Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
JSA
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 75 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af JSA » 6. okt 2023, 15:21

superbeszzz skrev:
6. okt 2023, 13:26
Spændende om de følger med i Europa/DK
I USA skal de have ryddet model 3 lageret inden model Highland også kommer der (i begyndelsen af 2024). Salget af model Y (i USA) er stagneret så det får også et boost.

I Europa/DK er der ingen model 3'ere på lager og salget af model Highland går strygende (4500 bestilte biler er på vej fra Shanghai). Model Y sælger også som varme rundstykker. Alt i alt intet håb om prisnedsættelser her.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Soner
Nyt medlem
Indlæg: 198
Tilmeldt: 1. feb 2016, 19:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 206 times
Been thanked: 22 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Soner » 6. okt 2023, 16:44

Lagerlisten er opdateret og alle biler sat op til vejl. Pris her start oktober. Det har ikke været ved kvartalsslut st de har været sat ned, men længere tid end det indtil oktober. De bliver sat ned ved kvartalsslut mener flere

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af superbeszzz » 6. okt 2023, 18:51

I Tesla-land har rationelle analyser ingen værdi man må bare afvente 😊. Det ender jo med at man må købe en bare fordi.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af The Micktrix / Dk » 6. okt 2023, 19:40

superbeszzz skrev:
6. okt 2023, 13:26
Nu læste jeg mig lige til, at Tesla endnu en gang har reduceret priserne på TM3 og TMY i USA med op til 2.500 USD. Spændende om de følger med i Europa/DK
Synes jeg læste at de ikke faldt i DK og Sverige har sat prisen op på Y model.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af claussor » 6. okt 2023, 20:16

Om de så satte Model 3 30.000,- ned, så er det bare fedt flere kan få en. Kunne ikke røre mig det mindste. Elsker min :) Stort smil hver gang jeg sidder bag rattet.
These users thanked the author claussor for the post:
u_bull

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af SzleeperDK » 8. okt 2023, 07:31

claussor skrev:Om de så satte Model 3 30.000,- ned, så er det bare fedt flere kan få en. Kunne ikke røre mig det mindste. Elsker min :) Stort smil hver gang jeg sidder bag rattet.
Samme her.

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af u_bull » 8. okt 2023, 08:17

Har lige købt MY til ‘september-pris’ - og smiler også stadig…
These users thanked the author u_bull for the post:
Kevinff

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af claussor » 8. okt 2023, 11:19

u_bull skrev:
8. okt 2023, 08:17
Har lige købt MY til ‘september-pris’ - og smiler også stadig…
Det er virkelig også en imponerende vogn. Der er gået med riv i den bare som rwd.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 8. okt 2023, 11:27

u_bull skrev:Har lige købt MY til ‘september-pris’ - og smiler også stadig…
Billede
These users thanked the author Kevinff for the post (total 2):
DanielB12thethe

JSA
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 75 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af JSA » 11. okt 2023, 06:51

Så har Tesla igen sat priserne ned på de fleste lagerbiler - man undrer sig!
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af DanielPT » 11. okt 2023, 07:11

Hmm

Har skrevet lidt med Torben og kigget lit YT og hørt rundt omkring.

Synes det er så træls de har fjernet sensor foran. Elsker dem på min skoda.
Og Vision er jo til grin.

Og høre virkelig dårligt om assistent systemerne. Det gør det til no go for mig at de ikke har styr på noget så basalt.
These users thanked the author DanielPT for the post:
Hallas

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 11. okt 2023, 07:37

DanielPT skrev:Hmm

Har skrevet lidt med Torben og kigget lit YT og hørt rundt omkring.

Synes det er så træls de har fjernet sensor foran. Elsker dem på min skoda.
Og Vision er jo til grin.

Og høre virkelig dårligt om assistent systemerne. Det gør det til no go for mig at de ikke har styr på noget så basalt.
Du kan bare købe en af dem med sensor så.. de virker skam stadig

Derudover så er det jo langt fra alle der har dårlige oplevelser med assistent systemerne. Vi er helt enige om at assistent systemerne BURDE virke mere ensartet over hele linjen og jeg kan ikke helt lure hvorfor det ikke er tilfældet. Vi har kørt knap 12.000 km i vores Y fra ‘23 og der er ét fast sted i nærheden af os hvor fartpiloten fejler lidt men ellers har vi ikke oplevet nogle problemer. Phantom breaking har vi feks aldrig oplevet og jeg læser om mange hvor det er stoppet efter div software opdateringer.


Assistent systemerne er absolut på ingen måde perfekte og meget af det bliver forhåbentlig bedre med opdateringer (nogle ting er allerede blevet bedre)


Men hvis nu det hele var så forfærdeligt som nogle folk på nettet gerne vil gøre det til… mon ikke der så havde været jævnlige ramaskrig når man tænker på antallet af biler solgt (især i Danmark)?

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af DanielPT » 11. okt 2023, 07:43

Kevinff skrev:
11. okt 2023, 07:37
DanielPT skrev:Hmm

Har skrevet lidt med Torben og kigget lit YT og hørt rundt omkring.

Synes det er så træls de har fjernet sensor foran. Elsker dem på min skoda.
Og Vision er jo til grin.

Og høre virkelig dårligt om assistent systemerne. Det gør det til no go for mig at de ikke har styr på noget så basalt.
Du kan bare købe en af dem med sensor så.. de virker skam stadig

Derudover så er det jo langt fra alle der har dårlige oplevelser med assistent systemerne. Vi er helt enige om at assistent systemerne BURDE virke mere ensartet over hele linjen og jeg kan ikke helt lure hvorfor det ikke er tilfældet. Vi har kørt knap 12.000 km i vores Y fra ‘23 og der er ét fast sted i nærheden af os hvor fartpiloten fejler lidt men ellers har vi ikke oplevet nogle problemer. Phantom breaking har vi feks aldrig oplevet og jeg læser om mange hvor det er stoppet efter div software opdateringer.


Assistent systemerne er absolut på ingen måde perfekte og meget af det bliver forhåbentlig bedre med opdateringer (nogle ting er allerede blevet bedre)


Men hvis nu det hele var så forfærdeligt som nogle folk på nettet gerne vil gøre det til… mon ikke der så havde været jævnlige ramaskrig når man tænker på antallet af biler solgt (især i Danmark)?
Jeg er slet ikke intra i den gamle Y. Jeg er vild med de forbedringer de har lavet på highland og derfor kunne en FL Y være mega fed.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 452
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 192 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af BrianB » 11. okt 2023, 07:52

Men hvor mange mærker findes der hvor assistentsystemer virker til perfektion? Jeg har ikke kørt nok i Tesla til at vurdere deres, men vi kører da personligt i en bil hvor fartpiloten periodisk kan fange en cyklist på cykelstien og hvor aut. fjernlys er mere til ulempe end gavn. Det må man nok bare finde sig i, hvis man vil have computerstyring til at klare halvdelen af kørslen.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 265
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 51 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af baconbaronen » 11. okt 2023, 08:19

BrianB skrev:
11. okt 2023, 07:52
Men hvor mange mærker findes der hvor assistentsystemer virker til perfektion? Jeg har ikke kørt nok i Tesla til at vurdere deres, men vi kører da personligt i en bil hvor fartpiloten periodisk kan fange en cyklist på cykelstien og hvor aut. fjernlys er mere til ulempe end gavn. Det må man nok bare finde sig i, hvis man vil have computerstyring til at klare halvdelen af kørslen.
Enig i ovenstående.
Selv på min Volvo til cirka 3x prisen for en Tesla Y long range, er assistentsystemerne heller ikke perfekte - der kommer også (sjældent) en forkert måde at agere på, i forhold til hvordan omverden man bevæger sig i ser ud. Det er sjældent det sker, men det sker dog. Overordnet set fungerer de dog rigtig rigtig rigtig godt.
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 11. okt 2023, 08:25

DanielPT skrev:
Kevinff skrev:
11. okt 2023, 07:37
DanielPT skrev:Hmm

Har skrevet lidt med Torben og kigget lit YT og hørt rundt omkring.

Synes det er så træls de har fjernet sensor foran. Elsker dem på min skoda.
Og Vision er jo til grin.

Og høre virkelig dårligt om assistent systemerne. Det gør det til no go for mig at de ikke har styr på noget så basalt.
Du kan bare købe en af dem med sensor så.. de virker skam stadig

Derudover så er det jo langt fra alle der har dårlige oplevelser med assistent systemerne. Vi er helt enige om at assistent systemerne BURDE virke mere ensartet over hele linjen og jeg kan ikke helt lure hvorfor det ikke er tilfældet. Vi har kørt knap 12.000 km i vores Y fra ‘23 og der er ét fast sted i nærheden af os hvor fartpiloten fejler lidt men ellers har vi ikke oplevet nogle problemer. Phantom breaking har vi feks aldrig oplevet og jeg læser om mange hvor det er stoppet efter div software opdateringer.


Assistent systemerne er absolut på ingen måde perfekte og meget af det bliver forhåbentlig bedre med opdateringer (nogle ting er allerede blevet bedre)


Men hvis nu det hele var så forfærdeligt som nogle folk på nettet gerne vil gøre det til… mon ikke der så havde været jævnlige ramaskrig når man tænker på antallet af biler solgt (især i Danmark)?
Jeg er slet ikke intra i den gamle Y. Jeg er vild med de forbedringer de har lavet på highland og derfor kunne en FL Y være mega fed.
Altså den Y der kommer tidligst engang næste år? Det er måske lige voldsomt nok at dømme den ude når man ikke aner hvad den kommer med af hardware/forbedringer. Feks har den nye M3 ventilation i sæderne og det var der ikke nogen der lige havde forudset. Vent og se hvad den skøre milliardær finder på før du dømmer den ude. Det kan ske at han overrasker dig Billede

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Skoulsen » 11. okt 2023, 08:26

Nu vi er ved emnet - hvis man køber en model 3 uden enhanced fartpilot eller FSD - så har den vel stadig adaptiv fartpilot ikk?

Kigger efter en brugt model 3 LR - synes det lidt en jungle og finde ud af mht udstyr, facelift osv.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af claussor » 11. okt 2023, 08:31

Skoulsen skrev:
11. okt 2023, 08:26
Nu vi er ved emnet - hvis man køber en model 3 uden enhanced fartpilot eller FSD - så har den vel stadig adaptiv fartpilot ikk? Billede

Kigger efter en brugt model 3 LR - synes det lidt en jungle og finde ud af mht udstyr, facelift osv.
De har alle autopilot og dermed adaptiv fartpilot.

Til andre der er bekymrede for Vision og Phantom breaking etc.... Tag nu og prøv en i stedet for kun at læse. Jeg har oplevet phantom breaking 2-3 gange samt 2-3 gange i tæt kø kørsel hvor den har reageret på en bil lidt for hurtigt. Men omvendt er den jo lysår bedre end min gamle GTE der havde den komplette pakke med aktiv lane assist og sensorer over det hele. Dens evne til at predicte trafikken og måden den håndterer op og ned "bremsninger er langt bedre.

Ud og prøv, ellers vil jeg mene det er på et uoplyst grundlag man beslutter sig.

Mht. Highland. Den ser jo super ud. Men ville bestemt ikke afholde mig fra at købe en af de "gamle". Min er fra december 2022 og jeg er super tilfreds. Jeg har en ide om mange af de ting man ser Highland har og ser som en kæmpe forbedring, er sammenlignet med de tidlige Model 3, hvor samlekvalitet mv. måske er mere tvivlsom.

Min har ingen fejl i samlinger, komfortabel undervogn, lavt støjniveau mv. og jeg kan tydelig på visse punkter se en forskel på min og en 2019.
These users thanked the author claussor for the post (total 2):
baconbaronenKevinff

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Korreborg » 11. okt 2023, 09:15

JSA skrev:
11. okt 2023, 06:51
Så har Tesla igen sat priserne ned på de fleste lagerbiler - man undrer sig!
Hvorfor? Sælger de flere biler end de har, så går prisen op. Kan de ikke komme af med bilerne, så sætter de prisen ned.
Sådan har det da hele tiden været?

Hold kæft jeg er træt af M3 og Y og deres forlygter. Den LED sektion længst til venstre blænder helt vildt.
Har tænkt over det flere gange. Her til morgen kører der så en Y bag mig, og den blænder.
Jeg drejer fra, og lige bag Y'en kører en 3, som nu kommer bag mig, og det blænder også fra samme sektion.
Knap så meget, men tror det er pga. højden. Overvejer en mail til Tesla, for at gøre opmærksom på det :D
These users thanked the author Korreborg for the post:
jansom
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af DanielPT » 11. okt 2023, 09:39

claussor skrev:
11. okt 2023, 08:31
Skoulsen skrev:
11. okt 2023, 08:26
Nu vi er ved emnet - hvis man køber en model 3 uden enhanced fartpilot eller FSD - så har den vel stadig adaptiv fartpilot ikk? Billede

Kigger efter en brugt model 3 LR - synes det lidt en jungle og finde ud af mht udstyr, facelift osv.
De har alle autopilot og dermed adaptiv fartpilot.

Til andre der er bekymrede for Vision og Phantom breaking etc.... Tag nu og prøv en i stedet for kun at læse. Jeg har oplevet phantom breaking 2-3 gange samt 2-3 gange i tæt kø kørsel hvor den har reageret på en bil lidt for hurtigt. Men omvendt er den jo lysår bedre end min gamle GTE der havde den komplette pakke med aktiv lane assist og sensorer over det hele. Dens evne til at predicte trafikken og måden den håndterer op og ned "bremsninger er langt bedre.

Ud og prøv, ellers vil jeg mene det er på et uoplyst grundlag man beslutter sig.

Mht. Highland. Den ser jo super ud. Men ville bestemt ikke afholde mig fra at købe en af de "gamle". Min er fra december 2022 og jeg er super tilfreds. Jeg har en ide om mange af de ting man ser Highland har og ser som en kæmpe forbedring, er sammenlignet med de tidlige Model 3, hvor samlekvalitet mv. måske er mere tvivlsom.

Min har ingen fejl i samlinger, komfortabel undervogn, lavt støjniveau mv. og jeg kan tydelig på visse punkter se en forskel på min og en 2019.
En simpel YT video viser jo tydeligt at fordi kamera sidder i forruden kan den ikke se en træstub eller lille hegn. Det dur bare ikke. Så ja hvis de smider et kamera i fronten er det nok bedre.

Jeg vil have ventilationer i sæderne så skal vente :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af HansH » 11. okt 2023, 09:47

I FDM's seneste udgave af Motor, var der en gruppetest af 5 elbiler.
TM3 vandt overordnet set, men lige hvad angår kamera/sensorer/radar, mener jeg de skrev at den som den eneste bil i testen overhovedet ikke reagerede på den pude med bilfacon som de tester nødbremsen mod.
ID.3 vandt fordi den stoppede helt uden at røre puden (husker ikke hastighed) ..... mens TM3 simpelt han bare fortsatte direkte ind i puden uden hverken at advare, bremse eller noget.

Som jeg lige husker det fra hukommelsen af den artikel...

Som sagt vandt den overordnet set, så styrkerne på andre områder er jo overbevisende. Men lige hvad angår sensor/kamera/radar tematikken, føler jeg mig mest tryg ved det grej der er i mine VAG biler.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 11. okt 2023, 09:54

DanielPT skrev: En simpel YT video viser jo tydeligt at fordi kamera sidder i forruden kan den ikke se en træstub eller lille hegn. Det dur bare ikke. Så ja hvis de smider et kamera i fronten er det nok bedre.

Jeg vil have ventilationer i sæderne så skal vente :)
Der har også været YouTube videoer som har vist at phantom breaking ikke ville kunne løses uden hardware ændringer men de har da fået meget godt styr på det alligevel.

De kan ikke udføre mirakler (utroligt nok) men hateboneren er stor hos mange når det kommer til Tesla. Næsten lige så stor som fanboy boneren er Billede
These users thanked the author Kevinff for the post:
DanielPT

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Tonny » 11. okt 2023, 10:09

BrianB skrev:
11. okt 2023, 07:52
Men hvor mange mærker findes der hvor assistentsystemer virker til perfektion? Jeg har ikke kørt nok i Tesla til at vurdere deres, men vi kører da personligt i en bil hvor fartpiloten periodisk kan fange en cyklist på cykelstien og hvor aut. fjernlys er mere til ulempe end gavn. Det må man nok bare finde sig i, hvis man vil have computerstyring til at klare halvdelen af kørslen.
Jeg føler jeg har kørt i mange, og at jeg er pænt perfektionistisk mht. assistentsystemer. Den BMW iX3 vi har nu, er klart den mest komplette bil på det punkt jeg har kørt i. Den 2021 TM3 LR vi havde før BMW var ikke i nærheden.
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
DanielB12BrianB

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af martinta » 11. okt 2023, 10:22

claussor skrev:
11. okt 2023, 08:31
Skoulsen skrev:
11. okt 2023, 08:26
Nu vi er ved emnet - hvis man køber en model 3 uden enhanced fartpilot eller FSD - så har den vel stadig adaptiv fartpilot ikk? Billede

Kigger efter en brugt model 3 LR - synes det lidt en jungle og finde ud af mht udstyr, facelift osv.
De har alle autopilot og dermed adaptiv fartpilot.

Til andre der er bekymrede for Vision og Phantom breaking etc.... Tag nu og prøv en i stedet for kun at læse. Jeg har oplevet phantom breaking 2-3 gange samt 2-3 gange i tæt kø kørsel hvor den har reageret på en bil lidt for hurtigt. Men omvendt er den jo lysår bedre end min gamle GTE der havde den komplette pakke med aktiv lane assist og sensorer over det hele. Dens evne til at predicte trafikken og måden den håndterer op og ned "bremsninger er langt bedre.

Ud og prøv, ellers vil jeg mene det er på et uoplyst grundlag man beslutter sig.

Mht. Highland. Den ser jo super ud. Men ville bestemt ikke afholde mig fra at købe en af de "gamle". Min er fra december 2022 og jeg er super tilfreds. Jeg har en ide om mange af de ting man ser Highland har og ser som en kæmpe forbedring, er sammenlignet med de tidlige Model 3, hvor samlekvalitet mv. måske er mere tvivlsom.

Min har ingen fejl i samlinger, komfortabel undervogn, lavt støjniveau mv. og jeg kan tydelig på visse punkter se en forskel på min og en 2019.
Uden at skulle gå ind i en større for vs mod tesla debat, så er det mit eget indtryk (fra de 80.000 km som min har kørt indtil nu) at phantom breakes afhænger rigtig meget af hvor du kører.

Herfra til Herning er der nogle broer (og en enkelt rist ind på en bro) den ikke er glade for. I efteråret når man kører fra Galten til Skanderborg er der ligeledes nogle steder (landevej) hvor den tror skyggen fra træer er biler som holder stille.

Så hvis emnet specifikt er phantom breakes, så tror jeg oplevelsen varierer rigtig meget alt efter hvor og hvornår du kører. Retfærdigvis skal det siges at jeg synes det er blevet bedre fra vi købte bilen og til, og at jeg ikke mærkede nogen forandring lige i forhold til phantom breakes da den blev ændret til at bruge vision.

Jeg er efterhånden vant til phantom breakes, og det betyder som udgangspunkt at jeg altid har foden hvilende på speederen når jeg kører i teslaen, i modsætning til volvoen hvor jeg sagens kan sidde og slappe af med foden på en måde hvor det er mest behageligt.

Noget der tilgengæld generer mig betydeligt mere, er fejllæsningen på skilte. Specielt de nye 70 km/t for biler med trailer skilte der er kommet op. Som udgangspunkt kører Autopilot ikke for hurtigt, når den så læser sådan et skilt som om det gælder for den, så får du ganske enkelt ikke lov til at køre hurtigere end de 70 km/t når du rammer sådan et skilt. Eneste måde du kan komme udenom dette på (så vidt jeg har fundet ud af), er ved at skifte autopilot indstillingen til at den som udgangspunkt altid sætter sin fart efter skiltenen, hvor du på lige præcis den indstilling kan give den lov til at latid at køre xx% hurtigere end tilladt eller xx km/t hurtigere end skiltene.

Men fordi den er så elendig til at læse hastighedstavler (eller tage data fra forkerte kort), er den indstilling i det område hvor jeg bor utrolig træls at køre med, da du kommer til at sidde og skifte hastigheden manuelt konstant. Dertil, så har du allerede samme mulighed ved bare at holde "stilken" nede hvor den også følger tavlen, så den indstilling begrænser uden at give noget.

Og så er der det 3. punkt, som jeg synes er noget der er opstået "for nyligt" (læs, en del måneder siden). Men den er begyndt at blive "nervøs" ved overhaling af lastbiler. Jeg formoder lidt det hænger sammen med vision og kan muligvis være grundet kameraet i min Model 3 (November 2020) - så ved ikke om det er løst i nyere modeller. Ved overhaling af en lastbil med eks. 130 km/t (uanset om det er AP eller ACC), så "slipper" den nervøst farten ved overhaling. Så selvom fartpiloten står til 130 km/t, så når den at tage farten ned til 125 km/t inden du er forbi på trods af der er frit forude, og først derefter accellerer den igen.

Når det så er sagt, så er jeg enig med dig i at man skal købe en bil ud fra at have prøvet den, og ikke ud fra hvad vildt fremmede mennesker fortæller om den på nettet.

Vi var ude og kigge bil i forrige weekend, formålet var at kigge på muligheden for at skifte den anden bil til el (og have plads til hundebur), men uanset hvor du kigger, så vinder Tesla voldsomt mange points på pladsen i bilen samt at de faktisk må trække 1.600 kg - omvendt, så taber de for mig på at jeg ikke synes deres assistent systemer fungerer bedre end de gjorde i min gamle passat eller i min nuværende Volvo V60.

Vi prøvede
Volvo XC40 - men den var for lille og for klemt inden i (må trække 1.800 kg).
Audi Q4 etron - Faktisk fint med plads, men må kun trække 1.200 kg (mener jeg det var)
Samme er gældende for ID4, ID5 og Enyaq og vist også den nye ID.7. Og så bliver jeg bare ikke fan af det lille malplacerede speedometer på ID4 og ID5
BMW I4 - må trække 1.600 kg, men til gengæld er den meget trang indvendigt i forhold til vores Model 3 e
BMW IX3 - må kun trække 750 kg, og relativt ringe rækkevidde.
Kia EV6 - Må trække 1.600kg, ok plads i kabinen, men meget lav "højde" over sæderne. Til gengæld har den stort set ikke noget bagagerum i forhold til bilens størrelse.

Det efterlader Tesla Model Y som eneste reele alternativ, og der må jeg nok erkende at jeg er for nærrig til at give 430.000,- for en bil der ligner min egen bil på en prik indvendigt.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 11. okt 2023, 10:23

Tonny skrev:
BrianB skrev:
11. okt 2023, 07:52
Men hvor mange mærker findes der hvor assistentsystemer virker til perfektion? Jeg har ikke kørt nok i Tesla til at vurdere deres, men vi kører da personligt i en bil hvor fartpiloten periodisk kan fange en cyklist på cykelstien og hvor aut. fjernlys er mere til ulempe end gavn. Det må man nok bare finde sig i, hvis man vil have computerstyring til at klare halvdelen af kørslen.
Jeg føler jeg har kørt i mange, og at jeg er pænt perfektionistisk mht. assistentsystemer. Den BMW iX3 vi har nu, er klart den mest komplette bil på det punkt jeg har kørt i. Den 2021 TM3 LR vi havde før BMW var ikke i nærheden.
Og så vil det nok være på sin plads at have i mente hvad en ny/brugt m3 LR koster kontra en ny/brugt ix3.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af HansH » 11. okt 2023, 10:32

"If you need a break while driving and slam too hard on the brakes to pull over, you could potentially break something on the car..."

:D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af DanielB12 » 11. okt 2023, 10:33

Kevinff skrev:
11. okt 2023, 10:23
Tonny skrev:
BrianB skrev:
11. okt 2023, 07:52
Men hvor mange mærker findes der hvor assistentsystemer virker til perfektion? Jeg har ikke kørt nok i Tesla til at vurdere deres, men vi kører da personligt i en bil hvor fartpiloten periodisk kan fange en cyklist på cykelstien og hvor aut. fjernlys er mere til ulempe end gavn. Det må man nok bare finde sig i, hvis man vil have computerstyring til at klare halvdelen af kørslen.
Jeg føler jeg har kørt i mange, og at jeg er pænt perfektionistisk mht. assistentsystemer. Den BMW iX3 vi har nu, er klart den mest komplette bil på det punkt jeg har kørt i. Den 2021 TM3 LR vi havde før BMW var ikke i nærheden.
Og så vil det nok være på sin plads at have i mente hvad en ny/brugt m3 LR koster kontra en ny/brugt ix3.
Lad nu være med at være så fattig, Kevin. :lol:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af martinta » 11. okt 2023, 10:34

Kevinff skrev:
11. okt 2023, 09:54
DanielPT skrev: En simpel YT video viser jo tydeligt at fordi kamera sidder i forruden kan den ikke se en træstub eller lille hegn. Det dur bare ikke. Så ja hvis de smider et kamera i fronten er det nok bedre.

Jeg vil have ventilationer i sæderne så skal vente :)
Der har også været YouTube videoer som har vist at phantom breaking ikke ville kunne løses uden hardware ændringer men de har da fået meget godt styr på det alligevel.

De kan ikke udføre mirakler (utroligt nok) men hateboneren er stor hos mange når det kommer til Tesla. Næsten lige så stor som fanboy boneren er Billede
Der er utrolig meget hate mod tesla, men også generelt mod elbiler. (er mit indtryk), omen jeg springer let og elegant over kommentarerne til de artikler.

Men jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvordan elbiler (og tesla) bliver brugt som clickbait.

eks, tidligere på ugen var der (desværre) en bil her i Galten som blev mast af en væltet traktor hænger i en rundkørsel. Manden overlevede heldigvis, men alligevel så er opskriften.

"TESLA SMADRET I ALVORLIG ULYKKE: MAND HASTET TIL HOSPITALET" (og ja, i caps breaking)

Jeg har ALDRIG set en historie hvor der stod "Volkswagen Passat smadet i alvorlig ulykke", så der er også en enorm indsats i at fremhæve hvis det omhandler en elbil eller tesla i overskrifterne, så det får dem til at fremstå betydeligt meget problematiske end de er.

Ligesom den brand der var nede i fredericia (mener jeg det var), hvor der var en der havde sat ild til nogle busser ved et busdepot. Overskriften var "Flere elbusser udbrændt i nat – batteripakker er stadig farlige"

og jaja, det var da også rigtigt - de var så påsat og der var også flere dieselbusser iblandt, men alligevel er det elbusserne som bliver fremhæver.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Kevinff » 11. okt 2023, 10:37

DanielB12 skrev:
Kevinff skrev:
11. okt 2023, 10:23
Tonny skrev: Jeg føler jeg har kørt i mange, og at jeg er pænt perfektionistisk mht. assistentsystemer. Den BMW iX3 vi har nu, er klart den mest komplette bil på det punkt jeg har kørt i. Den 2021 TM3 LR vi havde før BMW var ikke i nærheden.
Og så vil det nok være på sin plads at have i mente hvad en ny/brugt m3 LR koster kontra en ny/brugt ix3.
Lad nu være med at være så fattig, Kevin. :lol:
Så havde jeg købt en X i stedet Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Tesla lavede lige kæmpeudsalg

Indlæg af Tonny » 11. okt 2023, 10:37

Kevinff skrev:
11. okt 2023, 10:23

Og så vil det nok være på sin plads at have i mente hvad en ny/brugt m3 LR koster kontra en ny/brugt ix3.
Det må du da gerne, men det var nu engang ikke det der blev spurgt om :D
EDIT: Mon ikke den billigste ældste iX3 koster mindre end en ny M3 LR - og stadig har bedre systemer ;)

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"