Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Schmidt » 8. feb 2023, 10:49

Hej altvidende VAG'er

Jeg har en kammerat der er endt i en kattepine med en fransk bil (Ja, det er jo skidt fra start) :lol:

Jeg skal gøre historien så kort som mulig.

Bilen går i nødprogram d. 6/1-23 og han indleverer bilen til den lokale mekaniker (medlem af kæde af mekanikere).
Han har før brugt værkstedet med fin success.

Ugen efter kontakter værkstedet ham og siger at motorstyringen skal have en softwareopdatering og så skulle den køre igen.
Efter et par dage kontakter værkstedet ham igen og fortæller at de ikke kan få den til at opdatere og den fejler i løbet af processen, hvilket gør at bilen nu slet ikke kan køre da motorstyringen nu ikke virker. De mener det er en forbindelse til sikringsboksen (2.700 kr.). Denne skiftes.

Den 25/1 mener de der skal en ny motorstyring til og værkstedet vil prøve at finde en brugt.

Den 7/2 kontakter ejeren af værkstedet min kammerat og fortæller at de har fundet en motorstyring til 11.500 + moms og indtil videre lyder regningen på 14.000 på det arbejde der er lavet indtil nu.

Det er naturligvis svært at sige om det er deres opdatering der gør noget ved motorstyringen eller om den har været defekt fra start af reperationen, men om sikringsboksen har været nødvendig er jo også svært at sige.

Min kammerat er temmelig pragmatisk omkring det og er ikke sur på værkstedet eller lign. Han ønsker blot at finde en fair løsning for alle.

Så kære VAG folk - hvordan ville I forholde jer? Hvad synes I ville være ret og rimeligt for alle parter?

Jeg er selv lidt mellem 2 stole, for det er svært at afgøre hvad der har været galt fra start, og mit indtryk er at værkstedet virkelige har kæmpet med bilen, men synes det er svært at afgøre hvor mange mislykkede forsøg (og dele) man skal betale for :)
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Henrik2800 » 8. feb 2023, 10:57

Hvis de 14.00 kr (+moms?) er timeløn til fejlfinding, så er det noget dyrt.
Men det er risikoen når man vælger et lille værksted, som ikke har meget erfaring med den aktuelle model/fabrikat.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af donfetaful » 8. feb 2023, 11:01

Tough luck. Der er desværre kun en til at betale.

Værksteder i dag gør sjældent noget, kunden ikke har sagt god for. Og de kan sagtens sætte sig i kundens sted, men hvad hjælper det.

Hvis det er en god og loyal kunde, kan værkstedet nok give lidt rabat på delene og måske endda timerne, hvis det er en lærling eller ny mand
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Mike H » 8. feb 2023, 11:06

Jeg har prøvet noget tilsvarende - dog ikke et beløb så højt. Mit var så vidt jeg husker 4-6.000 kr i ekstra regning.
Det var hos Audi Gladsaxe.
Oprindelig fejlen var viskertræk på min A4. Det er en kendt fejl - hvor man åbenbart skal være ret omhyggelig. Værkstedet får så flækket min forrude, og det er de kede af + det dækker de, da det åbenbart lige nøjagtig er det man skal passe på med.
Da jeg så henter bilen, kan den ikke låse op. Det viser sig at centrallås styringen er gået - mens de har haft bilen. De mente den del virkede efter de 2 ovenstående ting var skiftet.
Værkstedet vil gerne skifte, men til fuld betaling. De siger at den jo lige så godt kunne være gået i stykker mens jeg selv havde haft bilen, og det kan de jo som sådan have ret i. Jeg ved jo så de har arbejdet med strømmen på bilen ifbm. med skiftet, så ville høre om ikke man kunne dele regningen... nul putte.
Jeg betalte ved kasse et.
Regningen steg fra 3.000 kr til 9.000 kr så vidt jeg husker.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Realtor » 8. feb 2023, 13:10

Men det er vel reelt set ikke værkstedet om har ødelagt noget her? Det kan jo være motorstyringen har været død fra start af.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af jansom » 8. feb 2023, 13:14

Hvis værkstedet uomtvisteligt og helt uden tvivl har ødelagt noget, så skal de selvfølgelig erstatte det. Men det er ikke med sikkerhed tilfældet her tror jeg. Har de iøvrigt ikke også forsikringer der dækker ved skader?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af perw » 8. feb 2023, 13:30

Jeg havde på vores gamle Octavia at der var en indkaldelse på at en enhed skulle opdateres. Da Skoda opdateret enheden , virkede den lige pludselig ikke.
Jeg fik en ny enhed uden beregning, da det godt kunne ske under opdatering, så det var fabrikkes problem.

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Avatar » 8. feb 2023, 16:14

En motorstyreenhed skal ikke koste 11,5k + moms!

I volumenproduktion vil produktionsprisen ikke overstige 100 kr. for sådan en styreenhed. Der bør grundlag for prisforhandling på det stykke elektronik.

Hvis en flash er fejlskrevet, bør det altid være muligt (med de rette værktøjer), at skrive den korrekte *.bin-fil ned i kredsen. A_L_T_I_D!
These users thanked the author Avatar for the post:
BrianDS

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af carstenhjorth » 8. feb 2023, 17:19

Det er også lige der jeg står af, det er en uheldig situation at noget går i stykker i værkstedes varetægt, men så behøver man jo ikke tage 200% fortjeneste.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af TorbenRasmussen » 8. feb 2023, 17:51

Jeg skrev herinde - for en del år siden - hvor jeg søgte hjælp med hvordan et VW værksted kunne lave en ret speciel skade på en fælg under skift af dæk og selvom det passede præcist med, at man skulle have hjulet spændt op for at kunne ridse fælgen så systematisk hele vejen rundt, så nægtede værkstedet at det skulle være sket i deres varetægt og nægtede ligeledes at dække skaden. Jeg måtte købe en ny fælg. Jeg har ikke sat mine ben hos forhandleren siden.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14507
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Watcher » 8. feb 2023, 18:16

Altså hvis bilen kunne køre men bar går i nødprogram så har motorstyring jo virket fint.

At den så dør under flash har jo ikke noget med en sikringsboks at gøre, men de skulle ha sagt vi ka opdatere men på egen risiko.

Den slags forhandlere mener jeg ikke typisk selv har direkte adgang til opdatering men får det remote fra andre, og det altså risky at flashe en ecu remote kontra direkte


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post:
BrianDS
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Schmidt » 9. feb 2023, 09:56

Tak for alle tilbagemeldingerne gutter.
Fedt lige at få lidt info fra folk der har siddet i samme situation, og ikke mindst fra folk der ved hvad det drejer sig om :)

Indtil videre har min kammerat fremlagt sin sag for ejeren af værkstedet og spurgt om det er ret og rimeligt og lagt op til en dialog om hvordan de kan løse problemet, så alle er tilfredse.

Indtil videre har ejeren meldt positivt tilbage og sagt han lige vil dykke lidt mere ned i timerne og godt kan se at de må finde en fælles løsning :)
These users thanked the author Schmidt for the post (total 2):
Mike HHansH
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 9. feb 2023, 19:29

Hvis værkstedet _Ødelægger_ noget, så skal værkstedet vel udbedre.
Ridset lakken / Smadret en rude / banket døren ind i væggen / Bilen faldet ned af liften ( Dog = Kasko hvis den er der ) / "tabt" en hobbykniv ned i sædet / Find selv på flere...

Hvis noget "Går i stykker" mens værkstedet har bilen, så er det bar' ejeren...
Sprinklerpumpen gir op ( Man arbejder på en dør ) / Elrude-Wirehejset dør / Der springer en lygtepære / Dækket får en udposning / Find selv på flere der ikke er bruger / mekanikers skyld.

Jeg arbejder med elektronik i den dyre ende. ca. 10% af de FW opdateringer vi laver som Aut. partner går ikke som de skal, og vi skal i gang med Deep Flashing istedet, eller sågar modul-udskiftning. Det er hverken vores eller producentens skyld... Hvis enhederne er indenfor garanti dækker producenten, hvis de ikke er, så må folk selv betale hvis der skal et nyt modul til ...
MenBevares - Vi forsøger og lave en ordentlig løsning på det økonomisk. ...

Det er vel noget tilsvarende vi er i her ???

/ Lars
These users thanked the author Lars - Sound2Vision for the post:
Schmidt
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Schmidt » 13. feb 2023, 10:11

Opdatering nr. 2.

Efter ejeren af virksomheden havde snakket med de folk der havde været på sagen kom han med en positiv tilbagemelding.
Han anderkender at siden bilen er kørt ind har motorstyringen virket og de har "ødelagt" den (ihverfald så de ikke selv kan lave den). Derfor dækker de alt hvad der omhandler motorstyring. Den skiftede sikringsboks tages ud og den gamle sættes i igen siden den sikkert ikke har fejlet noget.

De har lavet en fast pris på hele installationen, så i stedet for de 14.000 + 11.500 for motorstyring, bliver det 7.500 for fejlsøgning/stumper osv., så en rigtig fin løsning for min kammerat og flot af ejer/værksted at tage et ansvar som de muligvis ikke havde behøvet at tage.

Som nævnt tidligere var der ingen "problemer", og min kammerat var ikke sur på værkstedet, men ville blot høre dem om hvad der var ret og rimeligt når nu man ikke aner hvordan sådan noget fungerer.

Så en lykkelig slutning indtil videre :)
These users thanked the author Schmidt for the post (total 12):
HansHDanielB12majbomcarstenhjorthkGlerupOzonaRIXThe Micktrix / Dksuperbeszzzgauner and 2 more users
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Ozona » 13. feb 2023, 15:46

Schmidt skrev:
13. feb 2023, 10:11
Opdatering nr. 2.

Efter ejeren af virksomheden havde snakket med de folk der havde været på sagen kom han med en positiv tilbagemelding.
Han anderkender at siden bilen er kørt ind har motorstyringen virket og de har "ødelagt" den (ihverfald så de ikke selv kan lave den). Derfor dækker de alt hvad der omhandler motorstyring. Den skiftede sikringsboks tages ud og den gamle sættes i igen siden den sikkert ikke har fejlet noget.

De har lavet en fast pris på hele installationen, så i stedet for de 14.000 + 11.500 for motorstyring, bliver det 7.500 for fejlsøgning/stumper osv., så en rigtig fin løsning for min kammerat og flot af ejer/værksted at tage et ansvar som de muligvis ikke havde behøvet at tage.

Som nævnt tidligere var der ingen "problemer", og min kammerat var ikke sur på værkstedet, men ville blot høre dem om hvad der var ret og rimeligt når nu man ikke aner hvordan sådan noget fungerer.

Så en lykkelig slutning indtil videre :)
Tænk over hvor god reklame det egentlig er
Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Monze1980 » 13. feb 2023, 16:02

Det er sådan noget der gør at man efterfølgende taler bedre om værkstedet og med stor sandsynlighed vender tilbage.

Sådan har jeg det i hvert fald.

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post:
Schmidt
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af superbeszzz » 13. feb 2023, 18:06

Jeg syntes værkstedets navn skal deles, så har brugere i forumet mulighed for at tilvælge dette værksted, der ser ud til at have en bemærkelsesværdigt høj etik og moral. Denne tråd kunne evt. også sendes til værkstedet, så man ser betydningen af at være “ordentlig” efter princippet om at “it pays back”.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 7):
mertodinloSyndicateDanielB12Random_HeroOzonagaunerRealtor
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af QT1410 » 13. feb 2023, 18:46

Det burde værkstedet have gjort fra starten. Trådstarters ven kunne i princippet bare have betalt den oprindelige regning, hvis han havde været naiv eller opgivende.
These users thanked the author QT1410 for the post:
Melle

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af DanielB12 » 13. feb 2023, 19:15

QT1410 skrev:
13. feb 2023, 18:46
Det burde værkstedet have gjort fra starten. Trådstarters ven kunne i princippet bare have betalt den oprindelige regning, hvis han havde været naiv eller opgivende.
‘Går den, så går den’ er devisen hos mange værksteder.. nogen steder mere bevidst end andre nok..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af Schmidt » 15. feb 2023, 10:52

Har det lidt blandet med at dele værkstedets navn.
Jeg vil gerne give dem "credit" for det de har gjort, for det er super.

Omvendt kan jeg også godt se at nogen vil se det som negativt og tænke at de lige prøvede at tørre den af på kunden, og da den ikke gik trak de i land. Så jeg synes ikke det er en 100% anbefaling da nogen vil kunne opfatte det negativt fra værkstedets side, så umiddelbart har jeg ikke lyst til at skrive det :)
These users thanked the author Schmidt for the post (total 6):
DanielB12HansHMike HsuperbeszzzjenckaTheBlueStingray
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Hvem betaler hvis værkstedet ødelægger noget?

Indlæg af jencka » 15. feb 2023, 18:17

Better safe than sorry - 👍
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"