Betjening af biler - skærm vs. knapper

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af VWAU » 20. jul 2022, 11:56

Vi Bilägare nummer 10 / 2022 har testet betjeningen af en række biler.
Føreren skal foretage 4 ændringer undere kørsel på motorvej - herunder ringe op til den seneste kontakt, skrue op/ned for lyden og ændre temperaturen på klima-anlægget.
Testresultatet viser hvor mange meter bilen kører, hvor føreren IKKE ser ud gennem forruden, men ned på knapper / skærme.
MG Marvel får bundplaceringen fordi: skærmen er fejlplaceret, den har en dårlig respons, menuerne er håbløse o.s.v.
De to VAG-biler klarer sig også ret dårligt. Det svarer helt til min egen erfaring. Har kørt en del i en Golf 8 og den er da et kæmpe tilbageskridt i forhold til en Golf 7 mht. betjening - specielt når det er mørkt.
Vedhæftede filer
VB.jpg
VB.jpg (79.51 KiB) Vist 1678 gange
These users thanked the author VWAU for the post (total 9):
edbepOct3QT1410kGlerupNicolaj_Olesenmartintapeter wMartin1986PLcarstenhjorth

HenrikH
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 142 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af HenrikH » 23. jul 2022, 11:07

Har du en tanke med indlægget?
Skal vi alle ud og købe en ældre Volvo V70 eller?
Prøver bilfabrikkerne i dag at gøre så betjeningen så besværlig som muligt, så potentielle købere fravælger bilen af selvsamme årsag?
Eller ??

Vader
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 26. nov 2017, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Vader » 23. jul 2022, 16:20

Mon ikke tanken er at det nu er semi "videnskabelig" bevist at mange nye betjenings paneler ikke ligefrem hjælper på sikkerheden, opmærksomheden under kørsel. Og derfor ikke den rigtige retning selvom det er smart, i hvert fald ikke indtil de laver noget der er mere intuitiv, fungere bedre.
These users thanked the author Vader for the post (total 4):
HallasmartintakGlerupNicolaj_Olesen

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af peter w » 23. jul 2022, 19:17

Tak til vwau. Dejligt med lidt tal til at underbygge hvor tosset de seneste profitoptimeringer fra bilproducenterne er.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af martinta » 23. jul 2022, 20:43

HenrikH skrev:
23. jul 2022, 11:07
Har du en tanke med indlægget?
Skal vi alle ud og købe en ældre Volvo V70 eller?
Prøver bilfabrikkerne i dag at gøre så betjeningen så besværlig som muligt, så potentielle købere fravælger bilen af selvsamme årsag?
Eller ??
Der har været en del debatter herinde omkring betjeningen i biler og for og imod touch, (specielt da VW ID.X kom frem med touch på rattet) så tænker det er i den forbindelse.

Synes faktisk @VWAU i det her tilfælde laver et fint informativt indlæg, hvor han beskriver hvad det handler om samt et billede. En del andre havde blot lagt et link uden yderligere forklaring. Og så kan man jo læse det eller springe videre hvis man ikke synes det er interessant :)

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Tonny » 24. jul 2022, 09:18

Det er en god pointe omkring at betjening ikke nødvendigvis er blevet bedre, og personligt er det også noget jeg går op i når jeg vælger bil. Der er altså ikke noget som en god gammeldags drejeknap til volumebetjening f.eks.
Men når nu det er sagt, er testen så måske ikke lidt biased af at det er svenske journalister der er vokset op i en Volvo, men lige er blevet kastet ind i de andre nye biler?

Og som sagt, jeg er kæmpe fan af at ting skal kunne gøres uden at kigge væk fra vejen, ved f.eks talebetjening, gestikuleringbetjening eller gode fysiske knapper.

PL
Nyt medlem
Indlæg: 139
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 80 times
Been thanked: 70 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af PL » 24. jul 2022, 09:29

martinta skrev:
23. jul 2022, 20:43
HenrikH skrev:
23. jul 2022, 11:07
Har du en tanke med indlægget?
Skal vi alle ud og købe en ældre Volvo V70 eller?
Prøver bilfabrikkerne i dag at gøre så betjeningen så besværlig som muligt, så potentielle købere fravælger bilen af selvsamme årsag?
Eller ??
Der har været en del debatter herinde omkring betjeningen i biler og for og imod touch, (specielt da VW ID.X kom frem med touch på rattet) så tænker det er i den forbindelse.

Synes faktisk @VWAU i det her tilfælde laver et fint informativt indlæg, hvor han beskriver hvad det handler om samt et billede. En del andre havde blot lagt et link uden yderligere forklaring. Og så kan man jo læse det eller springe videre hvis man ikke synes det er interessant :)
+1 på det. Jeg tror som sådan ikke producenterne søger at gøre betjening mere besværlig, men man skal ikke undervurdere bling faktoren, altså at der bliver fyldt masser unødvendige funktioner på for at vise at man er forrest på tech.
Eks. gesture control i BMW, hvorfor skulle jeg dog sidde og fægte med hånden for at justere volumen når der er knapper på rattet til det samme..

Personligt føler jeg også selv jeg fjerner unødigt meget fokus fra vejen når jeg skal anvende en touch skærm.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Tonny » 24. jul 2022, 09:32

PL skrev:
24. jul 2022, 09:29

Eks. gesture control i BMW, hvorfor skulle jeg dog sidde og fægte med hånden for at justere volumen når der er knapper på rattet til det samme..
Jeg er blevet fan af gesture kontrol, netop fordi jeg kan gøre det uden at skulle kigge væk. Volumen knapperne på rattet er jo +/-, så dem skal jeg lige finde først. Faktisk vil jeg hellere bruge drejeknappen i instrumentbordet så, for den ved jeg hvor sidder.

PL
Nyt medlem
Indlæg: 139
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 80 times
Been thanked: 70 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af PL » 24. jul 2022, 09:35

Tonny skrev:
24. jul 2022, 09:32
PL skrev:
24. jul 2022, 09:29

Eks. gesture control i BMW, hvorfor skulle jeg dog sidde og fægte med hånden for at justere volumen når der er knapper på rattet til det samme..
Jeg er blevet fan af gesture kontrol, netop fordi jeg kan gøre det uden at skulle kigge væk. Volumen knapperne på rattet er jo +/-, så dem skal jeg lige finde først. Faktisk vil jeg hellere bruge drejeknappen i instrumentbordet så, for den ved jeg hvor sidder.
Jeg er så nok bare gammeldags, men jeg æælsker også drejeknappen. Jeg havde heller ikke troet at jeg ville bruge i-drive controlleren så meget, men jeg føler at det er meget nemmere at holde fokus når jeg ikke skal sidde og taste på en skærm.
These users thanked the author PL for the post (total 2):
Tonnymartinta

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af VWAU » 24. jul 2022, 09:51

Bemærk den store forskel der er på en Volvo C40 (skærm / Google Assistant) og mange andre biler med primær betjening via skærm. Volvo´en har heldigvis en god rat-betjening (til forskel fra fx VW ID-biler) samt et brugervenligt interface med en god responce. VAG´s slider-helvede (der end ikke er belyst på Golf, Leon, ID.3...) er IKKE vejen frem og bør dø ved næste facelift.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Tonny » 24. jul 2022, 10:06

Er jeg den eneste der syntes at et rat der er fyldt med knapper er træls? Personligt vil jeg foretrække få knapper og helst rulleknapper. Og gerne placeret så kan føle dig frem og ikke er i tvivl om hvad der sidder hvor.
IMO et godt rat her (Skoda Enyaq)
910F6E25-A248-4466-94C2-DADAF6841C6E-1024x768.jpeg
910F6E25-A248-4466-94C2-DADAF6841C6E-1024x768.jpeg (81.05 KiB) Vist 1350 gange
Og her noget knapt så godt BMW iX3:
BMW-iX3-steering-buttons.jpg
BMW-iX3-steering-buttons.jpg (96.69 KiB) Vist 1350 gange
Og så det værste jeg har prøvet (ID.3):
d2f7a520-d4cd-11e9-b7bf-8edc192b0e04.cf.jpg
d2f7a520-d4cd-11e9-b7bf-8edc192b0e04.cf.jpg (28.47 KiB) Vist 1350 gange
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
martintaDanielB12

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af peter w » 24. jul 2022, 10:43

Langt de fleste er ikke glade for manglende knapper - både brugere og motorjournalister.
Samtidigt er det billigere for bilproducenterne at undlade fysiske knapper. Mon ikke det har været den primære driver for bilproducenterne for at gøre som de har gjort - på trods af medfølgende forringet trafiksikkerhed?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1835
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Jannik » 24. jul 2022, 10:45

Mercedes er desværre mindst lige så slemme som de andre mht. touch/sliders vs. knapper.
Betjeningen på rattet i min C-klasse kræver dælme noget tilvænning.

Værste forglemmelse i min optik er komplet udeladelse af prev./next knapper på rattet.
Her skal jeg enten sige “forrige titel/næste titel”, dog uden at skylle trykke på noget inden, eller kigge ned på hovedskærmen for at kunne ramme en lille virtuel knap.

Åndsvagt!

Billede
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af BrianB » 24. jul 2022, 12:05

Mange funktioner kan jeg godt lide at have på skærmen, men nogle tager det også lidt for vidt. Vores Golf 7½ er ikke så slem, umiddelbart er det eneste der slår mig som idiotisk ér at ratvarmen ikke kan tændes via en knap, men kun via skærmen. (Medmindre vi har misset noget de sidste 3½ år)

Men nu ser jeg af og til et par bilreviews af fx Doug DeMuro, og får til tider grå hår (ligesom ham i øvrigt) af nogle af de valg som bilproducenter efterhånden tager i forhold til hvad de ikke vil lave fysiske knapper til. Det er ikke kun et spørgsmål om lethed, men i høj grad også om sikkerhed som denne test jo udmærket viser.
These users thanked the author BrianB for the post:
martinta
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af martinta » 24. jul 2022, 13:18

Tonny skrev:
24. jul 2022, 10:06
Er jeg den eneste der syntes at et rat der er fyldt med knapper er træls? Personligt vil jeg foretrække få knapper og helst rulleknapper. Og gerne placeret så kan føle dig frem og ikke er i tvivl om hvad der sidder hvor.
....
Jeg synes den er lidt dobbelt. Det bedste rat med betjening jeg har haft, har været det som sidder i min Passat B8. Knapperne er lette at trykke på, der er tilpas med "flade" per knap så jeg ikke behøver at kigge ned når jeg trykker.

Vi var i forbindelse med bilkøb ude og kigge på en Audi A6, hvor du har meget få knapper på rattet, men til gengæld en seperat "pind" til styring af ACC. Den del synes jeg var voldsomt forstyrende (omen jeg ikke kan garantere om jeg kunne vende mig til det). Hvor det i både Passaten og den nye GLB sidder på rattet så det er let at komme til.

Passaten er knapper, hvor mercedesen er hjul eller op/ned knapper.

Vores Polo havde også en stilk til fartpilot og det fjerner altså noget mere fokus end at man alligevel har hånden liggende på rattet og så bare skal flytte sin finger :)

Men det er self. bare min holdning.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af martinta » 24. jul 2022, 13:23

BrianB skrev:
24. jul 2022, 12:05
Men nu ser jeg af og til et par bilreviews af fx Doug DeMuro, og får til tider grå hår (ligesom ham i øvrigt) af nogle af de valg som bilproducenter efterhånden tager i forhold til hvad de ikke vil lave fysiske knapper til. Det er ikke kun et spørgsmål om lethed, men i høj grad også om sikkerhed som denne test jo udmærket viser.
Nu stikker jeg nok hånden ind i en hvepserede - og må hellere komme med en disclaimer at der kan have været fejl på den bil vi prøvede.

Vi var ude og prøvekøre en A6'er i sidste uge - og i den bil har den en ekstra skærm til betjening af bla temperatur i bilen. Én af de ting jeg undrede mig over var hvordan den ekstra skærm virkede. Når du havde kørt et par minutter og hvis man ville ændre temperaturen i bilen (forhandleren havde manuelt sat den på max kulde), så da jeg ville sætte den på auto reagerede skærmen ikke, trykkede så en del gange, og pludseligt virkede den. Vi kørte så lidt videre og da jeg så igen ville se hvad den kunne (fruen kørte) var den igen frossen indtil efter nogle tryk. Det virkede nærmest som om den gik i en form for sleep mode

Jeg formoder at bilen havde fejl (håber jeg), men hvis det er sådan det virker, så er der jo ingen tvivl om hvad der virker bedst.

Og retfærdigvis skal det siges at jeg ikke spurgte forhandleren - primært fordi jeg egentlig ikke gad bruge mere tid hos dem grundet deres ret så useriøse håndtering af vores besøg - men her kan andre herinde jo nok sige om det rent faktisk skal virke sådan.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af styker » 24. jul 2022, 15:23

Absolut bedste fartpilot betjening jeg har prøvet er stadig Toyotas stilk der følger med rattet, den sidder lige ved fingrene på højre hånd.
Den er så også skiftet ud med knapper i de nye modeller Yaris og corolla bl.a.
I fruens C-HR er der heldigvis stilken og så en knap til afstand i 3 trin på rattet.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Tonny » 24. jul 2022, 16:06

styker skrev:
24. jul 2022, 15:23
Absolut bedste fartpilot betjening jeg har prøvet er stadig Toyotas stilk der følger med rattet, den sidder lige ved fingrene på højre hånd.
Billeder for pokker :D

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af DanielB12 » 24. jul 2022, 16:55

Der er også forskelle på de sticks der - i Audi fungerede det fint nok, men fordi den havde samme størrelse så tog man tit fejl af blinker-armen. Knapperne var dog logisk placeret.

På Peugeot er armen stor og klodset, og sidder nok lidt lavere også. Så der tager man ikke fejl. Til gengæld er knapperne ikke logisk placeret (omend det kan skyldes tilvænning fra Audi).
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Dikal » 25. jul 2022, 15:52

Jeg kan godt lide det i Volvoen (billede fundet på nettet)
Venstre side styrer fartpilot/ACC og højre side styrer radio/tlf
Mere behøver jeg ikke til normal kørsel
Billede
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af DanielB12 » 25. jul 2022, 16:39

Dikal skrev:
25. jul 2022, 15:52
Jeg kan godt lide det i Volvoen (billede fundet på nettet)
Venstre side styrer fartpilot/ACC og højre side styrer radio/tlf
Mere behøver jeg ikke til normal kørsel
Billede
Ser der sådan ud i en XC60?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. jul 2022, 20:57

Mine er sådan nogle gennemsigtige plastic-nogen med sort baggrund under.
Billede

Jeg synes de fungerer Ok, men stilken fra Audien var bedre. Justering af varme mv. er dog lidt nogle nederen små touch-tingester på midterskærmen. Dem rammer du ikke med mindre du tager øjnene væk fra vejen! Volumen er til gengæld dejlig stor, rund og analog.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
DanielB12
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af DanielB12 » 25. jul 2022, 21:55

Det der er da noget pænere end hvad dikal diskede op med :-)
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Nicklossi » 25. jul 2022, 22:53

Jeg var egentlig glad for betjeningen i vores tidligere Peugeot’er.
Det bedste jeg har prøvet er dog det der er i vores nuværende Passat B8 😃

PL
Nyt medlem
Indlæg: 139
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 80 times
Been thanked: 70 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af PL » 25. jul 2022, 22:53

DanielB12 skrev:
25. jul 2022, 21:55
Det der er da noget pænere end hvad dikal diskede op med :-)
Men ikke så funktionelt smarte, de der knapper der ikke er adskilt er pisse irriterende imo, da man ikke kan “læse” dem med fingrene.
Er ligesom Tonny tilhænger af få knapper og rulletaster.
These users thanked the author PL for the post:
Tonny

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Dikal » 26. jul 2022, 01:39

DanielB12 skrev:Det der er da noget pænere end hvad dikal diskede op med :-)
Dem Torben viser er de samme som i min
Fandt bare lige hurtigt et billede, som jeg mente lignede.

Og har ingen problemer med at trykke på knapperne uden at fjerne blikket fra vejen.

Havde også en stilk til fartpiloten, da jeg havde en Skoda. Men dette virker meget bedre.
These users thanked the author Dikal for the post:
DanielB12
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af DennisT » 26. jul 2022, 06:47

Det fungerer også rigtig godt i mercedes, det virker logisk og fungerer godt.
ratmercedes.jpg
ratmercedes.jpg (189.04 KiB) Vist 1084 gange
Instagram: all_the_good_wine

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af styker » 27. jul 2022, 17:04

Tonny skrev:
24. jul 2022, 16:06
styker skrev:
24. jul 2022, 15:23
Absolut bedste fartpilot betjening jeg har prøvet er stadig Toyotas stilk der følger med rattet, den sidder lige ved fingrene på højre hånd.
Billeder for pokker :D
Du får en video.

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Dikal » 27. jul 2022, 20:30

Men hvorfor have en separat stilk til det, når man kan have det i rattet?
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Betjening af biler - skærm vs. knapper

Indlæg af Tonny » 27. jul 2022, 20:31

Dikal skrev:
27. jul 2022, 20:30
Men hvorfor have en separat stilk til det, når man kan have det i rattet?
For mig - fordi jeg meget nemmere memoriserer frem-tilbage-op-ned end at finde "set" knappen med fingrene på f.eks BMW rattet jeg har vist ovenfor.
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
RasmusAndersenThe Micktrix / Dk

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"