Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Watcher » 20. jan 2026, 08:00

Morten Hedensted skrev: Og bilen skal stå i bakgear så kamera er tændt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Der sidder bare et t stykke på som deler sprinklerslangen til bagi, så den er ligeglad om bilen er i bakgear, hænger på lift eller hvad, så længe der tænding på og den sprinkler bagruden så vil den også rense linsen.. præcis som hvis du via menu’en på skærmen tænder for bakkamera sprinkler så får bagruden også lidtBillede

These users thanked the author Watcher for the post:
KMDTHY
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Brugeravatar
Thorvald1973
Helt nyt medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Thorvald1973 » 20. jan 2026, 08:06

Hvor kan man gøre det via menu på skærmen?
Mvh. civilingeniør; M.Sc.E. Thorvald Johannes Pedersen
Tidligere biler: 2 x Hyundai i30 stationcar diesel, 1 x Hyundai Ioniq plugin hybrid
P.t. nuværende bil: Skoda Enyaq iV80, 2022 model

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 137 times
Been thanked: 615 times

Indlæg af Madmax » 20. jan 2026, 08:22

Thorvald1973 skrev:
20. jan 2026, 08:06
Hvor kan man gøre det via menu på skærmen?
Her er Watcher sikkert klogere end mig, men det er kun muligt på Coupén mig bekendt hvis den ikke har visker bag.

Brugeravatar
Thorvald1973
Helt nyt medlem

Indlæg af Thorvald1973 » 20. jan 2026, 08:25

Aaah ok, jeg har "stationcar" udgaven af Enyaq.
Tidligere biler: 2 x Hyundai i30 stationcar diesel, 1 x Hyundai Ioniq plugin hybrid

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 20. jan 2026, 09:03

Coupé --->> "Trekantet Enyaq"
SUV --->> "Firkantet Enyaq"

(iflg @i-s ) :D

Så skulle det vist være på plads.
These users thanked the author HansH for the post:
i-s
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thorvald1973
Helt nyt medlem

Indlæg af Thorvald1973 » 20. jan 2026, 09:19

Hahaha - den har jeg aldrig hørt før. Men spøg til side, så synes jeg begge varianter på hver sin måde er flotte biler. Jeg gad bare nok vide om bagagerummet i coupé udgaven reelt er mindre end i "stationcar" udgaven, hvis man ikke fylder op højere op end til bagagerums gardinet.

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 20. jan 2026, 09:32

Thorvald1973 skrev:
20. jan 2026, 09:19
Hahaha - den har jeg aldrig hørt før. Men spøg til side, så synes jeg begge varianter på hver sin måde er flotte biler. Jeg gad bare nok vide om bagagerummet i coupé udgaven reelt er mindre end i "stationcar" udgaven, hvis man ikke fylder op højere op end til bagagerums gardinet.
Jeg tror det er det samme hvis du holder dig under dækkenet.
Dvs den volumen du har ekstra i firkantet Enyaq's bagagerum, er at have lidt højere til loftet ude i "spidsen" ved bagklappen.
These users thanked the author HansH for the post:
Thorvald1973
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273

Morten Hedensted
Medlem
Has thanked: 1759 times
Been thanked: 485 times

Indlæg af Morten Hedensted » 20. jan 2026, 09:44

Watcher skrev: Der sidder bare et t stykke på som deler sprinklerslangen til bagi, så den er ligeglad om bilen er i bakgear, hænger på lift eller hvad, så længe der tænding på og den sprinkler bagruden så vil den også rense linsen.. præcis som hvis du via menu’en på skærmen tænder for bakkamera sprinkler så får bagruden også lidtBillede

Sjovt. Jeg har aldrig bemærket den giver begge steder uanset. Billede

2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

philipc
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af philipc » 20. jan 2026, 22:29

Watcher skrev:De hjælper de hætter for lyset fra nummerpladen fucker billedet op om aften.. samme på id4,5 samt q4

Læste på et eller andet forum, at en med Enyaq skulle have fået kodet nummerpladelys til at slukke, når bilen sættes i bakgear. Har det hold i virkeligheden, at det kan lade sig gøre?

Syndicate
Aktiv medlem
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 494 times
Been thanked: 202 times

Indlæg af Syndicate » 21. jan 2026, 00:17

Watcher skrev:
20. jan 2026, 07:09
De hjælper de hætter for lyset fra nummerpladen fucker billedet op om aften.. samme på id4,5 samt q4

Tak for at dele din erfaring René :)

Den vil jeg få bestilt.
2021 Skoda Enyaq 80

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 21. jan 2026, 07:28

philipc skrev:Læste på et eller andet forum, at en med Enyaq skulle have fået kodet nummerpladelys til at slukke, når bilen sættes i bakgear. Har det hold i virkeligheden, at det kan lade sig gøre?
Skal være ærlig at sige det har jeg slet ikke undersøgt om er muligt, min første tanke er dog den mulighed findes slet ikke under værdier til nummerplade lys

philipc
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 254 times
Been thanked: 270 times

Indlæg af majbom » 21. jan 2026, 07:51

Hvis man kan kode det, kan man så, som menigmand, med VCDS?
//morten

Olibo Green Škoda Enyaq 85 Sportline Advanced 2026

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 21. jan 2026, 08:12

majbom skrev:Hvis man kan kode det, kan man så, som menigmand, med VCDS?
Det vil være i gateway som er sfd beskyttet så hvis du kan skaf en unlock token så ja, er det en facelift med sfd2 så glem det som “menigmand”

majbom

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 254 times
Been thanked: 270 times

Indlæg af majbom » 21. jan 2026, 09:42

Tror sgu jeg sælger mit VCDS kabel igen
//morten

Olibo Green Škoda Enyaq 85 Sportline Advanced 2026

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 24. jan 2026, 08:39

Læste på et eller andet forum, at en med Enyaq skulle have fået kodet nummerpladelys til at slukke, når bilen sættes i bakgear. Har det hold i virkeligheden, at det kan lade sig gøre?
Hmm.... den kodning ville jeg være nysgerrig på at se.

Hvis man tager klassikeren - tænd baglygter sammen med dagkørelys - så er der forskel på hvor det skal gøres på hh.vis MQB og MEB.
I begge tilfælde gøres det ved at flippe en enkelt tilpasningskanal. Altså en slags on/off kontakt.
På en MQB bil ligger denne kanal i 09 (Central Electrics).
På en MEB bil ligger den i 19 (CAN Gateway).
Forskellen er, at mens man på MQB kan gøre det uden videre med VCDS, så har en (tidlig) MEB bil SFD1 beskyttelse, hvilket kræver en token for at kunne ændre noget.
Snakker vi en nyere MEB bil, så er det som @Watcher siger - glem alt om det som menigmand, uanset om du har VCDS, OBD11 med det svedigste abo du kan købe osv osv. Det er ganske enkelt ikke muligt. Processen er radikalt anderledes.

@majbom - jeg kan sagtens forstå din tvivl om hvad du skal bruge dit VCDS kabel til. Du kan stadig lave en autoscan og udlæse måleværdier ... men ændre noget på din nye bil : glem det! (Hvis vi snakker en controller der er beskyttet med SFD2. Ikke alle er det. Men alle dem der er interessante for os er vistnok .. :| )
Jeg har mit VCDS og OBD11 fordi vores biler er gamle nok til at jeg stadig kan alt det jeg vil. Og så kan jeg i ny og næ hjælpe en vagcars bruger der har lige så gamle biler som jeg selv.
Men fremadrettet ....... går det kun den forkerte vej.

Tilbage til lygtekodning

Udover det nemme indgreb for at tænde baglygter, kan man fælles for både MQB og MEB gå den avancerede vej, og "kode på den enkelte lygte".
Det er lidt indviklet at forklare, men ..... sådan i meget korte træk :
- I controlleren er defineret en række "lysfunktioner". En lysfunktion kan være "positionslys", "blinklys højre", "dagkørelys" .. osv
- på hver fysisk lygte kan man så aktivere op til 10-12 (husker ikke præcis) forskellige lysfunktioner, som så definerer hvornår den pågældende lygte skal tænde.

En af disse lysfunktioner hedder således "baklys".
På min 2022 Enyaq (altså "tidlig MEB" med SFD1) hedder baklyslampen "Leuchte 29 RFL". RFL=Rückfahrlicht ... på dette niveau tales tysk :)
Der kan som sagt kodes 10-12 lysfunktioner på Leuchte 29 RFL, og de er navngivet position A-B-C-D-E-F .. etc.
Således er der på position A kodet "Baklys".
Og hvis man så leger med idéen at få sit baklys til at tænde når man aktiverer blinklys til venstre, så ville man på position B (næste ledige) aktivere lysfunktion "Blinklys venstre".
Og så fremdeles. Håber det giver mening.

Der er selvfølgelig også en fysisk lygte til nummerpladebelysningen. Den hedder på Enyaq'en "Leuchte 25 KZL". KZL=Kennzeichenlicht.
På position A på denne lygte er kodet "positionslys". Altså - den her lygte skal være tændt når bilen fører positionslys.

Lang historie for at sætte scenen :)
Men here goes :
Der er ikke nogen steder man kan kode, at en given lygte skal SLUKKE ... i en eller anden bestemt situation.
Jeg kan godt kode ind på nummerpladelygtens position B at den skal TÆNDE på "Baklys" .... og dermed få den til at tænde når bilen sættes i bakgear, og bilen kun fører dagkørelys. (Hvis bilen fører positionslys, er den allerede tændt qua kodningen på position A)
Men der er ikke en måde hvorpå jeg jeg kan kode at den skal SLUKKE.

Så.... summa summarum; jeg er nysgerrig på at høre hvordan man med kodning skulle kunne opnå at slukke nummerpladelyset når bilen sættes i bakgear.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Watcherakaup

philipc
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af philipc » 24. jan 2026, 09:15

Tja, jeg mener at have læst det på et engelsk Enyaq forum på Facebook - men der var ikke givet detaljer omkring kodning. Og jeg kan selvfølgelig heller ikke finde opslaget igen, så jeg kunne spørge ind til det

Sendt fra min Pixel 10 med Tapatalk

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 24. jan 2026, 09:38

HansH skrev:
Hmm.... den kodning ville jeg være nysgerrig på at se.

Hvis man tager klassikeren - tænd baglygter sammen med dagkørelys - så er der forskel på hvor det skal gøres på hh.vis MQB og MEB.
I begge tilfælde gøres det ved at flippe en enkelt tilpasningskanal. Altså en slags on/off kontakt.
På en MQB bil ligger denne kanal i 09 (Central Electrics).
På en MEB bil ligger den i 19 (CAN Gateway).
Forskellen er, at mens man på MQB kan gøre det uden videre med VCDS, så har en (tidlig) MEB bil SFD1 beskyttelse, hvilket kræver en token for at kunne ændre noget.
Snakker vi en nyere MEB bil, så er det som @Watcher siger - glem alt om det som menigmand, uanset om du har VCDS, OBD11 med det svedigste abo du kan købe osv osv. Det er ganske enkelt ikke muligt. Processen er radikalt anderledes.

@majbom - jeg kan sagtens forstå din tvivl om hvad du skal bruge dit VCDS kabel til. Du kan stadig lave en autoscan og udlæse måleværdier ... men ændre noget på din nye bil : glem det! (Hvis vi snakker en controller der er beskyttet med SFD2. Ikke alle er det. Men alle dem der er interessante for os er vistnok .. :| )
Jeg har mit VCDS og OBD11 fordi vores biler er gamle nok til at jeg stadig kan alt det jeg vil. Og så kan jeg i ny og næ hjælpe en vagcars bruger der har lige så gamle biler som jeg selv.
Men fremadrettet ....... går det kun den forkerte vej.

Tilbage til lygtekodning

Udover det nemme indgreb for at tænde baglygter, kan man fælles for både MQB og MEB gå den avancerede vej, og "kode på den enkelte lygte".
Det er lidt indviklet at forklare, men ..... sådan i meget korte træk :
- I controlleren er defineret en række "lysfunktioner". En lysfunktion kan være "positionslys", "blinklys højre", "dagkørelys" .. osv
- på hver fysisk lygte kan man så aktivere op til 10-12 (husker ikke præcis) forskellige lysfunktioner, som så definerer hvornår den pågældende lygte skal tænde.

En af disse lysfunktioner hedder således "baklys".
På min 2022 Enyaq (altså "tidlig MEB" med SFD1) hedder baklyslampen "Leuchte 29 RFL". RFL=Rückfahrlicht ... på dette niveau tales tysk :)
Der kan som sagt kodes 10-12 lysfunktioner på Leuchte 29 RFL, og de er navngivet position A-B-C-D-E-F .. etc.
Således er der på position A kodet "Baklys".
Og hvis man så leger med idéen at få sit baklys til at tænde når man aktiverer blinklys til venstre, så ville man på position B (næste ledige) aktivere lysfunktion "Blinklys venstre".
Og så fremdeles. Håber det giver mening.

Der er selvfølgelig også en fysisk lygte til nummerpladebelysningen. Den hedder på Enyaq'en "Leuchte 25 KZL". KZL=Kennzeichenlicht.
På position A på denne lygte er kodet "positionslys". Altså - den her lygte skal være tændt når bilen fører positionslys.

Lang historie for at sætte scenen :)
Men here goes :
Der er ikke nogen steder man kan kode, at en given lygte skal SLUKKE ... i en eller anden bestemt situation.
Jeg kan godt kode ind på nummerpladelygtens position B at den skal TÆNDE på "Baklys" .... og dermed få den til at tænde når bilen sættes i bakgear, og bilen kun fører dagkørelys. (Hvis bilen fører positionslys, er den allerede tændt qua kodningen på position A)
Men der er ikke en måde hvorpå jeg jeg kan kode at den skal SLUKKE.

Så.... summa summarum; jeg er nysgerrig på at høre hvordan man med kodning skulle kunne opnå at slukke nummerpladelyset når bilen sættes i bakgear.
Spot on forklaring der. Havde jeg haft tålmodigheden til at forklare så godt der var det som taget ud af mit hovedBilledeBillede

These users thanked the author Watcher for the post (total 3):
HansHMorten HedenstedKMDTHY

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 24. jan 2026, 11:48

Du emmer da ellers af tålmodighed 🫣

Sendt fra min CPH2747 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Syndicate
Aktiv medlem

Indlæg af Syndicate » 16. feb 2026, 09:44

Enten var jeg kuldskær til morgen, ellers varmede min Enyaq ikke helt som den plejede..

Jeg prøvede for sjov, at sætte klima på manuel, fuld blæs og 29 grader, og synes ikke luften var ret varm, uagtet jeg havde sat det til at blæse ud i ansigtet.

Får i MEGET varm luft, ved 29 grader på manuel klima, og fuld blæs?

Bilen har ikke varmepumpe.
2021 Skoda Enyaq 80

Brugeravatar
Thorvald1973
Helt nyt medlem

Indlæg af Thorvald1973 » 16. feb 2026, 10:00

Nej, ikke super meget varmt synes jeg ikke. Men generelt ok. Og så synes jeg det hjælper at tænde for ratvarmen for fuld blæs, fordi så får man også noget varme til hovedet / overkroppen. Synes jeg.
These users thanked the author Thorvald1973 for the post:
Syndicate

Syndicate
Aktiv medlem

Indlæg af Syndicate » 16. feb 2026, 10:37

Thorvald1973 skrev:
16. feb 2026, 10:00
Nej, ikke super meget varmt synes jeg ikke. Men generelt ok. Og så synes jeg det hjælper at tænde for ratvarmen for fuld blæs, fordi så får man også noget varme til hovedet / overkroppen. Synes jeg.
Tak for respons.

Bilen havde stået på "åben mark" i kraftigt blæsevejr og -5 grader, så bilen kan bare have været kraftigt nedkølet ☺️

Ratvarmen er virkelig lækker ja.

Stor fornøjelse at bruge.
2021 Skoda Enyaq 80

Brugeravatar
Thorvald1973
Helt nyt medlem

Indlæg af Thorvald1973 » 16. feb 2026, 11:09

Ja, ok, hvor bilen står parkeret kan selvfølgeligt have noget at sige også. Vores står i en lukket jorddækket garage (tidligere beskyttelsesrum el.lign.), så holder en temperatur over frysepunktet hele året rundt.

Syndicate
Aktiv medlem

Indlæg af Syndicate » 4. mar 2026, 20:00

Syndicate skrev:
16. feb 2026, 09:44
Enten var jeg kuldskær til morgen, ellers varmede min Enyaq ikke helt som den plejede..

Jeg prøvede for sjov, at sætte klima på manuel, fuld blæs og 29 grader, og synes ikke luften var ret varm, uagtet jeg havde sat det til at blæse ud i ansigtet.

Får i MEGET varm luft, ved 29 grader på manuel klima, og fuld blæs?

Bilen har ikke varmepumpe.
Update:

Forhandleren konstaterede defekt PTC-varmer, hvorfor jeg ikke blot var kuldskær :)

Er i restordre, så jeg er nok ikke den eneste med det problem fornemmer jeg ☺️
These users thanked the author Syndicate for the post (total 2):
GylgonHansH
2021 Skoda Enyaq 80

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"