Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
-
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 190 times
- Been thanked: 367 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
- These users thanked the author u_bull for the post (total 3):
- donfetaful • baconbaronen • Aagaard
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6138
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6585 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
@ij6210 du nævner lynladning er vigtigt, er der noget du forventer at skulle gøre ofte?
Alt andet lige så tjek ladekurven for bilen, høj peak er ikke nødvendigvis lig med hurtig opladning. Tænker dog Tesla nok skal lade hurtigt nok.
Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW under de rette forhold, men kommer jeg ind med høj SoC, eller koldt batteri, så kommer den jo ikke i nærheden af peak.
Alt andet lige så tjek ladekurven for bilen, høj peak er ikke nødvendigvis lig med hurtig opladning. Tænker dog Tesla nok skal lade hurtigt nok.
Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW under de rette forhold, men kommer jeg ind med høj SoC, eller koldt batteri, så kommer den jo ikke i nærheden af peak.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1163
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 161 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Tja, jeg kan godt forstå du er endt der. De er meget svære at komme udenom.ij6210 skrev: ↑13. maj 2024, 21:34Har fået researchet og talt med flere elbilejere for at blive klogere.
Mine konklusioner eller fordomme (vælg selv):
- Model X er desværre ude. Jeg skal ikke have en 4-6 år gammel bil med dyre reparationer, kendte fejl etc. Dens mågevinger (døre) skulle være kendt for at gå i stykker, og de er ikke praktiske selvom de ser fancy ud.
- Det bliver ikke en Audi eller VW. De er for dyre ift. hvad man får. Middelmådig/dårlig software, og fx ID.Buzz er alt for dyr og har kort rækkevidde.
- Kineserne er jeg skeptisk overfor. Hvis der var rigtig billige leasingtilbud a la det man har set med Tesla, så kunne jeg måske overveje. Men jeg skal ikke købe.
- Kan stadig godt lide EQB, men de kunne godt have smidt 80-90 kWh batteri i, og så skulle softwaren være ret umoderne. Det er jo lidt synd
- Hurtigopladning er vigtig. Den skal helst mindst kunne lade med 150 kW, gerne 200+
- Skulle jeg vælge en bil her og nu, og skulle det være det sikre valg, så ville det blive Tesla Model Y (ikke X), jeg ville vælge en med lang rækkevidde og firehjulstræk. Ikke verdens smukkeste bil, ikke unik, men bedste bud til prisen, selvom jeg så mister plads til 7 personer.
Det har jeg skam heller ikke sagt Jeg antog blot at det var den han mente når han foreslog "Den helt nye Porsche til ca. samme pris". Er enig i at den ikke er relevant hvis EQE er i kikkerten.TorbenRasmussen skrev: ↑11. maj 2024, 09:51
De er jo ikke alternativer til en EQE sedan. Og ingen af dem fås brugt endnu, hvilket må være forudsætningen for at kunne konkurrere med en EQE med 10k på klokken.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
-
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 190 times
- Been thanked: 367 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
??
Det burde du skrive og dokumentere til Skoda - så de kan opdatere deres produktblade
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13433
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3288 times
- Been thanked: 4652 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Ved ikke om spørgsmålstegnene betyder at du betvivler Brian's observation ?
Men der er masser af rapporter fra Enyaq ejere, som under de mest optimale ( ) forhold har oplevet det samme.
Dvs som oftest på ferieturen sydpå, hvor temperatur, SoC og det hele stemmer.
Hvis Skoda opgav 175 peak i specs, så tror jeg da bare de ville få endnu flere SoMe høvl for at den ikke ALTID ligger deroppe .. og hvor langt fra dette tal DC-vinteropladning befinder sig (på de gamle modeller uden battery preheating).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6138
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6585 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Jeg har det fint med at bilen overgår forventningerne.
Bilen er solgt med 125 kW peak, opdateret til 135 kW.
Jeg sporer ligesom @HansH lidt tvivl, så jeg skal da gerne for din skyld finde lidt billeder - Jeg har ikke billeder af alle opladninger, og heller ikke Tronity eller andet koblet på, men jeg kunne da finde et par billeder
Nordtyskland, første opladning sommer 2023 Italien på vejen retur
Vi kørte to ENYAQ sammen, og ved lav SoC ramte vi begge over det lovede maksimum, peak var 170-175 kW, ikke hver gang, dog større sandsynlighed når SoC var under 10%
Så ud fra de lovede 125/135 kW er jeg fint tilfreds, og 30 minutter for opladning er også ok.
Så igen, jeg er fint tilfreds med de lovede 125/135 kW.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 190 times
- Been thanked: 367 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Hey - misforstå mig ikke...
Der går ikke noget af mig, fordi andre har gode oplevelser/erfaringer.
Jeg har ingen grund til ikke at tro på gruppen data-nørd over dem alle
Det ligner bare ikke en produktionsvirksomhed ikke at præsentere de optimale tal.
Altså... Det ville jeg da gøre...
Opladning: Op til 170kW*
...og så med små bogstaver...
*Under xxx forhold
Der går ikke noget af mig, fordi andre har gode oplevelser/erfaringer.
Jeg har ingen grund til ikke at tro på gruppen data-nørd over dem alle
Det ligner bare ikke en produktionsvirksomhed ikke at præsentere de optimale tal.
Altså... Det ville jeg da gøre...
Opladning: Op til 170kW*
...og så med små bogstaver...
*Under xxx forhold
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4980
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4490 times
- Been thanked: 1968 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Det er også en vild forskel.. vores siger 150, og der kan man få den op på 160 maks, men det er væk inden man når at blinke
Det er jo bare for sjovt
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6138
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6585 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Alle peak opgivelser er vel "op til ... kW, under optimale forhold", uanset hvilken elbil?u_bull skrev: ↑14. maj 2024, 10:00Hey - misforstå mig ikke...
Der går ikke noget af mig, fordi andre har gode oplevelser/erfaringer.
Jeg har ingen grund til ikke at tro på gruppen data-nørd over dem alle
Det ligner bare ikke en produktionsvirksomhed ikke at præsentere de optimale tal.
Altså... Det ville jeg da gøre...
Opladning: Op til 170kW*
...og så med små bogstaver...
*Under xxx forhold
Men ja, det er ikke det sædvanlige at opgive mindre end hvad man maksimalt kan opnå
Her kan du blinke mange gange
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1393
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Til hverdag ville lade hjemme. Men hvis jeg skal til Jylland på fx familietur, fodboldtur eller ifm. arbejde vil det være lækkert, hvis man kan nå at få noget på ved kun at holde i 10 minutter, og dette kunne jeg så gøre mens batteriet er et sted mellem fx 30 og 65. Jeg siger ikke, at 100 kW som peak er et stort problem, jeg så også en video der fortalte, at fx EQB havde en ret flad ladekurve og at de 100 kW holdt sig ret længe.BrianDS skrev: ↑14. maj 2024, 05:51ij6210 du nævner lynladning er vigtigt, er der noget du forventer at skulle gøre ofte?
Alt andet lige så tjek ladekurven for bilen, høj peak er ikke nødvendigvis lig med hurtig opladning. Tænker dog Tesla nok skal lade hurtigt nok.
Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW under de rette forhold, men kommer jeg ind med høj SoC, eller koldt batteri, så kommer den jo ikke i nærheden af peak.
Så det er ikke nødvendigvis et must-have, men jeg vil nok føle at det er en relativt væsentlig ting, specielt hvis man en dag skal på en længere tur sydpå.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6138
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6585 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Nogle gange tror jeg at der bliver lagt for meget værdi i peak hastigheden - ikke at jeg siger at du gør det, eller det er generelt, men peak indikerer ikke nødvendigvis ladehastigheden, og rigtig hurtig opladning kræver lav SoC samt varmt batteri uanset.ij6210 skrev: ↑14. maj 2024, 11:04Til hverdag ville lade hjemme. Men hvis jeg skal til Jylland på fx familietur, fodboldtur eller ifm. arbejde vil det være lækkert, hvis man kan nå at få noget på ved kun at holde i 10 minutter, og dette kunne jeg så gøre mens batteriet er et sted mellem fx 30 og 65. Jeg siger ikke, at 100 kW som peak er et stort problem, jeg så også en video der fortalte, at fx EQB havde en ret flad ladekurve og at de 100 kW holdt sig ret længe.BrianDS skrev: ↑14. maj 2024, 05:51ij6210 du nævner lynladning er vigtigt, er der noget du forventer at skulle gøre ofte?
Alt andet lige så tjek ladekurven for bilen, høj peak er ikke nødvendigvis lig med hurtig opladning. Tænker dog Tesla nok skal lade hurtigt nok.
Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW under de rette forhold, men kommer jeg ind med høj SoC, eller koldt batteri, så kommer den jo ikke i nærheden af peak.
Så det er ikke nødvendigvis et must-have, men jeg vil nok føle at det er en relativt væsentlig ting, specielt hvis man en dag skal på en længere tur sydpå.
Har du tænkt dig at starte opladningen imellem 30-65%, så får du ikke i nærheden af peak på nogen biler overhovedet, der er en flad kurve meget mere værd end høj peak - selvom det vil gå langsomt uanset ved høj SoC.
På turen sydpå passer det som regel med at familien får tisset og får lidt at spise osv., altså holder rast, bilen er oftest først færdig alligevel, fordi man netop ikke lader så længe. Jeg kørte selv 4.300 km sydpå sidste år, og jeg gør det gerne igen - det er ikke ladehastigheden der er problemet på sådan en tur.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13433
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3288 times
- Been thanked: 4652 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Som Brian siger - kig nu på kurven i stedet for peak.
På en Enyaq har man kun max til ca 35% SoC. Derefter falder den. Og det vigtige er således hvor flad den forholder sig op til de 80 du typisk vil lade til på farten.
Det er præcis som med en momentkurve. Det nytter ikke meget at motoren kan levere 400Nm indenfor et omdrejningsområde på 50 o/m ... og at den på begge sider af det omdrejningsområde har et lodret fald til 100Nm. Så skal bilen i hvert fald have 30 fremadgående gear, så du kan holde den indenfor det snævre område hvor den kan bestille noget ..
Du kan også sammenligne det med en løber.
Hvis man kun skal løbe 100m, så er der et par gutter fra bl.a. Jamaica der har været de rene raketter på de første 100m.
Men ....... det kan ikke bruges til så meget, hvis du nu skal tlbagelægge en distance på 42km. I så fald ville jeg meget hellere have de egenskaber der findes hos en masse Kenyanere og Etiopiere osv.. Jeg tænker nok at Usain Bolt vil kunne løbe en marathon, men jeg er lige så dødsikker på at han ikke ville være i nærheden af at nå målstregen så hurtigt som de Kenyanere jeg taler om.
Og slutteligt - som Brian også siger - det er kun i den specifikke situation at du virkelig står og tripper, og bare skal videre så hurtigt som overhovedet muligt, at man kan snakke om det gør en forskel, om det tager 21 eller 29 minutter at lade fra 20-80.
Min påstand er, at i langt de fleste normalt forekommende rejsescenarier, så tager dine ærinder så tilpas lang tid at det kan være ligegyldigt om den skal bruge 21 eller 29 min i ladestikket...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Avantismo
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1845
- Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Samsø eller Amager
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 284 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Jeg synes det er vildt at der kan nørdes så meget i ladning.
Jeg er helt med på at det for nogle kan være afgørende for hvilken bil man vælger.
Men jeg er alligevel overrasket.
Jeg er helt med på at det for nogle kan være afgørende for hvilken bil man vælger.
Men jeg er alligevel overrasket.
Mvh Kim
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder
Verstappen fanboy
Audi TT 1,8T 8n - Das Originale
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder
Verstappen fanboy
Audi TT 1,8T 8n - Das Originale
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13433
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3288 times
- Been thanked: 4652 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Der kan (og skal) nørdes i alt herinde. That's what we do...
Men jeg er enig med dig.
Jeg - og Brian - forsøger jo også af bedste evne at forklare, at der er et antal argumenter for hvorfor DC-peak ikke er verdens omdrejningspunkt som elbilejer.
Vel vidende at det selvfølgelig for nogen kan betyde mere end for andre, hvis de skal lade rigtig meget på farten, og altid bare skal videre asap.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1393
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Tak for alle input.
Det der tiltaler mig ved højt peak er også, hvis man er på fodboldtur med gutterne. Så skal der holdes tissepauser undervejs, og derfor kunne man måske time det således, at man er nede på ca. 20 kWh når man kører ind, så lader man med højt peak, men i kort tid, og kører videre. Dvs. højt peak fordelen betyder en fordel hvis man har fx 4 korte stop frem for 1 længere. Det er muligvis teoretisk og ikke praktisk muligt.
Voyah prisfald
Voyah er nu nedsat fra ca. 600.000 kr. til 400.000 kr. Lynlader med op til 100 kW. Batteri: 103 kWh, rækkevidde ca. 500 km.
Det der tiltaler mig ved højt peak er også, hvis man er på fodboldtur med gutterne. Så skal der holdes tissepauser undervejs, og derfor kunne man måske time det således, at man er nede på ca. 20 kWh når man kører ind, så lader man med højt peak, men i kort tid, og kører videre. Dvs. højt peak fordelen betyder en fordel hvis man har fx 4 korte stop frem for 1 længere. Det er muligvis teoretisk og ikke praktisk muligt.
Voyah prisfald
Voyah er nu nedsat fra ca. 600.000 kr. til 400.000 kr. Lynlader med op til 100 kW. Batteri: 103 kWh, rækkevidde ca. 500 km.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6292
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2144 times
- Been thanked: 708 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Det er altsammen teoretisk praktik tænkt af en der ikke har elbil. Virkeligheden er en anden og meget meget nemmere
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6138
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6585 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Men det ser godt ud på bilkortet...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1353
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 186 times
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6138
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6585 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
20 kWh er alt for meget, i en gængs elbil vil det være omkring 25-30% SoC, du skal meget længere ned, og igen, så vil peak ikke betyde så meget med fire korte stop, som det vil hvis du har et langt stop med 10-80%...ij6210 skrev: ↑14. maj 2024, 12:52Det der tiltaler mig ved højt peak er også, hvis man er på fodboldtur med gutterne. Så skal der holdes tissepauser undervejs, og derfor kunne man måske time det således, at man er nede på ca. 20 kWh når man kører ind, så lader man med højt peak, men i kort tid, og kører videre. Dvs. højt peak fordelen betyder en fordel hvis man har fx 4 korte stop frem for 1 længere. Det er muligvis teoretisk og ikke praktisk muligt.
I den situation ser det bedst ud på bilkortet, men i virkeligheden er det ikke nødvendigvis en fordel at have høj peak, da høj peak forudsætter lav SoC.
Jeg er enig med @jansom og @HansH her - det kan være gavnligt med mere fokus på bilen, og mindre fokus på peak og lynladning....
103 kWh og kun 500 km rækkevidde - det er vel ikke særlig imponerende?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1393
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Nej, det er ikke vildt imponerende, men det er også en stor bil. Jeg ville dog fint kunne leve med den. For mig ville 500 km og 103 kWh være at foretrække frem for fx 66 kW og 350 km. selvom sidstnævnte har flere km pr. kWh.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1776
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 724 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Hvis der skal nørdes i lynladning (hvilket måske ikke er så relevant, men ), så skal du være opmærksom på, at jo højere forbrug, jo hurtigere skal lynladningen være, for at give samme antal km/ladetid
En bil der kun får 500km ud af 100 kWh og lader med 100 kW, svarer ca. til at en bil der får 500 km ud af 70/75 kWh kun lader med 75 kW...
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6138
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6585 times
- Been thanked: 1690 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Præcis, stort tungt batteri og højt forbrug er ikke at ønske, et mindre batteri og tilsvarende rækkevidde er meget bedre.Thor-thor skrev: ↑14. maj 2024, 14:26Hvis der skal nørdes i lynladning (hvilket måske ikke er så relevant, men ), så skal du være opmærksom på, at jo højere forbrug, jo hurtigere skal lynladningen være, for at give samme antal km/ladetid
En bil der kun får 500km ud af 100 kWh og lader med 100 kW, svarer ca. til at en bil der får 500 km ud af 70/75 kWh kun lader med 75 kW...
@ij6210
ID.7 og Tesla Model S er også store biler, men ikke helt samme høje forbrug.
ID.7 kan nå 600+ km på 77 kWh, og 700+ når den kommer med 86 kWh, den er naturligvis ikke helt samme størrelse, og har ikke knap 500 HK, men rækkevidde og lynladning vil være mere optimal 175 kW ved 77 kWh og 200 kW ved 86 kWh, igen, peak er ikke afgørende, men 77 eller 86 kWh tager sandsynligvis kortere tid end 103 kWh når der skal lades.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1776
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 724 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Enig. Et mere reelt tal for opladning (for den enkelte bil) var hvor meget rækkevidde/WLTP, den kan fylde på i løbet af x minutter...BrianDS skrev: ↑14. maj 2024, 15:03Præcis, stort tungt batteri og højt forbrug er ikke at ønske, et mindre batteri og tilsvarende rækkevidde er meget bedre.Thor-thor skrev: ↑14. maj 2024, 14:26Hvis der skal nørdes i lynladning (hvilket måske ikke er så relevant, men ), så skal du være opmærksom på, at jo højere forbrug, jo hurtigere skal lynladningen være, for at give samme antal km/ladetid
En bil der kun får 500km ud af 100 kWh og lader med 100 kW, svarer ca. til at en bil der får 500 km ud af 70/75 kWh kun lader med 75 kW...
Et klip angående Voyah, som viser konsekvensen af højt forbrug og middelmådig ladehastighed:
"Heller ikke opladningstiden fra 10-80 pct., der tager næsten 50 minutter for det store batteri på 103 kWh, er imponerende"
Tæt på 50 min. for at fylde omkring 350 km WLTP på. Ikke imponerende...
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1279
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1113 times
- Been thanked: 496 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Det er godt nok en skarp pris, også på privatleasing som jeg går efter... Desværre gælder det vist kun lagerbiler.
Jeg kunne godt overveje den, på trods af langsom opladning, kunstlæder, mørkt indtræk og ikke særlig god plads i bagagerummet.
Edit: Jeg håber XPeng følger efter med prisjusteringer på G9.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 461
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 197 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Fisker har sikret sig et $3.5 millioner lån for at kunne køre videre.
https://investors.fiskerinc.com/news/ne ... fault.aspx
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde. Det må da være en dråbe i havet for en virksomhed af den størrelse.
https://investors.fiskerinc.com/news/ne ... fault.aspx
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde. Det må da være en dråbe i havet for en virksomhed af den størrelse.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13433
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3288 times
- Been thanked: 4652 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Det lån skal nok gå til at koncernen Fisker-Lauritzen kan opretholde driften af sine private anliggender ...BrianB skrev: ↑15. maj 2024, 07:46Fisker har sikret sig et $3.5 millioner lån for at kunne køre videre.
https://investors.fiskerinc.com/news/ne ... fault.aspx
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde. Det må da være en dråbe i havet for en virksomhed af den størrelse.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- LowDog
- Medlem
- Indlæg: 938
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Trailerparken
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 92 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Fra en som ikke aner absolut noget som helst omkring el-biler. Hvad koster sådan en at kører ca. pr km på strøm? Når det kan trække 2ton bliver det lidt interessant. Jeg er bare meget i tvivl om hvor meget det påvirker rækkevidden med en Campingvogn bagpå. Vil en tur på fx. 400km total hvor halvdelen er med en cv på fx 1600kg bagpå kunne lade sig gøre?Target skrev: ↑14. maj 2024, 16:04Det er godt nok en skarp pris, også på privatleasing som jeg går efter... Desværre gælder det vist kun lagerbiler.
Jeg kunne godt overveje den, på trods af langsom opladning, kunstlæder, mørkt indtræk og ikke særlig god plads i bagagerummet.
Edit: Jeg håber XPeng følger efter med prisjusteringer på G9.
Alt efter km kunne det måske være en "billig" løsning i og med jeg kan trække 3,79kr pr km op til 20.000km
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK
Current: Hvid Q8 286HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1353
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 186 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Tror du skal være tilfreds med 400 km bare som normal kørsel uden vogn bagefter.LowDog skrev: ↑15. maj 2024, 10:08Fra en som ikke aner absolut noget som helst omkring el-biler. Hvad koster sådan en at kører ca. pr km på strøm? Når det kan trække 2ton bliver det lidt interessant. Jeg er bare meget i tvivl om hvor meget det påvirker rækkevidden med en Campingvogn bagpå. Vil en tur på fx. 400km total hvor halvdelen er med en cv på fx 1600kg bagpå kunne lade sig gøre?Target skrev: ↑14. maj 2024, 16:04Det er godt nok en skarp pris, også på privatleasing som jeg går efter... Desværre gælder det vist kun lagerbiler.
Jeg kunne godt overveje den, på trods af langsom opladning, kunstlæder, mørkt indtræk og ikke særlig god plads i bagagerummet.
Edit: Jeg håber XPeng følger efter med prisjusteringer på G9.
Alt efter km kunne det måske være en "billig" løsning i og med jeg kan trække 3,79kr pr km op til 20.000km
https://www.bn.dk/bilmagasin/test-af-ra ... ampingvogn
Konklusion: Forbruget af el er cirka dobbelt så stort, når der er en campingvogn på anhængertrækket.
- LowDog
- Medlem
- Indlæg: 938
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Trailerparken
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 92 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Med 100% strøm hvor den skulle kunne køre 500km? (aner ikke hvor misvisende det de opgiver er).Fonne skrev: ↑15. maj 2024, 10:13Tror du skal være tilfreds med 400 km bare som normal kørsel uden vogn bagefter.LowDog skrev: ↑15. maj 2024, 10:08Fra en som ikke aner absolut noget som helst omkring el-biler. Hvad koster sådan en at kører ca. pr km på strøm? Når det kan trække 2ton bliver det lidt interessant. Jeg er bare meget i tvivl om hvor meget det påvirker rækkevidden med en Campingvogn bagpå. Vil en tur på fx. 400km total hvor halvdelen er med en cv på fx 1600kg bagpå kunne lade sig gøre?Target skrev: ↑14. maj 2024, 16:04
Det er godt nok en skarp pris, også på privatleasing som jeg går efter... Desværre gælder det vist kun lagerbiler.
Jeg kunne godt overveje den, på trods af langsom opladning, kunstlæder, mørkt indtræk og ikke særlig god plads i bagagerummet.
Edit: Jeg håber XPeng følger efter med prisjusteringer på G9.
Alt efter km kunne det måske være en "billig" løsning i og med jeg kan trække 3,79kr pr km op til 20.000km
https://www.bn.dk/bilmagasin/test-af-ra ... ampingvogn
Konklusion: Forbruget af el er cirka dobbelt så stort, når der er en campingvogn på anhængertrækket.
Men hvis den kan kører 400km og halvdelen er med CV burde det i princippet også lykkedes så? Men det spiller vel også ind hvor mange hk/moment bilen har i forhold til forbruget ved at trække
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK
Current: Hvid Q8 286HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13433
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3288 times
- Been thanked: 4652 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Hvis du kører den tur, hvoraf man må regne med at 200km er med CV bagpå .. og hvis præmissen om CV bagpå == dobbelt forbrug stemmer ... så kan du jo ikke nå rundt uden at lade på farten
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813