Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
cbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. feb 2022, 20:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af cbo » 6. feb 2022, 22:17

Jeg er på udkig efter en plug-in hybrid til erstatning for vores Kia Optima PHEV. Da vi jævnligt slæber en 1500 kg campingvogn til udlandet er en elbil ikke en mulighed (desværre).

Vi er sådan set glade for Optimaen, men den skal nok skiftes ud i løbet af det næste års tid.

Vi har blandt andet kigget på Cupra Formentor og Octavia iV.

Efter at have læst en del om VAGs PHEV her i forum'et, har jeg et par spørgsmål, som nogen måske kan hjælpe med 🙂

Rækkevidde på el:
Jeg synes den elektriske rækkevidde virker ret lav og helt til grin om vinteren. Jeg tænker vinterrækkevidden skyldes "varmepumpen", der så vidt jeg har forstået bare er et elektrisk varmelegeme? Har VAG fundet en anden løsning på dette eller er det stadig sådan?

Drivliniens holdbarhed:
1.4 tsi virker som en ret solid og velafprøvet konstruktion - nogen kendte udfordringer? Eldelen har jeg ikke hørt noget dårligt om, men det er jo også en meget simpel komponent.
DSG gearkassen - er det en af dem, der holder?

Elektronik:
VAG har jo åbenlyse udfordringer med software - er det løst på deres nyere PHEV?

Har nogen erfaringer med VAG PHEV med campingvogn på krogen, hører jeg gerne om dem 🙂

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af aknedude » 6. feb 2022, 22:25

Skal du have en hybrid så er det nu. Tror ikke der går mere end 14 dage så er de steget med 100,000 kr. staten fjerner tilskuddet.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af BrianDS » 6. feb 2022, 22:41

aknedude skrev:Skal du have en hybrid så er det nu. Tror ikke der går mere end 14 dage så er de steget med 100,000 kr. staten fjerner tilskuddet.
Rolig nu, det tog dem et halvt år sidste gang de lavede om BilledeBillede

Ja, jeg ved det kommer til at gå hurtigere når den røde hær går i selvsving, men der går alligevel lidt tid med at få bureaukratiet til at gå op og nå til enighed, samtidig med kan de ikke problemfrit pisse på alle der har en bil på vej Billede


PHEV giver for de fleste kun mening pga afgift rabat og hvis man kan køre meget på strøm - men der er også ekstra service omkostninger på flere af dem.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

cbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. feb 2022, 20:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af cbo » 6. feb 2022, 23:53

BrianDS skrev:
6. feb 2022, 22:41
PHEV giver for de fleste kun mening pga afgift rabat og hvis man kan køre meget på strøm - men der er også ekstra service omkostninger på flere af dem.
Efter godt tre år med PHEV siger erfaringen at PHEV giver mening hvis:

- En elbil ikke kan dække dit kørselsbehov.

- Du kan lade bilen hjemme i carporten.

Det eneste ekstra service, jeg har oplevet er de kortere service intervaller på PHEV. Til gengæld er hvert andet eftersyn relativt billigt.
These users thanked the author cbo for the post:
poppo2003

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af BrianDS » 6. feb 2022, 23:58

cbo skrev:
BrianDS skrev:
6. feb 2022, 22:41
PHEV giver for de fleste kun mening pga afgift rabat og hvis man kan køre meget på strøm - men der er også ekstra service omkostninger på flere af dem.
Efter godt tre år med PHEV siger erfaringen at PHEV giver mening hvis:

- En elbil ikke kan dække dit kørselsbehov.

- Du kan lade bilen hjemme i carporten.

Det eneste ekstra service, jeg har oplevet er de kortere service intervaller på PHEV. Til gengæld er hvert andet eftersyn relativt billigt.
Enig, hvis man kan leve med service for hver 15.000 km, så er der jo ingen problemer Billede

Jeg synes bare personligt det løber op.

Jeg prøvede Octavia PHEV inden jeg valgte ENYAQ, den var ikke ladet op, så det var en meget tung oplevelse, den var belastet af den ekstra vægt, men andre PHEV fra VAG jeg har prøvet har kørt fint når der var lidt juice i batteriet, men det kender du jo nok alt til Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af Halvleg » 7. feb 2022, 08:30

Vi har kørt 20t km i vores siden juni sidste år og der har ikke været noget galt med den endnu, 7-9-13 :D

Her om vinteren kan vi godt komme tur/retur på arbejde, 20 km hver vej (18 af dem motorvej)
De gange vi har været på langtur (selv med tømt batteri) har den været mere økonomisk end vores tidligere biler. Så intet at klage over der.

Gearkassen er en 6 trins DQ400e, den kører langt bedre end de 7 trins DQ200 og DQ381 vi tidligere havde.

Så jeg kan kun anbefale en Octavia iV.
These users thanked the author Halvleg for the post:
LKCHR
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af BrianDS » 7. feb 2022, 09:20

Halvleg skrev:Vi har kørt 20t km i vores siden juni sidste år og der har ikke været noget galt med den endnu, 7-9-13 :D

Her om vinteren kan vi godt komme tur/retur på arbejde, 20 km hver vej (18 af dem motorvej)
De gange vi har været på langtur (selv med tømt batteri) har den været mere økonomisk end vores tidligere biler. Så intet at klage over der.

Gearkassen er en 6 trins DQ400e, den kører langt bedre end de 7 trins DQ200 og DQ381 vi tidligere havde.

Så jeg kan kun anbefale en Octavia iV.
Din er en Octavia RS iV?

Forhåbentlig er den "lille" også økonomisk, men jeg tænker RS udgaven har lidt mindre problemer med den ekstra vægt? Selvom den selvfølgelig også påvirkes af lavere lasteevne og lidt mindre bagagerum end fossil udgaverne.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

cbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. feb 2022, 20:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af cbo » 7. feb 2022, 12:34

BrianDS skrev:
6. feb 2022, 23:58
Jeg prøvede Octavia PHEV inden jeg valgte ENYAQ, den var ikke ladet op, så det var en meget tung oplevelse, den var belastet af den ekstra vægt, men andre PHEV fra VAG jeg har prøvet har kørt fint når der var lidt juice i batteriet, men det kender du jo nok alt til Billede
Nu kender jeg kun PHEV fra Optimaen og den kan under normale omstændigheder ikke løbe tør for strøm. Den starter altid ICE når der er ca. 15% strøm tilbage på batteriet. Den er jo i udgangspunktet en hybridbil og har altid rådighed over systemydelsen på 204 hk.

Udfordringen kan komme hvis man f.eks. slæber en campingvogn i modvind, hvor den gerne vil bruge mere strøm end den selv kan producere. Så kommer ICE på overarbejde og det kan Optimaens Atkinson sugemotor ikke lide. :D

Jeg tænker VAGs 1,4 TSI bør have en fordel her.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af BrianDS » 7. feb 2022, 14:28

cbo skrev:
BrianDS skrev:
6. feb 2022, 23:58
Jeg prøvede Octavia PHEV inden jeg valgte ENYAQ, den var ikke ladet op, så det var en meget tung oplevelse, den var belastet af den ekstra vægt, men andre PHEV fra VAG jeg har prøvet har kørt fint når der var lidt juice i batteriet, men det kender du jo nok alt til Billede
Nu kender jeg kun PHEV fra Optimaen og den kan under normale omstændigheder ikke løbe tør for strøm. Den starter altid ICE når der er ca. 15% strøm tilbage på batteriet. Den er jo i udgangspunktet en hybridbil og har altid rådighed over systemydelsen på 204 hk.

Udfordringen kan komme hvis man f.eks. slæber en campingvogn i modvind, hvor den gerne vil bruge mere strøm end den selv kan producere. Så kommer ICE på overarbejde og det kan Optimaens Atkinson sugemotor ikke lide. :D

Jeg tænker VAGs 1,4 TSI bør have en fordel her.
Det har du nok ret i, men den Octavia iV jeg fik prøvet var der absolut ingen brugbar strøm på, men vi fik da ladet lidt under prøveturen for at prøve det af - men det var så en kort fornøjelse BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

cbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. feb 2022, 20:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af cbo » 7. feb 2022, 20:11

Halvleg skrev:
7. feb 2022, 08:30
Vi har kørt 20t km i vores siden juni sidste år og der har ikke været noget galt med den endnu, 7-9-13 :D

Her om vinteren kan vi godt komme tur/retur på arbejde, 20 km hver vej (18 af dem motorvej)
De gange vi har været på langtur (selv med tømt batteri) har den været mere økonomisk end vores tidligere biler. Så intet at klage over der.

Gearkassen er en 6 trins DQ400e, den kører langt bedre end de 7 trins DQ200 og DQ381 vi tidligere havde.

Så jeg kan kun anbefale en Octavia iV.
Tak for at du deler dine erfaringer :)

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af ac242 » 7. feb 2022, 23:17

Hvis i er flere om at køre bilen skal i lige værre obs på at Octavia har højdejusterbar sikkerhedssele… det har seat’en ikke, heller ikke cupra’en
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af nbryde » 8. feb 2022, 10:45

BrianDS skrev:
6. feb 2022, 23:58
Enig, hvis man kan leve med service for hver 15.000 km, så er der jo ingen problemer Billede

Jeg synes bare personligt det løber op.

Du skal vælge andet end VAG så er der væsentlig længere mellem service. Min har rundet 30.000 og har endnu første service til gode...

cbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. feb 2022, 20:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af cbo » 8. feb 2022, 16:41

nbryde skrev:
8. feb 2022, 10:45


Du skal vælge andet end VAG så er der væsentlig længere mellem service. Min har rundet 30.000 og har endnu første service til gode...
Hvilken bil har du da?

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af nbryde » 8. feb 2022, 16:44

BMW G21 330e, vælger dog at sende den til service inden turen går til Østrig om 10 dage - da den skriver den skal til service om 2200 km eller 10/2022, hvad der nu kommer først.

cbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. feb 2022, 20:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af cbo » 8. feb 2022, 22:35

ac242 skrev:
7. feb 2022, 23:17
Hvis i er flere om at køre bilen skal i lige værre obs på at Octavia har højdejusterbar sikkerhedssele… det har seat’en ikke, heller ikke cupra’en
Seriøst? Det var godt nok skrabet!
:shock:

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af ac242 » 9. feb 2022, 12:34

cbo skrev:
8. feb 2022, 22:35
ac242 skrev:
7. feb 2022, 23:17
Hvis i er flere om at køre bilen skal i lige værre obs på at Octavia har højdejusterbar sikkerhedssele… det har seat’en ikke, heller ikke cupra’en
Seriøst? Det var godt nok skrabet!
:shock:
Jep, og har lige gennemgået en masse billeder på Bilbasen og det ser ud til at Tarraco er den eneste Seat med højdejusterbar seler. Ikke engang ateca eller formentor har det.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af Jannik » 9. feb 2022, 15:50

Seat/Cupra har sparet flere steder sammenholdt med VW og Skoda.
Her er nogle af de observationer jeg har lavet, da jeg selv sammenlignede Octavia med Cupra Leon ST. Nedenstående liste viser de funktioner som Seat ikke har sammenlignet med Octavia.

- Selehøjde, justérbar
- Matrix LED forlygter
- Fastholdelse af bundmåtte, passagerside
- Ekstra aflæggerum ved venstre knæ, førerside
- Forede dørlommer
- Foret handskerum
- Bakkamera, sprinkler rengjort
- Diskanthøjttaler, bagdøre
- Kessy, bagdøre
- Rammeløst bakspejl (vist kun nogle modeller)
- Låg over kopholdere i midterkonsol (dette har VW også sparet væk i Golf)
- Solbrilleholder i loftkonsol

Der er garanteret flere ting, men disse var dem jeg lige kunne huske.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

cbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. feb 2022, 20:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af cbo » 10. feb 2022, 14:26

aknedude skrev:
6. feb 2022, 22:25
Skal du have en hybrid så er det nu. Tror ikke der går mere end 14 dage så er de steget med 100,000 kr. staten fjerner tilskuddet.
Faldt lige over denne fra Danmarks Statistik:

https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder ... ?cid=35974

Plug-in er i høj grad et provinsfænomen vest for Storebælt, mens elbiler er koncentreret i Århus og København eller i el-pendler afstand hertil.

Sat på spidsen, så vil "bypartier" som Enhedslisten og Radikale fjerne tilskuddet til grønne jydebiler, men fortsat støtte venner og vælgere omkring de store byer i deres elbil-køb. :lol:

Håber at Socialdemokraterne og de borgerlige læser statistik. :D

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af LKCHR » 15. aug 2022, 21:29

BrianDS skrev:
7. feb 2022, 14:28
Det har du nok ret i, men den Octavia iV jeg fik prøvet var der absolut ingen brugbar strøm på, men vi fik da ladet lidt under prøveturen for at prøve det af - men det var så en kort fornøjelse BilledeBillede
I så fald sku' du nok ha' bedt forhandleren om at prøve en anden bil, for så har den været defekt ;)
Selv om måleren står på 0, så er der reelt altid et par KWh strøm på batteriet. Enten fra regenerering under opbremsning, eller hvis det ikke er nok, produceret af benzinmotoren. På den måde er man sikker på altid at have den samlede systemydelse til rådighed ved acceleration.
Al den snak om det tunge batteri, som man ofte hører, stammer hovedsageligt fra folk uden praktisk erfaring med PHEV. Naturligvis vejer batteriet noget. Men med 204 HK - hvoraf en del stammer fra elmotoren med tilhørende moment - er en Skoda iV på ingen måde sløv i optrækket. Nej, det er heller ingen sportsvogn - men sæt den i sportsmode, og den kommer faktisk fint rundt i svingene og op og ned i fart, på både en dansk landevej og en italiensk bjergvej.
Betyder batteriets vægt noget for benzinforbruget, når batteriet står på 0? Måske, men minimalt. På en tur tilbage fra Jylland, hvor der ikke blev ladet undervejs, kørte min ca. 18 km/l på motorvej med "tomt" batteri (som altså aldrig er helt tomt, jvnf. ovenfor). Det synes jeg er helt OK for en bil i den størrelse.
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af LKCHR » 15. aug 2022, 21:49

cbo skrev:
6. feb 2022, 22:17
Vi har blandt andet kigget på Cupra Formentor og Octavia iV.

Efter at have læst en del om VAGs PHEV her i forum'et, har jeg et par spørgsmål, som nogen måske kan hjælpe med 🙂

Rækkevidde på el:
Jeg synes den elektriske rækkevidde virker ret lav og helt til grin om vinteren. Jeg tænker vinterrækkevidden skyldes "varmepumpen", der så vidt jeg har forstået bare er et elektrisk varmelegeme? Har VAG fundet en anden løsning på dette eller er det stadig sådan?

Drivliniens holdbarhed:
1.4 tsi virker som en ret solid og velafprøvet konstruktion - nogen kendte udfordringer? Eldelen har jeg ikke hørt noget dårligt om, men det er jo også en meget simpel komponent.
DSG gearkassen - er det en af dem, der holder?

Elektronik:
VAG har jo åbenlyse udfordringer med software - er det løst på deres nyere PHEV?

Har nogen erfaringer med VAG PHEV med campingvogn på krogen, hører jeg gerne om dem 🙂
Måske har du allerede købt ny bil siden opslaget, men ellers et par svar, baseret på ca. 1½ år med en Octavia iV+:
Rækkevidden er reelt lidt over 50 km på en varm sommerdag, og lidt under 40 på en kold vinterdag. Varmepumpen er netop det: en varmepumpe. Den er meget mere effektiv end et almindeligt elektrisk varmelegeme. Octaviaen er udstyret med varmepunpe, og kan derfor varme kabinen op samtidig med at du kører på el. Endnu bedre: hvis du ved du skal køre 7.30 hver morgen, kan du med din app programmere bilen til at starte opvarmningen 7.15, mens den stadig sidder i stikket - så har du en varm bil fra start, uden at bruge strøm fra batteriet.
Drivliniens holdbarhed er det jo svært at sige noget om, efter kun 1½ år ;-) Men jeg kan sige at den fungerer - både skiftet fra strøm til benzin som er helt sømløst, og gearskiftet. Tidligere i år kørte jeg to uger i en lejebil, en Toyata med CVT gear. Jeg vil vælge DSG til hver en tid!
Elektronik var i starten en kilde til massive frustrationer! Men efter et par systemopdateringer (ikke de små OTA-opdateringer, men dem kun værkstedet kan lave) fungerer det nu 99% (7-9-13) - og det fungerer faktisk godt. Det eneste der er til grin, er stemmestyring af navigationen. Men her kan du jo vælge at bruge trådløs Android Auto, og dermed Google Maps, i stedet. Så hvis du anskaffer en Octavia iV skal du altså bare sikre dig, at den har den nyeste software-version (eller at forhandleren vil opdatere). Så er alt godt.
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af BrianDS » 15. aug 2022, 21:59

LKCHR skrev:
15. aug 2022, 21:29
BrianDS skrev:
7. feb 2022, 14:28
Det har du nok ret i, men den Octavia iV jeg fik prøvet var der absolut ingen brugbar strøm på, men vi fik da ladet lidt under prøveturen for at prøve det af - men det var så en kort fornøjelse BilledeBillede
I så fald sku' du nok ha' bedt forhandleren om at prøve en anden bil, for så har den været defekt ;)
Selv om måleren står på 0, så er der reelt altid et par KWh strøm på batteriet. Enten fra regenerering under opbremsning, eller hvis det ikke er nok, produceret af benzinmotoren. På den måde er man sikker på altid at have den samlede systemydelse til rådighed ved acceleration.
Al den snak om det tunge batteri, som man ofte hører, stammer hovedsageligt fra folk uden praktisk erfaring med PHEV. Naturligvis vejer batteriet noget. Men med 204 HK - hvoraf en del stammer fra elmotoren med tilhørende moment - er en Skoda iV på ingen måde sløv i optrækket. Nej, det er heller ingen sportsvogn - men sæt den i sportsmode, og den kommer faktisk fint rundt i svingene og op og ned i fart, på både en dansk landevej og en italiensk bjergvej.
Betyder batteriets vægt noget for benzinforbruget, når batteriet står på 0? Måske, men minimalt. På en tur tilbage fra Jylland, hvor der ikke blev ladet undervejs, kørte min ca. 18 km/l på motorvej med "tomt" batteri (som altså aldrig er helt tomt, jvnf. ovenfor). Det synes jeg er helt OK for en bil i den størrelse.
Bilen vi prøvede var ikke defekt, og ladede også fint på batteriet når der var muligt, men sløv og tung i bagenden, det var den helt sikkert.
Jeg købte en Skoda ENYAQ i stedet, dem er tungere men en helt anden køreoplevelse - jeg var ikke imponeret af en Octavia iV
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af LKCHR » 15. aug 2022, 22:23

BrianDS skrev:
15. aug 2022, 21:59
....men sløv og tung i bagenden, det var den helt sikkert.
Jeg købte en Skoda ENYAQ i stedet, dem er tungere men en helt anden køreoplevelse - jeg var ikke imponeret af en Octavia iV
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan en Enyaq kører, for jeg har aldrig prøvet den. Jeg tror gerne, det er en fin bil. Men den er altså 8,6 sekunder om at nå 100 km/t, hvor Octavian er 7,8 sek om det. Ikke at jeg tror det gør den store forskel i praksis - men det tyder dog ikke på, at Octaviaen skulle være sløvere end Enyaqen ;-)
Enyaqen er også tungere. Det er nok muligt, den har en bedre vægtfordeling, med batteriet helt i bunden og i midten. Til gengæld er den højere, med hvad det måtte betyde for køreegenskaberne. Som sagt: jeg har (desværre) ikke prøvet en Enyaq i praksis. Generelt er jeg ikke så meget til SUV-formatet, men vil hellere have en lavere bil. Men det er jo smag og behag.
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af BrianDS » 16. aug 2022, 19:26

LKCHR skrev:
15. aug 2022, 22:23
BrianDS skrev:
15. aug 2022, 21:59
....men sløv og tung i bagenden, det var den helt sikkert.
Jeg købte en Skoda ENYAQ i stedet, dem er tungere men en helt anden køreoplevelse - jeg var ikke imponeret af en Octavia iV
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan en Enyaq kører, for jeg har aldrig prøvet den. Jeg tror gerne, det er en fin bil. Men den er altså 8,6 sekunder om at nå 100 km/t, hvor Octavian er 7,8 sek om det. Ikke at jeg tror det gør den store forskel i praksis - men det tyder dog ikke på, at Octaviaen skulle være sløvere end Enyaqen ;-)
Enyaqen er også tungere. Det er nok muligt, den har en bedre vægtfordeling, med batteriet helt i bunden og i midten. Til gengæld er den højere, med hvad det måtte betyde for køreegenskaberne. Som sagt: jeg har (desværre) ikke prøvet en Enyaq i praksis. Generelt er jeg ikke så meget til SUV-formatet, men vil hellere have en lavere bil. Men det er jo smag og behag.
Jeg gik heller ikke specifikt efter SUV, men hybrid gav ikke mening efter jeg havde prøvet nogle stykker, og vil man have plads og elbil, så var udvalget smalt - og en ny Touran Diesel er med de nye afgifter stukket helt af i pris (når udstyret er med)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda, VW, Cupra Plug-in hybrid

Indlæg af LKCHR » 16. aug 2022, 20:55

BrianDS skrev:
16. aug 2022, 19:26
Jeg gik heller ikke specifikt efter SUV, men hybrid gav ikke mening efter jeg havde prøvet nogle stykker, og vil man have plads og elbil, så var udvalget smalt - og en ny Touran Diesel er med de nye afgifter stukket helt af i pris (når udstyret er med)
Vi vaklede også mellem hybrid og ren el. Med vores kørselsbehov giver hybrid mening. Det meste af vores daglige kørsel kan klares på el. Til gengæld kører vi ind imellem langt og til steder, hvor der er langt mellem ladestandere. Men de sidste kommer der jo gradvist flere af, så vores næste bil bliver sikkert ren el.
These users thanked the author LKCHR for the post:
BrianDS
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"