Import af E-UP fra Tyskland

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Kejser
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jelling, Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Kejser » 17. sep 2021, 23:11

Jeg påtænker at importere en E-UP fra Tyskland til konen. Jeg har søgt og læst på forummet og Google, men mangler lige det sidste, for at jeg er sikker på at alt er korrekt.

Jeg kigger på E-UP til omkring 18000€

Det med de 6 måneder gammel og 6000 km, er det kun ift. sælger, eller har det nogen betydning for importen og efterfølgende omkostninger?

På en bil til 18000€ skal man vel ikke betale noget i afgift?

Jeg har firmabil og kan selv hente med autotrailer, så ingen omkostninger der.

Hvad er der ellers af omkostninger og udfordringer?

Tak på forhånd

Mvh Lars


martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af martinta » 18. sep 2021, 06:16

Kejser skrev:
17. sep 2021, 23:11
Det med de 6 måneder gammel og 6000 km, er det kun ift. sælger, eller har det nogen betydning for importen og efterfølgende omkostninger?
De 6 måneder og 6.000km er i forhold til skat. Hvis den er yngre og har kørt mindre end det anses det som en ny bil, hvis den er ældre og har kørt mere anses den som brugt.

Hvis den anses som ny skal du svare moms af bilen, så simpelt stillet op.
Bil under 6.000km og under 6 måneder = 25% moms
bil over 6.000km og over 6 måneder = 0% moms

https://skat.dk/skat.aspx?oId=1946953
Motordrevet landkøretøj (motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert) med en slagvolumen på over 48 ccm eller en effekt på over 7,2 kW, hvor
  • leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning eller
  • køretøjet har kørt højst 6.000 km.
Der er tale om et nyt køretøj, når blot den ene betingelse er opfyldt på leveringstidspunktet. Der vil derfor være tale om et brugt transportmiddel, hvis leveringen af køretøjet finder sted efter 6 måneder, og køretøjet har kørt over 6.000 km.
Så, det er en væsentlig detalje at den skal være brugt for at det giver mening :-)

Bemærk: formuleringen er OG, så det er ikke nok den er 5 måneder og har gået 7.000km.
Kejser skrev:
17. sep 2021, 23:11
På en bil til 18000€ skal man vel ikke betale noget i afgift?
Nej, mener grænsen lige pt ligger på 460.000,- eller noget i den stil før der kommer afgifter på - i runde tal. Mener udregningen er lidt mere kompliceret, men umiddelbart vil jeg ikke mene der er andet du skal tænke på.
Kejser skrev:
17. sep 2021, 23:11
Jeg har firmabil og kan selv hente med autotrailer, så ingen omkostninger der.

Hvad er der ellers af omkostninger og udfordringer?
Du han hente den uden problemer, når du kommer til Danmark skal du have den værdisat (i forhold til skat), her kan du eks. bruge quickimport til den del. Derudover skal den toldsynes og normalt synes, og så skal du have plader på.

Følgende er udgifter vi havde til import i forhold til toldsyn, syn, nummerplade og værdiansættelse.
Quickimport 299,00 kr.
Quickimport 3.180,00 kr.
Pava Bilsyn 850,00 kr.
Pava Bilsyn 450,00 kr.

Håber det gav svar på dine spørgsmål :-)
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
HansHReffuB

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af superbeszzz » 18. sep 2021, 07:29

martinta skrev:
18. sep 2021, 06:16
Kejser skrev:
17. sep 2021, 23:11
Det med de 6 måneder gammel og 6000 km, er det kun ift. sælger, eller har det nogen betydning for importen og efterfølgende omkostninger?
De 6 måneder og 6.000km er i forhold til skat. Hvis den er yngre og har kørt mindre end det anses det som en ny bil, hvis den er ældre og har kørt mere anses den som brugt.

Hvis den anses som ny skal du svare moms af bilen, så simpelt stillet op.
Bil under 6.000km og under 6 måneder = 25% moms
bil over 6.000km og over 6 måneder = 0% moms

https://skat.dk/skat.aspx?oId=1946953
Motordrevet landkøretøj (motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert) med en slagvolumen på over 48 ccm eller en effekt på over 7,2 kW, hvor
  • leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning eller
  • køretøjet har kørt højst 6.000 km.
Der er tale om et nyt køretøj, når blot den ene betingelse er opfyldt på leveringstidspunktet. Der vil derfor være tale om et brugt transportmiddel, hvis leveringen af køretøjet finder sted efter 6 måneder, og køretøjet har kørt over 6.000 km.
Så, det er en væsentlig detalje at den skal være brugt for at det giver mening :-)

Bemærk: formuleringen er OG, så det er ikke nok den er 5 måneder og har gået 7.000km.
Kejser skrev:
17. sep 2021, 23:11
På en bil til 18000€ skal man vel ikke betale noget i afgift?
Nej, mener grænsen lige pt ligger på 460.000,- eller noget i den stil før der kommer afgifter på - i runde tal. Mener udregningen er lidt mere kompliceret, men umiddelbart vil jeg ikke mene der er andet du skal tænke på.
Kejser skrev:
17. sep 2021, 23:11
Jeg har firmabil og kan selv hente med autotrailer, så ingen omkostninger der.

Hvad er der ellers af omkostninger og udfordringer?
Du han hente den uden problemer, når du kommer til Danmark skal du have den værdisat (i forhold til skat), her kan du eks. bruge quickimport til den del. Derudover skal den toldsynes og normalt synes, og så skal du have plader på.

Følgende er udgifter vi havde til import i forhold til toldsyn, syn, nummerplade og værdiansættelse.
Quickimport 299,00 kr.
Quickimport 3.180,00 kr.
Pava Bilsyn 850,00 kr.
Pava Bilsyn 450,00 kr.

Håber det gav svar på dine spørgsmål :-)
Helt enig i det meste.

Også i at udregningen for hvornår en bil pålægges afgift er kompliceret. Det betyder heller ikke noget, hvor meget du har givet for den i Tyskland. Det, der er vigtigt er den handlede pris herhjemme, udstyr oma. Jeg er dog helt sikker på, at du slipper med 0 kr. i afgift på en E-up
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af DanielB12 » 18. sep 2021, 07:59

Nu skrev du en besked om vores forløb - jeg tror at der ligger nogle beskrivelser af det i elbils-tråden, men overordnet set, så passer martintas beskrivelse ret godt.

Jeg vil med garanti sige, at du intet skal betale til den danske stat i form af moms, told og registreringsafgift, hvis den overholder reglen som martinta skriver.
Men få en vurdering fra Quickimport, koster vidst kun 150 kr nu, for en elbil.
Derefter koster det 2000 kr i gebyr hos dem - så du ikke skal vente de 4-5 uger på skat - og så betaler man også for nr.plader hos Quickimport, hvilket dog så gør, at synshallen må tage 250 kr for at udlevere dem. Ved ikke om alle gør det - de to jeg snakkede med, gjorde (appplus og en lokal).
Senest rettet af DanielB12 18. sep 2021, 08:14, rettet i alt 1 gang.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af fjeppe » 18. sep 2021, 08:08

Mig bekendt skal du ikke betale moms igen, såfremt bilen købes med tysk moms på.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Monze1980 » 18. sep 2021, 08:09

Jo, det er dk moms hvis den er under 6 måneder og ikke har rundet 6k km.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post:
superbeszzz
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af superbeszzz » 18. sep 2021, 08:19

fjeppe skrev:
18. sep 2021, 08:08
Mig bekendt skal du ikke betale moms igen, såfremt bilen købes med tysk moms på.
Hvis bilen er under 6mdr eller 6.000 km. Bliver du pålagt dansk moms oveni den allerede betalte tyske moms. Fuldstændigt som beskrevet tidligere i tråden.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Korreborg » 18. sep 2021, 08:19

Ja men det er vel kun 6% moms, og ikke 25%
Der er jo betalt 19% på bilen?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af DanielB12 » 18. sep 2021, 08:22

Der er selvfølgelig også de nye eu-moms regler, hvor du ved fjernsalg skal betale dansk moms i stedet for tysk, altså 25 kontra 19. Sælgeren i vores tilfælde glemte det dog 🤷🏼‍♂️
Hvis du selv henter bilen, så er det ikke relevant.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Madmax » 18. sep 2021, 08:41

Uden at vide hvad en tysk e-up har af udstyr, men kan det overhoved svare sig når en brugt Mii Electric koster ca. det samme herhjemme, og den er rigtig godt udstyret.

Jeg er med på det ikke er en up, og det kan jo være dealbreakeren

Kejser
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jelling, Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Kejser » 18. sep 2021, 11:01

Pablo skrev:Uden at vide hvad en tysk e-up har af udstyr, men kan det overhoved svare sig når en brugt Mii Electric koster ca. det samme herhjemme, og den er rigtig godt udstyret.

Jeg er med på det ikke er en up, og det kan jo være dealbreakeren
En Mii koster herhjemme min. 150.000 kr og udvalget er ikke specielt stort. Hvis man kan få en up hjem til 140.000 kr inkl. omkostninger, så tænker jeg at det er ok. Jeg er ikke mærkesnob, men jeg tænker også at en Up holder prisen bedre på sig sigt, kontra en Mii.

Mvh Lars

These users thanked the author Kejser for the post:
jansom

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af martinta » 18. sep 2021, 20:00

superbeszzz skrev:
18. sep 2021, 07:29
martinta skrev:
18. sep 2021, 06:16
Helt enig i det meste.

Også i at udregningen for hvornår en bil pålægges afgift er kompliceret. Det betyder heller ikke noget, hvor meget du har givet for den i Tyskland. Det, der er vigtigt er den handlede pris herhjemme, udstyr oma. Jeg er dog helt sikker på, at du slipper med 0 kr. i afgift på en E-up
Nysgerrig :) hvilken del er du ikke enig i. Har kun prøvet det én gang, så hvis der er noget jeg ikke har fanget første gang lytter jeg gerne :)
These users thanked the author martinta for the post:
Low T

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af superbeszzz » 18. sep 2021, 20:14

fjeppe skrev:
18. sep 2021, 08:08
Mig bekendt skal du ikke betale moms igen, såfremt bilen købes med tysk moms på.
Denne del er jeg ikke enig i. Jeg bemærker at Fjeppe benytter en styrkemarkør “mig bekendt”, der indikerer usikkerhed. Det er smart gjort for der er ingen tvivl om at reglerne er nøjagtigt som skitseret af dig 🙂.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af martinta » 18. sep 2021, 20:26

Korreborg skrev:
18. sep 2021, 08:19
Ja men det er vel kun 6% moms, og ikke 25%
Der er jo betalt 19% på bilen?
Nej, det er så vidt jeg ved 25% oven i de betalte 19%, og så er det dit eget problem at få refunderet de 19% igen fra den tyske stat.

https://quickimport.dk/import-af-bil-fr ... vatperson/

Tænker umiddelbart quickimport burde være en troværdig kilde?

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af styker » 18. sep 2021, 21:17

Man kan jo nok finde en uden moms i Tyskland hvis det skulle være. det er jo ikke kun varevogne der handles uden moms i Tyskland.
Bortset fra det syntes jeg 18000 EUR er rigtig mange penge for en E-UP når man kan få en Corsa E eller 208 E for 21000 EUR

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af KBoesen » 18. sep 2021, 21:23

I skal lige være obs på, at den SKAL være over 6 mdr. gammel for at beholde de vilde tilskud som den tyske stat giver. Men tænker jeg de fleste tyske sælgere er OBS på. Men bare lige så i ikke selv forelsker jer i en 3 mdr gammel bil. :-)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Kejser
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jelling, Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Kejser » 18. sep 2021, 21:25

styker skrev:Man kan jo nok finde en uden moms i Tyskland hvis det skulle være. det er jo ikke kun varevogne der handles uden moms i Tyskland.
Bortset fra det syntes jeg 18000 EUR er rigtig mange penge for en E-UP når man kan få en Corsa E eller 208 E for 21000 EUR
Billigste e-208 I Tyskland koster 22500€ på mobile. Jeg er ude efter den billigste el bil til konen. Der er jo altid noget der lige er lidt bedre til lidt flere penge, men så kan man jo blive ved Billede

Mvh Lars


Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af jansom » 18. sep 2021, 21:41

styker skrev:Man kan jo nok finde en uden moms i Tyskland hvis det skulle være. det er jo ikke kun varevogne der handles uden moms i Tyskland.
Bortset fra det syntes jeg 18000 EUR er rigtig mange penge for en E-UP når man kan få en Corsa E eller 208 E for 21000 EUR
Så du mener at de to er bedre biler?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af fjeppe » 18. sep 2021, 21:52

superbeszzz skrev:
18. sep 2021, 20:14
fjeppe skrev:
18. sep 2021, 08:08
Mig bekendt skal du ikke betale moms igen, såfremt bilen købes med tysk moms på.
Denne del er jeg ikke enig i. Jeg bemærker at Fjeppe benytter en styrkemarkør “mig bekendt”, der indikerer usikkerhed. Det er smart gjort for der er ingen tvivl om at reglerne er nøjagtigt som skitseret af dig 🙂.
Denne formulering er ud fra en erfaring der er ældre end 5 år, og jeg holder mig altså ikke ajour med samtlige regler der findes i denne verden, men blot dem jeg benytter mig af, derfor kaster jeg bolden op som jeg gør, da der er en risiko for st reglerne er som for 5 år siden hvor min erfaring er fra, så må trådstarter jo opsøge oplysningerne et ekstra sted, eventuelt hos kilden (SKAT). For at være helt sikker.

Erfaringen går på de biler jeg tidligere selv har hentet som privat person fra Tyskland (kvalificeret som brugt bil) der skulle ikke betales moms efterfølgende, det var bare at hente den, og så få beregnet afgiften hos en importvirksomhed og betalte denne, jeg kan sagtens sende dig disse specifikationer hvor momsen ikke indgår da denne var betalt i Tyskland (19%)

Men jeg skal nok afstå fra at bruge “styrkemakører” i fremtiden, det var en meget ubevist handling som jeg dybt beklager.
Senest rettet af fjeppe 18. sep 2021, 22:30, rettet i alt 2 gange.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af fjeppe » 18. sep 2021, 22:01

Monze1980 skrev:
18. sep 2021, 08:09
Jo, det er dk moms hvis den er under 6 måneder og ikke har rundet 6k km.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Jeg antager bare at der er tale om en måske ældre bil, da sælger er opmærksom på de 6 måneder/6000km

Han kunne jo også få et firma til at hente den hjem hvis den er kategoriserer som ny, så kan de (såfremt bilen ikke er momsdød) løfte momsen og smide den på herhjemme (25%), bilen bliver lidt dyrer ja, men så skal han ikke kæmpe med refusion osv.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af styker » 18. sep 2021, 23:21

jansom skrev:
18. sep 2021, 21:41
[Så du mener at de to er bedre biler?
Det kommer jo helt an på hvilke parametre man kigger på.
Men sikkerhed og rækkevidde der mener jeg bestemt det er væsentlig bedre biler.
Og så kan de fås med adaptiv fartpilot, det er da noget af det bedste udstyr der kan kombineres med automatgear.
These users thanked the author styker for the post (total 2):
Brian ScharlingQT1410

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af styker » 18. sep 2021, 23:37

Kejser skrev:
18. sep 2021, 21:25
Billigste e-208 I Tyskland koster 22500€ på mobile. Jeg er ude efter den billigste el bil til konen. Der er jo altid noget der lige er lidt bedre til lidt flere penge, men så kan man jo blive ved Billede

Mvh Lars
Kan nu godt finde dem til de 21K Euro, Corsa E er jo samme bil med i mine øjne et noget pænere design.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 8999d9fe11

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af superbeszzz » 19. sep 2021, 06:45

fjeppe skrev:
18. sep 2021, 21:52
superbeszzz skrev:
18. sep 2021, 20:14
fjeppe skrev:
18. sep 2021, 08:08
Mig bekendt skal du ikke betale moms igen, såfremt bilen købes med tysk moms på.
Denne del er jeg ikke enig i. Jeg bemærker at Fjeppe benytter en styrkemarkør “mig bekendt”, der indikerer usikkerhed. Det er smart gjort for der er ingen tvivl om at reglerne er nøjagtigt som skitseret af dig 🙂.
Denne formulering er ud fra en erfaring der er ældre end 5 år, og jeg holder mig altså ikke ajour med samtlige regler der findes i denne verden, men blot dem jeg benytter mig af, derfor kaster jeg bolden op som jeg gør, da der er en risiko for st reglerne er som for 5 år siden hvor min erfaring er fra, så må trådstarter jo opsøge oplysningerne et ekstra sted, eventuelt hos kilden (SKAT). For at være helt sikker.

Erfaringen går på de biler jeg tidligere selv har hentet som privat person fra Tyskland (kvalificeret som brugt bil) der skulle ikke betales moms efterfølgende, det var bare at hente den, og så få beregnet afgiften hos en importvirksomhed og betalte denne, jeg kan sagtens sende dig disse specifikationer hvor momsen ikke indgår da denne var betalt i Tyskland (19%)

Men jeg skal nok afstå fra at bruge “styrkemakører” i fremtiden, det var en meget ubevist handling som jeg dybt beklager.
Øhhh, det er positivt ment.

Det er et grundtrin for en god argumentation jvf. Toulmin at benytte styrkemarkør, så det syntes jeg bestemt du skal fortsætte med at gøre 😄.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af QT1410 » 19. sep 2021, 11:28

Er det ikke nærmere en svaghedsmarkør?
These users thanked the author QT1410 for the post:
jansom

Kejser
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jelling, Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Kejser » 19. sep 2021, 17:04

Hvordan er det egentlig med fabriksgarantien ved import? Både de 2 år på bilen og 8 år på batteri? Følger det bare med og kan bruges i Danmark?

Mvh Lars


Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af i-s » 19. sep 2021, 19:43

I skal lige være opmærksom på, når i surfer mobile.de, at i nogle annoncer der viser de prisen inkl. BAFA (tysk elbil tilskud). Det er der nogen der gør, for at få flere hits på mobile.

F.eks bil koster 22.000€, BAFA giver 4000€ - bilen annonceres til 18000€.
Som Dansker skal i give 22.000€, da BAFA kun gælder for Tyskere.
/Søren.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af superbeszzz » 19. sep 2021, 19:47

QT1410 skrev:
19. sep 2021, 11:28
Er det ikke nærmere en svaghedsmarkør?
nu bliver det snart mere langhåret end tilsigtet, men en styrkemarkør kan både forstærke eller nedtone tilliden til påstanden.

Så lukker vi den vidst her. Toulmins argumentationsmodel er røvsyg for de fleste og bidrager ikke til noget direkte konstruktivt her ;).
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Jannik » 19. sep 2021, 19:48

Kejser skrev:Hvordan er det egentlig med fabriksgarantien ved import? Både de 2 år på bilen og 8 år på batteri? Følger det bare med og kan bruges i Danmark?

Mvh Lars
Jeg har netop importeret en e-Golf fra 04/2020, der er tegnet +3 år eller op til 100k km garanti på i Tyskland.
Fik verificeret af den lokale VW forhandler, at garantien også gælder i DK.
I deres systemer står der, at fabriksgarantien gælder indtil 04/2025 el. 100k km.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Kejser
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jelling, Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af Kejser » 19. sep 2021, 19:53

Jannik skrev:
Kejser skrev:Hvordan er det egentlig med fabriksgarantien ved import? Både de 2 år på bilen og 8 år på batteri? Følger det bare med og kan bruges i Danmark?

Mvh Lars
Jeg har netop importeret en e-Golf fra 04/2020, der er tegnet +3 år eller op til 100k km garanti på i Tyskland.
Fik verificeret af den lokale VW forhandler, at garantien også gælder i DK.
I deres systemer står der, at fabriksgarantien gælder indtil 04/2025 el. 100k km.
Men det er jo en udvidet garanti. Er det det samme ved de 2 års standard garanti?

Mvh Lars


Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Import af E-UP fra Tyskland

Indlæg af DanielB12 » 20. sep 2021, 05:21

Standard-garantien ydes af VAG, så den gælder i hele verdenen (eller i hvert fald hele Europa). Så ingen problemer der - men få stelnummeret og så kontakt dit lokale VW-værksted og hør. De kan jo også lige tjekke om km stemmer overens.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"