Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Anders D » 16. jun 2021, 07:43


martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 07:56

Anders D skrev:
16. jun 2021, 07:43
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... or-brande/ <- here we go again.
Uden at skulle motiv fortolke, men har endnu aldrig læst en artikel hvor der står "personen er omkommet efter at køre galt i en Peugeut/Volkswagen/Seat/skoda" :roll: Så det at mærket er relevant (og ikke at det er en elbil), kunne det hænge sammen med den sag fra USA med dem der troede de havde FSD men ikke havde tilkøbt det?

Artiklen er relevant nok hvis man kigger på at en brand i et batteri jo er voldsomt, går ud fra der er gået ild i batteriet eller lignende, men alligevel overaskende at de vælger at nævne bilmærket.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Anders D » 16. jun 2021, 08:00

I den kontekst at markedet er i transition, så det I mine øjne naturligt, at mærket nævnes. De fleste biler vil nok næppe give bilisten, mange muligheder for at overleve G påvirkningen, i mødet med et træ i så høj hastighed.

Men ville bilen ligefrem eksplodere og bryde i brand?
These users thanked the author Anders D for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6015
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. jun 2021, 08:05

Anders D skrev:I den kontekst at markedet er i transition, så det I mine øjne naturligt, at mærket nævnes. De fleste biler vil nok næppe give bilisten, mange muligheder for at overleve G påvirkningen, i mødet med et træ i så høj hastighed.

Men ville bilen ligefrem eksplodere og bryde i brand?
Enig, jeg synes det er bekymrende med eksplosion og voldsom brand Billede

Mærket er ligegyldigt, det er måske nærmere det at eksplosionen kun kan være enten noget vedkommende havde med, eller batteriet.
These users thanked the author BrianDS for the post:
martinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 16. jun 2021, 08:20

Jeg mener at have læst tidligere at chancen eller risikoen for en elbil bryder i brand i forbindelse med en kollision er væsentligt lavere end ved en ICE bil. Men ja selvfølgelig skal der køres noget sensations-journalistik på sådan en historie der :)
These users thanked the author Tonny for the post:
Passatg 3c

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 08:23

Anders D skrev:
16. jun 2021, 08:00
I den kontekst at markedet er i transition, så det I mine øjne naturligt, at mærket nævnes. De fleste biler vil nok næppe give bilisten, mange muligheder for at overleve G påvirkningen, i mødet med et træ i så høj hastighed.

Men ville bilen ligefrem eksplodere og bryde i brand?
Tænker stadig ikke mærket er relevant, men mere drivmidlet.

Hvis vi går ud fra det er batteriet der er brudt i brand (hvilket det jo lyder som), så er det jo en fare ved elbiler, lidt ligesom en benzin bil hvor der går hul på tanken, og efterfølgende antændes.

Men min pointe er stadig, at hvis der er en benzin bil der brænder på motorvejen fordi der eks, er gået hul på tanken efter et uheld, så vil mærket stadig ikke blive nævnt. Der vil være billeder, men man vil næppe skrive "uheldet skete med en volkswagen personbil" ;)

Hvis der derimod har været en serie af uheld (lidt som med Peugeot 308), så er mærket derimod relevant fordi det er en fejl eller sandsynlighed for fejl på en specifik model.

Problemet med de her sindsyge batteri brænde er jo ikke noget der er dedikeret til et mærke, men til måden batterier fremstilles på, og som går på tværs af alle nuværende modeller af elbiler (men som forhåbentlig bliver løst når/hvis Solid state batterier engang bliver til noget).

Når det så er sagt, så sker batteri brænde heldigvis sjældent, men når de sker så er der for alvor bål. Det har der været flere artikler om, på et tidspunkt var der endda "eksperter" der anbefalede at gøre det ulovligt at parkere elbiler i parkeringshuse i tilfælde af brand.

https://politiken.dk/indland/art7593443 ... %C3%A6ldre

Så, min pointe, artiklen er relevant fordi det er en fare ved et batteri, den mangler nok at nævne at batteri brænde er utroligt sjældne, og at det er faren ved en batteri bil generelt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 08:41

Anders D skrev:
16. jun 2021, 08:00
I den kontekst at markedet er i transition, så det I mine øjne naturligt, at mærket nævnes. De fleste biler vil nok næppe give bilisten, mange muligheder for at overleve G påvirkningen, i mødet med et træ i så høj hastighed.

Men ville bilen ligefrem eksplodere og bryde i brand?
Noget helt andet dog, som jeg synes er mere relevant (i mærke kontekst) og i min personlige erfaring indtil nu, er at du nok har større chance for at køre ud i et træ (hvis du falder i søvn, er uopmærksom el) i en tesla kontra eks, en VW selvom folk gerne vil reklamere for det modsatte.

Årsagen er måden som lane assist virker på, og faktisk den ting jeg er blevet mest skuffet over og som jeg bliver mest glad over når jeg kører i Passaten i stedet for teslaen herhjemme.

I Passat er lane assist slået til eller fra, hvis du kører under 70~ slår den fra, og du styrer selv, kører du over 70 km/t er lane assist som default slået til, og hjælper med kørslen (hvilket giver fin mening, på landevejene og motorvejen er det lettere at tabe koncentrationen kort). blinker du slår den kort fra, til du er færdig med at skifte vognbane, og slår så automatisk til igen. Hvis du rykker i rattet (eks for at køre udenom en cyklist) kæmper den lidt imod, men lader dig tage kontrollen, når du har overtaget og den kan se stregerne slår den selv til igen. Så du har den som default altid ved højere hastigheder, og kan stole på den faktisk er slået til.

Ved tesla derimod, er den kun slået til når du kører på autopilot, hvilket vil sige du skal skubbe højre "pind" ved rattet ned 2 gange. Så kører du på motorvejen med 130 km/t, der er en lastbil foran dig, og du vælger at blinke for at overhale, så slår den fra, og den forbliver slået fra indtil du slår autopilot til igen. Er der en cyklist foran dig, som du kører udenom og du tager i rattet så slår den også fra, og forbliver slået fra til du manuelt aktiverer den igen. Og bonus info, hver gang du slår den til eller fra kviterer bilen med en "dong-dong" lyd hvilket jeg HADER, gider ikke alle de der lyde fra bilen.



Og så kommer vi til sagens kerne med det uheld (uden at vide om det er det der er sket), men personligt kører jeg ikke med lane assist slået til særlig ofte i teslaen, men holder mig til ACC, så kører man på en landevej og ikke gider høre på "dong-dong" lyden, ja så har man så den feature mindre der kan hjælpe til at undgå uheld hvor man kører af vejen.

Edit: glemte lige en sikkerheds detalje mere, som lane assist/autpilot virkelig er elendig til i teslaen.

I passaten, hvis du ikke har reageret på rattet (drejet) inden for noget tid, beder den dig om at reagere, her er det nok med et lille skub på rattet, og så er alt godt. Teslaen skal rykkes til siden en del gange (nogle gange opdager den det med det samme, andre gange sidder man nærmest i 2-3 sekunder og febrilsk rykker i rattet, men uden at rykke så meget at autopilot bliver sur og slår fra. Havde en tur hjem fra København i fredags hvor jeg åbenbart ikke rykkede nok i rattet, hvilket gav mig en stor rød skærm der skrev noget i stil med "RYK NU I RATTET FOR F*****", er så nødt til at tage ret meget fat i det før den vil acceptere at jeg gør det, og her kommer guldkornet så.. Hvor Passaten reagerer med "uhh, du lever, det var godt, jeg var lige ved at blive nervøs og starte min nødprocedure", så kommer teslaen med et skilt hen over skærmen "Skam dig! du er uopdragen! Nu virker lane assist bare ikke resten af turen!" :shock: :?

Ps. beklager at dreje debatten væk fra emnet, men der er bare mange ting hvor jeg tænker teslaen vil være mere tilbøjelig til at køre af vejen, på trods af dens sikkerhedsudstyr.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
BrianDSDanielB12

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Anders D » 16. jun 2021, 08:57

Nahm, det er fint der kommer vinkler og perspektiver. Der står også i artiklen, at vejens forløb umiddelbart er lige og uden noget der kunne indikere en stor risiko for at køre ud og ramme et træ. Så. Er der en førerfejl og hvilken påvirkning har de automatiske/semiautomatiske systemer haft?! The plot thickens ;)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 16. jun 2021, 08:58

@martinta -

Lidt pudsigt at der lige opstår denne anledning til at gå i dybden med TM3's Lane Assist, lyde osv..
I går aftes var fruen og jeg på besøg hos unavngiven Admin og fik en fornem og grundig demo af en TM3.
Og i vanlig stil for omtalte kilde, forbilledlig objektivt og uden tendens til at farve eller forherlige noget.
Så fint :)

Alt hvad du skriver kan jeg genkende fra vores intro i går.

Dog ikke lige den del hvor du beskriver hvor meget kraft der skal til for at bekræfte at du er i live under kørsel med Lane Assist.
Jeg forstår at rattet desværre ikke er kapacitativt, men at man lige skal dreje lidt på det.
Iflg Tonny (ups.. så slap det alligevel ud :!: ) skal man dog blot lige korrigere en lille smule med en minimal bevægelse. Jeg kørte ikke selv ved denne lejlighed, så mit input er 2. hånds... (no pun intended)
Betragtet fra passagersædet var min oplevelse også, at det var ganske lidt der skulle til for at bekræfte sin tilstedeværelse.
Mener du godt nok at der skal begås mild vold med rattet i din ??

Mht lyde -
Ja ..... der er godt nok meget ding-dong mens man kører i sådan en Tesla :shock:
Til gengæld synes jeg Tesla skal have credit for deres sans for humor ..... "Joe Mode" ... :D Virkelig sjovt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Anders D » 16. jun 2021, 09:03

HansH skrev:
16. jun 2021, 08:58
Lidt pudsigt at der lige opstår denne anledning til at gå i dybden med TM3's Lane Assist, lyde osv..
Antagelse: korrelation eller kausualitet ifm. årsagen til uheldet? :)
These users thanked the author Anders D for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 16. jun 2021, 09:09

Anders D skrev:
16. jun 2021, 09:03
HansH skrev:
16. jun 2021, 08:58
Lidt pudsigt at der lige opstår denne anledning til at gå i dybden med TM3's Lane Assist, lyde osv..
Antagelse: korrelation eller kausualitet ifm. årsagen til uheldet? :)
Ja det er jo helt oplagt.

Men jeg mener: Pudsigt set fra min egen personlige synsvinkel :)

At snak om det her lige opstår, efter at jeg i går fik omtalte demo, og hvor vi talte rigtig meget om Auto Pilot fordi Tonny er storforbruger og -fan af denne. Derfor fik (også) den en grundig gennemgang.
Så hvis korrelationen skal underbygges, så har en højere magt bestemt at det uheld skulle ske og afstedkomme debat om Auto Pilot på vagcars - og dette i umiddelbar tilslutning til mit visit hos Tonny...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6015
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. jun 2021, 09:12


HansH skrev: I går aftes var fruen og jeg på besøg hos unavngiven Admin og fik en fornem og grundig demo af en TM3.
Og i vanlig stil for omtalte kilde, forbilledlig objektivt og uden tendens til at farve eller forherlige noget.
Så fint :)
Slet ikke nemt at regne ud BilledeBillede
HansH skrev: Til gengæld synes jeg Tesla skal have credit for deres sans for humor ..... "Joe Mode" ... :D Virkelig sjovt.
Joe mode kan jeg godt se formålet med, men mange af de gadgets i Tesla som pruttelyde mv er selvfølgelig sjove - men giver ingen værdi når man kører i bilen generelt.

Så jeg kan godt se humoren, men jeg vil helst ikke se dem inden jeg evt køber en bil, fordi det kan påvirke vurderingen af bilen så man måske ikke helt får de vigtige ting med.
Af samme grund rørte jeg ikke gadgets da jeg prøvede ID.3 og ENYAQ

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 16. jun 2021, 09:34

martinta skrev:
16. jun 2021, 08:41
...... Og bonus info, hver gang du slår den til eller fra kviterer bilen med en "dong-dong" lyd hvilket jeg HADER, gider ikke alle de der lyde fra bilen.
.......
Edit: glemte lige en sikkerheds detalje mere, som lane assist/autpilot virkelig er elendig til i teslaen.
....
Teslaen skal rykkes til siden en del gange (nogle gange opdager den det med det samme, andre gange sidder man nærmest i 2-3 sekunder og febrilsk rykker i rattet, men uden at rykke så meget at autopilot bliver sur og slår fra. Havde en tur hjem fra København i fredags hvor jeg åbenbart ikke rykkede nok i rattet, hvilket gav mig en stor rød skærm der skrev noget i stil med "RYK NU I RATTET FOR F*****", er så nødt til at tage ret meget fat i det før den vil acceptere at jeg gør det, og her kommer guldkornet så.. .....så kommer teslaen med et skilt hen over skærmen "Skam dig! du er uopdragen! Nu virker lane assist bare ikke resten af turen!" :shock: :?

Ps. beklager at dreje debatten væk fra emnet, men der er bare mange ting hvor jeg tænker teslaen vil være mere tilbøjelig til at køre af vejen, på trods af dens sikkerhedsudstyr.
Ding-dong lydende er TRÆLSE. Absolut enig
Jeg syntes bestemt ikke der skal mange kræfter til. En finger på af rattets egre, eller en hånd der bare ligger løst på rattet. Det duer ikke hvis hånden ligger kl 12 præcist, men ligger den kl 1, 2 eller 3 er det fint. En hånd kl 5 er også fint. Hvis der skal mere til på din, så tror jeg du skal have kigget på det.
These users thanked the author Tonny for the post:
mortenmol

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. jun 2021, 10:19

Anders D skrev:
16. jun 2021, 07:43
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... or-brande/ <- here we go again.
Det er/var en tidligere kollega, der stod af dér. Trist.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 10:29

Tonny skrev:
16. jun 2021, 09:34
martinta skrev:
16. jun 2021, 08:41
...... Og bonus info, hver gang du slår den til eller fra kviterer bilen med en "dong-dong" lyd hvilket jeg HADER, gider ikke alle de der lyde fra bilen.
.......
Edit: glemte lige en sikkerheds detalje mere, som lane assist/autpilot virkelig er elendig til i teslaen.
....
Teslaen skal rykkes til siden en del gange (nogle gange opdager den det med det samme, andre gange sidder man nærmest i 2-3 sekunder og febrilsk rykker i rattet, men uden at rykke så meget at autopilot bliver sur og slår fra. Havde en tur hjem fra København i fredags hvor jeg åbenbart ikke rykkede nok i rattet, hvilket gav mig en stor rød skærm der skrev noget i stil med "RYK NU I RATTET FOR F*****", er så nødt til at tage ret meget fat i det før den vil acceptere at jeg gør det, og her kommer guldkornet så.. .....så kommer teslaen med et skilt hen over skærmen "Skam dig! du er uopdragen! Nu virker lane assist bare ikke resten af turen!" :shock: :?

Ps. beklager at dreje debatten væk fra emnet, men der er bare mange ting hvor jeg tænker teslaen vil være mere tilbøjelig til at køre af vejen, på trods af dens sikkerhedsudstyr.
Ding-dong lydende er TRÆLSE. Absolut enig
Jeg syntes bestemt ikke der skal mange kræfter til. En finger på af rattets egre, eller en hånd der bare ligger løst på rattet. Det duer ikke hvis hånden ligger kl 12 præcist, men ligger den kl 1, 2 eller 3 er det fint. En hånd kl 5 er også fint. Hvis der skal mere til på din, så tror jeg du skal have kigget på det.
Så er det min der fejler noget ;) Jeg får skæld ud selv om jeg har begge hænder på, og den kræver ret mange side til side bevægelser.

Skal på værksted med den i morgen for at få skiftet et kamera og kigget på en forskærm, så må lige vende det med dem :-)
These users thanked the author martinta for the post:
Tonny

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kims2 » 16. jun 2021, 12:31

Jeg tænker også der næsten må være noget i vejen med din. Jeg sidder som regel med armen på midtermlæn og er par fingre på rattet, og det er nok til ikke at få nogen advarsler.
Jeg er også ret sikker på du kan slå aktiv lane assist til (uden autopilot) i indstillingerne, men kan være jeg husker forkert. Kigger lige indstillingerne når jeg kommer ud i min bil igen.

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 792
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kitora » 16. jun 2021, 12:35

martinta skrev:
16. jun 2021, 10:29

Så er det min der fejler noget ;) Jeg får skæld ud selv om jeg har begge hænder på, og den kræver ret mange side til side bevægelser.

Skal på værksted med den i morgen for at få skiftet et kamera og kigget på en forskærm, så må lige vende det med dem :-)
Læg hånden mellem "klokken 5 og 6", på rattet, så bliver du aldrig bedt om det igen.
These users thanked the author kitora for the post:
martinta
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 12:44

kitora skrev:
16. jun 2021, 12:35
martinta skrev:
16. jun 2021, 10:29

Så er det min der fejler noget ;) Jeg får skæld ud selv om jeg har begge hænder på, og den kræver ret mange side til side bevægelser.

Skal på værksted med den i morgen for at få skiftet et kamera og kigget på en forskærm, så må lige vende det med dem :-)
Læg hånden mellem "klokken 5 og 6", på rattet, så bliver du aldrig bedt om det igen.
Det er ikke nok, har skam prøvet med begge hænder på rattet, samme problem.

Typisk kører jeg med én hånd på rattet, når den så klager prøver jeg at bevæge rattet, når den så stadig er utilfreds tager jeg begge hænder på rattet, stadig uden held, og et par gange har jeg været nødt til at slå autopilot fra og til igen for at undgå at den bliver helt sur og jeg så skal ind og genstarte.

Skal dog siges at andre gange er det nok med én hånd, og en lille bevægelse og så er den tilfreds. det er bare ikke hver gang

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 16. jun 2021, 15:37

Jeg 99% sikker på lane assist kan sættes til at være aktiv hele tiden, du kan også justere den til at ingen ting, kun lyd og at den aktivt hjælper til.
Jeg har også bare en hånd på eller lige skubbe lidt med eb finger så er AP glad


Sent from my iPhone using Tapatalk

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nielshm » 16. jun 2021, 17:59

https://www.herningfolkeblad.dk/artikel ... 7d3f87fd9/
Hvordan kan en elbil eksplodere? Batterierne er jo en relativ fast masse, flydende benzin, gnister og den slags giver mere mening.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 16. jun 2021, 18:02

Sprængstof er heller ikke flydende
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af TorbenRasmussen » 16. jun 2021, 18:49

Lithium-batterier har en brændbar organisk væske mellem elektroderne, som eksponeres hvis batteriet punkteres. Ydermere så dannes der oxygen ved katoden, som også frigøres sammen med en række andre brændbare gasser, der også er til stede - såsom hydrogen. Hvis du kvaser batterierne, så terminalerne kortsluttes så har du din varmekilde og derfra går det bare pissestærkt via en kædereaktion (varme+eksplosion fra ét batteri ødelægger naboen, der bryder i brand og ødelægger naboen osv).

Så det er ikke en faststof-eksplosion, men en “vapour cloud” eksplosion forværret af, at der opbygges tryk i batterierne samtidigt.

På en ICE skal du have det korrekte damptryk i tanken før den eksploderer. Det er nemmere at opnå på diesel end benzin, da der skal være forsvindende lidt benzin i tanken før den omstændighed er opfyldt.

Læring: hold dig væk fra el-bilen hvis du ser ild!
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 2):
BrianDSDanielB12
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af KMDTHY » 16. jun 2021, 21:19

TorbenRasmussen skrev:
16. jun 2021, 18:49
Lithium-batterier har en brændbar organisk væske mellem elektroderne, som eksponeres hvis batteriet punkteres. Ydermere så dannes der oxygen ved katoden, som også frigøres sammen med en række andre brændbare gasser, der også er til stede - såsom hydrogen. Hvis du kvaser batterierne, så terminalerne kortsluttes så har du din varmekilde og derfra går det bare pissestærkt via en kædereaktion (varme+eksplosion fra ét batteri ødelægger naboen, der bryder i brand og ødelægger naboen osv).
Det kan jeg skrive under på!! Kom ved et uheld til at punktere et iPhone batteri under skift.... er du da sunshine det går stærkt! Telefonen overlevede trods flammerne.... Det gjorde mit bord ikke.
These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
BrianDSTorbenRasmussen
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2060
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af donfetaful » 16. jun 2021, 21:30

Det går stærkt med lithium batterier. Indsats i røgfyldt miljø fra batterier er også kun 10 minutter. Så er det ud og af tøjet og i bad.

Kedeligt med din bekendte Gaselle 😞
These users thanked the author donfetaful for the post (total 3):
KMDTHYBrianDSDanielB12
Kør og vær glad 🛻💨

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1897
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 333 times
Been thanked: 214 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af The Micktrix / Dk » 16. jun 2021, 21:34

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-11-b ... de-elbiler

Man har os indkøbt udstyr til og slukke dem, hvis det skulle gå helt galt med en El bil. Men ild i en el bil, hold dig væk !!
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post (total 2):
BrianDSmartinta
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 22:19

mortenmol skrev:
16. jun 2021, 15:37
Jeg 99% sikker på lane assist kan sættes til at være aktiv hele tiden, du kan også justere den til at ingen ting, kun lyd og at den aktivt hjælper til.
Jeg har også bare en hånd på eller lige skubbe lidt med eb finger så er AP glad

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sættes ja, men virker det? Ahhhh, det vil dælme være en overdrivelse at kalde det lane assist :lol:

Bare for at vise funktionaliteten, fandt jeg en tom landevej, og gjorde det dybt ulovlige at filme kørslen, det er ikke bilen der drejer os ind på vejen igen, det er mig da jeg er over stregen.

https://youtu.be/GR2RZ02a7gw

Og ja, er klar over den klager over et kamera, men det er kameraet i venstre side, og bør ikke have nogen betydning for at lane assist virker - men hvis det skulle være det, så kan jeg teste i morgen efter det er skiftet.

Og omkring det tidligere emne med autopilot, så er i jo velkomne til selv at vurdere om i mener det her er at "vippe" let med rattet.

OBS: som skrevet tidligere, så er det uagtet om jeg bruger 1 eller 2 hænder, men lige i det her scenarie hvilker min højre arm på miderkonsollen.

https://youtu.be/vOqqiyq7zaI

Så, for at vende tilbage til artiklen, så kan jeg sagtens forstå at han kom ud i rabatten og at bilen ikke selv redede den ;) Hvis det viser sig at være en fejl på min, så tager jeg det gerne i mig igen :D
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 22:22

The Micktrix / Dk skrev:
16. jun 2021, 21:34
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-11-b ... de-elbiler

Man har os indkøbt udstyr til og slukke dem, hvis det skulle gå helt galt med en El bil. Men ild i en el bil, hold dig væk !!
Sten/saks/papir om hvem der skal hen og sætte det spil fast på en overtændt elbil :shock: Eller er det tiltænkt at man vil slukke fronten/bagenden af bilen så man kan få fat i krogen og trække den ind i containeren?

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1897
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 333 times
Been thanked: 214 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af The Micktrix / Dk » 16. jun 2021, 22:25

martinta skrev:
The Micktrix / Dk skrev:
16. jun 2021, 21:34
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-11-b ... de-elbiler

Man har os indkøbt udstyr til og slukke dem, hvis det skulle gå helt galt med en El bil. Men ild i en el bil, hold dig væk !!
Sten/saks/papir om hvem der skal hen og sætte det spil fast på en overtændt elbil :shock: Eller er det tiltænkt at man vil slukke fronten/bagenden af bilen så man kan få fat i krogen og trække den ind i containeren?
Pas... Har tænkt det samme. Måske i en rum dragt og med ilt udstyr på. Hvad ved vi BilledeBilledeBillede

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post:
martinta
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 23:04

The Micktrix / Dk skrev:
16. jun 2021, 22:25
martinta skrev:
The Micktrix / Dk skrev:
16. jun 2021, 21:34
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-11-b ... de-elbiler

Man har os indkøbt udstyr til og slukke dem, hvis det skulle gå helt galt med en El bil. Men ild i en el bil, hold dig væk !!
Sten/saks/papir om hvem der skal hen og sætte det spil fast på en overtændt elbil :shock: Eller er det tiltænkt at man vil slukke fronten/bagenden af bilen så man kan få fat i krogen og trække den ind i containeren?
Pas... Har tænkt det samme. Måske i en rum dragt og med ilt udstyr på. Hvad ved vi BilledeBilledeBillede

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Endnu en opgave til den uvidende elev :twisted: :lol:

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 17. jun 2021, 00:08

martinta skrev:
16. jun 2021, 22:19
mortenmol skrev:
16. jun 2021, 15:37
Jeg 99% sikker på lane assist kan sættes til at være aktiv hele tiden, du kan også justere den til at ingen ting, kun lyd og at den aktivt hjælper til.
Sættes ja, men virker det? Ahhhh, det vil dælme være en overdrivelse at kalde det lane assist :lol:
Bare for at vise funktionaliteten, fandt jeg en tom landevej, og gjorde det dybt ulovlige at filme kørslen, det er ikke bilen der drejer os ind på vejen igen, det er mig da jeg er over stregen.
https://youtu.be/GR2RZ02a7gw

Og omkring det tidligere emne med autopilot, så er i jo velkomne til selv at vurdere om i mener det her er at "vippe" let med rattet.
https://youtu.be/vOqqiyq7zaI
Hvis det viser sig at være en fejl på min, så tager jeg det gerne i mig igen :D
I dit videoklip, hvor bilen driver ud af banen, har du ikke aktiveret lane keep. Rat symbolet på din skærm, mellem fartgrænse og tacc fart er gråt, hvilket betyder at lane keep ikke er aktiveret. Når lane keep er aktiveret er ratsymbolet hvidt/lysegråt omsluttet af en blå cirkel!

Mht. til vip af rat for at bekræfte at man stadig er med, så ser din ud til at have en fejl. Min oplevelse er at den altid reagerer ret hurtigt på markante input, som dem du giver den.

Så ud fra dine videoer, ligner det umiddelbart én brugerfejl og én teknisk fejl ;)

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"