Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af TorbenRasmussen » 11. okt 2023, 11:41

martinta skrev:
11. okt 2023, 10:22
Så hvis emnet specifikt er phantom breakes, så tror jeg oplevelsen varierer rigtig meget alt efter hvor og hvornår du kører. Retfærdigvis skal det siges at jeg synes det er blevet bedre fra vi købte bilen og til, og at jeg ikke mærkede nogen forandring lige i forhold til phantom breakes da den blev ændret til at bruge vision.
Vi har kun oplevet det én gang tror jeg og det var ikke engang i vores egen, men en låne-model med FSD. Jeg ser ikke phantom-breaking som problemet med autopiloten. Det er netop dine øvrige oplevelser med nervøsitet, fejllæsninger af kort, kameraet der kører viskerne på max pga. insekter om sommeren mv. Konen er meget gladere for Tesla'en end den Polo hun havde før ift. fartpiloten (ok - ikke helt samme prisklasse bil), hvor det især er evnen til at læse bilerne i banerne ved siden af hun er glad for. Hun har så ikke rigtig kørt hverken Audi'en, Volvo'en eller BMW'en, så hendes reference er kun ACC i en Polo. Jeg synes iX3'eren er mil foran, og Volvoens ACC var også (lane-assist var måske mere on-par).
martinta skrev:
11. okt 2023, 10:22
Vi prøvede
Volvo XC40 - men den var for lille og for klemt inden i (må trække 1.800 kg).
Audi Q4 etron - Faktisk fint med plads, men må kun trække 1.200 kg (mener jeg det var)
Samme er gældende for ID4, ID5 og Enyaq og vist også den nye ID.7. Og så bliver jeg bare ikke fan af det lille malplacerede speedometer på ID4 og ID5
BMW I4 - må trække 1.600 kg, men til gengæld er den meget trang indvendigt i forhold til vores Model 3 e
BMW IX3 - må kun trække 750 kg, og relativt ringe rækkevidde.
Kia EV6 - Må trække 1.600kg, ok plads i kabinen, men meget lav "højde" over sæderne. Til gengæld har den stort set ikke noget bagagerum i forhold til bilens størrelse.

Det efterlader Tesla Model Y som eneste reele alternativ, og der må jeg nok erkende at jeg er for nærrig til at give 430.000,- for en bil der ligner min egen bil på en prik indvendigt.
Fine betragtninger, hvor jeg er enig. Vi ville helt vildt gerne over i en BMW i4 eller PS2, men de er jo mindre end TM3, så det var et helt tosset valg. Konen satte foden ned, da vi kiggede på TMY i hvid, da det ville være næsten umuligt at kende forskel på de to biler og hun gad ikke være "dem med to ens Tesla'er". Ellers var TMY P egentlig også fin i min optik (selvom assistent-systemerne stadig ville være de samme og have samme mangler).
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
DanielPT
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af claussor » 11. okt 2023, 11:50

HansH skrev:
11. okt 2023, 09:47
I FDM's seneste udgave af Motor, var der en gruppetest af 5 elbiler.
TM3 vandt overordnet set, men lige hvad angår kamera/sensorer/radar, mener jeg de skrev at den som den eneste bil i testen overhovedet ikke reagerede på den pude med bilfacon som de tester nødbremsen mod.
ID.3 vandt fordi den stoppede helt uden at røre puden (husker ikke hastighed) ..... mens TM3 simpelt han bare fortsatte direkte ind i puden uden hverken at advare, bremse eller noget.

Som jeg lige husker det fra hukommelsen af den artikel...

Som sagt vandt den overordnet set, så styrkerne på andre områder er jo overbevisende. Men lige hvad angår sensor/kamera/radar tematikken, føler jeg mig mest tryg ved det grej der er i mine VAG biler.
Den er uden tvivl begrænset mht. objekter ved parkering. Men i kørsel, der fungerer det nu overbevisende. Derfor jeg står ved min påstand. Prøv nu bilen inden man dømmer den ud fra videoer og skrift. Det er vidt forskelligt hvad folk oplever. For mig er det en ærgerlig ting at den ikke har afstandssensorer. Men resten af bilen er bare sindssyg fed, sjov og dejlig, så jeg lever med det.

Der er helt sikkert flere små ting som man bemærker der er underligt eller hvad skete der lige der, i forhold til min gamle GTE. Men den er også så forudseende, det er derfor autopilot fungerer så sindssygt godt. Min Golf fattede jo minus af trafik udover at holde afstand til forankørende. Men kom den op til en der holdt stille ville den fx. hamre op i den da den ikke kunne detecte den. Teslaen ( og sikkert mange andre systemer) er totalt "aware" over omgivelserne. Som en skriver så kan den finde på at sætte farten lidt ned ved overhaling af lastbil. Det har jeg også oplevet. Det er så en af de små ting... Man kan mærke den bliver i tvivl hvad den store klods vil, og begynder at sænke fart bare lidt. Nærmest menneskeligt :D

Jeg har prøvet ID3, Megane mv. Jeg synes det er dejlige biler. Især ID3 men efter min mening er en Model 3 i en helt klasse hvad angår køreegenskaber, ydelse, infotainment. Det er en drivers car.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af HansH » 11. okt 2023, 12:03

claussor skrev:
11. okt 2023, 11:50
Jeg har prøvet ID3, Megane mv. Jeg synes det er dejlige biler. Især ID3 men efter min mening er en Model 3 i en helt klasse hvad angår køreegenskaber, ydelse, infotainment. Det er en drivers car.
Men - nu er du jo heller ikke generelt fan af at det skal være så præcist det hele .... bare der sker noget i en fart! :D

(ikke et ord om VAR....)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af claussor » 11. okt 2023, 12:04

HansH skrev:
11. okt 2023, 12:03
claussor skrev:
11. okt 2023, 11:50
Jeg har prøvet ID3, Megane mv. Jeg synes det er dejlige biler. Især ID3 men efter min mening er en Model 3 i en helt klasse hvad angår køreegenskaber, ydelse, infotainment. Det er en drivers car.
Men - nu er du jo heller ikke generelt fan af at det skal være så præcist det hele .... bare der sker noget i en fart! :D

(ikke et ord om VAR....)
Det må gerne være præcist i forhold til afstandsbedømmelse, derfor det er øv den ikke har indbygget VAR (afstandsmålere ) ;)
These users thanked the author claussor for the post:
HansH

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af TorbenRasmussen » 11. okt 2023, 12:07

Vi tog flere af modellerne lige i rap ift. prøveture, hvor både konen og jeg sad sådan lidt forbavsede tilbage og kiggede på tre ens prislapper for hhv. ID3, Born og en TM3 (vi kiggede brugt, og her var TM3 15.000 billigere med <10k på klokken). Der var meget lidt tvivl om hvad der virkede som mest for pengene - på trods af quirks med fartpilot. Det her med parkeringssensorerne i de ældre modeller tror jeg man skal være varsom med at købe efter. Jeg er stadig af den faste tro, at Musk slukker for dem når Vision rulles fuldt ud næste år. Det var samme situation med radaren, som flere modeller også stadig kører rundt med, men som ikke fungerer mere.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af HansH » 11. okt 2023, 12:09

claussor skrev:
11. okt 2023, 12:04
HansH skrev:
11. okt 2023, 12:03
claussor skrev:
11. okt 2023, 11:50
Jeg har prøvet ID3, Megane mv. Jeg synes det er dejlige biler. Især ID3 men efter min mening er en Model 3 i en helt klasse hvad angår køreegenskaber, ydelse, infotainment. Det er en drivers car.
Men - nu er du jo heller ikke generelt fan af at det skal være så præcist det hele .... bare der sker noget i en fart! :D

(ikke et ord om VAR....)
Det må gerne være præcist i forhold til afstandsbedømmelse, derfor det er øv den ikke har indbygget VAR (afstandsmålere ) ;)
😅👍
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1627
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af peter w » 11. okt 2023, 12:39

Min 9 år gamle Octavia phantombreaker aldrig. Acc'en har altid virket supergodt
These users thanked the author peter w for the post:
TorbenRasmussen
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af DanielB12 » 11. okt 2023, 12:47

peter w skrev:
11. okt 2023, 12:39
Min 9 år gamle Octavia phantombreaker aldrig. Acc'en har altid virket supergodt
Ok
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Sokken » 11. okt 2023, 13:10

phantom breakes. Laver bilen så en nødbremsning eller bare bremser normalt?

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af claussor » 11. okt 2023, 13:32

Jeg vil mene den brænder normalt. Altså.... Det er ikke klodserne i bund. Men man bliver da overrasket.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af HansH » 11. okt 2023, 13:34

claussor skrev:
11. okt 2023, 13:32
Jeg vil mene den brænder normalt.
Så er der måske noget om snakken med alle de brændte elbiler.....
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
martintaclaussorDanielB12Lau16
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af martinta » 11. okt 2023, 13:46

Sokken skrev:
11. okt 2023, 13:10
phantom breakes. Laver bilen så en nødbremsning eller bare bremser normalt?
Gammelt klip, og desværre er dashcam på en tesla uden hastighed. Men basalt set så bremser bilen relativt hårdt ned uden grund. Du får dog stadig fornemmelsen af hvad der sker på klippet

These users thanked the author martinta for the post:
Sokken

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af superbeszzz » 11. okt 2023, 13:55

Den bremser hårdt og det er ikke fedt.

På samme måde, tror jeg, som min e-tron gjorde to gange ved Karlslunde, når jeg kørte hjem fra arbejde hver dag. Der havde bilen til hensigt at bremse fra 115 km/t til 30 km/t på meget kort distance. Dette var grundet dårlig kortdata, blev jeg informeret, idet bilen troede jeg var kørt af motorvejen. Kortdata blev ikke opdateret i den 20 måneder jeg havde bilen. Det er ikke noget jeg nogensinde har oplevet i hverken min Porsche eller BMW efterfølgende, selvom de angiveligt benytter samme kortdata?!?
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 11. okt 2023, 14:48

superbeszzz skrev:Den bremser hårdt og det er ikke fedt.

På samme måde, tror jeg, som min e-tron gjorde to gange ved Karlslunde, når jeg kørte hjem fra arbejde hver dag. Der havde bilen til hensigt at bremse fra 115 km/t til 30 km/t på meget kort distance. Dette var grundet dårlig kortdata, blev jeg informeret, idet bilen troede jeg var kørt af motorvejen. Kortdata blev ikke opdateret i den 20 måneder jeg havde bilen. Det er ikke noget jeg nogensinde har oplevet i hverken min Porsche eller BMW efterfølgende, selvom de angiveligt benytter samme kortdata?!?
Heller ikke noget jeg har oplevet i teslaen på den strækning


Sent from my iPhone using Tapatalk

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af martinta » 11. okt 2023, 15:14

Kevinff skrev:
11. okt 2023, 14:48
superbeszzz skrev:Den bremser hårdt og det er ikke fedt.

På samme måde, tror jeg, som min e-tron gjorde to gange ved Karlslunde, når jeg kørte hjem fra arbejde hver dag. Der havde bilen til hensigt at bremse fra 115 km/t til 30 km/t på meget kort distance. Dette var grundet dårlig kortdata, blev jeg informeret, idet bilen troede jeg var kørt af motorvejen. Kortdata blev ikke opdateret i den 20 måneder jeg havde bilen. Det er ikke noget jeg nogensinde har oplevet i hverken min Porsche eller BMW efterfølgende, selvom de angiveligt benytter samme kortdata?!?
Heller ikke noget jeg har oplevet i teslaen på den strækning


Sent from my iPhone using Tapatalk
Teslaen gør det til gengæld over fyn omkring Middelbart, er der 2 eller 3 steder hvor den tror inderbanen er afkørslen hvorefter den så sætter farten ned til 90 km/t.

Men det er omvendt nok omkostningen ved at ville have noget der skal være predictive så længe det er afhængig af kort data som ofte vil være forældet rigtig mange steder

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 11. okt 2023, 15:28

martinta skrev:
Kevinff skrev:
11. okt 2023, 14:48
superbeszzz skrev:Den bremser hårdt og det er ikke fedt.

På samme måde, tror jeg, som min e-tron gjorde to gange ved Karlslunde, når jeg kørte hjem fra arbejde hver dag. Der havde bilen til hensigt at bremse fra 115 km/t til 30 km/t på meget kort distance. Dette var grundet dårlig kortdata, blev jeg informeret, idet bilen troede jeg var kørt af motorvejen. Kortdata blev ikke opdateret i den 20 måneder jeg havde bilen. Det er ikke noget jeg nogensinde har oplevet i hverken min Porsche eller BMW efterfølgende, selvom de angiveligt benytter samme kortdata?!?
Heller ikke noget jeg har oplevet i teslaen på den strækning


Sent from my iPhone using Tapatalk
Teslaen gør det til gengæld over fyn omkring Middelbart, er der 2 eller 3 steder hvor den tror inderbanen er afkørslen hvorefter den så sætter farten ned til 90 km/t.

Men det er omvendt nok omkostningen ved at ville have noget der skal være predictive så længe det er afhængig af kort data som ofte vil være forældet rigtig mange steder
Den tur har jeg ikke prøvet endnu.. men jeg har læst flere med samme historie som dig over Fyn Billede

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af GaSelle » 11. okt 2023, 16:47

Jeg har, i lighed med Tonny, ikke prøvet, at iX3´en har taget fejl af skilte, bremset op forkert eller lignende.

Da vi bestilte bilen i marts 2022 kostede den 510.000kr. En Y SR kostede, så vidt jeg huskede, omkring 450K på det tidspunkt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Thor-thor » 11. okt 2023, 18:10

Ved ikke om man skal være særligt uheldig for at opleve fuld-gas fantombremsning? Jeg er ved at have passeret 100k km i TM3 og har aldrig oplevet en reel "bremsning". Har (sjældent) oplevet fantom-reduktion af hastighed, hvor den sænker farten lidt, formentlig pga. "usikkerhed" overfor situationen. Men det har altid kun været med regenering og det reelle fald i hastighed har været beskedent.
Det kan selvfølgelig føles voldsomt, særligt fordi man ikke forventer det og dramaet føles nok derfor voldsommere end det nødvendigvis er. Måske bare mig der er (for) overbærende, men jeg har ikke oplevet det som et stort problem (men unødvendige/uventede ændringer i retning/fart er selvfølgelig altid et problem i et eller andet omfang9 :mrgreen: .
Sikkert også fordi jeg ikke har en forventning om at autopiloten kan klare alle situationer og måske er jeg også heldig med de veje jeg normalt færdes på? Men har nu heller ikke oplevet større ballade, når man har været på langfart/i udlandet.
I øvrigt har jeg stadig til gode at opleve en bil, hvor assistentsystemerne altid opfører sig optimalt 8-) .

Men der er måske forbedringer på vej? Det bliver spændende bliver at se, hvordan den opdaterede TM3, der lander om et par uger, kommer til at opføre sig. Den er opgraderet med nyere hardware, bla. kameraer med højere opløsning, så der er måske håb om mere disciplineret opførsel 8-) ....

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af martinta » 11. okt 2023, 18:46

Thor-thor skrev:
11. okt 2023, 18:10
Men der er måske forbedringer på vej? Det bliver spændende bliver at se, hvordan den opdaterede TM3, der lander om et par uger, kommer til at opføre sig. Den er opgraderet med nyere hardware, bla. kameraer med højere opløsning, så der er måske håb om mere disciplineret opførsel 8-) ....
Er du sikker? Så vidt jeg har læst mig til er det stadig ikke med HW4 - eller i hvert fald en mere begrænset udgave af sensorerne fra HW4 der er i brug.

Men vi må se når den lander. Retfærdigvis synes jeg det løft bilen får er tiltrængt, men dog ikke nok til at jeg skifter vores ud.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Thor-thor » 11. okt 2023, 21:41

martinta skrev:
11. okt 2023, 18:46
Thor-thor skrev:
11. okt 2023, 18:10
Men der er måske forbedringer på vej? Det bliver spændende bliver at se, hvordan den opdaterede TM3, der lander om et par uger, kommer til at opføre sig. Den er opgraderet med nyere hardware, bla. kameraer med højere opløsning, så der er måske håb om mere disciplineret opførsel 8-) ....
Er du sikker? Så vidt jeg har læst mig til er det stadig ikke med HW4 - eller i hvert fald en mere begrænset udgave af sensorerne fra HW4 der er i brug.
Nej, det er jo kun rygter indtil videre. Der er flere der mener at bilen kommer med HW 4. Men omvendt også rygter der går på at den måske (i starten) leveres med HW 3.5 pga. leveringsproblemer eller lign. Begge skulle dog være en opgradering ift. det nuværende.

Men man behøver vel heller ikke være sikker for at fyre den max af? "hvad fanden bilder du dig ind! :evil:"

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 11. okt 2023, 22:17

Er ret sikker på at musk har sagt at cybertruck bliver den første model med HW4 eller at det i hvertfald ikke lanceres før cybertruck

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af superbeszzz » 12. okt 2023, 06:44

Thor-thor skrev:
11. okt 2023, 18:10
Ved ikke om man skal være særligt uheldig for at opleve fuld-gas fantombremsning? Jeg er ved at have passeret 100k km i TM3 og har aldrig oplevet en reel "bremsning". Har (sjældent) oplevet fantom-reduktion af hastighed, hvor den sænker farten lidt, formentlig pga. "usikkerhed" overfor situationen. Men det har altid kun været med regenering og det reelle fald i hastighed har været beskedent.
Det kan selvfølgelig føles voldsomt, særligt fordi man ikke forventer det og dramaet føles nok derfor voldsommere end det nødvendigvis er. Måske bare mig der er (for) overbærende, men jeg har ikke oplevet det som et stort problem (men unødvendige/uventede ændringer i retning/fart er selvfølgelig altid et problem i et eller andet omfang9 :mrgreen: .
Sikkert også fordi jeg ikke har en forventning om at autopiloten kan klare alle situationer og måske er jeg også heldig med de veje jeg normalt færdes på? Men har nu heller ikke oplevet større ballade, når man har været på langfart/i udlandet.
I øvrigt har jeg stadig til gode at opleve en bil, hvor assistentsystemerne altid opfører sig optimalt 8-) .

Men der er måske forbedringer på vej? Det bliver spændende bliver at se, hvordan den opdaterede TM3, der lander om et par uger, kommer til at opføre sig. Den er opgraderet med nyere hardware, bla. kameraer med højere opløsning, så der er måske håb om mere disciplineret opførsel 8-) ....
Jeg havde en Tesla M3 i 5 dage som lånebil. Jeg oplevede det på motorvejen ved indfletning ved Ishøj. Det er et sted med store trafikale udfordringer, normalt. Jeg kørte heldigvis relativt tidligt, hvor der er mindre trafik. Jeg kørte i mit spor, til højre lå en bil lidt bag mig og det samme til venstre. Bagved havde jeg også en bil, der holdt god afstand. Jeg var rimeligt opmærksom, idet jeg skulle flette til højre inden for de næste par hundrede meter. Pludseligt bremsede bilen bare op, rimeligt kraftigt helt uden direkte årsag. Jeg var heldigvis hurtig på speederen og på det sted er der ofte pludselige opbremsninger, så folk er ret opmærksomme. Det hele blev klaret ret fredeligt formentlig fordi er så opmærksomme eller kunne det godt være blevet lidt træls, men jeg fik da en ubehagelig overraskelse.

Det ville ikke være direkte afskrækkende for mig ift. at købe en Tesla, idet jeg oplevede det ganske ofte i min e-tron, så jeg er rimeligt hærdet.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af u_bull » 12. okt 2023, 09:35

superbeszzz skrev:
12. okt 2023, 06:44
...idet jeg oplevede det ganske ofte i min e-tron, så jeg er rimeligt hærdet.
...der er bare ikke lige så mange Audi-haters :-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af HansH » 12. okt 2023, 09:57

u_bull skrev:
12. okt 2023, 09:35
superbeszzz skrev:
12. okt 2023, 06:44
...idet jeg oplevede det ganske ofte i min e-tron, så jeg er rimeligt hærdet.
...der er bare ikke lige så mange Audi-haters :-)
Modtaget hr. nyslået evangelist .. :D

viewtopic.php?p=1742923#p1742923
These users thanked the author HansH for the post:
mertodinlo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Thor-thor » 12. okt 2023, 10:19

Kevinff skrev:
11. okt 2023, 22:17
Er ret sikker på at musk har sagt at cybertruck bliver den første model med HW4 eller at det i hvertfald ikke lanceres før cybertruck
Mig bekendt er der HW4 i S/X og skulle også være i produktion i Y. Der har i hvert fald været flere ejere der har rapporteret at deres biler havde det, men om det er enkeltstående tilfælde (eller misforståelser) er svært at vide.
Tesla har, så vidt jeg ved, været meget ordknappe omkring HW4?
Senest rettet af Thor-thor 12. okt 2023, 10:23, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af HansH » 12. okt 2023, 10:22

Thor-thor skrev:
12. okt 2023, 10:19
Mig bekendt er der HW4 i S/X og skulle også være i produktion i Y. Der har i hvert fald været flere ejere der har rapporteret at deres biler havde det, men om det er enkeltstående tilfælde (eller misforståelser) er svært at vide.
Tesla har så vidt jeg ved været meget ordknappe omkring HW4
Tesla har vel interesse i at bevare mystikken om hvad et givet eksemplar består af...
Og således bevare fortællingen om at de bygger biler ligesom vi andre laver aftensmad, når vi ikke kan finde på hvad vi vil lave: Åbner køkkenskabet og ser hvad der først vælter ud .. og så tager vi det i dag.

Skrevet i muntert lune og med kærlighed ... ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 12. okt 2023, 10:22

Thor-thor skrev:
Kevinff skrev:
11. okt 2023, 22:17
Er ret sikker på at musk har sagt at cybertruck bliver den første model med HW4 eller at det i hvertfald ikke lanceres før cybertruck
Mig bekendt er der HW4 i S/X og skulle også være i produktion i Y. Der har i hvert fald været flere ejere der har rapporteret at deres biler havde det, men om det er enkeltstående tilfælde (eller misforståelser) er svært at vide.
Tesla har så vidt jeg ved været meget ordknappe omkring HW4
Nå okay. Ja for meldingen i januar var at hw4 ville launche med cybertruck men det ville da ikke undre at nogle biler allerede kører med det. For et par måneder siden sagde de at FSD på HW4 ville være mindst 6 mdr bagud ift HW3

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Realtor » 12. okt 2023, 10:26

jeg har også prøvet det et par gange i mine e-trons.

Men jeg syntes til gengæld jeg 1-2 gange pr måned oplever bilen phantombreaker pga. den tror en anden billist eller cyklist kommer ud fra en sidevej og ikke overholder vigepligt. Den bremser og hiver i selen samtidigt, så man vågner satme
These users thanked the author Realtor for the post:
superbeszzz
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Thor-thor » 12. okt 2023, 10:29

HansH skrev:
12. okt 2023, 10:22
Thor-thor skrev:
12. okt 2023, 10:19
Mig bekendt er der HW4 i S/X og skulle også være i produktion i Y. Der har i hvert fald været flere ejere der har rapporteret at deres biler havde det, men om det er enkeltstående tilfælde (eller misforståelser) er svært at vide.
Tesla har så vidt jeg ved været meget ordknappe omkring HW4
Tesla har vel interesse i at bevare mystikken om hvad et givet eksemplar består af...
Og således bevare fortællingen om at de bygger biler ligesom vi andre laver aftensmad, når vi ikke kan finde på hvad vi vil lave: Åbner køkkenskabet og ser hvad der først vælter ud .. og så tager vi det i dag.

Skrevet i muntert lune og med kærlighed ... ;)
Det er jo ikke helt løgn :D Der er helt klart en mindre stringent tilgang. Mangler man den gamle "stump", så smider man evt. den nye i og samtidig er der nogle perioder med overlap, hvor biler produceret i samme periode kan have nyt/gammelt afhængig af den specifikke bil.
Nu er den nye TM3 så en større ændring, så der bliver et mere rent snit, men man ved jo aldrig helt...
These users thanked the author Thor-thor for the post:
HansH

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Thor-thor » 12. okt 2023, 11:12

superbeszzz skrev:
12. okt 2023, 06:44
Thor-thor skrev:
11. okt 2023, 18:10
Ved ikke om man skal være særligt uheldig for at opleve fuld-gas fantombremsning? Jeg er ved at have passeret 100k km i TM3 og har aldrig oplevet en reel "bremsning". Har (sjældent) oplevet fantom-reduktion af hastighed, hvor den sænker farten lidt, formentlig pga. "usikkerhed" overfor situationen. Men det har altid kun været med regenering og det reelle fald i hastighed har været beskedent.
Jeg havde en Tesla M3 i 5 dage som lånebil. Jeg oplevede det på motorvejen ved indfletning ved Ishøj. .... . Pludseligt bremsede bilen bare op, rimeligt kraftigt helt uden direkte årsag.
Ok. Synes som regel at det sker, fordi der eks. er rester af gammel afstribning fra et vejarbejde eller andet som den fejlfortolker/ikke kan afkode. Virker besynderligt, hvis den bare bremser ud af det blå. Men uanset, er teknikken nok ikke helt klar til, at man kan tage sig en morfar under kørsel ;)

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"