Ja sådan er det.
Vi vælger at få aftensmad , istedet for at være 4 minutter hurtigere fremme
Ja sådan er det.
Jeg tvivler ikke som sådan udregningen - har ikke selv foretaget den - men problemet er ikke (alene) mængden af energi i branden, men at branden er umulig at slukke. De kan pønse lige så meget vand på som der er i havet, og den slukker stort set først når den er udbrændt. Problemet er derfor at den har ret gode muligheder for at sprede sig, både til andre biler og til selve færgen.Avatar skrev: ↑29. jan 2023, 08:36Og så er det tænkte:
Det må Google kunne svare på...
Jeg fandt en rapport fra et prøvningsinstitut, der påviste frigivet energi (calorimeter) på mindre end 70kJ ved forbrænding af et 18650 2,6Ah LiIon batteri.
Putter man det ind i lommeregneren, vil et 75kWh 100% opladet (Tesla-)batteri ved brand frigive energi der svarer til afbrænding af ca. 11 liter dieselolie på et ½ minut.
Jeg tænker det er et problem at håndtere sådan en "lille" brand ombord på en færge? Det er vel den samme mængde olie der er i friturekogeren i cafeteriet?
Det er noget med vi har nogle færger i de indre danske farvande der alene er fremdrevet batteri-elektrisk. Gad nok vide hvordan.....
Du har vist ikke set et lithium batteri gå amok
Det var et meget mindre batteri end jeg havde regnet med
Jeg har ingen personlig erfaring med det. Men det jeg har hørt er, at de giver en lavere pris end tilsvarende ved andre forhandlere. Blandt andet fordi de sælger dem direkte videre til en 3. Parts forhandler. Tesla sælger kun selv Teslaer.
De bød 52000 kroner under en byttepris vi fik hos en anden forhandler som havde en brugt Model Y, så det er ikke ligefrem noget der har imponeret mig
Det må være med kolde batterier.. Nu har jeg i hvert fald 6 gange ladet iX3'eren ved en ionity her i -5 til +2°C, og med forvarmet batteri (de første Ioniq 5 er forvarmning en betalt opgradering efterfølgende..... nok derfor de scorer lavt) og den popper direkte op på 148-150 kwh når man kommer ind med tomt batteri, der er maks for vores..Flamiq skrev: ↑29. jan 2023, 14:47Opladehastigheder på jeres ellerter i vintersæsonen, sakset fra EB:
https://ekstrabladet.dk/forbrug/Teknolo ... en/9607785
Kan man forvarme batteri manuelt i en iX'er?DanielB12 skrev:
Det må være med kolde batterier.. Nu har jeg i hvert fald 6 gange ladet iX3'eren ved en ionity her i -5 til +2°C, og med forvarmet batteri
Ved jeg ikke. I vores kan man, det er en "app" som selv popper op når man indtaster en ladedestination ind, eller man kan aktivere det manuelt.
Ok.DanielB12 skrev:Ved jeg ikke. I vores kan man, det er en "app" som selv popper op når man indtaster en ladedestination ind, eller man kan aktivere det manuelt.
Ved ikke for andre mærker, men for Tesla har det noget at sige, dette eksempel er fra en kold nat i december ca -5c, med koldt batteri.
Ved ikke om det har noget med AC/DC at gøre men jo mere strøm du vil pumpe ind, jo mere betyder det så vidt jeg har kunnet resssonere mig frem tilHansH skrev:Er AC-ladning overhovedet påvirket af udetemperatur ?
Det er min forståelse at det altid foregår med "max" hastighed.... som jo ikke er alverden
1) meget positivt hvad vil du vide?
1) mit eget indtryk er også meget positivt men…
Har ikke prøvet det, men hvis man går ind på spotify app'en på skærmen er der en fane hvor man kan vælge podcasts, kræver dog spotify login. Men ellers som du siger, lyd fra telefonen via BT.
Tesla har jo med sit prishug bevæget sig tættere på alt andet brugt derude.
Godt du snart skal af med den gamle spandsuperbeszzz skrev: ↑30. jan 2023, 09:14Jeg måtte lade på IONITY i løbet af ugen. Temp sagde -3 og det havde tilsyneladende også indflydelse, da den lå ned omkring 250-255 kWh.
Det var alligevel et stort batteri.superbeszzz skrev: ↑30. jan 2023, 09:14Jeg måtte lade på IONITY i løbet af ugen. Temp sagde -3 og det havde tilsyneladende også indflydelse, da den lå ned omkring 250-255 kWh.
Jeg er godt klar over at "udefra" ligner det lidt at jeg sammenligner en ko og en giraf...HansH skrev: ↑30. jan 2023, 07:22Tesla har jo med sit prishug bevæget sig tættere på alt andet brugt derude.
En sammenligning TM3 SR <--> e-Golf 300 er at sammenligne to ret forskellige størrelser, vil jeg sige.
Golfen er bygget på en 10 år gammel platform udformet til en ICE-bil. Den har i min optik en lille bitte smule kultstatus, fordi man har lidt det bedste fra to verdener ... en retro Golf 7.5 med alle de velkendte kvaliteter, blot drevet af el.
TM3 repræsenterer en ny æra, er bygget på en platform der fra første streg på tegnebrættet vidste den skulle blive en elbil, og med Tesla's dyder på godt og ondt.
Golfen er langt fra at kunne matche Tesla'ens rækkevidde eller performance, så også derfor er de ikke et match.
Vi bruger den til alle de lokale opgaver, samt hvis vi ikke skal længere væk end at vi kan nå ud og hjem på en "tank". I den rolle er den i min optik 2nd to none, hvis man stadig kan frydes ved noget så gammeldags som en Golf 7.5.
Som primær bil ville den ikke kunne leve op til vores behov af de grunde som du selv nævnte tidligere; rækkevidde, manglende træk, plads. Men som bil #2 er den fuldstændig genial, og jeg elsker at køre i den !
Vi købte vores for et lille år siden, da priserne allerede var pænt høje (synes jeg). Men så vidt jeg kan se, er det på ingen måde taget af. Jeg forbløffes jævnligt når jeg ser hvad de sættes til salg for. Hvad de så rent faktisk handles til, når det kommer til stykket, ved jeg jo ikke 100% .... men udbudspriserne udviser i hvert fald ikke nogen afmatning.
Det med hvordan priserne generelt vil opføre sig derude i markedet, drevet af Tesla's nylige prisnedsættelse .... well, det er vel det spørgsmål alle stiller i øjeblikket. Du kan sikkert få lige så mange forskellige gæt som der er adspurgte.
Er det ikke lidt ligesom med aktier .... fald i kursværdi er kun et problem hvis de skal sælges ?magre skrev: ↑30. jan 2023, 11:16Jeg er godt klar over at "udefra" ligner det lidt at jeg sammenligner en ko og en giraf...
... men i virkeligheden så prøver jeg blot på at retfærdiggøre købet af en e-golf. Jeg er klar over de kompromiser som der følger med den men det er mere det økonomiske aspekt hvor jeg sidder lidt og overvejer om jeg ikke er på gale veje.
En e-golf er som du selv skriver, baseret på et ICE design og den er generationsmæssigt langt fra moderne el-biler, Tesla or whatever men den har holdt prisen godt og såfremt den fortsætter med det så er der jo ingen ko på isen... men hvis det pludselig "går op" for markedet at det er et ældre design osv. og den så bare falder i værdi som en sten fra 12. sal, så er det noget hø...
Ah ja, kW selvfølgelig. Ville ellers være dejligt med et batteri i den størrelse.xbn skrev: ↑30. jan 2023, 10:01Det var alligevel et stort batteri.superbeszzz skrev: ↑30. jan 2023, 09:14Jeg måtte lade på IONITY i løbet af ugen. Temp sagde -3 og det havde tilsyneladende også indflydelse, da den lå ned omkring 250-255 kWh.