Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4976
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4487 times
- Been thanked: 1967 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Godt.. Så kan man sove trygt om natten.. eller..
Det er jo bare for sjovt
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2430
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 206 times
- Been thanked: 854 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har ikke et behov for, at min boks er smart som sådan, så hvis den blot ikke er total bricked, men stadig kan styres lokalt via Bluetooth, så er den rigelig fin til mig. En app er dog ikke mere fremtidssikker end at iOS 18 kunne gå hen og smadre den, og hvis udviklerholdet er sendt hjem, så er man jo fucked alligevel.
Jeg er ikke bekymret for sikkerheden i den - det er ikke dét miseren går på. Det er udelukkende deres tekniske beskrivelse, som er noget hø, og som de ikke kan fikse på nuværende tidspunkt. Dermed har de nok skidt for meget i nælderne til at den nuværende løsning kan sælges fremadrettet.
Jeg er ikke bekymret for sikkerheden i den - det er ikke dét miseren går på. Det er udelukkende deres tekniske beskrivelse, som er noget hø, og som de ikke kan fikse på nuværende tidspunkt. Dermed har de nok skidt for meget i nælderne til at den nuværende løsning kan sælges fremadrettet.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
-
- Medlem
- Indlæg: 1163
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 161 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er jo suverænt hvis min lader når at blive outdated inden jeg tager den i brug
Jeg har en RFID brik til min - Burde jeg så ikke kunne starte en session selvom den ikke har cloud forbindelse? Sådan forstår jeg det umiddelbart. Men det er selvfølgelig ikke den form for funktionalitet der har fået mig til at købe en "smart" lader.
Jeg har en RFID brik til min - Burde jeg så ikke kunne starte en session selvom den ikke har cloud forbindelse? Sådan forstår jeg det umiddelbart. Men det er selvfølgelig ikke den form for funktionalitet der har fået mig til at købe en "smart" lader.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4976
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4487 times
- Been thanked: 1967 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvis det er i forhold til min kommentar, er den alene på at beskeden Hans har fået selvfølgelig er god og sikkert reel.. men de er under konkursbehandling (eller kommer det meget snart), så al udvikling er nok halvdødt.. Så gode intentioner er gode, men..TorbenRasmussen skrev: ↑25. apr 2023, 12:17Jeg har ikke et behov for, at min boks er smart som sådan, så hvis den blot ikke er total bricked, men stadig kan styres lokalt via Bluetooth, så er den rigelig fin til mig. En app er dog ikke mere fremtidssikker end at iOS 18 kunne gå hen og smadre den, og hvis udviklerholdet er sendt hjem, så er man jo fucked alligevel.
Jeg er ikke bekymret for sikkerheden i den - det er ikke dét miseren går på. Det er udelukkende deres tekniske beskrivelse, som er noget hø, og som de ikke kan fikse på nuværende tidspunkt. Dermed har de nok skidt for meget i nælderne til at den nuværende løsning kan sælges fremadrettet.
Det er jo bare for sjovt
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13419
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3281 times
- Been thanked: 4645 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Korrekt.
Men det kræver at din ladeboks ikke er styret af 3. parts app såsom Monta.
Når 3. parts app har kontrollen, så autentikerer boksen op mod skyen for at finde den nøgle den er blevet præsenteret for.
Deroppe vil den ikke finde noget, hvis du står og bipper dit dankort eller din RFID key på boksen ... for de data er gemt lokalt i boksens egen memory.
Så for at få den til at bruge lokal database, skal den først afkobles fra Monta eller whatever 3. parts app.
Jeg har ikke prøvet det. Men det er sådan jeg forstår de(n) forklaring(er) fra deres FAQ som jeg linkede til i går.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 10. apr 2015, 09:15
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvilket giver meget god mening i forhold til at opbygge en bæredygtig forretningsmodel.HansH skrev: ↑25. apr 2023, 10:26FWIW; svar fra Easee support på min forespørgsel om hvordan vi er stillet hvis backend går sort.
We have been working for a while now to implement a local API, which will allow users to connect to our charger without relying on our cloud service.
Additionally, we are also working on the possibility of connecting directly to the charger via Bluetooth.
We expect both of these connection options to be available during the summer, which means that users will no longer need our cloud service to control the charger
This work is done in either way and the ongoing situation is not the reason for us implementing these two features.
Lige nu sælger de en boks og leverer en gratis Cloud service, som helt sikkert har en cost for dem. Den kører i AWS, hvilket gør den stabil, men ikke billig.
De er tvunget til forsat at levere en Cloud services, da deres produkt ikke er meget værd uden, men hvis de tillader offline funktionalitet, så kan de fjerne den gratis cloud service og erstatte den af en ny abonnementsbaseret service.
Mit bud er det starter med en ramp up, hvor de første 6 måneder er gratis og derefter koster det fx. 19-29kr om måneden.
Så har du en recurring revenue forretning på 15-20 million per måned.
Såfremt de går konkurs, så er mit bud at der kommer en Easee 2.0 i et nyt selskab, som er godkendt, hvor cloud servicen kan tilkøbes for brugere at Easee 1.0 enheder.
---
Mvh
Ralph
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2066
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Yes yes
Jeg er mere bekymret for det sikkerhedsmæssige i laderen. Eftersom både Sverige og Norges sikkerhedsstyrelse har blacklisted den, så må der være noget om snakken.
Men igen, Sveriges påpeger den ikke opfylder nogen EU mål. EU mål kan være ganske urimelige (krumme agurker, slukket baglys osv) så måske det bare er en storm i et glas vand
Men eftersom de har solgt over 250.000 af laderne, så satser jeg på at læse i nyhederne om folk der er døde og huse der er brændt ned pga en Easee lader, før jeg selv får et nap over nallerne.
Videre
Kør og vær glad 🛻
-
- Medlem
- Indlæg: 1211
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 817 times
- Been thanked: 714 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der blev tidligere nævnt fra myndighederne (kan ikke huske om det var Norge eller Sverige) at man ikke havde kendskab ti lder var sket uheld med laderne.donfetaful skrev: ↑25. apr 2023, 14:30Yes yes
Jeg er mere bekymret for det sikkerhedsmæssige i laderen. Eftersom både Sverige og Norges sikkerhedsstyrelse har blacklisted den, så må der være noget om snakken.
Men igen, Sveriges påpeger den ikke opfylder nogen EU mål. EU mål kan være ganske urimelige (krumme agurker, slukket baglys osv) så måske det bare er en storm i et glas vand
Men eftersom de har solgt over 250.000 af laderne, så satser jeg på at læse i nyhederne om folk der er døde og huse der er brændt ned pga en Easee lader, før jeg selv får et nap over nallerne.
Videre
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2066
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 252 times
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2430
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 206 times
- Been thanked: 854 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ifølge https://ing.dk/artikel/norsk-ladeboks-f ... en-livline er den tekniske løsning de har valgt fin nok, men dokumentationen halter på et niveau, som ikke længere står til at redde. Dvs. den nuværende boks vil nok udgå og en ny må til, hvis de fortsat vil sælge et produkt.
Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret, men det skulle ikke undre mig, hvis den kræver adgang til skyen uanset om du bruger 3. part app eller ej. Dit RFID-tag skal stadig godkendes og hvem siger, at det er lagret lokalt?
Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret, men det skulle ikke undre mig, hvis den kræver adgang til skyen uanset om du bruger 3. part app eller ej. Dit RFID-tag skal stadig godkendes og hvem siger, at det er lagret lokalt?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1391
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 400 times
- Been thanked: 480 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er sgu lidt glad for det blev en Zaptec Go vi får installeret indenfor de næste uges tid (forhåbentligt).
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13419
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3281 times
- Been thanked: 4645 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Okay.. Så ville det g.o.d.t n.o.k være en major bummer at anvise det som en workaround på en "død sky" ... hvis det alligevel kræver skyenTorbenRasmussen skrev: ↑25. apr 2023, 14:41Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret, men det skulle ikke undre mig, hvis den kræver adgang til skyen uanset om du bruger 3. part app eller ej. Dit RFID-tag skal stadig godkendes og hvem siger, at det er lagret lokalt?
Den workaround giver kun mening når boksen er *totalt* afkoblet fra omverdenen (altså bortset fra elnettet).
Og derfor kan jeg kun konkludere at RFID data må være persisteret lokalt på boksen.
Ellers ville det hele jo være det rene nonsens.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2430
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 206 times
- Been thanked: 854 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Men tales der ikke her om den fremtidige løsning. Ikke den nuværende.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13419
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3281 times
- Been thanked: 4645 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du skrev : Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret..TorbenRasmussen skrev: ↑25. apr 2023, 15:01Men tales der ikke her om den fremtidige løsning. Ikke den nuværende.
pt. == Jeg antog du mente den nuværende. Altså hvad der er muligt i skrivende stund hvis backend går kold i dette sekund.
Fremtidig løsning går jo på at kunne betjene boksen via lokalt API og BT forbindelse, dvs peer-to-peer direkte fra mobilos til boks, som jeg forstår supporterens svar.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6289
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2138 times
- Been thanked: 708 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Lige nu er jeg glad for min clever
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Medlem
- Indlæg: 1211
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 817 times
- Been thanked: 714 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
For en gang skyld er Clever ikke den "dumme"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 27 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har haft min easee lader i 1,5 år, og den fungerer perfekt. Hvis der var alvorlige problemer med den, sikkerhedsmæssigt, så var der nok meldt om diverse uheld/ulykker, men jeg har ikke hørt om nogle endnu
Og jeg er ikke spor urolig for, at den pludselig ikke fungerer til mit brug, og der kommer nok også en løsning mht. styring af boksen uden cloud. Så indtil videre, går jeg bare rundt, i min naivitet, og er glad for min easee lader.
Og jeg er ikke spor urolig for, at den pludselig ikke fungerer til mit brug, og der kommer nok også en løsning mht. styring af boksen uden cloud. Så indtil videre, går jeg bare rundt, i min naivitet, og er glad for min easee lader.
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2430
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 206 times
- Been thanked: 854 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi taler måske forbi hinanden, men hvorfra ved du, at fallback pt. er en lokal RFID?HansH skrev: ↑25. apr 2023, 15:04Du skrev : Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret..TorbenRasmussen skrev: ↑25. apr 2023, 15:01Men tales der ikke her om den fremtidige løsning. Ikke den nuværende.
pt. == Jeg antog du mente den nuværende. Altså hvad der er muligt i skrivende stund hvis backend går kold i dette sekund.
Fremtidig løsning går jo på at kunne betjene boksen via lokalt API og BT forbindelse, dvs peer-to-peer direkte fra mobilos til boks, som jeg forstår supporterens svar.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13419
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3281 times
- Been thanked: 4645 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Fra informationerne i links i denne post .... viewtopic.php?p=1879437#p1879437TorbenRasmussen skrev: ↑25. apr 2023, 19:38Vi taler måske forbi hinanden, men hvorfra ved du, at fallback pt. er en lokal RFID?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2430
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 206 times
- Been thanked: 854 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ahh. Så du siger, at jeg sad ovenpå den og derfor så jeg den ikke…?
- These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
- HansH
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4976
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4487 times
- Been thanked: 1967 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det sagde hun også igår….?
- These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
- Korreborg • Passatg 3c • Morten Hedensted
Det er jo bare for sjovt
-
- Medlem
- Indlæg: 1163
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 161 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg slog monta styringen fra fordi jeg fik beskeder om at laderen var utilgængelig en gang imellem - Og det gad jeg ikke høre på når jeg nu ikke har nogen bil at lade.HansH skrev: ↑25. apr 2023, 13:08
Korrekt.
Men det kræver at din ladeboks ikke er styret af 3. parts app såsom Monta.
Når 3. parts app har kontrollen, så autentikerer boksen op mod skyen for at finde den nøgle den er blevet præsenteret for.
Deroppe vil den ikke finde noget, hvis du står og bipper dit dankort eller din RFID key på boksen ... for de data er gemt lokalt i boksens egen memory.
Så for at få den til at bruge lokal database, skal den først afkobles fra Monta eller whatever 3. parts app.
Jeg har ikke prøvet det. Men det er sådan jeg forstår de(n) forklaring(er) fra deres FAQ som jeg linkede til i går.
Så for nuværende kan jeg starte en session fra appen eller med min RFID key. Jeg er faktisk ikke klar over om man kan logge på boksen og slå 4G modemmet fra, for hvis man kan vil jeg kunne teste det. Alternativt må jeg pakke den ind i sølvpapir
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1689 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har i dag ladet elbilen til 100%, og da det også er lige inden månedsskifte, så har jeg forsøgt at lave en beregning på hvad det har kostet at køre i elbilen.
*** Med forbehold for de usikkerheder der er i målinger, priser, osv. ***
Ingen abonnementer, ingen mulighed for refusion, bare opladning hjemme + minimalt ude.
---------------------------
April måned har været billig selvom tre ting har påvirket
- Påsken hvor der naturligvis ikke var nogen pendling og vi var hjemme.
- Vi har fået lavet epoxy i garagen, det medførte lidt flere hjemmearbejdsdage + opladning ude
- et par sygedage gav også lidt mindre pendling.
Så april 2023 knap 270 kr og et gennemsnit på 1,45 kr/kWh
Forbrug hjemme: 121 kWh = 103,38 kr
Forbrug ude: 64 kWh = 165,76 kr (Clever Link)
---------------------------
Jeg har ikke fået noteret kilometer for hver opladning som jeg ellers gjorde ved dieselbilen, men jeg lader jo heller ikke op til 100% som jeg tankede dieselbilen, men lige denne gang, så har jeg 100% og månedsskæring
Bilen har nu kørt 24879 km siden jeg købte den, og der er brugt 5.843 kWh, og det har kostet 12.670 kr (heraf 50 kWh gratis + bilen var ladet 100% da jeg hentede den)
Det svarer til:
- 4,26 km/kWh (da jeg opgjorde det cirka samme tid sidste år var jeg under 4 km/kWh, så der er en forbedring)
- 0,51 kr/km
Og sammenlignet med Clever med energitillæg, 699 kr/md osv., så ville det have kostet mit 0,65 kr/km at have Clever, såfremt al opladning ville være foretaget på Clevers ladenetværk, og jeg havde haft Clever Power (abonnement på Power ikke indregnet)
Er det besparelsen værd i forhold til besværet? Måske, måske ikke, det havde nok været nemmere.
I forhold til Power vs ikke Power, så kan man spare 100 kr/md med krav om at være koblet på Clevers Intelligente opladning (det lyder til alle får det krav nu)
Jeg har ladet billigere end tilbagebetalingssatsen 14 ud af 17 måneder, men kun i 6 ud af 17 måneder ville det kunne betale sig i forhold til besparelsen på de 100 kr - og det var i sommeren 2022, hvor priserne virkelig stak af, men gennemsnitligt, trukket godt op af august 2022, ville det have sparet cirka 100 kr/md ved at lade billigst muligt, så alt i alt ville det gå lige op med Clever Power rabatten.
Havde jeg så kunnet få refusion fx ved looad.dk (49 kr/md indregnet) som har givet et tilskud i slutningen af 2022 og også i første halvår 2023, så ville det have kostet 0,33 kr/km hjemme, der ville ikke være en eneste måned hvor Clever ville være billigere
Med opladning ude som i dag, ville det være løbet op i 0,37 kr/kWh
Mit forbrug har ændret sig siden jeg fik bilen, i starten lå det på 200-300 kWh, nu ligger det i gennemsnit på 400 kWh, men svinger typisk imellem 350 og 450 kWh, april måned skiller sig derfor ud med et lavt forbrug - det samme vil sandsynligvis ske for forbruget hjemme i ferier (enten fordi jeg ikke kører så meget, eller hvis jeg ikke er hjemme, så lader jeg formodentlig andre steder), jeg har ikke været over 500 kWh på en måned (endnu)
Hvad lærer jeg så af det?
- Clever er ikke nødvendigvis billigt, slet ikke hvis forbruget er lavt, Clever er den nemme løsning
- Det er trods høj pris på el hjemme stadig billigere i gennemsnit end Clever, men manglende refusion udfordrer det
- Kan man få refusion, så skal forbruget være noget højere før Clever eventuelt vil give mening.
- Prisen på at køre elbil i rent forbrug ligger næsten helt præcist på hvad min tidligere dieselbil kostede (før priserne stak af)
- Forbruget i elbilen går den rigtige vej, men forbruget er stadig højere end det elbilen selv påstår (ligesom alle andre biler, forskellen er bare lidt større her end jeg er vant til (bilen siger 5,15 km/kWh))
- Det er stadig meget nemmere at regne ud hvad det koster at køre i fossilbil
*** Med forbehold for de usikkerheder der er i målinger, priser, osv. ***
Ingen abonnementer, ingen mulighed for refusion, bare opladning hjemme + minimalt ude.
---------------------------
April måned har været billig selvom tre ting har påvirket
- Påsken hvor der naturligvis ikke var nogen pendling og vi var hjemme.
- Vi har fået lavet epoxy i garagen, det medførte lidt flere hjemmearbejdsdage + opladning ude
- et par sygedage gav også lidt mindre pendling.
Så april 2023 knap 270 kr og et gennemsnit på 1,45 kr/kWh
Forbrug hjemme: 121 kWh = 103,38 kr
Forbrug ude: 64 kWh = 165,76 kr (Clever Link)
---------------------------
Jeg har ikke fået noteret kilometer for hver opladning som jeg ellers gjorde ved dieselbilen, men jeg lader jo heller ikke op til 100% som jeg tankede dieselbilen, men lige denne gang, så har jeg 100% og månedsskæring
Bilen har nu kørt 24879 km siden jeg købte den, og der er brugt 5.843 kWh, og det har kostet 12.670 kr (heraf 50 kWh gratis + bilen var ladet 100% da jeg hentede den)
Det svarer til:
- 4,26 km/kWh (da jeg opgjorde det cirka samme tid sidste år var jeg under 4 km/kWh, så der er en forbedring)
- 0,51 kr/km
Og sammenlignet med Clever med energitillæg, 699 kr/md osv., så ville det have kostet mit 0,65 kr/km at have Clever, såfremt al opladning ville være foretaget på Clevers ladenetværk, og jeg havde haft Clever Power (abonnement på Power ikke indregnet)
Er det besparelsen værd i forhold til besværet? Måske, måske ikke, det havde nok været nemmere.
I forhold til Power vs ikke Power, så kan man spare 100 kr/md med krav om at være koblet på Clevers Intelligente opladning (det lyder til alle får det krav nu)
Jeg har ladet billigere end tilbagebetalingssatsen 14 ud af 17 måneder, men kun i 6 ud af 17 måneder ville det kunne betale sig i forhold til besparelsen på de 100 kr - og det var i sommeren 2022, hvor priserne virkelig stak af, men gennemsnitligt, trukket godt op af august 2022, ville det have sparet cirka 100 kr/md ved at lade billigst muligt, så alt i alt ville det gå lige op med Clever Power rabatten.
Havde jeg så kunnet få refusion fx ved looad.dk (49 kr/md indregnet) som har givet et tilskud i slutningen af 2022 og også i første halvår 2023, så ville det have kostet 0,33 kr/km hjemme, der ville ikke være en eneste måned hvor Clever ville være billigere
Med opladning ude som i dag, ville det være løbet op i 0,37 kr/kWh
Mit forbrug har ændret sig siden jeg fik bilen, i starten lå det på 200-300 kWh, nu ligger det i gennemsnit på 400 kWh, men svinger typisk imellem 350 og 450 kWh, april måned skiller sig derfor ud med et lavt forbrug - det samme vil sandsynligvis ske for forbruget hjemme i ferier (enten fordi jeg ikke kører så meget, eller hvis jeg ikke er hjemme, så lader jeg formodentlig andre steder), jeg har ikke været over 500 kWh på en måned (endnu)
Hvad lærer jeg så af det?
- Clever er ikke nødvendigvis billigt, slet ikke hvis forbruget er lavt, Clever er den nemme løsning
- Det er trods høj pris på el hjemme stadig billigere i gennemsnit end Clever, men manglende refusion udfordrer det
- Kan man få refusion, så skal forbruget være noget højere før Clever eventuelt vil give mening.
- Prisen på at køre elbil i rent forbrug ligger næsten helt præcist på hvad min tidligere dieselbil kostede (før priserne stak af)
- Forbruget i elbilen går den rigtige vej, men forbruget er stadig højere end det elbilen selv påstår (ligesom alle andre biler, forskellen er bare lidt større her end jeg er vant til (bilen siger 5,15 km/kWh))
- Det er stadig meget nemmere at regne ud hvad det koster at køre i fossilbil
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 4):
- HansH • Passatg 3c • DanielB12 • xbn
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1177
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 274 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@BrianDS omkring de 4,26 vs 5,15 km/kWh, er der så ladetab og evt strøm til forvarmning med i det første tal?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1689 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
De 4,26 km/kWh inkluderer alt forbrug, altså alle kilowatttimer ladet, dog har jeg taget højde for at min lader herhjemme har en lille upræcision i målingen, ellers ville det se lidt værre ud (så ville jeg ramme 4 km/kWh)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1391
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 400 times
- Been thanked: 480 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@BrianDS hvordan kan det være du ikke har valgt at kunne få refusion?
Du nævner selv Looad, som koster 49,-/måned ofr refusion. Der skal ikke supermeget ladning til, før det kan betale sig, skal der?
Du nævner selv Looad, som koster 49,-/måned ofr refusion. Der skal ikke supermeget ladning til, før det kan betale sig, skal der?
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1177
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 274 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, og de 5,15 er kun det som bilen registrerer under kørslen ikke?
-
- Medlem
- Indlæg: 754
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 65 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg antager det er fordi man kun kan få refusion hvis man ikke har elopvarmet bolig/solpaneler og derfor får afgift refusion den vej.
Jeg har selv looad - de giver 30 øre tilbage pr kWh, så det er 49 / 0.30 = 163kWh man skal over for at det er en positiv forretning. Men det er ikke alverden det løber op i - jeg lader omkring 400-450kWh på måned, så jeg får 70-80 kr tilbage eller noget i den stil.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6135
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6577 times
- Been thanked: 1689 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Præcisxbn skrev: ↑30. apr 2023, 20:13Ja, og de 5,15 er kun det som bilen registrerer under kørslen ikke?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK