Side 1 af 1

Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 3. dec 2021, 23:51
af Korreborg
Skal en bil spores hvis man montere spacere?

Sådan en Polestar, står monster skarp med Eibach Pro-kit og 15mm spacere :)
Billede

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 4. dec 2021, 21:17
af Nicklossi
Korreborg skrev:
3. dec 2021, 23:51
Skal en bil spores hvis man montere spacere?

Sådan en Polestar, står monster skarp med Eibach Pro-kit og 15mm spacere :)
Billede
Den skal spores når du sænker den uanset 😉

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 4. dec 2021, 21:56
af Korreborg
Nicklossi skrev:
4. dec 2021, 21:17
Den skal spores når du sænker den uanset 😉
Det var mere om jeg skulle have fat i spacere med det samme :D Men dem fra Eibach er vist Tüv godkendte

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 01:56
af Henrik2800
Antager at du godt ved, at spacers må ikke benyttes,
medmindre de hører til de pågældende fælge,
og bærer eksempelvis en TÜV-godkendelse sammen med fælgene.
Du kan vælge fælge med ET som afviger 10 mm,
så du kan komme tæt på de ønskede 15 mm.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 20:04
af TheBlueStingray
Henrik2800 skrev:
5. dec 2021, 01:56
Antager at du godt ved, at spacers må ikke benyttes,
medmindre de hører til de pågældende fælge,
og bærer eksempelvis en TÜV-godkendelse sammen med fælgene.
Du kan vælge fælge med ET som afviger 10 mm,
så du kan komme tæt på de ønskede 15 mm.
Vil du henvise til, hvor de regler står? Lad mig gætte; Færdselsstyrelsens 'Vejledning om syn af kørertøjer' - 8. Bærende elementer - 8.02.003 Fælge (Januar 2021). Læser man afsnittet, vil man opdage, at der står følgende:

"Udskiftning af fælge og dæk på personbil, varebil og tohjulet motorcykel, se afsnit 18.05.
For øvrige køretøjsarter kan fælge og dæk udskiftes efter følgende retningslinier:"


Hvor de regler, du henviser til, så står. Læser man afsnit 18.05 omhandlende personbiler, står der:

(6) Sporvidden må ikke forøges med mere end 20 mm eller formindskes i forhold til de af bilfabrikanten tilladte mulige sporvidder. Dette kontrolleres ved hjælp af fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene med e eller ET), der
højst må formindskes med 10 mm og ikke må forøges.
(7) Der må kun monteres sporviddeforøgere, der centrerer på navet og i fælgens centerhul, og som sammen med den aktuelle fælg giver en samlet ændring af sporvidden, der ikke overstiger det i pkt. (6) nævnte.


Altså er det fuldt ud lovligt at anvende spacere, så længe man overholder ovenstående regler samt reglerne om afskærmning af hjulene. Jeg kører fx med et par fælge, der er ET50. Oprindeligt kører bilen med ET31 og jeg har så monteret 20 mm PCD adaptere, hvilket giver en samlet indpresning på ET30.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 20:21
af The Micktrix / Dk
1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af
alternativt angivne hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
sporvidde, der er angivet på typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte
køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses f.eks. ved, at de er fastgjort til fælgen
ved hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af
bilens standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde kontrolleres.

2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer, der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed, hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer«
på køretøjet. Dette vil komme til at fremgå af køretøjets regi-streringsattest.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 20:28
af TheBlueStingray
@The Micktrix / Dk

Hvad citerer du fra? Igen vil jeg påstå, at reglerne du henviser til, ikke omhandler personbiler.
Det kræver desuden hverken syn, godkendelse eller registrering at montere spacere, hvis man overholder de regler, jeg henviste til før.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 20:38
af The Micktrix / Dk
TheBlueStingray skrev:
5. dec 2021, 20:28
@The Micktrix / Dk

Hvad citerer du fra? Igen vil jeg påstå, at reglerne du henviser til, ikke omhandler personbiler.
Det kræver desuden hverken syn, godkendelse eller registrering at montere spacere, hvis man overholder de regler, jeg henviste til@The Micktrix / Dk

Vejledning om syn af køretøjer

8.02.001 Generelle bestemmelser

8.02.003 under punkt 1.7.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 20:46
af TheBlueStingray
The Micktrix / Dk skrev:
5. dec 2021, 20:38
@The Micktrix / Dk

Vejledning om syn af køretøjer

8.02.001 Generelle bestemmelser

8.02.003 under punkt 1.7.
Netop, og vi prøver derfor lige igen for at skære det ud i pap. :D

I det afsnit du citerer fra, står der:

"Udskiftning af fælge og dæk på personbil, varebil og tohjulet motorcykel, se afsnit 18.05.
For øvrige køretøjsarter kan fælge og dæk udskiftes efter følgende retningslinier:"


De regler du henviser til, gælder for øvrige køretøjsarter. De regler jeg henviser til, findes i afsnittet med regler for personbiler, varebiler og tohjulede motorcykler.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 21:05
af The Micktrix / Dk
TheBlueStingray skrev:
5. dec 2021, 20:46
The Micktrix / Dk skrev:
5. dec 2021, 20:38
@The Micktrix / Dk

Vejledning om syn af køretøjer

8.02.001 Generelle bestemmelser

8.02.003 under punkt 1.7.
Netop, og vi prøver derfor lige igen for at skære det ud i pap. :D

I det afsnit du citerer fra, står der:

"Udskiftning af fælge og dæk på personbil, varebil og tohjulet motorcykel, se afsnit 18.05.
For øvrige køretøjsarter kan fælge og dæk udskiftes efter følgende retningslinier:"


De regler du henviser til, gælder for øvrige køretøjsarter. De regler jeg henviser til, findes i afsnittet med regler for personbiler, varebiler og tohjulede motorcykler[@The Micktrix / Dk

18.05 Ombyggede biler og motorcykler

Ændringer på afprøvede køretøjer

Hvis et køretøj er blevet godkendt på baggrund af en rapport fra en prøvningsinstans eller teknisk tjeneste, må der ikke efterfølgende foretages nye konstruktive ændringer uden udarbejdelse af ny, komplet rapport. Køretøjer som tidligere har fået fastsat ny teknisk identitet, skal dog kun have fastsat ny årgang (teknisk identitet), hvis de nye ændringer i sig selv bevirker, at køretøjets tekniske identitet igen er mistet.
På et køretøj, hvor der har været afprøvet køreegenskaber i forbindelse med godkendelsen, må man desuden ikke efterfølgende (uden ny rapport og typisk ny
afprøvning af køreegenskaber, samt godkendelse ved syn) øge effekten eller
ændre i specifikationer på hjul, bremser og undervogn

Hjul må dog ændres efter følgen.

• Dækfabrikat og sommer/vinterdæk må ændres
• Dækbredden må ændres maksimalt 20 mm, og skal have samme ændring for
og bag
• Fælgdiameteren må ændres maksimalt én tomme, og samme ændring for og
bag
• Fælgbredden må ændres maksimalt én tomme, og samme ændring for og bag
• Dækdiameteren (rulleomkreds) må ændres maksimalt 2%
• Sporvidden må ændres maks. 10 mm (maks. ændring i fælgenes indpresningsdybde 5 mm)

Det der menes med det her afsnit er. Hvis en bil er blevet godkendt af en myndighed. Så må du efterfølgen IKKE laves om på bilen. Men kun fælge og så de punkter der står der nede. Det er sådan det skal forstås. Det er hvad fald det jeg har lært i syns udannelsen.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 21:12
af Korreborg
Men når Eibach så har TÜV på delen, så er den vel godkendt af en teknisk instans.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 21:48
af TheBlueStingray
The Micktrix / Dk skrev:
5. dec 2021, 21:05
Det der menes med det her afsnit er. Hvis en bil er blevet godkendt af en myndighed. Så må du efterfølgen IKKE laves om på bilen. Men kun fælge og så de punkter der står der nede. Det er sådan det skal forstås. Det er hvad fald det jeg har lært i syns udannelsen.
Så prøv at forsætte ned til 18.05, 2. Biler - C. Udskiftning af hjul

Ændringer, der må udføres uden syn, godkendelse og registrering

Følgende ændringer af hjul anses ikke som konstruktive ændringer, og medfører således ikke pligt til syn, godkendelse og registrering:

(1) De valgte hjul opfylder gældende bestemmelser om belastning (fælge og dæk skal være beregnet til det tilladte akseltryk), hastighed og afskærmning af hjul (se afsnit 8.02 og afsnit 9.01). Man skal være opmærksom på nødvendig justeringer/kontrol af eventuelt taxameter.

(2) Dækomkredsen må max afvige +-5% (nominel værdi jf. f.eks. STRO-databog).

En eventuel forskel i ændringen i omkreds på for- og bagdæk må ikke overstige 5% (f.eks. 3% mindre fordæk og 2% større bagdæk).

(3) Fælgdiameteren må afvige, idet dækomkredsen dog skal opfylde pkt. (2).

(4) Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt. (6).

(5) Dækbredden må afvige, idet bæreevnen samt følgende skal overholdes:

  • a. Dækket skal passe på fælgen (jf. f.eks. STRO-databog).
  • b. Dækbreddeforøgelsen på baghjulene må ikke overstige dækbreddeforøgelsen på forhjulene med mere end højst 20 mm.
  • c. Dækbreddeforøgelsen på forhjulene må ikke overstige dækbreddeforøgelsen på baghjulene.
  • d. Dækbredden må ikke være mindre end det mindste, som den pågældende motorvariant af bilen leveres originalt med.
  • e. Dækprofilforholdet for og bag skal være ens, hvis bilen leveres originalt med ens dækprofilforhold for og bag. Hvis bilen leveres originalt med forskel i dækprofil for og bag, skal denne forskel bevares. Profilforholdet på baghjulene må dog mindskes med én størrelse mere end på forhjulene.

(6) Sporvidden må ikke forøges med mere end 20 mm eller formindskes i forhold til de af bilfabrikanten tilladte mulige sporvidder. Dette kontrolleres ved hjælp af fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene med e eller ET), der
højst må formindskes med 10 mm og ikke må forøges.

(7) Der må kun monteres sporviddeforøgere, der centrerer på navet og i fælgens centerhul, og som sammen med den aktuelle fælg giver en samlet ændring af sporvidden, der ikke overstiger det i pkt. (6) nævnte.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 21:53
af The Micktrix / Dk
Nu vi tilbage til start igen. Hvad er det du vil sige med det ??

Er det sporviden ??

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 22:50
af TheBlueStingray
Yes, men det var ikke mig, der endnu engang henviste til 8.02.003, efter jeg allerede i mit første indlæg havde påpeget, at det afsnit ikke gælder for personbiler... ;)

Hvad jeg vil sige med det? At det altid er tilladt at montere spacere (sporviddeforøgere), så længe man overholder reglerne i '18.05, 2. Biler - C. Udskiftning af hjul', og køretøjet ikke er omfattet af afsnittet om 'Ændringer på afprøvede køretøjer'.

Afprøvede køretøjer tolker jeg som køretøjer, der er ombygget og efterfølgende afprøvet med henblik på at udstede en ny godkendelse. Er køreegenskaberne i den forbindelse blevet afprøvet, gælder de regler i 18.05, du senest henviste til, ganske rigtigt. Men da Korreborgs Polestar ikke falder under disse regler, må sporvidden må forøges 20 mm uden syn, godkendelse og registrering og ikke kun 10 mm, som du senest skrev.

@Korreborg

Vil du derimod forøge sporvidden med 30 mm (15 mm spacere), skal det synes, godkendes og registreres.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 22:54
af Korreborg
Altså skal jeg købe et 20mm Kit for at det er lovligt. Og er derfor også tilbage ved første spørgsmål. Skal den spores, når man montere spacere?

For så får jeg den sænket, og så må der måles om 10mm er nok. Hvilket det nok er, ud fra billedet.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 5. dec 2021, 23:45
af TheBlueStingray
I teorien ændres angrebspunktet en lille smule, når sporvidden forøges, da bærearmen sammen med hjulet derved udgør en længere arm til at trykke fjerderen sammen = køretøjet sænkes en lille smule. Indvirkningen på sporingen afhænger af, hvordan ophænget er bygget op.

I praksis tror jeg forskellen er ubetydeligt lille. Sommer- og vinterhjul har jo heller ikke altid samme indpresning. Hvor meget skal der være i tanken på en bil, når den spores? Og er der taget højde for førerens vægt? :lol:

Der er ganske vist nogle producenter, der har forskrifter for placering af vægt for at simulere last, men jeg ville nok være mere OBS på at få løsnet alle bolte i ophænget på de bøsninger, der bliver påvirket af sænkningen og få dem spændt igen i korrekt kørehøjde, end jeg ville bekymre mig om spacernes indvirkning. :-)

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 6. dec 2021, 11:11
af HansH
Har valgt at skille disse indlæg ud fra "Tråden om ingenting.." og give det et selvstændigt emne.
Spørgsmålet er af generel karakter, og fortjener derfor bedre end at blive 'gemt' i tråden om ingenting..
Ligger i The Car Lounge fordi opr. spørgsmål vedrører non-VAG.

Re: Skal en bil spores når der monteres spacere?

: 6. dec 2021, 11:48
af Realtor
Ved 10mm spacer, så ville jeg ikke bruge tid på en omsporing.