde og kædestrammer og så blot måle kompressionen efter samling ud fra tanken om at hvis kompressionstesten er ok, så er cylinder og stempler ok?
Jeg har umådelig svært ved at forestille mig der ikke også skal skiftes 16 ventiler med tilhørende ventilstyr...

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af QT1410 » 27. aug 2021, 13:06


Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af holberg19 » 27. aug 2021, 16:08

QT1410 skrev:
27. aug 2021, 13:06

https://youtu.be/lxrxzkG4PXk?t=1037 Tandrem med manglende tænder
Det ligner meget samme operation vi har gang i som du linker til ovenfor. Blot er tandremmen OK, men til gengæld er alle vippearme flækket som nævnt. Alle ventiler står også på linje som de er inde på. De måler dem @23:30 i videoen og mekanikeren har gjort det samme https://youtu.be/lxrxzkG4PXk?t=1413

Planen her er også at skifte hele toppen med knastaksler etc. som de også har af.

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af holberg19 » 27. aug 2021, 16:10

Avatar skrev:
27. aug 2021, 12:59
holberg19 skrev:
26. aug 2021, 12:46
Spørgsmål:
Er det nok blot at skifte vippearme, ventilløfter knastaksel, kæde og kædestrammer og så blot måle kompressionen efter samling ud fra tanken om at hvis kompressionstesten er ok, så er cylinder og stempler ok?
Jeg har umådelig svært ved at forestille mig der ikke også skal skiftes 16 ventiler med tilhørende ventilstyr...
Tak for dit input. Dvs. topstykke af? Kan det verificeres på anden vis at de er OK?

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af QT1410 » 27. aug 2021, 17:40

Englænderne skifter jo kun ventildækslet med knastaksler, topstykket piller de ikke ved.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1898
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 333 times
Been thanked: 214 times

Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk

Indlæg af The Micktrix / Dk » 28. aug 2021, 13:37

holberg19 skrev:
27. aug 2021, 16:08
QT1410 skrev:
27. aug 2021, 13:06

https://youtu.be/lxrxzkG4PXk?t=1037 Tandrem med manglende tænder
Det ligner meget samme operation vi har gang i som du linker til ovenfor. Blot er tandremmen OK, men til gengæld er alle vippearme flækket som nævnt. Alle ventiler står også på linje som de er inde på. De måler dem @23:30 i videoen og mekanikeren har gjort det samme https://youtu.be/lxrxzkG4PXk?t=1413

Planen her er også at skifte hele toppen med knastaksler etc. som de også har af.
Men hvorfor har den ødelagt alle vippe arme så ?? Hvis remmen er ok ??

Har set filmen på youtube. Det gir jo god mening, den har rykket remmen. Stempler rammer ventiler.

Jeg har før set på Fiat 3.0 D fra dukato, at på knasten som han os snakker om i filmen. At kammen/der knasten kører på er varme ind over og låst, når de så bliver ramt af en hvis modstand fa ventil. Så drejer de rundt på knasten. Du kan ikke se det med det blotte øje. Kun hvis du har en ny og kan måle den ud ;)

Det er en rigtig led en og finde, da man ikke kan se der noget galt. Men skal simpelhen bare vide det. Byt til byt...

Det er surt og få samlet skidtet og den går af helvedes til
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"