Opladning hybrid bil
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: 24. maj 2016, 14:02
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 4 times
Re: Opladning hybrid bil
Det kan du sagtens. Forskellen er : Men hvor der i ladeboksen ofte sidder et fast kabel, som nemt forbindes til bilens stik, skal du med denne løsning anvende et løst ladekabel med en påmonteret styreboks på kablet mellem CEE-stikket og bilens stik.
Fra https://radiuselnet.dk/elkunder/elarbej ... til-elbil/
Fra https://radiuselnet.dk/elkunder/elarbej ... til-elbil/
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Opladning hybrid bil
Du behøver heller ingen boks, men med en boks kan du typisk lade med 16A. Lader du med en nødlader i stikkontakten - så er nødladerne ofte begrænset til 6A. Så tager det længere til at lade.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: Opladning hybrid bil
Det kan du sagtens.
Du kan dog ikke tegne et refusionsabb. hvis ikke boksen er fastmonteret til elinstallationen -> CEE stik er udelukket.
Har du nedsat elafgift pga. elvarme, solceller el. lign. kan du alligevel ikke tegne disse abb. og kan derfor frit vælge ladeboks.
Clever giver stadig refusion uanset hvad, mennså er du bundet til deres boks og abb.
Du kan dog ikke tegne et refusionsabb. hvis ikke boksen er fastmonteret til elinstallationen -> CEE stik er udelukket.
Har du nedsat elafgift pga. elvarme, solceller el. lign. kan du alligevel ikke tegne disse abb. og kan derfor frit vælge ladeboks.
Clever giver stadig refusion uanset hvad, mennså er du bundet til deres boks og abb.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 159 times
Re: Opladning hybrid bil
Ikke korrekt. Du kan få mobile ladere med CEE stik som du kan tegne refusionsaftale med.Jannik skrev:Det kan du sagtens.
Du kan dog ikke tegne et refusionsabb. hvis ikke boksen er fastmonteret til elinstallationen -> CEE stik er udelukket.
Har du nedsat elafgift pga. elvarme, solceller el. lign. kan du alligevel ikke tegne disse abb. og kan derfor frit vælge ladeboks.
Clever giver stadig refusion uanset hvad, mennså er du bundet til deres boks og abb.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: Opladning hybrid bil
Så er jeg blevet fejlinformeret af de selskaber jeg har kontaktet.ANAJ skrev: Ikke korrekt. Du kan få mobile ladere med CEE stik som du kan tegne refusionsaftale med.
Har du evt. et link til en løsning med ikke-fastmonteret lader, der kan benyttes til afgiftsrefusion?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: Opladning hybrid bil
Min boks er fra EVDK, en EVbox.Jannik skrev:Så er jeg blevet fejlinformeret af de selskaber jeg har kontaktet.ANAJ skrev: Ikke korrekt. Du kan få mobile ladere med CEE stik som du kan tegne refusionsaftale med.
Har du evt. et link til en løsning med ikke-fastmonteret lader, der kan benyttes til afgiftsrefusion?
Den er tilsluttet CEE stik. Men den har indbygget måler og aflæsning via WiFi, hvilket er OK ifbm refusion.
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 250 times
Re: Opladning hybrid bil
Takecharge.dk har også en mobile løsning (mormor med måler på). Den bruger jeg selv.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Opladning hybrid bil
Det skal noget elektronik til fortælle bilen hvad den kan trække af strøm og tænde for strømmen når stikker er læst.Pettsen skrev: ↑23. sep 2021, 13:09Får min Golf GTE i december, så jeg skal jo have et eller andet sat op
Kan man ikke bare få en el installatør til at lave en kabel og sikringsgruppe/HFI afbryder i ens eksisterende El tavle, ( kraftstik )bore et hul i ydermuren, og så selv grave et strømkabel ned fra Eltavlen ( jeg skal grave ca. 30 m. ), hvor man så i enden på dette strømkabel monterer et CEE stik. Hvorfor skal man bruge en Boks ???
Men du kan godt få et kabel fra CEE 3x16A til bilen hvor der enten sidder en boks på kablet eller der er helt integreret i kablers stik. Det koster dig stort set det samme som en væg montering men er selvfølgelig nemmere at tage med overvejede det selv men har fået en Easee Home op. Nu mangler jeg bare bilen..,. Forhåbentlig imorgen....
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 62 times
Re: Opladning hybrid bil
- Nu er jeg sgu' nødt til at korrigere lidt viden omkring laderne..:
Den medfølgende lader ( Mormor-laderen ) er ganske rigtig en 6-Amperes lader. Med et alm. 3-polet Dansk 230V stik på = 6x230 ~ 1400W / 1,4KW.
En Fast-installeret lader er også ganske rigtig en 16-Amperes lader - Men 3 faser! - Så vi har 3x16x230 ~11.000W / 11KW lader. Det er de billige
man kan købe hvorsomhelst til omkring 4000,- - ca.
Så findes der også 22KW ladere, til hvis man har en "Fuld" Ellert istedet for en PlugIn. - Så er vi sjovt nok i... TaDaaa... 32A
Så er det os Villaejere skal til og være lidt opmærksomme..: Ret tit er der kun "købt" en 25-Amperes forbindelse til huset, det er i hvert fald det mest almindelige i 70-80'er - kvartererne, og skal man ha den opgraderet koster det ca. 10-1200,- + moms pr ampere "Bare for kraftigere sikringer i skabet ude ved vejen". Så må man håbe at stikledningen kan løfte opgaven, ellers skal den også skiftes - Og nedgravet begynder det at koste. Og trinnene hedder 25-35-50-63-80-100, så den første "sikringsudskiftning" er ca. 15.000,- incl. moms. ...
"Nå, men så investerer vi sgudda bare i det" - kan man tænke, Elbilerne kommer jo nok uanset på et tidspunkt.
MenHov... Tilbage i Halvfjers/Firser/Halvfemserne tænkte man sgu ikke over at der kunne komme el-biler, så hvad hvis forsyningskablerne i jorden ikke kan bære mere ?? - Så skal man vente et par år på de osse bliver skiftet / opgraderet.
"Hvorfor gør forsyningsselskaberne så ikke det allerede nu, når de ved det kommer, og vejen alligevel skal asfalteres om lidt???"
Nej, ser i , den danske forsnyningsmodel er sådan skruet sammen regelmæssigt, at man ikke må opgradere ledningsnettet fordi man "TROR" der kommer et behov, men først når behovet "ER DER!" - Fordi det er forbrugernes penge man bruger, og de skal tilbagebetales hvis ikke de bliver brugt...
Så der er aaaaaltså noget man skal have styr på _FØR_ man i blinde køber en Ellert. Det kan bedre gå med Plugin'sne, da de har mindre batterier, og kan lades tilfredsstillende på en 11KW med tidsstyring.
Og jeg har selvfølgelig været forudseende og bestilt de næste 10 ampere, så må Nabo'en jo vente, vis ikke forsyningskablet i jorden kan bære...
/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Opladning hybrid bil
Inden du kyler gode penge efter en opgradering af sikring og en 22kw oplader, så overvej lige:Lars - Sound2Vision skrev: Så findes der også 22KW ladere, til hvis man har en "Fuld" Ellert istedet for en PlugIn. - Så er vi sjovt nok i... TaDaaa... 32A
1. De fleste biler er begrænset til 11kw AC opladning.
2. At selv med en ueffektiv Mercedes V klasse, så kan du få 30km range pr time du lader. I en ID.4 svare det ca til 50km range pr time.
Så selv ved bare 6 timers ladning, så har 95% af alle til dagens kørsel.
- These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
- mertodinlo • DanielB12 • gudhjem
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Opladning hybrid bil
Og jeg korrigerer så lige dig retur. Nødladeren har ikke et tre-polet dansk stik. Det er kun 1-polet - altså enfaset.Lars - Sound2Vision skrev:- Nu er jeg sgu' nødt til at korrigere lidt viden omkring laderne..:
Den medfølgende lader ( Mormor-laderen ) er ganske rigtig en 6-Amperes lader. Med et alm. 3-polet Dansk 230V stik på = 6x230 ~ 1400W / 1,4KW.
En Fast-installeret lader er også ganske rigtig en 16-Amperes lader - Men 3 faser! - Så vi har 3x16x230 ~11.000W / 11KW lader. Det er de billige
man kan købe hvorsomhelst til omkring 4000,- - ca.
Så findes der også 22KW ladere, til hvis man har en "Fuld" Ellert istedet for en PlugIn. - Så er vi sjovt nok i... TaDaaa... 32A
Så er det os Villaejere skal til og være lidt opmærksomme..: Ret tit er der kun "købt" en 25-Amperes forbindelse til huset, det er i hvert fald det mest almindelige i 70-80'er - kvartererne, og skal man ha den opgraderet koster det ca. 10-1200,- + moms pr ampere "Bare for kraftigere sikringer i skabet ude ved vejen". Så må man håbe at stikledningen kan løfte opgaven, ellers skal den også skiftes - Og nedgravet begynder det at koste. Og trinnene hedder 25-35-50-63-80-100, så den første "sikringsudskiftning" er ca. 15.000,- incl. moms. ...
"Nå, men så investerer vi sgudda bare i det" - kan man tænke, Elbilerne kommer jo nok uanset på et tidspunkt.
MenHov... Tilbage i Halvfjers/Firser/Halvfemserne tænkte man sgu ikke over at der kunne komme el-biler, så hvad hvis forsyningskablerne i jorden ikke kan bære mere ?? - Så skal man vente et par år på de osse bliver skiftet / opgraderet.
"Hvorfor gør forsyningsselskaberne så ikke det allerede nu, når de ved det kommer, og vejen alligevel skal asfalteres om lidt???"
Nej, ser i , den danske forsnyningsmodel er sådan skruet sammen regelmæssigt, at man ikke må opgradere ledningsnettet fordi man "TROR" der kommer et behov, men først når behovet "ER DER!" - Fordi det er forbrugernes penge man bruger, og de skal tilbagebetales hvis ikke de bliver brugt...
Så der er aaaaaltså noget man skal have styr på _FØR_ man i blinde køber en Ellert. Det kan bedre gå med Plugin'sne, da de har mindre batterier, og kan lades tilfredsstillende på en 11KW med tidsstyring.
Og jeg har selvfølgelig været forudseende og bestilt de næste 10 ampere, så må Nabo'en jo vente, vis ikke forsyningskablet i jorden kan bære...
/ Lars
Edit - mit oprindelige svar var jo til en enfaset plug-in hybrid. Den vil få 16A på en fase aka 3,7kW med en boks fremfor de 1,4 kW med 6A
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 62 times
Re: Opladning hybrid bil
Sludder.
Der sidder et std. DK 3-polet stik på ( 3 stikben = 3 poler )
Fase - Nul - Jord.
Og jorden skal være væsentligt bedre en de der ca. 1800 Ohm som er sikkerhedskravet fra Elværket. Som jeg husker det vil de fleste nødladere ikke lade med over 100 ohm til jord. ...
Et 3-faset stik har 5 poler.
Fase1, Fase2, Fase3, Nul, Jord. ...
Bare lige så vi er enige om at du som udgangspunkt ikke kan overføre energi med et En-polet stik.
Lidt ligesom mange ikke-inden-for-en-relateret-branchce oplyser at de har 230V når man spør' hvor meget strøm de har.. - Strøm og spænding er ikke det samme.
/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Opladning hybrid bil
Korrekt med poler vs faser. Hybrider kan dog stadig have gavn af boks frem for nødlader.Lars - Sound2Vision skrev:Sludder.
Der sidder et std. DK 3-polet stik på ( 3 stikben = 3 poler )
Fase - Nul - Jord.
Og jorden skal være væsentligt bedre en de der ca. 1800 Ohm som er sikkerhedskravet fra Elværket. Som jeg husker det vil de fleste nødladere ikke lade med over 100 ohm til jord. ...
Et 3-faset stik har 5 poler.
Fase1, Fase2, Fase3, Nul, Jord. ...
Bare lige så vi er enige om at du som udgangspunkt ikke kan overføre energi med et En-polet stik.
Lidt ligesom mange ikke-inden-for-en-relateret-branchce oplyser at de har 230V når man spør' hvor meget strøm de har.. - Strøm og spænding er ikke det samme.
/ Lars
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 493 times
- Been thanked: 252 times
Re: Opladning hybrid bil
Hvorfor er det man skal have en 11kw eller endda en 22kw lader, for at have en stor bev bil?
Hvis du har 100 km til arbejde, og 100 hjem igen, skal du bruge Ca 40 kWh timer pr dag. Det kan du lade på Ca 12 timer med en 3,7 kW lader. (teoretisk) (4 timer med en 11kw lader)
Hvori er problemet?
Køb en bil efter dit forbrug, ikke efter nød. Så burde vi have 2 biler hver, til når den ene var på værksted
Hvis du har 100 km til arbejde, og 100 hjem igen, skal du bruge Ca 40 kWh timer pr dag. Det kan du lade på Ca 12 timer med en 3,7 kW lader. (teoretisk) (4 timer med en 11kw lader)
Hvori er problemet?
Køb en bil efter dit forbrug, ikke efter nød. Så burde vi have 2 biler hver, til når den ene var på værksted
Kør og vær glad 🛻
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Opladning hybrid bil
Det er jo meget forskelligt hvad behov man har og lang de fleste dage ville jeg kunne nøjes med 3,7 kW ladning. Der er dog ca 2 gang om måneden hvor jeg først kan sætte til ladning kl 18 eller 20 og skal køre igen kl 5 med fuldt batteri, og der vil det knibe, da jeg ofte er under 10% af mine 64kWh når jeg kommer hjem. De andre dage kan jeg vælge reduceret eller minimum ladehastighed, men det gør jeg nu aldrig. Lader dog ikke mellem 17-20, da nettaksten er højere der i oktober til marts.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 62 times
Re: Opladning hybrid bil
3,7KW ?? - Den er jeg ikke stødt på når jeg har søgt. Der har typisk været nævnt den lille 6-amperes ( 1 phase ), og så 11 og 22KWdonfetaful skrev: ↑24. sep 2021, 21:57Hvorfor er det man skal have en 11kw eller endda en 22kw lader, for at have en stor bev bil?
Hvis du har 100 km til arbejde, og 100 hjem igen, skal du bruge Ca 40 kWh timer pr dag. Det kan du lade på Ca 12 timer med en 3,7 kW lader. (teoretisk) (4 timer med en 11kw lader)
Hvori er problemet?
Køb en bil efter dit forbrug, ikke efter nød. Så burde vi have 2 biler hver, til når den ene var på værksted
3,7KW'eren er vel nærmest den rigtige størrelse til en PlugIn. ...
---
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Opladning hybrid bil
3,7kW er 16A på en fase. Dvs der skal en mobillader eller ladeboks til at levere det. Enten fra fast installation eller et CEE stik da hverken schucko eller dansk 3 pen med jord kan klare det vedvarende.Lars - Sound2Vision skrev: ↑25. sep 2021, 07:45
3,7KW ?? - Den er jeg ikke stødt på når jeg har søgt. Der har typisk været nævnt den lille 6-amperes ( 1 phase ), og så 11 og 22KW
3,7KW'eren er vel nærmest den rigtige størrelse til en PlugIn. ...
Der er også biler som vw up / skoda citigo der kun kan lade AC på 2 faser. De kan således ikke lade med mere end 7,4kW
En simpel mobillader der understøtter det hele op til 11kW er denne Metron: https://evbiler.dk/shop/ladere-til-anve ... l-lader-2/ Den har CEE stik til 3x16A (11kW), Laderen er indbygget i kablet og den undersøtter også at man bruger adaptere fra 1 fase (CEE 16A, eller schucko / DK jord) og man kan vælges strømstyrke fra 6-16A.
Dvs man med samme lader kan lade fra 1.4kW som en mormorlader, men også hive 11kW (når bilen undestøtter det og den bagvedliggende installation kan levere det)
Denne (som føres i Power.dk) er så en mobillader der leveres med en masse forskellige adaptere
https://www.besen.no/product/besen-flex ... der-type-2 Så kan man både lade ved mormor eller ved det ubevogtede stik ved støvsugeren på tankstationen ....
Et vennepar som har haft etbil et par år har haft stor glæde af en mobillader med diverse adapter så de har kunnet destinationslader i lejede sommerhuse og hos venner og familie. Det gør jo ikke noget at ladehastigheden er lav hvis bøfferne og vinen er god og man alligevel ikke har planer om at skulle nogen steder ....
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 17. jun 2014, 18:14
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Opladning hybrid bil
Er der nogen som ved om man kan lade sin Passat gte i en ccs lader?
Ccs har jo et type 2 stik plus to dc poler. Så spørgsmålet er om jeg kan sætte mit type 2 kabel i type 2 delen af et ccs stik på en offentlig lader. Tænker både på en stander med og uden ladekabel.
Pft
Ccs har jo et type 2 stik plus to dc poler. Så spørgsmålet er om jeg kan sætte mit type 2 kabel i type 2 delen af et ccs stik på en offentlig lader. Tænker både på en stander med og uden ladekabel.
Pft
-
- Medlem
- Indlæg: 740
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 349 times
Re: Opladning hybrid bil
CCS ladere er hurtigladere eller lynladere - og de ladere har ‘indbygget’ kabel.KristianVH skrev: ↑26. nov 2021, 23:49Er der nogen som ved om man kan lade sin Passat gte i en ccs lader?
Ccs har jo et type 2 stik plus to dc poler. Så spørgsmålet er om jeg kan sætte mit type 2 kabel i type 2 delen af et ccs stik på en offentlig lader. Tænker både på en stander med og uden ladekabel.
Pft
Så du kan altså ikke tilslutte noget som helst ‘fremmed’ kabel til en CCS-lader.
Så hvis din bil KUN har Type 2, så skal du finde en type 2 lader.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Opladning hybrid bil
Et CCS stik bruger vist kun 3 pins i type 2 delen til at lave noget kommunikation.
Det er de 2 ekstra pins der bliver brugt til at lade, da der kommer DC(jævnstrøm) frem for AC(vekselstrøm) som der kommer i type 2.
Det er de 2 ekstra pins der bliver brugt til at lade, da der kommer DC(jævnstrøm) frem for AC(vekselstrøm) som der kommer i type 2.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: Opladning hybrid bil
Helt enig. De tre AC faser er garanteret ikke fremført i CCS kablet.Korreborg skrev:Et CCS stik bruger vist kun 3 pins i type 2 delen til at lave noget kommunikation.
Det er de 2 ekstra pins der bliver brugt til at lade, da der kommer DC(jævnstrøm) frem for AC(vekselstrøm) som der kommer i type 2.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Opladning hybrid bil
@KristianVH hvad skulle ideen være i at lade ved en CCS lader?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Medlem
- Indlæg: 740
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 349 times
Re: Opladning hybrid bil
Jeg tror såmænd bare at @KristianVH troede man kunne bruge sit eget Type 2 kabel ved en CCS-lader.
Men det kan man naturligvis ikke - men "naturligvis" -delen var @KristianVH bare ikke klar over...
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Opladning hybrid bil
Det var mere hvis han troede det ville gå hurtigere
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 10. okt 2022, 21:32
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Opladning hybrid bil
Jeg har googlet et stykke tid, uden at finde et svar på mit spørgsmål... og det er muligvis fordi det er et _dumt_ nok spørgsmål til, at ingen har tænkt på at skrive om det... men:
Jeg har 380 volt i huset, og flere trefasede stik, jeg kan bruge. Jeg har bl.a. masser af maskiner, der kører på 380 V.
Mit dumme spørgsmål: SKAL man teoretisk og praktisk (ikke lovmæssigt) set have en dedikeret og godkendt ladestander, eller kan man blot trække et kraftigt nok kabel fra sit trefasede stik, og proppe det i elbilen, og så lade den?
Forudsat stikket er tilsluttet sin egen gruppe kan jeg ikke se, hvad problemet skulle være?
Er der noget nødvendig intelligens indbygget i de ladestandere?
Jeg kan se, at man fint bare kan tilslutte det til et almindeligt 220 V stik... fungerer det ikke på samme måde med et 380 V stik?
Nu er jeg så overhovedet heller ikke elektriker eller kyndig inden for området, såæææhhh...
Mvh Tim
Jeg har 380 volt i huset, og flere trefasede stik, jeg kan bruge. Jeg har bl.a. masser af maskiner, der kører på 380 V.
Mit dumme spørgsmål: SKAL man teoretisk og praktisk (ikke lovmæssigt) set have en dedikeret og godkendt ladestander, eller kan man blot trække et kraftigt nok kabel fra sit trefasede stik, og proppe det i elbilen, og så lade den?
Forudsat stikket er tilsluttet sin egen gruppe kan jeg ikke se, hvad problemet skulle være?
Er der noget nødvendig intelligens indbygget i de ladestandere?
Jeg kan se, at man fint bare kan tilslutte det til et almindeligt 220 V stik... fungerer det ikke på samme måde med et 380 V stik?
Nu er jeg så overhovedet heller ikke elektriker eller kyndig inden for området, såæææhhh...
Mvh Tim
-
- Medlem
- Indlæg: 513
- Tilmeldt: 26. maj 2011, 19:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Opladning hybrid bil
Der skal en ladeboks imellem.
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... r-en-elbil
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... r-en-elbil
Volvo V60 D4 R-Design Polestar 2019
VW Up! 2017
VW Up! 2017