Opladning hybrid bil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
MiNo
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24. maj 2016, 14:02
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af MiNo » 23. sep 2021, 13:14

Det kan du sagtens. Forskellen er : Men hvor der i ladeboksen ofte sidder et fast kabel, som nemt forbindes til bilens stik, skal du med denne løsning anvende et løst ladekabel med en påmonteret styreboks på kablet mellem CEE-stikket og bilens stik.

Fra https://radiuselnet.dk/elkunder/elarbej ... til-elbil/

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af EsbenJ » 23. sep 2021, 13:14

Du behøver heller ingen boks, men med en boks kan du typisk lade med 16A. Lader du med en nødlader i stikkontakten - så er nødladerne ofte begrænset til 6A. Så tager det længere til at lade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Jannik » 23. sep 2021, 13:16

Det kan du sagtens.
Du kan dog ikke tegne et refusionsabb. hvis ikke boksen er fastmonteret til elinstallationen -> CEE stik er udelukket.

Har du nedsat elafgift pga. elvarme, solceller el. lign. kan du alligevel ikke tegne disse abb. og kan derfor frit vælge ladeboks.

Clever giver stadig refusion uanset hvad, mennså er du bundet til deres boks og abb.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af ANAJ » 23. sep 2021, 15:57

Jannik skrev:Det kan du sagtens.
Du kan dog ikke tegne et refusionsabb. hvis ikke boksen er fastmonteret til elinstallationen -> CEE stik er udelukket.

Har du nedsat elafgift pga. elvarme, solceller el. lign. kan du alligevel ikke tegne disse abb. og kan derfor frit vælge ladeboks.

Clever giver stadig refusion uanset hvad, mennså er du bundet til deres boks og abb.
Ikke korrekt. Du kan få mobile ladere med CEE stik som du kan tegne refusionsaftale med.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Jannik » 23. sep 2021, 16:17

ANAJ skrev: Ikke korrekt. Du kan få mobile ladere med CEE stik som du kan tegne refusionsaftale med.
Så er jeg blevet fejlinformeret af de selskaber jeg har kontaktet.
Har du evt. et link til en løsning med ikke-fastmonteret lader, der kan benyttes til afgiftsrefusion?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af kGlerup » 23. sep 2021, 16:24

Jannik skrev:
ANAJ skrev: Ikke korrekt. Du kan få mobile ladere med CEE stik som du kan tegne refusionsaftale med.
Så er jeg blevet fejlinformeret af de selskaber jeg har kontaktet.
Har du evt. et link til en løsning med ikke-fastmonteret lader, der kan benyttes til afgiftsrefusion?
Min boks er fra EVDK, en EVbox.
Den er tilsluttet CEE stik. Men den har indbygget måler og aflæsning via WiFi, hvilket er OK ifbm refusion.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 250 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Passatg 3c » 23. sep 2021, 21:14

Takecharge.dk har også en mobile løsning (mormor med måler på). Den bruger jeg selv.

VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af majland » 23. sep 2021, 21:18

Pettsen skrev:
23. sep 2021, 13:09
Får min Golf GTE i december, så jeg skal jo have et eller andet sat op :-)

Kan man ikke bare få en el installatør til at lave en kabel og sikringsgruppe/HFI afbryder i ens eksisterende El tavle, ( kraftstik )bore et hul i ydermuren, og så selv grave et strømkabel ned fra Eltavlen ( jeg skal grave ca. 30 m. ), hvor man så i enden på dette strømkabel monterer et CEE stik. Hvorfor skal man bruge en Boks ???
Det skal noget elektronik til fortælle bilen hvad den kan trække af strøm og tænde for strømmen når stikker er læst.

Men du kan godt få et kabel fra CEE 3x16A til bilen hvor der enten sidder en boks på kablet eller der er helt integreret i kablers stik. Det koster dig stort set det samme som en væg montering men er selvfølgelig nemmere at tage med overvejede det selv men har fået en Easee Home op. Nu mangler jeg bare bilen..,. Forhåbentlig imorgen....
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 24. sep 2021, 18:37

EsbenJ skrev:
23. sep 2021, 13:14
Du behøver heller ingen boks, men med en boks kan du typisk lade med 16A. Lader du med en nødlader i stikkontakten - så er nødladerne ofte begrænset til 6A. Så tager det længere til at lade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
- Nu er jeg sgu' nødt til at korrigere lidt viden omkring laderne..:
Den medfølgende lader ( Mormor-laderen ) er ganske rigtig en 6-Amperes lader. Med et alm. 3-polet Dansk 230V stik på = 6x230 ~ 1400W / 1,4KW.

En Fast-installeret lader er også ganske rigtig en 16-Amperes lader - Men 3 faser! - Så vi har 3x16x230 ~11.000W / 11KW lader. Det er de billige
man kan købe hvorsomhelst til omkring 4000,- - ca.
Så findes der også 22KW ladere, til hvis man har en "Fuld" Ellert istedet for en PlugIn. - Så er vi sjovt nok i... TaDaaa... 32A

Så er det os Villaejere skal til og være lidt opmærksomme..: Ret tit er der kun "købt" en 25-Amperes forbindelse til huset, det er i hvert fald det mest almindelige i 70-80'er - kvartererne, og skal man ha den opgraderet koster det ca. 10-1200,- + moms pr ampere "Bare for kraftigere sikringer i skabet ude ved vejen". Så må man håbe at stikledningen kan løfte opgaven, ellers skal den også skiftes - Og nedgravet begynder det at koste. Og trinnene hedder 25-35-50-63-80-100, så den første "sikringsudskiftning" er ca. 15.000,- incl. moms. ...
"Nå, men så investerer vi sgudda bare i det" - kan man tænke, Elbilerne kommer jo nok uanset på et tidspunkt.
MenHov... Tilbage i Halvfjers/Firser/Halvfemserne tænkte man sgu ikke over at der kunne komme el-biler, så hvad hvis forsyningskablerne i jorden ikke kan bære mere ?? - Så skal man vente et par år på de osse bliver skiftet / opgraderet.
"Hvorfor gør forsyningsselskaberne så ikke det allerede nu, når de ved det kommer, og vejen alligevel skal asfalteres om lidt???"
Nej, ser i , den danske forsnyningsmodel er sådan skruet sammen regelmæssigt, at man ikke må opgradere ledningsnettet fordi man "TROR" der kommer et behov, men først når behovet "ER DER!" - Fordi det er forbrugernes penge man bruger, og de skal tilbagebetales hvis ikke de bliver brugt...

Så der er aaaaaltså noget man skal have styr på _FØR_ man i blinde køber en Ellert. Det kan bedre gå med Plugin'sne, da de har mindre batterier, og kan lades tilfredsstillende på en 11KW med tidsstyring.

Og jeg har selvfølgelig været forudseende og bestilt de næste 10 ampere, så må Nabo'en jo vente, vis ikke forsyningskablet i jorden kan bære...

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Korreborg » 24. sep 2021, 19:34

Lars - Sound2Vision skrev: Så findes der også 22KW ladere, til hvis man har en "Fuld" Ellert istedet for en PlugIn. - Så er vi sjovt nok i... TaDaaa... 32A
Inden du kyler gode penge efter en opgradering af sikring og en 22kw oplader, så overvej lige:
1. De fleste biler er begrænset til 11kw AC opladning.
2. At selv med en ueffektiv Mercedes V klasse, så kan du få 30km range pr time du lader. I en ID.4 svare det ca til 50km range pr time.

Så selv ved bare 6 timers ladning, så har 95% af alle til dagens kørsel.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
mertodinloDanielB12gudhjem
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Opladning hybrid bil

Indlæg af EsbenJ » 24. sep 2021, 20:27

Lars - Sound2Vision skrev:
EsbenJ skrev:
23. sep 2021, 13:14
Du behøver heller ingen boks, men med en boks kan du typisk lade med 16A. Lader du med en nødlader i stikkontakten - så er nødladerne ofte begrænset til 6A. Så tager det længere til at lade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
- Nu er jeg sgu' nødt til at korrigere lidt viden omkring laderne..:
Den medfølgende lader ( Mormor-laderen ) er ganske rigtig en 6-Amperes lader. Med et alm. 3-polet Dansk 230V stik på = 6x230 ~ 1400W / 1,4KW.

En Fast-installeret lader er også ganske rigtig en 16-Amperes lader - Men 3 faser! - Så vi har 3x16x230 ~11.000W / 11KW lader. Det er de billige
man kan købe hvorsomhelst til omkring 4000,- - ca.
Så findes der også 22KW ladere, til hvis man har en "Fuld" Ellert istedet for en PlugIn. - Så er vi sjovt nok i... TaDaaa... 32A

Så er det os Villaejere skal til og være lidt opmærksomme..: Ret tit er der kun "købt" en 25-Amperes forbindelse til huset, det er i hvert fald det mest almindelige i 70-80'er - kvartererne, og skal man ha den opgraderet koster det ca. 10-1200,- + moms pr ampere "Bare for kraftigere sikringer i skabet ude ved vejen". Så må man håbe at stikledningen kan løfte opgaven, ellers skal den også skiftes - Og nedgravet begynder det at koste. Og trinnene hedder 25-35-50-63-80-100, så den første "sikringsudskiftning" er ca. 15.000,- incl. moms. ...
"Nå, men så investerer vi sgudda bare i det" - kan man tænke, Elbilerne kommer jo nok uanset på et tidspunkt.
MenHov... Tilbage i Halvfjers/Firser/Halvfemserne tænkte man sgu ikke over at der kunne komme el-biler, så hvad hvis forsyningskablerne i jorden ikke kan bære mere ?? - Så skal man vente et par år på de osse bliver skiftet / opgraderet.
"Hvorfor gør forsyningsselskaberne så ikke det allerede nu, når de ved det kommer, og vejen alligevel skal asfalteres om lidt???"
Nej, ser i , den danske forsnyningsmodel er sådan skruet sammen regelmæssigt, at man ikke må opgradere ledningsnettet fordi man "TROR" der kommer et behov, men først når behovet "ER DER!" - Fordi det er forbrugernes penge man bruger, og de skal tilbagebetales hvis ikke de bliver brugt...

Så der er aaaaaltså noget man skal have styr på _FØR_ man i blinde køber en Ellert. Det kan bedre gå med Plugin'sne, da de har mindre batterier, og kan lades tilfredsstillende på en 11KW med tidsstyring.

Og jeg har selvfølgelig været forudseende og bestilt de næste 10 ampere, så må Nabo'en jo vente, vis ikke forsyningskablet i jorden kan bære...

/ Lars
Og jeg korrigerer så lige dig retur. Nødladeren har ikke et tre-polet dansk stik. Det er kun 1-polet - altså enfaset.

Edit - mit oprindelige svar var jo til en enfaset plug-in hybrid. Den vil få 16A på en fase aka 3,7kW med en boks fremfor de 1,4 kW med 6A

Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
jansom
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 24. sep 2021, 20:36

EsbenJ skrev:
24. sep 2021, 20:27

Og jeg korrigerer så lige dig retur. Nødladeren har ikke et tre-polet dansk stik. Det er kun 1-polet - altså enfaset.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sludder.
Der sidder et std. DK 3-polet stik på ( 3 stikben = 3 poler )
Fase - Nul - Jord.

Og jorden skal være væsentligt bedre en de der ca. 1800 Ohm som er sikkerhedskravet fra Elværket. Som jeg husker det vil de fleste nødladere ikke lade med over 100 ohm til jord. ...

Et 3-faset stik har 5 poler.
Fase1, Fase2, Fase3, Nul, Jord. ...

Bare lige så vi er enige om at du som udgangspunkt ikke kan overføre energi med et En-polet stik.
Lidt ligesom mange ikke-inden-for-en-relateret-branchce oplyser at de har 230V når man spør' hvor meget strøm de har.. - Strøm og spænding er ikke det samme.

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af EsbenJ » 24. sep 2021, 20:54

Lars - Sound2Vision skrev:
EsbenJ skrev:
24. sep 2021, 20:27

Og jeg korrigerer så lige dig retur. Nødladeren har ikke et tre-polet dansk stik. Det er kun 1-polet - altså enfaset.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sludder.
Der sidder et std. DK 3-polet stik på ( 3 stikben = 3 poler )
Fase - Nul - Jord.

Og jorden skal være væsentligt bedre en de der ca. 1800 Ohm som er sikkerhedskravet fra Elværket. Som jeg husker det vil de fleste nødladere ikke lade med over 100 ohm til jord. ...

Et 3-faset stik har 5 poler.
Fase1, Fase2, Fase3, Nul, Jord. ...

Bare lige så vi er enige om at du som udgangspunkt ikke kan overføre energi med et En-polet stik.
Lidt ligesom mange ikke-inden-for-en-relateret-branchce oplyser at de har 230V når man spør' hvor meget strøm de har.. - Strøm og spænding er ikke det samme.

/ Lars
Korrekt med poler vs faser. Hybrider kan dog stadig have gavn af boks frem for nødlader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af donfetaful » 24. sep 2021, 21:57

Hvorfor er det man skal have en 11kw eller endda en 22kw lader, for at have en stor bev bil?

Hvis du har 100 km til arbejde, og 100 hjem igen, skal du bruge Ca 40 kWh timer pr dag. Det kan du lade på Ca 12 timer med en 3,7 kW lader. (teoretisk) (4 timer med en 11kw lader)

Hvori er problemet?

Køb en bil efter dit forbrug, ikke efter nød. Så burde vi have 2 biler hver, til når den ene var på værksted
Kør og vær glad 🛻💨

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af EsbenJ » 25. sep 2021, 06:50

Det er jo meget forskelligt hvad behov man har og lang de fleste dage ville jeg kunne nøjes med 3,7 kW ladning. Der er dog ca 2 gang om måneden hvor jeg først kan sætte til ladning kl 18 eller 20 og skal køre igen kl 5 med fuldt batteri, og der vil det knibe, da jeg ofte er under 10% af mine 64kWh når jeg kommer hjem. De andre dage kan jeg vælge reduceret eller minimum ladehastighed, men det gør jeg nu aldrig. Lader dog ikke mellem 17-20, da nettaksten er højere der i oktober til marts.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 25. sep 2021, 07:45

donfetaful skrev:
24. sep 2021, 21:57
Hvorfor er det man skal have en 11kw eller endda en 22kw lader, for at have en stor bev bil?

Hvis du har 100 km til arbejde, og 100 hjem igen, skal du bruge Ca 40 kWh timer pr dag. Det kan du lade på Ca 12 timer med en 3,7 kW lader. (teoretisk) (4 timer med en 11kw lader)

Hvori er problemet?

Køb en bil efter dit forbrug, ikke efter nød. Så burde vi have 2 biler hver, til når den ene var på værksted
3,7KW ?? - Den er jeg ikke stødt på når jeg har søgt. Der har typisk været nævnt den lille 6-amperes ( 1 phase ), og så 11 og 22KW
3,7KW'eren er vel nærmest den rigtige størrelse til en PlugIn. ... :-)
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af majland » 25. sep 2021, 12:43

Lars - Sound2Vision skrev:
25. sep 2021, 07:45

3,7KW ?? - Den er jeg ikke stødt på når jeg har søgt. Der har typisk været nævnt den lille 6-amperes ( 1 phase ), og så 11 og 22KW
3,7KW'eren er vel nærmest den rigtige størrelse til en PlugIn. ... :-)
3,7kW er 16A på en fase. Dvs der skal en mobillader eller ladeboks til at levere det. Enten fra fast installation eller et CEE stik da hverken schucko eller dansk 3 pen med jord kan klare det vedvarende.

Der er også biler som vw up / skoda citigo der kun kan lade AC på 2 faser. De kan således ikke lade med mere end 7,4kW

En simpel mobillader der understøtter det hele op til 11kW er denne Metron: https://evbiler.dk/shop/ladere-til-anve ... l-lader-2/ Den har CEE stik til 3x16A (11kW), Laderen er indbygget i kablet og den undersøtter også at man bruger adaptere fra 1 fase (CEE 16A, eller schucko / DK jord) og man kan vælges strømstyrke fra 6-16A.

Dvs man med samme lader kan lade fra 1.4kW som en mormorlader, men også hive 11kW (når bilen undestøtter det og den bagvedliggende installation kan levere det)

Denne (som føres i Power.dk) er så en mobillader der leveres med en masse forskellige adaptere
https://www.besen.no/product/besen-flex ... der-type-2 Så kan man både lade ved mormor eller ved det ubevogtede stik ved støvsugeren på tankstationen ....

Et vennepar som har haft etbil et par år har haft stor glæde af en mobillader med diverse adapter så de har kunnet destinationslader i lejede sommerhuse og hos venner og familie. Det gør jo ikke noget at ladehastigheden er lav hvis bøfferne og vinen er god og man alligevel ikke har planer om at skulle nogen steder ....
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

KristianVH
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. jun 2014, 18:14
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af KristianVH » 26. nov 2021, 23:49

Er der nogen som ved om man kan lade sin Passat gte i en ccs lader?
Ccs har jo et type 2 stik plus to dc poler. Så spørgsmålet er om jeg kan sætte mit type 2 kabel i type 2 delen af et ccs stik på en offentlig lader. Tænker både på en stander med og uden ladekabel.

Pft

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af u_bull » 27. nov 2021, 00:04

KristianVH skrev:
26. nov 2021, 23:49
Er der nogen som ved om man kan lade sin Passat gte i en ccs lader?
Ccs har jo et type 2 stik plus to dc poler. Så spørgsmålet er om jeg kan sætte mit type 2 kabel i type 2 delen af et ccs stik på en offentlig lader. Tænker både på en stander med og uden ladekabel.

Pft
CCS ladere er hurtigladere eller lynladere - og de ladere har ‘indbygget’ kabel.

Så du kan altså ikke tilslutte noget som helst ‘fremmed’ kabel til en CCS-lader.
Så hvis din bil KUN har Type 2, så skal du finde en type 2 lader.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Korreborg » 27. nov 2021, 00:16

Et CCS stik bruger vist kun 3 pins i type 2 delen til at lave noget kommunikation.
Det er de 2 ekstra pins der bliver brugt til at lade, da der kommer DC(jævnstrøm) frem for AC(vekselstrøm) som der kommer i type 2.
These users thanked the author Korreborg for the post:
kGlerup
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af kGlerup » 27. nov 2021, 08:18

Korreborg skrev:Et CCS stik bruger vist kun 3 pins i type 2 delen til at lave noget kommunikation.
Det er de 2 ekstra pins der bliver brugt til at lade, da der kommer DC(jævnstrøm) frem for AC(vekselstrøm) som der kommer i type 2.
Helt enig. De tre AC faser er garanteret ikke fremført i CCS kablet.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Korreborg » 27. nov 2021, 09:10

@KristianVH hvad skulle ideen være i at lade ved en CCS lader?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af u_bull » 27. nov 2021, 11:05

Korreborg skrev:
27. nov 2021, 09:10
@KristianVH hvad skulle ideen være i at lade ved en CCS lader?
Jeg tror såmænd bare at @KristianVH troede man kunne bruge sit eget Type 2 kabel ved en CCS-lader.
Men det kan man naturligvis ikke - men "naturligvis" -delen var @KristianVH bare ikke klar over...

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Korreborg » 27. nov 2021, 12:09

Det var mere hvis han troede det ville gå hurtigere
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Tim Holst Petersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. okt 2022, 21:32
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Tim Holst Petersen » 10. okt 2022, 21:42

Jeg har googlet et stykke tid, uden at finde et svar på mit spørgsmål... og det er muligvis fordi det er et _dumt_ nok spørgsmål til, at ingen har tænkt på at skrive om det... men:

Jeg har 380 volt i huset, og flere trefasede stik, jeg kan bruge. Jeg har bl.a. masser af maskiner, der kører på 380 V.

Mit dumme spørgsmål: SKAL man teoretisk og praktisk (ikke lovmæssigt) set have en dedikeret og godkendt ladestander, eller kan man blot trække et kraftigt nok kabel fra sit trefasede stik, og proppe det i elbilen, og så lade den?

Forudsat stikket er tilsluttet sin egen gruppe kan jeg ikke se, hvad problemet skulle være?

Er der noget nødvendig intelligens indbygget i de ladestandere?

Jeg kan se, at man fint bare kan tilslutte det til et almindeligt 220 V stik... fungerer det ikke på samme måde med et 380 V stik?

Nu er jeg så overhovedet heller ikke elektriker eller kyndig inden for området, såæææhhh... :-)

Mvh Tim

Lynge1974
Medlem
Indlæg: 513
Tilmeldt: 26. maj 2011, 19:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Opladning hybrid bil

Indlæg af Lynge1974 » 11. okt 2022, 15:04

Volvo V60 D4 R-Design Polestar 2019
VW Up! 2017

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"