Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af JensJ300 » 14. dec 2023, 21:44

Jeg synes det er vildt at man ofte via Teslas lagerbeholdning kan få en helt ny Tesla Model Y til 336.120 kr. Fx denne her lige nu: https://www.tesla.com/da_DK/my/order/XP ... o#overview

Hvad vil man savne ved at købe en ny Tesla Model Y til 336.120 kr.?

Jeg vil savne anhængertræk, men det kan eftermonteres eller også kan man vælge en model til 344.670 kr. med anhængertræk https://www.tesla.com/da_DK/my/order/XP ... o#overview

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af xbn » 14. dec 2023, 21:58

JensJ300 skrev:
14. dec 2023, 21:44
Hvad vil man savne ved at købe en ny Tesla Model Y til 336.120 kr.?
En pæn bil.

Spøg til side, man får meget for pengene, og det er svært at se konkurrenter i det prisniveau. Om man kan lide bilen må være individuelt.
Billede

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af Bopjensen » 14. dec 2023, 22:12

Hvis man køber el-bil med hjernen så er der bare ikke noget der kan slå tesla.

Det gør jeg så ikke så jeg har en BMW530d + en I3 til at holde i garagen 😂
These users thanked the author Bopjensen for the post (total 2):
BrianDSsuperbeszzz

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af GaSelle » 15. dec 2023, 10:05

Man får vildt meget for pengene, så som ellert er den "isoleret set" et godt køb.

Der er dog ting der kan irritere, afhængigt af standpunkt. Plasticsæderne, manglende gardin over panoramataget, manglende blinkerstilke, lys/regnsensor etc.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af Passatg 3c » 15. dec 2023, 10:32

GaSelle skrev:
15. dec 2023, 10:05
Man får vildt meget for pengene, så som ellert er den "isoleret set" et godt køb.

Der er dog ting der kan irritere, afhængigt af standpunkt. Plasticsæderne, manglende gardin over panoramataget, manglende blinkerstilke, lys/regnsensor etc.
Har Model Y ikke stadigt stilke? Men ellers enig.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af SkodiaqDK » 15. dec 2023, 10:39

Havde de fået styr på vinduesviskerne / regnsensor, så havde jeg måske kørt en y'er nu. Men at et ret så frustrerende problem har fået lov til at eksistere så længe, det afholdte mig fra at bestille. Hvad skulle incitamentet være for at forbedre det nu? Der kommer nok en ny 2025 y'er.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 452
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 192 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af BrianB » 15. dec 2023, 10:41

Y har stilke. Der har også været lidt utilfredshed over deres nye type parkeringssensorer, som slet ikke er sensorer alligevel - men som benytter diverse kameraer rundt om bilen. Men det lader til det er forbedret en del vha. updates på det seneste.

Stadigvæk er det suverænt det bedste køb i den prisklasse i min optik. Xpeng G6 kunne blive en værdig konkurrent, men tror stadig den er minimum et halvt års tid væk.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af martinta » 15. dec 2023, 11:45

BrianB skrev:
15. dec 2023, 10:41
Y har stilke. Der har også været lidt utilfredshed over deres nye type parkeringssensorer, som slet ikke er sensorer alligevel - men som benytter diverse kameraer rundt om bilen. Men det lader til det er forbedret en del vha. updates på det seneste.

Stadigvæk er det suverænt det bedste køb i den prisklasse i min optik. Xpeng G6 kunne blive en værdig konkurrent, men tror stadig den er minimum et halvt års tid væk.
Med Vision er konceptet vel netop at alt skal være med kameraer. Men ja, der har været rigtig mange klager over at kameraerne ikke nødvendigvis fortæller sandheden under en parkering.

Rygterne lige pt, er at Model Y får en mini-mini update som giver den samme dashboard med ambiente light som den nye Model 3, men at ny skærm foran, og skærm bagved mm. først kommer i en opdatering til sommer.

Baseret på hvor stor forskellen er (og hvor meget jeg synes tesla har manglet ambiente belysning), så ville jeg nok afvente en bestilling og se om det er noget der faktisk kommer inden for de næste par måneder

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af Kevinff » 15. dec 2023, 12:30

SkodiaqDK skrev:Havde de fået styr på vinduesviskerne / regnsensor, så havde jeg måske kørt en y'er nu. Men at et ret så frustrerende problem har fået lov til at eksistere så længe, det afholdte mig fra at bestille. Hvad skulle incitamentet være for at forbedre det nu? Der kommer nok en ny 2025 y'er.
Er der ikke styr på vinduesvisker/regn sensor da? Vi fik vores i slut februar og der har det virket lidt spøjst én gang og ellers har det fungeret uden problemer.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af Kevinff » 15. dec 2023, 12:31

Kig på model 3 highland. Hvis du synes den har nogle spændende features som du gerne vil have i model Y så vent til den nye Y kommer til næste år.. hvis ikke så køb
These users thanked the author Kevinff for the post:
martinta

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af martinta » 15. dec 2023, 13:27

Kevinff skrev:
15. dec 2023, 12:30
SkodiaqDK skrev:Havde de fået styr på vinduesviskerne / regnsensor, så havde jeg måske kørt en y'er nu. Men at et ret så frustrerende problem har fået lov til at eksistere så længe, det afholdte mig fra at bestille. Hvad skulle incitamentet være for at forbedre det nu? Der kommer nok en ny 2025 y'er.
Er der ikke styr på vinduesvisker/regn sensor da? Vi fik vores i slut februar og der har det virket lidt spøjst én gang og ellers har det fungeret uden problemer.
Det er sjovt med tesla. Der er nogle som skriver de ikke har problemer, og så er der ligeså mange der skriver at det virker som vinden blæser.

Fjernlys assistent virker nogenlunde på min. Regnsensor har sit eget liv, så uanset om du kører i en nyvasket bil, beskidt bil, i regnvejr eller i solskin så kan den ligge og hygge sig med at gøre foruden ren. ;)

Nyeste udfordring (kom for nogle opdateringer siden), er at vi nu ikke kan køre med fartpilot når det regner + er mørkt. Så kan vision ikke se noget, og så er den enten helt utilgængelig eller begrænset til et meget lavt km/t.

Retfærdigvis skal det siges, at min ikke er født med vision. Den er fra November 2020, og er originalt født til at køre med radar. Men det er en anelse uheldigt at bilerne på den måde bliver forringet over tid - hvilket så er prisen for at Tesla opdaterer bilerne. For lidt tid siden gik der rygter om at HW4 var forbedredt til at have en eller anden form for radar igen, så hvis vi er tilpas uheldige bliver den generation af "nyere" vision biler som kører nu ramt af samme problemer som vi andre gør med pre-vision.

Men det er virkelig også mærkeligt som oplevelserne er forskellige alt efter hvem man spørger. Det mærkeligste eksempel jeg selv har, er fra en kollega der købte en Model Y, han havde ingen problemer overhovedet. Phantom breaks kendte han ikke til.
Han skulle så til Reinvent sidste år, og fik en kollega som overvejede model Y til at køre ham til Billund, og så kunne kollegaen låne bilen den uge han var væk. Fra ham var vurderingen at den vinduesviskerne virkede elendigt samt at han oplevede phantom breaks mens han kørte.

Så hvordan to personer, som kører i samme bil kan have så forskellige oplevelser må simpelthen være en gåde, men det tyder på det har stor betydning hvordan folk kører. Måske bruger den ene Fartpiloten mere end den anden, eller de kører forskellige steder og ruter hvor bilen måske har lettere/sværere ved det?

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af carstenhjorth » 15. dec 2023, 14:27

Der er mange der er så polariserede i deres holdninger, f.eks når det gælder Corona diskussionen og det når det handler om fejl i biler, jeg har en TM3 fra 21 og det er en fed bil, er der mange trælse fejl, ja! Så der mangler tit bare en smule objektivitet når folk udtaler sig, det gælder jo også VW gutterne indimellem ;o)
These users thanked the author carstenhjorth for the post (total 2):
martintaHansH
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af SkodiaqDK » 15. dec 2023, 15:43

Kevinff skrev:
15. dec 2023, 12:30
SkodiaqDK skrev:Havde de fået styr på vinduesviskerne / regnsensor, så havde jeg måske kørt en y'er nu. Men at et ret så frustrerende problem har fået lov til at eksistere så længe, det afholdte mig fra at bestille. Hvad skulle incitamentet være for at forbedre det nu? Der kommer nok en ny 2025 y'er.
Er der ikke styr på vinduesvisker/regn sensor da? Vi fik vores i slut februar og der har det virket lidt spøjst én gang og ellers har det fungeret uden problemer.
Det er ikke det indtryk man får hvis man følger med i ejergrupper for model y på fb.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af Kevinff » 15. dec 2023, 15:58

SkodiaqDK skrev:
Kevinff skrev:
15. dec 2023, 12:30
SkodiaqDK skrev:Havde de fået styr på vinduesviskerne / regnsensor, så havde jeg måske kørt en y'er nu. Men at et ret så frustrerende problem har fået lov til at eksistere så længe, det afholdte mig fra at bestille. Hvad skulle incitamentet være for at forbedre det nu? Der kommer nok en ny 2025 y'er.
Er der ikke styr på vinduesvisker/regn sensor da? Vi fik vores i slut februar og der har det virket lidt spøjst én gang og ellers har det fungeret uden problemer.
Det er ikke det indtryk man får hvis man følger med i ejergrupper for model y på fb.
Sådan er samtlige grupper jo.. Folk der oplever problemer er dem der skriver på Facebook. Jeg siger ikke at problemet ikke er der men når man tænker på mængden af model Y der kører rundt så er det ikke særlig meget man hører om det længere.. eller phantom breaking for den sags skyld.
These users thanked the author Kevinff for the post:
HansH

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af claussor » 15. dec 2023, 16:01

Men så er spørgsmålet er det virkelig det der skal afholde en fra at købe den? Noget der måske vil genere en.. Måske ikke.

Det man ret sikkert får er:
Klasseledende pris
Klasseledende effektivitet.
Klasseledende plads
Klasseledende infotainment/HiFi/navi/opladning
Klasseledende app smartphone integrering.
Klasseledende autopilot (meget subjektiv jeg har ikke prøvet andre).

Bare køb og bliv glad.

Personligt kan jeg sige min TM3 er blevet langt bedre mht. regnsensor og afstandsvurdering (ifbm. parkering).

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af SkodiaqDK » 15. dec 2023, 16:12

Det er mægtig fint. Men kan man ikke få en regnsensor til at fungere, så venter jeg bare lidt endnu. 😉 jeg foretrækker at de basale ting er iorden inden gøgl og gadgets tilføjes.
Senest rettet af SkodiaqDK 15. dec 2023, 16:15, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af carstenhjorth » 15. dec 2023, 16:15

Problemet er netop at der ikke er en regnsensor, de bruger kameraerne, og det virker cirka halvt så godt som på min gamle Golf V....
These users thanked the author carstenhjorth for the post (total 2):
SkodiaqDKjansom
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af SkodiaqDK » 15. dec 2023, 16:18

carstenhjorth skrev:
15. dec 2023, 16:15
Problemet er netop at der ikke er en regnsensor, de bruger kameraerne, og det virker cirka halvt så godt som på min gamle Golf V....
Det er vel stadig en sensor der registrerer (...burde registrere) regn.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af Tonny » 15. dec 2023, 16:22

claussor skrev:
15. dec 2023, 16:01

Det man ret sikkert får er:
Klasseledende pris
Klasseledende effektivitet.
Klasseledende plads
Klasseledende infotainment/HiFi/navi/opladning
Klasseledende app smartphone integrering.
Klasseledende autopilot (meget subjektiv jeg har ikke prøvet andre).
Du har ret med det meste.
Plads ved jeg ikke?
Men klasseledende autopilot - overhovedet slet ikke :D
These users thanked the author Tonny for the post (total 4):
jansommartintaOzona_Jensen

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af claussor » 15. dec 2023, 16:37

Tonny skrev:
15. dec 2023, 16:22
claussor skrev:
15. dec 2023, 16:01

Det man ret sikkert får er:
Klasseledende pris
Klasseledende effektivitet.
Klasseledende plads
Klasseledende infotainment/HiFi/navi/opladning
Klasseledende app smartphone integrering.
Klasseledende autopilot (meget subjektiv jeg har ikke prøvet andre).
Du har ret med det meste.
Plads ved jeg ikke?
Men klasseledende autopilot - overhovedet slet ikke :D
Jeg ved ikke hvilke modeller der kan levere samme indvendige plads i den prisklasse som Y ligger i måske ID.4 og Enyaq, men min fornemmelse er at Y stadig er en bischen større. Autopiloten er highly biased :D Men jeg har intet at udsætte på den. Hvis jeg faldte i søvn bag rattet i min på vej hjem fra job er jeg overbevist om jeg først vil vågne op i Frederikshavn (så længe jeg har hånden på rattet), når den sætter farten ned. Den kører også perfekt kø-kørsel, jeg ved ikke hvad mere man kan forlange. Jo, jeg ville ønske den kunne skifte vognbane, men det skal man betale for, så det undværer jeg.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af SkodiaqDK » 15. dec 2023, 16:54

Jeg købte en nyere volvo i fredags og tog den så på et par hundrede kms kørsel hjem i slud/regn. Jeg blev småfrustreret fordi jeg ikke kunne få viskerne til at gøre som jeg ville. De fleste biler har det 1. hak på armen til at være sensor-funktionen. Men det er så fordi der er en dedikeret sensor-knap på armen til at aktivere den.

Det var én dag med dårlig / ingen sensor funktion.... jeg ville blive skaldet af en semi defekt sensor og visker der kører i tide og utide året rundt. Og uden mulighed for at slå det fra? Med adaptiv fartpilot aktiveret? Er det korrekt?

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af martinta » 15. dec 2023, 17:01

claussor skrev:
15. dec 2023, 16:01
Men så er spørgsmålet er det virkelig det der skal afholde en fra at købe den? Noget der måske vil genere en.. Måske ikke.

Det man ret sikkert får er:
Klasseledende pris
Klasseledende effektivitet.
Klasseledende plads
Klasseledende infotainment/HiFi/navi/opladning
Klasseledende app smartphone integrering.
Klasseledende autopilot (meget subjektiv jeg har ikke prøvet andre).

Bare køb og bliv glad.

Personligt kan jeg sige min TM3 er blevet langt bedre mht. regnsensor og afstandsvurdering (ifbm. parkering).
Arggg, nu synes jeg godt nu du strammer den.

Klasseledende pris = Enig
Klasseledende effektivitet. = Enig
Klasseledende plads = Meget enig
Klasseledende infotainment/HiFi/navi/opladning = ikke rigtigt. Navi er fint, opladning er fint, infotainment er ringe. Den husker ikke hvor du er kommet til på en playlist, hver gang du går ud i bilen og har været væk noget tid (hvis du hører musik via spotify eller USB) starter den forfra på playlisten. Det er LANGT fra klasseledende
Klasseledende app smartphone integrering. = Enig
Klasseledende autopilot (meget subjektiv jeg har ikke prøvet andre). = På ingen måder. Det var der ikke dengang jeg fik bilen, og det er kun blevet ringere. Som jeg skrev tidligere, så har vision ødelagt rigtig meget. Faktisk kom jeg til at tænke på Kevin da jeg var oppe og handle tidligere, og til hans ære besluttede jeg at tage en video af hvor god Teslaen er.

Beklager at den ikke kører med AP hele vejen, men var nødt til at justere rattet da den var på vej over i modkørerne bane, så det meste af turen kører den med ACC. Resultatet havde dog været det samme uagtet om den var blevet på AP eller ej.

Bemærk: Jeg rører IKKE nogen pedaler på noget tidspunkt. Kan du helt seriøst se mig i øjnene efter at have set den film og påstå at det er markedsledende? :shock: Hvis ja, så ser markedet dælme godt nok skidt ud.

Det er først ved 0:48 jeg slår det fra, resten af vejen styrer den selv farten.



Jeg skal ikke kunne sige om det virker bedre i en helt ny bil - igen - min er fra 2020. Men det er jo på ingen måder tilfredsstillende at det virker så dårligt i en bil der kun er 3 år gammel.

Tesla laver ikke dårlige biler i sig selv, men der er ingen grund til at gøre dem helligere eller bedre end de er. Som det er lige pt, bruger vi som udgangspunkt ikke teslaen på lange ture med mørke og regn længere fordi det per definition kræver at vi kører uden fartpilot.
These users thanked the author martinta for the post:
jansom

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af martinta » 15. dec 2023, 17:05

SkodiaqDK skrev:
15. dec 2023, 16:54
Jeg købte en nyere volvo i fredags og tog den så på et par hundrede kms kørsel hjem i slud/regn. Jeg blev småfrustreret fordi jeg ikke kunne få viskerne til at gøre som jeg ville. De fleste biler har det 1. hak på armen til at være sensor-funktionen. Men det er så fordi der er en dedikeret sensor-knap på armen til at aktivere den.

Det var én dag med dårlig / ingen sensor funktion.... jeg ville blive skaldet af en semi defekt sensor og visker der kører i tide og utide året rundt.
Jep, den sidder bag på stilken. Been there, done that da vi fik vores :lol: Du kan stadig justere følsomheden ved at dreje på hjulet på hviskerarmen.
SkodiaqDK skrev:
15. dec 2023, 16:54
Og uden mulighed for at slå det fra? Med adaptiv fartpilot aktiveret? Er det korrekt?
Det er korrekt. Du kan ikke slå den fra når du kører med ACC eller AP. Du kan dog vælge at selv styre hastigheden, men det kræver at du enten styrer den fra skærmen (hvor du "kun" har 3 niveauer), eller at du trykker på knappen til engangshvisk, og derefter triller til siden med hjulet på rattet.

Har ikke selv prøvet, men så vidt jeg har forstået kan man købe en enhed kaldet "Enhance commandor"
https://enhauto.com/blog/article/smart-actions

Den kan så slå det fra hver gang bilen slår det automatisk til. Spørgsmålet er dog om det er en god idé, specielt baseret på hvor urolig man kan se den kører på tidligere klip i netop mørke.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af SkodiaqDK » 15. dec 2023, 17:19

Sidder foran, så jeg skulle måske have opdaget det. Det var overskyet, sidst på eftermiddagen og så motorvej i slud. Så blikket var lige på vejen. 😉

https://www.volvocars.com/dk/support/ca ... 512ceccbe6

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af martinta » 15. dec 2023, 17:31

SkodiaqDK skrev:
15. dec 2023, 17:19
Sidder foran, så jeg skulle måske have opdaget det. Det var overskyet, sidst på eftermiddagen og så motorvej i slud. Så blikket var lige på vejen. 😉

https://www.volvocars.com/dk/support/ca ... 512ceccbe6
Ja, ved ikke hvorfor jeg skrev bagved. Mente foran :lol: Men den sidder på samme måde som knapperne til eks. tågelys (på den anden stilk).

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af Kevinff » 15. dec 2023, 17:45

martinta skrev:
claussor skrev:
15. dec 2023, 16:01
Men så er spørgsmålet er det virkelig det der skal afholde en fra at købe den? Noget der måske vil genere en.. Måske ikke.

Det man ret sikkert får er:
Klasseledende pris
Klasseledende effektivitet.
Klasseledende plads
Klasseledende infotainment/HiFi/navi/opladning
Klasseledende app smartphone integrering.
Klasseledende autopilot (meget subjektiv jeg har ikke prøvet andre).

Bare køb og bliv glad.

Personligt kan jeg sige min TM3 er blevet langt bedre mht. regnsensor og afstandsvurdering (ifbm. parkering).
Arggg, nu synes jeg godt nu du strammer den.

Klasseledende pris = Enig
Klasseledende effektivitet. = Enig
Klasseledende plads = Meget enig
Klasseledende infotainment/HiFi/navi/opladning = ikke rigtigt. Navi er fint, opladning er fint, infotainment er ringe. Den husker ikke hvor du er kommet til på en playlist, hver gang du går ud i bilen og har været væk noget tid (hvis du hører musik via spotify eller USB) starter den forfra på playlisten. Det er LANGT fra klasseledende
Klasseledende app smartphone integrering. = Enig
Klasseledende autopilot (meget subjektiv jeg har ikke prøvet andre). = På ingen måder. Det var der ikke dengang jeg fik bilen, og det er kun blevet ringere. Som jeg skrev tidligere, så har vision ødelagt rigtig meget. Faktisk kom jeg til at tænke på Kevin da jeg var oppe og handle tidligere, og til hans ære besluttede jeg at tage en video af hvor god Teslaen er.

Beklager at den ikke kører med AP hele vejen, men var nødt til at justere rattet da den var på vej over i modkørerne bane, så det meste af turen kører den med ACC. Resultatet havde dog været det samme uagtet om den var blevet på AP eller ej.

Bemærk: Jeg rører IKKE nogen pedaler på noget tidspunkt. Kan du helt seriøst se mig i øjnene efter at have set den film og påstå at det er markedsledende? :shock: Hvis ja, så ser markedet dælme godt nok skidt ud.

Det er først ved 0:48 jeg slår det fra, resten af vejen styrer den selv farten.



Jeg skal ikke kunne sige om det virker bedre i en helt ny bil - igen - min er fra 2020. Men det er jo på ingen måder tilfredsstillende at det virker så dårligt i en bil der kun er 3 år gammel.

Tesla laver ikke dårlige biler i sig selv, men der er ingen grund til at gøre dem helligere eller bedre end de er. Som det er lige pt, bruger vi som udgangspunkt ikke teslaen på lange ture med mørke og regn længere fordi det per definition kræver at vi kører uden fartpilot.
Ang spotify playliste - Det forstår jeg ikke. Den husker fint hvilken sang den er nået til i playlisten og hvor langt i sangen og det samme med podcasts osv og det gælder både min og konens profil Billede. Dog har jeg oplevet at den engang i mellem driller lidt med hvilken telefon der er prioritet på hver vores køreprofil når vi begge er i bilen men jeg har ikke lige gidet undersøge om det er mig der har gjort noget forkert Billede

Tak for tanken Billede men autopilot er lidt en svær ting qt debattere for det svinger tilsyneladende af ens rute om hvor den performer. Om kameraerne er anderledes på Y eller om det er en årgangs ting eller om det er de veje jeg “normalt” kører på ved jeg ikke men jeg har personligt ikke oplevet det ligesom på din video Billede
These users thanked the author Kevinff for the post:
martinta

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af claussor » 15. dec 2023, 17:55

martinta skrev:
15. dec 2023, 17:01
Intet er perfekt. Jeg har personligt aldrig oplevet det med ikke at fortsætte på en playlist, det gør min da på Spotify i hvert fald. Men uanset så foretrækker jeg til en hver tid en "mini-defekt" ting som dette, og så nyde det sindssygt gode anlæg der er i den kombineret med alle de andre features. Jeg vil mene det er rimeligt universielt at "anmeldere" trækker Teslas infotainment frem som den man skal kigge over skulderen.

Men jeg kan vende spørgsmålet om, hvem er så klasseledende hvis du mener det med playlist trækker så hårdt ned? :)

Mht. autopilot. Jeg har ikke prøvet andre mærkers, men kan bare sige mit kører som en drøm. Det er en ren fornøjelse. Med autopilot så mener jeg her Teslas autopilot og ikke Tesla Vision med parkering og alt det halløj. Det at bilen er "selvkørende" i sving, kø mv. Det spiller bare max. Men igen som beskrevet før, det er åbenbart meget unikt fra person til person. Og det var også meget subjektivt :D

Men ud og prøv den. Der er masser af holdninger. Uanset hvad i den klasse, jeg kan ikke se der er andet end Y, ID.4 og Enyaq at kigge på.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af martinta » 15. dec 2023, 18:01

Kevinff skrev:
15. dec 2023, 17:45
Ang spotify playliste - Det forstår jeg ikke. Den husker fint hvilken sang den er nået til i playlisten og hvor langt i sangen og det samme med podcasts osv og det gælder både min og konens profil Billede. Dog har jeg oplevet at den engang i mellem driller lidt med hvilken telefon der er prioritet på hver vores køreprofil når vi begge er i bilen men jeg har ikke lige gidet undersøge om det er mig der har gjort noget forkert Billede
Spændende, har stadig ikke fundet årsagen. Det virker meget tilfældigt. 80% af gangene er den der, de sidste 20% kommer man ud til bilen (eks. efter at have handlet) og *wush* så starter den forfra i stedet for at fortsætte.
Kevinff skrev:
15. dec 2023, 17:45
Tak for tanken Billede men autopilot er lidt en svær ting qt debattere for det svinger tilsyneladende af ens rute om hvor den performer. Om kameraerne er anderledes på Y eller om det er en årgangs ting eller om det er de veje jeg “normalt” kører på ved jeg ikke men jeg har personligt ikke oplevet det ligesom på din video Billede
Men, kan du stole på et assistent system som svinger så meget? Jeg er enig i at Autopilot fungerer fint når det virker. Det gør Volvos Pilot assist også, men et assistent system som du ikke kan stole på kan jeg virkelig ikke se man kan fremhæve som positivt :-) Uagtet om det er en bestemt rute den er sur over eller ej - kan afsløre den i Århus området er sur på rigtig mange områder ;)

Det skal retfærdigvis siges at jeg er fint tilfreds med resten af bilen - den har småting (eks. radioen) der er træls på nogle områder. Men andre biler har også ting der virker mindre fantastisk. Men lige assistent systemerne er bare et område som bliver brugt meget når jeg kører, og hvor den er direkte elendig at køre i.

Og min bekymring (baseret på de sidste 2½ år) er at det kun bliver ringere. og at det samme sker for dem med en nyere bil i dag.
These users thanked the author martinta for the post:
jansom

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af donfetaful » 15. dec 2023, 19:46

Den Y jeg prøvede i går (privat bil) virkede autopiloten kun med viskerne kørende.

Man kunne ikke slå viskerne fra, medmindre man havde trykket på bremsen inden (autopilot fra)

Ellers kørte den da okay. Var overrasket over pladsen på bagsædet med mine lange stænger foran, det tror jeg mine børn godt kunne ønske sig
Kør og vær glad 🛻💨

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Ny Tesla Model Y til 336.120 kr.

Indlæg af SzleeperDK » 15. dec 2023, 20:28

Vi kan fortsætte den her debat til evig tid.

Jeg har snart kørt 70.000 i min 3 på 2,5 år, jeg har også været med i skiftet fra radar til Vision osv. Jeg kører 100 km om dagen, ofte en alternativ rute. Jeg kan køre hele vejen fra Vejle til Kolding på landevej med fuld Autopilot kun med input i Højen. Jeg har ikke phantom brakes medmindre en lastbil vitterligt kommer over striben lidt fremme. På motorvej kører jeg standard fartpilot og det kører 95% perfekt synes jeg.

Den kan godt have problemer i kraftig regn/voldsom spray og mørke - dette er korrekt, det er mine 5% trælshed.

Dette er ikke en løgn eller en bias, det er sådan det er.

Jeg vil dog også sige, jeg ville RIGTIG gerne kunne slå viskere fra med Autopilot på. Tesla har dog indrømmet for nogle måneder siden at en software update forværrede regnsensor. Min er blevet helt normal igen.
These users thanked the author SzleeperDK for the post:
donfetaful

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"