MyŠkoda Essentials og Škoda Connect-portalen lukkes ned

Alt vedr online services, apps mv.
Besvar
Brugeravatar
majland
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 366 times

MyŠkoda Essentials og Škoda Connect-portalen lukkes ned

Indlæg af majland » 27. maj 2024, 07:05

Har igen idag fået beskeden på email om at "både MyŠkoda Essentials og Škoda Connect-portalen vil ikke længere være tilgængelige for dig fra juli 2024"

Det er jeg temmelig træt af for at sige det pænt. Bilen er "kun" 5år gammel så temmeligt tidlige at udfase det ...

Dels af det den nemmeste måde at se bilens digitale certificat og Kodiaq'en er ikke understøttet af MySkoda.

Jeg har endda betalt license for Care Connect - Remote Access from til 2025-06-08

martinta
Medlem
Geografisk region: Østjylland
Has thanked: 860 times
Been thanked: 764 times

Re: MyŠkoda Essentials og Škoda Connect-portalen lukkes ned

Indlæg af martinta » 27. maj 2024, 07:15

Nu ved jeg ikke præcist hvad der ligger i MySkoda Essentials.

Men generelt set er det der jo et problem vi kommer til at se meget mere til fremover. Mange bilproducenter bygger jo software ind i bilerne som henter data og præsentere det, og når leverandøren så skifter API og appen ikke opdateres længere, ja, så står du med en bil hvor der formodentlig hver gang du tænder den kommer en besked med "can't connect, please call you service center" ish.

Så jeg er bange for at det nok ikke bliver sidste gang du kommer til at opleve det der.

Brugeravatar
Hr_Ravn
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 101 times
Been thanked: 55 times

Indlæg af Hr_Ravn » 27. maj 2024, 07:39

Og det er ikke fordi at du kan bruge den i MyŠkoda i stedet?

Nu har jeg godt nok en Superb iV - men jeg brugte også essentials i starten da den i MyŠkoda ikke var understøttet. det er den så nu.
Skoda Superb 1,4 TSi iV Style Combi '20 Billede Billede

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 27. maj 2024, 07:50

Det er heller ikke første gang at en producent har lukket for en "ekstra" service.

Jeg havde heller ikke forventet at bilen ville være understøttet "for evigt". Men 5år er imho ganske kort tid for en bil. Det er heller ikke ret længe siden at skoda omdøbte den gamle MySkoda app til MySkoda essentials og indførte en ny MySkoda app (May 2023 - så den fik et år)

Det jeg troligt har betalt for er fjernadgang til bilen data. Noget er ligemeget, men det har haft værdi for mig at kunne se om ruderne er lukkede og bilen er låst, men også hvor meget brændstof der er tilbage og tiden for næste service. Har også brugt kørelog'en til kørselsregnskab for km penge når jeg har brugt den til kundebesøg da det er nemt at se på efterfølgende istedet for at skulle huske at notere km stand ved start slut eller google sig til et estimat ...

Vi er 3 brugere af bilerne herhjemme så når man ikke er daglig bruger er det så nice 2 have at jeg har valgt at betale for det.

Jeg er så ekstra pissed fordi jeg så sendt som 2024-05-12 har betalt 299,- for at forlænge adgangen et år.

MySkoda understøttet kun biler produceret efter 7/2020

perw
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 71 times
Been thanked: 250 times

Indlæg af perw » 27. maj 2024, 08:02

Jeg læste også mailen igår Og jeg har så en Octavia 3 fra 2018.

Og jeg har da også betalt frem til 3. 2026.

Jge bruger det primært til at sende adresser til bilens navigation. Især når vi er på ferie, er det fedt at man bare lige kan sidde med pc/ipad/iphone og finde en adrese og sende den til bilen.

I den nye Skoda app er der intet understøttet på min bil, da den er for gammel

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 27. maj 2024, 08:15

Men .... er der ikke behov for at præcisere, at det er ikke MySkoda appen som helhed der forsvinder / lukkes ned ... hvilket overskriften indikerer ?

Jeg har ikke modtaget den mail der omtales her, og jeg har ikke hørt nogen bulletiner om at den skulle blive lukket ned.

Min forståelse af essensen i sagen er, at visse bilmodeller / årgange fremadrettet ikke vil være understøttet.

Enig i dette ?

Og blot for fuldstændighedens skyld - det er denne app vi taler om (pt. version 7.3.1 på Android).

Snap2.jpg
Snap2.jpg (29.88 KiB) Vist 4179 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 27. maj 2024, 08:18

MySkoda Essentials er den gamle MySkoda app (Den blev omdøbt sidste år) - De har så lavet en ny MySkoda App

Forklaringen fra https://www.skoda.dk/det-digitale-skoda/my-skoda-app

MyŠkoda
Kompatibelt med Enyaq, Scala, Kamiq, Superb/Kodiaq/Karoq (produceret fra 7/2020) og fjerde generation af Octavia- og Fabia-modellerne.

MyŠkoda Essentials
Kompatibelt med eCitigo iV, Fabia og 3. generation af Octavia samt Karoq/Kodiaq/Superb (produceret frem til 7/2020), Rapid.

Så som jeg forstår det er det biler fra før 7/2020 der ikke længere understøttes. Dvs de nyeste fik kun 4år med de services ...

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 27. maj 2024, 08:25

Ahh.... yes, det er selvfølgelig den gamle Essentials app du snakker om. Sorry, det missede jeg lige :?

Men ... er din 2019 Kodiaq ikke understøttet af den nye MySkoda app ? Jeg kan godt se, at de i det link du poster, skriver fra 7/2020 ...... men omvendt fandt jeg nedenstående oversigt. Kan selvf være der er noget web content der ikke lige er 100% opdateret.....

https://availability.skoda-auto.com/004 ... service/57
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 27. maj 2024, 14:49

Den side linker også stadig videre til Škoda Connect Portal - Som jo udgår. Og til Skoda connect lite der er en bluettoth dongle og har en tilhørende app der kun kan give information når mobilen er indenfor bluetooth rækkevidde.

Da jeg installerede den nye MySkoda sidste år var Kodiaq'en ihvertfald ikke understøttet, men har ikke forsøgt siden. Og da jeg så læste på det nu og fandt skilledatoen 7/2020 er det nok ikke så sandsynligt at en 04/2019 er undertøttet. Men de kan jo have ændret på det ....

Brugeravatar
Hr_Ravn
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 101 times
Been thanked: 55 times

Indlæg af Hr_Ravn » 27. maj 2024, 14:51

@majland

har du for sjov skyld forsøgt at få bilen registreret i den nye MySkoda app?

jeg fik sjovt nok selv en push notifikation i Essentials (den gamle) da jeg kunne skifte min over på den nye.
Skoda Superb 1,4 TSi iV Style Combi '20 Billede Billede

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af torniel » 27. maj 2024, 17:59

Jeg fik også mailen og fandt den nye app på appstore. Men da jeg så hvor dårligt den er blevet bedømt gad jeg ikke hente den. Jeg bruger alligevel kun app til få adgang til instruktionsbogen en sjælden gang i mellem, fordi alt det smarte, som man skal betale for, alligevel sjældent virkede.

Det virker med andre ord som om, at Skoda holder deres stolte traditioner for elendige apps i hævd.

Jeg kan egentlig godt frygte lidt for livet med en Enyaq i fremtiden... Godt den ikke bruger app som nøgle!
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 28. maj 2024, 06:45

Det væsentligste for mig er egenligt heller ikke app'en men web interfacet og at api'en bag kører videre.

Når man hele dagen sidder med en stor skærm virker det tåbeligt at skulle skifte til en lille telefon for f,eks at se køredata (der så også helt udgår) eller digitalt certificat.

Køredata har jeg regelmæssigt brugt til kørselsregnskab. Men da lidt sjovt at jeg har kørt 4 ture over 1000km og at de alle har været med trailer pga forbruget). Længste tur var 1296km på 14:33 med 89km/h.

Men min primære brug er api'en til HomeAssistant Jeg er spændt på hvor mange af mine målepunkter forsvinder ....

De primære jeg har på min oversigt
HA-SkodaConnect.png
HA-SkodaConnect.png (266.28 KiB) Vist 4059 gange
og her alle de udbudte for Kodiaq'en, der har væsenligt flere end den nyere Enyaq
HA-SkodaConnect_Kodiaqq.png
HA-SkodaConnect_Kodiaqq.png (92.68 KiB) Vist 4059 gange
These users thanked the author majland for the post:
akaup

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 28. maj 2024, 21:42

Og DET er så grunden til at jeg ikke er fans af kombinationen apps og biler. For for de første par ejere er det en fed oplevelse når skidtet virker. Når bilen så skal sælges 5 eller 6 år senere så virker skidtet ikke fordi de ikke længere understøttes, man kan ikke købe data til bilens netværk osv osv så teknisk set bliver bilerne jo amputeret i forhold til de ting den kunne fra ny og senere kan i forbindelse med salg.

Jeg har da gjort mine tanker om det samme nu her hvor jeg står og kigger på en årgang 17-18 bil og har tænkt om jeg fx overhovedet kan købe adgang til car-net så jeg kan få wifi i bilen udover selv at skal smide en dongle et eller andet sted.
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Besvar

Tilbage til "Connected Services/Apps"