Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Madmax » 1. aug 2021, 20:53

Selv hvis teknologien bliver billigere, så er det nok først mærkbart fra næste generation af elbiler. Dem der er skubbet ud på markedet tror jeg ikke får noget prisfald. Ja og så stiger afgifterne jo også bare fremover. Det er som at pisse i bukserne for at holde varmen. Jeg er sikker på inden 2025 man må revurdere afgifterne.
These users thanked the author Madmax for the post (total 2):
BrianDSDanielB12

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af holberg19 » 1. aug 2021, 20:54

D0FFEA07-075B-4F89-98D6-738A02ADDC4D.png
D0FFEA07-075B-4F89-98D6-738A02ADDC4D.png (218.33 KiB) Vist 704 gange
These users thanked the author holberg19 for the post:
Hallas

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2021, 20:56

Pablo skrev:Selv hvis teknologien bliver billigere, så er det nok først mærkbart fra næste generation af elbiler. Dem der er skubbet ud på markedet tror jeg ikke får noget prisfald. Ja og så stiger afgifterne jo også bare fremover. Det er som at pisse i bukserne for at holde varmen. Jeg er sikker på inden 2025 man må revurdere afgifterne.
Jeg tænker du har ret i at det først er de næste generationer af elbiler der får fordelene ved billigere produktion og nyere teknologi.

Afgifterne bør revurderes allerede nu, men det er nok tvivlsomt med et flertal for en holdbar og varig løsning - fx en afgift der på ingen måde er bundet op på bilernes værdi, men kun på belastningen af samfundet - så bør afgiften alt andet lige være lavere.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af xbn » 1. aug 2021, 21:10

Pablo skrev:
1. aug 2021, 20:53
Selv hvis teknologien bliver billigere, så er det nok først mærkbart fra næste generation af elbiler. Dem der er skubbet ud på markedet tror jeg ikke får noget prisfald. Ja og så stiger afgifterne jo også bare fremover. Det er som at pisse i bukserne for at holde varmen. Jeg er sikker på inden 2025 man må revurdere afgifterne.
Det kommer nok an på hvad de forskellige producenter gør. Hvis af dem sætter priserne ned, fordi batterierne pludselig er mærkbart billigere, så følger andre nok med - afhængigt af hvilke muligheder de har, de kan jo have bundet sig til flere års forbrug ud i fremtiden til fastlåste priser. Tesla har fx lige sænket prisen på M3 SR i Kina, måske affødt af den lave startpris på Xpengs sedan.

Man kan måske også forvente, at der kommer til at gå mindre end de normale ca 7 år mellem væsentlige opgraderinger af bilerne i fremtiden.

Danmark burde være et af de letteste lande at sælge elbiler i. Høje afgifter på ICE biler burde gøre det nemt at sætte attraktive afgifter på elbiler, vi har en stabil elforsyning og landet har et lille areal, hvor det burde være overskueligt at bygge en god ladeinfrastruktur.
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2021, 21:30

xbn skrev:
1. aug 2021, 21:10
...
Danmark burde være et af de letteste lande at sælge elbiler i. Høje afgifter på ICE biler burde gøre det nemt at sætte attraktive afgifter på elbiler, vi har en stabil elforsyning og landet har et lille areal, hvor det burde være overskueligt at bygge en god ladeinfrastruktur.
Ikke desto mindre koster elbiler næsten det samme som fossilbiler med fuld afgift - selvom elbiler 491.000 kr reelt set ikke er belagt med afgift. Nogle elbiler er lidt billigere i forhold til nogle egenskaber, imens andre er dyrere.

Du har ret i at det burde være lige til højrebenet at vælge elbil når vi har så sindssygt høje afgifter i Danmark, og elbiler indtil videre er meget lidt ramt (under en halv million), jeg synes bare ikke det er sådan det forholder sig i virkeligheden.
Politisk set synes jeg også det er et forkert signal at sende med afgifter på elbiler, hvis man virkelig ville have en grøn omstilling - desværre tror jeg der er mere rød end grøn politik i afgifter på biler 🤔

Ladeinfrastrukturen burde være overskuelig at planlægge, det vil tage tid at bygge den, og der er mange steder vestpå hvor der ikke er nogen nævneværdig infrastruktur - i sommerferien var vi i Blåvand, der var to steder hvor der kunne lades indenfor nærområdet - men der er tusinder af biler. Og mange sommerhuse og campingpladser er ikke gearet til opladning af elbil.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 240 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mortenmol » 2. aug 2021, 01:09

superbeszzz skrev:
mortenmol skrev:
30. jul 2021, 16:47
Realtor skrev:jeg vil sige, at letkørtheden er hvad jeg mest af alt savner ved min gamle e-tron. Ingen aut. gearkasser kan måle sig med det.
Tydeligvis kan en dsg gearkasse…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Under ingen omstændigheder. Det tætteste jeg har været på “letkørtheden” var i min A6 med ZF convertergearkasse. Har vel haft 6-8 biler med DSG i både 6- og 7-gears versioner og intet har været i nærheden. Lige nu har vi en 1.5 TSI med DSG. Det er noget HELT andet og føles som noget fra et andet årtusinde.
Du er med på sarkasmen i mit indlæg, ikke?
Jeg ser heller ikke en dsg gearkasse som smooth
These users thanked the author mortenmol for the post:
martinta

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af EsbenJ » 2. aug 2021, 09:24

Swoelf skrev:
EsbenJ skrev:
27. jul 2021, 17:48
Vi kører i en XC60T6 Recharge (11kWh batteri 87hk) i denne uge. Den var ikke opladet da vi hentede den, så satte den i oplad via motor mode så jeg kunne prøve at køre på batteri.

Det er lejebil på Færøerne, så det går både op og ned. Det var ret fedt at se den lade en håndfuld km på batteriet vha “motorbremsen” ned af bakkerne mod Torshavn, og så efterfølgende køre på el.

Jeg skal helt sikkert have elbil næste gang, og jeg tror også konen synes det var Ok.

Det er min far der har planlagt alt og betaler turen, så han har vist haft den store pengepung oppe(70 års fødselsdagsfejring)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvad er ellers din oplevelse af den? Er den nogenlunde økonomisk på øerne deroppe?
Overvejer nemlig at skifte min xc40 ud med sådan en…
Vi har nu afleveret bilen. Den har holdt et snit på 8,8l/100km på de ca 800km vi har kørt. Jeg har ikke forsøgt at køre økonomisk.
Der er blevet ladet halvt op en enkelt gang, og den er hentet og afleveret med tomt batteri.
Håber det giver et indtryk af forbruget.

Jeg har på et tidspunkt sat motoren til at oplade batteriet under kørslen, blot for at prøve at køre på el. Den er sløv i ren el, men kan nemt gå til bykørsel eller til at holde farten når den først er oppe i fart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
Swoelf
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 2. aug 2021, 09:37

mortenmol skrev:
2. aug 2021, 01:09
superbeszzz skrev:
mortenmol skrev:
30. jul 2021, 16:47

Tydeligvis kan en dsg gearkasse…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Under ingen omstændigheder. Det tætteste jeg har været på “letkørtheden” var i min A6 med ZF convertergearkasse. Har vel haft 6-8 biler med DSG i både 6- og 7-gears versioner og intet har været i nærheden. Lige nu har vi en 1.5 TSI med DSG. Det er noget HELT andet og føles som noget fra et andet årtusinde.
Du er med på sarkasmen i mit indlæg, ikke?
Jeg ser heller ikke en dsg gearkasse som smooth
Sorry, den missede jeg fuldstændigt. Jeg er helt enig i din opfattelse.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
u_bullmortenmol
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af chrstn_olsen » 2. aug 2021, 10:12

BrianDS skrev:
1. aug 2021, 21:30
xbn skrev:
1. aug 2021, 21:10
...
Danmark burde være et af de letteste lande at sælge elbiler i. Høje afgifter på ICE biler burde gøre det nemt at sætte attraktive afgifter på elbiler, vi har en stabil elforsyning og landet har et lille areal, hvor det burde være overskueligt at bygge en god ladeinfrastruktur.
Ikke desto mindre koster elbiler næsten det samme som fossilbiler med fuld afgift - selvom elbiler 491.000 kr reelt set ikke er belagt med afgift. Nogle elbiler er lidt billigere i forhold til nogle egenskaber, imens andre er dyrere.

Du har ret i at det burde være lige til højrebenet at vælge elbil når vi har så sindssygt høje afgifter i Danmark, og elbiler indtil videre er meget lidt ramt (under en halv million), jeg synes bare ikke det er sådan det forholder sig i virkeligheden.
Politisk set synes jeg også det er et forkert signal at sende med afgifter på elbiler, hvis man virkelig ville have en grøn omstilling - desværre tror jeg der er mere rød end grøn politik i afgifter på biler 🤔

Ladeinfrastrukturen burde være overskuelig at planlægge, det vil tage tid at bygge den, og der er mange steder vestpå hvor der ikke er nogen nævneværdig infrastruktur - i sommerferien var vi i Blåvand, der var to steder hvor der kunne lades indenfor nærområdet - men der er tusinder af biler. Og mange sommerhuse og campingpladser er ikke gearet til opladning af elbil.
Skal man have et opgør med afgiftsstrukturen, skal det næsten være nu på elbilerne. Resten af flåden står alligevel til at skulle udfases indenfor overskuelig tid, så man får ikke en bedre chance. Jeg så gerne at man bare fastholdt de 45% til evig tid, istedet for at man skal tilbage mod 150% igen - alternativt helt fjerne den. Viser der sig at være et provenutab, kunne man ligge det på elafgiften. Så kunne man jo passende fjerne den grønne ejerafgift samtidig og flytte den til elafgiften også. Det ville give en forenkling der også ville give besparelser.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 2. aug 2021, 10:23


chrstn_olsen skrev:...

Skal man have et opgør med afgiftsstrukturen, skal det næsten være nu på elbilerne. Resten af flåden står alligevel til at skulle udfases indenfor overskuelig tid, så man får ikke en bedre chance. Jeg så gerne at man bare fastholdt de 45% til evig tid, istedet for at man skal tilbage mod 150% igen - alternativt helt fjerne den. Viser der sig at være et provenutab, kunne man ligge det på elafgiften. Så kunne man jo passende fjerne den grønne ejerafgift samtidig og flytte den til elafgiften også. Det ville give en forenkling der også ville give besparelser.
Jeg er enig i at det er en oplagt mulighed, men vi har en regering med støttepartier for hvem det er vigtigt af indkræve så meget som muligt - koste hvad det vil.

Afgiften på biler bør fjernes helt, den grønne ejerafgift kan de beholde, og skal vi have en afgift skal den være progressiv med belastningen, og helt uafhængig af bilens pris.
Der er intet grønt eller fremsynet over en værdibeskatning af køretøjer, og årsagen til den blev indført i sin tid er heller ikke relevant længere - nærmere tværtimod.

Man kunne evt. sætte en fast afgift på 20.000 kr på elbiler, og så bibeholde den grønne ejerafgift, så vil bilejerne godt nok stadig bidrage med mere end de belaster over bilens levetid, men der vil ikke være brug for beregninger, afgift fastsættelse eller tilbagebetaling ved eksport. Det kan spare mange medarbejdere ved Skat, og mange private virksomheder kan lave noget mere værdi skabende. Svindel vil heller ikke længere være hverken attraktivt og heller ikke nemt, for nummerplader = betaling af afgift hvis ikke bilen har været registreret tidligere.
Afgiften kan man så ikke få tilbage igen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af u_bull » 2. aug 2021, 10:52

BrianDS skrev:
1. aug 2021, 21:30
Ladeinfrastrukturen burde være overskuelig at planlægge, det vil tage tid at bygge den, og der er mange steder vestpå hvor der ikke er nogen nævneværdig infrastruktur - i sommerferien var vi i Blåvand, der var to steder hvor der kunne lades indenfor nærområdet - men der er tusinder af biler. Og mange sommerhuse og campingpladser er ikke gearet til opladning af elbil.
Inden længe indsér de traditionelle tankstationer vel at der er penge at tjene på ladestandere.
Ikke bare ved at sælge strøm, men også den kop kaffe eller Mars-bar el.lign. som folk vil fordrive ladetiden med.
These users thanked the author u_bull for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Madmax » 2. aug 2021, 10:58

u_bull skrev:
2. aug 2021, 10:52


Inden længe indsér de traditionelle tankstationer vel at der er penge at tjene på ladestandere.
Ikke bare ved at sælge strøm, men også den kop kaffe eller Mars-bar el.lign. som folk vil fordrive ladetiden med.
Circle K har enkelte steder fåët et par 300kW ladestandere. Så de er i gang. ;)
These users thanked the author Madmax for the post (total 3):
BrianDSKevinffu_bull

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 2. aug 2021, 11:00

Nu vi har EU og deres latterlige regler, så burde de simpelthen tvinge ALLE til at indføre mulighed for kort betaling, og en max pris pr kwh.
Og så tvinge dem til at udvikle en fælles kommunikationsstandart, så man bare kan koble biler på hvor det skal være, og betalingen sker automatisk.

Det kunne blive så godt, men pt er det en gang rod, og det er spild af ressourcer.

Tesla kan jo så heldigvis godt se en guldgrube i at åbne op, så der sker da måske lidt på området.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 2. aug 2021, 11:04

u_bull skrev:
2. aug 2021, 10:52
BrianDS skrev:
1. aug 2021, 21:30
Ladeinfrastrukturen burde være overskuelig at planlægge, det vil tage tid at bygge den, og der er mange steder vestpå hvor der ikke er nogen nævneværdig infrastruktur - i sommerferien var vi i Blåvand, der var to steder hvor der kunne lades indenfor nærområdet - men der er tusinder af biler. Og mange sommerhuse og campingpladser er ikke gearet til opladning af elbil.
Inden længe indsér de traditionelle tankstationer vel at der er penge at tjene på ladestandere.
Ikke bare ved at sælge strøm, men også den kop kaffe eller Mars-bar el.lign. som folk vil fordrive ladetiden med.
Tjoo, måske, mange tankstationer har jo nedlagt butikken, så det er ubemandede tankstationer, der er ikke meget at sælge fra sådan en butik ;-)
Pengene på at sælge strøm kræver et samarbejde med en udbyder, eller at tankstationskæden selv bliver udbyder.
Så får de sat ladestandere op så er det vel nærmest kun "huslejen" for den plads der skal bruges de kan tjene på?
Dernæst er spørgsmålet om de traditionelle tankstationer har plads til ladestandere? De fleste tankstationer jeg har besøgt har ikke lige 4 store parkeringspladser hvor de kan stille ladestandere op, jeg tænker deres primære indtjening vil stadig være fra pumperne i en del år endnu.

Da jeg var i Bilka den anden dag var der godt nok to elbiler der var i gang med at lade, og familien sad i bilen og ventede på opladningen, med hvad der lignede medbragt mad og drikke, man kan så håbe de brugte noget af tiden på at handle i Bilka (Der er 30% på LEGO lige nu 😂🤣) - Det er en Clever med 50 + 22 kW lader, så de skal nok være der lidt tid (der var en TM3 på 50 kW, og en e-tron på 22 kW)

I forhold til den gode forretning, så er selv Clever jo ikke der hvor det giver stort overskud - endnu:
https://clever.dk/om-clever/presse/%C3% ... skab-2020/
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Swoelf » 2. aug 2021, 11:27

EsbenJ skrev:
2. aug 2021, 09:24
Swoelf skrev:
EsbenJ skrev:
27. jul 2021, 17:48
Vi kører i en XC60T6 Recharge (11kWh batteri 87hk) i denne uge. Den var ikke opladet da vi hentede den, så satte den i oplad via motor mode så jeg kunne prøve at køre på batteri.

Det er lejebil på Færøerne, så det går både op og ned. Det var ret fedt at se den lade en håndfuld km på batteriet vha “motorbremsen” ned af bakkerne mod Torshavn, og så efterfølgende køre på el.

Jeg skal helt sikkert have elbil næste gang, og jeg tror også konen synes det var Ok.

Det er min far der har planlagt alt og betaler turen, så han har vist haft den store pengepung oppe(70 års fødselsdagsfejring)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvad er ellers din oplevelse af den? Er den nogenlunde økonomisk på øerne deroppe?
Overvejer nemlig at skifte min xc40 ud med sådan en…
Vi har nu afleveret bilen. Den har holdt et snit på 8,8l/100km på de ca 800km vi har kørt. Jeg har ikke forsøgt at køre økonomisk.
Der er blevet ladet halvt op en enkelt gang, og den er hentet og afleveret med tomt batteri.
Håber det giver et indtryk af forbruget.

Jeg har på et tidspunkt sat motoren til at oplade batteriet under kørslen, blot for at prøve at køre på el. Den er sløv i ren el, men kan nemt gå til bykørsel eller til at holde farten når den først er oppe i fart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fedt - tak for tilbagemeldingen.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af AU-R8 » 2. aug 2021, 11:48

Der åbner 4 superchargere bag Frb Rådhus på fredag. Så kan der fyldes op mens der handles i Rema 😀

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 460 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af KMDTHY » 2. aug 2021, 12:16

holberg19 skrev:
1. aug 2021, 20:54
D0FFEA07-075B-4F89-98D6-738A02ADDC4D.png
Det er fransk PHEV, kan man forvente andet :lol: :lol:
Blop, blop, blop....
https://sn.dk/galleri/1458591
Billede
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Madmax » 2. aug 2021, 12:25

AU-R8 skrev:
2. aug 2021, 11:48
Der åbner 4 superchargere bag Frb Rådhus på fredag. Så kan der fyldes op mens der handles i Rema 😀
Træk den ene fra som Frederiksbergs borgmester skal bruge selv. ;)
Er det ikke 2x CCS og 2x CHAdeMO? Det plejer vidst at være én af hver på en supercharger.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af AU-R8 » 2. aug 2021, 12:44

Pablo skrev:
2. aug 2021, 12:25
AU-R8 skrev:
2. aug 2021, 11:48
Der åbner 4 superchargere bag Frb Rådhus på fredag. Så kan der fyldes op mens der handles i Rema 😀
Træk den ene fra som Frederiksbergs borgmester skal bruge selv. ;)
Er det ikke 2x CCS og 2x CHAdeMO? Det plejer vidst at være én af hver på en supercharger.
Kiggede kun på den ene og det var CCS, den længst væk fra Smallegade.

https://www.inputmag.dk/clever-aabner-f ... aeste-aar/

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 2. aug 2021, 12:48

Korreborg skrev:
2. aug 2021, 11:00
Nu vi har EU og deres latterlige regler, så burde de simpelthen tvinge ALLE til at indføre mulighed for kort betaling, og en max pris pr kwh.
Og så tvinge dem til at udvikle en fælles kommunikationsstandart, så man bare kan koble biler på hvor det skal være, og betalingen sker automatisk.

Det kunne blive så godt, men pt er det en gang rod, og det er spild af ressourcer.

Tesla kan jo så heldigvis godt se en guldgrube i at åbne op, så der sker da måske lidt på området.
Som jeg har forstået et eller anden EU-direktiv som en omtalte (det hvor udfaldet formentlig bliver at Tesla o.a. tvinges til at åbne deres netværk), så vil det blive et krav inden længe. De kopiere nærmest modellen fra roaming i teleselskaberne, så udgiften skal være forholdsvis ift. udgiften for det, samt gennemskuelig, dvs. vises inden man lader og at alle offentlig tilgængelige ladere (dvs. også private tesla superchargere på privat grund, men ikke din oplader inde i carporten) skal kunne bruges af alle.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 2. aug 2021, 15:44

KMDTHY skrev:
holberg19 skrev:
1. aug 2021, 20:54
D0FFEA07-075B-4F89-98D6-738A02ADDC4D.png
Det er fransk PHEV, kan man forvente andet Billede Billede
Blop, blop, blop....
https://sn.dk/galleri/1458591
Billede
Om det er en PHEV eller BEV er det vel et problem hvis der er ild i et lithium batteri?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af i-s » 2. aug 2021, 18:01

BrianDS skrev:
1. aug 2021, 20:23

Ja, det er mega trist - i dag er elbiler selv med afgift rabat temmelig kostbare, der er ikke rigtig noget familievenligt med god rækkevidde god plads/lastekapacitet i de billigere klasser - selv Kia og Hyundai starter med 300.000 kr og opefter, og skal der campingvogn eller lignende med, så er vi nærmere en halv million.
Jeg har min tvivl om det nogensinde bliver en mulighed med fuld indfaset afgift på elbiler. Tror mere på, at et sandsynlig scenarie er, at der indfases kørselsafgifter så man kommer til at betale for kørte km, strækninger eller lignede. Ikke fordi jeg håber på det ... :?

Afgiftsrefusion på el er også nødt til at ophøre, hvis man skal have samme provenu i kassen på el-afgifter, som staten har fået på fossil brændstof.

Eks. dieselbil der kører 16 km/l = 1 liter diesel
Iflg Shell er afgift og moms på en liter diesel = Kr 4,10

Elbil der kører 6 km/kWh, skal bruge 2,66 kWh for at køre 16 km svarende til 1 liter diesel.
2,66 kWh * Kr ~1,70 (ca. elafgift og moms pt) = kr. 4,53

Heller ikke på nogen måde nok for at kompensere for lav reg. afgift til elbiler. Som for i øvrigt har svært ved at bryde 10% markedsandel (hybrid ikke talt med) bare med de nuværende 30% afgift.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 2. aug 2021, 18:33

Vi er jo stadigvæk på jagt efter en i3.. Har endelig fundet en og fået den reserveret.. Det her er så 6. bil vi har fundet, og skrevet på få timer efter de er kommet online, og nu var der så, forhåbentlig gevinst.. Skal lige finde ud af om han er interesseret i at omgå One Stop-momsreglerne. Ellers må jeg flyve derned jo.. tosset eu-regler.

Nå, men snakkede så med en anden sælger dernede (som rent faktisk snakkede flydende engelsk.. De er i fåtal..), og spurgte ind til hvad djævlen der sker med de biler.. Det er så russere der er meget hurtigere til at skrive og bare køber. De stiller ingen spørgsmål, de kræver ingen beviser eller dokumenter forud.. De overfører bare pengene som de får besked på, og så henter de bilen efter en uges tid på en lastbil... Ham her - en større BMW forhandler i sydtyskland - havde solgt 19 i3'ere i juli måned til den samme russer..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1095
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Ozona » 2. aug 2021, 19:08


DanielB12 skrev: Ham her - en større BMW forhandler i sydtyskland - havde solgt 19 i3'ere i juli måned til den samme russer..
But why?Billede


Sendt fra min Redmi Note 8 Pro med Tapatalk

These users thanked the author Ozona for the post:
BrianDS
Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 2. aug 2021, 19:18


i-s skrev:...

Jeg har min tvivl om det nogensinde bliver en mulighed med fuld indfaset afgift på elbiler. Tror mere på, at et sandsynlig scenarie er, at der indfases kørselsafgifter så man kommer til at betale for kørte km, strækninger eller lignede. Ikke fordi jeg håber på det ... :?

Afgiftsrefusion på el er også nødt til at ophøre, hvis man skal have samme provenu i kassen på el-afgifter, som staten har fået på fossil brændstof.

Eks. dieselbil der kører 16 km/l = 1 liter diesel
Iflg Shell er afgift og moms på en liter diesel = Kr 4,10

Elbil der kører 6 km/kWh, skal bruge 2,66 kWh for at køre 16 km svarende til 1 liter diesel.
2,66 kWh * Kr ~1,70 (ca. elafgift og moms pt) = kr. 4,53

Heller ikke på nogen måde nok for at kompensere for lav reg. afgift til elbiler. Som for i øvrigt har svært ved at bryde 10% markedsandel (hybrid ikke talt med) bare med de nuværende 30% afgift.
Lige nu er planen jo fuld afgift og ingen fradrag i 2035, og refusion af elafgift ophører i 2030 - så planen politisk set er helt sikkert at få minimum de samme penge i kassen, og gerne flere, også uagtet at det overordnet set er skidt for samfundsøkonomien.

Det helt rigtige er at afgiften kun er baseret på belastningen på samfundet og miljøet, så skal den være helt uafhængig af værdien af bilen.

Kørselsafgifter var man jo i gang med under HTS, men der var åbenbart ikke vælgere i en betalingsring.

Jeg ved godt det er utopi, men jeg håber stadig der kommer lidt fornuft ind, for ellers bliver vi endnu fattigere i Danmark - uden det nødvendigvis gavner på andre områder.
These users thanked the author BrianDS for the post:
i-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af u_bull » 2. aug 2021, 19:27

I sidste ende må det forventes at bilejerne/-brugere/-kørerne skal bidrage med omtrent samme antal kroner og ører om både 10, 20 og 30 år.
Det er jo et statsligt husholdningsregnskab der stadig skal gå op i en højere enhed.
These users thanked the author u_bull for the post:
i-s

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 2. aug 2021, 19:31

u_bull skrev:
2. aug 2021, 19:27
I sidste ende må det forventes at bilejerne/-brugere/-kørerne skal bidrage med omtrent samme antal kroner og ører om både 10, 20 og 30 år.
Det er jo et statsligt husholdningsregnskab der stadig skal gå op i en højere enhed.
Men samfundsøkonomisk skulle det jo også gerne blive sådan, at der kommer færre udgifter til f.eks. kræft fra partikelforurening. Men hvordan man regner det ud, aner jeg ikke, og om man overhovedet kan.. Partiklerne stopper jo ikke bare ved hegnet, ligesom flytni.. ehm de tyske vildsvin..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
BrianDSDennis2k
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 2. aug 2021, 19:39


u_bull skrev:I sidste ende må det forventes at bilejerne/-brugere/-kørerne skal bidrage med omtrent samme antal kroner og ører om både 10, 20 og 30 år.
Det er jo et statsligt husholdningsregnskab der stadig skal gå op i en højere enhed.
Hvorfor skal der forventes?

Selv den socialdemokratiske skatteminister har fået udregnet at bilafgifter er for høje (ikke kun registreringsafgiften) https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/bil ... t-for-hoje

Det offentlige budget er på svimlende 1.150 milliarder, og der er massivt spild pga bureaukrati og pseudoarbejde, så jeg tror simpelthen ikke på at det er bedre for Danmark at brandbeskatte biler i stedet for at sikre mindre udledning fra samme.

Der er også rigtig mange udgifter ved den meget komplekse afgift struktur, der kan også spares. Ser man på den forrige regerings udregninger vil det koste cirka 8 milliarder hvis man fjerner registreringsafgiften helt, på ALLE biler, men det koster danskerne meget mere end 8 milliarder - det er for mig helt gak


2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af u_bull » 2. aug 2021, 20:56

Ok - jeg tror en omkalfatring af det danske skattesystem falder lidt uden for trådens emne.

Jeg tilllader endvidere at tvivle på at ret mange herinde - mig selv inklusive - har tilstrækkeligt indgående indsigt i vores skattesystem, herunder afledte effekter af afgiftsændringer og -omlægninger, til at en debat vil give fyldestgørende mening.

Lad os vende tilbage tilbage til det ‘rigtige’ emne…
These users thanked the author u_bull for the post (total 3):
DanielB12mkingkGlerup

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af i-s » 2. aug 2021, 21:18

u_bull skrev:
2. aug 2021, 20:56
Ok - jeg tror en omkalfatring af det danske skattesystem falder lidt uden for trådens emne.

Jeg tilllader endvidere at tvivle på at ret mange herinde - mig selv inklusive - har tilstrækkeligt indgående indsigt i vores skattesystem, herunder afledte effekter af afgiftsændringer og -omlægninger, til at en debat vil give fyldestgørende mening.

Lad os vende tilbage tilbage til det ‘rigtige’ emne…
Sådan set enig med dig, at vi ikke behøver diskutere skattesystem.
Men bilafgifter er vel ok ? - for det kan være afgørende for udbredelsen af elbiler og endda specifikke modeller - ligesom vi så i december da nogle modeller blev favoriseret frem for andre. Desuden kan der måske opstå små gunstige vinduer, hvor det afgiftsmæssigt kunne være fordelagtig at handle elbil.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"