Helårsdæk vs 2 sæt

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 1822 times
Been thanked: 601 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af jansom » 20. sep 2023, 08:43

Jeg skal have skiftet til enten vinterdæk eller helårsdæk på ellerten. Og er noget i tvivl. Det tiltaler mig meget med kun et sæt og ikke at skal bytte rundt. Bilen er iøvrigt også for tung til den bette donkraft jeg har. Men er lidt i tvivl om baghjulstræk og helårsdæk. Det er nok min manglende erfaring med den kombi der spiller ind. De elendige sommerdæk der er på nu, spinner bare rundt i vådt vejr. Det har jeg ikke så meget lyst til når det bliver vinter.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 24 times
Been thanked: 426 times

Indlæg af Nicklossi » 20. sep 2023, 10:24

jansom skrev:
20. sep 2023, 08:43
Jeg skal have skiftet til enten vinterdæk eller helårsdæk på ellerten. Og er noget i tvivl. Det tiltaler mig meget med kun et sæt og ikke at skal bytte rundt. Bilen er iøvrigt også for tung til den bette donkraft jeg har. Men er lidt i tvivl om baghjulstræk og helårsdæk. Det er nok min manglende erfaring med den kombi der spiller ind. De elendige sommerdæk der er på nu, spinner bare rundt i vådt vejr. Det har jeg ikke så meget lyst til når det bliver vinter.
Hvilken donkraft er det du har, som ikke kan løfte det ene hjørne på en Born? 😅

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 157 times

Indlæg af dklap » 20. sep 2023, 11:20

jansom skrev:
Jeg har kørt på Michelin Cross Climate 2 i min ID.3 siden jeg fik den for 15 måneder siden, har absolut intet at klage over. Synes nærmest aldrig jeg oplever at hjulene spinner rundt. Kører ca. 70 km alle hverdage, lige meget hvordan vejret er.

… der findes dog nok også dem der vil sige jeg kører som en morfar, holder altid godt med afstand til forankørende. Ligger man hele tiden oppe i røven af den forankørende for at overhale, er det ikke sikkert det er en lige så god ide med helårsdæk om vinteren. Ikke at den slags kørsel nogensinde er en god ide…
These users thanked the author dklap for the post:
jansom

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem

Indlæg af jansom » 20. sep 2023, 11:56

Nicklossi skrev:
jansom skrev:
Hvilken donkraft er det du har, som ikke kan løfte det ene hjørne på en Born? Billede
En lille thansen model som jeg ikke i forvejen er helt tryg ved at bruge
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
SwanBrianDS

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem

Indlæg af jansom » 20. sep 2023, 11:57

dklap skrev:
jansom skrev:
Jeg har kørt på Michelin Cross Climate 2 i min ID.3 siden jeg fik den for 15 måneder siden, har absolut intet at klage over. Synes nærmest aldrig jeg oplever at hjulene spinner rundt. Kører ca. 70 km alle hverdage, lige meget hvordan vejret er.

… der findes dog nok også dem der vil sige jeg kører som en morfar, holder altid godt med afstand til forankørende. Ligger man hele tiden oppe i røven af den forankørende for at overhale, er det ikke sikkert det er en lige så god ide med helårsdæk om vinteren. Ikke at den slags kørsel nogensinde er en god ide…
Tak det er en god erfaringsdeling. Jeg kører ikke morfar, men heller ikke vanvidskørsel. Nok ret almindeligt. Men kan godt lide accelerationen og bruger den gerne.

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem

Indlæg af dklap » 20. sep 2023, 16:04

jansom skrev:
20. sep 2023, 11:57
Tak det er en god erfaringsdeling. Jeg kører ikke morfar, men heller ikke vanvidskørsel. Nok ret almindeligt. Men kan godt lide accelerationen og bruger den gerne.
Morfar delen var måske også en stramning fra min side. Men søger for altid at holde god afstand til forankørende, hvilket gør jeg meget sjældent har behov for hårde opbremsninger. Synes desværre alt for mange har svært ved det med afstanden.
These users thanked the author dklap for the post (total 2):
Targetjansom

Brugeravatar
xbn
Medlem
Has thanked: 56 times
Been thanked: 244 times

Indlæg af xbn » 20. sep 2023, 18:18

dklap skrev:
20. sep 2023, 16:04
Morfar delen var måske også en stramning fra min side. Men søger for altid at holde god afstand til forankørende, hvilket gør jeg meget sjældent har behov for hårde opbremsninger. Synes desværre alt for mange har svært ved det med afstanden.
Det samme med dem der absolut skal køre 60-70-80 i byzone, på skoleveje osv. - det gør heller ikke noget godt for bremselængden, uanset hvor gode vinterdækkene er.
These users thanked the author xbn for the post (total 2):
dklapjansom
Billede

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem

Indlæg af dklap » 20. sep 2023, 18:45

xbn skrev:
20. sep 2023, 18:18
dklap skrev:
20. sep 2023, 16:04
Det samme med dem der absolut skal køre 60-70-80 i byzone, på skoleveje osv. - det gør heller ikke noget godt for bremselængden, uanset hvor gode vinterdækkene er.
Absolut ikke. Bor selv ud til Hovedgaden i en mindre by hvor der meget ofte bliver kørt alt for stærkt. Har forsøgt at råbe de lokale politikere op, det er dog som at råbe ind i en mur. Det er dog et problem hele året, lige meget hvilke dæk folk kører på.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 609 times
Been thanked: 1763 times

Indlæg af GaSelle » 23. sep 2023, 17:19

Har nogen erfaringer med disse? Både støj, holdbarhed (levetid) og hvad de gør ved rækkevidden på en ellert?
Vedhæftede filer
IMG_3686.png
IMG_3686.png (111.51 KiB) Vist 647 gange

EsbenJ
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 129 times
Been thanked: 141 times

Indlæg af EsbenJ » 24. sep 2023, 06:59

GaSelle skrev:Har nogen erfaringer med disse? Både støj, holdbarhed (levetid) og hvad de gør ved rækkevidden på en ellert?
Jeg har dem i næsten samme dimension.

Goodyear Vector 4seasons G3 245/45 R19 102W XL.
Jeg har kun kørt med dem om vinteren, da jeg stadig har mønster på sommerdækkene, og derfor skifter rundt indtil det er slidt af.
Kan derfor kun udtale mig om støj. De støjer ikke nævneværdigt mere end sommerdækkene.

Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
jansom
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Syndicate
Aktiv medlem
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 343 times
Been thanked: 159 times

Indlæg af Syndicate » 24. sep 2023, 09:30

GaSelle skrev:
23. sep 2023, 17:19
Har nogen erfaringer med disse? Både støj, holdbarhed (levetid) og hvad de gør ved rækkevidden på en ellert?
Som nævnt i andet emne, har jeg kørt ca. 60.000 km. på et sæt, dog i 205/55-16" på en Skoda Octavia Combi.
Fordækkene skal snart skiftes, bagdæk er fine.

Støj er fint synes jeg, og de har på ingen måde ødelagt min rækkevidde i min fossilbil.

Så ikke direkte sammenligneligt, men måske en form for rettesnor
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
xbn
Medlem
Has thanked: 56 times
Been thanked: 244 times

Indlæg af xbn » 24. sep 2023, 09:58

Syndicate skrev:
24. sep 2023, 09:30

Som nævnt i andet emne, har jeg kørt ca. 60.000 km. på et sæt, dog i 205/55-16" på en Skoda Octavia Combi.
Fordækkene skal snart skiftes, bagdæk er fine.

Støj er fint synes jeg, og de har på ingen måde ødelagt min rækkevidde i min fossilbil.
Samme her, jeg har næsten samme bil. Jeg kan ikke rigtigt se nogen ændring i forbruget.
Ud fra sliddet indtil videre vil jeg tro de holder 4 måske 5 år, de er lidt over 2 år nu og har kørt omkring 37000. Fordæk er på ca 6 mm og bagdæk 7 mm.
Billede

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 301 times
Been thanked: 192 times

Indlæg af The Micktrix / Dk » 24. sep 2023, 21:18

Den gamle har smidt 4 Hankook Kinergy 4s2 på Mercedes Slk 230. Han siger de kører super godt. Han er ret kretisk med dæk.

https://www.autoexpress.co.uk/product-g ... gy-4s2-1st
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post (total 2):
jansomclaussor
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 60

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"