VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 497
- Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Hvor i består forskellen af disse 2 motorer ? Udover de 20 Hk.
Vil den 130 Hk. Være tæt på den 150 Hk. Hvis det var i forbindelse med DSG gearkasse.
Vil den 130 Hk. Være tæt på den 150 Hk. Hvis det var i forbindelse med DSG gearkasse.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 206 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Som jeg lige husker det, skulle der være mekanisk forskel på de to.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 497
- Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Måske en bedre formulering vil være.
Er der nogen der har prøvet begge modeller og kan beskrive forskellen, hvis der er nogen mærkbar forskel.
Er der nogen der har prøvet begge modeller og kan beskrive forskellen, hvis der er nogen mærkbar forskel.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 192 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Vi prøvekørte begge og endte med at købe 130-hk modellen. Der var faktisk aldrig tvivl, især ikke når 130-hk modellen alligevel var over 10.000 kroner billigere. Den kan dog kun fåes i Comfortline, så hvis der er noget udstyr i Highline du ikke kan leve uden, så er du tvunget til 150-hk. Det var i hvert fald tilfældet da vi købte i slut 2018.
Umiddelbart er der ikke den store forskel at mærke, 130-hk har rigeligt med kræfter til en Golf. 0-80 er der vidst 0.2 sekunder til forskel på de to. Knap et sekund 0-100.
Vi er indtil videre super tilfredse efter 45k kørte kilometer. Nu har vi ikke testet 150-hk modellen over en længere periode, men vi har en klar fornemmelse af at vores er mere økonomisk. Over en hel sæson kører vi lidt over 19 km/l. Længere ture render den 20+ uden problemer.
Jeg er ret sikker på at 150-hk ikke har friløbsfunktionen hvor den slukker motoren under kørslen, men ellers er der nok ikke den store forskel. (Det havde den i hvert fald ikke da vi købte)
Umiddelbart er der ikke den store forskel at mærke, 130-hk har rigeligt med kræfter til en Golf. 0-80 er der vidst 0.2 sekunder til forskel på de to. Knap et sekund 0-100.
Vi er indtil videre super tilfredse efter 45k kørte kilometer. Nu har vi ikke testet 150-hk modellen over en længere periode, men vi har en klar fornemmelse af at vores er mere økonomisk. Over en hel sæson kører vi lidt over 19 km/l. Længere ture render den 20+ uden problemer.
Jeg er ret sikker på at 150-hk ikke har friløbsfunktionen hvor den slukker motoren under kørslen, men ellers er der nok ikke den store forskel. (Det havde den i hvert fald ikke da vi købte)
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Bugatti eller Fiat?, skriv da helt specifikt hvilken bil, motor og årgang der er tale om.
- These users thanked the author Charlimike for the post:
- Target
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 266
- Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 30 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
130hk er startmotoren i en Chiron.Charlimike skrev: ↑24. apr 2020, 18:04Bugatti eller Fiat?, skriv da helt specifikt hvilken bil, motor og årgang der er tale om.
150hk er en voldtunet Duplo.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 497
- Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Det er en Golf Sportsvan der er i tankerne. Der bliver refereret med erfaringer fra en almindelig Golf, men det er vel det samme.Charlimike skrev: ↑24. apr 2020, 18:04Bugatti eller Fiat?, skriv da helt specifikt hvilken bil, motor og årgang der er tale om.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 497
- Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Rigtig fin beskrivelse. Oftest bliver der bare i forskellige test skrevet at kombinationen 150 Hk. Og DSG er noget nær det perfekte der kan købes. Så rart at du har ligeså god erfaring med 130 Hk. DSGBrianB skrev: ↑24. apr 2020, 10:38Vi prøvekørte begge og endte med at købe 130-hk modellen. Der var faktisk aldrig tvivl, især ikke når 130-hk modellen alligevel var over 10.000 kroner billigere. Den kan dog kun fåes i Comfortline, så hvis der er noget udstyr i Highline du ikke kan leve uden, så er du tvunget til 150-hk. Det var i hvert fald tilfældet da vi købte i slut 2018.
Umiddelbart er der ikke den store forskel at mærke, 130-hk har rigeligt med kræfter til en Golf. 0-80 er der vidst 0.2 sekunder til forskel på de to. Knap et sekund 0-100.
Vi er indtil videre super tilfredse efter 45k kørte kilometer. Nu har vi ikke testet 150-hk modellen over en længere periode, men vi har en klar fornemmelse af at vores er mere økonomisk. Over en hel sæson kører vi lidt over 19 km/l. Længere ture render den 20+ uden problemer.
Jeg er ret sikker på at 150-hk ikke har friløbsfunktionen hvor den slukker motoren under kørslen, men ellers er der nok ikke den store forskel. (Det havde den i hvert fald ikke da vi købte)
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Der skrives stadig ikke hvilken motor der er tale om. Men nu er vi da kommet så tæt på at man kan gætte. 1.5 tsi 130 - 150 er teknisk ens. De kan derfor også chippes til samme effekt.
- These users thanked the author Charlimike for the post:
- VWAU
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
1,9 TDI-PD 130/150 hk var da vidst stort set samme motor, svjh.
Den intetsigende overskrift gør mit svar relevant
Den intetsigende overskrift gør mit svar relevant
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Har ofte set sådan noget som: VW 150 hk hvor meget kan man få ud af sådan en?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6252
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Min første tanke var også Golf 4 TDIQT1410 skrev:1,9 TDI-PD 130/150 hk var da vidst stort set samme motor, svjh.
Den intetsigende overskrift gør mit svar relevant
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Kører selv en 1.5 TSI 150Hk Sportsvan. Er rigtig tilfreds med motoren. Trækker harmonisk og holder en ganske fornuftig økonomi (16-18 ægte km/l ved primært landevejs kørsel)Fabia4444 skrev:Det er en Golf Sportsvan der er i tankerne. Der bliver refereret med erfaringer fra en almindelig Golf, men det er vel det samme.
Prøvede også en 130hk. Forskellen er ikke særlig udtalt og jeg kunne sagtens "nøjes". Men for os var Highline et krav, så det blev 150hk
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6252
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Har i stadig bilen her 2 år senere?BrianB skrev: ↑24. apr 2020, 10:38Vi prøvekørte begge og endte med at købe 130-hk modellen. Der var faktisk aldrig tvivl, især ikke når 130-hk modellen alligevel var over 10.000 kroner billigere. Den kan dog kun fåes i Comfortline, så hvis der er noget udstyr i Highline du ikke kan leve uden, så er du tvunget til 150-hk. Det var i hvert fald tilfældet da vi købte i slut 2018.
Umiddelbart er der ikke den store forskel at mærke, 130-hk har rigeligt med kræfter til en Golf. 0-80 er der vidst 0.2 sekunder til forskel på de to. Knap et sekund 0-100.
Vi er indtil videre super tilfredse efter 45k kørte kilometer. Nu har vi ikke testet 150-hk modellen over en længere periode, men vi har en klar fornemmelse af at vores er mere økonomisk. Over en hel sæson kører vi lidt over 19 km/l. Længere ture render den 20+ uden problemer.
Jeg er ret sikker på at 150-hk ikke har friløbsfunktionen hvor den slukker motoren under kørslen, men ellers er der nok ikke den store forskel. (Det havde den i hvert fald ikke da vi købte)
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 192 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Jeps, nu med næsten 100k på tælleren - er der noget du vil vide om den?jansom skrev: ↑19. maj 2022, 21:05Har i stadig bilen her 2 år senere?BrianB skrev: ↑24. apr 2020, 10:38Vi prøvekørte begge og endte med at købe 130-hk modellen. Der var faktisk aldrig tvivl, især ikke når 130-hk modellen alligevel var over 10.000 kroner billigere. Den kan dog kun fåes i Comfortline, så hvis der er noget udstyr i Highline du ikke kan leve uden, så er du tvunget til 150-hk. Det var i hvert fald tilfældet da vi købte i slut 2018.
Umiddelbart er der ikke den store forskel at mærke, 130-hk har rigeligt med kræfter til en Golf. 0-80 er der vidst 0.2 sekunder til forskel på de to. Knap et sekund 0-100.
Vi er indtil videre super tilfredse efter 45k kørte kilometer. Nu har vi ikke testet 150-hk modellen over en længere periode, men vi har en klar fornemmelse af at vores er mere økonomisk. Over en hel sæson kører vi lidt over 19 km/l. Længere ture render den 20+ uden problemer.
Jeg er ret sikker på at 150-hk ikke har friløbsfunktionen hvor den slukker motoren under kørslen, men ellers er der nok ikke den store forskel. (Det havde den i hvert fald ikke da vi købte)
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6252
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Bare sådan hvordan den kører, vedligehold osvBrianB skrev:Jeps, nu med næsten 100k på tælleren - er der noget du vil vide om den?jansom skrev: ↑19. maj 2022, 21:05Har i stadig bilen her 2 år senere?BrianB skrev: ↑24. apr 2020, 10:38Vi prøvekørte begge og endte med at købe 130-hk modellen. Der var faktisk aldrig tvivl, især ikke når 130-hk modellen alligevel var over 10.000 kroner billigere. Den kan dog kun fåes i Comfortline, så hvis der er noget udstyr i Highline du ikke kan leve uden, så er du tvunget til 150-hk. Det var i hvert fald tilfældet da vi købte i slut 2018.
Umiddelbart er der ikke den store forskel at mærke, 130-hk har rigeligt med kræfter til en Golf. 0-80 er der vidst 0.2 sekunder til forskel på de to. Knap et sekund 0-100.
Vi er indtil videre super tilfredse efter 45k kørte kilometer. Nu har vi ikke testet 150-hk modellen over en længere periode, men vi har en klar fornemmelse af at vores er mere økonomisk. Over en hel sæson kører vi lidt over 19 km/l. Længere ture render den 20+ uden problemer.
Jeg er ret sikker på at 150-hk ikke har friløbsfunktionen hvor den slukker motoren under kørslen, men ellers er der nok ikke den store forskel. (Det havde den i hvert fald ikke da vi købte)
Jeg synes det cylinder halløj virker til at være træls når man læser om det
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 192 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Så vidt jeg har forstået har nærmest alle 130/150-modeller cylinderfrakobling, det eneste som er særligt ved BlueMotion er at den kan slukke motoren under kørslen. Ingen af tingene mærker vi synderligt til, men hvis man er virkelig sart vil det måske genere. Der er en svag rumlen når den kører på 2 cylindre, og når motoren kobler ind under kørslen kan man da også mærke det minimalt. Men nu blev den købt på grund af den gode økonomi som primær fokus, og når man kan holde næsten 20 km/l gennemsnitligt for en mellemstor benziner, så synes jeg det er virkelig flot og til at leve med de par småting. Og det endda selvom jeg altid frakobler Start/Stop ved bykørsel, den funktion er faktisk mere irriterende.
Intet vedligehold ud over service indtil videre, men bremserne trænger snart - men 100k kilometer på et sæt synes jeg er helt acceptabelt.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13246
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Naboen har en 2019 Golf 7.5 med den 1.5TSI EVO motor.BrianB skrev: ↑20. maj 2022, 09:33.. det eneste som er særligt ved BlueMotion er at den kan slukke motoren under kørslen. Ingen af tingene mærker vi synderligt til, men hvis man er virkelig sart vil det måske genere. Der er en svag rumlen når den kører på 2 cylindre, og når motoren kobler ind under kørslen kan man da også mærke det minimalt.
Jeg synes godt nok det er en underlig (og forkert) oplevelse, når bilen stopper motoren hver eneste gang man slipper speederen og bare lader den rulle.
Og selvfølgelig starter den igen, så snart man rører speederen bare en my.
Det er ikke fordi det larmer, eller at det føles ubehageligt.
Det stresser mig ganske enkelt bare, at motoren stopper og starter 4 gange undervejs ned ad indfaldsvejen i vores lille by, hvor man bl.a. passerer to dagligvarebutikker og en tank. Altså steder hvor der færdes mennesker og skal trafik ind/ud. Det virker helt forkert at den ligger og stopper/starter i ét væk, blot fordi man lige flytter foden over i "klarstilling" på bremsen ... for så at starte igen, når man 3 sekunder senere lige vil give en smule gas igen..
Hvis den så er stoppet og man bare ruller, og man begynder at bremse ... så starter den også motoren, så den kan hjælpe med at bremse..
Det flimrer for mine øjne med alt det stop/start !
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 192 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Jeg er ikke uenig, det kræver lidt tilvænning og er anderledes end man er vant til fra andre biler, men det er absolut ikke et irritationsmoment for mig. Må man spørge hvornår han sidst har haft bilen serviceret/softwareopdateret? Jeg synes ikke at den gør det så meget som i starten da vi havde den, og jeg ved at bilen som minimum har fået to software-opdateringer, sidst i forbindelse med noget fejlmelding på det sekundære batteri.
Vi bruger også den adaptive fartpilot nærmest altid, og så oplever man det ikke nær så meget. Jeg fornemmer heller ikke at det sker lige så ofte, når bilen selv styrer speederen. (Men måske er det indbildning eller manglende opmærksomhed for vores side)
Jeg forestiller mig også (uden at være ekspert) at det måske kan slåes fra, og så vil jeg formode at man stadig har en lidt mere økonomisk motor end 150hk-modellen. Jeg vil stadig anbefale bilen, men den er nok ikke for alle.
Vi bruger også den adaptive fartpilot nærmest altid, og så oplever man det ikke nær så meget. Jeg fornemmer heller ikke at det sker lige så ofte, når bilen selv styrer speederen. (Men måske er det indbildning eller manglende opmærksomhed for vores side)
Jeg forestiller mig også (uden at være ekspert) at det måske kan slåes fra, og så vil jeg formode at man stadig har en lidt mere økonomisk motor end 150hk-modellen. Jeg vil stadig anbefale bilen, men den er nok ikke for alle.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13246
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Tja.... godt spørgsmål ?!
Den fyldte 3 år for en måned siden, og de kører rent aut. værksted efter bogen.
Såå... er det ikke en gang om året til "olieservice", og så et rigtigt service da den var 2 år ? Tænker noget i den retning...
Men misforstå mig ikke -
En Golf 7.5 er en rigtig dejlig bil ! Vi har jo selv sådan en størrelse
Det er kun fordi fokus i denne tråd er specifikt på motoren, at jeg følte det relevant at beskrive denne del af min oplevelse med en 1.5TSI EVO.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 192 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Ganske enig!
Vi går ikke synderligt op i biler, så i forhold til vores krav om rummelighed, fornuftig økonomi og fornuftig udstyr er den et godt valg til os. Jeg synes den kører helt fint, men hvis man er på udkig efter en ekstraordinær køreoplevelse er det absolut ikke den motor man skal vælge. (Eller nogen motor med Start/Stop eller cylinderfrakobling for den sags skyld)
Selv efter hun er røget på barsel og bilen nu kører mange korte ture i forhold til førhen, kan vi stadig holde 18 km/l uden problemer. Det synes jeg er ret flot for en semi-stor benzinbil med 130 hk.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6252
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: VW. 130 Hk. Versus 150 Hk.
Det lyder ikke som noget for mig, medmindre det kan slås fra. Jeg vil opleve det ligesom Hans beskriver det så fint. Det er simpelthen for underligt med en motor der går ud.
-No one is more hated than he who speaks the truth-