Elbil til lang familie

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Dvdols
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Elbil til lang familie

Indlæg af Dvdols » 30. dec 2024, 16:00

PF skrev:
30. dec 2024, 15:30
@Dvdols

Vi er enormt glade for vores nye Buzz, det er så en SWB med 5 sæder.
Der er en voldsom mængde plads i den, og jeg kan heller ikke forestille mig, hvordan det skulle kunne være svært at passe ind i den.

Vores er laveste udstyrsmodel, altså en Life fra 2025.

Nogle erfaringer vi allerede har gjort, i løbet af den første uge:

Elektriske sidedøre ville være et nice-to-have. Jeg kan godt se fordelen i det, hvis man vil sidde og åbne/lukke oppe fra førersædet.

Elektrisk bagklap er på nippet til et need-to-have. Den kan være besværlig at lukke, alt efter størrelse på personen. Nogen gange, skal den have et godt "smæk", før at den lukker helt i.
Omvendt så læser jeg også om nogle stykker, som har problemer med elektronikken i dem.

Det kunne være rart med 3 zoners klima.

Om vi kommer til at mangle vinduer i sidedørene vil vise sig til sommer.

HUD kan jeg ikke se værdien i, med mindre man alligevel får det i en af udstyrspakkerne.

Vi snakker allerede nu om, at vi måske opsiger leasing kontrakten efter de 12 måneder, og tager enten en SWB/LWB med 2-2-2 konfigurationen, men vi har også 3 børn, hvor 2 bruger autosæde endnu.

Den kører fantastisk og ekstremt blødt. Jeg tror faktisk ikke, at jeg vil op i 20"/21" af den grund, hvis vi opgraderer til næste år.

Vær' opmærksom på, at den er ret "tørstig" 😀

Hvis du har behov for at prøve en SWB, selvom det er Life og 5 sæders, så sig til.

IMG_2842.JPG
Tusinde tak for input. Det er egentlig også en Life+ jeg har kig på med lidt ekstraudstyr.
Jeg er kommet frem til at jeg i så fald skal have varmepumpe, 6 sæder og komfortpakke+ (for aukustiske ruder) som minimum. Ved ikke om area vier også er nødvendigt eller bakkamera er fint. Matrix kunne også være lækkert. Havde ikke tænkt at automatiske døre var nødvendigt (og ej heller bagklap) men dørene er jo også en del tungere så kan godt se ideen.
Ja, prisen løber hurtigt op og det er nok også det jeg ser som det store minus 😂.
Spørgsmålet er så om jeg hellere vil have en meget lavt udstyret ID Buzz end en højt udstyret Enyaq. Eller om jeg bare gerne vil give det mere for en lækker ID Buzz….. beslutninger, beslutninger.

Jeg har heller ikke stort behov for HUD - fordelen ved Buzz’en (og andre ID’ere) er jo også at instrumentbrættet sidder på rattet så rattet aldrig blokerer for instrumenteringen (som faktisk ofte er et problem for undertegnede).

Ruderne har vi aldrig åbne men havde godt spekuleret på om 3 zoners klimaanlæg ville blive nødvendig i så stor en bil da temperaturgradienter utvivlsomt vil være større grunden størrelse og mængden af vinduesoverflade.

Rækkevidden var jeg ikke umiddelbart nervøs for. Jeg skal kun pendle 60 km per dag ved hastigheder mellem 50, 70 og 80 km/t så tænker ikke den sluger så meget her. Kan lade på arbejdet og på sjældne længere ture til fx Jylland kan jeg bare hurtigoplade via mit kommende Clever All Inclusive abonnement (kan ikke lade hjemme da jeg bor i lejlighed).

Kan se at Buzz’en faktisk er opgivet til cirka 650 km ved bykørsel (ved jeg skal tage højde for 10-80% hverdagskapacitet) så måske jeg med mit kørselsbehov faktisk vil opnå mere end WLPT?

Det største minus pt ved Buzz (udover pris) er det sølle ID armlæn der er lidt for smalt til at være behageligt (min skulderbredde passer ikke helt hertil)

Brugeravatar
PF
Medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Herfølge
Has thanked: 221 times
Been thanked: 165 times

Indlæg af PF » 30. dec 2024, 16:44

Jeg har ikke selv nogen problemer ved, at sidde i sæderne eller bruge armlænet. Jeg er ca. 186.

Et WLPT på 650 km er for mig totalt urealistisk. Da jeg hentede den d. 23.12, kørte jeg 290 km fra forhandleren og hjem og der var ca. 30-40 km tilbage på batteriet. Det var en meget blæsende dag og under 10 grader, det var ved motorvejskørsel mellem 110 - 130 km/t.

Jeg bruger ikke rigtig bakkamera til noget, da jeg ikke stoler på det. Jeg har nok kørt i for mange år i varevogne til, at jeg ikke bare bruger mine spejle.

Jeg har ikke kørt på motorvej med en model, hvor der er støjdæmpende ruder, så jeg kan ikke rigtig sige noget der.

Men vi stod i samme dilemma. At vælge mellem en bedre udstyret Enyaq eller en lavere udstyret Buzz, og vi har ikke fortrudt et sekund. Alene juleaften, hvor vi skulle til min bror, var det fedt at havde plads til alle gaver og børneting i bagagerummet, det gav bare en helt anden ro at pakke den bil.

Fordelen ved varmepumpe har jeg svært ved at få øje på, men det kan også være manglende viden.
2025 ID.Buzz.

Sace
Medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 128 times
Been thanked: 235 times

Indlæg af Sace » 31. dec 2024, 07:43

Jeg har ikke erfaring med Buzz specifikt, men jeg har aldrig prøvet en elbil der kunne køre over WLTP selvom man kørte "pænt/bykørsel". Tag WLTP tallet og træk en god sjat fra - Så har du det realistiske tal.

Men det lyder da til at i dagligdagen er det intet problem. Jeg har en bil der står til 493 WLTP og har 60km på arbejde. Det første år ladede jeg udelukkende på arbejdet da jeg havde Clever One inkluderet i købet (men ikke selv ønskede en clever lader hjemme). Det fungerede upåklageligt og de få gange jeg var på langtur brugte jeg blot hurtigladere på vejen.
Mvh Anders

Brugeravatar
Target
Aktiv medlem
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1453 times
Been thanked: 643 times

Indlæg af Target » 31. dec 2024, 07:56

Sace skrev:
31. dec 2024, 07:43
Jeg har ikke erfaring med Buzz specifikt, men jeg har aldrig prøvet en elbil der kunne køre over WLTP selvom man kørte "pænt/bykørsel". Tag WLTP tallet og træk en god sjat fra - Så har du det realistiske tal.
Det kan nu altså sagtens lade sig gøre at opnå WLTP rækkevidden om sommeren. Både i benzin/dieselbiler, men også i elbiler... Det kræver bare en optimal kørsel.
Her i sommers kunne jeg køre ~10% længere end den opgivne WLTP rækkevidde i min egen elbil.
Men det er meget afhængig af ens kørselsbehov og kørestil, samt vejret.
Nuværende bil: 2025 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate, 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 107hk, 1999 VW Passat 3B2 (US) 2,8 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 31. dec 2024, 08:10

Target skrev:
31. dec 2024, 07:56
Det kan nu altså sagtens lade sig gøre at opnå WLTP rækkevidden om sommeren. Både i benzin/dieselbiler, men også i elbiler... Det kræver bare en optimal kørsel.
Her i sommers kunne jeg køre ~10% længere end den opgivne WLTP rækkevidde i min egen elbil.
Ja.
WLPT er jo blandet kørsel.
Elbiler kører længere ved lavere hastighed og derfor er ID Buzz også opgivet til cirka 650 km ved ren bykørsel.
These users thanked the author Dvdols for the post:
Target

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 31. dec 2024, 08:13

Sace skrev:
31. dec 2024, 07:43

Men det lyder da til at i dagligdagen er det intet problem. Jeg har en bil der står til 493 WLTP og har 60km på arbejde. Det første år ladede jeg udelukkende på arbejdet da jeg havde Clever One inkluderet i købet (men ikke selv ønskede en clever lader hjemme). Det fungerede upåklageligt og de få gange jeg var på langtur brugte jeg blot hurtigladere på vejen.
Super med lidt 1:1 erfaring. Tænker også at jeg ikke skal pendle hurtigere end 80 km/t taler for et evt mere fornuftigt ID Buzz forbrug.

På Motorvej kører jeg aldrig over 110. Heller ikke i 130-zoner.

Brugeravatar
TomDK
Nyt medlem
Has thanked: 92 times
Been thanked: 66 times

Indlæg af TomDK » 31. dec 2024, 09:07

Vi har en 11/2016 Octavia stcar TSI 150hk med 190.000 km som jeg overvejer at skifte ud, men det bliver ikke til elbil pga behov for tung trailerkørsel.

Uforudsete reparationer hvad er det? Du skal nok forvente tandrem og støddæmpere som en del af alm.vedligehold med disse km, men det er jo en meget billig bil at holde kørende (og nærmest uden afskrivninger). Selv en ny motor er jo til at betale - men hvorfor skulle den dog pludselig stå af?

Afskrivningerne på en helt ny elbil er meget store, men du sparer helt sikkert noget på daglig drift, selvom Octaviaen også er billig at eje og køre i. I det store regnestykke tror jeg ikke du sparer noget ved at udskifte en god men brugt bil til en helt ny elbil. Men er det også hovedformålet med at skifte bilen? En id buzz er jo en meget større bil end en Octavia så I får noget andet og mere praktisk, der måske også er behov for når ungerne vokser.

Sace
Medlem
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 128 times
Been thanked: 235 times

Indlæg af Sace » 31. dec 2024, 09:19

Target skrev:
31. dec 2024, 07:56
Det er jeg godt med på, og jeg har da også haft ture hvor mit forbrug lå under WLTP (Både el og benzin/diesel). Men der fra og så til at regne med det forbrug når man planlægger at købe en bil syntes jeg er et stretch. Der skal ikke andet end en kold morgen, lidt modvind, regnvejr eller lign. til at trække den under.
These users thanked the author Sace for the post:
Target
Mvh Anders

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 31. dec 2024, 12:05

TomDK skrev:
31. dec 2024, 09:07
Vi har en 11/2016 Octavia stcar TSI 150hk med 190.000 km som jeg overvejer at skifte ud, men det bliver ikke til elbil pga behov for tung trailerkørsel.

Uforudsete reparationer hvad er det? Du skal nok forvente tandrem og støddæmpere som en del af alm.vedligehold med disse km, men det er jo en meget billig bil at holde kørende (og nærmest uden afskrivninger). Selv en ny motor er jo til at betale - men hvorfor skulle den dog pludselig stå af?

Afskrivningerne på en helt ny elbil er meget store, men du sparer helt sikkert noget på daglig drift, selvom Octaviaen også er billig at eje og køre i. I det store regnestykke tror jeg ikke du sparer noget ved at udskifte en god men brugt bil til en helt ny elbil. Men er det også hovedformålet med at skifte bilen? En id buzz er jo en meget større bil end en Octavia så I får noget andet og mere praktisk, der måske også er behov for når ungerne vokser.
Også TSI 150 HK her (uden DSG) men med moment tuning til campingvogn hos aut Skoda forhandler (tidligere ejer der havde campingvogn).

Altså i 2024 har jeg fået skiftet vandpumpe med rem til 5500 (kendt Octavia problem åbenbart) og så er mit aircondition anlæg stået af (det siger en hissende lyd). Sidstnævnte fik jeg midlertidig løst i sommer da de toppede op med kølervæske og fik tryktestet kredsen (fandt ingen utætheder), men en måned efter stod anlægget helt af. Så lidt reparationer er der da, men du mener ikke jeg skal forvente det store yderligere?

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 31. dec 2024, 12:36

Dvdols skrev:
31. dec 2024, 12:05
... tuning ... hos aut Skoda forhandler ....
Nysgerrig: det har jeg aldrig hørt om før :) Hvad handler det om ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

QT1410
Medlem
Has thanked: 216 times
Been thanked: 145 times

Indlæg af QT1410 » 31. dec 2024, 12:50

Det bliver næppe billigere at reparere aircon på ID Buzz end på Octavia.

Hvad kan sådan en 2016 Octavia koste i privat handel? (Selvom min 2011 stadig kører fint)

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 31. dec 2024, 13:02

HansH skrev:
31. dec 2024, 12:36
Nysgerrig: det har jeg aldrig hørt om før :) Hvad handler det om ?
Kender ikke helt detaljerne, men Skodaforhandleren havde i sin tid besøg af en official Skodaansat der mod betaling udførte optimeringer på kundernes biler. Dermed fik den tidligere ejer flere HK og mere moment ud af min Octavia. Detaljerne kender jeg ikke nærmere til men tror jeg vil forhøre Skoda om det næste gang jeg kigger forbi (skal jo indgå i en evt salgsannonce alligevel).

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 31. dec 2024, 13:08

QT1410 skrev:
31. dec 2024, 12:50
Det bliver næppe billigere at reparere aircon på ID Buzz end på Octavia.

Hvad kan sådan en 2016 Octavia koste i privat handel? (Selvom min 2011 stadig kører fint)
Tænker umiddelbart 100000 for min 11/2016 indregistrerede 2017 model.

Den har gået 178.000 km.

Det er af Skoda eftermonteret Xenon, solfilm og gitter.
Den er forholdsvis godt udstyret da det er en Tour de France udgave (dog ikke efter 2024 standard bevares)
Og med aftageligt anhænger.

Nye vinterdæk blev købt for 4 år siden.
Nye Premium Contact 7 sommerdæk er købt for 2 år siden.

Alle serviceeftersyn foretaget efter intervallerne og hos autoriseret.

Primært brugt til motorvejskørsel.

Og inkl syrefast baggagerumsbakke og mærkat til godkendelse af kørsel i Tyskland.
Jeg har også eftermonteret originalt VW isofixbeslag på forsædet.
QT1410

Brugeravatar
TomDK
Nyt medlem
Has thanked: 92 times
Been thanked: 66 times

Indlæg af TomDK » 31. dec 2024, 15:05

Dvdols skrev: Også TSI 150 HK her (uden DSG) men med moment tuning til campingvogn hos aut Skoda forhandler (tidligere ejer der havde campingvogn).

Altså i 2024 har jeg fået skiftet vandpumpe med rem til 5500 (kendt Octavia problem åbenbart) og så er mit aircondition anlæg stået af (det siger en hissende lyd). Sidstnævnte fik jeg midlertidig løst i sommer da de toppede op med kølervæske og fik tryktestet kredsen (fandt ingen utætheder), men en måned efter stod anlægget helt af. Så lidt reparationer er der da, men du mener ikke jeg skal forvente det store yderligere?
Hvis den er tunet slider det jo mere på motor og gearkasse så der vil nok komme noget der tidligere end på ikke-tunet version fx turbo. Men igen er det jo nok småpenge sammenlignet med afskrivninger på ny elbil fx de 5k du nævner.

Når jeg ser på hvad vi har givet vs hvad vi kan få for vores i dag, så er afskrivningerne på Octaviaen meget små.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af HenrikH29 » 31. dec 2024, 15:25

Dvdols skrev:
31. dec 2024, 13:02
Kender ikke helt detaljerne, men Skodaforhandleren havde i sin tid besøg af en official Skodaansat der mod betaling udførte optimeringer på kundernes biler. Dermed fik den tidligere ejer flere HK og mere moment ud af min Octavia. Detaljerne kender jeg ikke nærmere til men tror jeg vil forhøre Skoda om det næste gang jeg kigger forbi (skal jo indgå i en evt salgsannonce alligevel).
Det lyder meget mystisk. Tuning af biler er som udgangspunkt ulovligt, hvorfor det ikke er sandsynligt, at det er foretaget hos en autoriseret forhandler - håber jeg da ikke :lol:

Der findes mig bekendt kun Volvo, der har et lovligt "tunings-kit", der kan lave fx. en T4 til en T5'er.

Og for lige at foregribe min kommentarer om lovlighed. Ja det kan gøres lovligt.

Det kræver måling af, at den ikke forurener mere end tilladt, ikke støjer mere, og brændstofforbruget, skal også dokumentateres (aht. korrekt ejerafgift). Og alt dette skal foretages af en akkrediteret virksomhed, som fx tysk TÛV. Derefter skal den synes. Så alt i alt en bekostelig affære, hvorfor min påstand er, at 99% af alle chiptunede biler i DK kører rundt og er ulovlige.

Din egen måske også, check din registreringsatstest, der skal stå, at den er synet med konstruktive ændringer. Og står der ikke det, skal du nok ikke liiige annoncere med det i en salgsannonce :o

PS mange "Hr. og Fru Jensen" campister får chiptunet for lige at få det ekstra overskud, men de aner ikke, at det er ulovligt. Tuningsfirmaerne gør intet for at oplyse om ulovligheden, måske tværtimod.

Og et andet problem er garanti, men er den ude over det, er det jo ikke et issue. Det er derimod forsikringen. Hvis de ikke har fået at vide, at bilen er chiptunet, kan de nægte dækning - træls ved fx. tyveri eller totalskade. Det ligger der en afgørelse på fra Forsikringsankenævnet. En ung gut fik stjålen sin bil og i forbindelse med opgørelse af værdien, mente han, at han også skulle have dækning for udgiften til chiptuningen. Det skulle han så ikke have gjort - resultatet blev ingen dækning overhovedet, da han ikke havde fortalt forsikringsselskabet, at bilen var chiptunet. Og dermed var den indgåede forsikringsaftale, indgået på et falsk grundlag, og dermed ikke gældende.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Indlæg af jansom » 31. dec 2024, 15:44

Beetlejuice beetlejuice beetlejuice
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 31. dec 2024, 15:59

HenrikH29 skrev:
31. dec 2024, 15:25
Det lyder meget mystisk. Tuning af biler er som udgangspunkt ulovligt, hvorfor det ikke er sandsynligt, at det er foretaget hos en autoriseret forhandler - håber jeg da ikke :lol:

Der findes mig bekendt kun Volvo, der har et lovligt "tunings-kit", der kan lave fx. en T4 til en T5'er.

Og for lige at foregribe min kommentarer om lovlighed. Ja det kan gøres lovligt.

Det kræver måling af, at den ikke forurener mere end tilladt, ikke støjer mere, og brændstofforbruget, skal også dokumentateres (aht. korrekt ejerafgift). Og alt dette skal foretages af en akkrediteret virksomhed, som fx tysk TÛV. Derefter skal den synes. Så alt i alt en bekostelig affære, hvorfor min påstand er, at 99% af alle chiptunede biler i DK kører rundt og er ulovlige.

Din egen måske også, check din registreringsatstest, der skal stå, at den er synet med konstruktive ændringer. Og står der ikke det, skal du nok ikke liiige annoncere med det i en salgsannonce :o

PS mange "Hr. og Fru Jensen" campister får chiptunet for lige at få det ekstra overskud, men de aner ikke, at det er ulovligt. Tuningsfirmaerne gør intet for at oplyse om ulovligheden, måske tværtimod.

Og et andet problem er garanti, men er den ude over det, er det jo ikke et issue. Det er derimod forsikringen. Hvis de ikke har fået at vide, at bilen er chiptunet, kan de nægte dækning - træls ved fx. tyveri eller totalskade. Det ligger der en afgørelse på fra Forsikringsankenævnet. En ung gut fik stjålen sin bil og i forbindelse med opgørelse af værdien, mente han, at han også skulle have dækning for udgiften til chiptuningen. Det skulle han så ikke have gjort - resultatet blev ingen dækning overhovedet, da han ikke havde fortalt forsikringsselskabet, at bilen var chiptunet. Og dermed var den indgåede forsikringsaftale, indgået på et falsk grundlag, og dermed ikke gældende.
Spørger lige den lokale Skoda 2. januar. De har haft den igennem værkstedet hele bilens livstid og det er altså på dette værksted at en decideret Skoda-ansat kom forbi og udførte optimeringer på bilen.

Jeg var selv lidt bekymret ved køb da jeg godt var klar over reglerne vedr chiptuning men fik at vide at det ikke var tale om en traditionel chiptuning.

Vi får at se 😊

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5092 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 31. dec 2024, 19:41

Har det mon ikke bare været optimering af køler, ophæng og de ting? Der var nogle år hvor skodaerne skulle bestilles med det ab fabrik eller eftermonteres.
Det er jo bare for sjovt

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 6. jan 2025, 13:58

Så var jeg ude og sidde i en Elroq i går.
Jeg var faktisk utrolig overrasket over størrelsen på bagagerummet som er en væsentlig opgradering fra fx ID.3.

Bagsædepladsen føltes også identisk med Enyaq så måske det ikke er så tosset et bud hvis udfaldet bliver det økonomiske fornuftige valg.

En fremskrivningskurve på mine børns højde (med en konfidensfaktor 3) siger at de ikke er højere end cirka 172 cm om 8 år. Det er en højde hvor bagsædekomforten stadig ville være fin i en Elroq.

Siddekomforten i førersædet var også rigtig god. Bedre end varevognsfølelsen i en Buzz men ikke på højde med ID7. Dog rigtig fin.

Så er spørgsmålet om batteriet på 60 kWh er tilstrækkelig? Daglig pendling er lig med 2 x 28 km med mulighed for ladning på arbejdet. Men bliver det irriterende på sigt?

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Indlæg af jansom » 6. jan 2025, 14:06

60 kWh er rigeligt fint til det kørsel.
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
DanielB12okroner
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 6. jan 2025, 14:08

I øvrigt. Der var tale om en optimering på min Octavia (som stadig kræver emmisiontests m.v). Udført af frecksauto.dk (og ikke af en aut Škoda forhandler)
Så ja, ulovlig slæde desværre.
These users thanked the author Dvdols for the post (total 2):
HansHjansom

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5092 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 6. jan 2025, 14:21

Min kæreste klarer sig med halvdelen og pendler 2x37 km dagligt, så 60 er nærmest luksuriøst 😂 de her dage lader hun dog dagligt fra omkring 40-100%
Det er jo bare for sjovt

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 17. okt 2025, 09:42

Nu har jeg været ude og prøvesiddet i lidt forskelligt.

Enyaq, ID4 og Elroq er dømt ude da der er alt for lidt bagsædeplads.

BZ4X havde cirka 7-8 centimeter mere knæplads på bagsædet, og da sædet både var mere sæde end polstret bænk, og samtidig kunne vinkles, sad jeg faktisk på en måde (med førersæde indstillet til mine 2 meter) hvor jeg ville kunne sidde komfortabelt på en tur til Sydeuropa.

Det helt samme gjorde sig gældende i en Model Y Juniper med den ekstra fordel at der var længere ned til gulvet og at fødderne faktisk kunne placeres under førersædet. Ulempen var imidlertid her at jeg ikke umiddelbart sad synderlidt godt i førersædet (som om det manglede støtte til mine lange ben).

Så lige nu venter jeg på en BZ4X Touring og håber lidt at centerkonsollen er lidt mindre generende for mit knæ end ved 2025 udgaven af BZ4X.

En ID7 er for dyr og her sidder jeg i øvrigt fortsat ikke sybderligt godt grunden den manglende vinkling af bagsædet.

Buzz er delvist dømt ude pågrund af pris.

Blot til erfaringsdeling.
These users thanked the author Dvdols for the post (total 2):
donfetafulTarget

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 17. okt 2025, 11:37

Dvdols skrev:
17. okt 2025, 09:42
Nu har jeg været ude og prøvesiddet i lidt forskelligt.

Enyaq, ID4 og Elroq er dømt ude da der er alt for lidt bagsædeplads.

BZ4X havde cirka 7-8 centimeter mere knæplads på bagsædet, og da sædet både var mere sæde end polstret bænk, og samtidig kunne vinkles, sad jeg faktisk på en måde (med førersæde indstillet til mine 2 meter) hvor jeg ville kunne sidde komfortabelt på en tur til Sydeuropa.

Det helt samme gjorde sig gældende i en Model Y Juniper med den ekstra fordel at der var længere ned til gulvet og at fødderne faktisk kunne placeres under førersædet. Ulempen var imidlertid her at jeg ikke umiddelbart sad synderlidt godt i førersædet (som om det manglede støtte til mine lange ben).

Så lige nu venter jeg på en BZ4X Touring og håber lidt at centerkonsollen er lidt mindre generende for mit knæ end ved 2025 udgaven af BZ4X.

En ID7 er for dyr og her sidder jeg i øvrigt fortsat ikke sybderligt godt grunden den manglende vinkling af bagsædet.

Buzz er delvist dømt ude pågrund af pris.

Blot til erfaringsdeling.
Enig i dine betragtninger om model Y juniper’s sæde.

Hvis budgettet tillader det, så har de nye performance sæder lige det du mangler i de normale 👌

styker
Aktiv medlem
Has thanked: 108 times
Been thanked: 284 times

Indlæg af styker » 18. okt 2025, 17:58

Dvdols skrev:
17. okt 2025, 09:42

Nu er det jo desværre langt fra dig den kommer ellers på elbilmessen i Herning næste weekend.
Ved ikke om har tilsvarende messe ovre på øen.

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 19. okt 2025, 05:12

styker skrev:
18. okt 2025, 17:58
Nu er det jo desværre langt fra dig den kommer ellers på elbilmessen i Herning næste weekend.
Ved ikke om har tilsvarende messe ovre på øen.
Er tilmeldt elbilmesse herovre på Sjælland starten af November. Mon ikke det er den samme? Og godt at høre, havde håbet på at kunne finde den.

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 19. okt 2025, 05:18

Nicklossi skrev:
17. okt 2025, 11:37
Enig i dine betragtninger om model Y juniper’s sæde.

Hvis budgettet tillader det, så har de nye performance sæder lige det du mangler i de normale 👌
Det er desværre alt for mange penge - blot for sæder - så vil jeg hellere have en ID7 eller deslige.

Men nu har jeg besluttet at jeg skal ud og prøvekøre en Juniper. Fordelene er trods alt mange såsom største bil til prisen (bagsæde og bagagerum), rigtig fine crash-tests samt teknologi der bare virker og spiller sammen (taler her ikke om assistentsystemerne men alt det der QoL som de andre bilfabrikanter endnu ikke kan endnu) m.v.

Jeg kommer ikke til at betale ekstra for assistentsystemer så skal finde ud af om den standard adaptive fartpilot er god nok og om den også indeholder muligheden for køkørselsfunktionalitet.

Skal også finde ud af om den store drejeradius bliver et problem.

Vender tilbage med erfaring når har været ude.

Brugeravatar
Target
Aktiv medlem
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1453 times
Been thanked: 643 times

Indlæg af Target » 19. okt 2025, 07:18

Dvdols skrev:
19. okt 2025, 05:12
Er tilmeldt elbilmesse herovre på Sjælland starten af November. Mon ikke det er den samme? Og godt at høre, havde håbet på at kunne finde den.
Hvilken elbilmesse på Sjælland er det? :-)
Nuværende bil: 2025 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate, 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 107hk, 1999 VW Passat 3B2 (US) 2,8 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 19. okt 2025, 08:22

Target skrev:
19. okt 2025, 07:18
Hvilken elbilmesse på Sjælland er det? :-)
Ja hov. Den ser da ud til at være gået konkurs 😂
Target

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 19. okt 2025, 08:43

Dvdols skrev:
19. okt 2025, 05:18
Jeg kommer ikke til at betale ekstra for assistentsystemer så skal finde ud af om den standard adaptive fartpilot er god nok og om den også indeholder muligheden for køkørselsfunktionalitet.

Skal også finde ud af om den store drejeradius bliver et problem.

Vender tilbage med erfaring når har været ude.
Fartpiloten er en almindelig "dum" adaptiv fartpilot - altså den holder hastighed og afstand til forankørende, men den ændrer ikke retningen.
Skal du bruge køkørsel funktion, så skal du aktivere autopiloten. Den fungerer til gengæld ret fint i kø :)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"