Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar

Min situation omkring elbil:

Afstemningen varer indtil 31. dec 2024, 13:39

venter på bedre opladningsmuligheder
3
2%
venter på VAG kommer med nye og bedre modeller
7
6%
venter på der fås en almindelig "indsæt biltype her"
4
3%
venter på ....... ANDET: svar med begrundelse
5
4%
har allerede en elbil
42
34%
har allerede to elbiler
20
16%
har en elbil og overvejer også en elbil som bil nr 2
9
7%
har en ICE bil og overvejer en elbil som bil nr 2
2
2%
køber en snart
15
12%
nej tak, ikke til mig
15
12%
 
Afgivne stemmer: 122

u_bull
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 367 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af u_bull » 13. maj 2024, 23:09

ij6210 skrev:
13. maj 2024, 21:34
Har fået researchet…

…det sikre valg, så ville det blive Tesla Model Y…
Billede
These users thanked the author u_bull for the post (total 3):
donfetafulbaconbaronenAagaard

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6585 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2024, 05:51

@ij6210 du nævner lynladning er vigtigt, er der noget du forventer at skulle gøre ofte?
Alt andet lige så tjek ladekurven for bilen, høj peak er ikke nødvendigvis lig med hurtig opladning. Tænker dog Tesla nok skal lade hurtigt nok.

Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW under de rette forhold, men kommer jeg ind med høj SoC, eller koldt batteri, så kommer den jo ikke i nærheden af peak.
These users thanked the author BrianDS for the post:
GaSelle
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sace
Medlem
Indlæg: 1163
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 92 times
Been thanked: 161 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Sace » 14. maj 2024, 07:18

ij6210 skrev:
13. maj 2024, 21:34
Har fået researchet og talt med flere elbilejere for at blive klogere.

Mine konklusioner eller fordomme (vælg selv):
- Model X er desværre ude. Jeg skal ikke have en 4-6 år gammel bil med dyre reparationer, kendte fejl etc. Dens mågevinger (døre) skulle være kendt for at gå i stykker, og de er ikke praktiske selvom de ser fancy ud.
- Det bliver ikke en Audi eller VW. De er for dyre ift. hvad man får. Middelmådig/dårlig software, og fx ID.Buzz er alt for dyr og har kort rækkevidde.
- Kineserne er jeg skeptisk overfor. Hvis der var rigtig billige leasingtilbud a la det man har set med Tesla, så kunne jeg måske overveje. Men jeg skal ikke købe.
- Kan stadig godt lide EQB, men de kunne godt have smidt 80-90 kWh batteri i, og så skulle softwaren være ret umoderne. Det er jo lidt synd
- Hurtigopladning er vigtig. Den skal helst mindst kunne lade med 150 kW, gerne 200+
- Skulle jeg vælge en bil her og nu, og skulle det være det sikre valg, så ville det blive Tesla Model Y (ikke X), jeg ville vælge en med lang rækkevidde og firehjulstræk. Ikke verdens smukkeste bil, ikke unik, men bedste bud til prisen, selvom jeg så mister plads til 7 personer.
Tja, jeg kan godt forstå du er endt der. De er meget svære at komme udenom.
TorbenRasmussen skrev:
11. maj 2024, 09:51

De er jo ikke alternativer til en EQE sedan. Og ingen af dem fås brugt endnu, hvilket må være forudsætningen for at kunne konkurrere med en EQE med 10k på klokken.
Det har jeg skam heller ikke sagt :) Jeg antog blot at det var den han mente når han foreslog "Den helt nye Porsche til ca. samme pris". Er enig i at den ikke er relevant hvis EQE er i kikkerten.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

u_bull
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 367 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af u_bull » 14. maj 2024, 07:38

BrianDS skrev:
14. maj 2024, 05:51
Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW...
??
Det burde du skrive og dokumentere til Skoda - så de kan opdatere deres produktblade ;-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13433
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3288 times
Been thanked: 4652 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HansH » 14. maj 2024, 08:10

u_bull skrev:
14. maj 2024, 07:38
BrianDS skrev:
14. maj 2024, 05:51
Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW...
??
Det burde du skrive og dokumentere til Skoda - så de kan opdatere deres produktblade ;-)
Ved ikke om spørgsmålstegnene betyder at du betvivler Brian's observation ?

Men der er masser af rapporter fra Enyaq ejere, som under de mest optimale ( :D ) forhold har oplevet det samme.
Dvs som oftest på ferieturen sydpå, hvor temperatur, SoC og det hele stemmer.

Hvis Skoda opgav 175 peak i specs, så tror jeg da bare de ville få endnu flere SoMe høvl for at den ikke ALTID ligger deroppe .. og hvor langt fra dette tal DC-vinteropladning befinder sig (på de gamle modeller uden battery preheating).
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6585 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2024, 09:25

u_bull skrev:
14. maj 2024, 07:38
BrianDS skrev:
14. maj 2024, 05:51
Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW...
??
Det burde du skrive og dokumentere til Skoda - så de kan opdatere deres produktblade ;-)
Jeg har det fint med at bilen overgår forventningerne.
Bilen er solgt med 125 kW peak, opdateret til 135 kW.
Jeg sporer ligesom @HansH lidt tvivl, så jeg skal da gerne for din skyld finde lidt billeder - Jeg har ikke billeder af alle opladninger, og heller ikke Tronity eller andet koblet på, men jeg kunne da finde et par billeder ;-)

Nordtyskland, første opladning sommer 2023
Nordtyskland.jpg
Nordtyskland.jpg (126.88 KiB) Vist 802 gange
Italien på vejen retur
Italien start.jpg
Italien start.jpg (48.79 KiB) Vist 802 gange
Italien stop.jpg
Italien stop.jpg (64.77 KiB) Vist 802 gange

Vi kørte to ENYAQ sammen, og ved lav SoC ramte vi begge over det lovede maksimum, peak var 170-175 kW, ikke hver gang, dog større sandsynlighed når SoC var under 10%

Så ud fra de lovede 125/135 kW er jeg fint tilfreds, og 30 minutter for opladning er også ok.
Så igen, jeg er fint tilfreds med de lovede 125/135 kW.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 367 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af u_bull » 14. maj 2024, 10:00

Hey - misforstå mig ikke...
Der går ikke noget af mig, fordi andre har gode oplevelser/erfaringer.

Jeg har ingen grund til ikke at tro på gruppen data-nørd over dem alle :-D

Det ligner bare ikke en produktionsvirksomhed ikke at præsentere de optimale tal.
Altså... Det ville jeg da gøre...


Opladning: Op til 170kW*

...og så med små bogstaver...
*Under xxx forhold
These users thanked the author u_bull for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4980
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4490 times
Been thanked: 1968 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af DanielB12 » 14. maj 2024, 10:07

Det er også en vild forskel.. vores siger 150, og der kan man få den op på 160 maks, men det er væk inden man når at blinke :D
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Det er jo bare for sjovt

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6585 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2024, 10:08

u_bull skrev:
14. maj 2024, 10:00
Hey - misforstå mig ikke...
Der går ikke noget af mig, fordi andre har gode oplevelser/erfaringer.

Jeg har ingen grund til ikke at tro på gruppen data-nørd over dem alle :-D

Det ligner bare ikke en produktionsvirksomhed ikke at præsentere de optimale tal.
Altså... Det ville jeg da gøre...


Opladning: Op til 170kW*

...og så med små bogstaver...
*Under xxx forhold
Alle peak opgivelser er vel "op til ... kW, under optimale forhold", uanset hvilken elbil?
Men ja, det er ikke det sædvanlige at opgive mindre end hvad man maksimalt kan opnå ;-)
DanielB12 skrev:
14. maj 2024, 10:07
Det er også en vild forskel.. vores siger 150, og der kan man få den op på 160 maks, men det er væk inden man når at blinke :D
Her kan du blinke mange gange ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1393
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af ij6210 » 14. maj 2024, 11:04

BrianDS skrev:
14. maj 2024, 05:51
ij6210 du nævner lynladning er vigtigt, er der noget du forventer at skulle gøre ofte?
Alt andet lige så tjek ladekurven for bilen, høj peak er ikke nødvendigvis lig med hurtig opladning. Tænker dog Tesla nok skal lade hurtigt nok.

Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW under de rette forhold, men kommer jeg ind med høj SoC, eller koldt batteri, så kommer den jo ikke i nærheden af peak.
Til hverdag ville lade hjemme. Men hvis jeg skal til Jylland på fx familietur, fodboldtur eller ifm. arbejde vil det være lækkert, hvis man kan nå at få noget på ved kun at holde i 10 minutter, og dette kunne jeg så gøre mens batteriet er et sted mellem fx 30 og 65. Jeg siger ikke, at 100 kW som peak er et stort problem, jeg så også en video der fortalte, at fx EQB havde en ret flad ladekurve og at de 100 kW holdt sig ret længe.

Så det er ikke nødvendigvis et must-have, men jeg vil nok føle at det er en relativt væsentlig ting, specielt hvis man en dag skal på en længere tur sydpå.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6585 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2024, 11:34

ij6210 skrev:
14. maj 2024, 11:04
BrianDS skrev:
14. maj 2024, 05:51
ij6210 du nævner lynladning er vigtigt, er der noget du forventer at skulle gøre ofte?
Alt andet lige så tjek ladekurven for bilen, høj peak er ikke nødvendigvis lig med hurtig opladning. Tænker dog Tesla nok skal lade hurtigt nok.

Min egen er opgivet til 135 kW, men peaker omkring 170-175 kW under de rette forhold, men kommer jeg ind med høj SoC, eller koldt batteri, så kommer den jo ikke i nærheden af peak.
Til hverdag ville lade hjemme. Men hvis jeg skal til Jylland på fx familietur, fodboldtur eller ifm. arbejde vil det være lækkert, hvis man kan nå at få noget på ved kun at holde i 10 minutter, og dette kunne jeg så gøre mens batteriet er et sted mellem fx 30 og 65. Jeg siger ikke, at 100 kW som peak er et stort problem, jeg så også en video der fortalte, at fx EQB havde en ret flad ladekurve og at de 100 kW holdt sig ret længe.

Så det er ikke nødvendigvis et must-have, men jeg vil nok føle at det er en relativt væsentlig ting, specielt hvis man en dag skal på en længere tur sydpå.
Nogle gange tror jeg at der bliver lagt for meget værdi i peak hastigheden - ikke at jeg siger at du gør det, eller det er generelt, men peak indikerer ikke nødvendigvis ladehastigheden, og rigtig hurtig opladning kræver lav SoC samt varmt batteri uanset.

Har du tænkt dig at starte opladningen imellem 30-65%, så får du ikke i nærheden af peak på nogen biler overhovedet, der er en flad kurve meget mere værd end høj peak - selvom det vil gå langsomt uanset ved høj SoC.

På turen sydpå passer det som regel med at familien får tisset og får lidt at spise osv., altså holder rast, bilen er oftest først færdig alligevel, fordi man netop ikke lader så længe. Jeg kørte selv 4.300 km sydpå sidste år, og jeg gør det gerne igen - det er ikke ladehastigheden der er problemet på sådan en tur.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13433
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3288 times
Been thanked: 4652 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HansH » 14. maj 2024, 11:41

BrianDS skrev:
14. maj 2024, 11:34
..
Har du tænkt dig at starte opladningen imellem 30-65%, så får du ikke i nærheden af peak på nogen biler overhovedet, der er en flad kurve meget mere værd end høj peak - selvom det vil gå langsomt uanset ved høj SoC.
..
Som Brian siger - kig nu på kurven i stedet for peak.

På en Enyaq har man kun max til ca 35% SoC. Derefter falder den. Og det vigtige er således hvor flad den forholder sig op til de 80 du typisk vil lade til på farten.

Det er præcis som med en momentkurve. Det nytter ikke meget at motoren kan levere 400Nm indenfor et omdrejningsområde på 50 o/m ... og at den på begge sider af det omdrejningsområde har et lodret fald til 100Nm. Så skal bilen i hvert fald have 30 fremadgående gear, så du kan holde den indenfor det snævre område hvor den kan bestille noget .. :)

Du kan også sammenligne det med en løber.
Hvis man kun skal løbe 100m, så er der et par gutter fra bl.a. Jamaica der har været de rene raketter på de første 100m.
Men ....... det kan ikke bruges til så meget, hvis du nu skal tlbagelægge en distance på 42km. I så fald ville jeg meget hellere have de egenskaber der findes hos en masse Kenyanere og Etiopiere osv.. Jeg tænker nok at Usain Bolt vil kunne løbe en marathon, men jeg er lige så dødsikker på at han ikke ville være i nærheden af at nå målstregen så hurtigt som de Kenyanere jeg taler om.

Og slutteligt - som Brian også siger - det er kun i den specifikke situation at du virkelig står og tripper, og bare skal videre så hurtigt som overhovedet muligt, at man kan snakke om det gør en forskel, om det tager 21 eller 29 minutter at lade fra 20-80.
Min påstand er, at i langt de fleste normalt forekommende rejsescenarier, så tager dine ærinder så tilpas lang tid at det kan være ligegyldigt om den skal bruge 21 eller 29 min i ladestikket...
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSBnielsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1845
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 77 times
Been thanked: 284 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Avantismo » 14. maj 2024, 11:52

Jeg synes det er vildt at der kan nørdes så meget i ladning.

Jeg er helt med på at det for nogle kan være afgørende for hvilken bil man vælger.

Men jeg er alligevel overrasket.
These users thanked the author Avantismo for the post (total 4):
DanielB12dklaptornielRune
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13433
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3288 times
Been thanked: 4652 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HansH » 14. maj 2024, 12:27

Avantismo skrev:
14. maj 2024, 11:52
Jeg synes det er vildt at der kan nørdes så meget i ladning.

Jeg er helt med på at det for nogle kan være afgørende for hvilken bil man vælger.

Men jeg er alligevel overrasket.
Der kan (og skal) nørdes i alt herinde. That's what we do... :)

Men jeg er enig med dig.
Jeg - og Brian - forsøger jo også af bedste evne at forklare, at der er et antal argumenter for hvorfor DC-peak ikke er verdens omdrejningspunkt som elbilejer.
Vel vidende at det selvfølgelig for nogen kan betyde mere end for andre, hvis de skal lade rigtig meget på farten, og altid bare skal videre asap.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ij6210
Medlem
Indlæg: 1393
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af ij6210 » 14. maj 2024, 12:52

Tak for alle input.

Det der tiltaler mig ved højt peak er også, hvis man er på fodboldtur med gutterne. Så skal der holdes tissepauser undervejs, og derfor kunne man måske time det således, at man er nede på ca. 20 kWh når man kører ind, så lader man med højt peak, men i kort tid, og kører videre. Dvs. højt peak fordelen betyder en fordel hvis man har fx 4 korte stop frem for 1 længere. Det er muligvis teoretisk og ikke praktisk muligt.

Voyah prisfald
Voyah er nu nedsat fra ca. 600.000 kr. til 400.000 kr. Lynlader med op til 100 kW. Batteri: 103 kWh, rækkevidde ca. 500 km.
These users thanked the author ij6210 for the post:
Target
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6292
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2144 times
Been thanked: 708 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af jansom » 14. maj 2024, 13:15

Det er altsammen teoretisk praktik tænkt af en der ikke har elbil. Virkeligheden er en anden og meget meget nemmere
These users thanked the author jansom for the post (total 8):
HansHBrianDSGaSelleDanielB12u_bullTonnyjardalBnielsen
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6585 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2024, 13:27

HansH skrev:
14. maj 2024, 12:27
...
Vel vidende at det selvfølgelig for nogen kan betyde mere end for andre, hvis de skal lade rigtig meget på farten, og altid bare skal videre asap.
Men det ser godt ud på bilkortet...
Bilkort.png
Bilkort.png (386.14 KiB) Vist 619 gange
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Fonne
Medlem
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 186 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Fonne » 14. maj 2024, 13:32

For pokker hvor var den Lotec god at have med topfart :D
These users thanked the author Fonne for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6585 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2024, 13:33

ij6210 skrev:
14. maj 2024, 12:52
Det der tiltaler mig ved højt peak er også, hvis man er på fodboldtur med gutterne. Så skal der holdes tissepauser undervejs, og derfor kunne man måske time det således, at man er nede på ca. 20 kWh når man kører ind, så lader man med højt peak, men i kort tid, og kører videre. Dvs. højt peak fordelen betyder en fordel hvis man har fx 4 korte stop frem for 1 længere. Det er muligvis teoretisk og ikke praktisk muligt.
20 kWh er alt for meget, i en gængs elbil vil det være omkring 25-30% SoC, du skal meget længere ned, og igen, så vil peak ikke betyde så meget med fire korte stop, som det vil hvis du har et langt stop med 10-80%...

I den situation ser det bedst ud på bilkortet, men i virkeligheden er det ikke nødvendigvis en fordel at have høj peak, da høj peak forudsætter lav SoC.

Jeg er enig med @jansom og @HansH her - det kan være gavnligt med mere fokus på bilen, og mindre fokus på peak og lynladning....
ij6210 skrev:
14. maj 2024, 12:52
Voyah prisfald
Voyah er nu nedsat fra ca. 600.000 kr. til 400.000 kr. Lynlader med op til 100 kW. Batteri: 103 kWh, rækkevidde ca. 500 km.
103 kWh og kun 500 km rækkevidde - det er vel ikke særlig imponerende? 🤔
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1393
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af ij6210 » 14. maj 2024, 13:45

BrianDS skrev:
14. maj 2024, 13:33
103 kWh og kun 500 km rækkevidde - det er vel ikke særlig imponerende? 🤔
Nej, det er ikke vildt imponerende, men det er også en stor bil. Jeg ville dog fint kunne leve med den. For mig ville 500 km og 103 kWh være at foretrække frem for fx 66 kW og 350 km. selvom sidstnævnte har flere km pr. kWh.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1776
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 724 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Thor-thor » 14. maj 2024, 14:26

ij6210 skrev:
14. maj 2024, 13:45
BrianDS skrev:
14. maj 2024, 13:33
103 kWh og kun 500 km rækkevidde - det er vel ikke særlig imponerende? 🤔
Nej, det er ikke vildt imponerende, men det er også en stor bil. Jeg ville dog fint kunne leve med den. For mig ville 500 km og 103 kWh være at foretrække frem for fx 66 kW og 350 km. selvom sidstnævnte har flere km pr. kWh.
Hvis der skal nørdes i lynladning (hvilket måske ikke er så relevant, men ;) ), så skal du være opmærksom på, at jo højere forbrug, jo hurtigere skal lynladningen være, for at give samme antal km/ladetid
En bil der kun får 500km ud af 100 kWh og lader med 100 kW, svarer ca. til at en bil der får 500 km ud af 70/75 kWh kun lader med 75 kW... ;)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6585 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2024, 15:03

Thor-thor skrev:
14. maj 2024, 14:26
ij6210 skrev:
14. maj 2024, 13:45
BrianDS skrev:
14. maj 2024, 13:33
103 kWh og kun 500 km rækkevidde - det er vel ikke særlig imponerende? 🤔
Nej, det er ikke vildt imponerende, men det er også en stor bil. Jeg ville dog fint kunne leve med den. For mig ville 500 km og 103 kWh være at foretrække frem for fx 66 kW og 350 km. selvom sidstnævnte har flere km pr. kWh.
Hvis der skal nørdes i lynladning (hvilket måske ikke er så relevant, men ;) ), så skal du være opmærksom på, at jo højere forbrug, jo hurtigere skal lynladningen være, for at give samme antal km/ladetid
En bil der kun får 500km ud af 100 kWh og lader med 100 kW, svarer ca. til at en bil der får 500 km ud af 70/75 kWh kun lader med 75 kW... ;)
Præcis, stort tungt batteri og højt forbrug er ikke at ønske, et mindre batteri og tilsvarende rækkevidde er meget bedre.

@ij6210
ID.7 og Tesla Model S er også store biler, men ikke helt samme høje forbrug.
ID.7 kan nå 600+ km på 77 kWh, og 700+ når den kommer med 86 kWh, den er naturligvis ikke helt samme størrelse, og har ikke knap 500 HK, men rækkevidde og lynladning vil være mere optimal 175 kW ved 77 kWh og 200 kW ved 86 kWh, igen, peak er ikke afgørende, men 77 eller 86 kWh tager sandsynligvis kortere tid end 103 kWh når der skal lades.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1776
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 724 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Thor-thor » 14. maj 2024, 15:54

BrianDS skrev:
14. maj 2024, 15:03
Thor-thor skrev:
14. maj 2024, 14:26
ij6210 skrev:
14. maj 2024, 13:45
.... For mig ville 500 km og 103 kWh være at foretrække frem for fx 66 kW og 350 km. selvom sidstnævnte har flere km pr. kWh.
Hvis der skal nørdes i lynladning (hvilket måske ikke er så relevant, men ;) ), så skal du være opmærksom på, at jo højere forbrug, jo hurtigere skal lynladningen være, for at give samme antal km/ladetid
En bil der kun får 500km ud af 100 kWh og lader med 100 kW, svarer ca. til at en bil der får 500 km ud af 70/75 kWh kun lader med 75 kW... ;)
Præcis, stort tungt batteri og højt forbrug er ikke at ønske, et mindre batteri og tilsvarende rækkevidde er meget bedre.
Enig. Et mere reelt tal for opladning (for den enkelte bil) var hvor meget rækkevidde/WLTP, den kan fylde på i løbet af x minutter...

Et klip angående Voyah, som viser konsekvensen af højt forbrug og middelmådig ladehastighed:
"Heller ikke opladningstiden fra 10-80 pct., der tager næsten 50 minutter for det store batteri på 103 kWh, er imponerende"

Tæt på 50 min. for at fylde omkring 350 km WLTP på. Ikke imponerende...
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1279
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 496 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Target » 14. maj 2024, 16:04

ij6210 skrev:
14. maj 2024, 12:52
Voyah prisfald
Voyah er nu nedsat fra ca. 600.000 kr. til 400.000 kr. Lynlader med op til 100 kW. Batteri: 103 kWh, rækkevidde ca. 500 km.
Det er godt nok en skarp pris, også på privatleasing som jeg går efter... Desværre gælder det vist kun lagerbiler.
Jeg kunne godt overveje den, på trods af langsom opladning, kunstlæder, mørkt indtræk og ikke særlig god plads i bagagerummet.

Edit: Jeg håber XPeng følger efter med prisjusteringer på G9. :D
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 461
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 74 times
Been thanked: 197 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianB » 15. maj 2024, 07:46

Fisker har sikret sig et $3.5 millioner lån for at kunne køre videre.

https://investors.fiskerinc.com/news/ne ... fault.aspx

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde. Det må da være en dråbe i havet for en virksomhed af den størrelse. :lol:
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13433
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3288 times
Been thanked: 4652 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HansH » 15. maj 2024, 08:02

BrianB skrev:
15. maj 2024, 07:46
Fisker har sikret sig et $3.5 millioner lån for at kunne køre videre.

https://investors.fiskerinc.com/news/ne ... fault.aspx

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde. Det må da være en dråbe i havet for en virksomhed af den størrelse. :lol:
Det lån skal nok gå til at koncernen Fisker-Lauritzen kan opretholde driften af sine private anliggender ... ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 92 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af LowDog » 15. maj 2024, 10:08

Target skrev:
14. maj 2024, 16:04
ij6210 skrev:
14. maj 2024, 12:52
Voyah prisfald
Voyah er nu nedsat fra ca. 600.000 kr. til 400.000 kr. Lynlader med op til 100 kW. Batteri: 103 kWh, rækkevidde ca. 500 km.
Det er godt nok en skarp pris, også på privatleasing som jeg går efter... Desværre gælder det vist kun lagerbiler.
Jeg kunne godt overveje den, på trods af langsom opladning, kunstlæder, mørkt indtræk og ikke særlig god plads i bagagerummet.

Edit: Jeg håber XPeng følger efter med prisjusteringer på G9. :D
Fra en som ikke aner absolut noget som helst omkring el-biler. Hvad koster sådan en at kører ca. pr km på strøm? Når det kan trække 2ton bliver det lidt interessant. Jeg er bare meget i tvivl om hvor meget det påvirker rækkevidden med en Campingvogn bagpå. Vil en tur på fx. 400km total hvor halvdelen er med en cv på fx 1600kg bagpå kunne lade sig gøre?

Alt efter km kunne det måske være en "billig" løsning i og med jeg kan trække 3,79kr pr km op til 20.000km
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Fonne
Medlem
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 186 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Fonne » 15. maj 2024, 10:13

LowDog skrev:
15. maj 2024, 10:08
Target skrev:
14. maj 2024, 16:04
ij6210 skrev:
14. maj 2024, 12:52
Voyah prisfald
Voyah er nu nedsat fra ca. 600.000 kr. til 400.000 kr. Lynlader med op til 100 kW. Batteri: 103 kWh, rækkevidde ca. 500 km.
Det er godt nok en skarp pris, også på privatleasing som jeg går efter... Desværre gælder det vist kun lagerbiler.
Jeg kunne godt overveje den, på trods af langsom opladning, kunstlæder, mørkt indtræk og ikke særlig god plads i bagagerummet.

Edit: Jeg håber XPeng følger efter med prisjusteringer på G9. :D
Fra en som ikke aner absolut noget som helst omkring el-biler. Hvad koster sådan en at kører ca. pr km på strøm? Når det kan trække 2ton bliver det lidt interessant. Jeg er bare meget i tvivl om hvor meget det påvirker rækkevidden med en Campingvogn bagpå. Vil en tur på fx. 400km total hvor halvdelen er med en cv på fx 1600kg bagpå kunne lade sig gøre?

Alt efter km kunne det måske være en "billig" løsning i og med jeg kan trække 3,79kr pr km op til 20.000km
Tror du skal være tilfreds med 400 km bare som normal kørsel uden vogn bagefter.

https://www.bn.dk/bilmagasin/test-af-ra ... ampingvogn
Konklusion: Forbruget af el er cirka dobbelt så stort, når der er en campingvogn på anhængertrækket.
These users thanked the author Fonne for the post:
BrianDS

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 92 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af LowDog » 15. maj 2024, 10:30

Fonne skrev:
15. maj 2024, 10:13
LowDog skrev:
15. maj 2024, 10:08
Target skrev:
14. maj 2024, 16:04


Det er godt nok en skarp pris, også på privatleasing som jeg går efter... Desværre gælder det vist kun lagerbiler.
Jeg kunne godt overveje den, på trods af langsom opladning, kunstlæder, mørkt indtræk og ikke særlig god plads i bagagerummet.

Edit: Jeg håber XPeng følger efter med prisjusteringer på G9. :D
Fra en som ikke aner absolut noget som helst omkring el-biler. Hvad koster sådan en at kører ca. pr km på strøm? Når det kan trække 2ton bliver det lidt interessant. Jeg er bare meget i tvivl om hvor meget det påvirker rækkevidden med en Campingvogn bagpå. Vil en tur på fx. 400km total hvor halvdelen er med en cv på fx 1600kg bagpå kunne lade sig gøre?

Alt efter km kunne det måske være en "billig" løsning i og med jeg kan trække 3,79kr pr km op til 20.000km
Tror du skal være tilfreds med 400 km bare som normal kørsel uden vogn bagefter.

https://www.bn.dk/bilmagasin/test-af-ra ... ampingvogn
Konklusion: Forbruget af el er cirka dobbelt så stort, når der er en campingvogn på anhængertrækket.
Med 100% strøm hvor den skulle kunne køre 500km? (aner ikke hvor misvisende det de opgiver er).

Men hvis den kan kører 400km og halvdelen er med CV burde det i princippet også lykkedes så? Men det spiller vel også ind hvor mange hk/moment bilen har i forhold til forbruget ved at trække
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13433
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3288 times
Been thanked: 4652 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HansH » 15. maj 2024, 10:33

LowDog skrev:
15. maj 2024, 10:30
Men hvis den kan kører 400km og halvdelen er med CV burde det i princippet også lykkedes så? Men det spiller vel også ind hvor mange hk/moment bilen har i forhold til forbruget ved at trække
Hvis du kører den tur, hvoraf man må regne med at 200km er med CV bagpå .. og hvis præmissen om CV bagpå == dobbelt forbrug stemmer ... så kan du jo ikke nå rundt uden at lade på farten :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"