VWAU skrev: ↑19. aug 2020, 06:56
yBFoxb8N6P skrev: ↑18. aug 2020, 15:46
"value for money" vil altid være individuelt. Pga afgiftsreglerne vil ekstraudstyr[*] ofte være billigere i elbiler end det tilsvarende udstyr i en benzin/diesel-bil, men det er jo ikke alle der sætter pris på det pågældende udstyr.
Der er rigtig mange "ting" i biler som flertallet heller ikke ser. En bil består af flere tusinde dele, men ET eksempel:
Forklappen på en Up! er fremstillet i stål og har en simpel pind til at holde den oppe. Forklappen på en Audi A8 er fremstillet i aluminium, har gasdæmper samt fodgængerbeskyttelse (består af en række komponenter herunder sensorer, ledningsnet og styreenhed). Man får således bedre rustbeskyttelse, bedre komfort og bedre sikkerhed ved forklappen i en A8 versus en Up!. No surprise.
Tager vi så en Audi A3 (8V) versus en SEAT Leon (5F) er forklappen på en A3 konstrueret som på en A8 og forklappen på en Leon som på en Up!. De fleste ser ikke denne forskel. Om man så er villig til at betale for forskellen og hvor meget vægt det har i ens "value for money" betragtning er jo
meget individuel. For dem der ikke ser forskellen bidrager det jo slet ikke i regnskabet. End of the line er at regnskabet er meget individuelt og at uvidenhed kan rykke på regnskabet i meget høj grad.
Som du selv er inde på, så er value for money jo individuelt, hvis du nu går super meget op i sikkerhed (for dig og andre), så vil man måske sige at den her front er så vigtig at værdien du får ud af at betale xxx kroner mere for bilen er det værd.
Om det lige præcis er uvidenhed der rykker ved regnskabet er jo ikke nødvendigvis tilfældet. Som jeg skrev før er der forskel på "value for money" og "money". Hvis jeg kun har 300.000,- at købe bil for, jamen så køber jeg ikke en Audi A3, i hvert fald ikke fra ny, uanset hvor god den måtte være inden for de ting jeg sætter pris på, heller ikke hvis jeg virkelig gerne vil sikre den evt. forgænger jeg kunne komme til at køre ned. Det kan godt være jeg synes den er pengene værd, men har jeg ikke pengene er den holdning jo lige meget. Så vil man i stedet gå ud og se hvad der ellers er i markedet som er det næstbedste, det må så være der du rammer den bedste værdi for de penge du har.
Og så er vi tilbage på elbil snakken.
Det kan godt være kabinen er i Audi's er super fed, og det kan være man tænker, "den der, nøj den er flot". Så ser du prisskiltet (bare fiktivt tal) 450.000,- Men du har kun 350.000,- Så kan du stadig godt synes audien er det værd, men du køber den ikke får du har ikke de penge.
Så går du videre og siger "okay, hvad kan jeg så få" du kan få en Kona til 339.000 og en Id.3 til 329.000,- de er begge inden for rammen, de kan begge levere det du gerne vil have, de har ikke 100% det hele, men inden for din prisramme, Hvilken har så mest af det du skal bruge. Er det rækkeviden der er dit vigtigste punkt, ja så vinder Kona. Så må det i givet fald være ud fra dine prioriteter at Kona i det her tilfælde er best "value for money"
Jeg synes det bliver sat meget firkantet op i dine tidligere indlæg
det er ikke alle der har så mange penge at der bare frit kan vælges fra alle hylder når det så er sagt, så behøver vi ikke være enige.