Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 11:00

peter w skrev:Thor-thor; du kan lige så godt opgive at få Brian til at sige noget som helst positivt om elbiler. Han hader dem, og de har kun fejl og ingen fordele. Diesel rules.
Jeg synes den nye Audi Q4 e-tron er mega fed, og Skoda ENYAQ er skarpt bagefter, jeg tror dog prisen er til Audis fordel, imens rummelighed og bagagerum er til Skodas fordel.

Jeg skal ud og se dem begge når de er tilgængelig, for det er biler jeg synes er flotte, og de kommer tættere på de biler jeg søger end andre elbiler (rummelighed og pris), rækkevidden er også ved at være oppe i et leje hvor det kan bruges med 77 kWh tilgængelig.

Jeg er ikke sikker på jeg er klar til at købe en af dem, grundet ladenetværket er mangelfuldt og det er meget dyrt at køre langt i sådan en, især hvis man vil en tur til fx Italien (ifølge ABRP og Ionity - hvor Ionity med abonnement kan komme tæt på et rimeligt niveau)

Jeg synes ikke det at de er elbiler gør dem bedre end andre biler, men jeg synes det begynder at gå den rigtige vej.

Jeg mener det oprigtigt, jeg er positivt overrasket over design og især kabine design på Q4 e-tron, og jeg sælger gerne min diesel hvis både økonomi og behov hænger sammen.

Vi må se, jeg tror ikke jeg får skiftet bil lige foreløbig, men jeg udelukker det ikke.
Næste bil bliver med stor sandsynlighed enten en PHEV eller BEV, alt efter hvor jeg kan finde det bedste kompromis, men jeg synes der er et stykke vej endnu til praktikken er på plads. Og jeg er bange for PHEV ender med at blive for dyr at holde kørende.
Jeg kører for lidt til at det er fornuftigt at skifte min diesel ud med en diesel igen (nyligt ændret behov)

For mig er salgsargumenterne om støjsvag kørsel ikke overbevisende Billede
Omkostningerne kommer helt an på behov - det er individuelt hvor det er billigst.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 11:02

jansom skrev:1.0 TSI i Polo AW er altså en fremragende motor. Bare lige til en note.
Det kan godt være motoren er fremragende teknisk, men sammenlignet med 1.2 TSI, så synes jeg den virker svag (med samme effekt), og støjende. Jeg kiggede på den til bil nummer to men konkluderede at vi var ligeså godt kørende i den Polo vi har.
1.0 TSI er jeg meget lidt imponeret af.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 17. apr 2021, 11:03

Så lad os sige elbiler ikke er støjsvage, men hvad er argumentet for at de ikke skulle støje mindre end en tilsvarende med ekspkosionsmotor?


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 11:15

Tonny skrev:Så lad os sige elbiler ikke er støjsvage, men hvad er argumentet for at de ikke skulle støje mindre end en tilsvarende med ekspkosionsmotor?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det har jeg vist ikke skrevet sådan?! Jeg har skrevet at ved langsom kørsel og acceleration kan man ikke høre motoren, men at dæk- og vindstøj overdøver motorstøjen i mange andre biler når man kommer op i konstant fart.
Sammenligner man med VAGs 1.0 motor, så er jeg i øvrigt helt enig, den støjer helt vildt.

Dertil har jeg tilføjet at jeg er skuffet over støjisoleringen i flere elbiler og især Tesla Model 3. BMW i3 er en helt anden sag, jeg bryder mig ikke om designet og den passer ikke til mine behov, men den er meget mere støjsvag.

Jeg vurderer på den oplevelse jeg har inde i kabinen af bilen. Og her er mange andre biler støjisoleret meget bedre.

Omvendt synes jeg at fx en Porsche med 6 cylindret boxermotor eller en Ferrari med V8 eller V12 har et fantastisk lydbillede, og jeg vil savne det når vi engang får biler hvor der kun er støj tilbage (dæk og vind)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af xbn » 17. apr 2021, 11:59

Tonny skrev:
17. apr 2021, 11:03
Så lad os sige elbiler ikke er støjsvage, men hvad er argumentet for at de ikke skulle støje mindre end en tilsvarende med ekspkosionsmotor?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbiler er plaget af vægt, så et sted man kan spare er på støjisolering, uden det nødvendigvis er noget alle gør (EQC har vist rigtig mange kg støjisolering ift en benzin). Hvis der så er sparet på støjisoleringen, så vil det vel give mere støj ved høje hastigheder end ved en tilsvarende forbrændingsbil.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 17. apr 2021, 12:23

Nu er støj 2 ting.
Støj i kabinen og støj udenfor.
Kan klart sige at en elbil er et meget stort plus for støjen i bybilledet 😀
Ret beset er det jo det vigtigste.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 17. apr 2021, 13:42

BrianDS skrev:
17. apr 2021, 08:12
Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
16. apr 2021, 11:38
Det taber skatteborgerne i Danmark på, og det vil være underligt hvis det varer ved, både refundering af afgift til processtrøm til elbiler, samt reduceret afgift på elvarme.
Efterhånden som der kommer flere hhv. elbiler og varmepumper, så vil fordelen bliver fjernet.
Det er rød jantelovslogik.
Ro på, med de udokumenterede påstande. Det er kun Clever der "taber" (skal vi ikke gætte på, at de har regnet på, hvad der kunne betale sig).

Clever får ikke refusion fra staten for de kunder, der har solceller etc. Men de vælger bare at udbetale "standard" refusion til alle kunder, formentlig for at slippe for administration.
Hvad er en udokumenteret påstand? Hvornår har en økonomisk fordelagtigt ordning ikke fået dødsstødet når det blev for godt?
Fx solceller?

Clever lever på den ordning der er lige nu, prisen ændret sig når den ordning ikke længere vil have politisk nåde.
Din kommentar er en opfølger på:
GaSelle skrev:
16. apr 2021, 09:14
Og har man så Clever, så bliver man refunderet mere (1.86kr/KWh pt) end man giver for strømmen. Så ren win/win med elvarme og elbil.
Efterfulgt af:
DanielB12 skrev:
16. apr 2021, 09:15
makes no sense.. Hvem er det der taber penge på den løsning? Staten?
Men den kortslutning du laver: At det er skatteborgerne der taber, er ikke korrekt. Clever får refunderet elafgiften, for de kunder der er berettiget til det, ligesom alle mulige andre kan få, gennem et firma, foreløbig indtil 2030.
At Clever så vælger deres prissætning/udbetaling af høj "takst" til alle, har intet med statskassen at gøre.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 14:23

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
17. apr 2021, 08:12
Thor-thor skrev: Ro på, med de udokumenterede påstande. Det er kun Clever der "taber" (skal vi ikke gætte på, at de har regnet på, hvad der kunne betale sig).

Clever får ikke refusion fra staten for de kunder, der har solceller etc. Men de vælger bare at udbetale "standard" refusion til alle kunder, formentlig for at slippe for administration.
Hvad er en udokumenteret påstand? Hvornår har en økonomisk fordelagtigt ordning ikke fået dødsstødet når det blev for godt?
Fx solceller?

Clever lever på den ordning der er lige nu, prisen ændret sig når den ordning ikke længere vil have politisk nåde.
Din kommentar er en opfølger på:
GaSelle skrev:
16. apr 2021, 09:14
Og har man så Clever, så bliver man refunderet mere (1.86kr/KWh pt) end man giver for strømmen. Så ren win/win med elvarme og elbil.
Efterfulgt af:
DanielB12 skrev:
16. apr 2021, 09:15
makes no sense.. Hvem er det der taber penge på den løsning? Staten?
Men den kortslutning du laver: At det er skatteborgerne der taber, er ikke korrekt. Clever får refunderet elafgiften, for de kunder der er berettiget til det, ligesom alle mulige andre kan få, gennem et firma, foreløbig indtil 2030.
At Clever så vælger deres prissætning/udbetaling af høj "takst" til alle, har intet med statskassen at gøre.
Tilskuddet til at give afgift rabat på el betales af skatteborgerne - ingen andre. Ellers kunne vi jo ligeså godt fjerne elafgiften for alle forbrugere.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 14:26

AU-R8 skrev:Nu er støj 2 ting.
Støj i kabinen og støj udenfor.
Kan klart sige at en elbil er et meget stort plus for støjen i bybilledet Billede
Ret beset er det jo det vigtigste.
Det kommer vel an på ørerne der hører?
For den der kører i bilen er det klart en fordel at støjen er væk fra kabinen.

I bybilledet er det også sikkerhedsmæssigt bedre at bilerne siger noget, desværre har man fundet på at elbiler skal lyde som noget fra Stjernekrigen men sikkerhedsmæssigt skal de gerne sige noget.

Når du så rammer en omfartsvej, motorvej eller lignende, så er der stort set ingen forskel på støjniveauet om det er diesel, benzin eller el, det er dæk og vind du hører.

Sikkerhedsmæssigt er det ikke en fordel at biler er helt stille ved langsom kørsel.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 17. apr 2021, 15:04

BrianDS skrev:
17. apr 2021, 14:23
Tilskuddet til at give afgift rabat på el betales af skatteborgerne - ingen andre. Ellers kunne vi jo ligeså godt fjerne elafgiften for alle forbrugere.
"Tilskuddet til at give afgift rabat"
Så når staten undlader af beskatte/opkræve afgift på nogen områder, så er det et tilskud betalt af skatteborgerne?
Talte du ikke lige om rød jantelovslogik? ;)
Det lyder ligesom når det eksempelvis har været brugt som argument, at det er de arbejdsløse, der "betaler" for evt. skattenedsættelser.

Men mere seriøst: Man bruger jo helt klart afgifter til at påvirke adfærd, fremme en dagsorden. Men det er jo fuldstændig standard og noget man gør i mange andre sammenhænge.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Target

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 17. apr 2021, 15:29

BrianDS skrev:
17. apr 2021, 08:30
Du tager udgangspunkt i den dårligst isolerede bil i VAG koncernen, med en af de absolut mest støjende motorer (1.0 3-cylinder), så er alt jo nærmest bedre, selv i en Polo er sådan en 1.0 TSI (samme med turbo) uudholdelig at høre på i længden.
....
Økonomisk kan du kigge på refusion og forbrug isoleret, så vil hver enkelt kilowatttime blive regnet tilbage og billig, men du skal regne abonnementet med, og tage hensyn til at ikke alle har billig el med elvarme eller lignende. Så hvis man ikke kører så meget vil 599 kr i abonnement ikke kunne tjenes ind.

Det hele kommer an på behov og hvor udgangspunktet er, både i forhold til forbrug og støj.

I min dieselbil koster brændstof på kortere ture omkring 60 øre/km, på længere ture er jeg omkring 40 øre/km, men det kan selvfølgelig variere med prisen på brændstof
Jeg anerkender at prisen ved opladning hjemme med refusion kan gøre det meget billigere, men man skal også vurdere om man har et abonnement og/eller opladning ude.
Kan man klare sig med ladeboks og gratis abonnement til den pris, så er det penge at spare, men regnestykket er ikke så enkelt at det altid vil være billigst når alle faktorer regnes med til TCO.
Giver netop mening at tage udgangspunkt i samme bil.
Går ud fra at du godt kan anerkende at en elmotor er mere støjsvag/fri for vibrationer, i forhold til ICE?
Hvis vi skal nævne biler der er bedre støjisoleret, gælder det samme i øvrigt E Golf, den er også støjsvag i forhold til ICE varianterne.
Kører man hurtigt nok/på grov asfalt, tager vind/dæk støj selvfølgelig over på et tidspunkt, men medmindre man aldrig kører under 130 km/t vil jeg tro at næsten alle, vil opleve el som mere støjsvagt.

Mht. elpriser/abo. skal man selvfølgelig overveje, hvad der passer til ens forbrug, hvis man har mulighed for hjemmelader og kører man meget kan man også få billige abo. med ude/hjemmeladning.

Men har man ikke mulighed for hjemme/job ladning skal man måske vente med at kigge ellert. Hvis der ikke er nem adgang til ladning kan det blive (for) besværligt...

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 17. apr 2021, 16:43

Der er vel ikke nogen der direkte ‘betaler’ for den afgiftsrefusion, det er en sjov tankegang. Hvis min nabo plejer at give mig en øl over hækken hver fredag, og pludseligt stopper - så har han da ikke taget noget fra mig. Og det koster mig heller ikke noget. Men jeg er gået glip af noget, og det er noget andet.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Target

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 21:54

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
17. apr 2021, 14:23
Tilskuddet til at give afgift rabat på el betales af skatteborgerne - ingen andre. Ellers kunne vi jo ligeså godt fjerne elafgiften for alle forbrugere.
"Tilskuddet til at give afgift rabat"
Så når staten undlader af beskatte/opkræve afgift på nogen områder, så er det et tilskud betalt af skatteborgerne?
Talte du ikke lige om rød jantelovslogik? ;)
Det lyder ligesom når det eksempelvis har været brugt som argument, at det er de arbejdsløse, der "betaler" for evt. skattenedsættelser.

Men mere seriøst: Man bruger jo helt klart afgifter til at påvirke adfærd, fremme en dagsorden. Men det er jo fuldstændig standard og noget man gør i mange andre sammenhænge.
Jamen, så synes jeg da vi skal fjerne afgifterne på el generelt Billede

Jeg synes i øvrigt også at registreringsafgiften skal afskaffes, eller som minimum være teknisk baseret og helt uafhængig af bilens pris i øvrigt.

Refusion af elafgifter er en investering man har valgt, det går ud af et budget.
Det var noget andet hvis man fjernede afgiften i stedet for at lave refusion.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 21:58

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
17. apr 2021, 08:30
Du tager udgangspunkt i den dårligst isolerede bil i VAG koncernen, med en af de absolut mest støjende motorer (1.0 3-cylinder), så er alt jo nærmest bedre, selv i en Polo er sådan en 1.0 TSI (samme med turbo) uudholdelig at høre på i længden.
....
Økonomisk kan du kigge på refusion og forbrug isoleret, så vil hver enkelt kilowatttime blive regnet tilbage og billig, men du skal regne abonnementet med, og tage hensyn til at ikke alle har billig el med elvarme eller lignende. Så hvis man ikke kører så meget vil 599 kr i abonnement ikke kunne tjenes ind.

Det hele kommer an på behov og hvor udgangspunktet er, både i forhold til forbrug og støj.

I min dieselbil koster brændstof på kortere ture omkring 60 øre/km, på længere ture er jeg omkring 40 øre/km, men det kan selvfølgelig variere med prisen på brændstof
Jeg anerkender at prisen ved opladning hjemme med refusion kan gøre det meget billigere, men man skal også vurdere om man har et abonnement og/eller opladning ude.
Kan man klare sig med ladeboks og gratis abonnement til den pris, så er det penge at spare, men regnestykket er ikke så enkelt at det altid vil være billigst når alle faktorer regnes med til TCO.
Giver netop mening at tage udgangspunkt i samme bil.
Går ud fra at du godt kan anerkende at en elmotor er mere støjsvag/fri for vibrationer, i forhold til ICE?
Hvis vi skal nævne biler der er bedre støjisoleret, gælder det samme i øvrigt E Golf, den er også støjsvag i forhold til ICE varianterne.
Kører man hurtigt nok/på grov asfalt, tager vind/dæk støj selvfølgelig over på et tidspunkt, men medmindre man aldrig kører under 130 km/t vil jeg tro at næsten alle, vil opleve el som mere støjsvagt.

Mht. elpriser/abo. skal man selvfølgelig overveje, hvad der passer til ens forbrug, hvis man har mulighed for hjemmelader og kører man meget kan man også få billige abo. med ude/hjemmeladning.

Men har man ikke mulighed for hjemme/job ladning skal man måske vente med at kigge ellert. Hvis der ikke er nem adgang til ladning kan det blive (for) besværligt...
Elmotorer laver færre lyde end forbrændingsmotorer men de er ikke helt lydløse, dæk og vindstøj overdøver hurtigt, men det er gældende for mange biler.

Jeg er stadig ikke imponeret af det såkaldte lydløse i elbiler, men jeg er så heller ikke draget af det, for jeg har ikke støj som et problem i de fleste biler jeg har haft (den bil første var elendigt støjdæmpet BilledeBillede)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 18. apr 2021, 07:23

BrianDS skrev:
17. apr 2021, 14:26
AU-R8 skrev:Nu er støj 2 ting.
Støj i kabinen og støj udenfor.
Kan klart sige at en elbil er et meget stort plus for støjen i bybilledet Billede
Ret beset er det jo det vigtigste.
Det kommer vel an på ørerne der hører?
For den der kører i bilen er det klart en fordel at støjen er væk fra kabinen.

I bybilledet er det også sikkerhedsmæssigt bedre at bilerne siger noget, desværre har man fundet på at elbiler skal lyde som noget fra Stjernekrigen men sikkerhedsmæssigt skal de gerne sige noget.

Når du så rammer en omfartsvej, motorvej eller lignende, så er der stort set ingen forskel på støjniveauet om det er diesel, benzin eller el, det er dæk og vind du hører.

Sikkerhedsmæssigt er det ikke en fordel at biler er helt stille ved langsom kørsel.
Det med i byen er jeg ikke enig i.
Folk har vænnet sig til elbiler her i København.
Selv skraldebilerne er på el 😀

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 18. apr 2021, 08:17

AU-R8 skrev:
BrianDS skrev:
17. apr 2021, 14:26
AU-R8 skrev:Nu er støj 2 ting.
Støj i kabinen og støj udenfor.
Kan klart sige at en elbil er et meget stort plus for støjen i bybilledet Billede
Ret beset er det jo det vigtigste.
Det kommer vel an på ørerne der hører?
For den der kører i bilen er det klart en fordel at støjen er væk fra kabinen.

I bybilledet er det også sikkerhedsmæssigt bedre at bilerne siger noget, desværre har man fundet på at elbiler skal lyde som noget fra Stjernekrigen men sikkerhedsmæssigt skal de gerne sige noget.

Når du så rammer en omfartsvej, motorvej eller lignende, så er der stort set ingen forskel på støjniveauet om det er diesel, benzin eller el, det er dæk og vind du hører.

Sikkerhedsmæssigt er det ikke en fordel at biler er helt stille ved langsom kørsel.
Det med i byen er jeg ikke enig i.
Folk har vænnet sig til elbiler her i København.
Selv skraldebilerne er på el Billede
Så prøv at komme udenfor København Billede

Det er helt sikkert et problem at bilerne er for stille når de færdes i bybilledet fordi man ikke hører dem, en villavej med børn der leger, de hører ikke en elbil og risikoen for at de løber ud foran den er meget større.
Problemet er så også løst ved at man har indført en lovgivning der påbyder kunstig lyd på alle elbiler - den der rumskibslyd.

Her hvor jeg bor er lastbiler og busser udfordret hvis de skal køre på el, de skal enten have enorme batterier eller have en anden energikilde - her tror jeg brændselsceller kommer ind i billedet på sigt.
Bymæssigt i større byer forstår jeg dog godt at de kan køre på el, afstandene er små, der er mange start og stop, og man kan lave infrastrukturen efter det Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Monze1980 » 18. apr 2021, 08:23

Nu har jeg slet ikke fulgt med i denne tråd.....men, hvis jeg/vi skulle have noget med el, ville det være en Audi A6 Avant TFSI e.

Det er edderbankemig en lækker bil; dejligt med masser af udstyr som standard, og egentlig en fornuftig pris.

https://www.audi.dk/dk/web/da/modeller/ ... fsi-e.html

Men mon ikke servicepriserne kan stikke lidt af?

Da vi pt. har en A4 Avant, der kører aldeles glimrende, står det dog (desværre) ikke lige for med en udskiftning, så når det er relevant, kan der nok findes en brugt Audi A6 Avant TFSI e, som har tabt de første par hundrede tusinde hos første ejer :)
These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 18. apr 2021, 10:05

BrianDS skrev:
18. apr 2021, 08:17
AU-R8 skrev:
BrianDS skrev:
17. apr 2021, 14:26
Det kommer vel an på ørerne der hører?
For den der kører i bilen er det klart en fordel at støjen er væk fra kabinen.

I bybilledet er det også sikkerhedsmæssigt bedre at bilerne siger noget, desværre har man fundet på at elbiler skal lyde som noget fra Stjernekrigen men sikkerhedsmæssigt skal de gerne sige noget.

Når du så rammer en omfartsvej, motorvej eller lignende, så er der stort set ingen forskel på støjniveauet om det er diesel, benzin eller el, det er dæk og vind du hører.

Sikkerhedsmæssigt er det ikke en fordel at biler er helt stille ved langsom kørsel.
Det med i byen er jeg ikke enig i.
Folk har vænnet sig til elbiler her i København.
Selv skraldebilerne er på el Billede
Så prøv at komme udenfor København Billede

Det er helt sikkert et problem at bilerne er for stille når de færdes i bybilledet fordi man ikke hører dem, en villavej med børn der leger, de hører ikke en elbil og risikoen for at de løber ud foran den er meget større.
Problemet er så også løst ved at man har indført en lovgivning der påbyder kunstig lyd på alle elbiler - den der rumskibslyd.

Her hvor jeg bor er lastbiler og busser udfordret hvis de skal køre på el, de skal enten have enorme batterier eller have en anden energikilde - her tror jeg brændselsceller kommer ind i billedet på sigt.
Bymæssigt i større byer forstår jeg dog godt at de kan køre på el, afstandene er små, der er mange start og stop, og man kan lave infrastrukturen efter det Billede
Kan kun konstatere det bliver dejligt når der bliver stille herinde i Staden om x eller xx år.

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 18. apr 2021, 10:39

AU-R8 skrev:
18. apr 2021, 10:05
Kan kun konstatere det bliver dejligt når der bliver stille herinde i Staden om x eller xx år.
Du vil nu stadig høre dækstøj, hvilket udgør en hel del af larmen. Jeg er stor fan af elbiler, men man skal ikke tro at bare fordi forbrændingsmotoren forsvinder, så bliver al bilkørsel lydløst for omgivelserne. Slet ikke når farten kommer op på 60+ km/t uden for byerne.
These users thanked the author ascaria for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 18. apr 2021, 11:08

ascaria skrev:
AU-R8 skrev:
18. apr 2021, 10:05
Kan kun konstatere det bliver dejligt når der bliver stille herinde i Staden om x eller xx år.
Du vil nu stadig høre dækstøj, hvilket udgør en hel del af larmen. Jeg er stor fan af elbiler, men man skal ikke tro at bare fordi forbrændingsmotoren forsvinder, så bliver al bilkørsel lydløst for omgivelserne. Slet ikke når farten kommer op på 60+ km/t uden for byerne.
Og så kommer rumskibslydene ved 0-30 km/t
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 18. apr 2021, 12:03

BrianDS skrev:
18. apr 2021, 11:08
Og så kommer rumskibslydene ved 0-30 km/t
Som man ikke skal underkende.. På p-pladsen ved børnehaven sidste uge, var der 4 biler der kørte samtidig, 3 af dem havde den der lyd.. Det er jo som at være med i en sci-fi film.. BMW'en havde nok den mindst irriterende lyd, og sagde kun noget når hjulene rullede. En Kia sagde noget hele tiden den var i bak-gear.. wth..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

DMJ
Nyt medlem
Indlæg: 489
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 43 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DMJ » 18. apr 2021, 18:12

DanielB12 skrev:
18. apr 2021, 12:03
En Kia sagde noget hele tiden den var i bak-gear.. wth..
KIA er virkeligt dygtige til irriterende lyde og alarmer på alt muligt lort konstant.
These users thanked the author DMJ for the post:
BrianDS

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af u_bull » 18. apr 2021, 20:49

I Shanghai er mængden af el-biler steget meget markant i løbet af de sidste ~5 år - og der er blevet betragteligt mere stille.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af vw4ever » 19. apr 2021, 08:54

Tesla har sænket prisen på 3, i Norge og Sverige.
Billigste Tesla 3 koster nu i Norge 269.000 og tilsvarende i Dk 399.000 🤔 er der noget i vejen for at købe en Tesla i Norge ?
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 19. apr 2021, 09:20

vw4ever skrev:
19. apr 2021, 08:54
Tesla har sænket prisen på 3, i Norge og Sverige.
Billigste Tesla 3 koster nu i Norge 269.000 og tilsvarende i Dk 399.000 🤔 er der noget i vejen for at købe en Tesla i Norge ?
Moms og told..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
BrianDSvw4ever
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 19. apr 2021, 09:40

vw4ever skrev:
19. apr 2021, 08:54
Tesla har sænket prisen på 3, i Norge og Sverige.
Billigste Tesla 3 koster nu i Norge 269.000 og tilsvarende i Dk 399.000 🤔 er der noget i vejen for at købe en Tesla i Norge ?
Nej, det er ex moms så husk de 25% oven i. Og nok told no.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
vw4ever

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af PhillOS » 19. apr 2021, 09:49

DMJ skrev:
18. apr 2021, 18:12
DanielB12 skrev:
18. apr 2021, 12:03
En Kia sagde noget hele tiden den var i bak-gear.. wth..
KIA er virkeligt dygtige til irriterende lyde og alarmer på alt muligt lort konstant.
Vel sagtens en følge af, at KIA er kæmpe store i USA... hvor biler jo helst skal minde idioten bag rattet om at man faktisk sidder i en bil og ikke i sin sofa-lænestol.

Nu er det efterhånden et par år siden jeg sidst var i USA, men jeg husker tydeligt første gang jeg drejede nøglen i vores Chevrolet Suburban...

Havde det ikke været for den fuldstændig fantastiske 5.3liters V8 lyd havde jeg kørt med høreværn samtlige 3 uger :lol:
These users thanked the author PhillOS for the post:
Torslunde
.

Hybridbilen
Helt nyt medlem
Indlæg: 77
Tilmeldt: 20. dec 2020, 12:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Hybridbilen » 19. apr 2021, 11:53

DanielB12 skrev:
19. apr 2021, 09:20
vw4ever skrev:
19. apr 2021, 08:54
Tesla har sænket prisen på 3, i Norge og Sverige.
Billigste Tesla 3 koster nu i Norge 269.000 og tilsvarende i Dk 399.000 🤔 er der noget i vejen for at købe en Tesla i Norge ?
Moms og told..
Sjovt. I US har Tesla ellers af 2 omgange på 21 mdr hævet prisen på model 3 og de andre modeller. Så kan man jo spekulere i hvorfor der er denne store forskel......

Ingen tvivl om at Tesla bliver langt mere udfordret i Europa end de tidligere har været vant til.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af vw4ever » 19. apr 2021, 13:25

https://www.inputmag.dk/tesla-saenker-p ... a-model-3/

Så er det jo slet ikke til at sammenligne, som de gør i artiklen :?

@AU-R8
@DanielB12

Moms :? Altså også i jylland :?: :mrgreen:
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Monze1980 » 19. apr 2021, 17:15

Hvor meget afgift er der på en Tesla? Vil det feks være en god ide at hente en fra Sverige, hvis ikke prisen herhjemme følger med?

Har en makker der netop har spurgt ind til det via Tyskland, men var ham svar skyldig ift hvor meget der er afgift af prisen på Tesla
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"