Det er ikke fordi jeg er blind over for udfordringerne, slet ikke. Og ja, infrastrukturen på nuværende tidspunkt ville bestemt ikke kunne klare en halv eller en hel million elbiler. Men der går altså mindst 10 år før vi er oppe på det tal og til den tid er der sket en masse med både lademuligheder og rækkevidde. Vi skriver 2021 og allerede nu kan du lade 0-80% på 18 minutter i en f*cking Hyundai til 350K. Man skal være endog meget pessimistisk for at tro det ikke bliver endnu bedre om bare 5 år. Så den bekymring deler jeg slet ikke.BrianDS skrev: ↑11. maj 2021, 17:46Problemet er at man vil have folk til at skifte "nu", og derfor skaber en kløft imellem dem hvor de nuværende elbiler passer til behovene og så dem der ikke har de samme muligheder - jeg ved ikke om der er lidt hønen og ægget over det, men infrastrukturen er i bedste fald mangelfuld.
Jeg selv vil kunne lade hjemme, men på de lidt længere og ofte spontane ture vi kører, der vil det pt være en hindring. Og så mangler jeg stadig lidt rimeligt prissat udvalg.
Det der med hvad der sker over de næste 10 år, det kan bare ikke bruges som argument for at købe en elbil lige her og nu. Jeg forventer på ingen måde jeg har den samme bil eller samme behov om 10 år som jeg har nu.
10 år er ikke lynets hast, og de planer jeg har set indtil videre gør det ikke til at alle og enhver kan have en elbil om 10 år og have lademuligheder nok til 1 million elbiler (eller mere), samt spidsbelastninger i ferietider.
Jeg ved godt nogen kalder mig pessimist på dette område, men jeg har virkelig svært ved at se at verden pludselig kan ændre sig mange gange hurtigere end den gør i dag.
Der, hvor vi nok er mere enige, er på prisen. Der er to store udfordringer; 1) at elbiler lige nu (i udlandet) er forbeholdt de rige og 2) at den danske moderstat er så afhængig af bilisternes penge, at jeg har svært ved at se hvordan billige elbiler nogensinde skal blive en mulighed herhjemme, for den manglende registreringsafgift kan man ikke leve med fra statens side. Selvfølgelig vil priserne falde i takt at både med efterspørgsel og udbud stiger, men jeg er helt enig i man ikke finder en god elbil i dag til under 350K. Og for det meget store segment at bilister, der kun køber biler under 150K, er der lang vej endnu.