Side 25 af 36

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 07:08
af BrianDS
GaSelle skrev:
BrianDS skrev:
19. aug 2020, 06:31
GaSelle skrev: Det er ikke nyt - sådan har det været i nogen tid. Det er bare først nu, det er kommet til VW, at man kan købe ‘abonnement’ på nogle funktioner.

I princippet har VAG haft noget lignende før. Fx min Superb, der havde Fjernlys Assistent. Den havde hardwaren til Lane Assist og Vejskilte Assistent, det skulle bare ‘frigives’ med VCDS.
Forskellen er bare at du kun betaler én gang for at få låst op med VCDS, hvorimod en abonnementsløsning er en løbende (og uendelig) udgift
Ikke nødvendigvis. På mit mærke, som ikke må omtales, kan man også købe tingene ‘for evigt’ - eller en prøveperiode. Det er en fin løsning, synes jeg.
Ja, sådan er det lige nu Billede

Det er jo en forretningsmodel der kan udvikle sig i mange retninger.

Det er også lidt tankevækkende hvor leget magt producenterne får over bilerne med opdateringer - der kan lave både positive og negative ændringer - hvilket allerede er set andre steder.

Vi må se hvordan VW håndterer det

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 11:03
af Thor-thor
VWAU skrev:
19. aug 2020, 06:56
........
Forklappen på en Up! er fremstillet i stål og har en simpel pind til at holde den oppe. Forklappen på en Audi A8 er fremstillet i aluminium, har gasdæmper samt fodgængerbeskyttelse (består af en række komponenter herunder sensorer, ledningsnet og styreenhed).
......
Det er jo præcis der, hvor den almene forståelse af "value" begrebet/tilbuddet vil pege i retning af stålklappen, med pind. Den løser funktionen ganske udmærket, er holdbar og samtidig er prisen lav.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 11:30
af torniel
Thor-thor skrev:
19. aug 2020, 11:03
Det er jo præcis der, hvor den almene forståelse af "value" begrebet/tilbuddet vil pege i retning af stålklappen, med pind. Den løser funktionen ganske udmærket, er holdbar og samtidig er prisen lav.
Jeg er enig med dig i, at det er den almene forståelse af begrebet. Men det betyder jo ikke at det er den eneste/rigtige betydning. Pindeeksemplet ført ud i ekstremer: Hvis man har en skulderlidelse, kan det være value for money, at man har gasdæmpere, selvom man sjældent skal noget i motorrummet, fordi det sparer en for smerter.

Selv går jeg efter plads, fordi jeg er en my højere end gennemsnittet. Men hvis man ikke har behov for plads og har førnævnte skulderlidelse, er plads jo ikke nødvendigvis value for money, hvis man istedet til samme pris kan få en gasdæmper på bekostning af plads.

I dét lys kan ID.3 sagtens være bedre value for money end koreanerne. Det kan også være at Q4 bliver endnu bedre value for money. Det afhænger af den enkeltes behov.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 11:33
af martinta
VWAU skrev:
19. aug 2020, 06:56
yBFoxb8N6P skrev:
18. aug 2020, 15:46
"value for money" vil altid være individuelt. Pga afgiftsreglerne vil ekstraudstyr[*] ofte være billigere i elbiler end det tilsvarende udstyr i en benzin/diesel-bil, men det er jo ikke alle der sætter pris på det pågældende udstyr.
Der er rigtig mange "ting" i biler som flertallet heller ikke ser. En bil består af flere tusinde dele, men ET eksempel:

Forklappen på en Up! er fremstillet i stål og har en simpel pind til at holde den oppe. Forklappen på en Audi A8 er fremstillet i aluminium, har gasdæmper samt fodgængerbeskyttelse (består af en række komponenter herunder sensorer, ledningsnet og styreenhed). Man får således bedre rustbeskyttelse, bedre komfort og bedre sikkerhed ved forklappen i en A8 versus en Up!. No surprise.

Tager vi så en Audi A3 (8V) versus en SEAT Leon (5F) er forklappen på en A3 konstrueret som på en A8 og forklappen på en Leon som på en Up!. De fleste ser ikke denne forskel. Om man så er villig til at betale for forskellen og hvor meget vægt det har i ens "value for money" betragtning er jo meget individuel. For dem der ikke ser forskellen bidrager det jo slet ikke i regnskabet. End of the line er at regnskabet er meget individuelt og at uvidenhed kan rykke på regnskabet i meget høj grad.
Som du selv er inde på, så er value for money jo individuelt, hvis du nu går super meget op i sikkerhed (for dig og andre), så vil man måske sige at den her front er så vigtig at værdien du får ud af at betale xxx kroner mere for bilen er det værd.

Om det lige præcis er uvidenhed der rykker ved regnskabet er jo ikke nødvendigvis tilfældet. Som jeg skrev før er der forskel på "value for money" og "money". Hvis jeg kun har 300.000,- at købe bil for, jamen så køber jeg ikke en Audi A3, i hvert fald ikke fra ny, uanset hvor god den måtte være inden for de ting jeg sætter pris på, heller ikke hvis jeg virkelig gerne vil sikre den evt. forgænger jeg kunne komme til at køre ned. Det kan godt være jeg synes den er pengene værd, men har jeg ikke pengene er den holdning jo lige meget. Så vil man i stedet gå ud og se hvad der ellers er i markedet som er det næstbedste, det må så være der du rammer den bedste værdi for de penge du har.

Og så er vi tilbage på elbil snakken.

Det kan godt være kabinen er i Audi's er super fed, og det kan være man tænker, "den der, nøj den er flot". Så ser du prisskiltet (bare fiktivt tal) 450.000,- Men du har kun 350.000,- Så kan du stadig godt synes audien er det værd, men du køber den ikke får du har ikke de penge.

Så går du videre og siger "okay, hvad kan jeg så få" du kan få en Kona til 339.000 og en Id.3 til 329.000,- de er begge inden for rammen, de kan begge levere det du gerne vil have, de har ikke 100% det hele, men inden for din prisramme, Hvilken har så mest af det du skal bruge. Er det rækkeviden der er dit vigtigste punkt, ja så vinder Kona. Så må det i givet fald være ud fra dine prioriteter at Kona i det her tilfælde er best "value for money"

Jeg synes det bliver sat meget firkantet op i dine tidligere indlæg ;) det er ikke alle der har så mange penge at der bare frit kan vælges fra alle hylder når det så er sagt, så behøver vi ikke være enige.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 11:58
af BrianDS
Vi behøver jo heldigvis ikke bekymre os om definitionen af begrebet “value for money” - og det individuelle kommer altid ind over i forhold til behov og økonomisk formåen.


http://www.businessdictionary.com/defin ... y-VFM.html

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 13:10
af MBM1000
mht design som et begreb value/money,
sä ser man jo tit concept biler forud for det endelige design.
Det har altid undret mig hvorfor man ændre på det ofte superfede concept design til noget dødsygt og kedeligt.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 13:15
af Dakota
MBM1000 skrev:
19. aug 2020, 13:10
mht design som et begreb value/money,
sä ser man jo tit concept biler forud for det endelige design.
Det har altid undret mig hvorfor man ændre på det ofte superfede concept design til noget dødsygt og kedeligt.
Det er der flere årsager til. Den primære er, at man som bilproducent, sjældent ønsker radikalt at bryde med sit designsprog og dermed få resten af ens udbud til at se gammeldags ud. Derfor evolutionerer man design, frem for at revolutionere. Engang i mellem kommer der dog alligevel biler ud, som bryder med denne holdning, men typisk er det kun i meget sjældne tilfælde og i mindre vigtige serier. Det er derfor en Golf 8 ligner en Golf 7, der ligner en Golf 6, der ligner en Golf 5, der ligner en Golf 4 osv. Eller tilsvarende med BMW 5-serien, hvor sidste gennembrud var E60 (hvis design kun holdt én generation) eller MB E-klasse hvor vi skal tilbage til W210 for at finde et brud med traditionerne.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 13:58
af MBM1000
men value for money...
hvorfor ikke få en bil til ligne 1 mill og så sælge den for 500k.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 14:15
af Thor-thor
torniel skrev:
19. aug 2020, 11:30
Thor-thor skrev:
19. aug 2020, 11:03
Det er jo præcis der, hvor den almene forståelse af "value" begrebet/tilbuddet vil pege i retning af stålklappen, med pind. Den løser funktionen ganske udmærket, er holdbar og samtidig er prisen lav.
Jeg er enig med dig i, at det er den almene forståelse af begrebet. Men det betyder jo ikke at det er den eneste/rigtige betydning. Pindeeksemplet ført ud i ekstremer: Hvis man har en skulderlidelse, kan det være value for money, at man har gasdæmpere, selvom man sjældent skal noget i motorrummet, fordi det sparer en for smerter.
......
Ok, nu ender vi snart i en længere semantisk udredning :D

Når man ser diverse tilbud og bedømmelser af produkter bliver der ofte udnævnt et "mest for pengene" produkt, som generelt, for den "gennemsnitlige" køber giver bedst mening.
Skal udtrykket give nogenlunde mening, skal det netop være generelt, overordnet, bedømt på funktionalitet etc. og ikke ud fra diverse særinteresser, specielle behov etc.
Så uagtet at udtrykket naturligvis kan reduceres til at være baseret på egne subjektive behov/ønsker giver det ikke meget mening at bruge det på den måde i en bredere kreds. Da forståelsen så kræver at man har kendskab til personens særlige behov/ønsker etc.

Men har man en skulderlidelse, er der formentlig stor personlig værdi i gasdæmper (og elbagklap og lignende)
Har man et meget kraftigt lokalt magnetfelt i området over forenden af bilen derhjemme, så kan en alu-motorhjelm give god mening, så hjelmen ikke bliver trukket skæv ;)
Er man meget bekymret for fodgængersikkerhed (og/eller jævnligt kører en fodgænger ned) kan ekstraprisen for en fordgængervenlig motorhjelm også give rigtig god mening

Så for køberen med skulderlidelsen, magnetfeltet og mange fodgænger-påkørsler kan ovenstående give god værdi for pengene, for præcis den køber.

Men det gør jo ikke at ekstraprisen for gasdæmper, alu hjelm, sikkerhed er et "value" tilbud, som giver god værdi for de ekstra penge, for den generelle køber....

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 14:53
af HansH
"Værdi for pengene" har vel været debatteret på næsten DQ200-niveau herinde, når det har gået på Audi vs VW vs Skoda vs Seat ... etc.
Og der er vel i og for sig ikke noget nyt under solen.. :)

Jeg gætter på, at efter 800+ indlæg med diverse eksempler, så lander den vel bare på at "værdi for pengene" er individuelt ?
Dét jeg føler giver mest for mine skillinger, er ikke de samme ting som min nabo vægter.

P.s.: Thor-Thor - Den med alumotorhjelmen og magneten får en like herfra :D

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 16:28
af VWAU
Best value for money is defined as the most advantageous combination of cost, quality and sustainability to meet customer requirements. https://www.finance-ni.gov.uk/articles/ ... alue-money
Som talt ud af min mund.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 16:50
af BrianDS
Thor-thor skrev: ...
Er man meget bekymret for fodgængersikkerhed (og/eller jævnligt kører en fodgænger ned) kan ekstraprisen for en fordgængervenlig motorhjelm også give rigtig god mening
...
Jeg tror alligevel det er grænser for hvor længe du får lov at beholde bil og kørekort, hvis du har for vane at køre fodgængere ned BilledeBillede

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 16:53
af BrianDS
VWAU skrev:Best value for money is defined as the most advantageous combination of cost, quality and sustainability to meet customer requirements. https://www.finance-ni.gov.uk/articles/ ... alue-money
Som talt ud af min mund.
Du glemte lige den sidste del af beskrivelsen, og hermed faldt Audi igennem som “best value for money” - da den netop ikke møder kravet om at “quality means meeting a specification which is fit for purpose and sufficient to meet the customer’s requirements”

En gasdæmper på motorhjelmen gør det nemmere, men stangen er nok til at opfylde kravet om at åbne motorhjelmen og holde den åben Billede


Best value for money is defined as the most advantageous combination of cost, quality and sustainability to meet customer requirements.

In this context:

- cost means consideration of the whole life cost
- quality means meeting a specification which is fit for purpose and sufficient to meet the customer’s requirements
- sustainability means economic, social and environmental benefits, considered in the business case, in support of the Programme for Government

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 16:59
af Dakota
Var det ikke noget med, at man engang diskuterede en bil ved navn ID.3 i denne tråd? :lol:

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 17:24
af DanielB12
Har en ID.3 overhovedet en motorhjelm?

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 17:34
af BrianDS
DanielB12 skrev:Har en ID.3 overhovedet en motorhjelm?
Skal vi kalde den front klap i stedet?

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 17:35
af DanielB12
BrianDS skrev:
19. aug 2020, 17:34
DanielB12 skrev:Har en ID.3 overhovedet en motorhjelm?
Skal vi kalde den front klap i stedet?
Det er bedre end frunk, i hvert fald.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 17:35
af BrianDS
DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
19. aug 2020, 17:34
DanielB12 skrev:Har en ID.3 overhovedet en motorhjelm?
Skal vi kalde den front klap i stedet?
Det er bedre end frunk, i hvert fald.
Ja, det er i hvert tilfælde et ord der er til at brække sig over.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 18:30
af martinta
DanielB12 skrev:
19. aug 2020, 17:24
Har en ID.3 overhovedet en motorhjelm?
"klap til væske-påfyldnings-rum?" Det er vel det eneste der er dernede i en Id.3

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 18:40
af peter w
Frontklap er et godt ord.

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 19:01
af Tonny
Sidder ID.3 motoren ikke under front klappen da?

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk


Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 19:09
af Avantismo
I en elbil sidder der vel en lille elmotor ved hvert hjul.

Alt andet ville være bindegalt :mrgreen:

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 19:22
af BrianDS
Tonny skrev:Sidder ID.3 motoren ikke under front klappen da?

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
Motoren sidder ved bagakslen i ID.3

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 19:23
af BrianDS
Anti Replica skrev:I en elbil sidder der vel en lille elmotor ved hvert hjul.

Alt andet ville være bindegalt :mrgreen:
Bindegalt? Eller dyrt og kompliceret?

En enkelt motor ved bagakslen er vist sådan det er

Re: VW ID.3 lanceret

: 19. aug 2020, 20:22
af Dakota
Tonny skrev:
19. aug 2020, 19:01
Sidder ID.3 motoren ikke under front klappen da?
Det ville være fjollet, når nu bilen er baghjulstrukket.

Re: VW ID.3 lanceret

: 20. aug 2020, 08:31
af Avatar
Men altså alligevel....

325.000 kr for laveste prissatte ID.3-model i Danmark. og en rækkevidde op til 423 km. Hertil 'kun' 749 kr / måned til Clever for energi til vognen. Priser jf. ID.3-prisliste på Volkswagens hjemmeside d.d.

Man kan, i andre automobilforretninger, købe TO traditionelt drevne benzinbiler for listeprisen på én skrabet ID.3.

Og så er der stadig uklarheden om den totalt manglende infrastruktur til hurtigladning af vognen rundt omkring i de europæiske medlemslande.

.....

Re: VW ID.3 lanceret

: 20. aug 2020, 08:48
af u9center
Er der nogen der har en forsikringspris på ID.3, har prøvet det her link hos VW men der er ID.3 ikke en mulighed.

https://www.volkswagen.dk/da/kampagner- ... kring.html

Re: VW ID.3 lanceret

: 20. aug 2020, 08:50
af Tonny
Dakota skrev:
19. aug 2020, 20:22
Tonny skrev:
19. aug 2020, 19:01
Sidder ID.3 motoren ikke under front klappen da?
Det ville være fjollet, når nu bilen er baghjulstrukket.
Point taken. Jeg troede den var som min E-Golf :)

Re: VW ID.3 lanceret

: 20. aug 2020, 08:55
af DanielB12
Avatar skrev:
20. aug 2020, 08:31
Men altså alligevel....

325.000 kr for laveste prissatte ID.3-model i Danmark. og en rækkevidde op til 423 km. Hertil 'kun' 749 kr / måned til Clever for energi til vognen. Priser jf. ID.3-prisliste på Volkswagens hjemmeside d.d.

Man kan, i andre automobilforretninger, købe TO traditionelt drevne benzinbiler for listeprisen på én skrabet ID.3.

Og så er der stadig uklarheden om den totalt manglende infrastruktur til hurtigladning af vognen rundt omkring i de europæiske medlemslande.

.....
Jeg synes ikke entry-modellen er decideret skrabet.

Størrelsesmæssigt skal du se på en Golf 8/Focus/Astra/308. I det segment så får du ikke to biler for 325.000 kr.

Ift. Clever får du jo afgift tilbage, vidst 2,08 kr pr kWh du lader. Så man må forvente at få mindst 150-200 kr tilbage/måned. Så kan du altså køre ubegrænset for omkring 500-600 kr.

Tilsammenligning kører min fars kone i en Golf 7 2.0 TDI, ca 1500 km/måned. Hun kører ret pænt, nærmest som en Tesla-chauffør, og hun bruger alligevel 1200-1300 kr på diesel.

Men! Som skrevet tidligere - det regnestykke gælder kun indtil 31/12/20. Hvad der sker derefter er jo op til Mette og Arne..

Re: VW ID.3 lanceret

: 20. aug 2020, 08:56
af martinta
u9center skrev:
20. aug 2020, 08:48
Er der nogen der har en forsikringspris på ID.3, har prøvet det her link hos VW men der er ID.3 ikke en mulighed.

https://www.volkswagen.dk/da/kampagner- ... kring.html
Topdanmark

Vw ID.3 m. 204 HK vil stå til 8.069 kroner med følgende.

Ansvar
Kasko
Førerulykke
Udvidet glas
Parkeringsskade uden selvrisiko

med 32.000 km om året.

Prisen er som elite bilist og med "samle rabat" på 4 ulykke, 2 biler, hus, indbo, rejse mm.

Tænker der er forskellige priser fra bil til bil, men som sammenligningsgrundlag kan du tage vores Passat 1.4 TSI fra 2018, den koster 7.068,- om året. Så lidt dyrere på ID.3 end en passat.

For yderligere sammenligning har jeg også fået priser på både en Tesla og e-niro, e-niro koster det samme som en passat, en Tesla lå på over 11.000,- om året - begge med samme dækninger.