ELDRUP kommisionen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af AU-R8 » 7. sep 2020, 13:17

Har heller ikke lige fået med hvad der sker med reg afgift på de forskellige type biler.
Kan det med afgift på benzin diesel og Co2 per år var der lige noget om.

PhillOS
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af PhillOS » 7. sep 2020, 14:01

Sig mig hvad fanden ryger de derinde?!
Det var da den mest ligegyldige omgang tomgangs snak jeg længe har hørt.

Jeg er efterhånden kommet til det punkt hvor jeg syntes at roadpricing egentlig lyder som bedste ide med følgende
  • Afskaf/sænk registrerings afgiften voldsomt på grønne biler.
  • Lad reg. afgiften forblive som nu for dinosaurblod's-biler.
  • Indfør roadpricing, så man istedet betaler for at bruge bilen frem for at anskaffe den.
Nogle af deres forslag vil med min halvdårlige matematik give afgifter for eksempelvis min GTI på mellem 40-50.000kr om året pga Co2 udledning :mrgreen:

Som mange andre er jeg 100% klar til el-bil.. når jeg kan lade den med ny energi med samme nemhed som jeg kan med min fossilbrændstof bil idag. Indtil da kan de sutte min..... Fix infrastrukturen til de el-biler for alle os der bor i lejligheder, og gør det økonomisk attraktivt, så skal de se.. alle køber el-biler.
.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af AU-R8 » 7. sep 2020, 14:12

PhillOS skrev:
7. sep 2020, 14:01
Sig mig hvad fanden ryger de derinde?!
Det var da den mest ligegyldige omgang tomgangs snak jeg længe har hørt.

Jeg er efterhånden kommet til det punkt hvor jeg syntes at roadpricing egentlig lyder som bedste ide med følgende
  • Afskaf/sænk registrerings afgiften voldsomt på grønne biler.
  • Lad reg. afgiften forblive som nu for dinosaurblod's-biler.
  • Indfør roadpricing, så man istedet betaler for at bruge bilen frem for at anskaffe den.
Nogle af deres forslag vil med min halvdårlige matematik give afgifter for eksempelvis min GTI på mellem 40-50.000kr om året pga Co2 udledning :mrgreen:

Som mange andre er jeg 100% klar til el-bil.. når jeg kan lade den med ny energi med samme nemhed som jeg kan med min fossilbrændstof bil idag. Indtil da kan de sutte min..... Fix infrastrukturen til de el-biler for alle os der bor i lejligheder, og gør det økonomisk attraktivt, så skal de se.. alle køber el-biler.
Roadpricing er kun muligt med nummerplade genkendelse, dims i bilen kan alle snyde med.
Hvis folk kører uden nummerplade kan de jo nuppes i kontroller.
Der er kun stadig et problem.
Janteloven. En Ferrari eller lign der kun luftes i weekend i godt vejr bliver jo for billig til at de Røde kan acceptere det.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 7. sep 2020, 14:21

Såvidt jeg kan se, står der intet om registreringsafgift nogen steder. Udelukkende ejerafgift og brændstofsafgifter. Det er lidt besynderligt. Håber nogle journalister får dykket grundigt ned i det, ellers er det da den største omgang narrefisse ever.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3409
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 581 times
Been thanked: 877 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Korreborg » 7. sep 2020, 14:31

Dakota skrev:Såvidt jeg kan se, står der intet om registreringsafgift nogen steder. Udelukkende ejerafgift og brændstofsafgifter. Det er lidt besynderligt. Håber nogle journalister får dykket grundigt ned i det, ellers er det da den største omgang narrefisse ever.
Afgiften skal være den samme som nu, da der fra politikkernes side ikke var lagt op til en ændring af deres tilgang til registreringsafgiften.

Men de anbefaler en øget afgift, med er tillæg efter hvor stor co2 udledningen er.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4487 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 7. sep 2020, 15:02

Korreborg skrev:
7. sep 2020, 14:31
Dakota skrev:Såvidt jeg kan se, står der intet om registreringsafgift nogen steder. Udelukkende ejerafgift og brændstofsafgifter. Det er lidt besynderligt. Håber nogle journalister får dykket grundigt ned i det, ellers er det da den største omgang narrefisse ever.
Afgiften skal være den samme som nu, da der fra politikkernes side ikke var lagt op til en ændring af deres tilgang til registreringsafgiften.

Men de anbefaler en øget afgift, med er tillæg efter hvor stor co2 udledningen er.
Ikke øget - de vil erstatte afgifts-regnemetoden der omhandler km/l med CO2-udledning.
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 7. sep 2020, 15:36

Korreborg skrev:
7. sep 2020, 14:31
Dakota skrev:Såvidt jeg kan se, står der intet om registreringsafgift nogen steder. Udelukkende ejerafgift og brændstofsafgifter. Det er lidt besynderligt. Håber nogle journalister får dykket grundigt ned i det, ellers er det da den største omgang narrefisse ever.
Afgiften skal være den samme som nu, da der fra politikkernes side ikke var lagt op til en ændring af deres tilgang til registreringsafgiften.

Men de anbefaler en øget afgift, med er tillæg efter hvor stor co2 udledningen er.
Mener du at Eldrupkommissionen foreslår at der ikke pilles ved den planlagt registreringsafgiftsstigning på elbiler? Det lyder usandsynligt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4487 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 7. sep 2020, 15:41

Det virker slet ikke til, at de har berørt det emne. Men der kommer jo en follow Up-rapport inden udgangen af 2020...
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 723 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 7. sep 2020, 15:59

Her er rapporten og medfølgende faktaark. God læsning ;) :
https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2020/ ... eskatning/

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af AU-R8 » 7. sep 2020, 16:21

Har lige skæmmet den igennem.
Selve reg afgiften anbefaler de hæves således at det ca. passer med at i 2030 er en elbil med samme afgift som en fosil bil. Da man forventer at produktionsprisen falder forl elbiler løbende.
Samme tanke i dag, men det går jo blot ikke lige så hurtigt som man troede.
Så de 20% afgift ad den normale afgift skal blive næste år det samme eller max stige til 25%.
De kan jo også lade afgiften stige til 50% og give et større nedslag end de 40.000 det er nu. Så ville alm elbiler under 400 tkr koste ca det samme som nu, mens de dyrere som E Tron EQC etc. bliver meget dyrere, så bliver EL jo glade 😟
These users thanked the author AU-R8 for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 723 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 7. sep 2020, 17:07

Nu er det jo rent gætværk indtil videre. Både er der forskellige modeller i spil og samtidig skal det "masseres" igennem det politiske system, så det er svært at vide hvor det ender.

Men ud fra rapporten er det helt klart deres anbefaling at værdiansættelse er en væsentlig parameter i beregning af afgift, da de mener at dette bedst sikrer en stabil indtægt til den fælles kasse. Så dyre biler , vil formentlig fortsat blive relativt hårdt ramt af afgift. Herudover vil man så afskaffe diverse fradrag i afgift og i stedet kun kigge på et tillæg til afgiften, som baseres på udledning af co2.
Så umiddelbart er det værdi og forurening der vil afgøre afgiftens størrelse....

Men synes at det trods alt er relativt moderat i forhold til panikmeldingerne tidligere. Godt at man ikke i panik forærede sin oliebrænder væk i formiddags ;)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6577 times
Been thanked: 1690 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2020, 17:43

Thor-thor skrev:Nu er det jo rent gætværk indtil videre. Både er der forskellige modeller i spil og samtidig skal det "masseres" igennem det politiske system, så det er svært at vide hvor det ender.

Men ud fra rapporten er det helt klart deres anbefaling at værdiansættelse er en væsentlig parameter i beregning af afgift, da de mener at dette bedst sikrer en stabil indtægt til den fælles kasse. Så dyre biler , vil formentlig fortsat blive relativt hårdt ramt af afgift. Herudover vil man så afskaffe diverse fradrag i afgift og i stedet kun kigge på et tillæg til afgiften, som baseres på udledning af co2.
Så umiddelbart er det værdi og forurening der vil afgøre afgiftens størrelse....

Men synes at det trods alt er relativt moderat i forhold til panikmeldingerne tidligere. Godt at man ikke i panik forærede sin oliebrænder væk i formiddags ;)
Det vil da få flere til at beholde deres biler, for de bliver både dyrere at anskaffe og dyrere at køre i, og de nye biler bliver ikke billigere fordi de også bliver belagt med ekstra afgift.

Så alt i alt skal bilister igen betale mere
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 723 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 7. sep 2020, 17:59

BrianDS skrev:
7. sep 2020, 17:43

Det vil da få flere til at beholde deres biler, for de bliver både dyrere at anskaffe og dyrere at køre i, og de nye biler bliver ikke billigere fordi de også bliver belagt med ekstra afgift.

Så alt i alt skal bilister igen betale mere
Der er så flere elementer i spil. Eks. øgede afgifter på benz/diesel, årlig præmie til nye elbils ejere etc.
Så afhængigt af hvor det ender, er der motivation i retning af elbiler.

Men, det bliver nok ikke billigere at være bilist....

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4487 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 7. sep 2020, 18:27

Thor-thor skrev:
7. sep 2020, 17:59
BrianDS skrev:
7. sep 2020, 17:43

Det vil da få flere til at beholde deres biler, for de bliver både dyrere at anskaffe og dyrere at køre i, og de nye biler bliver ikke billigere fordi de også bliver belagt med ekstra afgift.

Så alt i alt skal bilister igen betale mere
Der er så flere elementer i spil. Eks. øgede afgifter på benz/diesel, årlig præmie til nye elbils ejere etc.
Så afhængigt af hvor det ender, er der motivation i retning af elbiler.

Men, det bliver nok ikke billigere at være bilist....
Men den der rabat/tilskud til elbiler, er jo kun på 1500 kr. så det batter jo intet..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af AU-R8 » 7. sep 2020, 18:33

DanielB12 skrev:
7. sep 2020, 18:27
Thor-thor skrev:
7. sep 2020, 17:59
BrianDS skrev:
7. sep 2020, 17:43

Det vil da få flere til at beholde deres biler, for de bliver både dyrere at anskaffe og dyrere at køre i, og de nye biler bliver ikke billigere fordi de også bliver belagt med ekstra afgift.

Så alt i alt skal bilister igen betale mere
Der er så flere elementer i spil. Eks. øgede afgifter på benz/diesel, årlig præmie til nye elbils ejere etc.
Så afhængigt af hvor det ender, er der motivation i retning af elbiler.

Men, det bliver nok ikke billigere at være bilist....
Men den der rabat/tilskud til elbiler, er jo kun på 1500 kr. så det batter jo intet..
Som jeg læser det skal reg afgift langsomt stige så en elbil, lad os sige den nye ID3 følger en Golf i pris til de koster det samme og producere. Sådan ca.
Så samme købspris, men 5000 i forskel på afgifter om året.
Rabat på elbil skal gå til at dække at el biler skal til at betale fuld afgift per kwh.
Groft sagt kører en el bil 5 km per kwh i snit for mindre el biler. Og der er jo et godt stykke over 1 krone per kwh i afgift.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 423 times
Been thanked: 250 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Passatg 3c » 7. sep 2020, 18:35

DanielB12 skrev:
Thor-thor skrev:
7. sep 2020, 17:59
BrianDS skrev:
7. sep 2020, 17:43

Det vil da få flere til at beholde deres biler, for de bliver både dyrere at anskaffe og dyrere at køre i, og de nye biler bliver ikke billigere fordi de også bliver belagt med ekstra afgift.

Så alt i alt skal bilister igen betale mere
Der er så flere elementer i spil. Eks. øgede afgifter på benz/diesel, årlig præmie til nye elbils ejere etc.
Så afhængigt af hvor det ender, er der motivation i retning af elbiler.

Men, det bliver nok ikke billigere at være bilist....
Men den der rabat/tilskud til elbiler, er jo kun på 1500 kr. så det batter jo intet..
Nej, det er fuldstændig ligegyldig.
These users thanked the author Passatg 3c for the post:
BrianDS
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 723 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 7. sep 2020, 18:39

DanielB12 skrev:
7. sep 2020, 18:27
Thor-thor skrev:
7. sep 2020, 17:59

Der er så flere elementer i spil. Eks. øgede afgifter på benz/diesel, årlig præmie til nye elbils ejere etc.
Så afhængigt af hvor det ender, er der motivation i retning af elbiler.

Men, det bliver nok ikke billigere at være bilist....
Men den der rabat/tilskud til elbiler, er jo kun på 1500 kr. så det batter jo intet..
Så vidt jeg husker er det 2500,-/år (som isoleret set heller ikke flytter det store).
Men det er jo et større projekt, hvor man satser på at skrue på flere parametre og samlet set gøre fossilbiler lidt dyrere og elbiler lidt billigere. Samtidig med at man gerne vil have penge i kassen. Så det er jo en balancegang.

Tanken er næppe at alle skal fare ud og købe elbiler hurtigst muligt, det er i højere grad et skub retning af at lidt flere køber elbiler (ellers havde man lavet noget mere dramatisk)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4487 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 7. sep 2020, 18:56

Det er 2500 kr - de skal stadigvæk betale de 1000 kr i roadpricing
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 807
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 163 times
Been thanked: 121 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af jencka » 7. sep 2020, 19:08

Jeg forstår det ikke helt. Kan nogen skære det ud i pap og bøje det i neon for mig

De forskellige afgifter ryger hen over bordet og jeg bliver forvirret. Reg, afgift, ejerafgift, benzinafgift med mere.

Altså jeg har har en 3 år gammel benzinbil, som jeg vil beholde. Det bliver dyrere for mig at beholde bilen, da jeg skal betale mere i afgift?

Har læst mig til 1 kr. pr liter benzin og noget med 5 K ekstra i ejerafgift. Stemmer det?

Så skal jeg med et kørselsbehov på 15.000 km og et anslået forbrug på 15Km/l slippe 6.000 mere om året?

Eller er jeg helt skæv på den?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Tommy » 7. sep 2020, 19:10

Sikke dog en gang udueligt pis..... hvor mange millioner har man brugt på den latterlige kommission ?

Uanset hvad så bliver det dyrere fra nu af... for alle slags biler (totalt incl div nye afgifter osv) 🤮💩👺
Vedhæftede filer
EDBB20E5-BB70-47F4-AB11-F94DA651BA0B.jpeg
EDBB20E5-BB70-47F4-AB11-F94DA651BA0B.jpeg (53.89 KiB) Vist 519 gange
These users thanked the author Tommy for the post (total 3):
vandhundenBrianDSTarget
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 138 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af vandhunden » 7. sep 2020, 19:13

Tommy skrev:
7. sep 2020, 19:10
Sikke dog en gang udueligt pis..... hvor mange millioner har man brugt på den latterlige kommission ?

Uanset hvad så bliver det dyrere fra nu af... for alle slags biler (totalt incl div nye afgifter osv) 🤮💩👺
Enig

Det eneste vi med sikkerhed kan glæde os over er, at udgifterne til denne kommission har været store for skatteyderne.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1278
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 494 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 7. sep 2020, 19:21

vandhunden skrev:
7. sep 2020, 19:13
Enig

Det eneste vi med sikkerhed kan glæde os over er, at udgifterne til denne kommission har været store for skatteyderne.
Jah vi har nok i hvert fald fået mere beskæftigelse for pengene, end vi får for de kr. 1.000,- regeringen vil dele ud til alle de danskere der har været på overførselsindkomst under corona nedlukningen...
These users thanked the author Target for the post:
Tommy
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6577 times
Been thanked: 1690 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2020, 19:35

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2020, 17:43

Det vil da få flere til at beholde deres biler, for de bliver både dyrere at anskaffe og dyrere at køre i, og de nye biler bliver ikke billigere fordi de også bliver belagt med ekstra afgift.

Så alt i alt skal bilister igen betale mere
Der er så flere elementer i spil. Eks. øgede afgifter på benz/diesel, årlig præmie til nye elbils ejere etc.
Så afhængigt af hvor det ender, er der motivation i retning af elbiler.

Men, det bliver nok ikke billigere at være bilist....
Det flytter intet - og hvis ikke de fjerner afgift stigningerne på elbiler fra nytår, så vil det stadig være mere attraktivt med en benzin eller dieselbil - fordi elbilerne allerede uden afgift er ligeså dyre som tilsvarende ICE biler med afgift - og har man behov for en stationcar eller MPV er udvalget tæt på ikke eksisterende - medmindre man har en million til en elbil.
Der kan stadig laves meget service, tankes meget brændstof og betales meget i afgifter før det går lige op - medmindre man er blandt de få der alligevel køber bil i de prisklasser, eller kører rigtig meget - for mig er 25-30.000 km/år ikke nok til at jeg kan forsvare køb af en passende elbil med det nuværende udbud, de nye modeller der er på vej kan dog hjælpe på det, alt efter afgift politikken
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u9center
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af u9center » 7. sep 2020, 20:11

Flere elbiler på vejene? Sådan gør Danmarks nabolande


Norge:
Nordmændene skal hverken betale moms, registreringsafgift eller vægtafgift, når de køber en elbil.

Sverige:
Køber man som svensker en ny bil eller varevogn med nul emission - altså en bil med minimal C02-udledning - så giver den svenske stat en klimabonus på 60.000 svenske kroner, så længe bonusssen ikke udgør mere end 25 procent af nyprisen på bilen.

Tyskland:
Det betyder blandt andet en bonus på 9.000 euro ved køb af en el- eller hybridbil til mindst 40.000 euro. For el- og hybridbiler, der koster under 40.000 euro udløser det en bonus på 7.500 euro.


Danmark:
Registreringsafgiften på elbiler skal stige gradvis frem mod 2030. I dag er der reelt ingen registreringsafgift på elbiler op mod 400.000 kroner.

Nye elbilsejere skal have et årligt tilskud på 2.500 kroner indtil 2030.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/flere- ... -nabolande
These users thanked the author u9center for the post (total 2):
DanielB12Lacking

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6577 times
Been thanked: 1690 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2020, 20:16

u9center skrev:Flere elbiler på vejene? Sådan gør Danmarks nabolande


Norge:
Nordmændene skal hverken betale moms, registreringsafgift eller vægtafgift, når de køber en elbil.

Sverige:
Køber man som svensker en ny bil eller varevogn med nul emission - altså en bil med minimal C02-udledning - så giver den svenske stat en klimabonus på 60.000 svenske kroner, så længe bonusssen ikke udgør mere end 25 procent af nyprisen på bilen.

Tyskland:
Det betyder blandt andet en bonus på 9.000 euro ved køb af en el- eller hybridbil til mindst 40.000 euro. For el- og hybridbiler, der koster under 40.000 euro udløser det en bonus på 7.500 euro.


Danmark:
Registreringsafgiften på elbiler skal stige gradvis frem mod 2030. I dag er der reelt ingen registreringsafgift på elbiler op mod 400.000 kroner.

Nye elbilsejere skal have et årligt tilskud på 2.500 kroner indtil 2030.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/flere- ... -nabolande
Det kommer jo desværre ikke som en overraskelse at afgifter betyder mere end alt andet i Danmark Billede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
Morten HedenstedjansomJay-Jay
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Tommy » 7. sep 2020, 20:40

Lige præcis. Vores nabolande har styr på tingene. De kan flytte folk til grønne biler.

2020 har jo faktisk været et godt år i dk for elbils salget, på trods af corona. Der er vist solgt ca 4000 elbiler i år. Så lad os runde højt op og antage at der er solgt 10.000 når året er slut.
De nye tiltag kommer ikke til at flytte ret meget.... igen kan vi runde op og antage at års salget fremover bliver 20.000 stk pr år. Det vil sige at i år 2030 er der i runde tal 200.000 elbiler i dk......... hvordan i alverden kan de tro at der vil være 4 gange så mange (750.000) ?? Det virker ikke realistisk med de betingelser de stiller op.
These users thanked the author Tommy for the post:
BrianDS
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 7. sep 2020, 20:41

Haha det er så meget en god joke, det her. Lige om lidt dukker Mette frem og siger "FOOLED YOU! Her er det, vi rigtig har tænkt os at gøre". Ikk? Er det ikke sådan det er? For det der kan vel ikke være virkeligheden?
These users thanked the author Dakota for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4487 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 7. sep 2020, 20:43

Problemet for Danmark er, at man har brandbeskattet bilerne siden 1920’erne. De finansiere 50.000.000.000 kr årligt..

Så der er jo ikke råd til at miste den indtjening, uanset regeringsfarve..

Og der vil gå lang tid før elbiler kommer ned i et prisleje, som gør den attraktive nok. Bare se at en Zoe, med rimelig gammel teknologi efterhånden, stadigvæk koster, før afgift og moms, det samme som en A4 Avant.. det er jo en nobrainer at skulle vælge mellem de to, hvis der ikke var reg.afgift. Derfor har nabolande indført de her fordele..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
BrianDSKevinffMorten Hedensted
Det er jo bare for sjovt

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 723 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 7. sep 2020, 21:10

Nu er forskellen jo også at Sverige og Tyskland har egen bilproduktion, så for DK er biler penge ud af landet, hvor DE/SE får indtægter/jobs ud af det.
Så det er et lidt større regnestykke, hvor man ikke bare kan sammenligne landene

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6577 times
Been thanked: 1690 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2020, 21:17

Thor-thor skrev:Nu er forskellen jo også at Sverige og Tyskland har egen bilproduktion, så for DK er biler penge ud af landet, hvor DE/SE får indtægter/jobs ud af det.
Så det er et lidt større regnestykke, hvor man ikke bare kan sammenligne landene
Norge har vist heller ikke mere bilproduktion end Danmark, men her kan de godt finde ud af det?

Registreringsafgiften kan ikke være en kompensation for at det ikke er attraktivt at producere biler i Danmark (ud over fx Zenvo)
Registreringsafgift er en brandbeskatning på biler.

Skulle Sverige så lægge ekstra afgifter på biler der ikke kommer fra Sverige? Ellers holder logikken ikke
These users thanked the author BrianDS for the post (total 4):
DanielB12KorreborgTargetMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"