Brugt (Volvo) elbil - do's and dont's

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
adrk
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Brugt (Volvo) elbil - do's and dont's

Indlæg af adrk » 22. sep 2023, 19:46

Hej gode VAG-folk

Jeg er i gang med at købe en brugt elbil, og jeg vil derfor høre, om I har nogle særlige råd/ting man skal være opmærksomme på i den forbindelse?

Bør man fx betinge køb af en test af batterikapaciteten (og hvor kan man i så fald få dem lavet)? Sælgeren siger, at det går de ikke så meget op i, fordi Volvo har garantien med 8år/160.000km (den her er fra 21 og har kørt ca. 20k), og hvis batteriet ligger under deres "standarder" bliver den skiftet på garantien. Jeg kunne jo stadig være lidt nervøs for at købe en bil med fx 80% kapacitet.

Hører meget gerne alle andre input (store som små) - og hvis tilsvarende spørgsmål/svar har været oppe, som jeg har overset, meget gerne bare et link dertil:)

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Brugt elbil - do's and dont's

Indlæg af kuno » 23. sep 2023, 12:03

hvad er der og være nervøs over - en EL-bil som er 2 år og kørt 20.000 - der vil batterikapaciteten være = 100% - ingen grunde til bekymring og hvis der skulle være fejl på batteriet - så er der jo 8år/160.000 garanti - KØB - KØB

Er på min 4. EL-bil og 6. EL-bil i husstanden
These users thanked the author kuno for the post (total 3):
donfetafuljansomadrk
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Brugt (Volvo) elbil - do's and dont's

Indlæg af HansH » 23. sep 2023, 12:18

Jeg har tilladt mig at tilføje Volvo i din overskrift, da det lyder som sådan en fætter du kigger på.
Sig til hvis det er forkert :)
These users thanked the author HansH for the post:
adrk
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

adrk
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Brugt elbil - do's and dont's

Indlæg af adrk » 23. sep 2023, 21:05

kuno skrev:
23. sep 2023, 12:03
hvad er der og være nervøs over - en EL-bil som er 2 år og kørt 20.000 - der vil batterikapaciteten være = 100% - ingen grunde til bekymring og hvis der skulle være fejl på batteriet - så er der jo 8år/160.000 garanti - KØB - KØB

Er på min 4. EL-bil og 6. EL-bil i husstanden

Fornemt, mange tak for svar. Gælder det (at batteriet generelt er i god behold de første år) uanset om bilen har været meget ladet på superchargers eller ej? Kender ikke lademønsteret på denne, det er bare en tanke.

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 148 times
Been thanked: 147 times

Re: Brugt (Volvo) elbil - do's and dont's

Indlæg af EsbenJ » 23. sep 2023, 21:10

Når du prøvekører, så vær meget opmærksom på rystelser. Både ved konstant fart og ved acceleration. Nogle XC40 og C40 har problemer der ikke kan løses. Kender en der har afleveret sin C40 pga dette og købt en Mercedes-Benz Plug-in hybrid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
adrk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

adrk
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Brugt (Volvo) elbil - do's and dont's

Indlæg af adrk » 24. sep 2023, 07:10

EsbenJ skrev:
23. sep 2023, 21:10
Når du prøvekører, så vær meget opmærksom på rystelser. Både ved konstant fart og ved acceleration. Nogle XC40 og C40 har problemer der ikke kan løses. Kender en der har afleveret sin C40 pga dette og købt en Mercedes-Benz Plug-in hybrid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fornemt, tak for råd Esben.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1253
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 645 times

Re: Brugt (Volvo) elbil - do's and dont's

Indlæg af VWAU » 24. sep 2023, 08:14

EsbenJ skrev:
23. sep 2023, 21:10
Når du prøvekører, så vær meget opmærksom på rystelser. Både ved konstant fart og ved acceleration. Nogle XC40 og C40 har problemer der ikke kan løses. Kender en der har afleveret sin C40 pga dette og købt en Mercedes-Benz Plug-in hybrid.
Oplevede det under prøvekørsel af en demo XC40. Sælger hævdede at "sådan var det". Glem den bil ;)

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 148 times
Been thanked: 147 times

Re: Brugt (Volvo) elbil - do's and dont's

Indlæg af EsbenJ » 24. sep 2023, 11:37

VWAU skrev:
EsbenJ skrev:
23. sep 2023, 21:10
Når du prøvekører, så vær meget opmærksom på rystelser. Både ved konstant fart og ved acceleration. Nogle XC40 og C40 har problemer der ikke kan løses. Kender en der har afleveret sin C40 pga dette og købt en Mercedes-Benz Plug-in hybrid.
Oplevede det under prøvekørsel af en demo XC40. Sælger hævdede at "sådan var det". Glem den bil ;)
Det underlige er at enten har de det, eller også har de ikke, og det kan ille repareres/justeres væk. Jeg har haft en XC40 elbil som låner, og den var snorlige.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Brugt elbil - do's and dont's

Indlæg af Thor-thor » 2. okt 2023, 15:10

kuno skrev:
23. sep 2023, 12:03
... en EL-bil som er 2 år og kørt 20.000 - der vil batterikapaciteten være = 100%
Næppe 100%
En stor del af batteriets degradering sker i starten af dets levetid og flader derefter ud.
Så efter 2 år er batterikapaciteten måske 95%. Evt. maskeret af at der måske har været en topbuffer, som så er væk efter noget degradering...

Men bortset fra det enig, jeg ville heller ikke være bekymret (men ville nok undgå den bil, hvor ejeren altid havde lynladet etc....)

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"