Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 11. maj 2021, 17:57

BrianDS skrev:
11. maj 2021, 17:46
Problemet er at man vil have folk til at skifte "nu", og derfor skaber en kløft imellem dem hvor de nuværende elbiler passer til behovene og så dem der ikke har de samme muligheder - jeg ved ikke om der er lidt hønen og ægget over det, men infrastrukturen er i bedste fald mangelfuld.

Jeg selv vil kunne lade hjemme, men på de lidt længere og ofte spontane ture vi kører, der vil det pt være en hindring. Og så mangler jeg stadig lidt rimeligt prissat udvalg.

Det der med hvad der sker over de næste 10 år, det kan bare ikke bruges som argument for at købe en elbil lige her og nu. Jeg forventer på ingen måde jeg har den samme bil eller samme behov om 10 år som jeg har nu.

10 år er ikke lynets hast, og de planer jeg har set indtil videre gør det ikke til at alle og enhver kan have en elbil om 10 år og have lademuligheder nok til 1 million elbiler (eller mere), samt spidsbelastninger i ferietider.

Jeg ved godt nogen kalder mig pessimist på dette område, men jeg har virkelig svært ved at se at verden pludselig kan ændre sig mange gange hurtigere end den gør i dag.
Det er ikke fordi jeg er blind over for udfordringerne, slet ikke. Og ja, infrastrukturen på nuværende tidspunkt ville bestemt ikke kunne klare en halv eller en hel million elbiler. Men der går altså mindst 10 år før vi er oppe på det tal og til den tid er der sket en masse med både lademuligheder og rækkevidde. Vi skriver 2021 og allerede nu kan du lade 0-80% på 18 minutter i en f*cking Hyundai til 350K. Man skal være endog meget pessimistisk for at tro det ikke bliver endnu bedre om bare 5 år. Så den bekymring deler jeg slet ikke.

Der, hvor vi nok er mere enige, er på prisen. Der er to store udfordringer; 1) at elbiler lige nu (i udlandet) er forbeholdt de rige og 2) at den danske moderstat er så afhængig af bilisternes penge, at jeg har svært ved at se hvordan billige elbiler nogensinde skal blive en mulighed herhjemme, for den manglende registreringsafgift kan man ikke leve med fra statens side. Selvfølgelig vil priserne falde i takt at både med efterspørgsel og udbud stiger, men jeg er helt enig i man ikke finder en god elbil i dag til under 350K. Og for det meget store segment at bilister, der kun køber biler under 150K, er der lang vej endnu.
These users thanked the author ascaria for the post (total 3):
BrianDSkGlerupchrstn_olsen

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6471 times
Been thanked: 1649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 11. maj 2021, 18:12


ascaria skrev:
BrianDS skrev:
11. maj 2021, 17:46
Problemet er at man vil have folk til at skifte "nu", og derfor skaber en kløft imellem dem hvor de nuværende elbiler passer til behovene og så dem der ikke har de samme muligheder - jeg ved ikke om der er lidt hønen og ægget over det, men infrastrukturen er i bedste fald mangelfuld.

Jeg selv vil kunne lade hjemme, men på de lidt længere og ofte spontane ture vi kører, der vil det pt være en hindring. Og så mangler jeg stadig lidt rimeligt prissat udvalg.

Det der med hvad der sker over de næste 10 år, det kan bare ikke bruges som argument for at købe en elbil lige her og nu. Jeg forventer på ingen måde jeg har den samme bil eller samme behov om 10 år som jeg har nu.

10 år er ikke lynets hast, og de planer jeg har set indtil videre gør det ikke til at alle og enhver kan have en elbil om 10 år og have lademuligheder nok til 1 million elbiler (eller mere), samt spidsbelastninger i ferietider.

Jeg ved godt nogen kalder mig pessimist på dette område, men jeg har virkelig svært ved at se at verden pludselig kan ændre sig mange gange hurtigere end den gør i dag.
Det er ikke fordi jeg er blind over for udfordringerne, slet ikke. Og ja, infrastrukturen på nuværende tidspunkt ville bestemt ikke kunne klare en halv eller en hel million elbiler. Men der går altså mindst 10 år før vi er oppe på det tal og til den tid er der sket en masse med både lademuligheder og rækkevidde. Vi skriver 2021 og allerede nu kan du lade 0-80% på 18 minutter i en f*cking Hyundai til 350K. Man skal være endog meget pessimistisk for at tro det ikke bliver endnu bedre om bare 5 år. Så den bekymring deler jeg slet ikke.

Der, hvor vi nok er mere enige, er på prisen. Der er to store udfordringer; 1) at elbiler lige nu (i udlandet) er forbeholdt de rige og 2) at den danske moderstat er så afhængig af bilisternes penge, at jeg har svært ved at se hvordan billige elbiler nogensinde skal blive en mulighed herhjemme, for den manglende registreringsafgift kan man ikke leve med fra statens side. Selvfølgelig vil priserne falde i takt at både med efterspørgsel og udbud stiger, men jeg er helt enig i man ikke finder en god elbil i dag til under 350K. Og for det meget store segment at bilister, der kun køber biler under 150K, er der lang vej endnu.
Den danske stat ville være bedre tjent med at fjerne registreringsafgiften - men det er rød blok imod - for det gavner jo "de rige" (altså dem der har et arbejde)

Med størstedelen af laserne vi har lige nu er 350 kW ret ligegyldigt - men det bliver altafgørende på Autobahn og lignende - det kræver bare en opgradering af infrastrukturen - det er ikke bare at knalde en lader op og sætte den "i stikkontakten".
Jeg er måske også mere bekymret for hvad der sker med de elbiler der sælges nu, fremfor dem der kommer i fremtiden. I mellemtiden er alle dem der ikke lige passer til elbilerne der er lige nu mere eller mindre taget økonomisk som gidsler, medmindre man har "mange penge" til enten at fortsætte i ICE biler, eller købe de dyreste elbiler.

Engang ville jeg sige en Hyundai til 350.000 kr var mere eller mindre vanvittigt, men elbilerne flytter på det, så måske det bliver almindeligt - det ved jeg ikke, men jeg glæder mig da til at se om IONIQ 5 er noget helt andet end Hyundai normalt præsterer BilledeBillede

husk nu at priserne på elbiler under 500.000 kr er tæt på fritaget fra vores ekstreme registreringsafgift - lidt endnu.
Og de biler derover allerede er delvist ramt af venstrefløjens jantelov, for klimamæssigt er der intet argument for at biler skal beskattes af deres værdi Billede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
TargetkGlerup
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 696 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 11. maj 2021, 23:40

Nogen der har set verdens strammeste Nej hat? Den sidder vist fast i denne tråd ;)

Er der udfordringer der skal løses mht. opladning af elbiler? JEPS! Er det nogen gange lidt mere besværligt end bare at køre på tanken? JA.

Men det er lidt imponerende, som alt kan blive et problem, i forhold til at overveje om man skulle køre elbil. Virker som om nogen har en meget "solidarisk" tænkning. Indtil alle problemer er løst for alle, skal man overhovedet ikke overveje det.

Løst omskrevet "citat":
"Altså personligt kunne jeg godt have en lader derhjemme, så det kunne måske godt fungere, MEN:"
Der er jo slet ikke ladere nok til at der kan køre 1 mio elbiler rundt om 10 år
Der er slet ikke nok ladere til turisterne i Vestjylland
Hvad nu hvis der er kø ved laderen i Tyskland/andre steder
Der er jo heller ikke ladere ved diverse boligblokke

Så nej, det går slet ikke med det der elbil ;)

Virker som om at de frygtelige forestillinger, som især nogen uden elbil har, langt overgår realiteterne...

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6471 times
Been thanked: 1649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 05:54


Thor-thor skrev:Nogen der har set verdens strammeste Nej hat? Den sidder vist fast i denne tråd ;)

Er der udfordringer der skal løses mht. opladning af elbiler? JEPS! Er det nogen gange lidt mere besværligt end bare at køre på tanken? JA.

Men det er lidt imponerende, som alt kan blive et problem, i forhold til at overveje om man skulle køre elbil. Virker som om nogen har en meget "solidarisk" tænkning. Indtil alle problemer er løst for alle, skal man overhovedet ikke overveje det.

Løst omskrevet "citat":
"Altså personligt kunne jeg godt have en lader derhjemme, så det kunne måske godt fungere, MEN:"
Der er jo slet ikke ladere nok til at der kan køre 1 mio elbiler rundt om 10 år
Der er slet ikke nok ladere til turisterne i Vestjylland
Hvad nu hvis der er kø ved laderen i Tyskland/andre steder
Der er jo heller ikke ladere ved diverse boligblokke

Så nej, det går slet ikke med det der elbil ;)

Virker som om at de frygtelige forestillinger, som især nogen uden elbil har, langt overgår realiteterne...
Det er fint det fungerer for dig - jeg har ikke en halv million til at "tage chancen" Billede
Så må du mener hvad du vil - om nej-hat eller ej, jeg kan bekræfte at du endnu engang konstaterer at jeg er skeptisk og det rammer dig (uvist hvorfor) ...

Tråden handler om hvorvidt man kunne finde på at købe en elbil, det inkluderer både for og imod - er du utilfreds med det kan man nemt afmelde abonnementet på tråden og oprette en tråd med titlen "Tråden hvor vi lovpriser elbiler, ingen negative kommentarer tilladt" BilledeBillede

Anyway
- ja, jeg kan få opsat en ladestander hjemme
- det kan ikke betale sig fordi jeg kører for lidt og jeg kan kun få refusion med Clever grundet et ubrugeligt solcelleanlæg = det bliver dyrere end brændstof til min nuværende bil.
- jeg har brug for offentlig opladning nogle gange i områder hvor det stort set ikke findes, ikke dagligt, men flere gange årligt
- især en tur sydpå kan blive dyr, men grundet Corona og andet er det måske også ligegyldigt for nu Billede
- udvalget af elbiler er en udfordring, de dækker ikke alle behov
- de seneste MEB baserede SUV er dem der kommer tættest på at løse tidligere nævnte udfordringer (for mig)
- ja, jeg tror problemerne bliver løst en dag
- jeg tror/håber/frygter de elbiler vi ser i dag er håbløst forældet om 5-10 år (der er meget at vinde)
- jeg tror ikke elbiler bliver den eneste løsning om 10 år
- der er måske nogen der har trukket ja-hatten ned over øjnene og ikke vil forstå elbiler ikke er for alle Billede
- jeg har tid til at vente, det er alligevel håbløst at kigge på bil lige nu, uanset fremdriftsmiddel, grundet leverance problemer for de fleste producenter (chip mangel og andet), ekstraudstyr udgår rask væk af listerne, uden prisen justeres ned.
- jeg har ikke midlerne til at "satse", for ligegyldigt hvad vil det koste penge at skifte bil.

Havde jeg pengene så kunne fx en e-tron 55 være rigtig fin - stort bagagerum, plads til familien, flot bil. Rækkevidden ville være fin til hverdag, en udfordring enkelte tidspunkter om året - prisen = urealistisk.
Skoda ENYAQ skal jeg prøve, den kommer næst efter og er lidt mere realistisk prismæssigt. Audi Q4 e-tron synes jeg dog er pænere på billeder.

Tak til @Thor-thor for at minde os alle om at der altså er forskel på behov Billede

PS. Ønsker man lovprisning af elbiler - tjek "FDEL - åben for alle" på Facebook, her kan man også få en personlig sviner hvis man stiller et spørgsmål BilledeBillede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 12. maj 2021, 06:13

Thor-thor skrev:
11. maj 2021, 23:40
Nogen der har set verdens strammeste Nej hat? Den sidder vist fast i denne tråd ;)

Er der udfordringer der skal løses mht. opladning af elbiler? JEPS! Er det nogen gange lidt mere besværligt end bare at køre på tanken? JA.

Men det er lidt imponerende, som alt kan blive et problem, i forhold til at overveje om man skulle køre elbil. Virker som om nogen har en meget "solidarisk" tænkning. Indtil alle problemer er løst for alle, skal man overhovedet ikke overveje det.

Løst omskrevet "citat":
"Altså personligt kunne jeg godt have en lader derhjemme, så det kunne måske godt fungere, MEN:"
Der er jo slet ikke ladere nok til at der kan køre 1 mio elbiler rundt om 10 år
Der er slet ikke nok ladere til turisterne i Vestjylland
Hvad nu hvis der er kø ved laderen i Tyskland/andre steder
Der er jo heller ikke ladere ved diverse boligblokke

Så nej, det går slet ikke med det der elbil ;)

Virker som om at de frygtelige forestillinger, som især nogen uden elbil har, langt overgår realiteterne...
Der er ingen tvivl om at Elbiler og lade infrastrukturen bliver bedre med tiden, men som det ser ud p.t er det 1 skridt frem og to tilbage ifht. fossilbiler. Både på fede features ved fossilbiler og friheden til at kunne bevæge sig frit uden at skulle detailplanlægge. Påpeger man dette får man skudt i skoen man er reaktionær og pessimist, men hvorfor skulle jeg gå på kompromis? Et eksempel er netop rækkeviden, her har man skulle omstile sig til at i langt højere grad at kende sit behov inden man tager afsted, da man ikke kan lade lige så smidigt på farten. Pauser lige pludselig er helt fint med mange og lange pauser, det samme med hastighed, nu er det helt fint at ligge med sneglefart i indersporet bage konvojen af lastbiler og busser.
Så er der det mere lavpraktiske, comfort adgang, altså det med at kunne gå direkte fra hoveddør ud til bilen og køre, det eksistere ikke mere. Nu er det mindst to trin mere i processen, fjerne ladekabel og lægge det på plads- altså igen en tilbagegang og kompromis.
Har selv i denne overgangsperiode valgt en PHEV, men det er primært af skattetekniske grunde :)
Men med trådløs opladning i carport og hurtig opladning på 5 min, så kunne jeg godt overveje at gå all in.
These users thanked the author nbryde for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af chrstn_olsen » 12. maj 2021, 06:17

ascaria skrev:
11. maj 2021, 17:00
chrstn_olsen skrev:
11. maj 2021, 16:53
Hvordan kommer man frem til at 750 lynladere skulle kunne servicere 300.000 elbiler? Det lyder umiddelbart af meget lidt.
Som mertodinlo skriver: Folk. Lader. Hjemme. Der bliver opført ladestandere i praktisk talt hvert hus og større lejlighedskompleks, både nye og gamle. Der bliver opsat ladestandere på p-pladser, uanset om det er på arbejdspladsen eller i Bilka. Der bliver opsat ladestandere ved gadeparkering i alle større byer. At tro folk skulle "tanke" på samme måde som i dag er altså temmelig langt ude.
chrstn_olsen skrev:Nej men der skal jo også kun være 10+ der rammer samme ladepark som dig, så kan du pænt vente x gange 20 minutter (best case) før du selv kan bruge 20min på at lade. Der går i hvert fald en del år før jeg ville vælge en elbil til sommerferien sydpå med det antal folk der plejer at have fået samme ide. Og så syntes jeg at jeg ser en del YT videoer, hvor folk ikke kan få lynladerne til at virke - er det noget folk oplever?
Tankstationerne fungerede nok også dårligere i 1921 end 2021.
Jeg håber alle de positive får ret - men LIGE NU er der allerede alt for få ladere i København og der er solgt en kæmpe mængde elbiler og hybrider her i foråret. Jeg TROR der kommer til at gå 1-2 år i bedste fald før lademulighederne følger med. Indtil da bliver det ret stramt at have elbil i lejlighed.

Er der nogen der har praktisk erfaring med elbil på længere rejser fx. sydpå? Som jeg lige læste det, så skal man regne med at rækkevidden nogenlunde holder ved 90-100kmt, men hvis man nu er vandt til at køre med 150-160kmt sydover, så skal man regne med kun ca. det halve? Det vil jo så i givet fald betyde nogen flere pauser, da man så i de fleste elbiler skal ind hver 200-250km hvis man ikke skal tage chancer. Så ville det i hvert fald være slut med at køre til Østrig på en nat, hvor vi normalt kører små 500km mellem stop.
Senest rettet af chrstn_olsen 12. maj 2021, 06:29, rettet i alt 1 gang.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1633
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 12. maj 2021, 06:28

Der er nogen herinde, der har meget tid til deres rådighed ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4955
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4445 times
Been thanked: 1963 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 12. maj 2021, 06:36

Man tager det slet ikke seriøst, ift alle dem der bor i lejligheder uden for de store byer. Vores kommende ‘naboer’ er lejligheder, rækkehuse med i alt 1600 boliger, alle med fælles p-pladser.

Der skal *forberedes* til lademuligheder, men det betyder bare at de gør plads til en evt ladestander, sådan rent fysisk. Og så skal der ligge en plan for, hvor kablerne kan ligge. Thats it.
Det er altså boliger, udviklet i samarbejde med en kommune, og som står klar i løbet af de næste 10 år - de første allerede slut ‘22…

Snakkede med formanden for vores gamle E/F. De har søgt om tilskud til etablering af ladestander. De kan få 5.000 kr. til 100 boliger, og kun hvis de etablere 10 ladere. Til 100 boligere med i snit 1.2 bil pr bolig…

En i familien er formand i et almennyttigt boligselskab med 300 boliger. De får nu 6 ladestandere… med en effekt på 3,7kW.. det er hvad den pulje som de almennyttige kan søge efter, kan give dem… generalforsamlingen har sagt nej til, at de investerer i 25 11kw…

Så det er super fint man bor i et fint parcelhus med lademuligheder,men det er satme useriøst der ikke prioriteres højere hos dem der ikke bor sådan, for det går jo udover alle elbilsejerne som skal lade udenbys..
Senest rettet af DanielB12 12. maj 2021, 06:57, rettet i alt 2 gange.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 06:37

Igår var jeg på længere tur i min elbil. Den store planlægning bestod i at huske at sætte laderen i bilen aftenen forinden. Da konen svingede ind i Ikea så jeg der var en gratis lader, så den pluggede jeg i. Så fik jeg også testet mit type 2 kabel som tidligere berettet om jeg aldrig troede jeg ville få brugt :)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6471 times
Been thanked: 1649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 06:57

chrstn_olsen skrev:
ascaria skrev:
11. maj 2021, 17:00
chrstn_olsen skrev:
11. maj 2021, 16:53
Hvordan kommer man frem til at 750 lynladere skulle kunne servicere 300.000 elbiler? Det lyder umiddelbart af meget lidt.
Som mertodinlo skriver: Folk. Lader. Hjemme. Der bliver opført ladestandere i praktisk talt hvert hus og større lejlighedskompleks, både nye og gamle. Der bliver opsat ladestandere på p-pladser, uanset om det er på arbejdspladsen eller i Bilka. Der bliver opsat ladestandere ved gadeparkering i alle større byer. At tro folk skulle "tanke" på samme måde som i dag er altså temmelig langt ude.
chrstn_olsen skrev:Nej men der skal jo også kun være 10+ der rammer samme ladepark som dig, så kan du pænt vente x gange 20 minutter (best case) før du selv kan bruge 20min på at lade. Der går i hvert fald en del år før jeg ville vælge en elbil til sommerferien sydpå med det antal folk der plejer at have fået samme ide. Og så syntes jeg at jeg ser en del YT videoer, hvor folk ikke kan få lynladerne til at virke - er det noget folk oplever?
Tankstationerne fungerede nok også dårligere i 1921 end 2021.
Jeg håber alle de positive får ret - men LIGE NU er der allerede alt for få ladere i København og der er solgt en kæmpe mængde elbiler og hybrider her i foråret. Jeg TROR der kommer til at gå 1-2 år i bedste fald før lademulighederne følger med. Indtil da bliver det ret stramt at have elbil i lejlighed.

Er der nogen der har praktisk erfaring med elbil på længere rejser fx. sydpå? Som jeg lige læste det, så skal man regne med at rækkevidden nogenlunde holder ved 90-100kmt, men hvis man nu er vandt til at køre med 150-160kmt sydover, så skal man regne med kun ca. det halve? Det vil jo så i givet fald betyde nogen flere pauser, da man så i de fleste elbiler skal ind hver 200-250km hvis man ikke skal tage chancer. Så ville det i hvert fald være slut med at køre til Østrig på en nat, hvor vi normalt kører små 500km mellem stop.
Prøv www.abetterrouteplanner.com så kan du få overblik over hvor man skal oplade - nogle biler kan godt køre 200-250 km imellem opladninger, men selv ved 130 km/t er der nogen der skal ind med 100-170 km intervaller

Hjemmesiden giver et godt bud på det - men man skal have en eller anden aftale/abonnement på billigere opladning, ellers ser det dyrt ud.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6471 times
Been thanked: 1649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 07:00

Tonny skrev:Igår var jeg på længere tur i min elbil. Den store planlægning bestod i at huske at sætte laderen i bilen aftenen forinden. Da konen svingede ind i Ikea så jeg der var en gratis lader, så den pluggede jeg i. Så fik jeg også testet mit type 2 kabel som tidligere berettet om jeg aldrig troede jeg ville få brugt :)
Længere tur, eller tur i Ikea? Billede

Bor du på tværs af landet?

(Jeg er ikke vant til at en tur i Ikea er en længere tur, sorry - jeg har kun godt 200 km tur/retur)
Senest rettet af BrianDS 12. maj 2021, 07:00, rettet i alt 1 gang.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af chrstn_olsen » 12. maj 2021, 07:01

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 06:57
chrstn_olsen skrev:
ascaria skrev:
11. maj 2021, 17:00

Som mertodinlo skriver: Folk. Lader. Hjemme. Der bliver opført ladestandere i praktisk talt hvert hus og større lejlighedskompleks, både nye og gamle. Der bliver opsat ladestandere på p-pladser, uanset om det er på arbejdspladsen eller i Bilka. Der bliver opsat ladestandere ved gadeparkering i alle større byer. At tro folk skulle "tanke" på samme måde som i dag er altså temmelig langt ude.


Tankstationerne fungerede nok også dårligere i 1921 end 2021.
Jeg håber alle de positive får ret - men LIGE NU er der allerede alt for få ladere i København og der er solgt en kæmpe mængde elbiler og hybrider her i foråret. Jeg TROR der kommer til at gå 1-2 år i bedste fald før lademulighederne følger med. Indtil da bliver det ret stramt at have elbil i lejlighed.

Er der nogen der har praktisk erfaring med elbil på længere rejser fx. sydpå? Som jeg lige læste det, så skal man regne med at rækkevidden nogenlunde holder ved 90-100kmt, men hvis man nu er vandt til at køre med 150-160kmt sydover, så skal man regne med kun ca. det halve? Det vil jo så i givet fald betyde nogen flere pauser, da man så i de fleste elbiler skal ind hver 200-250km hvis man ikke skal tage chancer. Så ville det i hvert fald være slut med at køre til Østrig på en nat, hvor vi normalt kører små 500km mellem stop.
Prøv www.abetterrouteplanner.com så kan du få overblik over hvor man skal oplade - nogle biler kan godt køre 200-250 km imellem opladninger, men selv ved 130 km/t er der nogen der skal ind med 100-170 km intervaller

Hjemmesiden giver et godt bud på det - men man skal have en eller anden aftale/abonnement på billigere opladning, ellers ser det dyrt ud.
Det skal i hvert fald blive bedre hvis jeg skal gide køre el sydpå - ind hver 100-170km er jo en gang i timen :lol: shiiiit det bliver en lang tur. Det samme hvis man skal ligge og tøffe med 90-100kmt for at få flere km mellem stop.

Alternativet skulle så være at flyve derned og leje en elbil, men så er der jo ikke sparet noget på klimakontoen ved at køre el..
Senest rettet af chrstn_olsen 12. maj 2021, 07:03, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author chrstn_olsen for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

u_bull
Medlem
Indlæg: 745
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 187 times
Been thanked: 354 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af u_bull » 12. maj 2021, 07:01

peter w skrev:
11. maj 2021, 12:47

Du skal ikke slette det for min skyld.
Min bemærkning var i øvrigt ikke møntet specifikt på dit indlæg, men mere på, at elbilstråden var kørt helt af sporet ... Hvis nogen synes, at det emne er interessant, kunne emnet oprettes i en separat tråd.
Fedt at se, at den del af diskussionen ikke er fortsat. Tak for det.
Jeg var for hurtig til at blive tøsefornærmet.
Sorry!
Tråden er tilbage på sporet. Alle er glade 😜

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6471 times
Been thanked: 1649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 07:03

chrstn_olsen skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 06:57
chrstn_olsen skrev: Jeg håber alle de positive får ret - men LIGE NU er der allerede alt for få ladere i København og der er solgt en kæmpe mængde elbiler og hybrider her i foråret. Jeg TROR der kommer til at gå 1-2 år i bedste fald før lademulighederne følger med. Indtil da bliver det ret stramt at have elbil i lejlighed.

Er der nogen der har praktisk erfaring med elbil på længere rejser fx. sydpå? Som jeg lige læste det, så skal man regne med at rækkevidden nogenlunde holder ved 90-100kmt, men hvis man nu er vandt til at køre med 150-160kmt sydover, så skal man regne med kun ca. det halve? Det vil jo så i givet fald betyde nogen flere pauser, da man så i de fleste elbiler skal ind hver 200-250km hvis man ikke skal tage chancer. Så ville det i hvert fald være slut med at køre til Østrig på en nat, hvor vi normalt kører små 500km mellem stop.
Prøv www.abetterrouteplanner.com så kan du få overblik over hvor man skal oplade - nogle biler kan godt køre 200-250 km imellem opladninger, men selv ved 130 km/t er der nogen der skal ind med 100-170 km intervaller

Hjemmesiden giver et godt bud på det - men man skal have en eller anden aftale/abonnement på billigere opladning, ellers ser det dyrt ud.
Det skal i hvert fald blive bedre hvis jeg skal give køre el sydpå - ind hver 100-170km er jo en gang i timen Billede shiiiit det bliver en lang tur.
Nogle biler kan lidt mere, men 160 km/t gør det ikke bedre - det gør det heller ikke i en ICE bil - men der rammes du knap så hårdt pga. udgangspunktet
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 07:07

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 07:00
Tonny skrev:Igår var jeg på længere tur i min elbil.
Længere tur, eller tur i Ikea? Billede

Bor du på tværs af landet?

(Jeg er ikke vant til at en tur i Ikea er en længere tur, sorry - jeg har kun godt 200 km tur/retur)
En tur i Ikea er en længere tur end normalt for mig, sry hvis det ikke er for dig. Fra 7280 til blandt andet Ikea Århus og retur igen. Og så kørte konen på arbejde bagefter og jeg kørte lidt rundt med trailer da hun kom hjem.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6471 times
Been thanked: 1649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 07:11

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 07:00
Tonny skrev:Igår var jeg på længere tur i min elbil.
Længere tur, eller tur i Ikea? Billede

Bor du på tværs af landet?

(Jeg er ikke vant til at en tur i Ikea er en længere tur, sorry - jeg har kun godt 200 km tur/retur)
En tur i Ikea er en længere tur end normalt for mig, sry hvis det ikke er for dig. Fra 7280 til blandt andet Ikea Århus og retur igen. Og så kørte konen på arbejde bagefter og jeg kørte lidt rundt med trailer da hun kom hjem.
Ok, det er en tur der er marginalt længere end det jeg skulle bruge for det samme - det ville jeg forvente kunne klares uden problemer uden at lade - lige netop Ikea er dog en af de steder der nok skal være opladning tilgængelig - så ikke den værste destination.

Men 250-300 km - det forventer jeg stort set alle elbiler bør klare uden opladning Billede

Og ja, jeg må indrømme det for mig ikke går i kategorien "længere tur", men vi har jo alle forskellige udgangspunkter BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 12. maj 2021, 07:31

DanielB12 skrev:
12. maj 2021, 06:36
Man tager det slet ikke seriøst, ift alle dem der bor i lejligheder uden for de store byer. Vores kommende ‘naboer’ er lejligheder, rækkehuse med i alt 1600 boliger, alle med fælles p-pladser.

Snakkede med formanden for vores gamle E/F. De har søgt om tilskud til etablering af ladestander. De kan få 5.000 kr. til 100 boliger, og kun hvis de etablere 10 ladere. Til 100 boligere med i snit 1.2 bil pr bolig…

En i familien er formand i et almennyttigt boligselskab med 300 boliger. De får nu 6 ladestandere… med en effekt på 3,7kW.. det er hvad den pulje som de almennyttige kan søge efter, kan give dem… generalforsamlingen har sagt nej til, at de investerer i 25 11kw…
Boligforeninger har også mulighed for selv at investere i egen lade infrastruktur, de kan ikke sidde på hænderne og tro at “nogen” kommer og gøre det for dem, eller jo det er der nok nogle der gør men så er det helt sikkert med økonomi for øjet. Det er investering på højde med vaskerisystemer, netværk og lys i gården.

Der er heller ikke nogen der betaler for min ladeboks når jeg bor i et parcelhus.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
ascaria
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4955
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4445 times
Been thanked: 1963 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 12. maj 2021, 07:43

Dennis2k skrev:
12. maj 2021, 07:31
DanielB12 skrev:
12. maj 2021, 06:36
Man tager det slet ikke seriøst, ift alle dem der bor i lejligheder uden for de store byer. Vores kommende ‘naboer’ er lejligheder, rækkehuse med i alt 1600 boliger, alle med fælles p-pladser.

Snakkede med formanden for vores gamle E/F. De har søgt om tilskud til etablering af ladestander. De kan få 5.000 kr. til 100 boliger, og kun hvis de etablere 10 ladere. Til 100 boligere med i snit 1.2 bil pr bolig…

En i familien er formand i et almennyttigt boligselskab med 300 boliger. De får nu 6 ladestandere… med en effekt på 3,7kW.. det er hvad den pulje som de almennyttige kan søge efter, kan give dem… generalforsamlingen har sagt nej til, at de investerer i 25 11kw…
Boligforeninger har også mulighed for selv at investere i egen lade infrastruktur, de kan ikke sidde på hænderne og tro at “nogen” kommer og gøre det for dem, eller jo det er der nok nogle der gør men så er det helt sikkert med økonomi for øjet. Det er investering på højde med vaskerisystemer, netværk og lys i gården.

Der er heller ikke nogen der betaler for min ladeboks når jeg bor i et parcelhus.
Til dels enig, men problemet i boligforeninger, om det er almennyttigt eller privat, er at der er demokrati. Og demokratier vælger oftest hvad der er bedst for den enkelte.. vi havde, da jeg bar bestyrelsesmedlem, investering af ladestandere op på generalforsamling 2 gange. Begge gange blev det totalt nedstemt.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 12. maj 2021, 08:54

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 07:11
Men 250-300 km - det forventer jeg stort set alle elbiler bør klare uden opladning Billede Og ja, jeg må indrømme det for mig ikke går i kategorien "længere tur", men vi har jo alle forskellige udgangspunkter BilledeBillede
Og jeg tror netop det er her, noget af diskussionen kører af sporet. Jeg har boet i eller omkring København hele mit liv og det er yderst sjældent jeg kører så langt - jeg har simpelthen ikke behovét for jævnligt at køre 300 km. Men folk i andre dele af landet, især uden for storbyerne, har nogle andre forhold til både tid og afstand. Den køber jeg gerne.

Spørgsmålet er så om de mennesker er indstillet på at den tur tager en smule længere eller ej. For hvis vi skal være helt ærlige er der jo ikke vanvittig forskel på at bruge 4 timer på at køre 300 km eller bruge 4 timer og 15 minutter til samme distance. Så jeg - måske lidt flabet - opfatter det altså mest det med afstand og ladetid som en mental barriere, frem for en reel.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 696 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 08:56

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 05:54
Så må du mener hvad du vil - om nej-hat eller ej, jeg kan bekræfte at du endnu engang konstaterer at jeg er skeptisk og det rammer dig (uvist hvorfor) ...

Tråden handler om hvorvidt man kunne finde på at købe en elbil, det inkluderer både for og imod - er du utilfreds med det kan man nemt afmelde abonnementet på tråden og oprette en tråd med titlen "Tråden hvor vi lovpriser elbiler, ingen negative kommentarer tilladt" BilledeBillede
Bemærkningen om Nej hatten ramte så åbenbart dig? Besynderligt, det havde ingen set ;)

Har intet problem med "for og imod", der er klart både fordele og ulemper ved eldrift, ligesom der er ved alt muligt andet.

Det bliver bare en smule unuanceret, når enkelte deltagere herinde konsekvent kun kan være negative/problem-findere. Især når en del af de ting, der bliver fremført er ren spekulation/fortænkte eksempler.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2002
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 488 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 12. maj 2021, 09:21

Jeg bor i Solrød Strand og arbejder i Hellerup. Jeg har en e-tron 55 som jeg oplader til 80%. Jeg har haft bilen siden midt oktober 2020. Jeg har endnu tilgode at skulle lade på en ofentlig stander. Jeg har dog gjort det en gang i Roskilde, da alle andre parkeringspladser var taget.

Familien plejer at køre på sommerferie. Det kan jeg se flere udfordringer i. For nuværende er "pesten" den største udfordring. Den andenstørste er at børnene er blevet 12 & 15 og jeg er ikke helt sikker på, at den ferieform er passende for dem mere. Til sidst er ladespørgsmålet. Jeg er mindre bekymret for de ekstra pauser. Jeg kører alligevel ikke 160 km/t i gennemsnit heller ikke da jag havde en A6 bitdi. Min største bekymring er faktisk, hvordan opladere vedligeholdes i de sydligere regioner. Jeg har været nok gange i Italien til at mistænke, at man ikke rykker ud med udrykning, hvis 1-2 eller 3 af de opstilte standere ikke længere er funktionsdygtige.

Jeg prøver at sige at for nogle er el-bil helt perfekt. For andre er el-bil helt uforeneligt. At overbevise den anden part med argumentation styret af eget ståsted er umuligt og bliver i bedste fald en meningsløs diskussion, da man tager udgangspunkt i forskellige situationer.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 6):
HansHascariaDennis2kBrianDSMartinusMorten Hedensted
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 696 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 09:42

ascaria skrev:
12. maj 2021, 08:54
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 07:11
Men 250-300 km - det forventer jeg stort set alle elbiler bør klare uden opladning Billede Og ja, jeg må indrømme det for mig ikke går i kategorien "længere tur", men vi har jo alle forskellige udgangspunkter BilledeBillede
Og jeg tror netop det er her, noget af diskussionen kører af sporet. Jeg har boet i eller omkring København hele mit liv og det er yderst sjældent jeg kører så langt - jeg har simpelthen ikke behovét for jævnligt at køre 300 km. Men folk i andre dele af landet, især uden for storbyerne, har nogle andre forhold til både tid og afstand. Den køber jeg gerne.

Spørgsmålet er så om de mennesker er indstillet på at den tur tager en smule længere eller ej. For hvis vi skal være helt ærlige er der jo ikke vanvittig forskel på at bruge 4 timer på at køre 300 km eller bruge 4 timer og 15 minutter til samme distance. Så jeg - måske lidt flabet - opfatter det altså mest det med afstand og ladetid som en mental barriere, frem for en reel.
Enig.
Men kører man +300 km hvert andet øjeblik, fordi man bor i provinsen? Nogen gør naturligvis, men det er næppe flertallet.

Hvis vi skal tage udgangspunkt i Brians kommentar om Herning/ikast og omegn. Hvis man eks. bor i Herning og lader op, hjemme i garagen, så man kan køre 350 km (kan man nok ikke generelt med høj motorvejsfart, en temp på -15 etc, men...)
Så har man en aktionsradius, uden opladning, hvor man fra Herning, stort set kan nå til Storebælt, grænsen til Tyskland og lidt syd for Frederikshavn/Hirtshals. Det er formentlig rigeligt for de fleste, til det meste. Kan man så lade ved sin destination kan man udvide radius til de 350 km (igen afhængig af hastighed, højre fods tyngde) Så er man omkring Hamborg, og ankommet til Sverige/Norge (afhængig af køre/sejle).
Derudover kan man jo ikke undgå at komme i nærheden af lynladere når man kører langt. Der er dog ingen vest for E45 (udover Tesla SuC ved Ikast), men når man kører på motorvejsnettet, vil man komme forbi lynladere, ved længere ture.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 09:49

Jeg vil også godt udfordres - af BrianDS eller andre der ser udfordringer - i et realistisk scenarie i DK hvor jeg ville skulle planlægge meget og/eller ville få problemer med at lade. Bilen er en 2021 TM3 LR og jeg har hjemme i 7280 vestjylland og har en hjemmelader.

Undlad lige turen til Italien, der har jeg ikke erfaring nok til at give konstruktivt modsvar :)

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 12. maj 2021, 09:51

ascaria skrev:
12. maj 2021, 08:54
Så jeg - måske lidt flabet - opfatter det altså mest det med afstand og ladetid som en mental barriere, frem for en reel.
Enig - Men man må også acceptere at elbiler er ikke for alle (endnu).

Men det svarer lidt til at der altid har været længere fra KBH til Lolland end der har været fra Lolland til KBH :D
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 4):
BrianDSascariaMartinusMorten Hedensted
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6471 times
Been thanked: 1649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 09:55

ascaria skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 07:11
Men 250-300 km - det forventer jeg stort set alle elbiler bør klare uden opladning Billede Og ja, jeg må indrømme det for mig ikke går i kategorien "længere tur", men vi har jo alle forskellige udgangspunkter BilledeBillede
Og jeg tror netop det er her, noget af diskussionen kører af sporet. Jeg har boet i eller omkring København hele mit liv og det er yderst sjældent jeg kører så langt - jeg har simpelthen ikke behovét for jævnligt at køre 300 km. Men folk i andre dele af landet, især uden for storbyerne, har nogle andre forhold til både tid og afstand. Den køber jeg gerne.

Spørgsmålet er så om de mennesker er indstillet på at den tur tager en smule længere eller ej. For hvis vi skal være helt ærlige er der jo ikke vanvittig forskel på at bruge 4 timer på at køre 300 km eller bruge 4 timer og 15 minutter til samme distance. Så jeg - måske lidt flabet - opfatter det altså mest det med afstand og ladetid som en mental barriere, frem for en reel.
Her i landsdelen tager 300 km nærmere tre timer - de fleste steder må man køre 110-130 km/t på motorvejen, så det gør jeg Billede

Jeg har skiftet arbejde, så jeg kan nemmere klare mig med 250 km fremfor 300 km, men sådan generelt set, så vil ekstra 20 minutters ladetid med ungerne på bagsædet være i kategorien der medfører "ufred" i huset Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 12. maj 2021, 09:55

DanielB12 skrev:
12. maj 2021, 07:43
Til dels enig, men problemet i boligforeninger, om det er almennyttigt eller privat, er at der er demokrati. Og demokratier vælger oftest hvad der er bedst for den enkelte.. vi havde, da jeg bar bestyrelsesmedlem, investering af ladestandere op på generalforsamling 2 gange. Begge gange blev det totalt nedstemt.
Vi er enige :) Men det er ikke en ulempe, det er bare et tegn på at behovet ikke er stort nok endnu.
Jeg kender al til beboerdemokrati, på godt og ondt.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6471 times
Been thanked: 1649 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 09:55

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 05:54
Så må du mener hvad du vil - om nej-hat eller ej, jeg kan bekræfte at du endnu engang konstaterer at jeg er skeptisk og det rammer dig (uvist hvorfor) ...

Tråden handler om hvorvidt man kunne finde på at købe en elbil, det inkluderer både for og imod - er du utilfreds med det kan man nemt afmelde abonnementet på tråden og oprette en tråd med titlen "Tråden hvor vi lovpriser elbiler, ingen negative kommentarer tilladt" BilledeBillede
Bemærkningen om Nej hatten ramte så åbenbart dig? Besynderligt, det havde ingen set ;)

Har intet problem med "for og imod", der er klart både fordele og ulemper ved eldrift, ligesom der er ved alt muligt andet.

Det bliver bare en smule unuanceret, når enkelte deltagere herinde konsekvent kun kan være negative/problem-findere. Især når en del af de ting, der bliver fremført er ren spekulation/fortænkte eksempler.
Det virke præcis på samme måde den anden vej Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13290
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3229 times
Been thanked: 4574 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 09:57

superbeszzz skrev:
12. maj 2021, 09:21
Jeg prøver at sige at for nogle er el-bil helt perfekt. For andre er el-bil helt uforeneligt. At overbevise den anden part med argumentation styret af eget ståsted er umuligt og bliver i bedste fald en meningsløs diskussion, da man tager udgangspunkt i forskellige situationer.
Jeg kunne ikke have sagt det bedre :)

Vi kigger pt på en afløser for vores bedagede Octavia, som er husstandens primære bil.
Jeg havde egentlig først rettet søgelyset mod en fin import Golf GTE.
Ikke pga et ønske om el-drift ... men ren skatte/afgiftstænkning. Var simpelt hen fristet af den udstyrsliste .... "nu med rabat fra staten" :)

Men jo længere jeg kom ind i de overvejelser - sammenholdt med intensiv mobning fra @Tonny :D - jo mindre kunne jeg få hybridtanken til at give mening med det kørselsscenarie den bil vil få.

- besparelsen på driften med ca 18000 km/år og hjemmeladning 99% af tiden
- den mekaniske kompleksitet en GTE rummer kontra en elbil
- udsigten til at afgiften på elbiler på et eller andet tidspunkt starter genindfasning (forretningen DK skal også "lades")
- rækkevidde på et 77KW batteri er rigeligt for os
- hvis behov for lang tur, eller destination med usikker opladningsmulighed, har vi altid Passat oliebrænder som backup

Det stod mere og mere klart for mig, at der ikke var nogen argumenter imod ren el i vores scenarie.

Derfor har vi droppet tanken om hybrid, og kigger ren el.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
DanielB12ANAJtbnilen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 12. maj 2021, 10:00

Tonny skrev:
12. maj 2021, 09:49
Jeg vil også godt udfordres - af BrianDS eller andre der ser udfordringer - i et realistisk scenarie i DK hvor jeg ville skulle planlægge meget og/eller ville få problemer med at lade. Bilen er en 2021 TM3 LR og jeg har hjemme i 7280 vestjylland og har en hjemmelader.

Undlad lige turen til Italien, der har jeg ikke erfaring nok til at give konstruktivt modsvar :)
Jamen, jeg skal da give et forsøg. For en som bor i København, ofte har møder i det jyske, kører over Fyn. Ud og hjem skal ske hurtigst muligt uden stop, dvs. 300 km under hensyntagen til hastighedsgrænserne ved holde sig omkring 130 - 140 km/t ish. Kan oftest ikke lade ved destinationerne.
Stik mig en elbil der kan det i alt slags vejr og vind forhold.
These users thanked the author nbryde for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 696 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 10:01

superbeszzz skrev:
12. maj 2021, 09:21
Jeg prøver at sige at for nogle er el-bil helt perfekt. For andre er el-bil helt uforeneligt. At overbevise den anden part med argumentation styret af eget ståsted er umuligt og bliver i bedste fald en meningsløs diskussion, da man tager udgangspunkt i forskellige situationer.
Du har helt ret.

De fleste er dog rimelig balancerede i deres tilgang og der er vel ca. 834 gange i tråden nævnt en del situationer (også af nogen der ellers taler positivt om elbiler), hvor en elbil sikkert ikke vil være den rigtige løsning. Eksempelvis: ingen hjemmelader, CV/tung trailer, meget vægt på ture til sydeuropa etc. Så er elbil næppe løsningen.

Men når det er sagt er der også nogle enkelte "teoretikere", som sidder og drømmer frygt-scenarier op omkring, hvor elendigt det "sikkert" er, hvordan "nogen" kunne få et problem i en given situation og spreder det, som om det er en sandhed (som regel dem der aldrig har ejet en elbil).
På udenlandsk kalder man det at sprede FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) ;)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
ascaria

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"