ironi kan forekomme
Kunne DU finde på at købe en Elbil
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
- These users thanked the author Fabianen for the post:
- BrianDS
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg synes nu også dit kørselsmønster lyder til at være indenfor "normalen".DanielB12 skrev:Nej.. En stor del af min vennekreds har f.eks. familie i Jylland, de ofte besøger. Nogen mere end vi gør, andre mindre. Kender også en del folk der kører mange kilometer som sælgere eller undervisere. Min nabo kører f.eks. land og rige rundt for at undervise i sit job.ascaria skrev: ↑28. apr 2021, 13:23Ok, men kan vi blive enige om at det er de færreste danskere, der har et så eksorbitant kørselsmønster som jer?DanielB12 skrev: ↑28. apr 2021, 12:30Nok nærmere en 50-60x året.. Vi kører til jylland en 12-13x årligt, halvdelen af gangene til tyskland også, kæresten kører 1-2x måneden til Hamborg over jylland, jeg kører 1-2x om måneden 220-250 km på en dag mellem 5 lokationer. 1-2x årligt kører vi til Berlin, også over jylland
Det mest utraditionelle i vores, er nok min kærestes tur til Hamborg. Der medgiver jeg, at mange ikke lige har samme mønster der..
Men der er alligevel mange, f.eks. håndværkere, der kører mange kilometer. Min mors mand er VVS inden for sprinklerteknik og i det firma kører de hele sjælland rundt og laver service. Det er ikke unormalt at de starter arbejdet på Falster og så tager turen til københavn.. Mange steder de kommer er på byggepladser, hvor der ikke er ladeinfrastruktur.
Jeg er enig i at kan vi lade hurtigt, så er det klart en god mulighed, jeg ved dog ikke om vi kan kapacitetsberegne på samme måde som en tankstander, og ej heller om elbiler nogensinde kommer i nærheden af tiden det tager at tanke en "fossilbil" med diesel til 1.000 km.
Her i området vil lynlader virkelig skulle være lynladere, eller også skal man lægge sit indkøbsmønster om så man handler i flere timer i Elgiganten eller Bilka
Elgiganten vil jeg selv som mand kede mig hurtigt, men min hustru ville måske godt kunne bruge flere timer i Bilka
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Den af os, der kører længst, kører ID - jeg har fx haft den på arbejde i dag Den primære kunne sagtens skiftes til noget el også, der er bare ikke nogle alternativer - jeg skal ikke have en SUV. Så, når der engang kommer en pæn stationcar, så vil jeg helt sikkert kigge på det. Og der bliver ladehastigheden heller ikke den udslagsgivende parameter
Senest rettet af GaSelle 28. apr 2021, 15:27, rettet i alt 1 gang.
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Og så lige den med almindelig benzintankning.... jeg tænker bare, er det sikkert?? Altså i stor skala udrullet til folk og fæ og alle dem med hænderne skruet bagvendt på.nielshm skrev:Og så lige den med hurtig ladning.... Jeg tænker bare, er det sikkert?? Altså i stor skala udrullet til folk og fæ og alle dem med hænderne skruet bagvendt på.
350 kWh, det er altså 500A sikring med 800V.
Det er strøm i hjemmet x 1000 i et kabel på en tankstation i regnvejr.
Selvfølgelig bør det gå godt, men det er sindsygt meget power i en enkelt installation.
Flere kæmpe tanke under jorden fuld af brændstof. Det er lampeolie som man har derhjemme x10.000 med en slange og en pumpe så det kan spredes ud over det hele, det kræver bare en gnist eller varm motor/udstødning for at det hele eksploderer.
Selvfølgelig bør det gå godt, men der er sindsygt meget brændstof i en enkelt tankstation.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1736
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Så vidt jeg husker ligger det gennemsnitlige kørselbehov i bil på omkring 35km om dagen. Pendlere har for mere end 90% vedkommende under 100 km totalt tur/retur på arbejde.
Men hele oplade-snakken er lidt fordrejet. Det bliver behandlet som om man skal tanke ude, lige som nu. Det skal man ikke (efter min mening), det bliver i hvert fald bøvlet i mange tilfælde.
De lavthængende frugter i denne sammenhæng er, at alle dem med mulighed for hjemmelader kan skifte uden større ulemper. Med en oplader på matriklen er bilen altid opladet (til måske 80%) ved afgang, så man skal aldrig tanke, undtagen når man skal på længere ture. Her skal man så lynlade langs hovedfærdselsårerne og/eller evt. destinationslade.
Men det er de færreste der ofte kører mere end 300-350 km på en dag.
Når man evt. skal køre til den anden ende af landet, tvivler jeg på at det sker uden pauser, så med en smule timing lader bilen, mens man handler/spiser/er på potten etc.
Men hele oplade-snakken er lidt fordrejet. Det bliver behandlet som om man skal tanke ude, lige som nu. Det skal man ikke (efter min mening), det bliver i hvert fald bøvlet i mange tilfælde.
De lavthængende frugter i denne sammenhæng er, at alle dem med mulighed for hjemmelader kan skifte uden større ulemper. Med en oplader på matriklen er bilen altid opladet (til måske 80%) ved afgang, så man skal aldrig tanke, undtagen når man skal på længere ture. Her skal man så lynlade langs hovedfærdselsårerne og/eller evt. destinationslade.
Men det er de færreste der ofte kører mere end 300-350 km på en dag.
Når man evt. skal køre til den anden ende af landet, tvivler jeg på at det sker uden pauser, så med en smule timing lader bilen, mens man handler/spiser/er på potten etc.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ja måske de fleste kører så få km dagligt - kæresten kører omkring 100 og har næsten aldrig besøg andre steder ifbm sit arbejde, end turen til Hamborg. Skal hun noget ekstraordinært, er det i Albertslund, Glostrup eller Hedehusene. En i3 94ah der oplades der hjemme eller på hendes arbejde er genialt. Så langt er jeg helt med.
Men med en ambition om 1.000.000 grønne biler på el, altså en ⅓ af hele personbilsbestanden i DK, så er der rigtig mange der hører ud over “de fleste”...
Og i den kontekst er hjemmeladning formentlig den primære løsning - til dem i huse - men ikke den hele.
Men med en ambition om 1.000.000 grønne biler på el, altså en ⅓ af hele personbilsbestanden i DK, så er der rigtig mange der hører ud over “de fleste”...
Og i den kontekst er hjemmeladning formentlig den primære løsning - til dem i huse - men ikke den hele.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Sjovt du lige nævner det. Ude ved min arbejdsplads er der i forvejen 4 eller 5 pladser med 24 kW.nielshm skrev: ↑28. apr 2021, 02:26Og så lige den med hurtig ladning.... Jeg tænker bare, er det sikkert?? Altså i stor skala udrullet til folk og fæ og alle dem med hænderne skruet bagvendt på.
350 kWh, det er altså 500A sikring med 800V.
Det er strøm i hjemmet x 1000 i et kabel på en tankstation i regnvejr.
Selvfølgelig bør det gå godt, men det er sindsygt meget power i en enkelt installation.
Der er lige blevet stillet 2x300 kW med hver 2 udtag a 150 Kw. Taxa-Tesla'er ser ud til at være frekvente kunder.
https://www.sperto.dk/produkt/hypercharger-50-300-kw/
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Når du har set forskellen på en 50 og 150 kw er du ikke i tvivl mere
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Der skal altså rimelig meget til før benzin og/eller diesel bare lige sådan antænder, de regler der er på en tankstation er en del af olie-/gas-sikkerhed, og ikke nødvendigvis en fare for de der bruger tankstationen.mortenmol skrev:Og så lige den med almindelig benzintankning.... jeg tænker bare, er det sikkert?? Altså i stor skala udrullet til folk og fæ og alle dem med hænderne skruet bagvendt på.nielshm skrev:Og så lige den med hurtig ladning.... Jeg tænker bare, er det sikkert?? Altså i stor skala udrullet til folk og fæ og alle dem med hænderne skruet bagvendt på.
350 kWh, det er altså 500A sikring med 800V.
Det er strøm i hjemmet x 1000 i et kabel på en tankstation i regnvejr.
Selvfølgelig bør det gå godt, men det er sindsygt meget power i en enkelt installation.
Flere kæmpe tanke under jorden fuld af brændstof. Det er lampeolie som man har derhjemme x10.000 med en slange og en pumpe så det kan spredes ud over det hele, det kræver bare en gnist eller varm motor/udstødning for at det hele eksploderer.
Selvfølgelig bør det gå godt, men der er sindsygt meget brændstof i en enkelt tankstation.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De amerikanske film der viser noget andet skal man ikke altid stole på.
Hvornår har du sidst hørt om en brand på en tankstation der var antændt af en kundes uagtsomhed?
Eksplosion skal der endnu mere til, du skal have benzin dampene, og gerne komprimeret, så kan det da godt sige bum, men hvis du kunne forhindre benzin i at fordampe, så tror jeg næsten du kunne slukke flammer med det.
El tilslutningen i en elbil er heller ikke farlig som sådan, men hvis noget er galt, fx hul i isoleringen på kablet eller manglende køling af batteriet når det lader, så kan det gå rigtig galt - batteriet kan også eksplodere.
Jeg tror nu alt dette vil være meget sjældent at vi vil høre om det.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
De der statistikker, dem kan man altså ikke lade op medThor-thor skrev:Så vidt jeg husker ligger det gennemsnitlige kørselbehov i bil på omkring 35km om dagen. Pendlere har for mere end 90% vedkommende under 100 km totalt tur/retur på arbejde.
Men hele oplade-snakken er lidt fordrejet. Det bliver behandlet som om man skal tanke ude, lige som nu. Det skal man ikke (efter min mening), det bliver i hvert fald bøvlet i mange tilfælde.
De lavthængende frugter i denne sammenhæng er, at alle dem med mulighed for hjemmelader kan skifte uden større ulemper. Med en oplader på matriklen er bilen altid opladet (til måske 80%) ved afgang, så man skal aldrig tanke, undtagen når man skal på længere ture. Her skal man så lynlade langs hovedfærdselsårerne og/eller evt. destinationslade.
Men det er de færreste der ofte kører mere end 300-350 km på en dag.
Når man evt. skal køre til den anden ende af landet, tvivler jeg på at det sker uden pauser, så med en smule timing lader bilen, mens man handler/spiser/er på potten etc.
Jeg gør det ikke mere, men jeg har tidligere med jævne mellemrum kørt 400-500 km på 4-5 timer, også uden at have nogen stop og i Danmark. Det var der altså ikke noget mærkeligt i, men et lille stop kan måske godt tvinges ind på sådan en tur - bare ikke med både ventetid og +30 minutter.
Jeg må holde med bl.a. Christian Frost fra Populær Mekanik, han har flere gange sagt at elbiler ikke har ligeså høj "convenience" som andre biler når man er på tur, og hvis man ikke kan lade hjemme er det helt håbløst mange steder.
Selv opladning hjemme er jeg ikke fan af - men det bliver nok et nødvendigt onde i den næste bil om det så bliver el eller hybrid, det må vi se. Politisk set er el desværre den eneste løsning, men jeg er bange for den tanke ikke er tænkt til ende - ligesom man vil reducere et af de mest klimavenlige landbrug, dansk landbrug, så forsvinder behovet ikke, den bliver bare flyttet til mindre klimavenlige landbrug andre steder i verden.
Jeg har ikke evidens for at elbiler gør noget tilsvarende, men jeg tror heller ikke elbiler vil være den eneste løsning i fremtiden - medmindre der sker en revolution
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Mortenmol’s indlæg er jo nok ment lidt ironisk til hele diskussionen omkring elbiler.BrianDS skrev: ↑28. apr 2021, 20:15Der skal altså rimelig meget til før benzin og/eller diesel bare lige sådan antænder, de regler der er på en tankstation er en del af olie-/gas-sikkerhed, og ikke nødvendigvis en fare for de der bruger tankstationen.mortenmol skrev:Og så lige den med almindelig benzintankning.... jeg tænker bare, er det sikkert?? Altså i stor skala udrullet til folk og fæ og alle dem med hænderne skruet bagvendt på.nielshm skrev:Og så lige den med hurtig ladning.... Jeg tænker bare, er det sikkert?? Altså i stor skala udrullet til folk og fæ og alle dem med hænderne skruet bagvendt på.
350 kWh, det er altså 500A sikring med 800V.
Det er strøm i hjemmet x 1000 i et kabel på en tankstation i regnvejr.
Selvfølgelig bør det gå godt, men det er sindsygt meget power i en enkelt installation.
Flere kæmpe tanke under jorden fuld af brændstof. Det er lampeolie som man har derhjemme x10.000 med en slange og en pumpe så det kan spredes ud over det hele, det kræver bare en gnist eller varm motor/udstødning for at det hele eksploderer.
Selvfølgelig bør det gå godt, men der er sindsygt meget brændstof i en enkelt tankstation.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De amerikanske film der viser noget andet skal man ikke altid stole på.
Hvornår har du sidst hørt om en brand på en tankstation der var antændt af en kundes uagtsomhed?
Eksplosion skal der endnu mere til, du skal have benzin dampene, og gerne komprimeret, så kan det da godt sige bum, men hvis du kunne forhindre benzin i at fordampe, så tror jeg næsten du kunne slukke flammer med det.
El tilslutningen i en elbil er heller ikke farlig som sådan, men hvis noget er galt, fx hul i isoleringen på kablet eller manglende køling af batteriet når det lader, så kan det gå rigtig galt - batteriet kan også eksplodere.
Jeg tror nu alt dette vil være meget sjældent at vi vil høre om det.
Det bliver fremstillet som om at det nok er pissefarligt.
Du skriver blandt andet “hul i isoleringen på ledningen”, som om at der aldrig er nogen der vil tjekke eller servicere de kabler.
Og hvis der er manglende køling under opladning , så kunne man sådan helt teoretisk forestille sig at den slår fra, tænker jeg.
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Kunne DU finde på at købe en Elbil
I USA var der (estimeret) i 2018 4.180 brande på benzinstationer. 3 døde og 43 brandofre.Fabianen skrev:Mortenmol’s indlæg er jo nok ment lidt ironisk til hele diskussionen omkring elbiler.BrianDS skrev: ↑28. apr 2021, 20:15Der skal altså rimelig meget til før benzin og/eller diesel bare lige sådan antænder, de regler der er på en tankstation er en del af olie-/gas-sikkerhed, og ikke nødvendigvis en fare for de der bruger tankstationen.mortenmol skrev: Og så lige den med almindelig benzintankning.... jeg tænker bare, er det sikkert?? Altså i stor skala udrullet til folk og fæ og alle dem med hænderne skruet bagvendt på.
Flere kæmpe tanke under jorden fuld af brændstof. Det er lampeolie som man har derhjemme x10.000 med en slange og en pumpe så det kan spredes ud over det hele, det kræver bare en gnist eller varm motor/udstødning for at det hele eksploderer.
Selvfølgelig bør det gå godt, men der er sindsygt meget brændstof i en enkelt tankstation.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De amerikanske film der viser noget andet skal man ikke altid stole på.
Hvornår har du sidst hørt om en brand på en tankstation der var antændt af en kundes uagtsomhed?
Eksplosion skal der endnu mere til, du skal have benzin dampene, og gerne komprimeret, så kan det da godt sige bum, men hvis du kunne forhindre benzin i at fordampe, så tror jeg næsten du kunne slukke flammer med det.
El tilslutningen i en elbil er heller ikke farlig som sådan, men hvis noget er galt, fx hul i isoleringen på kablet eller manglende køling af batteriet når det lader, så kan det gå rigtig galt - batteriet kan også eksplodere.
Jeg tror nu alt dette vil være meget sjældent at vi vil høre om det.
Det bliver fremstillet som om at det nok er pissefarligt.
Du skriver blandt andet “hul i isoleringen på ledningen”, som om at der aldrig er nogen der vil tjekke eller servicere de kabler.
Og hvis der er manglende køling under opladning , så kunne man sådan helt teoretisk forestille sig at den slår fra, tænker jeg.
http://www.nfpa.org/News-and-Research/D ... tion-Fires
Report highlights
From 2014 through 2018, local fire departments responded to an estimated average of 4,150 fires in or on service or gas station properties per year. These fires caused an average of three civilian deaths, 43 civilian fire injuries, and $30.0 million in direct property damage annually.
Many service stations have convenience stores. While electrical distribution or lighting equipment was the leading cause of structure fires at gas or service station properties, cooking ranked second.
More than half of the fires (56 percent) at these properties were vehicle fires. Three-quarters of the vehicle fires on these properties were caused by either mechanical failures or malfunctions, or electrical failures or malfunctions.
One-quarter (24 percent) of the non-rubbish outside and other fires were started by smoking materials. Another 23 percent were started by electrical distribution and lighting equipment. Although not in the top tier of causes, some type of pump was involved in 7 percent of these fires.
Thirty-eight percent of the outside trash or rubbish fires were intentionally set.
Trods dit enorme had mod elbiler, er det nok noget af det dummeste jeg har hørt fra din side, det meste du skriver er din holdning hvilket er fair nok - du virker bare totalt uforstående overfor at alle ikke har samme holdning som dig til elbil, reelt er det utroligt en touran ikke er den bedst sælgende bil i verden... (eller hvis vi skal drille et par andre deltagere i tråden med deres gamle indlæg, en Superb eller Polo GT ).
Lad os prøve med facts i stedet for hvad nu hvis...
jeg tror risikoen for at noget går galt er væsentligt større ved dårlige installationener hjemme end på lynladere.
Ladestanderen kommunikerer med bilen og “åbner” ikke for strømmen før begge har sagt ok og forbindelsen er sikker. En tankstander åbner så snart der er godkendt betaling, hvad tror du seriøst selv er mest sikkert?
All modern electric car charging stations abide by a common protocol with safety built-in known as EVSE: Electric Vehicle Supply Equipment. This protocol is designed to keep you and your car safe during the process of charging. It ensures that various safety checks are performed throughout the charging process, but it also that no charging can take place until a two-way “safety handshake” is undertaken.
That last sentence is key to understand: there is no high-voltage current (aka no electricity) flowing through the EVSE charging station and into your electric car until a two-way safety check is completed. A pilot/signal connection is made after all the charging prongs are connected properly (i.e. after the electric car charger is properly inserted/connected), and it is only when this signal connection has been completed satisfactorily that the high-voltage charging current flows from the EVSE charging station to recharge your EV.
Finally, various charging stations and/or components have GFCIs built into them to trip the connection the moment a fault (or potential fault) is detected. So if somehow all the other safety measures fail (or fail to operate fully), the GFCI can also shut-off the electrical power to further mitigate any possible risk.
https://www.greencarfuture.com/electric ... etting-wet
- These users thanked the author mortenmol for the post (total 3):
- DanielB12 • mertodinlo • Kevinff
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Her tror jeg lige du/I skal læse hvad jeg skriver i stedet for hvad du tror jeg skriver.mortenmol skrev:I USA var der (estimeret) i 2018 4.180 brande på benzinstationer. 3 døde og 43 brandofre.Fabianen skrev:Mortenmol’s indlæg er jo nok ment lidt ironisk til hele diskussionen omkring elbiler.BrianDS skrev: ↑28. apr 2021, 20:15
Der skal altså rimelig meget til før benzin og/eller diesel bare lige sådan antænder, de regler der er på en tankstation er en del af olie-/gas-sikkerhed, og ikke nødvendigvis en fare for de der bruger tankstationen.
De amerikanske film der viser noget andet skal man ikke altid stole på.
Hvornår har du sidst hørt om en brand på en tankstation der var antændt af en kundes uagtsomhed?
Eksplosion skal der endnu mere til, du skal have benzin dampene, og gerne komprimeret, så kan det da godt sige bum, men hvis du kunne forhindre benzin i at fordampe, så tror jeg næsten du kunne slukke flammer med det.
El tilslutningen i en elbil er heller ikke farlig som sådan, men hvis noget er galt, fx hul i isoleringen på kablet eller manglende køling af batteriet når det lader, så kan det gå rigtig galt - batteriet kan også eksplodere.
Jeg tror nu alt dette vil være meget sjældent at vi vil høre om det.
Det bliver fremstillet som om at det nok er pissefarligt.
Du skriver blandt andet “hul i isoleringen på ledningen”, som om at der aldrig er nogen der vil tjekke eller servicere de kabler.
Og hvis der er manglende køling under opladning , så kunne man sådan helt teoretisk forestille sig at den slår fra, tænker jeg.
http://www.nfpa.org/News-and-Research/D ... tion-Fires
Report highlights
From 2014 through 2018, local fire departments responded to an estimated average of 4,150 fires in or on service or gas station properties per year. These fires caused an average of three civilian deaths, 43 civilian fire injuries, and $30.0 million in direct property damage annually.
Many service stations have convenience stores. While electrical distribution or lighting equipment was the leading cause of structure fires at gas or service station properties, cooking ranked second.
More than half of the fires (56 percent) at these properties were vehicle fires. Three-quarters of the vehicle fires on these properties were caused by either mechanical failures or malfunctions, or electrical failures or malfunctions.
One-quarter (24 percent) of the non-rubbish outside and other fires were started by smoking materials. Another 23 percent were started by electrical distribution and lighting equipment. Although not in the top tier of causes, some type of pump was involved in 7 percent of these fires.
Thirty-eight percent of the outside trash or rubbish fires were intentionally set.
Trods dit enorme had mod elbiler, er det nok noget af det dummeste jeg har hørt fra din side, det meste du skriver er din holdning hvilket er fair nok - du virker bare totalt uforstående overfor at alle ikke har samme holdning som dig til elbil, reelt er det utroligt en touran ikke er den bedst sælgende bil i verden... (eller hvis vi skal drille et par andre deltagere i tråden med deres gamle indlæg, en Superb eller Polo GT ).
Lad os prøve med facts i stedet for hvad nu hvis...
jeg tror risikoen for at noget går galt er væsentligt større ved dårlige installationener hjemme end på lynladere.
Ladestanderen kommunikerer med bilen og “åbner” ikke for strømmen før begge har sagt ok og forbindelsen er sikker. En tankstander åbner så snart der er godkendt betaling, hvad tror du seriøst selv er mest sikkert?
All modern electric car charging stations abide by a common protocol with safety built-in known as EVSE: Electric Vehicle Supply Equipment. This protocol is designed to keep you and your car safe during the process of charging. It ensures that various safety checks are performed throughout the charging process, but it also that no charging can take place until a two-way “safety handshake” is undertaken.
That last sentence is key to understand: there is no high-voltage current (aka no electricity) flowing through the EVSE charging station and into your electric car until a two-way safety check is completed. A pilot/signal connection is made after all the charging prongs are connected properly (i.e. after the electric car charger is properly inserted/connected), and it is only when this signal connection has been completed satisfactorily that the high-voltage charging current flows from the EVSE charging station to recharge your EV.
Finally, various charging stations and/or components have GFCIs built into them to trip the connection the moment a fault (or potential fault) is detected. So if somehow all the other safety measures fail (or fail to operate fully), the GFCI can also shut-off the electrical power to further mitigate any possible risk.
https://www.greencarfuture.com/electric ... etting-wet
På en tankstation er der meget store sikkerhedskrav, uanset om det er diesel, benzin eller endda brint, så er det ikke ofte der sker noget. Jeg tror heller ikke der vil ske noget ved ladestandere, og jeg forventer der er ligeså store krav til sikkerhed, omend det må være nemmere at opnå god sikkerhed ved en ladestander.
Jeg kan ikke forstå hvordan i kan vende det til noget negativt om elbiler? Jeg skriver både nu og før at det vil være sjældent noget går galt?!!
Så jeg er helt enig, der er meget større risiko for en elektrisk fejl i hjemmet, og især i alle mulige fuglereder af installationer der både er faste og midlertidige og ofte uden tilsluttet jord.
I forhold til opladning af elbiler og pluginhybrider, bør alt også være sikkert hjemme, men jeg frygter at mange her ikke vil bruge en ordentlig installation, enten fordi det er dyrt eller besværligt at få lavet ordentligt, i de forhåbentlig få tilfælde er det potentielt farligt, men det er ikke bilens skyld.
Der har før i tiden også været folk der synes det var smart med en 200 liter diesel tromle i garagen (jeg har set flere før diesel til landbrug blev farvet) - den sidste idiot er formodentlig ikke født endnu.
Jeg har intet had mod elbiler, men der er ting elbiler ikke er så gode til (endnu). Havde jeg pengene til det skiftede jeg omgående bil nummer to, og en let brugt e-Golf ville være rigeligt - men du får mig ikke i en Zoe eller Leaf
Tendensen imod mindre bagagerum gælder iøvrigt alle biler og ikke kun elbiler - jeg begriber ikke hvorfor man ikke vil lave store bagagerum?! Jeg tænker alligevel der kører så mange biler rundt med store bagagerum at nogle (få?) andre også må have et behov?
Ingen grund til at blive personlig - og heller ingen grund til at lægge ord til mig som ikke er sande
PS. Jeg har selv kigget meget på elbil den seneste tid, men det er endnu ikke muligt at prøve de nye spændende biler, og det er umiddelbart stadig lidt for dyrt økonomisk (det mener min bedre halvdel i hvert tilfælde )
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Gab ... Jeg keder mig ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- vandhunden
- Medlem
- Indlæg: 1343
- Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 138 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Er medlem af Dansk Tysk Handelskammer og fik i dag et nyhedsbrev fra dem omkring tysk bilindustri
Tyske bilproducenter er de mest innovative i verden, og i Danmark nyder de stor succes. I første kvartal i år overhalede Volkswagen Tesla indenom og solgte flest elbiler på det danske marked.
De tyske producenter har haft fremgang siden 2015. Især reduktionen af registreringsafgiften har givet de tyske premiumproducenter større markedsandele og stor succes i Danmark. Inden for plug in hybrider og elbiler, men også inden for diesel, vinder de tyske producenter frem. I første kvartal 2021 har de udvidet deres markedsandel til 39 % fra 29 % i 2015 og 36 % i 2020.
Den store succes skyldes teknologisk styrke. Det er en skrøne, at de tyske bilproducenter ikke er innovative og ikke elektrificerer nok. 39 % af hele verdens innovationsstyrke i bilindustrien ligger i Tyskland.
Alt tyder på, at succesen kun vil fortsætte. Alle tyske producenter har attraktive elmodeller i pipelinen, som vil sørge for yderligere fremgang på det danske og de internationale markeder i 2021/2022.
Tyske bilproducenter er de mest innovative i verden, og i Danmark nyder de stor succes. I første kvartal i år overhalede Volkswagen Tesla indenom og solgte flest elbiler på det danske marked.
De tyske producenter har haft fremgang siden 2015. Især reduktionen af registreringsafgiften har givet de tyske premiumproducenter større markedsandele og stor succes i Danmark. Inden for plug in hybrider og elbiler, men også inden for diesel, vinder de tyske producenter frem. I første kvartal 2021 har de udvidet deres markedsandel til 39 % fra 29 % i 2015 og 36 % i 2020.
Den store succes skyldes teknologisk styrke. Det er en skrøne, at de tyske bilproducenter ikke er innovative og ikke elektrificerer nok. 39 % af hele verdens innovationsstyrke i bilindustrien ligger i Tyskland.
Alt tyder på, at succesen kun vil fortsætte. Alle tyske producenter har attraktive elmodeller i pipelinen, som vil sørge for yderligere fremgang på det danske og de internationale markeder i 2021/2022.
- These users thanked the author vandhunden for the post (total 3):
- Target • DanielB12 • BrianDS
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
What, siger en lobbyorganisation at dem de arbejder for, er de bedste i verden? Jeg er chokeret!vandhunden skrev: ↑29. apr 2021, 08:31Er medlem af Dansk Tysk Handelskammer og fik i dag et nyhedsbrev fra dem omkring tysk bilindustri. Tyske bilproducenter er de mest innovative i verden [...] Den store succes skyldes teknologisk styrke. Det er en skrøne, at de tyske bilproducenter ikke er innovative og ikke elektrificerer nok. 39 % af hele verdens innovationsstyrke i bilindustrien ligger i Tyskland.
- These users thanked the author ascaria for the post (total 3):
- DanielB12 • mertodinlo • Tonny
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Vi har fået en Opel Corsa-e på arbejdet.
https://www.opel.dk/personbiler/corsa/corsa-e/overblik/
Den er fin nok til de mindre ture, men jeg er meget lidt imponeret over rækkevidden. Der står 330 km. når den er fuldt opladt.
de sidste dage har vi haft en tur fra Ikast til Aarhus og retur. 6-7 km. bykørsel inde i centrum, men ellers bare tur/retur.
Der er ca. 75 km. hver vej, så der er kørt omkring 160 km. til/fra/i Aarhus.
Da bilen returnerer står der 18 km. tilbage i rækkevidde.
Jeg kender ikke noget til andre el-biler, men hvis det er standarden, så går der mange år inden jeg bare overvejer el-bil.
https://www.opel.dk/personbiler/corsa/corsa-e/overblik/
Den er fin nok til de mindre ture, men jeg er meget lidt imponeret over rækkevidden. Der står 330 km. når den er fuldt opladt.
de sidste dage har vi haft en tur fra Ikast til Aarhus og retur. 6-7 km. bykørsel inde i centrum, men ellers bare tur/retur.
Der er ca. 75 km. hver vej, så der er kørt omkring 160 km. til/fra/i Aarhus.
Da bilen returnerer står der 18 km. tilbage i rækkevidde.
Jeg kender ikke noget til andre el-biler, men hvis det er standarden, så går der mange år inden jeg bare overvejer el-bil.
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Hvordan bliver den kørt? Hvis det er en "lånebil" og den bliver kørt med gassen i bund, er det klart den ikke går langt.Monze1980 skrev: ↑29. apr 2021, 18:24Den er fin nok til de mindre ture, men jeg er meget lidt imponeret over rækkevidden. Der står 330 km. når den er fuldt opladt. de sidste dage har vi haft en tur fra Ikast til Aarhus og retur. 6-7 km. bykørsel inde i centrum, men ellers bare tur/retur. Der er ca. 75 km. hver vej, så der er kørt omkring 160 km. til/fra/i Aarhus. Da bilen returnerer står der 18 km. tilbage i rækkevidde. Jeg kender ikke noget til andre el-biler, men hvis det er standarden, så går der mange år inden jeg bare overvejer el-bil.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: 28. maj 2012, 10:18
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 30 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Sakset fra den side du linkede til:ascaria skrev: ↑29. apr 2021, 18:31Hvordan bliver den kørt? Hvis det er en "lånebil" og den bliver kørt med gassen i bund, er det klart den ikke går langt.Monze1980 skrev: ↑29. apr 2021, 18:24Den er fin nok til de mindre ture, men jeg er meget lidt imponeret over rækkevidden. Der står 330 km. når den er fuldt opladt. de sidste dage har vi haft en tur fra Ikast til Aarhus og retur. 6-7 km. bykørsel inde i centrum, men ellers bare tur/retur. Der er ca. 75 km. hver vej, så der er kørt omkring 160 km. til/fra/i Aarhus. Da bilen returnerer står der 18 km. tilbage i rækkevidde. Jeg kender ikke noget til andre el-biler, men hvis det er standarden, så går der mange år inden jeg bare overvejer el-bil.
Hastighed er den faktor, der har den største indflydelse på rækkevidden. Ved f.eks. en konstant hastighed på 130 km/t halverer du kørerækkevidden i din Corsa-e (jf. WLTP).
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 100 times
Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det forklare jo fint, hvorfor de fleste ellerter ligger i indersporet på hjul af lastbiler og busser med 90 km/t. Inderst inde ville de ønske de kunne kører den som en fossil bil og lade op som var det bensin der kom i tanken.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author nbryde for the post (total 3):
- DanielB12 • BrianDS • Morten Hedensted
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det er ikke lånebil, men fast bil hos os.
Jeg er med på at farten er en væsentlig faktor. Men halvering af rækkevidden er helt skørt, blot fordi man kører på motorvej. Men sådan er der så meget.
Der skal en del større batteri til, og mere 'korrekt' angivelse af rækkevidden, før jeg kommer i nærheden af at købe elbil. Hybrid kan jeg mere se en fordel i, hvis ikke det skal være diesel/benzin.
Jeg er med på at farten er en væsentlig faktor. Men halvering af rækkevidden er helt skørt, blot fordi man kører på motorvej. Men sådan er der så meget.
Der skal en del større batteri til, og mere 'korrekt' angivelse af rækkevidden, før jeg kommer i nærheden af at købe elbil. Hybrid kan jeg mere se en fordel i, hvis ikke det skal være diesel/benzin.
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 100 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Præcis, hvis jeg så bare kunne lade op på 5 min så kunne jeg godt leve med en lidt ringere rækkevide.Monze1980 skrev:Det er ikke lånebil, men fast bil hos os.
Jeg er med på at farten er en væsentlig faktor. Men halvering af rækkevidden er helt skørt, blot fordi man kører på motorvej. Men sådan er der så meget.
Der skal en del større batteri til, og mere 'korrekt' angivelse af rækkevidden, før jeg kommer i nærheden af at købe elbil. Hybrid kan jeg mere se en fordel i, hvis ikke det skal være diesel/benzin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Heldigt du kan lade til 100 kms kørsel på 5 minutter med E-GMP platformen til Ioniq 5 og EV6 så.nbryde skrev: ↑29. apr 2021, 18:47Præcis, hvis jeg så bare kunne lade op på 5 min så kunne jeg godt leve med en lidt ringere rækkevide.Monze1980 skrev:Det er ikke lånebil, men fast bil hos os.
Jeg er med på at farten er en væsentlig faktor. Men halvering af rækkevidden er helt skørt, blot fordi man kører på motorvej. Men sådan er der så meget.
Der skal en del større batteri til, og mere 'korrekt' angivelse af rækkevidden, før jeg kommer i nærheden af at købe elbil. Hybrid kan jeg mere se en fordel i, hvis ikke det skal være diesel/benzin.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 100 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ok, det lyder ikke så tosset igen, er det udelukkende en Kia ting?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Hvis du har kørt længe nok inden, så batteriet har den rette temperatur, vejret er +15 grader og sol/måne står overfor hinanden.
- These users thanked the author Dennis2k for the post (total 2):
- BrianDS • Morten Hedensted
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Min V40 har en tank på 62 liter og er opgivet til 27,7 så rækkevidden er 1717km. Det er jeg ikke tilnærmelsesvis i nærheden af, og har aldrig skænket det en tanke. Det betyder intet at det ikke er en korrekt angivelse når blot alle er lige skæve.Monze1980 skrev:Det er ikke lånebil, men fast bil hos os.
Jeg er med på at farten er en væsentlig faktor. Men halvering af rækkevidden er helt skørt, blot fordi man kører på motorvej. Men sådan er der så meget.
Der skal en del større batteri til, og mere 'korrekt' angivelse af rækkevidden, før jeg kommer i nærheden af at købe elbil. Hybrid kan jeg mere se en fordel i, hvis ikke det skal være diesel/benzin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det viser tests i hvert fald for Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 bruger samme platform.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Men stadig en hel del bedre end en sikkert tilkøbt “lynladning” pakke til sin vag der an lade med Max 125 KW.
Og varmepumpe. OMG hvor er vi heldige når vi køber VAG.
- These users thanked the author Fabianen for the post:
- ascaria
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Måske - Det kommer vel an på behov? Mit behov passer ikke til Ioniq5 og jeg skal formentlig lynlade maks. 5-10 gange om året, så det har ærligt ikke helt så stor betydning for mig. Men altså det er jo hovedsagligt en VAG forum, så det er vel ikke så mærkværdigt hvis nogen herinde er fortaler for VAG
De 125 KW bliver jo så formentlig snart til 170 KW og det giver da en klar forbedring. EV6/Ioniq5 er på papiret bedre, men de er så på ingen måder bygget med henblik på nord-europa.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Helt sikkert et vag Forum. Men både Ioniq 5 og ev6 bliver talt ned som noget møg.Dennis2k skrev: ↑29. apr 2021, 19:33Måske - Det kommer vel an på behov? Mit behov passer ikke til Ioniq5 og jeg skal formentlig lynlade maks. 5-10 gange om året, så det har ærligt ikke helt så stor betydning for mig. Men altså det er jo hovedsagligt en VAG forum, så det er vel ikke så mærkværdigt hvis nogen herinde er fortaler for VAG
De 125 KW bliver jo så formentlig snart til 170 KW og det giver da en klar forbedring. EV6/Ioniq5 er på papiret bedre, men de er så på ingen måder bygget med henblik på nord-europa.
På trods af at batteri pakken er markant bedre i dem,
Hos Hyundai er sikkerhedspakken standard inkl den adaptive fartpilot og den koster 9 kilo ekstra på Enyaq.
Selv Kessy og trådløs opladning er i standard i indgangsmodellen.
Så er vi derude hvor tidligere tiders: nu køber vi Skoda for vi får mere udstyr end VW helt udvandet.
For ellers ville man købe en Kia/Hyundai