Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 28. mar 2024, 21:26

philipc skrev:
28. mar 2024, 20:22
Tak, prøver at se lidt nærmere på læsning 2 så. Så er min næste udfordringen, at finde ud af hvordan pokker jeg får kablet fra elskab til garage på en ikke al for kluntet måde.

Ser ud som om, at kabel til solceller er trukket fra eltavle ud af bagenden af skabet og ind i hulmur og så op på loftet. Måske det kan lykkes igen.

Kunne være rart, om man havde tænkt lidt i mulighed for fremtidig udvidelse og føringsveje, da man byggede huset i 1997 Billede
Elektrikeren skal nok kunne finde en løsning, men det er fint du forbereder dig, så du i det mindste kan fortælle hvad du ønsker. Jeg synes vi forberedte en del da vi byggede i 2020, men de ekstra pladser i eltavlen fra 2020 er allerede blevet fyldt, og elbilen fik sin eget lille tavlemodul ved siden af - det var ikke sådan jeg forestillede mig det skulle være, men det går stærkt når der er mange elinstallationer.

Men ja, et kable til en undertavle i garagen kunne være den bedste mulighed.
These users thanked the author BrianDS for the post:
philipc
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Ozona » 29. mar 2024, 17:17

Man arbejder jo faktisk med udvidelsekonffiicent når du laver tavlen (mener det er 20%) men kommer der så lidt på undervejs så går det hurtigt

Sendt fra min Xiaomi 13T

Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

ij6210
Medlem
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 2. apr 2024, 07:18

Så er det sommer, og nettarifferne er derfor nedsat.
I nat kunne man (excl. afgift men incl. tarif) lade sin bil hjemme for kun 0,32 kr. pr. kWh.

Dyreste pris i dag (øst) er kr. 2,59 i aften (incl. afgift, dvs. 1,64 excl. afgift).
These users thanked the author ij6210 for the post:
Sace
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Sace
Medlem
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 88 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 2. apr 2024, 19:24

Så har vi haft første måned hvor konen har haft elbil og ladet 100% hjemme.

Vi har elvarme og derfor ingen afgift eller abonnement. På de 404kWh der er ladet er vi landet på en gennemsnitspris på 84øre/kWh.

Dette er med smartcharge sat til om eftermiddagen med afgang næste morgen -> Det er altid endt med at den har ladet i nattetimerne.

Det syntes jeg er ret pænt. Bliver spændende hvordan det ser ud hen over sommeren.
These users thanked the author Sace for the post:
BrianDS
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 3. apr 2024, 00:46

Sace skrev:
2. apr 2024, 19:24
Så har vi haft første måned hvor konen har haft elbil og ladet 100% hjemme.

Vi har elvarme og derfor ingen afgift eller abonnement. På de 404kWh der er ladet er vi landet på en gennemsnitspris på 84øre/kWh.

Dette er med smartcharge sat til om eftermiddagen med afgang næste morgen -> Det er altid endt med at den har ladet i nattetimerne.

Det syntes jeg er ret pænt. Bliver spændende hvordan det ser ud hen over sommeren.
Det skal nok blive godt, jeg var i juli sidste år helt nede på 1,08 kr/kWh, inklusive fuld elafgift (ladede dog heller ikke så meget hjemme, grundet ferie) 👍
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 939
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 126 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dikal » 4. apr 2024, 11:19

God fornøjelse med at få lavet hjemmeladere nede sydpå, når elnettet ser sådan her ud


Billede
These users thanked the author Dikal for the post:
RIX
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 4. apr 2024, 22:24

Dikal skrev:
4. apr 2024, 11:19
HansH skrev:
2. apr 2024, 21:30
xbn skrev:
2. apr 2024, 20:40
..
Tænk hvis elbiler herhjemme kostede det samme i afgift som ICE biler..
Jeg kan sige med sindsro, at havde vores to elbiler været belagt med fuld afgift, så havde vi stadig kørt benzin/diesel.
De er kun interessante fordi de giver et fornuftigt regnestykke ... og det ville de ikke gøre, hvis det var fuld afgift.
Eller hvis begge dele var uden afgift, som I mange andre lande

Men god fornøjelse med at få lavet hjemmeladere nede sydpå, når elnettet ser sådan her ud
Linket til dit billede indikerer godt nok at det er meget syd-øst... 😂 (indien.dk)

Men ikke desto mindre har du ret - min brors familie i Italien har ingen muligheder for at lade hjemme, eller bare i nærheden af hjemme, elnettet kan på ingen måde bære det. På det punkt er vi foran i Danmark - altså til den grænse hvor vi får fyldt for mange elbiler ind i elnettet og samtidigheden bliver et problem....
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 83 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Avatar » 5. apr 2024, 06:52

Dikal skrev:
4. apr 2024, 11:19
Men god fornøjelse med at få lavet hjemmeladere nede sydpå, når elnettet ser sådan her ud
Ja, det kan godt blive en indviklet opgave ;)

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4120
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 476 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Realtor » 5. apr 2024, 10:19

Men det bliver jo også et problem herhjemme på sigt. På min bette stikvej er der 30 husstand, forholdsmæssigt nyere huse. Idag har ca. 40% elbiler, og der skulle være noget om når vi rammer 80% hvis alle lader på samme tid, at der ikke er strøm nok tilgængeligt til alle.

Sagt af en nabo der er noget forsker indenfor el verdenen, så der er nok noget om snakken
2020 Audi E-tron 55

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Rune » 5. apr 2024, 10:45

Realtor skrev:
5. apr 2024, 10:19
Men det bliver jo også et problem herhjemme på sigt. På min bette stikvej er der 30 husstand, forholdsmæssigt nyere huse. Idag har ca. 40% elbiler, og der skulle være noget om når vi rammer 80% hvis alle lader på samme tid, at der ikke er strøm nok tilgængeligt til alle.

Sagt af en nabo der er noget forsker indenfor el verdenen, så der er nok noget om snakken
Men hvor realistisk er det at alle kommer hjem kl 16 og skal lade fra 2 procent til 100 procent?

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 939
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 126 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dikal » 5. apr 2024, 10:49

BrianDS skrev:
4. apr 2024, 22:24
Linket til dit billede indikerer godt nok at det er meget syd-øst... 😂 (indien.dk)
Jeg ved det godt :?
Men kunne ikke lige finde et fra Europa, selvom jeg har set flere ved selvsyn.
Og det var endda ved større feriebyer. Så hvordan det mon ikke ser ud, når man kommer godt ud på bøhlandet.

Men apropos Indien (som har overhalet Kina i antal indbyggere) så god fornøjelse med at få indførte elektriske køretøjer dernede :o
These users thanked the author Dikal for the post:
BrianDS
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 226 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 5. apr 2024, 11:22

Rune skrev:
Men hvor realistisk er det at alle kommer hjem kl 16 og skal lade fra 2 procent til 100 procent?
Ret realistisk, ifølge en del sølvpapirstyper, der burde stoppe det i sikringerne istedet for ørerne.

Prøv at forklare begrebet "samtidighedsfaktor", I dare you BilledeBillede
These users thanked the author mertodinlo for the post:
Tonny

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Rune » 5. apr 2024, 11:43

mertodinlo skrev:
5. apr 2024, 11:22
Rune skrev:
Men hvor realistisk er det at alle kommer hjem kl 16 og skal lade fra 2 procent til 100 procent?
Ret realistisk, ifølge en del sølvpapirstyper, der burde stoppe det i sikringerne istedet for ørerne.

Prøv at forklare begrebet "samtidighedsfaktor", I dare you BilledeBillede
Har vist prøvet at forklare det før, men altså NEXEL her på sjælland udvider og udvider jo helt vildt.
Kan da se at i vores grundejerforeningen har vi fået lavet nogle beregninger, men med vores eget kørsels behov vil det aldrig blive et problem. Hjemme max en time om dagen og kan jo nemt være om natten.

Måtte dog have fat i NEXEL igår da, jeg vi havde prøvet at bruge en 260 tonkran som lige rev NEXEL maksimal afbryder ;-)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. apr 2024, 12:30

Realtor skrev:
5. apr 2024, 10:19
Men det bliver jo også et problem herhjemme på sigt. På min bette stikvej er der 30 husstand, forholdsmæssigt nyere huse. Idag har ca. 40% elbiler, og der skulle være noget om når vi rammer 80% hvis alle lader på samme tid, at der ikke er strøm nok tilgængeligt til alle.

Sagt af en nabo der er noget forsker indenfor el verdenen, så der er nok noget om snakken
Vi har cirka 20% elbiler, og hvis de lader samtidig vil de tage sikringen (det er 10 elbiler, 150A sikring, og 150 kvadrat alukabel), det går fint - endnu...
Rune skrev:
5. apr 2024, 10:45
...
Men hvor realistisk er det at alle kommer hjem kl 16 og skal lade fra 2 procent til 100 procent?
ikke kl 16, men søndag eftermiddag, eller natten til mandag, der vil være mange der lader fx 00-16, det belaster ikke det overordnede elnet så hårdt, men kablet/sikringen ude i det yderste led kan blive meget presset.
mertodinlo skrev:
5. apr 2024, 11:22
...
Prøv at forklare begrebet "samtidighedsfaktor", I dare you BilledeBillede
Samtidighed - hvis der ved 80% er 40 elbiler på vores vej, og 150A sikring, samt 150 kvadrat alukabel, så er risikoen for at der er belastning samtidig meget større end lige nu hvor vi er på 20% (10 elbiler)

Dikal skrev:
5. apr 2024, 10:49
...
Men apropos Indien (som har overhalet Kina i antal indbyggere) så god fornøjelse med at få indførte elektriske køretøjer dernede :o
De er i gang i Indien, men det kommer til at gå meget langsomt...
Men ja, det er ligeså slemt i Europa, i Italien er det virkelig slemt, det meste ligner gør-det-selv løsninger...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 850 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 5. apr 2024, 12:32

Hvis der ikke er loadbalancing, så er det vel rimelig realistisk, at der kl 24:00 trækkes 15-20x 11 kW. Vi trækker 11 kW i mindst 3 timer hver nat fra kl 24 fordi vi har to biler og én altid bør lade lidt.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 2):
BrianDSDanielB12
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Rune » 5. apr 2024, 12:57

@BrianDS og @TorbenRasmussen

Håber I altid har så stor sikkerhedsmargin at I antager at alle i hele verden vil skulle kunne få leveret 2 kasser cola imorgen.

Vi er 4 rækkehuse der deler 63A. Dvs vi kan alle 4 lade en Tesla 3 uden problemer 24/7/ 363 om året. Vi er kun 2 der har en el bil.

Gennemsnittet pr dag er 20 Km, Dvs en gennemsnitlig familie med 2 voksne skal lade op til 40 km.

Sidste jeg tjekkede brugte vores Tesla 3 200W/hr til at køre en km. Bruger dog 400 W/hr så dem i en Etron med klampen i bund også kan være med.

400W/hr * 40 km = 16.000 W/hr.

Så os der køre 230 Km om dagen er jo i fåtal..

Citat.
Tages der udgangspunkt i Danmarks 98 kommuner, pendler vi danskere mere end 20 km i forbindelse med arbejdet hver dag.
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... d=12291249


Jeg drømmer dog om at vi i ejerforeningen siger, vi får egen transformer og køber en 300 KW lader og laver en lade/vaskeplads.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 142 times
Been thanked: 200 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af peter w » 5. apr 2024, 13:15

Heldigt, at de ikke har hørt om alle disse mange kapacitetsproblemer i Norge, der har betydeligt flere elbiler end vi, og som ikke har de opladningsproblemer I skitserer, der "helt sikkert" vil komme.
Også heldigt, at de ikke har hørt om, at elbiler er så distancedårlige i koldt vejr, og at de ikke kan anvendes til lange distancer.
P.s. der sælges overvejende elbiler i Norge. De er ikke rigtigt kloge de nordmænd ...
These users thanked the author peter w for the post:
u_bull
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Aagaard
Aktiv medlem
Indlæg: 3435
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 68 times
Been thanked: 15 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Aagaard » 5. apr 2024, 13:17

Rune skrev:
5. apr 2024, 12:57
Jeg drømmer dog om at vi i ejerforeningen siger, vi får egen transformer og køber en 300 KW lader og laver en lade/vaskeplads.
Det ville da vidst være at skyde gråspurve med kanoner...
'15 VW Passat 1.4 TSI DSG variant

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13224
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3201 times
Been thanked: 4536 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 5. apr 2024, 13:20

Rune skrev:
5. apr 2024, 12:57
Vi er 4 rækkehuse der deler 63A. Dvs vi kan alle 4 lade en Tesla 3 uden problemer 24/7/ 363 om året.
Hvordan ser dit regnestykke ud ?

En elbil der lader på 3 faser, trækker 16A.
4 x 16A = 64A.
Dvs ved opladning af de 4 biler du snakker om, er jeres samlede begrænsning på 63A sikringen (godt og vel) nået.

Der er vel også andet i de 4 rækkehuse der bruger strøm samtidigt ?

Eller er det baseret på 4 mørklagte huse, og koordinering af hvis tur det er til at få ladet eltandbørsten ... :)
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
BrianDSDanielB12AagaardRIX
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. apr 2024, 13:52

Rune skrev:
5. apr 2024, 12:57
@BrianDS og @TorbenRasmussen
Håber I altid har så stor sikkerhedsmargin at I antager at alle i hele verden vil skulle kunne få leveret 2 kasser cola imorgen.

Vi er 4 rækkehuse der deler 63A. Dvs vi kan alle 4 lade en Tesla 3 uden problemer 24/7/ 363 om året. Vi er kun 2 der har en el bil.

Gennemsnittet pr dag er 20 Km, Dvs en gennemsnitlig familie med 2 voksne skal lade op til 40 km.
...
Gennemsnit er én ting, i gennemsnittet tæller også de der har en bil i fritiden og cykler på arbejde.
Der er også temmelig stor variation, og fx herude er der en hel del der kører en del mere end 20 km hver vej på arbejde.
Når det så er sagt, så er vi også mange der ikke sætter bilen i laderen HVER dag, men fx hver anden eller hver tredje, det øger naturligvis risikoen for længere ladetider, men selv hvis vi ladede hver dag, så vil det jo ofte være samtidig hvis man fx optimerer efter omkostningerne...

Hvis du så tager dine 63A, og fordeler på 4, så har i 15,75A pr fase pr husstand, så reelt kan i nok lade med cirka 13A, cirka 9 kW samtidig, uden at det går galt - så længe der ikke er nogen der starter en varmepumpe, eller komfuret.

Hvis vi sammenligner med os, så har vi 150A til 23 husstande, med 50+ biler, det er 6,5A pr husstand, og tager vi samme andel fra til husstandens forbrug, og ingen varmepumper, så har vi cirka 4A samtidig tilrådighed, altså omkring 2,5 kW kan der blive ladet, hvis hver husstand lader én bil samtidig, hvis alle biler i teorien skulle lade samtidig, og alle var elbiler, så ville det nærmere 1-2 kW (alt efter hvad andet der forbruger).

Så tager vi en rimelig buffer pr husstand så er det realitisk 5-6 biler samtidig - ud af de 50 biler.
peter w skrev:
5. apr 2024, 13:15
Heldigt, at de ikke har hørt om alle disse mange kapacitetsproblemer i Norge, der har betydeligt flere elbiler end vi, og som ikke har de opladningsproblemer I skitserer, der "helt sikkert" vil komme.
Også heldigt, at de ikke har hørt om, at elbiler er så distancedårlige i koldt vejr, og at de ikke kan anvendes til lange distancer.
P.s. der sælges overvejende elbiler i Norge. De er ikke rigtigt kloge de nordmænd ...
En kæmpe forskel for Norge er at de traditionelt har haft elbaseret opvarmning, det vil sige meget af infrastrukturen har de allerede, og de får mere overskud ved at skifte til varmepumper fremfor traditionel elbaseret opvarmning.
These users thanked the author BrianDS for the post:
RIX
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Rune » 5. apr 2024, 14:08

@HansH og @BrianDS

Om så hvert hus skulle lade 3-4 timer samtidig hver nat og vi ramte 64 ampere i noget tid vil det ikke være et stort problem.

En sikring er ikke bygget så den springer ved 63,1 Ampere.

Men jeg lader ikke der hjemme så det bliver ikke et problem for os. Naboen har ikke el tandbørste han sender tænder til rens hver 4 uge.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13224
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3201 times
Been thanked: 4536 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 5. apr 2024, 14:29

Rune skrev:
5. apr 2024, 14:08
Naboen har ikke el tandbørste han sender tænder til rens hver 4 uge..
:lol: :lol:
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. apr 2024, 14:39

Rune skrev:
5. apr 2024, 14:08
@HansH og @BrianDS

Om så hvert hus skulle lade 3-4 timer samtidig hver nat og vi ramte 64 ampere i noget tid vil det ikke være et stort problem.

En sikring er ikke bygget så den springer ved 63,1 Ampere.

Men jeg lader ikke der hjemme så det bliver ikke et problem for os. Naboen har ikke el tandbørste han sender tænder til rens hver 4 uge.
Du skal huske at der ikke "kun" er elbilerne, selvom i er meget priviligerede og har 15,75A hver, hvis i makser ud, så er der også andre steder hvor 150A deles af op til 35 husstande, det er noget mindre til hver. Men husets forbrug skal altså trækkes fra den maksimale kapacitet, så selvom det vil gå fint i en periode at lade 4x11 kW, så vil det ikke blive ved med at gå.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Rune » 5. apr 2024, 15:52

BrianDS skrev:
5. apr 2024, 14:39
Rune skrev:
5. apr 2024, 14:08
@HansH og @BrianDS

Om så hvert hus skulle lade 3-4 timer samtidig hver nat og vi ramte 64 ampere i noget tid vil det ikke være et stort problem.

En sikring er ikke bygget så den springer ved 63,1 Ampere.

Men jeg lader ikke der hjemme så det bliver ikke et problem for os. Naboen har ikke el tandbørste han sender tænder til rens hver 4 uge.
Du skal huske at der ikke "kun" er elbilerne, selvom i er meget priviligerede og har 15,75A hver, hvis i makser ud, så er der også andre steder hvor 150A deles af op til 35 husstande, det er noget mindre til hver. Men husets forbrug skal altså trækkes fra den maksimale kapacitet, så selvom det vil gå fint i en periode at lade 4x11 kW, så vil det ikke blive ved med at gå.

Kan du fortælle hvor mange ampere dit hus bruger ved almindelig belastning ;-)

Vi har selv kun benytter 38 procent af den lokale transformer.
Vedhæftede filer
IMG_9498.png
IMG_9498.png (127.93 KiB) Vist 529 gange
Senest rettet af Rune 5. apr 2024, 15:57, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13224
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3201 times
Been thanked: 4536 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 5. apr 2024, 15:55

Rune skrev:
5. apr 2024, 15:52
BrianDS skrev:
5. apr 2024, 14:39
Du skal huske at der ikke "kun" er elbilerne, selvom i er meget priviligerede og har 15,75A hver, hvis i makser ud, så er der også andre steder hvor 150A deles af op til 35 husstande, det er noget mindre til hver. Men husets forbrug skal altså trækkes fra den maksimale kapacitet, så selvom det vil gå fint i en periode at lade 4x11 kW, så vil det ikke blive ved med at gå.

Kan du fortælle hvor mange ampere dit hus bruger ved almindelig belastning ;-)
Spørger du ......... om Brian har data ................. :shock:

Jeg tænker han kan fortælle dig time for time (5 år tilbage) hvad hans husstands elforbrug har været. Fordelt på de enkelte faser !

Faktisk vil jeg vædde med det ligger klart i et Excel ark.

... :)
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
BrianDSstofferMelleDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. apr 2024, 16:37

HansH skrev:
5. apr 2024, 15:55
Rune skrev:
5. apr 2024, 15:52
BrianDS skrev:
5. apr 2024, 14:39
Du skal huske at der ikke "kun" er elbilerne, selvom i er meget priviligerede og har 15,75A hver, hvis i makser ud, så er der også andre steder hvor 150A deles af op til 35 husstande, det er noget mindre til hver. Men husets forbrug skal altså trækkes fra den maksimale kapacitet, så selvom det vil gå fint i en periode at lade 4x11 kW, så vil det ikke blive ved med at gå.

Kan du fortælle hvor mange ampere dit hus bruger ved almindelig belastning ;-)
Spørger du ......... om Brian har data ................. :shock:

Jeg tænker han kan fortælle dig time for time (5 år tilbage) hvad hans husstands elforbrug har været. Fordelt på de enkelte faser !


Faktisk vil jeg vædde med det ligger klart i et Excel ark.

... :)
Jeg har det ikke gemt pr fase så langt tilbage, men ... jeg har en del data, her et snapshot til @Rune
Vi er ikke dem der har det højeste forbrug på vejen, langt fra, der er også nogen der har varmepumper i garager, udespa, terassevarmere, mange lamper på fuld styrke, og alt muligt andet der kan bruge en del strøm
AMSleser.png
AMSleser.png (181.45 KiB) Vist 509 gange
Fase 3 er lav pga. solcellerne
Hvis jeg starter havevandingen trækker jeg noget der ligner 2A mere pr fase, tilsvarende har de fleste naboer samme mulighed.

Så ja, jeg kan se hvor meget jeg bruger pr fase, og jeg ved vi ikke er dem der bruger mest, men hvis vi tager gennemsnittet af det snapshot, så vil der cirka være plads til at lade cirka 7 elbiler samtidig - altså hvis alle kan holde sig nede på dette forholdsvis lave niveau.


Vi kan i øvrigt alle se hvor meget vi bruger på timeniveau på www.eloverblik.dk, standby ligger vi omkring de 0,4 kWh om natten, og alt er forholdsvis nyt og energivenligt, jeg kunne godt optimere mere, men jeg er sandsynligvis den eneste på vejen der overhovedet har overvejet at optimere.

og så har jeg naturligvis talt med netselskabet, som er klar over der skal større kapacitet til end det de har nu - men de har ikke pt. planer om at opgradere - transformatorstationen er blevet noget mere belastet end tidligere fordi der er kommet en del flere husstande til (nybyg)

Ps. @HansH det meste ligger efterhånden i en database ;-)
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Rune » 5. apr 2024, 17:01

@BrianDS 1,7 ampere jo ikke i nærheden af 16.. og netselskabet overvåger jer og hvis i pludselig nærmer jeg transformerens Max levere de en ny transformer.

Jeg er ved at bestille en ny transformer på arbejde. Den skal levere 500 ampere og der er 16 ugers leveringstid fra nexel.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. apr 2024, 19:57

Rune skrev:
5. apr 2024, 17:01
@BrianDS 1,7 ampere jo ikke i nærheden af 16.. og netselskabet overvåger jer og hvis i pludselig nærmer jeg transformerens Max levere de en ny transformer.

Jeg er ved at bestille en ny transformer på arbejde. Den skal levere 500 ampere og der er 16 ugers leveringstid fra nexel.
De 1,7A er når vi IKKE belaster - og jeg tror du misser pointen, der er 150A til deling imellem 23 husstande, inklusive elbiler, udespa, og hvad folk nu ellers har fundet på der kan bruge strøm, slukker vi alt det, så er der ikke engang nok til at 10 elbiler kan lade samtidig, og der er cirka 50 køretøjer på vejen (cirka 20% er allerede elbiler)
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
DanielB12RIX
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Rune » 5. apr 2024, 20:27

BrianDS skrev:
5. apr 2024, 19:57
Rune skrev:
5. apr 2024, 17:01
@BrianDS 1,7 ampere jo ikke i nærheden af 16.. og netselskabet overvåger jer og hvis i pludselig nærmer jeg transformerens Max levere de en ny transformer.

Jeg er ved at bestille en ny transformer på arbejde. Den skal levere 500 ampere og der er 16 ugers leveringstid fra nexel.
De 1,7A er når vi IKKE belaster - og jeg tror du misser pointen, der er 150A til deling imellem 23 husstande, inklusive elbiler, udespa, og hvad folk nu ellers har fundet på der kan bruge strøm, slukker vi alt det, så er der ikke engang nok til at 10 elbiler kan lade samtidig, og der er cirka 50 køretøjer på vejen (cirka 20% er allerede elbiler)
Jeg har forstået du vil have at alle skal kunne lade 24-7-365 men det er slet ikke nødvendigt.

Vil du slå op og se hvornår jeres lokale transformer har været mest belastet ?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6010
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6447 times
Been thanked: 1636 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2024, 00:03

Rune skrev:
5. apr 2024, 20:27
BrianDS skrev:
5. apr 2024, 19:57
Rune skrev:
5. apr 2024, 17:01
@BrianDS 1,7 ampere jo ikke i nærheden af 16.. og netselskabet overvåger jer og hvis i pludselig nærmer jeg transformerens Max levere de en ny transformer.

Jeg er ved at bestille en ny transformer på arbejde. Den skal levere 500 ampere og der er 16 ugers leveringstid fra nexel.
De 1,7A er når vi IKKE belaster - og jeg tror du misser pointen, der er 150A til deling imellem 23 husstande, inklusive elbiler, udespa, og hvad folk nu ellers har fundet på der kan bruge strøm, slukker vi alt det, så er der ikke engang nok til at 10 elbiler kan lade samtidig, og der er cirka 50 køretøjer på vejen (cirka 20% er allerede elbiler)
Jeg har forstået du vil have at alle skal kunne lade 24-7-365 men det er slet ikke nødvendigt.

Vil du slå op og se hvornår jeres lokale transformer har været mest belastet ?
Nej, jeg tror bestemt ikke du har forstået hvad jeg mener.
Er det jævnt fordelt 24/7/365, så er det sandsynligvis ikke noget problem - problemet opstår når størstedelen fx gerne vil lade op natten til mandag, eller lignende, fordi batteriet er tomt og bilen skal være klar til at køre på arbejde - det var samtidighedsfaktoren vi talte om.
Jeg kan ikke vide hvornår naboerne har planlagt at deres bil skal lade, og det er jo så dér problemerne kan opstå.

Og nej, jeg tror ikke på en løsning hvor man aftaler med naboerne hvornår man kan lade bilen, eller tilsvarende "intelligente" løsninger der begrænser ladeeffekten - det vil være meget dyrt, og også flytte folk væk fra elbiler.

Som sagt, med 150A til deling, og uden hensyn til andet forbrug, så vil der ikke kunne lade mere end 9 elbiler, samtidig.
Sikringen burde de kunne opgradere, kablet på 150 kvadrat alukabel burde kunne klare cirka 220A, så der er lidt plads endnu. Men den nyeste udstykning med kun det halve antal matrikler har alligevel fået 240 kvadrat alukabel.


Mit netselskab udstiller så vidt jeg er orienteret ikke data på belastningen af deres transformatorstationer (det er et meget lille netselskab), men den data kan du heller ikke bruge til noget, for den angivne transformatorstation forsyner flere veje, som hver især har deres forsyning (kabel), med sikringer foran, det er denne sikring der er 150A.



Samtidighedsfaktoren er problemet, og alle er ikke så privilegerede at de har en fælles forsyning der (næsten) er dimensioneret til at kunne lade én bil pr husstand - samtidig
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
DanielB12RIX
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"