Kunne DU finde på at købe en Elbil
-
u_bull
- Medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 259 times
- Been thanked: 448 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Præcis samme betragtninger der fik mig til at skifte side.HansH skrev: ↑30. jun 2021, 12:10
Dvs på ren drift er der noget der ligner 15.000 kr/år at hente.
Det kan ikke i sig selv finansiere et bilskifte, men når man alligevel har en bil der har nået alderen til udskiftning, så vil alternativet være en ny fossilbil eller en ny hybrid. Og der giver det for mit vedkommende mening at gå på el, givet de listede forudsætninger.
Besparelsen kan muligvis ikke finansiere en udskiftning, men den kan bestemt fremrykke udskiftningen.
-
Morten Hedensted
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Has thanked: 1759 times
- Been thanked: 485 times
Hvis du kører 900 km/md, er det vel meget begrænset hvad du kan komme til at lade ude. Med mindre, selvfølgelig, at du kører dine kilometer på ganske få dage. Eller er der noget jeg overser?
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
-
BrianDS
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Has thanked: 8072 times
- Been thanked: 2414 times
900 km/md inkluderer mange kortere ture, hvor der så er enkelt ture hvor jeg skal længere, så ja, de lange ture er ikke jævnt fordelt, men kommer oftest i forlængelse af den daglige kørsel. Så kommer fx sommerferien oveni hvor der som regel køres mere end jeg gør lige nu, og her vil jeg ofte ikke kunne lade hjemme.Morten Hedensted skrev: Hvis du kører 900 km/md, er det vel meget begrænset hvad du kan komme til at lade ude. Med mindre, selvfølgelig, at du kører dine kilometer på ganske få dage. Eller er der noget jeg overser?
Pointen er måske også at selv uden at lade ude, så vil mit kørselsmønster gøre at besparelsen er noget usikker, og i sidste ende måske går lige op = ingen besparelse.
Det sammensat med udvalget af elbiler med stort bagagerum gør det svært. Og lang rækkevidde bliver desværre også er must på de få dage hvor jeg kører langt.
Det er en nylig ændring i min kørsel at jeg kører så lidt, jeg har været vant til at køre 600-700 km/md, hvor der så ville være større chance for "gevinst"

Håber det giver mening?
Jeg siger dermed ikke elbil er umulig eller absolut dyrere, men at der ikke er en givet gevinst over andre biler som det ser ud pt.
Men mon ikke markedet byder på flere muligheder over de kommende år?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
-
u_bull
- Medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 259 times
- Been thanked: 448 times
Det er klart at jo færre kilometer der køres i det hele taget, des mindre kan en potentiel besparelse være…. Sådan må det være.
Jeg har de sidste mange år kørt 22-24.000km/året. Med brændstofudgifter på 21-23.000kr/året.
Ja, de ganske få gange om året hvor jeg kører mere end 3-400km på en dag, så indgår en ladepause i køreoplevelsen
De resterende 355 dage om året er min bil praktisk altid ‘fyldt op’ når jeg kører hjemmefra - til omkring 25% af den brændstofudgift jeg havde på min tidligere bil.
Det var en let beslutning da jeg først indså hvor stor besparelsen er…
Jeg har de sidste mange år kørt 22-24.000km/året. Med brændstofudgifter på 21-23.000kr/året.
Ja, de ganske få gange om året hvor jeg kører mere end 3-400km på en dag, så indgår en ladepause i køreoplevelsen

De resterende 355 dage om året er min bil praktisk altid ‘fyldt op’ når jeg kører hjemmefra - til omkring 25% af den brændstofudgift jeg havde på min tidligere bil.
-
BrianDS
- Meget aktiv medlem
På lige over fire år har jeg kørt 94.133 km, med en gennemsnitlig pris på 0,50 kr/km i diesel.u_bull skrev:Det er klart at jo færre kilometer der køres i det hele taget, des mindre kan en potentiel besparelse være…. Sådan må det være.
Før Corona var det lidt bedre, men det er inklusive alt, både ferieture, motorvej, sommer, vinter - alt jeg har kørt.
Der er selvfølgelig også lidt AdBlue, men det er så lidt at jeg ikke holder regnskab med det, men regner jeg ud fra seneste regning så er det maksimalt 0,01 kr/km - og sandsynligvis endnu billigere.
Samlet gennemsnitsforbrug før Corona var 18 km/l målt på kørte kilometer og tankede liter, det er blevet lidt ringere med korte ture og mere hjemmearbejde.
Det vil sige cirka 23.000 km/år har kostet 11.500 kr/år i brændstof - forskellen uden refusion vil således løbe op i knap 200 kr/md I forhold til min dieselbil. Lægger vi grøn ejerafgift, forsikring og service sammen, så er det et gæt af det ligger i omegnen af 400-500 kr/md - forudsat service er væsentligt billigere end dieselbilen.
Min tidligere 2014 Octavia TDI var prisen år kørt kilometer 0,44 kr/km, den brugte jeg i gennemsnit 0,10 kr/km for service.
Dette inklusive tre gange til Italien med fuld oppakning på Autobahn (gennemsnit også her omkring 18,5 km/l)
Forsikring var cirka 2/3 af en ENYAQ, grøn ejerafgift var 3 gange en ENYAQ, så alt i alt vil en ENYAQ grundet forsikringen være lidt dyrere i forsikring og grøn ejerafgift end nævnte Octavia. Service muligvis billigere?
Tager vi lidt stigninger med, så vil jeg tro det går lige op. Med forsikring, grøn ejerafgift og service. Octaviaen VAR dengang prismæssigt væsentligt billigere end ENYAQ er I dag
Men ja, kører man nok kan der være penge at spare, kører man knap så meget og er udelukket for refusion, så er det ikke for at spare penge at man skal købe elbil

-
superbeszzz
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 693 times
Jeg sparer mellem 3.000 - 4.000 månedligt i løbende udgifter ved at køre e-tron i stedet for A6 3.0 bitdi. Så hvis man vil spare penge skal man køre elbilBrianDS skrev: ↑30. jun 2021, 21:56Men ja, kører man nok kan der være penge at spare, kører man knap så meget og er udelukket for refusion, så er det ikke for at spare penge at man skal købe elbilu_bull skrev:Det er klart at jo færre kilometer der køres i det hele taget, des mindre kan en potentiel besparelse være…. Sådan må det være.
Det var en let beslutning da jeg først indså hvor stor besparelsen er…![]()
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- VWAU
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 870 times
Den store ukendte faktor er prisudviklingen. Lige pt. er der trods diverse "eksperters" forudsigelser gode priser på brugte ICE-biler:
https://ekstrabladet.dk/biler/derfor-ka ... nu/8623777
...og det vælter ind over grænsen med brugte el-biler fra Tyskland - det presser prisen på dem. For ½ år siden var der kun nogle få brugte Tesla 3 til salg i DK. Nu er der tæt på 200.
Der kommer en facelifter Audi e-tron til næste år - med bedre teknik (motor og gearkasse) samt noget længere rækkevidde.
Har man lige nu 600.000 en Audi Q5 50 TFSIe versus en Audi e-tron 50 er jeg ret sikker på at man får mere for den første om 3 år. Men lige som "eksperterne" tager fejl kan jeg kan jo også tage fejl
...og det vælter ind over grænsen med brugte el-biler fra Tyskland - det presser prisen på dem. For ½ år siden var der kun nogle få brugte Tesla 3 til salg i DK. Nu er der tæt på 200.
Der kommer en facelifter Audi e-tron til næste år - med bedre teknik (motor og gearkasse) samt noget længere rækkevidde.
Har man lige nu 600.000 en Audi Q5 50 TFSIe versus en Audi e-tron 50 er jeg ret sikker på at man får mere for den første om 3 år. Men lige som "eksperterne" tager fejl kan jeg kan jo også tage fejl
-
Kevinff
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 508 times
Mit største issue ved at købe eks en 3 år gammel elbil er om den allerede vil føles outdated når jeg køber den.. der er raketfart på udviklingen pt synes jeg, hvorimod en ICE bil der er 3-5 år gammel ofte stadig føles up to date
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
martinta
- Medlem
- Has thanked: 860 times
- Been thanked: 764 times
Personligt ville jeg være mere bekymret for hvordan den er blevet behandlet. slitage på batteriet er stadig et (for mig) ukendt terræn.
En nabo havde gæster i går af en som også havde en elbil (mini cooper), og han ville gerne se vores - lad os ikke snakke om det underlige i at en nabo ringer til mig klokken 21 for at kigge biler - men fred nu med det.
Han fortalte at han ikke gad/ville/kunne betale for en lader, så han lavede super charging på bilen hver gang den skulle "tankes", kørte den som sin benzin bil hvilket vil sige langt ned og helt op til 100% på papiret er det jo dårligt for batterierne, hans tanke var at han havde den alligevel kun i 3 år, så mon ikke den overlevede det.
Så min bekymring ville nærmere være hvor lang rækkevidde den 3-år gamle elbil ville have tilbage, det kommer jo efter sigende meget an på hvordan du lader.
- HansH
- Admin
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Kan du uddybe dette ?
Dvs er der en best practice liste over hvordan man forvalter sit batteri bedst, så man bevarer dets kapacitet bedst muligt ?
Evt. link.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
martinta
- Medlem
Ahh, nu strækker du den. Der er global mangel på chips, hvilket rammer alle, lige fra telefoner, til biler til computere og alt andet der benytter chips. Af samme grund kan producenterne af biler ikke levere den mængde biler de ellers kunne, hvilket betyder der ikke kommer nye biler ud i markedet, så dem der ellers havde købt ny nu kigger brugt, og derved presser brugtmarkedet op.VWAU skrev: ↑1. jul 2021, 07:09Den store ukendte faktor er prisudviklingen. Lige pt. er der trods diverse "eksperters" forudsigelser gode priser på brugte ICE-biler:
populært sagt, kaldet udbud efterspørgsel. Tror ikke der er mange eksperter der har alle former for Force majeure elementer med i deres forudsigelser, i så fald ville du jo får forudsigelser med rigtige mange vedhæftede disclaimers
Det er en midlertidig situation som der er tvunget igennem af et knækket led i fødekæden, når den produktion er tilbage til normalen (forventet 2022) vil du kunne begynde at kigge på de tal, men ikke endnu.
Konceptet er ikke anerledes end med landsholdstrøjerne der nu er udsolgt, hvilket gør at prisen på dem er steget. Der forventede man bare at sælge lad os sige 100.000 trøjer, men da Danmark kom længere end folk forventede var interessen på 200.000 trøjer, hvilket gør at der ikke er flere tilbage, men interessen så stor at de kan sælges for nærmest hvad som helst.
Men den import er jo affødt af at regeringen i tyskland giver 9.000€ i tilskud, Det stopper de med lige om lidt, hvorefter jeg vil forvente at importen falder til et lavere niveau. Så er vi tilbage til at man kan importere biler pga udstyr/stand/udvalg i stedet for den økonomiske gulerod med at tage tysks statstilskud med ud af landet.
Dertil så holder de faceliftede Model 3'er da deres priser ret fornuftigt, til gengæld er den gamle model dykket lidt i pris, men det ser jeg ikke som hverken mere eller mindre end der skete med min passat da der kom en ny model - så i min verden er det, det samme som normalt.
Det kommer helt an på udviklingen af batterier (tror jeg personligt), var det ikke audi der spåede at man ikke ville sætte større batterier i end nu, men blot villle øge ladehastigheden? I så fald tvivler jeg på prisfaldet. Hvis udviklingen derimod gør batterierne - lad os sige 50% billigere per kwh, så tror jeg du har ret. Men spekulationen om udviklingen på et område der går så hurtigt er jo rene gæt.VWAU skrev: ↑1. jul 2021, 07:09Der kommer en facelifter Audi e-tron til næste år - med bedre teknik (motor og gearkasse) samt noget længere rækkevidde.
-
martinta
- Medlem
jada, der ligger ret mange af dem på nettet
dertil, så kan man så vidt jeg husker ikke fast charge med max effekt på elbiler fra 80-100%, der går den ned i hastighed
https://www.kia.com/dm/discover-kia/ask ... -life.html
1. Minimize exposure to extremely high temperatures when parked
Exposure to the extreme heat while parking unplugged is when the frequent danger occurs. An automated temperature control system installed in your electric car will needlessly drain your batteries to keep the temperatures down for optimal efficiency. While this performance should only work when your electric vehicle is on the road using its battery, park your electric car in the shade or plug-in so that its thermal management system functions only using grid power, and make sure a stable range of temperatures during operation either.
2. Minimize the batteries at 100% state of charge
Electric cars already have installed with a battery management system that avoids them being charged and discharged at the extreme state of charge. Keeping the state of battery charge, from 0 percent to 100 percent , also improves the performance of the battery life of your vehicle. Even though a full charge will give you the maximum operating time, it is never a good idea for the overall lifespan of your battery.
3. Avoid using fast charging
If your batteries are soon-to-be die out, using a fast-charging is a great convenience. However, it presses so much current into the batteries in a short period which strains your EV battery and wanes them faster. While it is hard to notice its degradation, eight years of standard charging will give you 10% more battery life compared to 8 years of using fast charging.
4. Control the optimal battery state of charge during long storage
EVs that are parked or stored with an empty or full battery also degrades the battery. If you do not use your electric car often or having a long trip plan, get a timed charger, and plug it in. Leaving your vehicle at 100 percent while parked at a certain place for a long period, the battery will struggle with preserving its state of charge while you are away. One strategy is to set the charger to keep the charge just above the low mark, not filling it up to the maximum capacity, at an average charge level between 25 percent and 75 percent.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2401 times
Hold batteriet mellem 20 og 80% ved almindeligt brug. Parker ikke bilen i længere tid med under 20% eller over 80%. Lad kun op til 100%, hvis du skal bruge strømmen umiddelbart efter. Det er vist det. Bilen foreslår selv at lade op til max 80% for "optimal opladning", og det er virkeligt ikke noget, jeg tænker over i det daglige.
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
- HansH
- Admin
Super.GaSelle skrev: ↑1. jul 2021, 08:31Hold batteriet mellem 20 og 80% ved almindeligt brug. Parker ikke bilen i længere tid med under 20% eller over 80%. Lad kun op til 100%, hvis du skal bruge strømmen umiddelbart efter. Det er vist det. Bilen foreslår selv at lade op til max 80% for "optimal opladning", og det er virkeligt ikke noget, jeg tænker over i det daglige.
Dvs din ID.3 sørger selv for kun at lade til 80% hver dag ... og hvis du så ved at du har brug for 100% så går du ind og midlertidigt overstyrer aftenen før.
Noget i den stil ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Man kan indstille hvor meget den skal lade op til. Det er ikke noget, man skal gøre hver gang. Dvs. stiller jeg den på 90%, så står den dér, til jeg ændrer det igen. På dét skærmbillede står der, at 80% er det "optimale", så det bliver den normalt ladet op til. Man kan også ændre den grænse via app´en, så man behøver ikke ud i bilen for at ændre det.HansH skrev: ↑1. jul 2021, 08:33Super.GaSelle skrev: ↑1. jul 2021, 08:31Hold batteriet mellem 20 og 80% ved almindeligt brug. Parker ikke bilen i længere tid med under 20% eller over 80%. Lad kun op til 100%, hvis du skal bruge strømmen umiddelbart efter. Det er vist det. Bilen foreslår selv at lade op til max 80% for "optimal opladning", og det er virkeligt ikke noget, jeg tænker over i det daglige.
Dvs din ID.3 sørger selv for kun at lade til 80% hver dag ... og hvis du så ved at du har brug for 100% så går du ind og midlertidigt overstyrer aftenen før.
Noget i den stil ?
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
martinta
- Medlem
Alle dem jeg kender til har det på den måde .Så du sætter hvad den skal lade til, og den indstilling er gemt. Så det er ikke fordi man kommer til at lade for meget og manuelt skal ud og stoppe den el.HansH skrev: ↑1. jul 2021, 08:33Super.GaSelle skrev: ↑1. jul 2021, 08:31Hold batteriet mellem 20 og 80% ved almindeligt brug. Parker ikke bilen i længere tid med under 20% eller over 80%. Lad kun op til 100%, hvis du skal bruge strømmen umiddelbart efter. Det er vist det. Bilen foreslår selv at lade op til max 80% for "optimal opladning", og det er virkeligt ikke noget, jeg tænker over i det daglige.
Noget i den stil ?
Det er heller ikke noget som jeg ser som et problem, men min udfordring ligger jo i at du ikke ved hvordan den tidligere ejer har gjort det - eks. mit eksempel fra før.
Hvor mange herinde kender ikke nogen der siger "den er leaset, så jeg er ligeglad" med deres leasing bil? Det er altid et godt sted at starte med DQ200 tråden, og hvad er det så der skal gøre at de pludseligt ikke er ligeglade længere når vi snakker slid på batteri?
Tilføjelse: Det kan tilføjes, at du også kan bestemme hvornår den skal lade, så hvis du har variable strømpris, så kan du bestemme at den skal starte med at lade klokken 24:00 fordi der ved du prisen falder, eller alternativt, kan du vælge "afgangstidspunkt", så hvis du sætter det til klokken 6:30, så vil bilen være klar til den tid, så vidt jeg ved, vil den endda sørge for at varme bilen op så du kommer ud til en varm bil på "faststrøm" i stedet for at du skal bruge dit batteri på at varme bilen fra frysepunktet til eks. 22 grader.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Det er rigtigt. Og der er en også, i den forbindelse, en "straksopladningsgrænse" så den fx lader op til 40% så snart du sætter stikket i, og så lader den op til den ønskede grænse (og varmer/køler bilen) til det ønskede tidspunkt. Funktionen er i øvrigt også lokationsbaseret, så bilen ved at du ønsker scenarie "A" når du er hjemme og "B" når du er på arbejde osv.
Funktionen bliver dog først ritti´ go´ ved den næste opdatering, der bliver rullet ud i nær fremtid.
Funktionen bliver dog først ritti´ go´ ved den næste opdatering, der bliver rullet ud i nær fremtid.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
- HansH
- Admin
Jeg har forstået at disse charging management funktioner (vælger jeg at kalde dem) kan ligge både i bilen og i den app man har til sin ladeboks.
Tror Tonny fortalte at hans TM3 kunne styre alt dette for ham ... men at man også har de samme muligheder i hvad end app man nu bruger til sin boks.
Kan det bekræftes ?
Tror Tonny fortalte at hans TM3 kunne styre alt dette for ham ... men at man også har de samme muligheder i hvad end app man nu bruger til sin boks.
Kan det bekræftes ?
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Jeg har en ladeboks uden nogle smarte funktioner, så alt styres i og fra bilen. Du kan dog godt få ladebokse, der har disse funktioner.HansH skrev: ↑1. jul 2021, 09:26Jeg har forstået at disse charging management funktioner (vælger jeg at kalde dem) kan ligge både i bilen og i den app man har til sin ladeboks.
Kan det bekræftes ?
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
martinta
- Medlem
Jeg kan styre stort set set samme i ladeboksen, dog ikke hvor mange procent den skal ladeHansH skrev: ↑1. jul 2021, 09:26Jeg har forstået at disse charging management funktioner (vælger jeg at kalde dem) kan ligge både i bilen og i den app man har til sin ladeboks.
Kan det bekræftes ?
-
BrianDS
- Meget aktiv medlem
Det var vist også det jeg skrev, alt efter hvad man kommer fra, og hvad man køber, og hvor meget man kører og hvor man kører, så er det ikke sikkert den ene er billigere end den anden.superbeszzz skrev:Jeg sparer mellem 3.000 - 4.000 månedligt i løbende udgifter ved at køre e-tron i stedet for A6 3.0 bitdi. Så hvis man vil spare penge skal man køre elbilBrianDS skrev: ↑30. jun 2021, 21:56Men ja, kører man nok kan der være penge at spare, kører man knap så meget og er udelukket for refusion, så er det ikke for at spare penge at man skal købe elbilu_bull skrev:Det er klart at jo færre kilometer der køres i det hele taget, des mindre kan en potentiel besparelse være…. Sådan må det være.
Det var en let beslutning da jeg først indså hvor stor besparelsen er…![]()
. Din statement passer på dig og dine forhold.
Det er dog en udpræget misforståelse at elbiler altid er en sikker besparelse (især i FDEL)
-
JGGH
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Vejen
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 17 times
Ja de bokse vi har kan planerne for opladning styres. Strømmen kan også stilles. Det kan også ses hvor meget der er leveret til bilerne på hvilke dage, måneder, samt år. Lader kan dog ikke styre til hvilke procent bilerne skal lades.HansH skrev: ↑1. jul 2021, 09:26Jeg har forstået at disse charging management funktioner (vælger jeg at kalde dem) kan ligge både i bilen og i den app man har til sin ladeboks.
Kan det bekræftes ?
De elbiler vi har haft og har har også kunne det. Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ionic og Tesla 3. Nissan kunne der kun vælges mellem 80% eller 100%. Kan ikke huske om der var den mulighed i BMWen.
Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 38kWh
Hyundai Ioniq 38kWh
-
DennisT
- Medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 47 times
Så er den første tesla model s plaid brændt til grunden!
Det var ikke lang tid den havde på gaden siden den blev frigivet til salg.
Det er godt nok crazy, at sådan noget kan ske, måske produktionen af el/batteri går for hurtigt hos tesla!
Det er godt nok crazy, at sådan noget kan ske, måske produktionen af el/batteri går for hurtigt hos tesla!
-
martinta
- Medlem
Så er de første 4 vw e-up brændt til grunden!
Det er godt nok crazy, at sådan noget kan ske, måske produktionen af el/batteri går for hurtigt hos vw!
https://www.electrive.com/2021/01/11/ba ... olkswagen/
Pointen er, lad os nu se hvad årsagen er, der brænder biler hver dag, det kan være elendigt design, eller bare en fejl på et batteri, men det er nok lidt tidligt at gætte på årsagen
-
BrianDS
- Meget aktiv medlem
Den er vist lidt Tesla farvet den kommentar?martinta skrev:Så er de første 4 vw e-up brændt til grunden!
Det er godt nok crazy, at sådan noget kan ske, måske produktionen af el/batteri går for hurtigt hos vw!
https://www.electrive.com/2021/01/11/ba ... olkswagen/
Pointen er, lad os nu se hvad årsagen er, der brænder biler hver dag, det kan være elendigt design, eller bare en fejl på et batteri, men det er nok lidt tidligt at gætte på årsagen

De der Up bliver kaldt hjem fordi der "måske" kan være noget, Up har dog været på markedet længe.
Anyway, det er sjældent man hører om en bil der spontant går i brand, indespærre en person der er ved fuld bevidsthed, og selv begynder at køre når føreren kommer ud af bilen.
Tesla har været klar over udfordringer med netop batteriet i den givne model. Derfor er det et problem indtil de har vist at det var en enestående fejl.
Spontan brand er altid skidt, det samme var et problem med Peugeot for nogle år siden hvor de var forbudt i parkeringskælder og lignende.
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 643 times
- Been thanked: 330 times
-
BrianDS
- Meget aktiv medlem
Jeg har ikke, men Anders Berner har: https://blog.bilbasen.dk/video-aiways-u ... rk-395681/donfetaful skrev:Nogen der har prøvet Aiways U5?
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 643 times
- Been thanked: 330 times
Ja, tak, han er meget god 
Sjovt at Gumbert er med i den

Kør og vær glad 

-
BrianDS
- Meget aktiv medlem
Ja, men jeg er også enig i kommentaren for kvinden i den forbipasserende BMWdonfetaful skrev:Ja, tak, han er meget god