Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 8. dec 2021, 17:10

KHADK skrev:
8. dec 2021, 17:04
Når jeg så kigger på rækkevidde og hvad folk anbefaler, så skal man kun lade op til 80% for at batteriet holder længere. Ok så 20% mistet på rækkevidden der, kontra længere batteriliv.
Der tales/skrives meget om de 80%.

Som JEG har forstået det hele, så er det intet problem at lade til 100% - hvis bare man skal bruge det.
Så hvis du lader den til 100% en time før du skal ud og køre, så er der intet som helst problem i at gøre dette.

Det jeg har lagret i computeren er, at man helst ikke må lade bilen op til 100% og så lade den stå i længere tid med fuldt ladet batteri.
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
Morten HedenstedBrianDSKHADKmartintaPassatg 3cKMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 8. dec 2021, 17:54


KHADK skrev:...

Tør umiddelbart ikke vælge noget med mindre rækkevidde end de 450 km WLTP, men er det smartere at tage en TM3
LR i stedet, hvis der er penge til det?
...
Med 11 kW opladning, så kan du nemt nå at lade op på en nat, med lidt tab, så er der nok omkring 10 kWh/time, så 70 kWh vil tage 7 timer, med 5 km/kWh giver det så 350 km

Regn dog ikke med WLTP, det afhænger af kørselsmønster, vejr osv.

Min bil er opgivet til 511 km WLTP, det forventer jeg aldrig at nå, men 80% opladning her til vinter giver 240-270 km på bilens gæt (med en del motorvej), og når man under 20% så begynder bilen også at blive "sur"
These users thanked the author BrianDS for the post:
KHADK
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 8. dec 2021, 18:01

KHADK skrev:
8. dec 2021, 17:04
Hvor er det dejligt, at det er superlet at købe el-bil...... Har læst stolpe op og ned igen omkring el.udbyder. Så gik den videre til denne tråd og mit hoved er ved at detonere nu.
Det bliver meget bedre når du står i det :lol: Så bare rolig, det er kun opstarten der er besværlig.
KHADK skrev:
8. dec 2021, 17:04
Kan se på https://baltzer.eu/ladepriser/ at for mig, der ligger det til højrebenet at tage enten evdk eller Clever all in one, da jeg skal køre omkring 40-45000/årligt til og fra jobbet Jeg hælder mest til det sidste, da der er Clever ladestation på min kommende arbejdsplads, så hvis jeg ikke får ladet derhjemme kan jeg lade på jobbet, hvis der er en ledig lader altså. Jeg kommer til at arbejde 3-holdskift, så burde kunne ramme ladning i det billige tidsrum mellem 22 og 06 uanset, hvilket skift jeg er på.
Hvis du kører så meget om året, så tænker jeg sagtens clever kan give mening. For mig lå breakeven på omkring 40.000 km. Men det kommer jo naturligvis an på hvad du giver for dit strøm.
KHADK skrev:
8. dec 2021, 17:04
Når jeg så kigger på rækkevidde og hvad folk anbefaler, så skal man kun lade op til 80% for at batteriet holder længere. Ok så 20% mistet på rækkevidden der, kontra længere batteriliv. Det er fint nok. Hvis jeg regner med en TM3 SR+ så er den opgivet til 448 km WLTP for en '21. 448-20%= 358 km. Så er det vinter og så smider man yderligere 20% (som jeg har læst/set det) 287km. Det burde bilen kunne klare uden problemer frem og tilbage, såfremt der ikke er nogle pludseligt opståede ting, der lige skal ordnes også. Ved hjemkomst vil der være omkring 80-87 km tilbage på batteriet. Kan den så med laderen nå op til 80% igen, hvis jeg lader fra 22-05?
Den kan sagtens nå at lade op imellem 22 og 6.

Hvis vi tager min LR fra dec. 2020 som eksempel:

42%-70% tog i dag hos en kunde 1 time og 56 minutter.
13%-100% tog torsdag 5 timer og 35 minutter.

Så ja, ladetiden er ikke noget problem. Ovenstående er self. på 11 kw hjemmelader.

Næste del bliver lidt mere langhåret. Så beklager hvis det bliver forvirrende - anyway, here comes

Jeg vil være mere bekymret over din udregning i forhold til rækkevidde (og så kommer det an på dit kørselsmønster). Jeg kører jævnligt 374 km om dagen. Dette er i en long range der er angivet til 580 km. Om sommeren på motorvej ved ca. 120 km/t har jeg ca. 400 km på en fuld opladning. (måske lidt mere, men begrænset hvor meget mere vi taler om). Dette er så med en bil der er pakket med 2 voksne og børn.

Her om vinteren er vi nede omkring 360 km, hvilket betyder at jeg er nødt til at lade på turen.

Men det betyder også at du ved motorvej skal trække (hvis du kører som mig) 30% fra den officielle rækkevidde. og om vinteren 40% fra.

så med 448 er du på følgende på motorvejen:
313 km om sommeren
268 km om vinteren

Dette er ved 100%, så skal vi lige trække yderligere 20% fra. fordi du kun lader 0-80%
250 km om sommeren
214 km om vinteren.

Og det er så her den bliver lidt tricky. For ved at du kigger på en SR+, så får du LFP batterier i. LFP batterier har lidt andre egenskaber en litium-ion som er det batteri der er i en LR. Mest specielt er det at de kan tåle at du lader 0-100%.

Så lige pludseligt, så er det de 313 km om sommeren og 268 om vinteren du skal kigge på. Da du ikke behøver at lade 0-80 men må lade 0-100% uden du skader batteriet.

Hvis vi så stiller dem om igen.

LR kørsel 0-80% rækkevidde, sommer = (580-30%)-20% = 324,8 km
SR+ kørsel 0-100% rækkevidde, sommer = (448-30%) = 313,6 km

Eller om vinteren:
LR kørsel 0-80% rækkevidde, vinter= (580-40%)-20% = 278,4 km
SR+ kørsel 0-100% rækkevidde, vinter = (448-40%) = 268,8 km

Så, hvis du har et kørselsbehov der matcher ovenstående på daglig basis, så er en SR+ et fint valg for dig, og til daglig vil du faktisk ikke vinde noget på en LR (altså, udover AWD, sædevarme, flere højtalere mm) :) Håber ovenstående giver mening
KHADK skrev:
8. dec 2021, 17:04
Tør umiddelbart ikke vælge noget med mindre rækkevidde end de 450 km WLTP, men er det smartere at tage en TM3
LR i stedet, hvis der er penge til det?
Kan jeg sagtens forstå, og det skal indgå i overvejelsen. Personligt, har jeg ikke følt mig generet af at skulle lade - og det kører faktisk ok hurtigt. Dertil skal man huske, at de fleste gange når du kører længere, og hvor du har behov for at lade, så snakker vi om at du skal holde 5-10 minutter, for du mangler normalt kun det sidste for at kunne køre hjem. Du lader den ikke helt op når du blot skal hjem.
KHADK skrev:
8. dec 2021, 17:04
Med hensyn til tilbagebetaling fra Clever. Når de nu gi'r 1,95/kWh (tror jeg det er) retur og kWh prisen ligger på omkring 2,15-ish, så burde løsningen fra Clever ligge på omkring 1000 kr/md eller er der noget jeg overser?
Mit regnehjerne er opbrugt for i dag. Men den udregning kommer jo helt an på hvor ofte du kan lade på arbejdet, da du der vil lade til 0,- hvis du har clever med fri opladning ude.
Senest rettet af martinta 8. dec 2021, 18:35, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
KHADKHansHMorten Hedensted

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af KHADK » 8. dec 2021, 18:26

Så blev jeg lige en sjat klogere i dag pga af jer. MANGE TAK :-)
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af xbn » 8. dec 2021, 18:40

@KHADK hvis det er en M3 SR med LFP batteri, så kan du sagtens lade til 100%.
E5C99502-3AB5-4285-80FA-83A20E5D8DEA.jpeg
E5C99502-3AB5-4285-80FA-83A20E5D8DEA.jpeg (93.3 KiB) Vist 694 gange
These users thanked the author xbn for the post (total 2):
KHADKmartinta
Billede

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 8. dec 2021, 22:54

KHADK skrev:
8. dec 2021, 18:26
Så blev jeg lige en sjat klogere i dag pga af jer. MANGE TAK :-)
Det Martinta skrev...

Derudover: hvis du overvejer at købe ny, så er Model 3 grundversion (som ikke længere hedder SR+, men bare Model 3 (baghjulstræk)) opdateret, med ca. 5 kWh mere og rækkevidde på 49x WLTP. Stadig med LFP batteri, som kan tåle at blive ladet til 100% hver gang.

Men det er umuligt at sige noget præcist om reel rækkevidde for netop dine ture, da det kommer an motorvej/landevej etc.
Check dine egne aktuelle ture her: www.abetterrouteplanner.com Kan også hentes som app.

Check ladning her:
https://elbiil.dk/#ladelosning
https://ladepris.dk

Mht. ladehastighed derhjemme lader du på en 11kW lader ca. 50-60km/timen (igen afhængig af....)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
KHADK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 8. dec 2021, 23:57

HansH skrev:
8. dec 2021, 17:10
Der tales/skrives meget om de 80%.

Som JEG har forstået det hele, så er det intet problem at lade til 100% - hvis bare man skal bruge det.
Så hvis du lader den til 100% en time før du skal ud og køre, så er der intet som helst problem i at gøre dette.

Det jeg har lagret i computeren er, at man helst ikke må lade bilen op til 100% og så lade den stå i længere tid med fuldt ladet batteri.
"intet problem" er nok at strække den en, men jo kortere tid, jo mindre problem.
Yderpositionerne 0 og 100% (og tæt på dem) slider ekstra på de fleste batterityper. Men begrænser man tiden i yderpositionen, begrænser man sliddet.
Men det er ikke optimalt at være i en have bil/kørselsbehov, hvor man er nødt til at lade til 100% hver dag (undtagen ved LFP batteri).
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 4):
martintaHansHkGlerupKHADK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 9. dec 2021, 06:54

Thor-thor skrev:
8. dec 2021, 23:57
HansH skrev:
8. dec 2021, 17:10
Der tales/skrives meget om de 80%.

Som JEG har forstået det hele, så er det intet problem at lade til 100% - hvis bare man skal bruge det.
Så hvis du lader den til 100% en time før du skal ud og køre, så er der intet som helst problem i at gøre dette.

Det jeg har lagret i computeren er, at man helst ikke må lade bilen op til 100% og så lade den stå i længere tid med fuldt ladet batteri.
"intet problem" er nok at strække den en, men jo kortere tid, jo mindre problem.
Yderpositionerne 0 og 100% (og tæt på dem) slider ekstra på de fleste batterityper. Men begrænser man tiden i yderpositionen, begrænser man sliddet.
Men det er ikke optimalt at være i en have bil/kørselsbehov, hvor man er nødt til at lade til 100% hver dag (undtagen ved LFP batteri).
Vi er helt enige. Om det hele.
Du formåede at forklare det finere og mere velnuanceret end jeg.
Tak :)
These users thanked the author HansH for the post:
Thor-thor
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 9. dec 2021, 07:24

Min elbil har 48x km WLTP rækkevidde. Ved temperaturer omkring 0-5 grader og mit kørselsmønster med 120-130 km/t på motorvejen(200km) og 130 km landevejskørsel så har jeg ved ladning til 100% ikke mange ekstra km at gøre med. Nok omkring 20km - så reelt 350 km som det laveste indtil videre. Jeg ville slet ikke kunne klare mig med ladning til 80% fordi jeg ikke kan lade på arbejdet. Jeg lader dog som regel ikke helt op før natten før jeg skal bruge det, fordi batteriet ikke har godt af det. Jeg kunne være ligeglad da det er leasingbil, men jeg vil gerne tillægge mig fornuftige vaner inden jeg køber min egen.

Det sjove er at hvor jeg i vores fossilbil nemt kan få svedige håndflader når tankmåleren begynder at lyse og specielt når den viser 50 km eller mindre i tanken, så synes jeg der er anderledes i elbilen - jeg skal jo bare hjem til ladestanderen og de sidste km er langsomme ifht hvad bilen har regnet med so far, så jeg kan reelt køre lidt længere.

I går havde jeg dog forregnet mig - kørte en længere distance via motorvejen end jeg plejer. Kørte af motorvejen med 6% strøm og jeg skal bruge mindst 4 for at komme hjem derfra - det var lige snævert nok. 50kW laderen ved Korskro var optaget, så det blev 11/22kW laderen til 8% og så var jeg hjemme med 4% på tanken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
KHADK
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 9. dec 2021, 10:49

Synes der meldes om problemer med, at taxaerne optager ladepladser i de større byer. Det problem bliver da kun større herfra :(
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
DanielB12BrianDS

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteffenR » 9. dec 2021, 10:57

Kan huske der var et palaver over, at de holdte ved gratis laderne ved Lidl og der skulle nærig peter jo holde.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 9. dec 2021, 11:09

SteffenR skrev:
9. dec 2021, 10:57
Kan huske der var et palaver over, at de holdte ved gratis laderne ved Lidl og der skulle nærig peter jo holde.
Lidl har næppe opstillet dem for at glæde sure taxa-chauffører, men for at tiltrække kunder til butikken. Har desuden hørt fra flere, at de er ret aggressive ved de der gratis standere..

De burde får deres egne standere, ved taxi-holdepladserne, og så koncentrere sig om lade der, og selvfølgelig de andre taxi-mandsting som at kører råddent, snakke i en uendelig strøm af gibberish og køre unødige omveje..
:mrgreen:
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 5):
GaSellekGlerupKMDTHYKevinffKorreborg
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteffenR » 9. dec 2021, 11:18

https://ekstrabladet.dk/nationen/gratis ... as/8499264

Mener de er banned fra Tesla Superchargers eller skal have en special aftale, da de bruger dem for meget.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 9. dec 2021, 17:21

AU-R8 skrev:
9. dec 2021, 10:46
KMDTHY skrev:
9. dec 2021, 10:44
SteffenR skrev:
9. dec 2021, 10:36
Har lige set en eqs taxa
Så er der vel snart fuld MB palette. EQV, EQC, EQS. Jeg forstår bare ikke hvordan de biler kan fungere som taxa. Det kan ikke undgåes der vil være spildtid, især nu når de nærmest holder i kø ved alle HPC. :? Hvor mange km kører sådan en bil ikke i døgnet? Plus stilstand hvor chaufføren gerne vil have varme på.
Bytaxa nok
De nye elbusser kører 400-450 km på en opladning
En bybus kører 300-350 km per døgn.
Så problemet er der nok ikke for Taxa heller.
Tænk lige på at 300 km per dag i 300 dage er 90.000 km
En bytaxa i fx Århus, kører 250.000 km på to år. Mindst. Ellers er chaufføren for lad.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 9. dec 2021, 17:47

De taxa chauffører jeg har talt med ved laderne er alle meget begejstrede, 20 min lade tid er ligegyldigt for dem. De har altså ikke noget at lave hele dagen uanset. Der er Peak tider hvor de har meget ar lave men også meget stille tid.

Jwg ramte 180kwh på en circle k lader i søndags, havde kørt Esbjerg - cph men ikke sat den til at forberede batteriet og den havde holdt 20 min på gaden mens vi tømte den for vores ring og fik puttet junior i sin egen seng.
Det var med 2% SoC, er sikker på det havde været endnu bedre med forvarmet batteri.


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 17:53

I København har de fået en ny Brint tankstation, det er perfekt til taxakørsel, hvor taxaer kører hele døgnet (det er for dyrt at de holder stille)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 17:55

BrianDS skrev:I København har de fået en ny Brint tankstation, det er perfekt til taxakørsel, hvor taxaer kører hele døgnet (det er for dyrt at de holder stille)
Må ikke håbe den er lavet i et materiale der kan ruste..

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 18:22

kGlerup skrev:
BrianDS skrev:I København har de fået en ny Brint tankstation, det er perfekt til taxakørsel, hvor taxaer kører hele døgnet (det er for dyrt at de holder stille)
Må ikke håbe den er lavet i et materiale der kan ruste..
Hvad mener du med det?
These users thanked the author BrianDS for the post:
peter w
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 20:07

BrianDS skrev:
kGlerup skrev:
BrianDS skrev:I København har de fået en ny Brint tankstation, det er perfekt til taxakørsel, hvor taxaer kører hele døgnet (det er for dyrt at de holder stille)
Må ikke håbe den er lavet i et materiale der kan ruste..
Hvad mener du med det?
At den nok ikke vil blive brugt specielt meget. Men det er bare mit personlige gæt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 20:10

kGlerup skrev:
BrianDS skrev:
kGlerup skrev:Må ikke håbe den er lavet i et materiale der kan ruste..
Hvad mener du med det?
At den nok ikke vil blive brugt specielt meget. Men det er bare mit personlige gæt.
Så gætter du forkert.
https://www.biltorvet.dk/artikler/nyhed ... -vand/3860

100 biler der tanker 4-5 kg hver eller hver anden dag, det skal nok blive til noget, og det er så kun Drivr bilerne, dertil kommer flere mulige køretøjer, fx busser kunne være en mulighed.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 20:14


BrianDS skrev:Så gætter du forkert.
https://www.biltorvet.dk/artikler/nyhed ... -vand/3860

100 biler der tanker 4-5 kg hver eller hver anden dag, det skal nok blive til noget, og det er så kun Drivr bilerne, dertil kommer flere mulige køretøjer, fx busser kunne være en mulighed.
Måske.. Men mon busselskaber virkelig i længden gider betale 3-4 gange så meget for "brændstof"? Der er allerede ved at være en del batteribusser på gaden.
Og stadig den gamle sang om at brintbiler renser luften? Hvis man virkelig vil fjerne partikler fra luften i storbyer, så sæt da nogle stationære filtre op.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 20:38

DanielB12 skrev:Synes jeg har set overraskende mange af den der Toyota mirai i København, som ikke-taxa. Den er så også nem at lægge mærke til, KF dens spøjse udseende. Ikke grim, men spøjst.

Var det ikke Slagelse der for nogle år siden ville indkøbe 100-150 brintbusser og udskifte alle hjemmeplejebiler til brintbiler etc.? Skete vidst aldrig.
Nej, brintbiler har sjovt nok ekstremt svært ved at konkurrere med batteribiler, medmindre der er bundet en form for tilskud i røven af dem Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 20:49


kGlerup skrev:
DanielB12 skrev:Synes jeg har set overraskende mange af den der Toyota mirai i København, som ikke-taxa. Den er så også nem at lægge mærke til, KF dens spøjse udseende. Ikke grim, men spøjst.

Var det ikke Slagelse der for nogle år siden ville indkøbe 100-150 brintbusser og udskifte alle hjemmeplejebiler til brintbiler etc.? Skete vidst aldrig.
Nej, brintbiler har sjovt nok ekstremt svært ved at konkurrere med batteribiler, medmindre der er bundet en form for tilskud i røven af dem Billede
Der er også bundet tilskud i elbiler og alle andre elkøretøjer, fx refusion og tilskud til opstilling af ladere osv.

Brintbiler giver ikke mening for alle, men nogle opgaver løser de bedre end batteribiler - fx taxa kørsel, tung kørsel og lange distancer.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 20:55


BrianDS skrev: Brintbiler giver ikke mening for alle, men nogle opgaver løser de bedre end batteribiler - fx taxa kørsel, tung kørsel og lange distancer.
Nogen steder ja, enig.
Men tvivler stærkt på at en taxa vognmand vil give tre gange så meget for sit brændstof, hvis ladepauser alligevel kan planlægges.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 20:59


kGlerup skrev:
BrianDS skrev:Så gætter du forkert.
https://www.biltorvet.dk/artikler/nyhed ... -vand/3860

100 biler der tanker 4-5 kg hver eller hver anden dag, det skal nok blive til noget, og det er så kun Drivr bilerne, dertil kommer flere mulige køretøjer, fx busser kunne være en mulighed.
Måske.. Men mon busselskaber virkelig i længden gider betale 3-4 gange så meget for "brændstof"? Der er allerede ved at være en del batteribusser på gaden.
Og stadig den gamle sang om at brintbiler renser luften? Hvis man virkelig vil fjerne partikler fra luften i storbyer, så sæt da nogle stationære filtre op.

Der er tilskud til busserne og deres forbrug, men hvordan kan du sige det koster 3-4 gange så meget?
https://blog.bilbasen.dk/hvad-koster-brint-384308/
Tager vi udgangspunkt i Bilbasens blogindlæg, så koster det i omegnen af 1 kr/km, med optankning på 3-5 minutter, der skal ikke mange ekstra taxature til før det er tjent hjem.
Dertil kommer at taxaer ikke kan få de samme aftaler på el som de private, men de kan trække det hele fra i regnskabet.

Hvis de giver 2,50 kr/kWh og kører 5 km/kWh, så er det 50 øre/km, men så er det AC ladning, hvor DC ladning ofte er oppe i 4-6 kr/kWh, så er vi pludselig på 0,8-1,2 kr/km - prisen bliver derfor den samme for brint og el, hvis det er biler som skal køre så meget som muligt.

Hvis rækkevidden på begge biler er 500 km, men den ene kan tankes på 5 minutter, og den anden kan lynlades fra 10% til 80% på 30-45 minutter, og man så kun har 400 km tilbage i elbilen, så kan det hurtigt tjene en tur ekstra på den tid i en større by.
Det kræver så også ledige DC ladere.

Jeg tror på at til taxakørsel, busser, lastbiler og andet, der har brint en berettigelse, ligesom vi indtil videre har haft både benzin og diesel, så kan det i fremtiden blive batterier og brint

Den med at rense luften ved jeg ikke noget om, men jeg tænker ikke det er tilfældet Billede
Skal man rense luften skal trafikken væk.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 21:01

kGlerup skrev:
BrianDS skrev: Brintbiler giver ikke mening for alle, men nogle opgaver løser de bedre end batteribiler - fx taxa kørsel, tung kørsel og lange distancer.
Nogen steder ja, enig.
Men tvivler stærkt på at en taxa vognmand vil give tre gange så meget for sit brændstof, hvis ladepauser alligevel kan planlægges.
En taxavognmand kommer heller ikke til at give 3 gange så meget for brint som for el, medmindre man lader hjemme på en processtrøm aftale og AC opladning, men det er ikke tilfældet for dem der kører døgnet rundt med forskellige chauffører.

Brint bliver også billigere end det er nu Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 9. dec 2021, 21:10

kGlerup skrev:
BrianDS skrev: Brintbiler giver ikke mening for alle, men nogle opgaver løser de bedre end batteribiler - fx taxa kørsel, tung kørsel og lange distancer.
Nogen steder ja, enig.
Men tvivler stærkt på at en taxa vognmand vil give tre gange så meget for sit brændstof, hvis ladepauser alligevel kan planlægges.
En taxa kører når behovet er tilstede. Pænt svært at planlægge efter. Jeg fatter ikke de hopper på el. Mon ikke der er en økonomisk gulerod. Tilskud eller andet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 21:12


BrianDS skrev:En taxavognmand kommer heller ikke til at give 3 gange så meget for brint som for el, medmindre man lader hjemme på en processtrøm aftale og AC opladning, men det er ikke tilfældet for dem der kører døgnet rundt med forskellige chauffører.

Brint bliver også billigere end det er nu Billede
Fysikken kan ikke rigtig snydes. Brintdrift kræver omkring tre gange el energi, hvis det skal fremstilles af vedvarende energi. Der kan optimeres lidt, men ikke noget der vil revolutionere markedet.
Så hvis brint kan konkurrere, så er det kun via tilskud eller via afgifter der tilgodeser dem.
Hvorfor købte du ikke en Mirai?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 21:18

Morten Hedensted skrev:
kGlerup skrev:
BrianDS skrev: Brintbiler giver ikke mening for alle, men nogle opgaver løser de bedre end batteribiler - fx taxa kørsel, tung kørsel og lange distancer.
Nogen steder ja, enig.
Men tvivler stærkt på at en taxa vognmand vil give tre gange så meget for sit brændstof, hvis ladepauser alligevel kan planlægges.
En taxa kører når behovet er tilstede. Pænt svært at planlægge efter. Jeg fatter ikke de hopper på el. Mon ikke der er en økonomisk gulerod. Tilskud eller andet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eldrift er klart en udfordring for taxaer. Men hvis der kan etableres lynladere, reserveret til taxa, ved ventepladser så burde det fungere ret godt.
Men skal de jagte rundt efter opladning så lyder det ret dødfødt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 21:19


Morten Hedensted skrev:
kGlerup skrev:
BrianDS skrev: Brintbiler giver ikke mening for alle, men nogle opgaver løser de bedre end batteribiler - fx taxa kørsel, tung kørsel og lange distancer.
Nogen steder ja, enig.
Men tvivler stærkt på at en taxa vognmand vil give tre gange så meget for sit brændstof, hvis ladepauser alligevel kan planlægges.
En taxa kører når behovet er tilstede. Pænt svært at planlægge efter. Jeg fatter ikke de hopper på el. Mon ikke der er en økonomisk gulerod. Tilskud eller andet.

Jeg ved det ikke, de ringer stadig til forhandlere og spørger efter især ENYAQ og får så prisen og svaret er så ofte noget i retning af "nej, nej, jeg skal have den til taxapris" og når svarer så er at prisen er den samme, så er de ikke altid så interesseret, selvom der var en taxavognmand der ville "snuppe" min ENYAQ da den kom hjem fra Tyskland.

Der er nogle gange nogle tilskud til projekter med nulemission, men jeg kender ikke til et generelt tilskud til taxa på eldrift.
De sparer i hvert tilfælde ikke meget på registreringsafgiften når de holder sig til biler i de prislejer hvor afgiften er minimal.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"