Skoda ENYAQ
- Thorvald1973
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 17 times
Re: Skoda ENYAQ
Nu har jeg altså kun haft el-bil i 2 uger... Så det er klart at der er en del ting at vænne sig til, når man går fra en rækkevidde på 900 km og ned til mellem 300 og 400 km. Det er ikke sikkert at det i praksis er et stort problem set henover et år. Så tit kører jeg heller ikke de lange ture i DK og jeg kører slet ikke på skiferie - kører ikke længere sydpå end til Flensborg. Dog har jeg tidligere for en del år siden kørt både til Bryne i Norge, Rygge i Norge (via Sverige) og Malmø. Turen til Bryne i Norge kunne sagtens komme igen, men ellers kører jeg meget sjældent sådanne helt lange ture.
Mvh. civilingeniør; M.Sc.E. Thorvald Johannes Pedersen
Tidligere biler: 2 x Hyundai i30 stationcar diesel, 1 x Hyundai Ioniq plugin hybrid
P.t. nuværende bil: Skoda Enyaq iV80, 2022 model
Tidligere biler: 2 x Hyundai i30 stationcar diesel, 1 x Hyundai Ioniq plugin hybrid
- Thorvald1973
- Helt nyt medlem
Lad det være en snak i den anden tråd, men generelt set er det helt fint for mig kun at lade med 3,7 kW - så længe det virker. Det vigtigste er at lade hjemme, fordi det er for dyrt i længden at lade ude, selvom jeg har en OK hurtiglader i 6-7 minutters gå afstand.HansH skrev: ↑27. jan 2025, 07:45Jeg kan læse andetsteds, at du pt "lever" på en 1-faset 3,7kWh mormorlader. Som så i øvrigt ikke virker ... så kan jeg godt forstå du begynder at blive lidt træt .. haha![]()
Jeg plejer at sige, at hvis jeg ikke havde mulighed for at lade hjemme (på 3 faser!), så havde jeg ikke elbil. Det er for mig en væsentlig del af at praktikaliteten stemmer i hverdagen med elbil.
- These users thanked the author Thorvald1973 for the post:
- HansH
-
BrianDS
- Meget aktiv medlem
- Has thanked: 8072 times
- Been thanked: 2414 times
Ligesom @HansH kan jeg bekræfte forbruget, i 2024 havde jeg et gennemsnit på 5 km/kWh
Om vinteren kan jeg komme helt ned under 250 km på 100% hvis vejret er koldt, vådt og blæsende og med 130 km/t på motorvejen - om sommeren i sydens sol kan den også køre omkring 330-350 km på 100% med 130 km/t, og om sommeren herhjemme med pendling på landevejen er den ofte oppe over 450 km - opgivet har den en rækkevidde på 511 km, det har jeg kun få gange set den vise, men det er sådan det er med elbiler.
@HansH nævner Tesla Model Y, men sammenligner man ENYAQ og Model Y på fx www.spritmonitor.de, så er forskellen ikke så stor, så skal det være markant bedre, så er det Tesla Model 3, Hyundai IONIQ6 og lignende "flade" biler - Volkswagen ID.7 med det store batteri kan også nærme sig 700 km WLTP, og vil være væsentligt mere effektiv end den bil du kører i nu.
Det ændrer dog ikke på at rækkevidden sjældent vil nå WLTP for de fleste, og om vinteren vil det alt andet lige være væsentligt ringere.
Umiddelbart ville jeg ikke bære udgifterne og kompleksiteten med PHEV, så ville jeg hellere have en dieselbil, eller en elbil, men hvis ikke man er klar til elbil, så er det måske bare ikke "endnu"...
Ligesom @HansH, så havde jeg ikke elbil, hvis ikke jeg kunne lade hjemme stort set altid med 11 kW
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Thorvald1973
- Helt nyt medlem
Plugin hybrid bil: For mig var det slet ikke komplekst eller specielt dyrt. Jeg kunne lade hjemme og betaler aconto 300 kr/måned sammen med garagelejen. Erfaringsmæssigt har jeg nok brugt lidt mindre end 300 kr/måned til opladning af den, men ikke meget mindre. Derudover havde den et gennemsnitligt brændstof forbrug over perioden på lidt over 5 år, på 44-45 km/l. Så det kørte supergodt.
El-bil eller ej: Tja - jeg er helt klar til at give den en chance, nu har jeg den jo i 7 måneder, så jeg når også at opleve forår og sommer med varierende køreture. Og så kan det jo være jeg kan se en forbedring i strømforbrug. Men ja, hvis jeg slet ikke kunne oplade den ved min garageplads, ville jeg nok også være mere tøvende med at gå til el-bil. Men boligforeningen har dog sat nogle ladestandere op, som man kan lade med rabat ved via clever - ikke lige på den / de parkeringsplads(er), der er tættest på vores lejlighed, men den næste, vel under 100 m væk. Det koster 2,59 kr/kWh, så vidt jeg kan se. OK har to hurtigladestandere i under 10 minutters gå afstand. Så de to muligheder er der hvis alt andet glipper, men jeg håber dog at få "hjemmeopladning" ved min garageplads - helt enig - det ville være mest praktisk og klar billigst.
El-bil eller ej: Tja - jeg er helt klar til at give den en chance, nu har jeg den jo i 7 måneder, så jeg når også at opleve forår og sommer med varierende køreture. Og så kan det jo være jeg kan se en forbedring i strømforbrug. Men ja, hvis jeg slet ikke kunne oplade den ved min garageplads, ville jeg nok også være mere tøvende med at gå til el-bil. Men boligforeningen har dog sat nogle ladestandere op, som man kan lade med rabat ved via clever - ikke lige på den / de parkeringsplads(er), der er tættest på vores lejlighed, men den næste, vel under 100 m væk. Det koster 2,59 kr/kWh, så vidt jeg kan se. OK har to hurtigladestandere i under 10 minutters gå afstand. Så de to muligheder er der hvis alt andet glipper, men jeg håber dog at få "hjemmeopladning" ved min garageplads - helt enig - det ville være mest praktisk og klar billigst.
- HansH
- Admin
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Når jeg siger at du mister 33% rækkevidde om vinteren i forhold til sommerforbruget, så kan jeg jo følge op med at stille dig i udsigt, at du om sommeren vil opleve 50% længere rækkevidde end om vinteren.Thorvald1973 skrev: ↑27. jan 2025, 12:02... så jeg når også at opleve forår og sommer med varierende køreture. Og så kan det jo være jeg kan se en forbedring i strømforbrug.
Er det ikke forunderligt, og smukt, hvordan matematikken på så vis kan fremstille tingene i et dejligt opmuntrende lys ...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Thorvald1973
- Helt nyt medlem
Hej - som ingeniør er jeg jo nødt til at efterprøve din matematiske påstand: Rækkevidde idag ca. 370 km (f.eks.). 50% længere rækkevidde til sommer, giver så 555 km - hov det kan da vist ikke passe. 33% mindre rækkevidde fra 555 (eller 67% af 555) giver 372 km. Ok - så matematikken passer faktisk godt nok (ligesom med 1,25 for at regne med 25% moms, men gange 0,8, for at regne uden moms). 
- These users thanked the author Thorvald1973 for the post (total 3):
- HansH • KMDTHY • akaup
-
fcjunkies
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 14 times
Brugtprisen begynder at være ok? 334.000 inkl anhængertræk: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... 5d/6455202
- majbom
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 254 times
- Been thanked: 270 times
Ja, hvis den garanti der kan tilkøbes er noget værd, så er det da en fin pris 

//morten
Olibo Green Škoda Enyaq 85 Sportline Advanced 2026
Olibo Green Škoda Enyaq 85 Sportline Advanced 2026
- Monze1980
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 764 times
Men der er gulvtæppe på instrumentbrættet....me no like 
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2401 times
Han mente ikke ‘oplevelsen’, men teknikken. Drivlinjen er mere kompleks og kræver mere vedligehold. Det kan let blive dyrt.Thorvald1973 skrev: ↑27. jan 2025, 12:02Plugin hybrid bil: For mig var det slet ikke komplekst eller specielt dyrt.
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
- Thorvald1973
- Helt nyt medlem
Nå ok, ja hvis man ser det på den måde. Men nu privatleaser jeg, så det er ikke noget jeg tænker på. Og mit gæt er nok også at det ikke er så slemt som det lyder til, uden at jeg har forstand på det.
- torniel
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 63 times
Nu har jeg haft min Enyaq i et år. Jeg har været nogenlunde tilfreds, men det er ikke en bil, der får min puls op. Det forventede jeg heller ikke, da jeg lod mig overtale af regnearkets tal...
Jeg er jo ikke ubekendt med mandagsbiler fra Skoda, og min Enyaq kunne måske blive til et nyt bekendtskab med en mandagsbil... I hvert fald har jeg først i dag fået repareret klimaanlægget, efter samlet set to måneders ventetid på værksted, reservedel og værksted igen. Det var for øvrigt anden omgang med defekt klimaanlæg på bilen. Jeg er ikke imponeret og jeg er glad for, at jeg tilkøbte ekstra garanti.
Andre (mindre) irritationsmomenter, som jeg har oplevet:
• Højre sidespejl har en enkelt gang mistet synkroniseringen.
• Knapperne til børnelås aktiveres af og til utilsigtet ved betjening af ruderne på knapperne i førerdøren (ja, det nok mig, der har fede fingre).
• Af og til får jeg en fejl, der siger at smartphone-integrationen skal tilkøbes.
• En sjælden gang i mellem skal jeg gentage konfigurationen af bilen (infotainment, spejlsynkronisering etc.)
• Genvejen til at slå fartalarm fra er ikke udgivet til biler med software v5.2 (og hvor er jeg dog træt af, at EU skal blande sig i, hvordan jeg vil have min bil konfigureret.)
• Man kan ikke permanent slå SAFE-funktionen fra, så jeg har et par gange låst familien inde.
Men den kører komfortabelt (ikke for fast og støjende) og den er praktisk som familiebil. Sammenligningsgrundlaget er Superb og Kodiaq.
Jeg er jo ikke ubekendt med mandagsbiler fra Skoda, og min Enyaq kunne måske blive til et nyt bekendtskab med en mandagsbil... I hvert fald har jeg først i dag fået repareret klimaanlægget, efter samlet set to måneders ventetid på værksted, reservedel og værksted igen. Det var for øvrigt anden omgang med defekt klimaanlæg på bilen. Jeg er ikke imponeret og jeg er glad for, at jeg tilkøbte ekstra garanti.
Andre (mindre) irritationsmomenter, som jeg har oplevet:
• Højre sidespejl har en enkelt gang mistet synkroniseringen.
• Knapperne til børnelås aktiveres af og til utilsigtet ved betjening af ruderne på knapperne i førerdøren (ja, det nok mig, der har fede fingre).
• Af og til får jeg en fejl, der siger at smartphone-integrationen skal tilkøbes.
• En sjælden gang i mellem skal jeg gentage konfigurationen af bilen (infotainment, spejlsynkronisering etc.)
• Genvejen til at slå fartalarm fra er ikke udgivet til biler med software v5.2 (og hvor er jeg dog træt af, at EU skal blande sig i, hvordan jeg vil have min bil konfigureret.)
• Man kan ikke permanent slå SAFE-funktionen fra, så jeg har et par gange låst familien inde.
Men den kører komfortabelt (ikke for fast og støjende) og den er praktisk som familiebil. Sammenligningsgrundlaget er Superb og Kodiaq.
Mvh.
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
- KMDTHY
- Admin
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 942 times
- Been thanked: 552 times
Lyder da næsten til man skal være glad for den gamle 3.x software 
Min er produceret september 2022 og nu kørt 120.000 km.. jeg har 7-9-13 ingen problemer haft… endnu…
Min er produceret september 2022 og nu kørt 120.000 km.. jeg har 7-9-13 ingen problemer haft… endnu…
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 550.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
Syndicate
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: 7100 Vejle
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 202 times
Nogen der har stænklapper monteret, og kan fortælle om det har været en forbedring, i forhold til en mindre beskidt bil? 
2021 Skoda Enyaq 80
- HansH
- Admin
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Altså ...... godt nok ikke en Eny jo, men jeg monterede det på vores e-Golf da vi havde haft den et par mdr.
Den er verdensmester i at snavse sig til på bagenden sådan en Golfy, og jeg håbede i mit stille sind på at det kunne hjælpe på sagen.
Og det må jeg bare konstatere at det ikke gør. Den bliver, så vidt jeg kan se, akkurat lige så beskidt, lige så hurtigt som den gjorde inden stænklapperne.
Min konklusion er således at de kun hjælper yderst minimalt. Og jeg har lidt en mistanke om at det kunne være det samme på en Enyaq.
Den er verdensmester i at snavse sig til på bagenden sådan en Golfy, og jeg håbede i mit stille sind på at det kunne hjælpe på sagen.
Og det må jeg bare konstatere at det ikke gør. Den bliver, så vidt jeg kan se, akkurat lige så beskidt, lige så hurtigt som den gjorde inden stænklapperne.
Min konklusion er således at de kun hjælper yderst minimalt. Og jeg har lidt en mistanke om at det kunne være det samme på en Enyaq.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
-
Syndicate
- Aktiv medlem
Mange tak Hans.HansH skrev: ↑12. sep 2025, 07:03Altså ...... godt nok ikke en Eny jo, men jeg monterede det på vores e-Golf da vi havde haft den et par mdr.
Jeg gemmer pengene til noget andet

2021 Skoda Enyaq 80
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2401 times
Man skal ikke købe stænkklapper for at skåne bagsmækken. Dine paneler langs med bilen bliver langsomt sandblæst, hvis ikke der er stænkklapper foran og bagi mindsker du risikoen for at skyde med sten, til gene for bagvedkørende forruders ve og vel.
Min gamle Corolla har fra ny kun haft stænkklapper bagi. Panelerne var slidt ned til grundfarven hen til midt på førerdøren pgra. de har manglet foran.
Min gamle Corolla har fra ny kun haft stænkklapper bagi. Panelerne var slidt ned til grundfarven hen til midt på førerdøren pgra. de har manglet foran.
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
Hallas
- Medlem
- Has thanked: 650 times
- Been thanked: 317 times
Har stænkklapper for og bag,,tror ikke man kan generalisere om det virker, fordi der er en E golf der sviner uagtet stænkklapper. 
Vores fik efter 14 dage monteret og der var betydelig forskel. Der er også noget i forbindelse med opbygning af underdel fra skærmkant. Som gaselle er inde på, er der fordele ved dem. Men nogle kan ikke lide udseendet

Vores fik efter 14 dage monteret og der var betydelig forskel. Der er også noget i forbindelse med opbygning af underdel fra skærmkant. Som gaselle er inde på, er der fordele ved dem. Men nogle kan ikke lide udseendet

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
-
Syndicate
- Aktiv medlem
Gode betragtninger @GaSelle og @Hallas .
Tak for jeres inputs
Jeg har sendt en bestilling afsted på 4 stænklapper.
Tak for jeres inputs

Jeg har sendt en bestilling afsted på 4 stænklapper.
2021 Skoda Enyaq 80
-
Syndicate
- Aktiv medlem
Nogle med erfaringer med "Hætte til bakkamera", på Skoda Enyaq, for et endnu bedre billede om aftenen, grundet at refleksioner fra lys, skulle mindskes?
https://paje.shop/forside/183-vw-id4-sk ... aette.html
2021 Skoda Enyaq 80
-
allannissen
- Nyt medlem
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 84 times
Monterede tilsvarende på vores Octavia, den er nemlig også hårdt ramt af lys fra nummerplade belysningen. Det er en markant forbedring, så bare put i kurv.Syndicate skrev: ↑20. jan 2026, 01:29Nogle med erfaringer med "Hætte til bakkamera", på Skoda Enyaq, for et endnu bedre billede om aftenen, grundet at refleksioner fra lys, skulle mindskes?
- These users thanked the author allannissen for the post:
- Syndicate
-
Syndicate
- Aktiv medlem
Mange tak for hurtig feedback Allanallannissen skrev: ↑20. jan 2026, 01:49Monterede tilsvarende på vores Octavia, den er nemlig også hårdt ramt af lys fra nummerplade belysningen. Det er en markant forbedring, så bare put i kurv.
Det er værdsat!
2021 Skoda Enyaq 80
- Thorvald1973
- Helt nyt medlem
Umiddelbart har jeg nu ikke lagt mærke til at det er et problem. Jeg synes det er værre med opsprøjt af beskidt vand o.lign. især her om vinteren. Spørgsmålet er om hætten beskytter mod opsprøjt - måske ikke så meget, på den måde den sidder. Fordi den skal jo heller ikke skærme mod kamerarets billedvinkel.
- These users thanked the author Thorvald1973 for the post (total 2):
- Syndicate • majbom
-
Syndicate
- Aktiv medlem
Jeg er enig med dig, i at det hurtigt bliver beskidt af opsprøjtThorvald1973 skrev: ↑20. jan 2026, 05:03Umiddelbart har jeg nu ikke lagt mærke til at det er et problem. Jeg synes det er værre med opsprøjt af beskidt vand o.lign. især her om vinteren. Spørgsmålet er om hætten beskytter mod opsprøjt - måske ikke så meget, på den måde den sidder. Fordi den skal jo heller ikke skærme mod kamerarets billedvinkel.
Man kan jo håbe, at hætten kunne beskytte en my mod dette!
- These users thanked the author Syndicate for the post:
- Thorvald1973
2021 Skoda Enyaq 80
- KMDTHY
- Admin
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 942 times
- Been thanked: 552 times
Ser dog ikke noget problem. I er med på der er sprinkler til bakkamera, ikke? 
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 550.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 1347 times
- Kontakt:
De hjælper de hætter for lyset fra nummerpladen fucker billedet op om aften.. samme på id4,5 samt q4
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
- Thorvald1973
- Helt nyt medlem
Nej, det er jeg ikke med på. Hvordan aktiverer man det? Kører det sammen med, hvis man sprinkler på forruden - eller bagruden?
-
Morten Hedensted
- Medlem
- Has thanked: 1759 times
- Been thanked: 485 times
BagrudenThorvald1973 skrev: Nej, det er jeg ikke med på. Hvordan aktiverer man det? Kører det sammen med, hvis man sprinkler på forruden - eller bagruden?
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
-
Morten Hedensted
- Medlem
- Has thanked: 1759 times
- Been thanked: 485 times
Og bilen skal stå i bakgear så kamera er tændt.Thorvald1973 skrev: Nej, det er jeg ikke med på. Hvordan aktiverer man det? Kører det sammen med, hvis man sprinkler på forruden - eller bagruden?
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2023 VW ID. Buzz Style
- Thorvald1973
- Helt nyt medlem
Nå ok, det var jeg ikke klar over. Men så kan man jo i princippet lige så godt tørre bak kameraret af med en klud. Men det skal da prøves næste gang, for at se om det virker.