Elbil til lang familie

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Target
Aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1453 times
Been thanked: 643 times

Re: Elbil til lang familie

Indlæg af Target » 19. okt 2025, 08:55

Dvdols skrev:
19. okt 2025, 08:22
Ja hov. Den ser da ud til at være gået konkurs 😂
Den kommer muligvis tilbage til foråret. 🤞
Nuværende bil: 2025 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate, 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 107hk, 1999 VW Passat 3B2 (US) 2,8 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

fcjunkies
Helt nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Indlæg af fcjunkies » 19. okt 2025, 11:41

Kunne være fedt hvis Toyota også laver rentefri finansiering på touring-modellen! https://www.toyota.dk/kampagner/nybz4x_ ... ID_11_2025

Brugeravatar
jencka
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 194 times

Indlæg af jencka » 19. okt 2025, 17:02

fcjunkies skrev:
19. okt 2025, 11:41
Kunne være fedt hvis Toyota også laver rentefri finansiering på touring-modellen! https://www.toyota.dk/kampagner/nybz4x_ ... ID_11_2025
Du har set der i overskriften står "variabel" ikke?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

fcjunkies
Helt nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Indlæg af fcjunkies » 19. okt 2025, 17:21

Jow jow, men renten er nedadgående....

I en alm. bank gælder det samme jo nok.

jardal
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af jardal » 19. okt 2025, 18:28

Hvis lånet finansieres over 72 mdr eller mindre, er det med 0% i hele løbetiden hos Toyota.

Jeg forventer selv at bestille en BZ’er.

styker
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 284 times

Indlæg af styker » 19. okt 2025, 19:51

jencka skrev:
19. okt 2025, 17:02
Du har set der i overskriften står "variabel" ikke?
Hvis du tager den over 6 år kan du få den fast på 0% og læg lige mærke til hvor lave de samlede omkostninger er, mange andre finanseringer tager betydeligt mere i stiftelsesprovision.

Dvdols
Helt nyt medlem
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Indlæg af Dvdols » 10. nov 2025, 19:36

Prøvekørte Model Y Premium RWD i dag.

Endnu engang må jeg konstaterer at den er langt mere rummelig end alle andre biler i klassen - selv betydelig mere rummelig end ID7.
Det er vildt hvordan bagsædekomforten er længder foran alt VAG kan tilbyde med undtagelse af ID Buzz.
Bagagerummet har en kæmpe fordybning hvor der nærmest kan ligge et sammenkrøllet menneske.
Frunk er også pænt stort.
Og så havde midterkonsollen to store rum hvor det ene nærmest virkede bundløst 😂
Og så føles kabinen luftig med masser af plads til hovedet.
Materialerne virker også premium (selvom jeg værdsætter langtidsholdbart robust plastik (både hård og blød)) og må indrømme at kabinen generelt bare spillede rigtig, rigtig godt.
Bilens undervogn har fået kritik for at være hård men var langt mere komfortabel end min Octavia Style 2016.
Bilen var lydløs og både styretøj og undervogn var bare hammer præcis, agil og responsiv (men uden at være ukomfortabel). Perfekt tunet imo.
Voldsom acceleration sammenlignet med VAGs 286HK AP550.
Fint lydanlæg.

Jeg fandt det dog lidt irriterende at jeg skulle orientere mig skråt ned på skærmen for at kigge på min hastighed. Det føles som om jeg mister orienteringen fra vejen i længere tid sammenlignet med et instrumentbræt.

Men den helt store deal breaker på de 45 min var forsæderne.
Her følte jeg at jeg sad PÅ sædet og ikke I sædet.
Lårstøtten var der ikke men værst var nok at jeg ikke rigtig kunne lægge sædet synderligt ned hvilket gav det lidt en fornemmelse af at være en barstol.
Derfor er den desværre dømt ude.

På vejen hjem fra Hillerød kørte jeg I min fars Elroq.
Lige med det samme da jeg satte mig ind havde jeg følelses af at siddepositionen var meget, meget bedre. Stadig lige til den smalle side men langt bedre og med mulighed for at sidde langt lavere og bagudtiltet.

Den kører ikke lige så godt som Teslaen men drejeradius er rigtig god, holder af fraværet af aggressiv rekuperation, rigtige dørhåndtag og et glimrende instrumentbræt, rigtige knapper, og en infotainmentskærm der sidder højere monteret.
Jeg prøvede travelassist på vejen hjem men vogbaneassistwnten var lort. Den lå bare og ping pokgede mellem den ene og anden side og var nærmest ved at køre i grøften (selvom striberne var fine). Tænker at den var aktiveret korrekt da det lille grønne vognbanelogo var tændt, men da den er blevet rost for at være god spekulerer jeg på om jeg gjorde noget forkert?

Teslaen var i øvrigt 107 cm bred fra yderste isofix til yderste isofix. Elroq var 105. Og min Octavia var 102 cm.

Jeg er lidt ærgerlig over at jeg skal afskrive Teslaen for har brug for pladsen.
Min knægt er snart 105 cm og skal derfor over i en endnu større bagudvendt stol (Max Safe Pro) med afstandstykke på sigt på hele 14 cm så vi har lidt brug for pladsen.

Tænker fortsat ID7 er for dyr, og i det prisleje er ID Buzz mere interessant da du rent faktisk her får RIGTIG plads og flere sæder til familie og venner (2+2+2).

Problemet med BZ4X var umiddelbart en for høj midterkonsol (ligesom Pegeout e-5008) der gør at knæet rammes af en klaustrofobisk følelse samt et rat der i sin højest position (samt et sæde i sin laveste) nærmest er så tæt på mine ben at jeg ikke kan dreje frit rundt med hænderne.

Fortsættelse følger…..

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 10. nov 2025, 19:44

Du rammer ret godt med teslaen.

Den er et plads MONSTER - der er plads til alt i den bil.
Det store rum foran, der kan du få bakker til at dele det op, så det bliver mere brugbart og ikke bare en kummefryser hvor det du smider ned først, det ser du først om fem år 😂

Det med at kigge over på skærmen, det vænner du dig til i løbet af 2,5 dag.

Der er tre store ankepunkter af model Y’en i min optik (og jeg har selv en).

1: Sæderne som du selv nævner. De er ikke decideret dårlige, men de er langt fra blandt de bedste. Det er dog lækkert med køling i sæderne om sommeren.

2: Assistent systemerne - de sutter max røv.

3: Den er ret “urolig” på motorvejen, hvis det blæser.

Derudover, så er det altså en fed bil for pengene.

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 10. nov 2025, 19:48

Dvdols skrev:
10. nov 2025, 19:36
Jeg prøvede travelassist på vejen hjem men vogbaneassistwnten var lort. Den lå bare og ping pokgede mellem den ene og anden side og var nærmest ved at køre i grøften (selvom striberne var fine). Tænker at den var aktiveret korrekt da det lille grønne vognbanelogo var tændt, men da den er blevet rost for at være god spekulerer jeg på om jeg gjorde noget forkert?
Jeg vil vædde en pose økologiske gulerødder på at det kun er "almindelig" Lane Assist du har kørt med.
Den opfører sig jo netop som du siger ... "gør" kun noget når du nærmer dig en af linjerne, hvor den så puffer dig blidt i modsatte retning. Og så må du selv sørge for at rette kareten op så den peger ligeud.

Forskellen på den og Travel Assist er flg.:
- TA er kun aktiv når fartpilot også er aktiv, hvor Lane Assist virker uanset ... (forudsat man kører >60km/t)
- TA holder dig aktivt midt i kørebanen hele tiden

Man er ikke i tvivl synes jeg.
I samme øjeblik du aktiverer TA, tager den et fast greb i rattet som du tydeligt mærker. Den har autoritet.
Og så længe det er bløde kurver, mærker man overhovedet ikke dens korrektioner. Dvs på motorvej mærker man intet.
Jeg mærker kun at den styrer, hvis man kører på landevej hvor der f.eks. er et helleanlæg midt på vejen, hvor ens kørebane slår et "knæk" til højre, for så at "knække" tilbage igen bag helleanlægget. Den korrektion kan jeg selv lave mere smooth end TA.
Men i alle andre henseender holder den bilen klippestabilt midt i sporet.

Det er i hvert fald min oplevelse i 2022 Enyaq (som altså er med den gamle software).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 10. nov 2025, 19:58

HansH skrev:
10. nov 2025, 19:48
Jeg vil vædde en pose økologiske gulerødder på at det kun er "almindelig" Lane Assist du har kørt med.
Den opfører sig jo netop som du siger ... "gør" kun noget når du nærmer dig en af linjerne, hvor den så puffer dig blidt i modsatte retning. Og så må du selv sørge for at rette kareten op så den peger ligeud.

Forskellen på den og Travel Assist er flg.:
- TA er kun aktiv når fartpilot også er aktiv, hvor Lane Assist virker uanset ... (forudsat man kører >60km/t)
- TA holder dig aktivt midt i kørebanen hele tiden

Man er ikke i tvivl synes jeg.
I samme øjeblik du aktiverer TA, tager den et fast greb i rattet som du tydeligt mærker. Den har autoritet.
Og så længe det er bløde kurver, mærker man overhovedet ikke dens korrektioner. Dvs på motorvej mærker man intet.
Jeg mærker kun at den styrer, hvis man kører på landevej hvor der f.eks. er et helleanlæg midt på vejen, hvor ens kørebane slår et "knæk" til højre, for så at "knække" tilbage igen bag helleanlægget. Den korrektion kan jeg selv lave mere smooth end TA.
Men i alle andre henseender holder den bilen klippestabilt midt i sporet.

Det er i hvert fald min oplevelse i 2022 Enyaq (som altså er med den gamle software).
Adaptiv fartpilot var aktiv (havde trukket den nederste venstre stilk mod mig selv). Den adaptive fartpilot virkede i øvrigt glimrende selvom at jeg havde en enkelt “fantom opbremsning” pågrund af en bil der VAR drejet af.
Men måske problemet var at kun den adaptive fartpilot (den der også bremser end i rundkørsler) var aktiveret men at jeg skulle have aktiveret den automatiske lane assist et andet sted? Det vil ihf forklare den farlige kørsel 😂

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 10. nov 2025, 20:23

Dvdols skrev:
10. nov 2025, 19:58
Adaptiv fartpilot var aktiv (havde trukket den nederste venstre stilk mod mig selv). Den adaptive fartpilot virkede i øvrigt glimrende selvom at jeg havde en enkelt “fantom opbremsning” pågrund af en bil der VAR drejet af.
Men måske problemet var at kun den adaptive fartpilot (den der også bremser end i rundkørsler) var aktiveret men at jeg skulle have aktiveret den automatiske lane assist et andet sted? Det vil ihf forklare den farlige kørsel 😂
Knappen i øverste højre hjørne af rattet er en toggle for fartpilotens virkemåde:
a) kun ACC
b) ACC+Adaptiv vognbaneføring (også kaldet Travel Assist :) )

Hvis du har haft den toggle't til a) og almindelig Lane Assist aktiv, forklarer det din oplevelse.

Det med at den bremser ned mod rundkørsler (samt T-kryds, kurver osv) mens fartpilot er aktiv, hedder "Hensyntagen til vejbaneforløb" og kan slås on/off i settings.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 137 times
Been thanked: 615 times

Indlæg af Madmax » 10. nov 2025, 20:25

Travel assist på de nye modeller aktiveres på højre rullehjul på rattet. Den kører som Hans beskriver med TA aktiveret.

Med så langt et barn er alle bagudvendte stole jo et problem pga ryglænet.

Vores mindste er 15 måneder og et par og 80 høj. Han er netop vendt om nu pga benene. Og så var det bare for os en bonus han nu ikke græder fra start til slut når vi kører bil.

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 10. nov 2025, 21:13

Madmax skrev:
10. nov 2025, 20:25
Travel assist på de nye modeller aktiveres på højre rullehjul på rattet. Den kører som Hans beskriver med TA aktiveret.

Med så langt et barn er alle bagudvendte stole jo et problem pga ryglænet.

Vores mindste er 15 måneder og et par og 80 høj. Han er netop vendt om nu pga benene. Og så var det bare for os en bonus han nu ikke græder fra start til slut når vi kører bil.
Problemet er vel bare at et barn på 15 måneder risikerer at få revet nakkehvirvlerne fra hinanden i et sammenstød. Det er ikke for sjov at samtlige myndigheder anbefaler at man lader sit barn sidde bagudrettet så længe som muligt (gerne op til 6-7 års alderen).
Vi har fint plads til den bagudrettede stol lige nu i vores Octavia. Den rammer næsten lige akkurat passagersædet i sin længste position (105 cm).

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Has thanked: 137 times
Been thanked: 615 times

Indlæg af Madmax » 10. nov 2025, 21:31

Dvdols skrev:
Problemet er vel bare at et barn på 15 måneder risikerer at få revet nakkehvirvlerne fra hinanden i et sammenstød. Det er ikke for sjov at samtlige myndigheder anbefaler at man lader sit barn sidde bagudrettet så længe som muligt (gerne op til 6-7 års alderen).
Vi har fint plads til den bagudrettede stol lige nu i vores Octavia. Den rammer næsten lige akkurat passagersædet i sin længste position (105 cm).
Risiko er der altid. Så kan jeg sige min bil er mere sikker end din. Det er jo lige meget hvad min holding er for dig. Jeg nævnte bare det nok bliver problematisk med en bil med mere plads til en bagudvendt stol. Så kan du jo ligeså godt vælge bil når han er stor nok til at vende den anden vej, så er du ude over det problem.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Has thanked: 127 times
Been thanked: 333 times

Indlæg af mortenmol » 10. nov 2025, 23:07

Enig i pladsforholdende i Model Y bare er fremragende.
Jeg skal nærmest op i en EX90 for at få mere.

Vores mindste skiftede her i sommer i 17/18 mdrs alderen til en fremadvendt; hun er meget gladere og det er hurtigere at spænde hende fast.
Det er en cybex pallas gold G, den er rigtig fin med puden henover maven

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 11. nov 2025, 06:49

Madmax skrev:
10. nov 2025, 21:31
Risiko er der altid. Så kan jeg sige min bil er mere sikker end din. Det er jo lige meget hvad min holding er for dig. Jeg nævnte bare det nok bliver problematisk med en bil med mere plads til en bagudvendt stol. Så kan du jo ligeså godt vælge bil når han er stor nok til at vende den anden vej, så er du ude over det problem.
Det er jo en cost benefit analyse.

At sige at risiko altid er der er et lidt dovent argument. Det handler jo her om sandsynlighed ganget med konsekvens sat op i mod den økonomiske belastning.
At bibeholde børnene i en bagudvendt position er både billigt og reducerer chancen for en alvorlig eller dødelig skade mangefoldigt.
At sætte et 15 måneder gammelt barn i en fremadrettet position vil jeg nu mene er decideret uansvarligt.

Lidt ligesom en cykelhjelm. Billigt at anskaffe, nemt at bruge så derfor direkte åndsvagt ikke at anvende.

Det er rigtigt nok at en sikker bil også gør en enorm forskel. Min 2016 Octavia er fx ikke lige så sikker som en ny Model Y eller ID4. Det er blandt andet også derfor jeg ønsker at skifte bil. Men det er jo så også en helt anden økonomisk belastning sammenlignet med en autostol eller en cykelhjelm.

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 5. dec 2025, 11:01

Så var jeg ude og sidde i den nye BZ4X.... og kan hermed desværre også afskrive bilen som kandidat.

Dealbreakers:
- Når stolen er helt i bund, og rattet løftet så højt som muligt kan jeg (selv da) nærmest ikke dreje rattet rundt da min hånd kommer i sammenstød med mit knæ/lår.
-I denne ratposition er det desuden også fuldstændig umuligt for mig at se hvad der sker på instrumentbrættet.
- Midterkonsollen er ualmindelig bred og høj og giver slet ikke plads til at mine ben kan finde en afslappet position (ligesom med E-5008).

Cupra Born og Tavascan
Gode priser og billig finansiering, så derfor var jeg også ude og kigge på disse.
Tavascan var ikke større i selve kabinen end Born (måske i bredden, men denne er mindre vigtig for mig).
Derudover var armlænet unaturligt lavt hvilket gjorde det fuldstændigt ubrugeligt.

Cupra Born var mere interessant grunden pris og identisk kabineplads. Ikke kæmpe meget plads, bevares, men sammenlignelig med Enyaq og Elroq. Til prisen ville jeg kunne leve med dette.
Den kørte rigtig fint, og en vigtig erfaring jeg nu har gjort mig er, at selvom ekstraudstyret imponerer, så vil jeg faktisk hellere være fri. Denne erkendelse åbner derfor måske op for dyrere og større biler når entry-level udgaverne nu vil række.
Fx troede jeg ikke jeg ville købe en VAG uden head-up/augmented view. Men da jeg prøvekørte det var jeg slet ikke i tvivl om (trods at teknologien imponerede mig) at jeg klart hellere foretrækker at min rude blot er en forrude og intet andet.

Jeg ønsker imidlertid ikke at købe en Born da stilen ikke er mig. Derfor venter jeg og ser om den opdaterede ID3 evt. kunne være noget (hvis prisen er rigtig).

Ellers er jeg lidt tilbage og overvejer en entry-level'ish ID-Buzz. Men venter lige og ser KIAs PV5 an.

ID7 fortsat uinteressant grunden prisen - så er det trodsalt billigere at trille videre i min Octavia Combi 2016 med snart 200.000 på tælleren (og et væsentlig mere praktisk bagagerum).

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 5. dec 2025, 11:05

Og så lige en indskudt bemærkning: Jeg skal stadig have ud og set på Scenic E-tech ved lejlighed da denne skulle være væsentlig mere rummelig i kabinen end VAGs og samtidig konkurrerer godt på prisen.

Lasse R
Medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af Lasse R » 6. dec 2025, 09:16

Dvdols skrev:
5. dec 2025, 11:05
Og så lige en indskudt bemærkning: Jeg skal stadig have ud og set på Scenic E-tech ved lejlighed da denne skulle være væsentlig mere rummelig i kabinen end VAGs og samtidig konkurrerer godt på prisen.
Den er billig, og tror også det er en fin bil til prisen - den kører godt, og infotainment er simpelt og lige til at gå til. bagsædepladsen er bare ikke særlig god - alt er relativt, men det gik ikke her med 3 børn, og dertil et baggagerum som ikke var specielt stort.

ID. 7 var den eneste der opfyldte vores krav, udover ID Buzz og andre kæmpe SUV i forhold til bagsæde, men den type bil ville jeg ikke fortsætte med. 7'eren er dyr og var også over det budget jeg havde planer om, men bliver glad hver eneste gang jeg sætter mig ud i den.. i forhold til hvad man får, synes jeg ikke den er "for dyr".
Audi A3 1,4 TSI Limo Sport 2017
ID.7 Tourer Style S 2026

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 6. dec 2025, 11:51

Lasse R skrev:
6. dec 2025, 09:16
Den er billig, og tror også det er en fin bil til prisen - den kører godt, og infotainment er simpelt og lige til at gå til. bagsædepladsen er bare ikke særlig god - alt er relativt, men det gik ikke her med 3 børn, og dertil et baggagerum som ikke var specielt stort.

ID. 7 var den eneste der opfyldte vores krav, udover ID Buzz og andre kæmpe SUV i forhold til bagsæde, men den type bil ville jeg ikke fortsætte med. 7'eren er dyr og var også over det budget jeg havde planer om, men bliver glad hver eneste gang jeg sætter mig ud i den.. i forhold til hvad man får, synes jeg ikke den er "for dyr".
Tak for input.
Jeg synes også kun at ID7eren er dyr set i forhold til at det i praksis for mig kun er en opgradering på bagsædeplads men at jeg tilgengæld mister ret meget praktisk baggagrumplads sammenlignet med min Octavia (slet ikke samme højde i en ID7).
Så er det altså bare billigere at holde min egen Octavia kørende.

Hverken ID7, Scenic, ID3 eller deslige løser dog det problem at man man ikke kan få plads til 3 autostole på bagsædet. Her er ID Buzz med 6 eller 7 sæder det eneste jeg rigtig finder interessant når børnenes venner eller familie lige skal med.

Jeg skal ud og se på en PV5 på mandag og vil i den forbindelse lige se hvor bred den er på bagsædet i forhold til at få plads til 3 autostole.

Brugeravatar
Gnozo
Nyt medlem
Geografisk sted: 8370
Has thanked: 97 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Gnozo » 8. dec 2025, 06:37

Dvdols skrev:Og så lige en indskudt bemærkning: Jeg skal stadig have ud og set på Scenic E-tech ved lejlighed da denne skulle være væsentlig mere rummelig i kabinen end VAGs og samtidig konkurrerer godt på prisen.
Prisen er sikkert fin, vi startede med at kigge på sådan en. Også med henblik på 3 børn bagi. Det er komplet umuligt, og jeg synes desværre at den er for lille. Skulle jeg sidde nogenlunde på førersædet, så sad jeg helt oppe i loftet, og kunne ikke se skærmene ordentligt på nogen måde. Og så var det liiiige lidt for bling bling indvendigt med lys og en masse stilke ved rattet. Udvendigt synes jeg ellers at den er superflot.

Vi endte med en Id4. Stadigvæk et kompromis synes jeg, men trods alt et bedre et af slagsen.

via tapatalk

Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovligt.

Nicklossi
Aktiv medlem

Indlæg af Nicklossi » 8. dec 2025, 19:21

Gnozo skrev:
8. dec 2025, 06:37
Prisen er sikkert fin, vi startede med at kigge på sådan en. Også med henblik på 3 børn bagi. Det er komplet umuligt, og jeg synes desværre at den er for lille. Skulle jeg sidde nogenlunde på førersædet, så sad jeg helt oppe i loftet, og kunne ikke se skærmene ordentligt på nogen måde. Og så var det liiiige lidt for bling bling indvendigt med lys og en masse stilke ved rattet. Udvendigt synes jeg ellers at den er superflot.

Vi endte med en Id4. Stadigvæk et kompromis synes jeg, men trods alt et bedre et af slagsen.

via tapatalk
Biler i den prisklasse vil ALTID være et kompromis.
Det er det også selvom bilerne koster 400.000,-
Vi valgte en ny Tesla model y, og selvom vi er glade for den, så er det også et kompromis.

Det gælder om at finde ud af hvad man nemmest kan gå på kompromis med og så handle ud fra det.

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 8. dec 2025, 21:36

Gnozo skrev:
8. dec 2025, 06:37

via tapatalk
Tak for input.
Det er egentlig det jeg så godt kan lide ved VW og Skoda: fraværet af bling bling og det konservative designsprog.
Jeg synes fx også at det er helt fantastisk at VW har monteret instrumentskærmen til selve rattet så man har godt udsyn til denne uanset rat- og siddeposition.
Funktionalitet over design.

Jeg var i øvrigt ude og sidde i den nye PV5:
Jeg sad godt i førersædet. Og selvom der ingen midterkonsol var så fungerede armlænet overraskende godt ergonomisk set - meget ulig armlænene på ID’erne.

På mange måde en spændende indrettet bil med meget plads.
Men det undrede mig meget at der til passagersædet intet armlæn i venstre side var og at der til passagerne på bagsædet hverken hvad armlæn i døren eller som drop down fra midtersæddet. Klart negativt på komfortsiden. Samtidig var bagsæderne ikke særlig komfortable sammenlignet med en ID Buzz.

Og så sad man i øvrigt ret lavt på bagsædet sammenlignet med forsæderne. Sådan mærkeligt lavt. Nærmest en følelse af at man på forsædet ville blive lidt afkoblede fra børnene på bagsædet og omvendt.

ij6210
Aktiv medlem
Has thanked: 138 times
Been thanked: 273 times

Indlæg af ij6210 » 11. dec 2025, 13:45

Jeg håber virkelig du ender med en ID Buzz, også selvom det er en brugt og uden alt i udstyr. Det vil være den bedste bil til dig/jer.
Jeg er stadig lige så glad for min som da jeg havde haft den i en uge. Ligger super godt på vejen, dens travel assist er virkelig god, jeg har så også Matrix LED lygter (IQ light), det er også vanvittigt, men man kan nok godt leve uden.
Jeg har så den lange og 7 sæder. Hvis jeg kun havde 2 og ikke 3 børn, så havde jeg måske købt en kort med 6 sæder (så ville der stadig være plads til svigerforældrene).
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Has thanked: 226 times
Been thanked: 979 times
Kontakt:

Indlæg af TorbenRasmussen » 11. dec 2025, 15:45

Mercedes GLB er lige annonceret i ny version - havde du været ude og prøve sådan en tidligere?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2025 Tesla M3 Highland
Senest: 2022 Tesla M3, 2020 Volvo V60 T5, 2019 VW Polo TSI, 2016 Audi A5 Sportback. Ældre: Div. VW Polo, Audi A4, BMW 3

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 11. dec 2025, 16:39

ij6210 skrev:
11. dec 2025, 13:45
Jeg håber virkelig du ender med en ID Buzz, også selvom det er en brugt og uden alt i udstyr. Det vil være den bedste bil til dig/jer.
Jeg er stadig lige så glad for min som da jeg havde haft den i en uge. Ligger super godt på vejen, dens travel assist er virkelig god, jeg har så også Matrix LED lygter (IQ light), det er også vanvittigt, men man kan nok godt leve uden.
Jeg har så den lange og 7 sæder. Hvis jeg kun havde 2 og ikke 3 børn, så havde jeg måske købt en kort med 6 sæder (så ville der stadig være plads til svigerforældrene).
Meget mulig jeg ender med en ID Buzz 2+2+2.
Jeg tror dog godt det kunne blive brugt og her venter jeg lige på at der kommer flere brugtbiler på markedet med den opdaterede AP550 og forlængede garanti.
En to-tre år gammel Buzz med ovennævte kriterier og 200.000 under nypris.

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 11. dec 2025, 16:40

TorbenRasmussen skrev:
11. dec 2025, 15:45
Mercedes GLB er lige annonceret i ny version - havde du været ude og prøve sådan en tidligere?
For dyr.
Og mine forældre har EQE og fik efter 2 år og 1 måneds ejerskab en regning på 80.000 kroner pågrund af højvoltsfejl.
Så det bliver nej tak herfra 😊

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 992 times

Indlæg af Thor-thor » 11. dec 2025, 16:49

Dvdols skrev:
11. nov 2025, 06:49
..... At sige at risiko altid er der er et lidt dovent argument. Det handler jo her om sandsynlighed ganget med konsekvens sat op i mod den økonomiske belastning.
At bibeholde børnene i en bagudvendt position er både billigt og reducerer chancen for en alvorlig eller dødelig skade mangefoldigt.
At sætte et 15 måneder gammelt barn i en fremadrettet position vil jeg nu mene er decideret uansvarligt.

Lidt ligesom en cykelhjelm. Billigt at anskaffe, nemt at bruge så derfor direkte åndsvagt ikke at anvende.

Det er rigtigt nok at en sikker bil også gør en enorm forskel. Min 2016 Octavia er fx ikke lige så sikker som en ny Model Y eller ID4. Det er blandt andet også derfor jeg ønsker at skifte bil. Men det er jo så også en helt anden økonomisk belastning sammenlignet med en autostol eller en cykelhjelm.
Du placerer dig vel mellem 2 stole? (helt utilsigtet, hehe ;) )
På den ene side er fremadrettede barnestole er "decideret uansvarligt"? Men du nævner selv at økonomi kunne trække i retning af at køre videre i en halvgammel Octavia? Som du selv er inde på er den er jo mildest talt heller ikke på par, med de nyeste biler mht. sikkerhed.
Risiko og økonomi er jo en del af det, emn der er vel flere andre parametre? Hverdagspraktik? Socialt samvær i bilen, når ungerne kan sidde og glo bagud?

At have børn til at sidde bagudvendt indtil de er 7-8 år som du nævner virker helt overdrevet i min bog (Men det var også en anden tid da mine unger sad i stole (men mindes ikke nogen der fik revet nakkehvirvlerne fra hinanden... :mrgreen: )
Sidder begge børn stadig bagudvendt? Hvordan fungerer det i praksis på et "alm" bagsæde?

Personligt ville jeg mene at ID7 er et ganske solidt bud, hvis man gerne vil køre personbil i stedet for varevogn/bus

Dvdols
Helt nyt medlem

Indlæg af Dvdols » 18. jan 2026, 16:29

Thor-thor skrev:
11. dec 2025, 16:49
Du placerer dig vel mellem 2 stole? (helt utilsigtet, hehe ;) )
På den ene side er fremadrettede barnestole er "decideret uansvarligt"? Men du nævner selv at økonomi kunne trække i retning af at køre videre i en halvgammel Octavia? Som du selv er inde på er den er jo mildest talt heller ikke på par, med de nyeste biler mht. sikkerhed.
Risiko og økonomi er jo en del af det, emn der er vel flere andre parametre? Hverdagspraktik? Socialt samvær i bilen, når ungerne kan sidde og glo bagud?

At have børn til at sidde bagudvendt indtil de er 7-8 år som du nævner virker helt overdrevet i min bog (Men det var også en anden tid da mine unger sad i stole (men mindes ikke nogen der fik revet nakkehvirvlerne fra hinanden... :mrgreen: )
Sidder begge børn stadig bagudvendt? Hvordan fungerer det i praksis på et "alm" bagsæde?

Personligt ville jeg mene at ID7 er et ganske solidt bud, hvis man gerne vil køre personbil i stedet for varevogn/bus
Beklager det lidt sene svar.

Det er helt korrekt at min Octavia ikke er lige så sikker som de nye biler. Det er dog svært rigtigt at finde ud af hvor stor forskellen er (ikke på assistentsystemer men på crash tests) fordi at NCAP løbende strammer op. De har fx lige sat baren højere hvorfor mange biler er blevet testet igen og nu score lavere end de gjorde i 21/22 (fx folkevogns MEB-biler).
Måske du har input hertil?

Bagudrettet sæder er dog ikke bare en smule mere sikre men angiveligt 5x så sikre ved en frontal kollision (som skulle udgøre lang de fleste sammenstød). Jeg tvivler på at nye biler er 5x så sikre som min Octavia og samtidig er prisen på ny bil kontra ny autostol jo heller ikke helt sammenlignelig :)

Jeg har netop installeret en Axkids Minikid 4 Max i min Octavia 3 Combi.
Autostolen er som sagt bagudrettet og er godkendt op til 125 cm (en højde min datter ramte som 6-årig). Lige nu er den installeret i sin mindst pladskrævende positionen, og i denne position kan min kæreste lige akkurat sidde på forsædet (Hun er 176 cm) når autostolen rammer hendes sædet hun sidder i. Så der er desværre ikke plads til at sædet kan trækkes længere ud mod kanten af bagsædet for mere benplads.

Min datter sidder i en traditionel fremadvendt autostol.
Min knægt sad i øvrigt fremadvendt i samme type autostol i en lille uges tid ved overgangen til at jeg ventede på modtagelse af ny autostol. Og ja, det var langt mere praktisk. Og JA, min kæreste synes den nye bagudvendte autostol er træls. :D
Men han sidder tilgengæld langt bedre i den rent ergonomisk (han er 101 cm @ 3 år) og så er han også langt bedre beskyttet - så det bliver ikke anderledes. Det betyder ikke nødvendigvis at han skal sidder der til han er 6 år, bevares, men for nu vurderer jeg at det er det mest forsvarlige.

Opdatering på min søgen efter en bil med nok bagsædeplads:

Renault Scenic E-tech:
Umiddelbart marginalt mere benplads på bagsædet end Elroq/Enyaq, men ikke noget voldsomt. Tilgengæld kunne jeg godt lide interiøret og så kunne ratstammen trækkes langt længere ud end på folkevogns biler.

LeapMotor B10:
Mere sikker end MEB-bilerne hvis man ser på NCAPs crash tests. Imponerende. Og så til en pris med alt udstyr inkl til blot 230.000 kr (inkl fornuftig rente og 1 års gratis clever-opladning). Og så med LFP batteri hvilket passer mig fint da jeg skal lade 100% ude og derfor helst gerne bare vil lade op til 100% hver gang. Stellantis ejer angiveligt 51% og så skal de bygges i Spanien.
Så den måtte jeg ud og prøvesidde i.
Og hold da kæft den er rummelig på bagsædet. Vi taler om Model Y/ID.7 mængde benplads på bagsædet.
Jeg kunne selv sidde bag mit eget indstillede førersæde.
Så nu skal jeg ud og prøvekøre med kæresten for at se om dette kunne blive et bud da der ikke rigtig er andre muligheder hvor plads, sikkerhed og pris hænger sammen.
Rattet kunne umiddelbart ikke trækkes synderligt langt ud, men ergonomien bliver der lige set nærmere på under prøvekørslen.

Udover dette kan jeg fortælle at vi forleden skulle ud og kælke med vores 2 børn plus en af børnenes venner.
Her blev vi nødt til at køre to gange da der på ingen måde kan placeres en selepude på midtersædet mellem to autostole i Octaviaen - og så vidt jeg kan læse mig frem til (folk der har taget målinger mellem de to inderste isofix punkter) skal man faktisk op i en ID Buzz før dette rigtigt kan lade sig gøre.
Og så er vi måske tilbage til en ID Buzz igen :D
Men sammenlignet en Leapmotor B10 ville den så også koste 2500 kroner mere om måneden i afbetaling....

Nicklossi
Aktiv medlem

Indlæg af Nicklossi » 18. jan 2026, 19:19

Leapmotor?
Jeg har ALDRIG hørt om det mærke før du skriver om det nu.
Det er ikke noget jeg ville bevæge mig ret meget i 🫣
These users thanked the author Nicklossi for the post (total 2):
DanielB12ij6210

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"