Kunne DU finde på at købe en Elbil 2026

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar

Min situation omkring elbil:

Afstemningen varer indtil 1. jan 2027, 11:54

Har allerede en/flere elbil(er)
52
58%
Har en elbil og overvejer også en elbil som bil nr. 2
5
6%
Alle biler i husstanden er elbiler
13
14%
Køber en snart
5
6%
Har elbil, men overvejer at gå tilbage til ICE (uddyb i kommentar)
1
1%
Venter på bedre opladningsmuligheder (uddyb i kommentar)
0
Ingen stemmer
Venter på VAG kommer med nye og bedre modeller (uddyb i kommentar)
1
1%
Venter på ....... ANDET: svar med begrundelse (uddyb i kommentar)
3
3%
Nej tak, ikke til mig (uddyb i kommentar)
7
8%
Jeg har en/flere hybrid og den/de dækker behovet
3
3%

Afgivne stemmer: 90

BrianDS
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8070 times
Been thanked: 2414 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2026

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2026, 20:10

claussor skrev:
7. jan 2026, 20:05
Mit indlæg skulle forstås på den måde(jeg kan godt se det måske er svært at se) at jeg synes ikke Stellantis er bedre. Men jeg har bare højere krav til VAG. Hvor åndssvagt det så end lyder. Jeg forventer noget gennemsnitligt fra Stellantis. VW skal være duksen.
Jeg har nok også højere krav, men har nok nogenlunde de samme krav uanset at det er noget andet - og derfor undgår jeg dem. Set ud fra det perspektiv alene vil både kinabiler, Tesla og Stellantis også falde helt igennem for mig

Derfor var jeg også slemt skuffet da jeg prøvede en skrabet ENYAQ som den første jeg nogensinde så - jeg troede aldrig jeg skulle have sådan en... Men så kom der lige en tysk First Edition
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

akaup
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 708 times
Been thanked: 120 times

Indlæg af akaup » 7. jan 2026, 20:17

claussor skrev:
7. jan 2026, 00:36
Hvad er der reelt af alternativer til en Model Y Juniper 4x4 med den nuværende 40.000,- rabat plus lån til 2,5% uden gebyrer?
Sådan uden at kende til spec og pris, hvad så med Kia? De kommer med noget nyt her i '26, hvilket jeg selv ville se nærmere på, hvis ellers jeg var i markedet for noget nyt på 4 hjul...
(EV5 eller EV4 måske...)
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen

claussor
Aktiv medlem
Has thanked: 275 times
Been thanked: 395 times

Indlæg af claussor » 7. jan 2026, 20:26

akaup skrev:
7. jan 2026, 20:17
Sådan uden at kende til spec og pris, hvad så med Kia? De kommer med noget nyt her i '26, hvilket jeg selv ville se nærmere på, hvis ellers jeg var i markedet for noget nyt på 4 hjul...
(EV5 eller EV4 måske...)
Gode bud. Jeg synes bare de er lidt i den klejne ende. Lav ydelse osv. I forhold til de 4-500 hk i en Y eller lignende. EV6 er rigtig fin. Jeg synes bare ikke priserne er tiltalende nok.
These users thanked the author claussor for the post:
akaup

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 111 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af Skoulsen » 7. jan 2026, 20:31

Ioniq 5N - eller blir den for lille?
Sådan en kunne jeg godt, hvis Teslaen skulle skiftes en dag.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyund ... re_listing
Tesla Model 3 LR

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2026, 20:44

claussor skrev:
7. jan 2026, 20:26
Gode bud. Jeg synes bare de er lidt i den klejne ende. Lav ydelse osv. I forhold til de 4-500 hk i en Y eller lignende. EV6 er rigtig fin. Jeg synes bare ikke priserne er tiltalende nok.
Men hvorfor 400-500 HK? Altså ud over at give MEB biler baghjul, hvad er behovet så?

Det er jo ikke fordi en Tesla bliver til en Audi RS6, bare fordi den kan vinde på hestekræfter på bilkortet?

Jeg har nok bare ikke forstået det behov... derfor spørger jeg...
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 7. jan 2026, 20:57

BrianDS skrev:
7. jan 2026, 20:44
Men hvorfor 400-500 HK? Altså ud over at give MEB biler baghjul, hvad er behovet så?

Det er jo ikke fordi en Tesla bliver til en Audi RS6, bare fordi den kan vinde på hestekræfter på bilkortet?

Jeg har nok bare ikke forstået det behov... derfor spørger jeg...
Det er ikke et behov, men den samlede pakke. At få mest for pengene. Jeg har som sådan ingen absolutte krav. Jeg er godt forvænt (synes jeg selv) med en 4x4 med boost så knap 500hk. Kunne sagtens undvære det, men det er da absolut sjovt at kunne nå 200 for enden af motorvejstilkørslen på en god dag. Kunne jeg få en Elroq 286 hk til 280.000 i et nytårstilbud ville jeg da seriøst kigge efter den. Fx. vil jeg ud og kigge på Solterra inden jeg gør mere. En Y koster sådan rundt regnet 360.000,- inkl. anhængertræk sammen med et ekstremt attraktivt lånetilbud. Den har fordele i forhold til plads, nogle vil mene interiør også. Drivline er klasseledende (så længe vi snakker under 400.000,-) med høj effektivitet. Infotainment etc. Vi har været igennem det igennem utallige diskussioner.

En EV4 vil have samme størrelse batteri, max samme rækkevidde, 200 hk mindre (mindst), forhjulstræk i stedet for 4x4. Den vil koste det samme (349.000,-) i topudgave med 204 hk. Så objektivt set, kan jeg ikke se andet end det er en dårligere deal? Derfor er jeg også åben for en PS4 brugt. De findes til under 400.000 nu som praktisk taget nye. Der er masser af value at hente der. Frygten er at Polestar ikke eksisterer om et par år.

Det var derfor jeg indledte med om der var nogle facelifts på vej, eller modeller fra fabrikanter der var værd at vente på. Jeg synes Tesla er lidt bedaget. Det virker lidt underligt at smide så mange penge for en bil der i bund og grund er designet i 2017 (Model 3) og så blot strukket og hevet lidt og faceliftet et par gange. Men det er nok også derfor de er så gode til at tjene penge (sammenlignet med konkurrenterne). Bilerne er for længst betalt i R&D.
Senest rettet af claussor 7. jan 2026, 21:03, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Indlæg af jansom » 7. jan 2026, 20:59

Er det åben for diskussion om Tesla er klasse ledende? Jeg medgiver deres drivlinje, men resten er under niveau.
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 7. jan 2026, 21:01

Kia laver faktisk nogle lækre biler....der er sgu sket meget siden de første Picanto'er :D
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 7. jan 2026, 21:03

jansom skrev:
7. jan 2026, 20:59
Er det åben for diskussion om Tesla er klasse ledende? Jeg medgiver deres drivlinje, men resten er under niveau.
Det var i forhold til mine egne begreber. Det var ikke for at starte en ny diskussion :) Jeg sletter det fra indlægget for at undgå yderligere :D

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem

Indlæg af jansom » 7. jan 2026, 21:03

Monze1980 skrev:Kia laver faktisk nogle lækre biler....der er sgu sket meget siden de første Picanto'er :D
Jeg prøvede flere af dem her da jeg købte vores Renault Megane. Kia ligger rigtig langt nede på min rangliste. Grimt design både inde og ude.
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2026, 21:33

claussor skrev:
7. jan 2026, 20:57
Det er ikke et behov, men den samlede pakke. At få mest for pengene. Jeg har som sådan ingen absolutte krav.
...
De ekstra hestekræfter betyder for mig endnu dyrere forsikring, og jeg synes elbiler er blevet rigeligt dyre i forsikring allerede, en ny Skoda ENYAQ med Super, vejhjælp, dæk, nøgle, ferie lånebil, koster rundt regnet 9.059 kr og en Tesla Model Y LR Premium RWD koster 17.854 kr, har den 4x4 og 500 HK, så er vi på 19.395 kr, det er naturligvis indikativt fordi jeg ikke har en nummerplade at taste ind

Jeg synes alle tre priser er fuldstændig vanvittige - jeg giver cirka 6.000 kr i dag, inklusive det de kalder motorskade (min nuværende bil er udenfor garanti). De høje priser på en Tesla - med samme vilkår, de vil jo flytte totaløkonomien ret hurtigt.
Screenshot 2026-01-07 211326.png
Screenshot 2026-01-07 211326.png (138.43 KiB) Vist 686 gange
claussor skrev:
En Y koster sådan rundt regnet 360.000,- inkl. anhængertræk sammen med et ekstremt attraktivt lånetilbud. Den har klasseledende plads, nogle vil mene interiør også. Drivline er klasseledende (så længe vi snakker under 400.000,-) med høj effektivitet. Infotainment etc. Vi har været igennem det igennem utallige diskussioner.
...noget af det "klasseledende" er jo nok lidt subjektivt? Det er i hvert tilfælde hvad den samlede pakke er...

Når jeg sidder i en Model Y, så er den rimelig sammenlignelig med ID.4 og ENYAQ, de måler på hver deres måde, men jeg sidder bedre i MEB bilerne, og især ErgoActive sæder i ID.-bilerne sidder jeg rigtig godt i, ENYAQ næst efter. Plads i højden på bagsædet synes jeg trods min ringe højde ikke er særlig god i Tesla-bilerne, der er dog mere benplads end kineserne som også har problemer i højden.

Interiør synes jeg personligt er både hæsligt og føles skrabet i Tesla, jeg kan bedre lide sæderne i "Standard" end i de øvrige - hvis nu jeg skal forsøge at være positiv :-)

Infotainment er hurtig i Tesla, men både det, og så betjeningen generelt synes jeg er alt for kompleks, der er alt for mange menu punkter, alt for mange funktioner i de samme knapper, og bare det at overveje at flytte gearvælgeren til skærmen er helt gak i min verden - jeg vil gerne have mindre skærm. Ikke at jeg vil fremhæve MEB for infotainment, overhovedet ikke, det er dog noget bedre på PPE platformen (min bror har A6 Avant e-tron), men jeg foretrækker muligheden for Android Auto, og jeg vil nok endda sige at som jeg husker fx @jansom har nævnt, så er Android Automotive blandt toppen af poppen på Infotainment (og ja, også over Tesla - efter min mening)

Anhængertrækket er "aftageligt", og jeg har virkelig købt ind på det med svingbart træk, jeg kan godt forstå @Watcher har travlt med montering af dem, det er bare mange gange bedre end aftageligt og fast - når man ikke bruger den hele tiden.

Drivlinje, måske, jeg vil jo så ikke nødvendigvis have de mange kræfter, jeg vil gerne have mere effektivitet, det ville jeg også få i en nyere MEB, eller en lavere... Så ja, drivlinjen er måske bedre, den er bare for mig ikke afgørende bedre.

Lånetilbud, det har jeg altid klaret andre steder end hos en forhandler, men er det ikke ÅOP på 3,62% hvis jeg finder det rigtige hos Tesla? Indbytningsbonussen er jeg skeptisk overfor - tidligere kampagner andre steder har typisk bare betydet lavere pris for byttebilen?
claussor skrev:
Kunne man få en Elroq 286 til 280.000 i et nytårstilbud ville jeg da seriøst kigge efter den.
Ja, der mangler nok lige en rabat på omkring 50.000 kr med fornuftigt udstyr og det store batteri.
claussor skrev:
En EV4 vil have samme størrelse batteri, max samme rækkevidde, 200 hk mindre (mindst), forhjulstræk i stedet for 4x4. Så objektivt set, kan jeg ikke se andet end det er en dårligere deal? Derfor er jeg også åben for en PS4 brugt. De findes til under 400.000 nu som praktisk taget nye. Der er masser af value at hente der. Frygten er at Polestar ikke eksisterer om et par år.
Jeg er enig i forhold til EV4, jeg kan slet ikke lide designet, men jeg synes heller ikke prisen er god - eller den samlede pakke i det hele taget.

Polestar tror jeg sammen med Xpeng, BYD og MG der har en chance for at blive, Polestar, Volvo, Zeekr og Lynk & Co er alle Geely, Volvo holder de fast på i Europa, Polestar har også et navn i Europa, jeg kunne måske nærmere tror Zeekr og Lynk & Co skulle forsvinde.
Derudover er stort set alle andre kinesiske brands i en ikke så attraktiv position lige nu, selvom fx Leapmotor ser billig ud, det gjorde Aiways også...

BYD har ulempen at de er ved NCG og Skorstensgaard som service kæde, det tror jeg ikke der er godt for dem, MG de er ved Nellemann, det er de samme som Kia, de har rimeligt fat, uden at være prangende. Xpeng har Hessel, de kæmper også og kører umiddelbart nogle events hvor de også promoverer Kina - Mathias Brandt bruger alle tricks...

Derfor tror jeg nogle af dem bliver - i hvert tilfælde i en periode, men fx Xpeng der har vækstet 8,6% i et marked der har vækstet 42%, det er ikke gode tegn (uagtet at Tesla smed omkring 50% i samme marked)
claussor skrev:
Det var derfor jeg indledte med om der var nogle facelifts på vej, eller modeller fra fabrikanter der var værd at vente på. Jeg synes Tesla er lidt bedaget. Det virker lidt underligt at smide så mange penge for en bil der i bund og grund er designet i 2017 (Model 3) og så blot strukket og hevet lidt og faceliftet et par gange. Men det er nok også derfor de er så gode til at tjene penge (sammenlignet med konkurrenterne). Bilerne er for længst betalt i R&D.
Her er vi jo stadig enige, ja, Tesla er bedaget, måske endda mere end MEB bilerne, om Tesla er gode til at tjene penge - det ved jeg ikke, de er gode til at sælge historier, så aktien er høj, men carbon credits kan de nok ikke blive ved med, og de har solgt færre biler i et voksende marked (selvom Musk siger de er bedst sælgende, så er det jo desværre ikke helt sådan - Toyota sælger flere biler også af en enkelt model, og bl.a. BYD er større på elbiler samlet...)

...men spørgsmålet er hvornår MEB bilerne får MEB+ facelift, venter de til efter ID.Polo, Cupra Raval, Skoda EPIQ og den 7-personers Skoda? Eller kommer de ind imellem? Skifter ID.4 til ID.Tiguan, eller tilsvarende ID.7, med rigtige knapper, fire knapper til vinduer, osv., så kigger jeg muligvis snart VW igen...

Jeg venter indtil videre...

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem

Indlæg af jansom » 7. jan 2026, 21:37

claussor skrev: Det var i forhold til mine egne begreber. Det var ikke for at starte en ny diskussion :) Jeg sletter det fra indlægget for at undgå yderligere :D
Nej du skal da ikke slette noget. Din mening er selvfølgelig valid.
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2026, 21:47

Monze1980 skrev:
7. jan 2026, 21:01
Kia laver faktisk nogle lækre biler....der er sgu sket meget siden de første Picanto'er :D
Altså min kollegas EV6 var klart bedre end de tilsvarende IONIQ5 jeg prøvede, men Kia EV9 er bare en balje, den er ikke engang køn, og virkelig uinspirerende at køre i, og her blev jeg så overrasket over at man skal trykke på en knap både før man kan køre, men også efter man er stoppet og har forladt bilen, for ellers er den stadig "startet", og skal derfor slukkes på en knap... !

Der er sket meget siden de første Picanto-biler, som måske ikke engang var dem der gav Kia et gennembrud i Danmark, men Picanto blandede sig i de helt billige biler, Sportage tog virkelig fat - hvor tidligere modeller som Sephia og Shuma/Cerato var noget være skrammel.
Kia Magentis gav også noget, fordi det var en stor bil, den var billig, og havde lang garanti.

Kia Sorento, Kia Carnival, Kia Carens og Kia Rio, alle gav også en stor mangfoldighed hos Kia, jeg overvejede en overgang Kia, men jeg kunne i sidste ende få en VW til samme pris, og Kia var væsentligt dyrere på værkstedet (og i værditabet (her er vi omkring 2009-2010)).

Kia Ceed var dog der hvor jeg ser de store gennembrud for Kia, deres brændstofforbrug hang slet ikke sammen med det opgivne, men de solgte rigtig godt, og ofte fulgte der nærmest en Picanto som bil nummer to med et salg af en Ceed.

Men... Kia er blevet meget mere asiatisk i designet, de er blevet mere aparte på alle måder, deres fordel har måske været hurtig lynladning, lang garanti og forholdsmæssig lav pris - men alle tre ting er ikke helt så markante mere, og lynladning betyder måske meget på papiret, men hvor meget hurtigere kommer man frem i sidste ende? (ikke for at starte en diskussion om det)

Kia var efter min mening godt på vej, men så skete der et eller andet da der skulle elbiler på tapetet, det er ikke meget bedre hos Hyundai...

Så igen, ja der er sket meget, men filmen er ved at knække for dem (efter min personlige mening), og jeg brugte som sagt meget tid på Kia i en del år (jeg har da vist stadig en trøje med Kia Motors logo 😂, jeg tror ikke jeg har nogen decideret med Opel, VW og Skoda ... der var mere logotøj hos Kia)
jansom skrev:
7. jan 2026, 21:03
Jeg prøvede flere af dem her da jeg købte vores Renault Megane. Kia ligger rigtig langt nede på min rangliste. Grimt design både inde og ude.
Derfor er jeg også enig med Jan her...

Noget gik galt for Kia - og ja, de nu ældre Kia modeller er også forholdsvis bedaget. hvor der nærmest kun er Kia Ceed, Kia Niro og Kia Optima tilbage der ikke er helt bedaget? Om de kan leve på navnet, eller sælge designet, det ved jeg ikke - ikke til mig, men for 20 år siden kunne jeg godt have argumenteret for en Kia...

akaup
Nyt medlem
Has thanked: 708 times
Been thanked: 120 times

Indlæg af akaup » 7. jan 2026, 21:54

BrianDS skrev:
7. jan 2026, 21:33
Infotainment er hurtig i Tesla, men både det, og så betjeningen generelt synes jeg er alt for kompleks, der er alt for mange menu punkter, alt for mange funktioner i de samme knapper, og bare det at overveje at flytte gearvælgeren til skærmen er helt gak i min verden - jeg vil gerne have mindre skærm.
Alt er jo relativt for den enkelte, men lige det med "gearvælgeren" spiller altså max efter det er blevet opdateret. Tydelig instruks på skærmen viser hvad du skal gøre for at den skifter mellem frem og bak - uden at du behøver tænke nærmere over det.
Jeg synes heller ikke at der er ret mange menu-punkter, men de helt store kritikpunkter ved at skærmen bruges til de mest basale ting, er at fokus ryger fra vejen og over på skærmen.
Måtte f.eks. vække konen midt om natten, for at hun kunne tænde tågebaglyset, da vi pludselig ramte ind i meget tæt tåge på vej til skiferien. Selv om jeg vidste hvad jeg skulle trykke på for at få den lille lys-menu frem, turde jeg ikke tage øjnene fra vejen for at gøre det - det var aldrig sket med knapper. Der skal blot trykkes 2 gange på skærmen, men det er for gnidret og dermed fokuskrævende - især om natten.
These users thanked the author akaup for the post:
claussor
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 7. jan 2026, 21:59

BrianDS skrev:

Her er vi jo stadig enige, ja, Tesla er bedaget, måske endda mere end MEB bilerne, om Tesla er gode til at tjene penge - det ved jeg ikke, de er gode til at sælge historier, så aktien er høj, men carbon credits kan de nok ikke blive ved med, og de har solgt færre biler i et voksende marked (selvom Musk siger de er bedst sælgende, så er det jo desværre ikke helt sådan - Toyota sælger flere biler også af en enkelt model, og bl.a. BYD er større på elbiler samlet...)

...men spørgsmålet er hvornår MEB bilerne får MEB+ facelift, venter de til efter ID.Polo, Cupra Raval, Skoda EPIQ og den 7-personers Skoda? Eller kommer de ind imellem? Skifter ID.4 til ID.Tiguan, eller tilsvarende ID.7, med rigtige knapper, fire knapper til vinduer, osv., så kigger jeg muligvis snart VW igen...

Jeg venter indtil videre...
Forsikring ja det er jo bare et problem generelt, men den del har jeg accepteret og dertil giver jeg 6.000,- for min nuværende som uden tvivl er dårligere dækket (men nok til mig) så det er ikke der jeg har mine bekymringer.

Enige bliver vi aldrig i forhold til dine holdninger om Tesla. Smag og behag :) Men jeg vil da så sige at det er ikke fordi jeg synes der er kæmpeforskel på de populære biler. Af samme grund handler det for mig om den samlede pakke - og værdien i den.

Anhængertræk - enig. Men det får den Tesla platform nok bare aldrig. Til gengæld er det "med i prisen", så det tager jeg med. Det er ikke en dealbreaker for mig.

Jeg skal ikke gøre mig til talsmand for Musk. Det interesserer mig ikke. Men modellen er populær det kan man ikke komme udenom.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 7. jan 2026, 22:10

Heldigvis er smag forskellig, så det er jo fint.

Altså jeg skal da også trykke på en knap for at slukke vores Kona, ja også for at tænde den.....men den er jo også snart veteranbil i og med den er fra 2020 :D Det rører mig nu ikke. Nok også derfor jeg intet "har imod" Hyundai, hvor jeg læser du synes det ikke er ret godt. Og det er jo helt fint, som nævnt ovenfor, så er smag forskellig.

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 7. jan 2026, 22:46

Monze1980 skrev:
7. jan 2026, 22:10
Heldigvis er smag forskellig, så det er jo fint.

Altså jeg skal da også trykke på en knap for at slukke vores Kona, ja også for at tænde den.....men den er jo også snart veteranbil i og med den er fra 2020 :D Det rører mig nu ikke. Nok også derfor jeg intet "har imod" Hyundai, hvor jeg læser du synes det ikke er ret godt. Og det er jo helt fint, som nævnt ovenfor, så er smag forskellig.
Jeg ved ikke om den var rettet mod mig? Men jeg synes fint om koreanerne. Jeg synes bare de her biler der ligger i segmentet mellem ID3 og ID4/Enyaq har det lidt svært i hvert på det danske marked. Prismæssigt er der for lille forskel til at retfærdiggøre dem. Her tænker jeg på EV4 fx. eller en Renault Scenic. De koster på den anden side af 300.000 med et stort batteri og god mængde udstyr. Hvad holder så en fra at købe en Model Y standard, G6, ID4, Tavascan eller sådan noget lignende der bare har lidt mere rummelighed og ofte også bedre features. Jeg er helt pjattet med EV6. Synes bare den er for dyr undtaget når de laver lagerudsalg.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem

Indlæg af jansom » 7. jan 2026, 22:52

claussor skrev: Jeg ved ikke om den var rettet mod mig? Men jeg synes fint om koreanerne. Jeg synes bare de her biler der ligger i segmentet mellem ID3 og ID4/Enyaq har det lidt svært i hvert på det danske marked. Prismæssigt er der for lille forskel til at retfærdiggøre dem. Her tænker jeg på EV4 fx. eller en Renault Scenic. De koster på den anden side af 300.000 med et stort batteri og god mængde udstyr. Hvad holder så en fra at købe en Model Y standard, G6, ID4, Tavascan eller sådan noget lignende der bare har lidt mere rummelighed og ofte også bedre features. Jeg er helt pjattet med EV6. Synes bare den er for dyr undtaget når de laver lagerudsalg.
Renault slår enhver VAG på features, brugervenlighed og brugerflade.. uden tvivl
Og også KIA/Hyundai.
Og så er der altid slagsmålet omkring Tesla. Jeg kan ikke fordrage deres brugerflade og synes Google Automotive er klart bedre.

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 7. jan 2026, 23:23

jansom skrev:
7. jan 2026, 22:52
Renault slår enhver VAG på features, brugervenlighed og brugerflade.. uden tvivl
Og også KIA/Hyundai.
Og så er der altid slagsmålet omkring Tesla. Jeg kan ikke fordrage deres brugerflade og synes Google Automotive er klart bedre.
Jeg er enig i det med brugerflade. Men det er jo igen højst subjektivt. Jeg tænker mere på bilen som helhed. VAG har en super lækker 286 elmotor som man kan få i en Tavascan eller Karoq til ca. 300 og op. Her "tøffer" Koreanerne og franskmændene rundt med ca. 200 og forhjulstræk. Og de er større inde og ude.

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 7. jan 2026, 23:57

akaup skrev:
7. jan 2026, 21:54
Alt er jo relativt for den enkelte, men lige det med "gearvælgeren" spiller altså max efter det er blevet opdateret. Tydelig instruks på skærmen viser hvad du skal gøre for at den skifter mellem frem og bak - uden at du behøver tænke nærmere over det.
Jeg synes heller ikke at der er ret mange menu-punkter, men de helt store kritikpunkter ved at skærmen bruges til de mest basale ting, er at fokus ryger fra vejen og over på skærmen.
Måtte f.eks. vække konen midt om natten, for at hun kunne tænde tågebaglyset, da vi pludselig ramte ind i meget tæt tåge på vej til skiferien. Selv om jeg vidste hvad jeg skulle trykke på for at få den lille lys-menu frem, turde jeg ikke tage øjnene fra vejen for at gøre det - det var aldrig sket med knapper. Der skal blot trykkes 2 gange på skærmen, men det er for gnidret og dermed fokuskrævende - især om natten.
Jeg vil jo helst bare være fri for at bruge skærmen til noget som helst der har med kørsel at gøre, jeg er også træt af at klima og sædevarme sidder i skærmen, det flytter sig godt nok ikke, og jeg kan også stemmebetjene det, men som du selv skriver, en knap er bare mere enkel at betjene - altså en dedikeret knap, ikke multifunktionsknapper der kræver noget mere end "muskelhukommelse"...

Selv gearvælgeren ved rattet i VW synes jeg er mindre intuitiv end Skoda der har beholdt den hvor "den plejer at være" (indtil videre, det ændrer sig nok også), jeg kan betjene den i blinde hver eneste gang. Jeg vil ikke læse en instruks på en skærm for det...
Der med ikke sagt at man ikke kan vænne sig til det - det kan man jo tydeligvis også med det touch-cirkus i VW - jeg vil bare ikke hvis jeg kan undgå det.

Men du bekræfter jo så mit primære kritikpunkt i forhold til skærmen, og dermed også mangel på intuitiv betjening - når man har fokus på vejen... Derfor kan menuerne jo godt være gode, og det kan godt gå hurtigt, men skal man kigge ret meget på skærmen, så skal man holde stille eller lade en passager betjene den - nuvel tanken var vel også at bilerne skulle køre helt selv, altså allerede før Model 3/Y, men det er tæt på 9 år siden...

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2026, 00:19

claussor skrev:
7. jan 2026, 21:59
Forsikring ja det er jo bare et problem generelt, men den del har jeg accepteret og dertil giver jeg 6.000,- for min nuværende som uden tvivl er dårligere dækket (men nok til mig) så det er ikke der jeg har mine bekymringer.
Den ringere dækning kan naturligvis også gøre min billigere, men jeg må ærligt indrømme at tre gange prisen på min nuværende, det giver jo altså cirka 1.000 kr/md ekstra, det er jeg ikke interesseret i, men de 1.000 kr/md kan vel ret beset også give at man kan købe en bil for 80-100.000 kr mere - altså hvis man har samme udbetaling, og låner over samme periode, det vil sige fx 50.000 kr eller 100.000 kr i udbetaling så kan man cirka gå fra 360.000 til 445.000 kr?

Bare for at sætte et perspektiv på, og det endda med et tilfældigt elbillån fra Jyske Billån som jeg ikke synes lyder attraktivt (mere end 4% ÅOP, selvfølgelig variabel i forhold til lånets størrelse pga. oprettelse mv.)
claussor skrev:
Enige bliver vi aldrig i forhold til dine holdninger om Tesla. Smag og behag :) Men jeg vil da så sige at det er ikke fordi jeg synes der er kæmpeforskel på de populære biler. Af samme grund handler det for mig om den samlede pakke - og værdien i den.

Anhængertræk - enig. Men det får den Tesla platform nok bare aldrig. Til gengæld er det "med i prisen", så det tager jeg med. Det er ikke en dealbreaker for mig.
Nej, jeg tænker heller ikke vi bliver enige om Tesla, det er smag og behag, for mig er den jo så bare heller ikke en "god samlet pakke", heldigvis er der plads til forskelligheder.
claussor skrev:
Jeg skal ikke gøre mig til talsmand for Musk. Det interesserer mig ikke. Men modellen er populær det kan man ikke komme udenom.
Jeg forsøgte heller ikke at gøre dig til talsmand for Musk, beklager hvis det kunne lyde sådan.
Modellen har været populær fordi den jo som du siger for mange giver "meget bil for pengene", det ser dog ud til det er blevet væsentligt sværere for Tesla

De har produceret 1.600.767 Model 3/Y, leveret 1.585.279 det er pæne styktal, andre modeller (S/X/CT/Semi) er der produceret 53.900 og leveret 50.850 - og de vil angiveligt skrue op for Model Y i Berlin?
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... eployments

Sammenlignet med 2024 har man produceret 118.776 færre biler, og leveret 153.097 færre, det havde jeg alligevel ikke forventet
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... eployments
Det er endnu en nedgang siden det umiddelbart bedste år i 2023
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... arter-2023

Men aktien ser ud til at være ligeglad, den fortsætter nærmest opad... trods umiddelbar negativ vækst i både salg og indtjening (YoY) https://www.macrotrends.net/stocks/char ... tax-income

Jeg ved ikke hvordan de lykkes med at få en aktie til at holde en høj kurs (og stige) i det scenarie... Det i sig selv må et eller andet sted være imponerende - eller farligt, eller begge dele? Jeg ved det ikke, jeg er ikke på nogen måde en haj til aktier

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 8. jan 2026, 00:36

BrianDS skrev:
7. jan 2026, 21:47
Altså min kollegas EV6 var klart bedre end de tilsvarende IONIQ5 jeg prøvede, men Kia EV9 er bare en balje, den er ikke engang køn, og virkelig uinspirerende at køre i, og her blev jeg så overrasket over at man skal trykke på en knap både før man kan køre, men også efter man er stoppet og har forladt bilen, for ellers er den stadig "startet", og skal derfor slukkes på en knap... !
Det skal man også med en BYD medmindre man får det slået fra.
BrianDS skrev:
7. jan 2026, 23:57
Jeg vil jo helst bare være fri for at bruge skærmen til noget som helst der har med kørsel at gøre, jeg er også træt af at klima og sædevarme sidder i skærmen, det flytter sig godt nok ikke, og jeg kan også stemmebetjene det, men som du selv skriver, en knap er bare mere enkel at betjene - altså en dedikeret knap, ikke multifunktionsknapper der kræver noget mere end "muskelhukommelse"...
Synes jeg har læst noget om at EU er ved at lave regler for at visse funktioner osv IKKE LÆNGERE må sidde på en central skærm, men skal kunne betjenes med knapper for netop at undgå at folk konstant skal tage opmærksomheden væk fra vejen.
BrianDS skrev:
Anhængertrækket er "aftageligt", og jeg har virkelig købt ind på det med svingbart træk, jeg kan godt forstå @Watcher har travlt med montering af dem, det er bare mange gange bedre end aftageligt og fast - når man ikke bruger den hele tiden.
Min forrige bil havde fast træk og det gjorde mig faktisk ikke noget. Men min nuværende bil har svingbart og efter jeg har haft det i 1.5 år så hedder min præference nu Svingbart, Fast og så aftageligt som det sidste og mindst ønskværdige. Hvis det er aftageligt så er det lige før jeg hellere vil fravælge det og så finde en uden træk og så selv få monteret svingbart (hvis brugt køb)
BrianDS skrev:
Drivlinje, måske, jeg vil jo så ikke nødvendigvis have de mange kræfter, jeg vil gerne have mere effektivitet, det ville jeg også få i en nyere MEB, eller en lavere... Så ja, drivlinjen er måske bedre, den er bare for mig ikke afgørende bedre.
Tesla er hjernedød hurtigere i optræk, men det er da næsten også deres eneste partytrick.

Prøvekørte en model Y mener jeg det var til Elbils messen i Herning og konen blev køresyg inden for 2 sekunder da vi kom uden for MCH. Jeg kan godt lige at kører hurtigt, men synes det var decideret ubehageligt og fik decideret hovedpine af alt det lort der foregik på skærmen samtidigt med at man sidder og kigger ud af ruderne.

Og jeg plejer nu normalt nok at kunne begå mig med tech :D. Og bevares alle de kameraer osv er da smart nok når man skal manøvrere rundt på en parkeringsplads osv, men når man kører ude på vejen så synes jeg mere det forvirrer end det gør gavn.

Til sammenligning føles G-Klassen "næsten" lige så hurtigt i optræk som Teslaen, men uden at man sidder og får kvalme eller bliver overbebyrdet med inputs man ikke har brug for. Bevares G-Klassen koster så også tilsvarende det samme som 4-5 Teslaer.
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem

Indlæg af Skoulsen » 8. jan 2026, 09:36

Har stadig ikk forstået hvad folk har imod den skærm, og mener at at man skal sidde og trykke på den hele tiden - den seneste uge hvor jeg har kørt ca 1000km, har jeg trykket én gang på skærmen under kørsel for at tænde varmen i bagruden. Ellers er alle indstillinger jo ikke nogen man skal stille på hele tiden.

Plus et par gange for at søge efter en playliste i Spotify - men det går jeg ud fra i os skal.

Og den sammenligning med en Skoda forsikring der er forhandlet til en god pris - og så sammenligne med den dyreste online beregner der kan findes - fint nok man er uenig / ikke kan lide bilen - men kom nu lige..
These users thanked the author Skoulsen for the post (total 2):
JSKristensenakaup
Tesla Model 3 LR

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2026, 10:11

Skoulsen skrev:
8. jan 2026, 09:36
Har stadig ikk forstået hvad folk har imod den skærm, og mener at at man skal sidde og trykke på den hele tiden - den seneste uge hvor jeg har kørt ca 1000km, har jeg trykket én gang på skærmen under kørsel for at tænde varmen i bagruden. Ellers er alle indstillinger jo ikke nogen man skal stille på hele tiden.

Plus et par gange for at søge efter en playliste i Spotify - men det går jeg ud fra i os skal.
Skærmen skal bare ikke bruges til primære funktioner - det er en dårlig løsning når man har bedre løsninger med dedikerede knapper.
Skoulsen skrev:
Og den sammenligning med en Skoda forsikring der er forhandlet til en god pris - og så sammenligne med den dyreste online beregner der kan findes - fint nok man er uenig / ikke kan lide bilen - men kom nu lige..
Sammenligningen er helt reel, det er den samme online beregner til både Skoda og Tesla, og det er samme selskab som jeg bruger til min nuværende, der er ingen snyd, du kan jo se på screenshot at det er stillet op ved siden af hinanden, og samme forudsætninger. Der er i øvrigt ingen mulighed for forhandling hos IDA Forsikring, men når man har nummerplader på, så kan prisen godt være lavere (eller højere), det skriver jeg også ret specifikt.

Så jeg har ikke lavet nogen forhandlinger eller gjort noget dyrere.

Jeg kan så sige det samme om dem der beskriver at Tesla er meget billigere - samlet set, så er det i mit billede ikke nødvendigvis tilfældet - måske lidt, men ikke meget billigere.

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem

Indlæg af Skoulsen » 8. jan 2026, 12:41

Så du mener alle der køre rundt i en Tesla giver 20k +/- fordi en online beregner siger det?

Gir dig ret i de er lidt dyrere end din skoda og mange andre - men slet ikke i den liga der.

Det blir bare hurtig en kedelig debat, når man tager udgangspunkt i sådan noget - og så køre den videre derfra, med tal der ikke er hold i i virkeligheden. Så er det pludselig 1000kr ekstra pr måned osv osv…
Tesla Model 3 LR

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 8. jan 2026, 13:01

Vi skulle give det dobbelte for at forsikre en Tesla, da jeg beregnede via Alka og Next samt GF så helt hen i vejret er det jo ikke.

Vi har en Enyaq, og Tesla med så tæt på samme spec., som muligt, røg noget op over 10k ved alle tre.

Sendt fra min CPH2747 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2026, 13:38

Skoulsen skrev:
8. jan 2026, 12:41
Så du mener alle der køre rundt i en Tesla giver 20k +/- fordi en online beregner siger det?
Det har jeg på ingen måde skrevet, jeg har skrevet hvad prisen er hvis JEG skal forsikre en Tesla med de samme vilkår og samme forsikringsselskab, jeg udelukker ikke at andre vilkår, og/eller andre selskaber kan give en lavere pris.
Skoulsen skrev:
Gir dig ret i de er lidt dyrere end din skoda og mange andre - men slet ikke i den liga der.
For mig er det ikke "lidt dyrere", men meget dyrere, da jeg købte min ENYAQ var prisen knap 3.000 versus 10-12.000 kr for tilsvarende Tesla Model Y - og med de helt store modeller var vi på 15-20.000 kr.

Det er de priser JEG kan få, med de vilkår jeg normalt vil ønske af en forsikring.
Jeg tænker også at hvis jeg valgte en ren ansvarsforsikring med høj selvrisiko, så ville forskellen være minimal.

Så for MIG vil det være enormt meget dyrere i forsikring for en Tesla.
Skoulsen skrev:
Det blir bare hurtig en kedelig debat, når man tager udgangspunkt i sådan noget - og så køre den videre derfra, med tal der ikke er hold i i virkeligheden. Så er det pludselig 1000kr ekstra pr måned osv osv…
Jeg er enig i at det bliver en kedelig debat når det netop er oplægget at det skal være hold i virkeligheden, det er min virkelighed, for det er de priser jeg kan få tilbud på.

Om det så er 1.000 kr/md, eller 500 kr/md, det kan vi godt nuancere, men det vil stadig være en væsentlig større udgift alene rent forsikringsmæssigt.

Det kan så være at Tesla er billigere i indkøb, måske er dæk lidt billigere, eller... I denne dialog har vi kun kigget på indkøb, og så kom jeg til at blande forsikring ind i det, fordi det umiddelbart for mig giver en ret markant forskel, nu lige i dette tilfælde bliver så også sammenlignet en 286 HK Skoda baghjulstræk med en 514 HK Tesla med firehjulstræk, det var noget med at 4x4 versionen var "billig" i indkøb, og derfor blev der tilvalgt 4x4 og 500 HK, og ja, en Standard Range vil dermed også være billigere at forsikre.

Så fuldstændig indrømmet, jeg kan også godt forsikre en Tesla Model Y Standard til cirka 7.500 kr, hvor så Skodaen ender omkring 5.000 kr (selvrisiko er så skruet op til 8.000 kr, og minimum forsikring - med kasko), det er kun 50% ekstra, men der er Teslaen så til gengæld også noget billigere.
ENYAQ 85 og ENYAQ 85 RS er der underligt nok ikke den store forskel på...
Screenshot 2026-01-08 133610.png
Screenshot 2026-01-08 133610.png (132.07 KiB) Vist 444 gange
These users thanked the author BrianDS for the post:
Monze1980

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 8. jan 2026, 15:51

Skoulsen skrev:
Hvis man skal tænde og slukke for spejlvarme, skrue op og ned for AC osv osv osv.
These users thanked the author DangerDane for the post (total 2):
BrianDSjansom
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 8. jan 2026, 17:26

DangerDane skrev:
8. jan 2026, 15:51
Hvis man skal tænde og slukke for spejlvarme, skrue op og ned for AC osv osv osv.
Jeg rører aldrig ved min skærm undtaget Spotify. Det spiller bare. Den eneste knap jeg rører er sprinklervæske. Hader salt på ruden

Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 193 times

Indlæg af Avatar » 8. jan 2026, 17:50

Og jeg ved godt det er med chance for at blive banned, men husk: blodprop og manglende hukommelse.

ID3 Max: 84kWh brutto/ 79kWh netto. WLTP: 564 km
Tesla model 3 LR: 82kWh brutto, 75 kWh netto. WLTP: 750 km

Gennem lommeregneren:
ID.3 Max: 140 Wh/km
Tesla 3 LR: 100 Wh/km

Det er altså alligevel en forskel på 40% på WLTP-forbruget - altså sammenlignelige testresultater.

Begge biler er baghjulstrækkere.

Hvad er det der mangler at blive færdigudviklet/optimeret på elbilerne fra VAG-koncernen?

Jeg er helt enig med BrianDS i absurde forsikringspræmier på T.

/A

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"