Ny teknologi - på godt og ondt
: 11. mar 2022, 00:29
Godaften de herskaber.
Det her bliver et af de lidt længere indlæg, som nok på godt og ondt fortæller en historie om hvordan teknologi og "brugervenlighed" kan blive noget rigtig rod i biler.
Historien omhandler vores Tesla Model 3, vores Passat, uheldige omstændigheder og 2 unge fyre.
I går klokken klokken 16 henter vi børnene i børnehaven i Passaten, herfra kører vi videre på værksted for at hente teslaen. Fruen kører nu i Passaten og jeg kører i teslaen. Da de kommer hjem beslutter den store sig for, at sådan en Passat er en dejlig bil, så der vil han bo fremover - i ved nok hvordan det går. Han får lov til at blive i bilen, men efter 10-15 minutter fandt han ud af at det egentlig var sjovere på hans værelse. Så han kravler ud, lukker døren og går ind. (fejl 1) Fruen har nu glemt at han er gået ind efter hende og får IKKE låst bilen.
kort efter kommer jeg så hjem, jeg har en del ting med hjem, så har hænderne fulde under "tømning", så jeg går 2-3 ture frem og tilbage. Én af de ting jeg efterlader inde i huset er min telefon. De af jer der har en Tesla ved at telefonen er din nøgle, så da jeg nu ikke har telefonen med låser bilen. Jeg går nu ud får at sætte stik i bilen - som nu er låst og derfor ikke kan åbne ladedækslet, jeg får derfor fruen der sidder i sofaen til at trykke lås op så jeg kan få ladet bilen, jeg sætter kabel i, og går ind (fejl 2)
Nu går aftenen som den skal, alle er glade, børnene kommer i seng, det samme gør vi. Da vi vågner dagen efter er der en notifikation på telefonen om at tesla'ens frunk er åben - men jeg slår det hen som en fejl. Vi får morgenmad og klarer morgenens rutiner, og jeg går ud i carporten, kun for at finde ud af at frunken rent faktisk var åben.
Jeg kigger ind af sideruden og ser skærmen i bilen tændt, og står og afventer koden til handskerummet - og er nu forvirret. Her skulle alarmklokken nok have ringet, men nej, jeg lukker frunken, og kører børnene i børnehave uden egentlig at tænke mere over det.
Da jeg ankommer til kontoret kigger jeg på facebook, og ser at der er en storm af vrede beskeder i kvarterets gruppe - der har været indbrud i et hav af biler om natten - og der slår det mig - det er da derfor frunken var åben. De har været inde i bilen, ikke kunne komme i hanske rummet, og så tjekket frunken om der var noget interessant.
Jeg ringer til fruen som kan fortælle at Passaten også er totalt gennemrodet, men der mangler ikke noget i nogen af dem.
Men hvorfor og hvordan? Vi får hurtigt gennemskuet hvordan de er kommet ind i Passaten, da fruen nu husker at der jo var noget med en dreng der ikke ville ud i går, og den derfor nok ikke har været låst - men hvordan kan det være at en bil der selv skal låse, ikke var låst.
Og så kommer vi så til teknologien - som fordel - for nu er jeg dybt nysgerrig på hvordan det er forgået, og begynder at grave. Bilen registrer alt kørsel til teslafi, og et kig derind sladrer om et tidspunkt.
Noget har vækket bilen fra dens søvn (aka taget i dørhåndtaget) klokken 1:40
Men hvad er der så sket, på dette tidspunkt ved jeg ikke forløbet endnu, så jeg graver videre. Udover at bilen er inde i teslafi, har jeg den også til at lave logs til Home Assistants, ligesom min udvendige PIR sensorer gør det samme, så nu kan der strikkes et billede sammen - omen ikke helt i CSI stil grundet tidsforskelle på tværs af de enheder der sender logs ind.
Men klokken 1:44:07 er de gået ind af indkørslen. Og de har været hurtige, for klokken 1:47:39 er de gået ud igen, så hele operationen har taget dem 3½ minut. Passaten efterlader jo ikke noget interessant data, og igen, så hver obs på tiden det har taget.
Jeg kigger så på tesla'ens log og kan se de har åbnet frunken, men af uforklarlige årsager er der ikke logget noget på at de har åbnet bagagerummet - det kan så være en fejl i loggen, eller at de har været klar over at tesla'en bagagerum larmer ganske forfærdeligt når det åbnes og lukkes.
Men nu er nysgerigheden for mig peaket - for hvordan er de kommet ind i den - og også her finder vi svaret via bilens logs.
Kigger vi i loggen, så kan vi se bilen bliver låst klokken 18:48, hvilket stemmer meget godt overens med at jeg har været igang med at tømme den, og er gået indenfor - og her har lagt min telefon - telefonen er min nøgle, så da jeg kommer ud igen er bilen nu låst. Jeg beder fruen (som sidder med sin telefon i hånden) om at låse bilen op fra app'en. det sker klokken 18:59:52 - Og det næste vi så ser, er at den ikke låser igen.
Og når man tænker tilbage, så giver det jo mening - men man er bare vant til den altid er låst. Men i klassiske termer, svarer det jo til at jeg tager min Passat nøgle, låser den op, og åbner og lukker en dør, herefter låser den ikke igen. Men hvor Teslaen normalt vil låse når man går væk fra den (fra den har forbindelse til telefonen til ingen forbindelse), så opnår den aldrig sidstenævnte status. For den er jo manuelt bedt om at låse op, og der har ikke været en nøgle (aka telefon) som har været i rækkevidde og forladt den, som er det der trigger et lås.
Og så er vi tilbage til pointe - Teknologi er en god ting, og årsagen til jeg rimelig let kunne finde ud af hvad der var sket, men på samme tid gør den en magelig nok til at stole på den - og derved tro at den altid gør som vi forventer. I vores tilfælde har det måske været et held, for var de låst var der trodsalt en vis risiko for at begge havde en smadret rude her til morgen i stedet - selvom jeg tænker sandsynligheden er lille da de nok bare var gået videre.
Anyway, tænkte bare lige jeg ville dele den, da jeg synes det var ret interessant at se hvad man egentlig kunne få ud af loggen på ens bil.
Og inden nogen spørger - hvordan ved jeg der var to? Tjo, naboens totalt lovlige kamera (eller noget) som overvåger hele vejen har fanget dem gå ned af min indkørsel, og deraf ved jeg det er 2 unge fyrer.
Det her bliver et af de lidt længere indlæg, som nok på godt og ondt fortæller en historie om hvordan teknologi og "brugervenlighed" kan blive noget rigtig rod i biler.
Historien omhandler vores Tesla Model 3, vores Passat, uheldige omstændigheder og 2 unge fyre.
I går klokken klokken 16 henter vi børnene i børnehaven i Passaten, herfra kører vi videre på værksted for at hente teslaen. Fruen kører nu i Passaten og jeg kører i teslaen. Da de kommer hjem beslutter den store sig for, at sådan en Passat er en dejlig bil, så der vil han bo fremover - i ved nok hvordan det går. Han får lov til at blive i bilen, men efter 10-15 minutter fandt han ud af at det egentlig var sjovere på hans værelse. Så han kravler ud, lukker døren og går ind. (fejl 1) Fruen har nu glemt at han er gået ind efter hende og får IKKE låst bilen.
kort efter kommer jeg så hjem, jeg har en del ting med hjem, så har hænderne fulde under "tømning", så jeg går 2-3 ture frem og tilbage. Én af de ting jeg efterlader inde i huset er min telefon. De af jer der har en Tesla ved at telefonen er din nøgle, så da jeg nu ikke har telefonen med låser bilen. Jeg går nu ud får at sætte stik i bilen - som nu er låst og derfor ikke kan åbne ladedækslet, jeg får derfor fruen der sidder i sofaen til at trykke lås op så jeg kan få ladet bilen, jeg sætter kabel i, og går ind (fejl 2)
Nu går aftenen som den skal, alle er glade, børnene kommer i seng, det samme gør vi. Da vi vågner dagen efter er der en notifikation på telefonen om at tesla'ens frunk er åben - men jeg slår det hen som en fejl. Vi får morgenmad og klarer morgenens rutiner, og jeg går ud i carporten, kun for at finde ud af at frunken rent faktisk var åben.
Jeg kigger ind af sideruden og ser skærmen i bilen tændt, og står og afventer koden til handskerummet - og er nu forvirret. Her skulle alarmklokken nok have ringet, men nej, jeg lukker frunken, og kører børnene i børnehave uden egentlig at tænke mere over det.
Da jeg ankommer til kontoret kigger jeg på facebook, og ser at der er en storm af vrede beskeder i kvarterets gruppe - der har været indbrud i et hav af biler om natten - og der slår det mig - det er da derfor frunken var åben. De har været inde i bilen, ikke kunne komme i hanske rummet, og så tjekket frunken om der var noget interessant.
Jeg ringer til fruen som kan fortælle at Passaten også er totalt gennemrodet, men der mangler ikke noget i nogen af dem.
Men hvorfor og hvordan? Vi får hurtigt gennemskuet hvordan de er kommet ind i Passaten, da fruen nu husker at der jo var noget med en dreng der ikke ville ud i går, og den derfor nok ikke har været låst - men hvordan kan det være at en bil der selv skal låse, ikke var låst.
Og så kommer vi så til teknologien - som fordel - for nu er jeg dybt nysgerrig på hvordan det er forgået, og begynder at grave. Bilen registrer alt kørsel til teslafi, og et kig derind sladrer om et tidspunkt.
Noget har vækket bilen fra dens søvn (aka taget i dørhåndtaget) klokken 1:40
Men hvad er der så sket, på dette tidspunkt ved jeg ikke forløbet endnu, så jeg graver videre. Udover at bilen er inde i teslafi, har jeg den også til at lave logs til Home Assistants, ligesom min udvendige PIR sensorer gør det samme, så nu kan der strikkes et billede sammen - omen ikke helt i CSI stil grundet tidsforskelle på tværs af de enheder der sender logs ind.
Men klokken 1:44:07 er de gået ind af indkørslen. Og de har været hurtige, for klokken 1:47:39 er de gået ud igen, så hele operationen har taget dem 3½ minut. Passaten efterlader jo ikke noget interessant data, og igen, så hver obs på tiden det har taget.
Jeg kigger så på tesla'ens log og kan se de har åbnet frunken, men af uforklarlige årsager er der ikke logget noget på at de har åbnet bagagerummet - det kan så være en fejl i loggen, eller at de har været klar over at tesla'en bagagerum larmer ganske forfærdeligt når det åbnes og lukkes.
Men nu er nysgerigheden for mig peaket - for hvordan er de kommet ind i den - og også her finder vi svaret via bilens logs.
Kigger vi i loggen, så kan vi se bilen bliver låst klokken 18:48, hvilket stemmer meget godt overens med at jeg har været igang med at tømme den, og er gået indenfor - og her har lagt min telefon - telefonen er min nøgle, så da jeg kommer ud igen er bilen nu låst. Jeg beder fruen (som sidder med sin telefon i hånden) om at låse bilen op fra app'en. det sker klokken 18:59:52 - Og det næste vi så ser, er at den ikke låser igen.
Og når man tænker tilbage, så giver det jo mening - men man er bare vant til den altid er låst. Men i klassiske termer, svarer det jo til at jeg tager min Passat nøgle, låser den op, og åbner og lukker en dør, herefter låser den ikke igen. Men hvor Teslaen normalt vil låse når man går væk fra den (fra den har forbindelse til telefonen til ingen forbindelse), så opnår den aldrig sidstenævnte status. For den er jo manuelt bedt om at låse op, og der har ikke været en nøgle (aka telefon) som har været i rækkevidde og forladt den, som er det der trigger et lås.
Og så er vi tilbage til pointe - Teknologi er en god ting, og årsagen til jeg rimelig let kunne finde ud af hvad der var sket, men på samme tid gør den en magelig nok til at stole på den - og derved tro at den altid gør som vi forventer. I vores tilfælde har det måske været et held, for var de låst var der trodsalt en vis risiko for at begge havde en smadret rude her til morgen i stedet - selvom jeg tænker sandsynligheden er lille da de nok bare var gået videre.
Anyway, tænkte bare lige jeg ville dele den, da jeg synes det var ret interessant at se hvad man egentlig kunne få ud af loggen på ens bil.
Og inden nogen spørger - hvordan ved jeg der var to? Tjo, naboens totalt lovlige kamera (eller noget) som overvåger hele vejen har fanget dem gå ned af min indkørsel, og deraf ved jeg det er 2 unge fyrer.