Læste på et eller andet forum, at en med Enyaq skulle have fået kodet nummerpladelys til at slukke, når bilen sættes i bakgear. Har det hold i virkeligheden, at det kan lade sig gøre?
Hmm.... den kodning ville jeg være nysgerrig på at se.
Hvis man tager klassikeren - tænd baglygter sammen med dagkørelys - så er der forskel på hvor det skal gøres på hh.vis MQB og MEB.
I begge tilfælde gøres det ved at flippe en enkelt tilpasningskanal. Altså en slags on/off kontakt.
På en MQB bil ligger denne kanal i 09 (Central Electrics).
På en MEB bil ligger den i 19 (CAN Gateway).
Forskellen er, at mens man på MQB kan gøre det uden videre med VCDS, så har en (tidlig) MEB bil SFD1 beskyttelse, hvilket kræver en token for at kunne ændre noget.
Snakker vi en nyere MEB bil, så er det som
@Watcher siger - glem alt om det som menigmand, uanset om du har VCDS, OBD11 med det svedigste abo du kan købe osv osv. Det er ganske enkelt ikke muligt. Processen er radikalt anderledes.
Så
@majbom - jeg kan sagtens forstå din tvivl om hvad du skal bruge dit VCDS kabel til. Du kan stadig lave en autoscan og udlæse måleværdier ... men ændre noget på din nye bil : glem det! (Hvis vi snakker en controller der er beskyttet med SFD2. Ikke alle er det. Men alle dem der er interessante for os er vistnok ..

)
Jeg har mit VCDS og OBD11 fordi vores biler er gamle nok til at jeg stadig kan alt det jeg vil. Og så kan jeg i ny og næ hjælpe en vagcars bruger der har lige så gamle biler som jeg selv.
Men fremadrettet ....... går det kun den forkerte vej.
Tilbage til lygtekodning
Udover det nemme indgreb for at tænde baglygter, kan man fælles for både MQB og MEB gå den avancerede vej, og "kode på den enkelte lygte".
Det er lidt indviklet at forklare, men ..... sådan i meget korte træk :
- I controlleren er defineret en række "lysfunktioner". En lysfunktion kan være "positionslys", "blinklys højre", "dagkørelys" .. osv
- på hver fysisk lygte kan man så aktivere op til 10-12 (husker ikke præcis) forskellige lysfunktioner, som så definerer hvornår den pågældende lygte skal tænde.
En af disse lysfunktioner hedder således "baklys".
På min 2022 Enyaq (altså "tidlig MEB" med SFD1) hedder baklyslampen "Leuchte 29 RFL". RFL=Rückfahrlicht ... på dette niveau tales tysk
Der kan som sagt kodes 10-12 lysfunktioner på Leuchte 29 RFL, og de er navngivet position A-B-C-D-E-F .. etc.
Således er der på position A kodet "Baklys".
Og hvis man så leger med idéen at få sit baklys til at tænde når man aktiverer blinklys til venstre, så ville man på position B (næste ledige) aktivere lysfunktion "Blinklys venstre".
Og så fremdeles. Håber det giver mening.
Der er selvfølgelig også en fysisk lygte til nummerpladebelysningen. Den hedder på Enyaq'en "Leuchte 25 KZL". KZL=Kennzeichenlicht.
På position A på denne lygte er kodet "positionslys". Altså - den her lygte skal være tændt når bilen fører positionslys.
Lang historie for at sætte scenen
Men here goes :
Der er ikke nogen steder man kan kode, at en given lygte skal SLUKKE ... i en eller anden bestemt situation.
Jeg kan godt kode ind på nummerpladelygtens position B at den skal TÆNDE på "Baklys" .... og dermed få den til at tænde når bilen sættes i bakgear, og bilen kun fører dagkørelys. (Hvis bilen fører positionslys, er den allerede tændt qua kodningen på position A)
Men der er ikke en måde hvorpå jeg jeg kan kode at den skal SLUKKE.
Så.... summa summarum; jeg er nysgerrig på at høre hvordan man med kodning skulle kunne opnå at slukke nummerpladelyset når bilen sættes i bakgear.