Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6196
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6647 times
Been thanked: 1712 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 4. jul 2024, 17:30

Men hvorfor lade til 100%? Du bruger mere tid, og det er ikke så optimalt hverken for batteri eller tilgængelighed af ladere?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 101 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sgh2008ejs » 4. jul 2024, 17:46

BrianDS skrev:
4. jul 2024, 17:30
Men hvorfor lade til 100%? Du bruger mere tid, og det er ikke så optimalt hverken for batteri eller tilgængelighed af ladere?
Nogle gange passer det bare bedre? :) Har selv gjort det et par gange i min TM3.

Vi kørte hjem fra Hamborg i eftermiddags. Hotellet vi boede på havde ikke lader i parkeringskælderen, så måtte lade på vej hjem. Har 3 børn med i bilen på 8, 4 og 2. Vi kørte ind ved Clever i Aabenraa, smed bilen i laderen og hoppede ud for at spise lidt bake-off vi havde købt.
Én foccacia brød, en bolle og én mælkesnitte til hver senere, samt et tissebesøg, ja så var der gået tæt på 45 minutter siden opladningen startede :lol: :lol:
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 407 times
Been thanked: 496 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 4. jul 2024, 18:08

BrianDS skrev:Men hvorfor lade til 100%? Du bruger mere tid, og det er ikke så optimalt hverken for batteri eller tilgængelighed af ladere?
Som skrevet tidligere, så har vi ikke travlt, og som anden nævner, så passer det bedre.
Og jeg går ikke tilbage og flytter bilen, når den har nået 80%, medmindre vi er færdige med det vi som familie skal lave/gøre. Først ved fuld opladning.

Der var rigelig med ledige ladere.

Batteriet skal nok klare det, de få gange der er tale om, vi kører kort efter så man kan vel sige vi har haft brug for de ekstra procent/kilometer.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
kennyB
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Madz
Nyt medlem
Indlæg: 397
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:08
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 24 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Madz » 4. jul 2024, 19:35

VW (Elli) har idag sat priserne ned på deres We charge så de nu er yderes konkurrence dygtig, hvis man skal over grænsen her til sommer.

Deres We Charge Plus til 109 kr kan man nu lade ved deres Selected Partner Network til: 2.80 kr./kWh (IONITY, Aral pulse, Audi charging hub og Ewiva)

I Tyskland/Østrig koster IONITY med deres Passport Power 0.39 €./kWh og Italien 0.47 €./kWh Tesla ned langs A7 og A9 som de fleste dansker køre med deres abon. koster mellem 0.38 €./kWh i yder timerne og 0.52 €./kWh lige de 15-20 jeg tjekket.

Vi køre selv til Italien her om ikke alt for længe og vi snupper det We Charge Plus så vi også får mulighed for Plug & Charge.
2024 ID.4 Style 4Motion
2021 Golf Variant Style 1.5 eTSI DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI DSG

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1860
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 65 times
Been thanked: 212 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Jannik » 4. jul 2024, 19:51

Har ladet to gange ved Tesla ladere på vores tur i Norge.
Først i Hjørring, Nordjylland før vi kørte ombord på færgen. Det var en skidt oplevelse, for skulle til 3 forskellige ladere før det virkede.
App’en skrev hele tiden “Mistet forbindelse til laderen”.

Har det mon noget at gøre med versionen af ladestanderen, for de var ikke ens?

Har ladet ved en Tesla stander i Stavanger, og det funkede med det samme og helt perfekt, og var billigere end de andre udbydere heroppe.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6196
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6647 times
Been thanked: 1712 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 4. jul 2024, 20:28

Madz skrev:
4. jul 2024, 19:35
VW (Elli) har idag sat priserne ned på deres We charge så de nu er yderes konkurrence dygtig, hvis man skal over grænsen her til sommer.

Deres We Charge Plus til 109 kr kan man nu lade ved deres Selected Partner Network til: 2.80 kr./kWh (IONITY, Aral pulse, Audi charging hub og Ewiva)

I Tyskland/Østrig koster IONITY med deres Passport Power 0.39 €./kWh og Italien 0.47 €./kWh Tesla ned langs A7 og A9 som de fleste dansker køre med deres abon. koster mellem 0.38 €./kWh i yder timerne og 0.52 €./kWh lige de 15-20 jeg tjekket.

Vi køre selv til Italien her om ikke alt for længe og vi snupper det We Charge Plus så vi også får mulighed for Plug & Charge.
Er det ikke kun der mellemste abonnement der er blevet billigere?

Det store abonnement på Selected Partners
2,80 kr/kWh i Danmark
0,50€/kWh i Tyskland
0,49€/kWh i Østrig
0,57€/kWh i Italien
Det lille/mellemste abonnement på Ionity
2,90 kr/kWh i Danmark
0,50€/kWh i Tyskland
0,49€/kWh i Østrig
0,57€/kWh i Italien

Altså slipper man desværre ikke for de konkurrencedygtige 2,80 kr/kWh når man kører sydpå med Elli abonnementer?!

Ionitys eget abonnement
2,20 kr/kWh i Danmark
0,39€/kWh i Tyskland
0,39€/kWh i Østrig
0,47€/kWh i Italien
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Madz
Nyt medlem
Indlæg: 397
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:08
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 24 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Madz » 4. jul 2024, 21:02

BrianDS skrev:
4. jul 2024, 20:28
..
Er det ikke kun der mellemste abonnement der er blevet billigere?
Jo det er rigtig, øv var bare overbevist om at Elli havde ens priser i hele EU
2024 ID.4 Style 4Motion
2021 Golf Variant Style 1.5 eTSI DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI DSG

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6196
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6647 times
Been thanked: 1712 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 4. jul 2024, 21:09

Madz skrev:
4. jul 2024, 21:02
BrianDS skrev:
4. jul 2024, 20:28
..
Er det ikke kun der mellemste abonnement der er blevet billigere?
Jo det er rigtig, øv var bare overbevist om at Elli havde ens priser i hele EU
Det havde de praktisk talt også sidste år, 3,75 kr/kWh i Danmark, og 0,49€/kWh i det meste af Europa (hvor de har Euro), men det har de så ændret i år.

Fordelen ved Elli er at der er flere muligheder, og det er nemt med plug'n'charge eller et RFID kort, så slipper man for at fedte med appen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

koden
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 73 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 5. jul 2024, 14:47

Nu har jeg Tesla og har brugt deres ladere siden 2015.
De steder jeg har været i Tyskland har næsten altid ligget lige op af motorvej og haft noget indkøb eller mad.
Men har jo ikke prøvet alle.

I en Tesla er det plug and play og ikke nogen app.
Så når man først skal i app kan det jo godt synes irreterende.
men tænker alle bilmærker har det sådan undtagen teslaer?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6196
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6647 times
Been thanked: 1712 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. jul 2024, 15:24

koden skrev:
5. jul 2024, 14:47
Nu har jeg Tesla og har brugt deres ladere siden 2015.
De steder jeg har været i Tyskland har næsten altid ligget lige op af motorvej og haft noget indkøb eller mad.
Men har jo ikke prøvet alle.

I en Tesla er det plug and play og ikke nogen app.
Så når man først skal i app kan det jo godt synes irreterende.
men tænker alle bilmærker har det sådan undtagen teslaer?
Jeg kender ikke til nogen elbiler der skal bruge en app for at lade bilen - men der er mange ladeudbydere der kræver at man enten bruger en app, en brik, eller plug'n'charge hvis man har den løsning (fungerer fx på Ionity)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6196
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6647 times
Been thanked: 1712 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. jul 2024, 15:27

Nå, så gik den ikke længere med refusion med et lille solcelleanlæg med en mindre udbyder - jeg har nu taget fat i Looad, for de kan umiddelbart stadig - med en Zaptec boks... så elektrikeren er også kontaktet.

Kære ladebokskunde,

Der har i den seneste tid været en del omtale af problematikken med, at elbilsejere ikke kan få refusion for elafgift af strøm brugt til opladning, hvis de samtidig er egenproducenter af strøm – det vil sige har et solcelleanlæg eller anden egenproduktion.

Vi har endnu en gang været i kontakt med forskellige eksperter på området, og der er desværre ingen undtagelser til den regel. En forudsætning for, at man kan få refusion af elafgift brugt til opladning er, at man skal kunne dokumentere, at der er betalt elafgift af den fulde mængde strøm, der er kørt igennem ladeboksen.

Man betaler elafgift af den mængde strøm, som ens elmåler registrerer som forbrugt. Og man får refusion af den mængde strøm ens ladeboks registrerer til opladning. Problemet er, at hvis man f.eks. lader om dagen, mens ens solcelleanlæg producerer strøm, så løber den strøm direkte til ladeboksen, uden at have været forbi elmåleren, hvor der bliver ”betalt elafgift”. I det tilfælde har elmåleren ikke registreret det fulde forbrug af el brugt til opladning. Dermed har man ikke betalt elafgift af det fulde forbrug på ladeboksen og man kan ikke få refusion.

Det er den enkelte forbruger, der er ansvarlig for at opfylde kravene til at kunne få refusion af elafgiften. Det vil sige, at hvis man som elbilsejer på et tidspunkt får opsat et solcelleanlæg, så skal man være opmærksom på at underrette sin ladeudbyder om dette, så man ikke længere får refusion af elafgiften.

Med venlig hilsen
xxxx xxxxxx
Kommunikationsmedarbejder
Men Looad vil som sagt stadig gerne være med...
Looad Solceller.png
Looad Solceller.png (55.83 KiB) Vist 528 gange
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

koden
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 73 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 5. jul 2024, 16:50

BrianDS skrev:
5. jul 2024, 15:24
koden skrev:
5. jul 2024, 14:47
Nu har jeg Tesla og har brugt deres ladere siden 2015.
De steder jeg har været i Tyskland har næsten altid ligget lige op af motorvej og haft noget indkøb eller mad.
Men har jo ikke prøvet alle.

I en Tesla er det plug and play og ikke nogen app.
Så når man først skal i app kan det jo godt synes irreterende.
men tænker alle bilmærker har det sådan undtagen teslaer?
Jeg kender ikke til nogen elbiler der skal bruge en app for at lade bilen - men der er mange ladeudbydere der kræver at man enten bruger en app, en brik, eller plug'n'charge hvis man har den løsning (fungerer fx på Ionity)
Ok. jeg var ikke klar over at Ionity havde den mulighed.
Parker, tag stik og sæt til og færdig.... bilen lader med det samme.
Troede man skulle klikke start i en app. eller inde i bilen eller på stander med en brik.

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 214 times
Been thanked: 48 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af akaup » 5. jul 2024, 16:58

BrianDS skrev:
5. jul 2024, 15:27
Nå, så gik den ikke længere med refusion med et lille solcelleanlæg med en mindre udbyder - jeg har nu taget fat i Looad, for de kan
Jeg hænger på Norlys' abonnement i 6mdr, men håber også at kunne skifte til en udbyder med refusion derefter, men skal have luret hvilke ændringer det giver i det tvungne elabonnement. Det er begrænset hvad vi kan lade på bilens batteri fra cellerne - og solcellerne når formodentlig aldrig at tjene sig hjem mens vi bor i huset.
Er sgu lidt træt af alle de regler og afgifter der hører med til elmarkedet 🙄
These users thanked the author akaup for the post:
BrianDS
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen - ikke på plader endnu

koden
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 73 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 5. jul 2024, 17:08

Regeringen er i gang med at kigge på de umulige refusionsregler og specielt manglende refusion for solcelleejere.
Så mon ikke der kommer en af bureakratisering af hele det refusionscirkus.
Det eneste det er godt for er de firmaer der sælger alt for dyre ladeløsningspakker o.s.v.

F.eks. en elafgift på de første 4000 KwH og ingen derover.
måske med en max. grænse på f.eks. 20.000 KwH. og dermed afgift igen derover.
20.000 KwH dækker vel de fleste med varmepumpe, elbil og alm. elforbrug.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 732 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 5. jul 2024, 17:12

koden skrev:
5. jul 2024, 16:50
Ok. jeg var ikke klar over at Ionity havde den mulighed. Parker, tag stik og sæt til og færdig.... bilen lader med det samme.
Troede man skulle klikke start i en app. eller inde i bilen eller på stander med en brik.
Ionity Plug'n opladning fungerer ikke med alle elbiler, da den kræver at bilen/mærket er kompatibelt.

koden
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 73 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 5. jul 2024, 17:25

BrianDS skrev:
4. jul 2024, 17:30
Men hvorfor lade til 100%? Du bruger mere tid, og det er ikke så optimalt hverken for batteri eller tilgængelighed af ladere?
Hvis det er spisepausen så giver det mening.
Jeg gør det samme... 100% er trods alt mere strøm end 80% :-)

Tesla SuC regulerer selv hvis der er for travlt og du spærer en lader efter 80% er nået.
Så skal du nok blive inf. i din app og hvis du ikke reagerer får du dumme bøde :-)
Men det er meget sjældent der er så mange, at du ikke kan lade færdig og helt til 100%

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6196
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6647 times
Been thanked: 1712 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. jul 2024, 18:10

akaup skrev:
5. jul 2024, 16:58
BrianDS skrev:
5. jul 2024, 15:27
Nå, så gik den ikke længere med refusion med et lille solcelleanlæg med en mindre udbyder - jeg har nu taget fat i Looad, for de kan
Jeg hænger på Norlys' abonnement i 6mdr, men håber også at kunne skifte til en udbyder med refusion derefter, men skal have luret hvilke ændringer det giver i det tvungne elabonnement. Det er begrænset hvad vi kan lade på bilens batteri fra cellerne - og solcellerne når formodentlig aldrig at tjene sig hjem mens vi bor i huset.
Er sgu lidt træt af alle de regler og afgifter der hører med til elmarkedet 🙄
Helt enig, Looad er lige nu bedste bud, du kan evt. sammenligne på www.stromligning.dk
These users thanked the author BrianDS for the post:
akaup
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6196
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6647 times
Been thanked: 1712 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. jul 2024, 18:15

koden skrev:
5. jul 2024, 17:08
Regeringen er i gang med at kigge på de umulige refusionsregler og specielt manglende refusion for solcelleejere.
Så mon ikke der kommer en af bureakratisering af hele det refusionscirkus.
Det eneste det er godt for er de firmaer der sælger alt for dyre ladeløsningspakker o.s.v.

F.eks. en elafgift på de første 4000 KwH og ingen derover.
måske med en max. grænse på f.eks. 20.000 KwH. og dermed afgift igen derover.
20.000 KwH dækker vel de fleste med varmepumpe, elbil og alm. elforbrug.
Ja, det ved jeg, men de nævner kun de "84.000", hvilket passer meget godt med dem der er i Gruppe 6.
Der sker helt sikkert ikke noget hen over sommerferien, og jeg vil da også være træt af at skifte laderen og så reglerne bliver ændret lige efter, men det skal nok passe at hvis jeg gør, så bliver reglerne ændret.
31. marts 2024 er der registreret 146.653 nettilsluttede solcelleanlæg
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

philipc
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16. okt 2013, 21:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af philipc » 10. jul 2024, 07:28

Ser ud til at min Enyaq lander tidligere end forventet, så nu skal jeg have gjort alvor af ladeboks køb.

NRGI kører bud på 4.995 kr for Zaptec Go med standard installation. Det kræver noget service abonnement og lidt tillæg, som jeg ellers helst var fri for da jeg har solceller i gruppe 6. Men det kan opsiges efter 6 måneder, og så har jeg stadig fået en billigere ladeboks med installation end hvad jeg selv kunne købe.

Er der nogle umiddelbare faldgruber her eller er det bare put-i-kurv?

Synes installationen ser meget fin ud - kun "slimline" kabel jeg undrer mig over. Det har jeg vist ikke hørt om før.

NRGI standard installation.png
NRGI standard installation.png (71.21 KiB) Vist 314 gange

QT1410
Medlem
Indlæg: 766
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 173 times
Been thanked: 126 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af QT1410 » 10. jul 2024, 08:27

Slimline er kabel med reduceret isolationstykkelse, også kaldet light kabel
https://elmaterial.dk/shop/512-installa ... -hf-rg100/

Der findes også fladkabel, hvor lederne ligger parallelt

ij6210
Medlem
Indlæg: 1421
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 74 times
Been thanked: 83 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 10. jul 2024, 11:18

E.ON sænker priserne igen ifm. sommerkampagne. Så med et plus-abonnement til 99 kr. pr. måned kan man lynlade for 2,90 hos E.ON i hele Europa (og Danmark). Så priskrigen fortsætter, UnoX kører også fortsat deres vilde pris til 1 kr.
Så er der mere godt nyt til din sommer i elbilen: Vi har sænket kWh-prisen, når du oplader på alle vores E.ON Drive hurtig- og lynladere i både Danmark og Europa.

Sommerprisen gælder allerede fra i dag og helt frem til og med 31. august 2024:

Lite abonnement: 3,40 kr./kWh på hurtig- og lynladere (normalpris 3,95 kr./kWh)

Plus abonnement: 2,90 kr./kWh på hurtig- og lynladere (normalpris 3,45 kr./kWh)
Samme E.ON Drive pris i Danmark og Europa

Husk, at dine danske ladepriser også gælder, når du lader på E.ON Drive ladenetværket i Europa - både på byladere, hurtig- og lynladere.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1602
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 193 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af styker » 10. jul 2024, 14:49

philipc skrev:
10. jul 2024, 07:28
Ser ud til at min Enyaq lander tidligere end forventet, så nu skal jeg have gjort alvor af ladeboks køb.

NRGI kører bud på 4.995 kr for Zaptec Go med standard installation. Det kræver noget service abonnement og lidt tillæg, som jeg ellers helst var fri for da jeg har solceller i gruppe 6. Men det kan opsiges efter 6 måneder, og så har jeg stadig fået en billigere ladeboks med installation end hvad jeg selv kunne købe.

Er der nogle umiddelbare faldgruber her eller er det bare put-i-kurv?

Synes installationen ser meget fin ud - kun "slimline" kabel jeg undrer mig over. Det har jeg vist ikke hørt om før.


NRGI standard installation.png
At hvis det er elcon som de ejer der står for montagen så forvent det værste klamp og at de overhovedet ikke lytter til de ønsker du måtte have.
Der er fyldt med eksempler på det lort de har lavet rundt omkring i facebookgrupperne om ladeløsninger til elbiler.
Jeg købte ved looad og er fint tilfreds med installationen, men havde også forberedt så han kunnne føre kablet hvor jeg ville have det.
Men ellers er det godt nok en fin pris endda incl evt ekstra jordspyd som der var tillæg for ved looad.
Min jord var så ok.
These users thanked the author styker for the post:
BrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1234
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 835 times
Been thanked: 722 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 10. jul 2024, 17:59

styker skrev:
10. jul 2024, 14:49
At hvis det er elcon som de ejer der står for montagen så forvent det værste klamp og at de overhovedet ikke lytter til de ønsker du måtte have.
Der er fyldt med eksempler på det lort de har lavet rundt omkring i facebookgrupperne om ladeløsninger til elbiler.
Jeg købte ved looad og er fint tilfreds med installationen, men havde også forberedt så han kunnne føre kablet hvor jeg ville have det.
Men ellers er det godt nok en fin pris endda incl evt ekstra jordspyd som der var tillæg for ved looad.
Min jord var så ok.
Elcon var ude og sætte vores ladeboks nummer 2 op. Jeg ville ikke gå med til at de satte en metal liste udvendigt, men ville have det i hulmuren. Det krævede de sendte en mand ud først for at vurdere opgaven og så skulle jeg betale en merpris.

Da de så kom for at montere den mente de helt bestemt at det var lettere bare at montere metal listen.

Det tog lige lidt frem og tilbage, men det var jo det jeg havde bestilt. Det de har udført har jeg ikke noget at klage over

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1120
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 103 times
Been thanked: 80 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Ozona » 10. jul 2024, 18:30

Jeg lagde også arm med Elcon, men da de sendte en mand ud og udbedre det kosmetiske var det tip top

Sendt fra min Xiaomi 13T

Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Jan 2024 - Apr. 2024 Mercedes A220 D (Midlertidig firmabil)
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"
-------
Konebil:
Maj 2024 - E-Golf 2020

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 335
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 97 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Avatar » 10. jul 2024, 18:36

philipc skrev:
10. jul 2024, 07:28
NRGI standard installation.png
Det har været skrevet rigtig mange steder at 16A kombirelæer er udskiftet til 20A typer - noget med en kombiafbryder ikke kan/må belastes med mærkestrømmen i længere tid.
These users thanked the author Avatar for the post:
BrianDS

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 214 times
Been thanked: 48 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af akaup » 10. jul 2024, 19:27

philipc skrev:
10. jul 2024, 07:28
Ser ud til at min Enyaq lander tidligere end forventet, så nu skal jeg have gjort alvor af ladeboks køb.
Du er med på at det er en leje-boks, ikke? Altså når du opsiger abonnementet kommer de ud og tager boksen ned, og monterer en samleboks i stedet for. Dvs. du skal købe og få monteret en egenkøbt lader efterfølgende.
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen - ikke på plader endnu

philipc
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16. okt 2013, 21:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af philipc » 10. jul 2024, 19:39

Der står "køb"...
Vedhæftede filer
Screenshot_20240710_203749_Chrome.jpg
Screenshot_20240710_203749_Chrome.jpg (39.43 KiB) Vist 136 gange
These users thanked the author philipc for the post:
akaup

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 214 times
Been thanked: 48 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af akaup » 10. jul 2024, 19:44

philipc skrev:
10. jul 2024, 19:39
Der står "køb"...
Fedt - så er jeg bare forkert på den :) De fleste udbydere vil have boksen igen, når man ikke gider betale deres abonnement for ingenting :D Har selv lige fået Norlys-abonnement med deres EV-lader - 3000kr monteret med 6mdr binding. Skifter nok til Looad efter de 6 mdr - vi har solceller - fatter ikke logikken i at vi så skal betale 1 kr mere pr kwh vi lader på bilen, ifht. dem uden :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen - ikke på plader endnu

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6196
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6647 times
Been thanked: 1712 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 10. jul 2024, 20:02

akaup skrev:
10. jul 2024, 19:44
philipc skrev:
10. jul 2024, 19:39
Der står "køb"...
Fedt - så er jeg bare forkert på den :) De fleste udbydere vil have boksen igen, når man ikke gider betale deres abonnement for ingenting :D Har selv lige fået Norlys-abonnement med deres EV-lader - 3000kr monteret med 6mdr binding. Skifter nok til Looad efter de 6 mdr - vi har solceller - fatter ikke logikken i at vi så skal betale 1 kr mere pr kwh vi lader på bilen, ifht. dem uden :D
Logikken er at der teoretisk set kan være kilowatttimer som kommer fra solcellerne, som der så ikke er betalt afgift af.
At de fleste alligevel har dokumenteret hvor meget der er købt time for time og hvor meget der er ladet samtidig, det gør det bare endnu mere indviklet.
Looad og Clever har lavet løsningen, Folketinget og Skat er skyld i at det er så besværligt...
These users thanked the author BrianDS for the post:
akaup
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1421
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 74 times
Been thanked: 83 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 12. jul 2024, 20:46

Når biler nu ofte kun lader AC ved 11 kW, hvorfor er der så ikke flere DC standere med fx bare 25 kW? Er det fordi strøm normalt kommer fra AC og derfor først ville skulle laves om til DC?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"