Hej!
Jeg ved intet om motorer men prøver alligevel at se om der er overset noget, ud fra min snak med mekanikeren som jeg i øvrigt har stor tiltro til. Så hvis noget er uklart nedenfor er det min forståelse der halter.
Vi har en Ford Kuga 2.0 TDI fra 2018 der har kørt 90.000 km.
Vi oplevede motorhavari igennem 3. gear hvor der lød en metallisk lyd og motoren derefter gik ud. Tørnede blot efterfølgende.
Der sidder udvendig tandrem og en kæde ved knastakslerne internt. Markeringen mellem rem og kæde er hoppet/forskubbet og alle vippearme over cylinderne er knækket.
Det er forventningen at vippearmene (ventilarme??) har taget skraldet og at stempler/cylinder derfor er ok. Toppen af stemplet sidder i en fjeder (ventilløfter??) og de står alle lige højt. De hopper også let op igen hvis de påvirkes.
Spørgsmål:
Er det nok blot at skifte vippearme, ventilløfter knastaksel, kæde og kædestrammer og så blot måle kompressionen efter samling ud fra tanken om at hvis kompressionstesten er ok, så er cylinder og stempler ok?
Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2754
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk
Jeg tænker ikke umiddelbart der er vippearme på sådan en.
Mon ikke knasten trykker direkte ned på løfterne?
Inden man skifter noget, ville jeg pille dyser op og undersøge cylinder, stempel og topstykke med et endoskop.
Mon ikke knasten trykker direkte ned på løfterne?
Inden man skifter noget, ville jeg pille dyser op og undersøge cylinder, stempel og topstykke med et endoskop.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 302
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 85 times
Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk
Jeg har umådelig svært ved at forestille mig der ikke også skal skiftes 16 ventiler med tilhørende ventilstyr...
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk
Jeg tror jeg så noget lignende på https://www.youtube.com/c/salvagerebuildsuk
https://youtu.be/lxrxzkG4PXk?t=1037 Tandrem med manglende tænder
https://www.youtube.com/watch?v=aqt3gs3s09I
https://youtu.be/lxrxzkG4PXk?t=1037 Tandrem med manglende tænder
https://www.youtube.com/watch?v=aqt3gs3s09I
- holberg19
- Nyt medlem
- Indlæg: 386
- Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 35 times
Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk
Det ligner meget samme operation vi har gang i som du linker til ovenfor. Blot er tandremmen OK, men til gengæld er alle vippearme flækket som nævnt. Alle ventiler står også på linje som de er inde på. De måler dem @23:30 i videoen og mekanikeren har gjort det samme https://youtu.be/lxrxzkG4PXk?t=1413
Planen her er også at skifte hele toppen med knastaksler etc. som de også har af.
- holberg19
- Nyt medlem
- Indlæg: 386
- Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 35 times
Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk
Tak for dit input. Dvs. topstykke af? Kan det verificeres på anden vis at de er OK?
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk
Englænderne skifter jo kun ventildækslet med knastaksler, topstykket piller de ikke ved.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1898
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 333 times
- Been thanked: 214 times
Re: Ford Kuga fra 2018 med motorhavari 2.0 tdi 150hk
Men hvorfor har den ødelagt alle vippe arme så ?? Hvis remmen er ok ??holberg19 skrev: ↑27. aug 2021, 16:08Det ligner meget samme operation vi har gang i som du linker til ovenfor. Blot er tandremmen OK, men til gengæld er alle vippearme flækket som nævnt. Alle ventiler står også på linje som de er inde på. De måler dem @23:30 i videoen og mekanikeren har gjort det samme https://youtu.be/lxrxzkG4PXk?t=1413
Planen her er også at skifte hele toppen med knastaksler etc. som de også har af.
Har set filmen på youtube. Det gir jo god mening, den har rykket remmen. Stempler rammer ventiler.
Jeg har før set på Fiat 3.0 D fra dukato, at på knasten som han os snakker om i filmen. At kammen/der knasten kører på er varme ind over og låst, når de så bliver ramt af en hvis modstand fa ventil. Så drejer de rundt på knasten. Du kan ikke se det med det blotte øje. Kun hvis du har en ny og kan måle den ud
Det er en rigtig led en og finde, da man ikke kan se der noget galt. Men skal simpelhen bare vide det. Byt til byt...
Det er surt og få samlet skidtet og den går af helvedes til
Mercedes w124 280TE sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70