Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 9. sep 2021, 09:33

BrianDS skrev:
9. sep 2021, 09:28
Dennis2k skrev:
magre skrev:
8. sep 2021, 20:26
Nogen herinde der har hørt rygtet om at Enyaq/ID.4/Q4 e-tron kommer med 100/110kWh batteri til næste år?
Det har jeg svært ved at forestille mig med den viden jeg har omkring MEB platformen, jeg ville ikke aner hvor de skulle presse det store batteri ind.
Enig, men jeg kan forstå at der muligvis kommer en forlænget version til fx ID.Buzz og evt også Vizzion/Space Vizzion - der skulle være plads.
Generelt tror jeg ikke så meget på store batterier - De er tunge og dyre.
Jeg tror mere på endnu-hurtigere lynladning og energi effektive biler.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af magre » 9. sep 2021, 09:53

Dennis2k skrev:
9. sep 2021, 09:33
BrianDS skrev:
9. sep 2021, 09:28
Dennis2k skrev:
Det har jeg svært ved at forestille mig med den viden jeg har omkring MEB platformen, jeg ville ikke aner hvor de skulle presse det store batteri ind.
Enig, men jeg kan forstå at der muligvis kommer en forlænget version til fx ID.Buzz og evt også Vizzion/Space Vizzion - der skulle være plads.
Generelt tror jeg ikke så meget på store batterier - De er tunge og dyre.
Jeg tror mere på endnu-hurtigere lynladning og energi effektive biler.
Så er Enyaq og de to andre jo ikke rigtig med på beatet... 125kW på toppen og en relativt elendig ladekurve :cry:
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 9. sep 2021, 09:57

magre skrev:
9. sep 2021, 09:53

Så er Enyaq og de to andre jo ikke rigtig med på beatet... 125kW på toppen og en relativt elendig ladekurve :cry:
Enyaq og ID.4 får (rygtet) opdatering til 170kW - Selvom jeg bare tror kurven falder endnu mere end den gør nu.
Så 10-80% SOC tager sikkert ca. lige så lang tid som nu.

Jeg syntes ellers ladekurven er fin nok - starter omkring 125kW som du siger og falder først under 100kW ved ca. 50%
Det er hæderligt, men ikke decideret imponerende i 2021.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

adamski
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. feb 2021, 08:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 52 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af adamski » 10. sep 2021, 10:33

Så har jeg her til formiddag langt om længe fået hentet min nye Enyaq! Prod. uge 25, med all the bells and whistles! Det er en retti retti dajlig vogn! De af jer, der stadig går og venter: frygt ej! Det bliver godt!
These users thanked the author adamski for the post (total 2):
Morten HedenstedDennis2k

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 10. sep 2021, 10:46

adamski skrev:
10. sep 2021, 10:33
Så har jeg her til formiddag langt om længe fået hentet min nye Enyaq! Prod. uge 25, med all the bells and whistles! Det er en retti retti dajlig vogn! De af jer, der stadig går og venter: frygt ej! Det bliver godt!
Så fedt! :)

Hvis der ikke kommer billeder op så kan du eddermame godt sige farvel til dine cojones ...
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
Dennis2kadamskiBrianDSKHADK
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

TGM406
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25. mar 2021, 08:12
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 4 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af TGM406 » 10. sep 2021, 12:22

adamski skrev:
10. sep 2021, 10:33
Så har jeg her til formiddag langt om længe fået hentet min nye Enyaq! Prod. uge 25, med all the bells and whistles! Det er en retti retti dajlig vogn! De af jer, der stadig går og venter: frygt ej! Det bliver godt!
Tillykke med dyret 8-)
These users thanked the author TGM406 for the post:
adamski

adamski
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. feb 2021, 08:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 52 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af adamski » 10. sep 2021, 13:21

HansH skrev:
10. sep 2021, 10:46

Så fedt! :)

Hvis der ikke kommer billeder op så kan du eddermame godt sige farvel til dine cojones ...
Haha 😄

Her er lidt... 😉
Vedhæftede filer
IMG_20210910_102443.jpg
IMG_20210910_102443.jpg (198.08 KiB) Vist 2116 gange
IMG_20210910_102452.jpg
IMG_20210910_102452.jpg (180.99 KiB) Vist 2116 gange
These users thanked the author adamski for the post:
BrianDS

Familie faderen
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. sep 2021, 14:10
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Familie faderen » 10. sep 2021, 14:28

Hejsa.
Med en lille ny (Enyaq IV80) på vej, er jagten gået ind på et sæt alu. med vinterdæk.
Men er der nogen med lidt faglig viden omkring dæk/fælge, der kan hjælpe en forvirret mand.
Originalt på Enyaq sidder der (eller kan tilkøbes hos Skoda) 8x19" ET45 fælge med 255/50-19 på bagakslen og 235/55-19 på forakslen.
Men alle steder jeg læser, står der at max. dækbredde på en 8" bred fælg må være 245.
Når Skoda vælger at sætte 255 på en 8" bred fælg, skal jeg så også bare gøre det, eller er bedre/muligt/lovligt at sætte et sæt 8,5x19" med 255/50-19 dæk på bagakslen?

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Madmax » 10. sep 2021, 14:42

Der er forskellig bredde fælge på en Enyaq 80.

Familie faderen
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. sep 2021, 14:10
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Familie faderen » 10. sep 2021, 14:46

Som i 8x19" foran og 8,5x19" bag?

Briton
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 3. jan 2018, 20:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Briton » 11. sep 2021, 08:58

Hej

Oplever I også at skærmen tit fryser?
Og hvornår kan man forvente et SW opdatering på app’en MySkoda så den har samme funktionalitet som til alm. skodaer?

Vh Bjarne

JKE4068
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29. aug 2021, 11:07
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af JKE4068 » 11. sep 2021, 12:52

Dennis2k skrev:
9. sep 2021, 05:52
TGM406 skrev:
8. sep 2021, 20:40
Jeg lagde min bestilling på Enyaq i slutningen af Feb, fik allerede dengang en forventet levering/produktion i Aug. Senere blev den fastlagt til uge 35. Det var så i sidste uge, og bilen er nu endt i den uendelige kø af halvfærdige biler som venter på diverse chips, uden ny dato for forventet levering. Og ærligt talt, jeg er pænt træt af at vente på noget jeg ikke kan planlægge efter.
Din situation ligner meget den som jeg stod i - Jeg gav op og købte en helt anden bil, men jeg har siden lade mig fortælle at "min" Enyaq lander hos forhandleren i denne eller i næste uge. Det blev bygget i Uge 25.
Så det er lys forude :)
TGM406 skrev:
8. sep 2021, 20:40
Er så blevet lidt fristet af de Enyaq”er som fx ABiler i Billund har til salg, som ifølge dem kan leveres indenfor en uge, men jeg ingen erfaring med dem, så jeg ved ikke om det er sikkert/fornuftigt at gå i den retning. Er der nogen herinde som har erfaringer/holdninger de vil dele, så jeg kan blive lidt klogere på den mulighed?
Du går glip af den 5årige (100.000km) Service- og Reparationsabonnement som Skoda tilbyder i Danmark.
Men ellers så er forskellen jo bare at du får en "brugt" bil istedet for en helt ny bil.
Jeg syntes ikke priserne hos Abiler var så attraktive, når man tænker på at man vel lige så godt kunne hente en i Tyskland og sparer ydeligere.
Man kan nu købe med 5 års garanti i Vojens, men synes de er lidt dyre, det er dog uden reparations garanti

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Abyssinier » 18. sep 2021, 10:21

Vi har haft vores Enyaq 80 en uge og nu fik jeg så tid til at lave et album med beskrivelse og billeder. :D
viewtopic.php?f=107&t=155484

Det er lækkert at køre Enyaq. Især ved bykørsel. EcoSuite kabinen er nice. Adaptiv fartpilot gør næsten køkørsel til en fornøjelse (men også kun næsten ;) ). Matrix LED er suverænt (selvom der til min undren er to modkørende på motorvej som har blinket af mig). Headup display er en fornøjelse og Augmentet reality er prikken over i'et.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Største minus er at bilen flere gange pga. forældet kortmateriale pludselig har troet at fartgrænsen bestemte steder var 50 km/t og ikke 80 km/t som det reelt var. I sådanne situationer føler jeg mig som en idiot. Det er dog ikke kun et problem for Enyaq.

Det kom også lidt som en overraskelse, at transportpakken gør, at vi alligevel ikke kan have vores hundebur bag i bilen. Heller ikke når vi tager dobbeltbunden ud. Det kunne vi ellers i den demo Enyaq vi prøvede (som åbenbart ikke havde transportpakke). Problemet er dog ikke større end at vi køber et andet hundebur.

En enkelt gang har vi ladet på lynlader (ved Fredericia) og selvom bilen kan lade med op til 125 kW, lykkedes det ikke at lade med mere end 70 kW selvom vi kørte efter ladestanderen på navigationen fra Odense. Havde ud fra ladekurven forventet godt 100 kW da batteriet var ca. 40% fyldt. Nå, men det kommer vi nok til at prøve igen engang. Lige nu lader vi udelukkende på offentlige Clever ladestandere men får vores hjemme Clever ladeboks om en uge. Det bliver rart. :)
These users thanked the author Abyssinier for the post (total 3):
Morten Hedenstedxbnjansom
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

Aitrusq
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. jun 2021, 07:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Aitrusq » 21. sep 2021, 08:21

Hvor er det fedt at flere og flere er begyndt at få deres Enyaq'er leveret. Jeg er også begyndt at se dem 'in the wild' mere og mere, og det er sgu en flot bil!

Det gør desværre også min egen frustration større, når den estimerede produktionsuge lige er rykket fra 51 til 22. Jeg bestilte i uge 21, så det vil i givet fald være en leveringstid på 53 uger! Sælgeren er sådan set ligeså frustreret, for han vil hellere end gerne levere de biler, han har solgt, men det hjælper ikke rigtig noget.

Så nu overvejer jeg nogle alternativer, men det eneste reelle alternativ er en importeret tysker. Der var jo en grund til at valget faldt på Enyaq, da beslutningen skulle tages, og det er stadig den model, der matcher vores behov og ønsker bedst.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 21. sep 2021, 08:27

Shit en leveringstid.. Har du bestilt en, der udelukkende er lavet af forsinket mikrochips eller hvad er grunden?

Der står en del Enyaq'er hos Autologik i Ringsted, så de er da på vej ud på landevejen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 21. sep 2021, 08:56

Aitrusq skrev:
21. sep 2021, 08:21
Det gør desværre også min egen frustration større, når den estimerede produktionsuge lige er rykket fra 51 til 22. Jeg bestilte i uge 21, så det vil i givet fald være en leveringstid på 53 uger! Sælgeren er sådan set ligeså frustreret, for han vil hellere end gerne levere de biler, han har solgt, men det hjælper ikke rigtig noget.
Vi bestilte i uge 26. Sælgeren skrev "levering uge 5-2022" på slutsedlen, men det var tydeligt at det bare var et gæt. Det lagde han heller ikke skjul på.
Nu har jeg så læst - både herinde og i facebook grupperne - om kunder der beretter at sælger har meddelt dem at "forventet produktion er nu uge XX i 2022".

Bl.a. havde en aut. forhandler (Maul Biler i Skanderborg) svaret masser af gange i facebook gruppen, og meldt om produktionsdatoer i 2022.
Jeg spurgte således min sælger om han kunne se et estimat i deres system, eller om Skoda forhandleren i Skanderborg havde en bedre/klarere krystalkugle end den han kigger i.
Hans svar herunder. Jeg kan ikke helt finde ud af om han giver mig BS ...

Snap2.jpg
Snap2.jpg (50.65 KiB) Vist 1519 gange
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PMM
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af PMM » 21. sep 2021, 10:15

Er der nogen, der har fået en importeret fra Tyskland, der kan fortælle, om man kan vælge dansk sprog i "systemet"?

Ad. garanti, som har været nævnt "man går glip af": Hvis der er købt garanti udvidelse i Tyskland til 5 år/100.000 km, så tager bilen vel det med sig til Danmark?

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 21. sep 2021, 10:21

PMM skrev:
21. sep 2021, 10:15
Er der nogen, der har fået en importeret fra Tyskland, der kan fortælle, om man kan vælge dansk sprog i "systemet"?

Ad. garanti, som har været nævnt "man går glip af": Hvis der er købt garanti udvidelse i Tyskland til 5 år/100.000 km, så tager bilen vel det med sig til Danmark?
Ja, det kan du.

Hvis garantien er udstedt af VAG og ikke en eller anden forhandler garanti, så vil den hos de danske forhandlere bare stå som at have en lang nyvognsgaranti, i stil med det man kan købe herhjemme. Jeg så, da vi kiggede efter BMW, at nogle forhandlere havde CarGarantie, men omtalte det som "Werksgarantie (Cargarantie)", og det er noget privat 'forsikring'.
Jeg vil tro, at hvis du får stelnummeret, så vil dit lokale Skoda-værksted gerne lige så den op, og tjekke om garantien står korrekt.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af majland » 21. sep 2021, 10:40

PMM skrev:
21. sep 2021, 10:15
Er der nogen, der har fået en importeret fra Tyskland, der kan fortælle, om man kan vælge dansk sprog i "systemet"?

Ad. garanti, som har været nævnt "man går glip af": Hvis der er købt garanti udvidelse i Tyskland til 5 år/100.000 km, så tager bilen vel det med sig til Danmark?
Fabriksgarantien følger bilen og der er endeligt kommet dansk i navigation mm i en Skoda (Der har min kodiaq ikke med amundsen).

Min citigo er første indregisteret i tjekkiet med 3års garanti. Den var tæt på et år da jeg købte den og den lokale skoda forhandler sagde at de gerne udførte garanti arbejde på en importbil under fabriksgarantien.

Jeg tog så også en gråimport fordi den var i landet. Reelt er prisen måske til den høje side for en "ny" bil der kun har godt 4års garanti (7år på batteriet) tilbage ....

Og så mister jeg også de 5års service som i DK - men det er jo småpenge i det samlede regnskab. Bremserens (måske 2 gange) og bremsevæske efter 3år.

Til gengæld forventer jeg at den er toldsynet og med plader imorgen ...
These users thanked the author majland for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Aitrusq
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. jun 2021, 07:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Aitrusq » 21. sep 2021, 10:43

DanielB12 skrev:
21. sep 2021, 08:27
Shit en leveringstid.. Har du bestilt en, der udelukkende er lavet af forsinket mikrochips eller hvad er grunden?

Der står en del Enyaq'er hos Autologik i Ringsted, så de er da på vej ud på landevejen.
Vi spurgte ind til, om der var en bestemt del eller pakke, der bevirkede forsinkelsen, men det var der umiddelbart ikke. Selv om vi har valgt det udstyr, vi gerne vil have, kunne det da godt være, at vi ville pille det famøse anhængertræk af, hvis vi kan få bilen 6 måneder hurtigere. Men de kunne ikke sige noget om, at det lige er trækket, der bevirker forsinkelser nu. Sælgeren ringede til hovedkvarteret for at høre om det.

Hovedkvarteret gjorde en del ud af, at bilen ikke er låst i produktion endnu, og at uge 22-22 mere var udtryk for, at de ikke kan planlægge så langt ud i fremtiden. Den kan stadig blive produceret i januar eller februar, hvilket de håbede på.

Det første estimat lød dog på mellem uge 51-21 og 05-22. Det er jo januar/februar, så hvorfor skulle de lave det estimat om, hvis de regner med, at bilen bliver produceret der. Så jeg tør ikke håbe på noget som helst, før der er en låst produktionsuge - og selv der er der så usikkerheder om leveringen, for det kan jo være at der mangler nogle enkelte dele.

Brugeravatar
Frederik DH
Medlem
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6731
Has thanked: 35 times
Been thanked: 105 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Frederik DH » 21. sep 2021, 18:04

HansH skrev:Jeg spurgte således min sælger om han kunne se et estimat i deres system, eller om Skoda forhandleren i Skanderborg havde en bedre/klarere krystalkugle end den han kigger i.
Hans svar herunder. Jeg kan ikke helt finde ud af om han giver mig BS ...

Snap2.jpg
Ingen BS. Der er lige blevet flyttet nok 90 Enyaq fra Tjekkiet til DK i løbet af den sidste uge - mange solgt på forhånd da de har været annonceret på nettet under transporten.

VAG producerer 1 million biler mindre i år fordelt over alle mærkerne, så ikke noget at sige til det kniber med leveringstiderne efterhånden.
Frederik DH

'22 ID.5 Pro Performance
'17 move up!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 21. sep 2021, 22:54

Frederik DH skrev:
21. sep 2021, 18:04
Ingen BS. Der er lige blevet flyttet nok 90 Enyaq fra Tjekkiet til DK i løbet af den sidste uge - mange solgt på forhånd da de har været annonceret på nettet under transporten.

VAG producerer 1 million biler mindre i år fordelt over alle mærkerne, så ikke noget at sige til det kniber med leveringstiderne efterhånden.
Hmm... ikke helt sikker på at jeg forstår hvad din pointe er ..

Min undren går ikke på at det kniber med leveringstiderne. Det er en velkendt sag.

Min undren går på, at der er en aut. Skoda forhandler der påstår at kunne se, at en bil er planlagt til produktion uge XX 2022 .... mens min forhandler siger skråsikkert, at INGEN aut. forhandlere kan sige noget om planlagt produktion når vi er henne i 2022.
Det er to udsagn der stritter 180 grader i hver sin retning.
Og det er derfor jeg siger - en af de to må nødvendigvis lukke BS ud. Begge kan umuligt fortælle sandheden.

Nu ved jeg godt at du er VW ... men kan du se fabrikkens produktionsplanlægningskalender for 2022 ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Frederik DH
Medlem
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6731
Has thanked: 35 times
Been thanked: 105 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Frederik DH » 21. sep 2021, 22:59

Begge har ret :)

Der er kan slåes op på datoer på biler helt ind i uge 13 næste år, men de er jo ikke låst endnu og er derfor ikke sikker på de bliver bygget der :)

Beklager jeg misforstod dig på det andet.
These users thanked the author Frederik DH for the post (total 2):
HansHBrianDS
Frederik DH

'22 ID.5 Pro Performance
'17 move up!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 21. sep 2021, 23:08

Frederik DH skrev:
21. sep 2021, 22:59
Der er kan slåes op på datoer på biler helt ind i uge 13 næste år, men de er jo ikke låst endnu og er derfor ikke sikker på de bliver bygget der :)
Jeg er helt med på at LÅST dato er en anden sag. Og det er ikke den dato jeg snakker om.
Jeg snakker om PLANLAGT produktionsdato ... vel vidende at den kan ændre sig hele tiden, indtil den bliver låst.

Og jeg spørger helt specifikt efter den PLANLAGTE produktionsdato i min mail til min forhandler. Jeg bruger helt konkret ordet "forventet" i min mail, men det bør i min ordbog betyde det samme.
Og det er på dette spørgsmål at min forhandler svarer, at han INGEN data overhovedet kan se, når vi er inde i 2022.

Jeg vil ud fra dit svar konkludere, at enten har min sælger ikke lige fanget det med planlagt/forventet - dvs at det ikke er LÅST dato jeg spørger til .... eller også mener jeg ikke at han giver et helt sandfærdigt - eller i bedste fald fyldestgørende - svar.
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af superbeszzz » 22. sep 2021, 06:52

PMM skrev:
21. sep 2021, 10:15
Er der nogen, der har fået en importeret fra Tyskland, der kan fortælle, om man kan vælge dansk sprog i "systemet"?

Ad. garanti, som har været nævnt "man går glip af": Hvis der er købt garanti udvidelse i Tyskland til 5 år/100.000 km, så tager bilen vel det med sig til Danmark?
Ja, flere forskellige biler. Det har aldrig været et problem med sproget. Det ændres simpelt i set-up.

Min Audi er en import fra Tyskland med forlænget garanti. Den er accepteret fuldt ud både på skrift fra Audi Gladsaxe og fra Audi Køge, da jeg havde den til service.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Aitrusq
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. jun 2021, 07:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Aitrusq » 23. sep 2021, 08:01

HansH skrev:
21. sep 2021, 23:08
Frederik DH skrev:
21. sep 2021, 22:59
Der er kan slåes op på datoer på biler helt ind i uge 13 næste år, men de er jo ikke låst endnu og er derfor ikke sikker på de bliver bygget der :)
Jeg er helt med på at LÅST dato er en anden sag. Og det er ikke den dato jeg snakker om.
Jeg snakker om PLANLAGT produktionsdato ... vel vidende at den kan ændre sig hele tiden, indtil den bliver låst.

Og jeg spørger helt specifikt efter den PLANLAGTE produktionsdato i min mail til min forhandler. Jeg bruger helt konkret ordet "forventet" i min mail, men det bør i min ordbog betyde det samme.
Og det er på dette spørgsmål at min forhandler svarer, at han INGEN data overhovedet kan se, når vi er inde i 2022.

Jeg vil ud fra dit svar konkludere, at enten har min sælger ikke lige fanget det med planlagt/forventet - dvs at det ikke er LÅST dato jeg spørger til .... eller også mener jeg ikke at han giver et helt sandfærdigt - eller i bedste fald fyldestgørende - svar.
Når jeg har fået en opdatering omkring leveringstidspunktet, har jeg altid været inde i butikken - sælgeren er ikke altid så god til at tage sin telefon. De har altid gjort lidt ud af vise skærmen til os, så vi kan se det samme som dem.

De første par gange var der ikke noget at se, for der var ikke kommet et estimat på.
Så kom der estimat på: 51-21 - 05-22. Så det kan forhandleren godt se, når fabrikken har sat det på. Man kan også se rubrikken med den låste produktionsuge, som stadig var tom.
Og så sidste gang med det deprimerende 22-22 (ikke længere et interval, bare én uge), og den låste produktionsuge var stadig tom.

Så forhandleren kan ikke se den estimerede produktionsuge, hvis fabrikken ikke har sat den på endnu, og det sker først efter noget tid.
These users thanked the author Aitrusq for the post (total 3):
HansHLasseLBrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 23. sep 2021, 08:18

Aitrusq skrev:
23. sep 2021, 08:01
Så forhandleren kan ikke se den estimerede produktionsuge, hvis fabrikken ikke har sat den på endnu, og det sker først efter noget tid.
Tak for din fine forklaring, som bekræfter hvad jeg mistænkte ... at HVIS der er sat en FORVENTET produktionsuge fra fabrikken, så KAN forhandleren også se denne - OGSÅ selv om det er en uge i 2022.
Og det er lige præcis dét min forhandler har svaret mig, at de kan INGENTING se i 2022.

At forhandleren ikke kan se en forventet prod.uge, hvis fabrikken ikke har sat en på ... jow jow .. det virker forståeligt :D :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 23. sep 2021, 22:21

Der er kommet en hel flok ENYAQ til Bilhuset Lind - der holder ikke mindre end 11 ude foran, en enkelt blå, nogle grå, sorte og arctic silver - så der står biler i Danmark til dem der vil have en bil her og nu... (De ser umiddelbart ikke ud til at være solgt alle sammen)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af KMDTHY » 23. sep 2021, 22:33

BrianDS skrev:
23. sep 2021, 22:21
Der er kommet en hel flok ENYAQ til Bilhuset Lind - der holder ikke mindre end 11 ude foran, en enkelt blå, nogle grå, sorte og arctic silver - så der står biler i Danmark til dem der vil have en bil her og nu... (De ser umiddelbart ikke ud til at være solgt alle sammen)
Yep. En del forhandlere har hevet nogle hjem. Det Grønne Bilhus har fx 13 til at stå, klar til levering.
https://dgah.dk/biler/
These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

TGM406
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25. mar 2021, 08:12
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 4 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af TGM406 » 24. sep 2021, 05:59

Idag er det så min tur til at hente min bil hos forhandleren, det er næsten som juleaften. Og det kan kun gå for langsomt 😃
These users thanked the author TGM406 for the post:
jansom

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"