Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jansom » 13. nov 2020, 10:26

peter w skrev:Men hvis du har behov for at køre mere end 20 km/t hurtigere end højeste tilladte hastighed, så skal du vel se efter en anden bil ...
Det kan du have helt ret i. Og jo noget man skal overveje. Og også derfor jeg spørger til om man oplever det som et problem eller man bare vænner sig til det.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af fjeppe » 13. nov 2020, 10:31

jansom skrev:
12. nov 2020, 22:42
Det hænder at man skal lave overhalinger i morgen trafikken hvor det er brugbart at komme lidt højt op i fart.
Generelt kører jeg egentlig aldrig så hurtigt, men det kan jo ske på motorvejen
Nu vil jeg ikke gå ind i en diskussion omkring hvordan man bør opfører sig i trafikken, dette må den enkelte selv stå på mål over for i forhold til de andre billister, jeg vil dog knytte den holdning til at hvis man skal overskride hastighedsgrænsen med mere end 10km/t for at fortage en overhaling på motorvejen, er det måske ikke en overhaling man bør fortage.

Men for mit vedkommende har jeg aldrig været oppe på min e-Golf's tophastighed, mit formål er dog også at kører så billigt som muligt og derved så optimalt som muligt, så jeg har aldrig oplevet det som en problem.
Senest rettet af fjeppe 13. nov 2020, 11:26, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 13. nov 2020, 10:58

jansom skrev:
12. nov 2020, 22:25
For ikke så længe siden var der en fin gennemgang af hvad man skulle kigge efter ved køb af en e-golf. Kan nogen hjælpe, jeg kan ikke finde det?

Bliver man ikke træt af at topfarten kun er 150?
Ellers kender du vel mit telefonnummer?
Og de 150km/t er fint
These users thanked the author Tonny for the post:
jansom

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jansom » 13. nov 2020, 12:06

fjeppe skrev:
jansom skrev:
12. nov 2020, 22:42
Det hænder at man skal lave overhalinger i morgen trafikken hvor det er brugbart at komme lidt højt op i fart.
Generelt kører jeg egentlig aldrig så hurtigt, men det kan jo ske på motorvejen
Nu vil jeg ikke gå ind i en diskussion omkring hvordan man bør opfører sig i trafikken, dette må den enkelte selv stå på mål over for i forhold til de andre billister, jeg vil dog knytte den holdning til at hvis man skal overskride hastighedsgrænsen med mere end 10km/t for at fortage en overhaling på motorvejen, er det måske ikke en overhaling man bør fortage.

Men for mit vedkommende har jeg aldrig været oppe på min e-Golf's tophastighed, mit formål er dog også at kører så billigt som muligt og derved så optimalt som muligt, så jeg har aldrig oplevet det som en problem.
Den diskussion gider jeg slet heller ikke.

Men jeg vil gerne høre om erfaringer med bilen
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jansom » 13. nov 2020, 13:26

Tonny skrev:
jansom skrev:
12. nov 2020, 22:25
For ikke så længe siden var der en fin gennemgang af hvad man skulle kigge efter ved køb af en e-golf. Kan nogen hjælpe, jeg kan ikke finde det?

Bliver man ikke træt af at topfarten kun er 150?
Ellers kender du vel mit telefonnummer?
Og de 150km/t er fint
Ja tak chef Billede
-No one is more hated than he who speaks the truth-

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af fjeppe » 13. nov 2020, 23:41

jansom skrev:
13. nov 2020, 12:06

Men jeg vil gerne høre om erfaringer med bilen
Jeg har kun rosende ord om bilen, den kører fantastisk og fungere perfekt for mig i hverdagen.

Har bestemt ikke fortrudt skiftet fra GTE'eren, selvom den også kørte virkelig godt, så er dette bare noget andet.

Så umiddelbart ikke noget at udsætte på bilen eller nogen kritik efter 12.000km og 8 måneders ejerskab.
These users thanked the author fjeppe for the post:
jansom

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jansom » 14. nov 2020, 08:29

fjeppe skrev:
jansom skrev:
13. nov 2020, 12:06

Men jeg vil gerne høre om erfaringer med bilen
Jeg har kun rosende ord om bilen, den kører fantastisk og fungere perfekt for mig i hverdagen.

Har bestemt ikke fortrudt skiftet fra GTE'eren, selvom den også kørte virkelig godt, så er dette bare noget andet.

Så umiddelbart ikke noget at udsætte på bilen eller nogen kritik efter 12.000km og 8 måneders ejerskab.
Jeg vil nok helst have gte, men da jeg ikke kan lade på min arbejdsplads kan jeg knap nok køre den ene vej på ren el. Hvad er forbruget på sådan en hvis man bruger den som hybrid primært?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1343
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 47 times
Been thanked: 138 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af vandhunden » 14. nov 2020, 09:37

Lidt anderledes udgave af en E-UP! nemlig som VAN og været indreg. i Tyskland

https://dk.bca-europe.com/Pages/Viewlot ... ehicleIds=

Hvad mon sådan en bil kan sælges for ved BCA?
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af fjeppe » 14. nov 2020, 10:21

jansom skrev:
14. nov 2020, 08:29

Jeg vil nok helst have gte, men da jeg ikke kan lade på min arbejdsplads kan jeg knap nok køre den ene vej på ren el. Hvad er forbruget på sådan en hvis man bruger den som hybrid primært?
Jeg nåede at være GTE ejer i næsten 5 år, jeg synes den var for dyr hvis man bruge benzinmotoren mere end de 5-10% om året.

Hertil at den skulle have et olieskift hvert år, ødelagde regnestykket lidt.

Jeg har dog ikke fortrudt at jeg fik den i sin tid, hvor valget dengang stod imellem en GTE eller e-Golf. Der manglede erfaring med el drift.
These users thanked the author fjeppe for the post (total 2):
jansomAbyssinier

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 14. nov 2020, 23:36

Jeg er blevet ret så fristet af en e-golf som bil 2, der primært skal bruges af kæresten til dagligt at pendle 40+40 km. Hun kan lade (gratis) på sit arbejde, så tænker at til en start vil ladeabonnement være lige gyldigt.

Men hvad skal jeg kigge efter, hvis den skal koste omkring de 150.000 kr.?
Kan det svarer sig at hive en op fra Tyskland - der er vel ikke afgift på?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 15. nov 2020, 08:30

DanielB12 skrev:Jeg er blevet ret så fristet af en e-golf som bil 2, der primært skal bruges af kæresten til dagligt at pendle 40+40 km. Hun kan lade (gratis) på sit arbejde, så tænker at til en start vil ladeabonnement være lige gyldigt.

Men hvad skal jeg kigge efter, hvis den skal koste omkring de 150.000 kr.?
Kan det svarer sig at hive en op fra Tyskland - der er vel ikke afgift på?
Det kan formodentlig godt betale sig med Tyskland, men pas på da de ikke er konfigureret som de danske. CCS og varmepumpe er ikke standard, men det skal du have! Gå efter en 2018 med det store batteri, hun vil blive mega glad for den bil Billede

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk

These users thanked the author Tonny for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 15. nov 2020, 08:32

Tonny skrev:
15. nov 2020, 08:30
DanielB12 skrev:Jeg er blevet ret så fristet af en e-golf som bil 2, der primært skal bruges af kæresten til dagligt at pendle 40+40 km. Hun kan lade (gratis) på sit arbejde, så tænker at til en start vil ladeabonnement være lige gyldigt.

Men hvad skal jeg kigge efter, hvis den skal koste omkring de 150.000 kr.?
Kan det svarer sig at hive en op fra Tyskland - der er vel ikke afgift på?
Det kan formodentlig godt betale sig med Tyskland, men pas på da de ikke er konfigureret som de danske. CCS og varmepumpe er ikke standard, men det skal du have! Gå efter en 2018 med det store batteri, hun vil blive mega glad for den bil Billede

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
Hvad skal man søge efter, for at finde biler med CCS og varmepumpe? Winter package?
Aux heating giver ingen hits.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Madmax » 15. nov 2020, 08:58

DanielB12 skrev: Hvad skal man søge efter, for at finde biler med CCS og varmepumpe? Winter package?
Aux heating giver ingen hits.
Winter package plejer at være varme i sæderne.
Varmepumpe hedder wärmepumpe.

Ccs ved jeg ikke om er det samme. Men det kan jo ses på billederne hvis ladestikket er afbilledet.
These users thanked the author Madmax for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 15. nov 2020, 16:07

Ja, varmepumpen fandt jeg - men ingen af dem (jeg har kigget på) har billeder af ladeport eller kabler..

Jeg tror jeg kontakter jelsbiler med et par eksempler, og hører hvad sådan en koster at få til Danmark. Så må jeg se om jeg har tid og lyst til, selv at forsøge det i stedet for.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 15. nov 2020, 18:35

DanielB12 skrev:
14. nov 2020, 23:36
Jeg er blevet ret så fristet af en e-golf som bil 2, der primært skal bruges af kæresten til dagligt at pendle 40+40 km. Hun kan lade (gratis) på sit arbejde, så tænker at til en start vil ladeabonnement være lige gyldigt.

Men hvad skal jeg kigge efter, hvis den skal koste omkring de 150.000 kr.?
Kan det svarer sig at hive en op fra Tyskland - der er vel ikke afgift på?
Lyder spændende. Vi er også fristet af en sådan konebil. Det skal bare være med en lys kabine - og alt det andet - men der er ikke mange af dem. Det er vist kun Vienna-indtrækket, der fås lyst. God jagt.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 15. nov 2020, 18:55

peter w skrev:
15. nov 2020, 18:35
DanielB12 skrev:
14. nov 2020, 23:36
Jeg er blevet ret så fristet af en e-golf som bil 2, der primært skal bruges af kæresten til dagligt at pendle 40+40 km. Hun kan lade (gratis) på sit arbejde, så tænker at til en start vil ladeabonnement være lige gyldigt.

Men hvad skal jeg kigge efter, hvis den skal koste omkring de 150.000 kr.?
Kan det svarer sig at hive en op fra Tyskland - der er vel ikke afgift på?
Lyder spændende. Vi er også fristet af en sådan konebil. Det skal bare være med en lys kabine - og alt det andet - men der er ikke mange af dem. Det er vist kun Vienna-indtrækket, der fås lyst. God jagt.
Jeg er lidt ligeglad med interiør etc. Bare den har ACC, varmepumpe og varme i sæder. Men den virker oplagt. Det værste er, hvis nu man bliver hooked for alvor og man så ikke vil have en dejlig benziner mere :lol:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

-Martin-
Helt nyt medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. jul 2010, 18:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af -Martin- » 15. nov 2020, 19:39

Nogen der har et bud på den bedste/billigste ladeløsning hjem til når man har solceller og derfor ikke kan få afgiftsrefusion?

Vi overvejer at købe en eGolf som pendlerbil til min kæreste (2 x 46 km dagligt, vel ca. 24000 km/årligt), men syntes det er lidt svært at gennemskue idet vi har solceller og mange af udbyderne af ladeboks abonnement/leje løsninger ikke kan bruges af os!? Tænker at vi, såfremt vi går den vej, kommer til at lade 100% af tiden hjemme.

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Brian Scharling » 15. nov 2020, 20:08

-Martin- skrev:Nogen der har et bud på den bedste/billigste ladeløsning hjem til når man har solceller og derfor ikke kan få afgiftsrefusion?

Vi overvejer at købe en eGolf som pendlerbil til min kæreste (2 x 46 km dagligt, vel ca. 24000 km/årligt), men syntes det er lidt svært at gennemskue idet vi har solceller og mange af udbyderne af ladeboks abonnement/leje løsninger ikke kan bruges af os!? Tænker at vi, såfremt vi går den vej, kommer til at lade 100% af tiden hjemme.
Der er lige spurgt om det på FB ‘FDEL åben for alle’ (Kan ikke lige linke direkte)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 15. nov 2020, 22:32

-Martin- skrev:
15. nov 2020, 19:39
Nogen der har et bud på den bedste/billigste ladeløsning hjem til når man har solceller og derfor ikke kan få afgiftsrefusion?

Vi overvejer at købe en eGolf som pendlerbil til min kæreste (2 x 46 km dagligt, vel ca. 24000 km/årligt), men syntes det er lidt svært at gennemskue idet vi har solceller og mange af udbyderne af ladeboks abonnement/leje løsninger ikke kan bruges af os!? Tænker at vi, såfremt vi går den vej, kommer til at lade 100% af tiden hjemme.
Jeg har Clever all-inclusive til 799 om måneden. Der får man fuld afgiftsrefusion, selvom man har billig el. I hvert fald hvis man har varmepumpe.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 15. nov 2020, 23:41

-Martin- skrev:
15. nov 2020, 19:39
Nogen der har et bud på den bedste/billigste ladeløsning hjem til når man har solceller og derfor ikke kan få afgiftsrefusion?
Du kan få en ide om priserne her: https://baltzer.eu/ladepriser/
These users thanked the author Thor-thor for the post:
superbeszzz

-Martin-
Helt nyt medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. jul 2010, 18:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af -Martin- » 16. nov 2020, 19:55

Mange tak for svarene!

En måske interessant løsning kunne være muligheden for at anvende "delt leveringsomfang" som beskrives i FDEL tråden der henvises til, hvor der monteres en ekstra måler med sit eget installationsnummer. Herved kan man på strømmen på den, anvende de afgiftsfritagede løsninger eller refusion af elafgift gennem fdm, Zapp eller lignende. Så skulle man altså stadig kunne få refusion, selvom man har solceller.

Af det fine skema Thor-thor linker til vil Clever aldrig kunne betale sig for os hvis vi kun lader hjemme, selv med egen lader.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 16. nov 2020, 22:34

-Martin- skrev:
16. nov 2020, 19:55
Mange tak for svarene!

En måske interessant løsning kunne være muligheden for at anvende "delt leveringsomfang" som beskrives i FDEL tråden der henvises til, hvor der monteres en ekstra måler med sit eget installationsnummer. Herved kan man på strømmen på den, anvende de afgiftsfritagede løsninger eller refusion af elafgift gennem fdm, Zapp eller lignende. Så skulle man altså stadig kunne få refusion, selvom man har solceller.

Af det fine skema Thor-thor linker til vil Clever aldrig kunne betale sig for os hvis vi kun lader hjemme, selv med egen lader.
Der er næppe grund til at forsøge at opnå refusion (og bruge penge på dette), når i netop har billig strøm, begrænset kørsel og udelukkende hjemmeladning?

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Brian Scharling » 16. nov 2020, 23:09

Thor-thor skrev:
-Martin- skrev:
16. nov 2020, 19:55
Mange tak for svarene!

En måske interessant løsning kunne være muligheden for at anvende "delt leveringsomfang" som beskrives i FDEL tråden der henvises til, hvor der monteres en ekstra måler med sit eget installationsnummer. Herved kan man på strømmen på den, anvende de afgiftsfritagede løsninger eller refusion af elafgift gennem fdm, Zapp eller lignende. Så skulle man altså stadig kunne få refusion, selvom man har solceller.

Af det fine skema Thor-thor linker til vil Clever aldrig kunne betale sig for os hvis vi kun lader hjemme, selv med egen lader.
Der er næppe grund til at forsøge at opnå refusion (og bruge penge på dette), når i netop har billig strøm, begrænset kørsel og udelukkende hjemmeladning?
Med 24 tkm kan det sikkert godt betale sig med refusion ved fx EVSE (eller FDM el.lign), hvis I ikke har mulighed for at gemme solcellestrømmen. Også selvom der skal ekstra installationsnummer til. I runde tal spares der 20-30 øre/km ved refusion. Leje af en ladeboks koster 5-7000 til opstart, så break even er under to år. Prøv at regne det igennem år for år med jeres tal.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 16. nov 2020, 23:13

Men boks opstart/køb bør i min verden ikke tælles med i en beregning. Da den i min verden er en "opgradering af matrikellen" så nu kan der lades biler og den virker også til de næste elbiler.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
TonnyKBoesen
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 17. nov 2020, 09:35

Korreborg skrev:
16. nov 2020, 23:13
Men boks opstart/køb bør i min verden ikke tælles med i en beregning. Da den i min verden er en "opgradering af matrikellen" så nu kan der lades biler Billede og den virker også til de næste elbiler.
Det er jo på den ene side rigtigt, men så alligevel ikke helt. Flere selskaber kræver at du returnerer lader, såfremt du opsiger abo. Ved andre kan du frikøbe laderen, hvis/når du opsiger nabo. Men du kan ikke nødvendigvis bruge den sammen med et andet selskab, så kun brugbar såfremt du overgår til "egen" strøm. Så helt af se bort fra opstart er ikke rigtigt i min bog....

Jeg har indtil videre brugt den medfølgende mobillader, indtil jeg har fået lidt erfaringer med el-drift etc. Men en dedikeret lader er en rigtig god ide og nærmest et must i det lange løb
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Jbt

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 17. nov 2020, 10:05

Thor-thor skrev:
17. nov 2020, 09:35
Korreborg skrev:
16. nov 2020, 23:13
Men boks opstart/køb bør i min verden ikke tælles med i en beregning. Da den i min verden er en "opgradering af matrikellen" så nu kan der lades biler Billede og den virker også til de næste elbiler.
Det er jo på den ene side rigtigt, men så alligevel ikke helt. Flere selskaber kræver at du returnerer lader, såfremt du opsiger abo. Ved andre kan du frikøbe laderen, hvis/når du opsiger nabo. Men du kan ikke nødvendigvis bruge den sammen med et andet selskab, så kun brugbar såfremt du overgår til "egen" strøm. Så helt af se bort fra opstart er ikke rigtigt i min bog....

Jeg har indtil videre brugt den medfølgende mobillader, indtil jeg har fået lidt erfaringer med el-drift etc. Men en dedikeret lader er en rigtig god ide og nærmest et must i det lange løb
Når først man er gået på el/hybrid. Hvor mange går så tilbage?
At du så vælger et andet selskab/løsning har jo ikke noget med bilen at gøre.

Er med på det er en udgift i sammenligning mellem el og konventionel, men det er i min verden en udgift der kommer i hjemmet på et eller andet tidspunkt, det er bare et spørgsmål om hvornår.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 17. nov 2020, 10:33

Korreborg skrev:
17. nov 2020, 10:05
Thor-thor skrev:
17. nov 2020, 09:35
Korreborg skrev:
16. nov 2020, 23:13
Men boks opstart/køb bør i min verden ikke tælles med i en beregning. Da den i min verden er en "opgradering af matrikellen" så nu kan der lades biler Billede og den virker også til de næste elbiler.
Det er jo på den ene side rigtigt, men så alligevel ikke helt. Flere selskaber kræver at du returnerer lader, såfremt du opsiger abo. Ved andre kan du frikøbe laderen, hvis/når du opsiger nabo. Men du kan ikke nødvendigvis bruge den sammen med et andet selskab, så kun brugbar såfremt du overgår til "egen" strøm. Så helt af se bort fra opstart er ikke rigtigt i min bog.... .....
Når først man er gået på el/hybrid. Hvor mange går så tilbage?
At du så vælger et andet selskab/løsning har jo ikke noget med bilen at gøre.

Er med på det er en udgift i sammenligning mellem el og konventionel, men det er i min verden en udgift der kommer i hjemmet på et eller andet tidspunkt, det er bare et spørgsmål om hvornår.
Ved ikke hvor mange der "går tilbage", men har hørt om nogen, der har skiftet frem/tilbage.
Har selv lige fået Ellert og tror ikke at jeg går tilbage. Omvendt, blev jeg tilbudt en rigtig god pris for Ellerten og samtidig et godt tilbud på en diesel, var det da ikke helt udelukket (men tvivler dog på at jeg dropper el igen)....

I en eller ander form synes jeg at man er nødt til at regne laderen med.
Skulle man kun købe lader én gang og derefter kunne bruge den i fremtiden, uanset skift af abo./selskab, så var det en "omstillingsafgift", som man betalte én gang. Som det er nu er det mere en abo. afgift, som man kan komme til at betale flere gange

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 17. nov 2020, 10:39

Ang opladning

Vi har en stor byggestrømstavle ved beboelsespavillonen. Den har både blå og røde kraftstik, og så alm 230V.

Det er vel ganske fint som opladning til en e-golf?

Har snakket med en ven hos clever, og selv med lidt rabat og sådan, så vil de skulle have fuld betaling for installationen og så 4000 kr for at flytte den over til det nye hus til den tid.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 17. nov 2020, 10:58

DanielB12 skrev:
17. nov 2020, 10:39
Ang opladning

Vi har en stor byggestrømstavle ved beboelsespavillonen. Den har både blå og røde kraftstik, og så alm 230V.

Det er vel ganske fint som opladning til en e-golf?

Har snakket med en ven hos clever, og selv med lidt rabat og sådan, så vil de skulle have fuld betaling for installationen og så 4000 kr for at flytte den over til det nye hus til den tid.
Jep, blåt/rødt stik burde være fint.
Naturligvis kun såfremt grejet er i orden. Synes man nogen gange har hørt om nogle lidt "hurtige løsninger" ved byggestrøm, hvor grejet/kabelføring etc. ikke er helt med

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 17. nov 2020, 11:41

Thor-thor skrev:
17. nov 2020, 10:58
DanielB12 skrev:
17. nov 2020, 10:39
Ang opladning

Vi har en stor byggestrømstavle ved beboelsespavillonen. Den har både blå og røde kraftstik, og så alm 230V.

Det er vel ganske fint som opladning til en e-golf?

Har snakket med en ven hos clever, og selv med lidt rabat og sådan, så vil de skulle have fuld betaling for installationen og så 4000 kr for at flytte den over til det nye hus til den tid.
Jep, blåt/rødt stik burde være fint.
Naturligvis kun såfremt grejet er i orden. Synes man nogen gange har hørt om nogle lidt "hurtige løsninger" ved byggestrøm, hvor grejet/kabelføring etc. ikke er helt med
Okay - går ud fra grejet er lavet professionelt og godt.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"