Den kommer muligvis tilbage til foråret.

Den kommer muligvis tilbage til foråret.

Du har set der i overskriften står "variabel" ikke?fcjunkies skrev: ↑19. okt 2025, 11:41Kunne være fedt hvis Toyota også laver rentefri finansiering på touring-modellen! https://www.toyota.dk/kampagner/nybz4x_ ... ID_11_2025
Hvis du tager den over 6 år kan du få den fast på 0% og læg lige mærke til hvor lave de samlede omkostninger er, mange andre finanseringer tager betydeligt mere i stiftelsesprovision.

Jeg vil vædde en pose økologiske gulerødder på at det kun er "almindelig" Lane Assist du har kørt med.Dvdols skrev: ↑10. nov 2025, 19:36Jeg prøvede travelassist på vejen hjem men vogbaneassistwnten var lort. Den lå bare og ping pokgede mellem den ene og anden side og var nærmest ved at køre i grøften (selvom striberne var fine). Tænker at den var aktiveret korrekt da det lille grønne vognbanelogo var tændt, men da den er blevet rost for at være god spekulerer jeg på om jeg gjorde noget forkert?
Adaptiv fartpilot var aktiv (havde trukket den nederste venstre stilk mod mig selv). Den adaptive fartpilot virkede i øvrigt glimrende selvom at jeg havde en enkelt “fantom opbremsning” pågrund af en bil der VAR drejet af.HansH skrev: ↑10. nov 2025, 19:48Jeg vil vædde en pose økologiske gulerødder på at det kun er "almindelig" Lane Assist du har kørt med.
Den opfører sig jo netop som du siger ... "gør" kun noget når du nærmer dig en af linjerne, hvor den så puffer dig blidt i modsatte retning. Og så må du selv sørge for at rette kareten op så den peger ligeud.
Forskellen på den og Travel Assist er flg.:
- TA er kun aktiv når fartpilot også er aktiv, hvor Lane Assist virker uanset ... (forudsat man kører >60km/t)
- TA holder dig aktivt midt i kørebanen hele tiden
Man er ikke i tvivl synes jeg.
I samme øjeblik du aktiverer TA, tager den et fast greb i rattet som du tydeligt mærker. Den har autoritet.
Og så længe det er bløde kurver, mærker man overhovedet ikke dens korrektioner. Dvs på motorvej mærker man intet.
Jeg mærker kun at den styrer, hvis man kører på landevej hvor der f.eks. er et helleanlæg midt på vejen, hvor ens kørebane slår et "knæk" til højre, for så at "knække" tilbage igen bag helleanlægget. Den korrektion kan jeg selv lave mere smooth end TA.
Men i alle andre henseender holder den bilen klippestabilt midt i sporet.
Det er i hvert fald min oplevelse i 2022 Enyaq (som altså er med den gamle software).

Knappen i øverste højre hjørne af rattet er en toggle for fartpilotens virkemåde:Dvdols skrev: ↑10. nov 2025, 19:58Adaptiv fartpilot var aktiv (havde trukket den nederste venstre stilk mod mig selv). Den adaptive fartpilot virkede i øvrigt glimrende selvom at jeg havde en enkelt “fantom opbremsning” pågrund af en bil der VAR drejet af.
Men måske problemet var at kun den adaptive fartpilot (den der også bremser end i rundkørsler) var aktiveret men at jeg skulle have aktiveret den automatiske lane assist et andet sted? Det vil ihf forklare den farlige kørsel![]()
Problemet er vel bare at et barn på 15 måneder risikerer at få revet nakkehvirvlerne fra hinanden i et sammenstød. Det er ikke for sjov at samtlige myndigheder anbefaler at man lader sit barn sidde bagudrettet så længe som muligt (gerne op til 6-7 års alderen).Madmax skrev: ↑10. nov 2025, 20:25Travel assist på de nye modeller aktiveres på højre rullehjul på rattet. Den kører som Hans beskriver med TA aktiveret.
Med så langt et barn er alle bagudvendte stole jo et problem pga ryglænet.
Vores mindste er 15 måneder og et par og 80 høj. Han er netop vendt om nu pga benene. Og så var det bare for os en bonus han nu ikke græder fra start til slut når vi kører bil.
Risiko er der altid. Så kan jeg sige min bil er mere sikker end din. Det er jo lige meget hvad min holding er for dig. Jeg nævnte bare det nok bliver problematisk med en bil med mere plads til en bagudvendt stol. Så kan du jo ligeså godt vælge bil når han er stor nok til at vende den anden vej, så er du ude over det problem.Dvdols skrev:
Problemet er vel bare at et barn på 15 måneder risikerer at få revet nakkehvirvlerne fra hinanden i et sammenstød. Det er ikke for sjov at samtlige myndigheder anbefaler at man lader sit barn sidde bagudrettet så længe som muligt (gerne op til 6-7 års alderen).
Vi har fint plads til den bagudrettede stol lige nu i vores Octavia. Den rammer næsten lige akkurat passagersædet i sin længste position (105 cm).
Det er jo en cost benefit analyse.Madmax skrev: ↑10. nov 2025, 21:31Risiko er der altid. Så kan jeg sige min bil er mere sikker end din. Det er jo lige meget hvad min holding er for dig. Jeg nævnte bare det nok bliver problematisk med en bil med mere plads til en bagudvendt stol. Så kan du jo ligeså godt vælge bil når han er stor nok til at vende den anden vej, så er du ude over det problem.
Den er billig, og tror også det er en fin bil til prisen - den kører godt, og infotainment er simpelt og lige til at gå til. bagsædepladsen er bare ikke særlig god - alt er relativt, men det gik ikke her med 3 børn, og dertil et baggagerum som ikke var specielt stort.
Tak for input.Lasse R skrev: ↑6. dec 2025, 09:16Den er billig, og tror også det er en fin bil til prisen - den kører godt, og infotainment er simpelt og lige til at gå til. bagsædepladsen er bare ikke særlig god - alt er relativt, men det gik ikke her med 3 børn, og dertil et baggagerum som ikke var specielt stort.
ID. 7 var den eneste der opfyldte vores krav, udover ID Buzz og andre kæmpe SUV i forhold til bagsæde, men den type bil ville jeg ikke fortsætte med. 7'eren er dyr og var også over det budget jeg havde planer om, men bliver glad hver eneste gang jeg sætter mig ud i den.. i forhold til hvad man får, synes jeg ikke den er "for dyr".
Prisen er sikkert fin, vi startede med at kigge på sådan en. Også med henblik på 3 børn bagi. Det er komplet umuligt, og jeg synes desværre at den er for lille. Skulle jeg sidde nogenlunde på førersædet, så sad jeg helt oppe i loftet, og kunne ikke se skærmene ordentligt på nogen måde. Og så var det liiiige lidt for bling bling indvendigt med lys og en masse stilke ved rattet. Udvendigt synes jeg ellers at den er superflot.Dvdols skrev:Og så lige en indskudt bemærkning: Jeg skal stadig have ud og set på Scenic E-tech ved lejlighed da denne skulle være væsentlig mere rummelig i kabinen end VAGs og samtidig konkurrerer godt på prisen.
Biler i den prisklasse vil ALTID være et kompromis.Gnozo skrev: ↑8. dec 2025, 06:37Prisen er sikkert fin, vi startede med at kigge på sådan en. Også med henblik på 3 børn bagi. Det er komplet umuligt, og jeg synes desværre at den er for lille. Skulle jeg sidde nogenlunde på førersædet, så sad jeg helt oppe i loftet, og kunne ikke se skærmene ordentligt på nogen måde. Og så var det liiiige lidt for bling bling indvendigt med lys og en masse stilke ved rattet. Udvendigt synes jeg ellers at den er superflot.
Vi endte med en Id4. Stadigvæk et kompromis synes jeg, men trods alt et bedre et af slagsen.
via tapatalk
Tak for input.Gnozo skrev: ↑8. dec 2025, 06:37Prisen er sikkert fin, vi startede med at kigge på sådan en. Også med henblik på 3 børn bagi. Det er komplet umuligt, og jeg synes desværre at den er for lille. Skulle jeg sidde nogenlunde på førersædet, så sad jeg helt oppe i loftet, og kunne ikke se skærmene ordentligt på nogen måde. Og så var det liiiige lidt for bling bling indvendigt med lys og en masse stilke ved rattet. Udvendigt synes jeg ellers at den er superflot.
Vi endte med en Id4. Stadigvæk et kompromis synes jeg, men trods alt et bedre et af slagsen.
via tapatalk
Meget mulig jeg ender med en ID Buzz 2+2+2.ij6210 skrev: ↑11. dec 2025, 13:45Jeg håber virkelig du ender med en ID Buzz, også selvom det er en brugt og uden alt i udstyr. Det vil være den bedste bil til dig/jer.
Jeg er stadig lige så glad for min som da jeg havde haft den i en uge. Ligger super godt på vejen, dens travel assist er virkelig god, jeg har så også Matrix LED lygter (IQ light), det er også vanvittigt, men man kan nok godt leve uden.
Jeg har så den lange og 7 sæder. Hvis jeg kun havde 2 og ikke 3 børn, så havde jeg måske købt en kort med 6 sæder (så ville der stadig være plads til svigerforældrene).
For dyr.TorbenRasmussen skrev: ↑11. dec 2025, 15:45Mercedes GLB er lige annonceret i ny version - havde du været ude og prøve sådan en tidligere?

Du placerer dig vel mellem 2 stole? (helt utilsigtet, heheDvdols skrev: ↑11. nov 2025, 06:49..... At sige at risiko altid er der er et lidt dovent argument. Det handler jo her om sandsynlighed ganget med konsekvens sat op i mod den økonomiske belastning.
At bibeholde børnene i en bagudvendt position er både billigt og reducerer chancen for en alvorlig eller dødelig skade mangefoldigt.
At sætte et 15 måneder gammelt barn i en fremadrettet position vil jeg nu mene er decideret uansvarligt.
Lidt ligesom en cykelhjelm. Billigt at anskaffe, nemt at bruge så derfor direkte åndsvagt ikke at anvende.
Det er rigtigt nok at en sikker bil også gør en enorm forskel. Min 2016 Octavia er fx ikke lige så sikker som en ny Model Y eller ID4. Det er blandt andet også derfor jeg ønsker at skifte bil. Men det er jo så også en helt anden økonomisk belastning sammenlignet med en autostol eller en cykelhjelm.
Beklager det lidt sene svar.Thor-thor skrev: ↑11. dec 2025, 16:49Du placerer dig vel mellem 2 stole? (helt utilsigtet, hehe)
På den ene side er fremadrettede barnestole er "decideret uansvarligt"? Men du nævner selv at økonomi kunne trække i retning af at køre videre i en halvgammel Octavia? Som du selv er inde på er den er jo mildest talt heller ikke på par, med de nyeste biler mht. sikkerhed.
Risiko og økonomi er jo en del af det, emn der er vel flere andre parametre? Hverdagspraktik? Socialt samvær i bilen, når ungerne kan sidde og glo bagud?
At have børn til at sidde bagudvendt indtil de er 7-8 år som du nævner virker helt overdrevet i min bog (Men det var også en anden tid da mine unger sad i stole (men mindes ikke nogen der fik revet nakkehvirvlerne fra hinanden...)
Sidder begge børn stadig bagudvendt? Hvordan fungerer det i praksis på et "alm" bagsæde?
Personligt ville jeg mene at ID7 er et ganske solidt bud, hvis man gerne vil køre personbil i stedet for varevogn/bus