Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1429
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 450 times
- Been thanked: 266 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
DC ladere er VÆSENTLIGT dyrere en AC ladere og mange offentligt AC-ladere er allerede 22kW, det er bare ikke mange biler, der kan udnytte det.
- These users thanked the author Passatg 3c for the post:
- BrianDS
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6961
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7327 times
- Been thanked: 2056 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
som @Passatg 3c skriver, så er en 25 kW DC lader meget dyrere end en 22 kW AC lader, hvor AC sådan set bare er en intelligent stikkontakt, så er der en konvertering osv. i en DC lader - skal vi udnytte V2x effektivt, så vil det dog på nuværende tidspunkt kræve en DC lader, det kunne være sådan en her: https://wallbox.com/en_uk/quasar-2-bidi ... ev-charger
Jeg regner med at en DC lader vil koste omkring 30.000 kr og opefter + moms, det er jo helt andre priser end en 22 kW AC lader...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 101 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er i sommerhus med hele familien. Langt ude på vestkysten, hvor der ikke er mange ladere, hvertfald ikke lige hvor vi er
Huset har sådan en installation her. Hvor mange ampere ville i turde trække ud af sådan en, med den alm. mormor lader?
Så jeg ikke behøver ud i byen.

Huset har sådan en installation her. Hvor mange ampere ville i turde trække ud af sådan en, med den alm. mormor lader?


- Vedhæftede filer
-
- IMG_3498.jpeg (236.83 KiB) Vist 1115 gange
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
- Ozona
- Medlem
- Indlæg: 1188
- Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 101 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Med det stik bør den være forsikret med 16A. Jeg ville godt turde hive 13A skal du være home safe, så 10A
Sendt fra min Xiaomi 13T
Sendt fra min Xiaomi 13T
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 101 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Så selvom det ikke er CEE stilkket jeg bruger, men almindeligt jordstik så er eksempelvis 10 A Ok?

2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5309
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4838 times
- Been thanked: 2175 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
På vores er de koblet til samme ledning/installation, og elektrikeren sagde det intet problem var at hive de 3300w som højtryksrenseren bruger, igennem det, som vel er omkring 14A?Sgh2008ejs skrev: ↑13. jul 2024, 15:59Så selvom det ikke er CEE stilkket jeg bruger, men almindeligt jordstik så er eksempelvis 10 A Ok?![]()
Det er jo bare for sjovt
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 101 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er de helt sikkert også her. Ellers giver det Ingen mening.DanielB12 skrev: ↑13. jul 2024, 16:17På vores er de koblet til samme ledning/installation, og elektrikeren sagde det intet problem var at hive de 3300w som højtryksrenseren bruger, igennem det, som vel er omkring 14A?Sgh2008ejs skrev: ↑13. jul 2024, 15:59Så selvom det ikke er CEE stilkket jeg bruger, men almindeligt jordstik så er eksempelvis 10 A Ok?![]()
Jeg sætter bilen til at køre 10A. Så er der rigeligt strøm på i morgen

2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1913
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 243 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Beklager OT, men jeg har aldrig helt forstået konceptet med det CEE stik, hvor der også er et 230V udtag.
Hvad forhindrer en uvidende bruger i at tappe 16A på 230V stikket samtidigt med at en anden 16A belastning på alle tre faser er tilkoblet CEE stikket?
Det er lidt en gråzone, men der er så vidt jeg ved ikke nogen hindring i reglerne i at bruge CEE stikket til at lade en el-bil med. Det gør vi herhjemme (installation lavet af elektriker).
Jojo, man skulle gerne tage sikringerne før der "sker" noget, men der er så mange regler på el-området, og det virker for mig som om disse kombistik er sluppet under den regulative radar.
Min bil: Mercedes Benz EQE 350+ - 12/2024
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: En enkelt Mercedes, men ellers udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: En enkelt Mercedes, men ellers udelukkende VAG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 165 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Netop hjemvendt fra kør-selv ferie til Kroatien i Tesla Model Y.
Var oprigtigt nervøs for om boomet i elbilssalget det sidste år ville betyde ventetid ved standerne, men skulle ikke én gang holde i kø på turen.
Det kan være billedet ændrer sig senere på sommeren, men indtil videre er der ingen problemer.
Vi brugte (selvfølgelig) kun Tesla’s superchargere, og det er tydeligt at se at de nyeste ladestationer med V4 ladere som er poppet op det sidste år, er af en hel anden kaliber med 20-40 ladestandere ift de gamle stationer med ned til 5-8 ladestandere. Så der har Tesla ikke ligget på den lade side.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Var oprigtigt nervøs for om boomet i elbilssalget det sidste år ville betyde ventetid ved standerne, men skulle ikke én gang holde i kø på turen.
Det kan være billedet ændrer sig senere på sommeren, men indtil videre er der ingen problemer.
Vi brugte (selvfølgelig) kun Tesla’s superchargere, og det er tydeligt at se at de nyeste ladestationer med V4 ladere som er poppet op det sidste år, er af en hel anden kaliber med 20-40 ladestandere ift de gamle stationer med ned til 5-8 ladestandere. Så der har Tesla ikke ligget på den lade side.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- Ozona
- Medlem
- Indlæg: 1188
- Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 101 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er egentlig korrekt det du skriver at det kan man godt...Jannik skrev:Beklager OT, men jeg har aldrig helt forstået konceptet med det CEE stik, hvor der også er et 230V udtag.
Hvad forhindrer en uvidende bruger i at tappe 16A på 230V stikket samtidigt med at en anden 16A belastning på alle tre faser er tilkoblet CEE stikket?
Det er lidt en gråzone, men der er så vidt jeg ved ikke nogen hindring i reglerne i at bruge CEE stikket til at lade en el-bil med. Det gør vi herhjemme (installation lavet af elektriker).
Jojo, man skulle gerne tage sikringerne før der "sker" noget, men der er så mange regler på el-området, og det virker for mig som om disse kombistik er sluppet under den regulative radar.
Årsagen til kombistikket et dog nærmest det modsatte. 230v stikket er beregnet til at trække 16A kontinuerligt. Det er som jeg husker umiddelbart den eneste type af 230v stik som er gearet til dette ( i hvert fald inden for forskrifterne)
Sendt fra min Xiaomi 13T
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 218
- Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 368 times
- Been thanked: 74 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
At en højtryksrenser kan forbruge 3300W på installationen er ikke så relevant - mere om installationen er dimensioneret til længerevarende høj belastning ifbm opladning. Til gengæld kan man være uheldig at startstrømmen kan smække sikringen - afh. af smeltekurve. Der snakkes om max 6A kontinuerligt på alm stikkontakter - så for at være på den sikre side. (Der kan jo være mange samlinger før stikkontakten.)Ozona skrev: ↑13. jul 2024, 18:45Det er egentlig korrekt det du skriver at det kan man godt...Jannik skrev:Beklager OT, men jeg har aldrig helt forstået konceptet med det CEE stik, hvor der også er et 230V udtag.
Hvad forhindrer en uvidende bruger i at tappe 16A på 230V stikket samtidigt med at en anden 16A belastning på alle tre faser er tilkoblet CEE stikket?
Det er lidt en gråzone, men der er så vidt jeg ved ikke nogen hindring i reglerne i at bruge CEE stikket til at lade en el-bil med. Det gør vi herhjemme (installation lavet af elektriker).
Jojo, man skulle gerne tage sikringerne før der "sker" noget, men der er så mange regler på el-området, og det virker for mig som om disse kombistik er sluppet under den regulative radar.
Årsagen til kombistikket et dog nærmest det modsatte. 230v stikket er beregnet til at trække 16A kontinuerligt. Det er som jeg husker umiddelbart den eneste type af 230v stik som er gearet til dette ( i hvert fald inden for forskrifterne)
Jeg forstår ikke helt bekymringen ang. at tappe 16A på 230V-stikket og 3 x 16A på det 3-fasede udtag. I det tilfælde vil sikringen jo hurtigt ryge, hvis ellers installationen er dimensioneret korrekt?
Jeg er ny - helt ny - i elbilsuniverset, og efter 1. uges ferie i sommerhuset har jeg kigget på installationen og tænkt over hvad der skal laves for at få en billig og brugbar installation. Kabeltrækket er heldigvis begrænset, så koster ikke mange kr at få en elektriker til at lave.
Kørte med 5A på en alm stikkontakt - sikkerhedsstyrelsens anbefaling er max 6A som jeg forstår det - og det går liiige sløvt nok.
Skal derfor have monteret en separat stikkontakt indendørs til brug med Teslas mormorlader. Pt sidder der et alm 230V stik på den, men det kan skiftes ud med både 16A og 32A CEE.
Laderen har kun én fase - når man kigger i stikkket, trods den kan tilkobles med store CEE-stik, og så kan jeg vel lige så godt bibeholde den almindelige stikprop der medfulgte, frem for at skulle ud og købe stikket med CEE.
At finde en 230V-stikkontakt der klarer 16A kontinuerligt er jeg ikke lykkedes med, og så er jeg også endt ved et 16A kombiudtag som eneste mulighed!!?
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen - ikke på plader endnu
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen - ikke på plader endnu
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5309
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4838 times
- Been thanked: 2175 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
PasJannik skrev: ↑13. jul 2024, 17:29Beklager OT, men jeg har aldrig helt forstået konceptet med det CEE stik, hvor der også er et 230V udtag.
Hvad forhindrer en uvidende bruger i at tappe 16A på 230V stikket samtidigt med at en anden 16A belastning på alle tre faser er tilkoblet CEE stikket?
Det er lidt en gråzone, men der er så vidt jeg ved ikke nogen hindring i reglerne i at bruge CEE stikket til at lade en el-bil med. Det gør vi herhjemme (installation lavet af elektriker).
Jojo, man skulle gerne tage sikringerne før der "sker" noget, men der er så mange regler på el-området, og det virker for mig som om disse kombistik er sluppet under den regulative radar.

Det er jo bare for sjovt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 83
- Tilmeldt: 16. okt 2013, 21:04
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 12 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Godt input. Ser ud som om mange andre udbydere installerer 20A udgave som standard. NRGi siger det koster 500 kr ekstra, men ser ud til at være penge godt givet ud.
De siger også, at jeg skal finde plads til kombirelæ umiddelbart ved siden af den helt fyldte eksisterende eltavle, hvilket bliver lidt bøvlet. Troede ellers jeg kunne få det monteret i en udvendig tavle i garagen.
Kabel kommer jeg efter eget ønske selv til at købe og trække selv i hulrum og på loft for at undgå synligt kabel.
Der er altså lige lidt opstarts udfordringer med det der elbil halløj...
Sendt fra min SM-S901B med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 70
- Tilmeldt: 29. aug 2021, 11:07
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du burde nok kunne få monteret en undertavle ude i garagen, hvis trækker et kabel på 5x6 ud til den inde fra din nuværende tavle da det er bergnet til 32 ampphilipc skrev: ↑13. jul 2024, 21:10Godt input. Ser ud som om mange andre udbydere installerer 20A udgave som standard. NRGi siger det koster 500 kr ekstra, men ser ud til at være penge godt givet ud.
De siger også, at jeg skal finde plads til kombirelæ umiddelbart ved siden af den helt fyldte eksisterende eltavle, hvilket bliver lidt bøvlet. Troede ellers jeg kunne få det monteret i en udvendig tavle i garagen.
Kabel kommer jeg efter eget ønske selv til at købe og trække selv i hulrum og på loft for at undgå synligt kabel.
Der er altså lige lidt opstarts udfordringer med det der elbil halløj...
Sendt fra min SM-S901B med Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 274
- Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 9 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg lader for første gang hjemme på et 32 A ce stik, trækker dog kun 16A.
Vi har kørt 1.000 km om ugen uden mulighed for at lade hjemme. Vi bor tæt på en Tesla super charger og jeg har kunne lade på arbejde.
Vi har kørt 1.000 km om ugen uden mulighed for at lade hjemme. Vi bor tæt på en Tesla super charger og jeg har kunne lade på arbejde.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1712
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 242 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det første der smelter ved den momorlader er schuko adapteren, de er i hvert fald ikke lavet til at trække de store antal ampere over mange timer.
Jeg ville nok sætte sådan en her op hvor schuko stikket kan gå direkte i.
https://www.vvsmax.se/da/product/vagsti ... gs-2426252
Jeg ville nok sætte sådan en her op hvor schuko stikket kan gå direkte i.
https://www.vvsmax.se/da/product/vagsti ... gs-2426252
-
- Medlem
- Indlæg: 1290
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 860 times
- Been thanked: 764 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du skal virkelig langt tilbage fora t finde tesla ladestandere med 5-8 standere. De standere er noget V1 eller V2.ANAJ skrev: ↑13. jul 2024, 17:54Netop hjemvendt fra kør-selv ferie til Kroatien i Tesla Model Y.
Var oprigtigt nervøs for om boomet i elbilssalget det sidste år ville betyde ventetid ved standerne, men skulle ikke én gang holde i kø på turen.
Det kan være billedet ændrer sig senere på sommeren, men indtil videre er der ingen problemer.
Vi brugte (selvfølgelig) kun Tesla’s superchargere, og det er tydeligt at se at de nyeste ladestationer med V4 ladere som er poppet op det sidste år, er af en hel anden kaliber med 20-40 ladestandere ift de gamle stationer med ned til 5-8 ladestandere. Så der har Tesla ikke ligget på den lade side.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
på V3 og opefter (er der normalt 16+ ladestandere). De fleste ladestandere fra tesla er i dag stadig V3, og der er ret begrænset placeringer der har fået V4 installeret

Når det så er sagt, så tror jeg ikke du kommer til at holde i kø. Ja, Danmark og Norge er gået amok i elbiler, men resten af Europa er stadig mere moderate, så du kæmper ikke med alle lande om pladserne.
God ferie

-
- Nyt medlem
- Indlæg: 218
- Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 368 times
- Been thanked: 74 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nogen grund til at vælge det 3-fasede udtag uden neutral? I stedet for denne:styker skrev: ↑14. jul 2024, 18:07Det første der smelter ved den momorlader er schuko adapteren, de er i hvert fald ikke lavet til at trække de store antal ampere over mange timer.
Jeg ville nok sætte sådan en her op hvor schuko stikket kan gå direkte i.
https://www.vvsmax.se/da/product/vagsti ... gs-2426252
https://www.vvsmax.se/da/product/vagsti ... gs-2426250
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen - ikke på plader endnu
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen - ikke på plader endnu
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 165 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er med på du skriver dit indlæg i en god mening, men mit skriv var erfaringer på baggrund af en netop overstået ferie.martinta skrev: Du skal virkelig langt tilbage fora t finde tesla ladestandere med 5-8 standere. De standere er noget V1 eller V2.
på V3 og opefter (er der normalt 16+ ladestandere). De fleste ladestandere fra tesla er i dag stadig V3, og der er ret begrænset placeringer der har fået V4 installeret![]()
Når det så er sagt, så tror jeg ikke du kommer til at holde i kø. Ja, Danmark og Norge er gået amok i elbiler, men resten af Europa er stadig mere moderate, så du kæmper ikke med alle lande om pladserne.
God ferie
Og vi ladede på V3 ladere på placeringer med under 8 lader (Villach, Østrig med 6 ladere)
Er uenig i at V4 ikke er udbredt. Det var på halvdelen af de stationer hvor vi ladede - flere af dem var eksisterende V3 stationer hvor der udbygges med yderligere V4.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
- Medlem
- Indlæg: 1290
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 860 times
- Been thanked: 764 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Villach som du nævner er lidt specielt (det er Østrig generelt), men Villach har ikke kun 8 ladestandereANAJ skrev: ↑14. jul 2024, 21:09Er med på du skriver dit indlæg i en god mening, men mit skriv var erfaringer på baggrund af en netop overstået ferie.
Og vi ladede på V3 ladere på placeringer med under 8 lader (Villach, Østrig med 6 ladere)
Er uenig i at V4 ikke er udbredt. Det var på halvdelen af de stationer hvor vi ladede - flere af dem var eksisterende V3 stationer hvor der udbygges med yderligere V4.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1712
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 242 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nej troede det var 230V CEE med schuko i siden.akaup skrev: ↑14. jul 2024, 19:56Nogen grund til at vælge det 3-fasede udtag uden neutral? I stedet for denne:styker skrev: ↑14. jul 2024, 18:07Det første der smelter ved den momorlader er schuko adapteren, de er i hvert fald ikke lavet til at trække de store antal ampere over mange timer.
Jeg ville nok sætte sådan en her op hvor schuko stikket kan gå direkte i.
https://www.vvsmax.se/da/product/vagsti ... gs-2426252
https://www.vvsmax.se/da/product/vagsti ... gs-2426250
Så det var denne som jeg tænkte på.
https://www.amazon.de/Brennenstuhl-Comb ... 435&sr=8-6
- Ozona
- Medlem
- Indlæg: 1188
- Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 101 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvordan kan man som lægmand se forskel på V2,V3, og V4 standere?
Sendt fra min Xiaomi 13T
Sendt fra min Xiaomi 13T
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020
- Bjarkeh
- Nyt medlem
- Indlæg: 307
- Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 97 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- Vedhæftede filer
-
- Tesla Supercharger V2, V3, V4.jpg (33.9 KiB) Vist 790 gange
Tesla Model 3 LR 2024
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
- HansH
- Admin
- Indlæg: 14513
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3752 times
- Been thanked: 5205 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
.. og hvad er i grunden forskellen(e) på V2-V3-V4 standere ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6961
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7327 times
- Been thanked: 2056 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
V4 er de nye med højere effekt og længere kabler = mere brugervenlige for andre end Tesla
V2 har både CCS og det gamle Tesla stik
Hvad der ellers er forskel ved jeg umiddelbart ikke.
V2 har både CCS og det gamle Tesla stik
Hvad der ellers er forskel ved jeg umiddelbart ikke.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1290
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 860 times
- Been thanked: 764 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
V3 og V4 er begge begrænset til 250 kw på nuværende tidspunkt, men V4 kan levere mere hvis de åbner op for det.
v2 er så vidt jeg husker stadig bundet af naboen, forstået på den måde at stander 1a og 1b på en placering deler indgangsdpændingen, så du kan lade med 150 kw til deling. Så er der kun en bil ved 1a, kan den lade med 150 kw, holder der en ved begge kan de ikke begge levere 150kw. Derudover har de både nacs og CCS kabel.
Man kan se forskel på v2 og v3 ved at v3 kun har CCS stik i Europa, V2 har både nacs og CCS. v4 har også kun CCS, men har fået kablet på ydersiden af ladeboksen og har længere kabel
-
- Medlem
- Indlæg: 845
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 408 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kan man slå op hvilken type V2/V3/V4 der er på de enkelte SC?
-
- Medlem
- Indlæg: 1290
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 860 times
- Been thanked: 764 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du kan se det på kortet i appen eller bilen (hvis det er en tesla)
Tryk på laderen på kortet
Hvis de står som 150 kw, så er det v2 hvis der står 250 kw så er det v3 eller v4
Du kan mig bekendt ikke se om det er en v3 eller v4 i kortet, så hvis du kører i noget der ikke har stikket i venstre side, så er det desværre et sats.
Men bare de er nok ledige ladestandere, så kan du jo godt tillade dig at fylde
Tryk på laderen på kortet
Hvis de står som 150 kw, så er det v2 hvis der står 250 kw så er det v3 eller v4
Du kan mig bekendt ikke se om det er en v3 eller v4 i kortet, så hvis du kører i noget der ikke har stikket i venstre side, så er det desværre et sats.
Men bare de er nok ledige ladestandere, så kan du jo godt tillade dig at fylde

- HansH
- Admin
- Indlæg: 14513
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3752 times
- Been thanked: 5205 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vil det sige, at en V4 lader løser problemet med ladeport venstre/højre side .. dvs de har placeret ladestanderen centreret bag p-båsen, så der er lige langt for kablet om det skal til venstre eller højre bagskærm ?
Dvs at man med sin VAG ikke længere blokerer ekstra ladeplads hvis man lader på en V4 ?
Dvs at man med sin VAG ikke længere blokerer ekstra ladeplads hvis man lader på en V4 ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 950
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 289 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
YesHansH skrev:Vil det sige, at en V4 lader løser problemet med ladeport venstre/højre side .. dvs de har placeret ladestanderen centreret bag p-båsen, så der er lige langt for kablet om det skal til venstre eller højre bagskærm ?
Dvs at man med sin VAG ikke længere blokerer ekstra ladeplads hvis man lader på en V4 ?
Og der er skærm på ladestanderen, jeg ved ikke om man kan betale med kort direkte på dem men det ville give mening.