Jo, det vil jeg mene.Nicklossi skrev:Er det ikke importøren (Semler i Danmark?) der konfigurerer standardpakkerne i de forskellige lande?
Jeg tænker Semler har valgt pakken med service i stedet for lader.
Jo, det vil jeg mene.Nicklossi skrev:Er det ikke importøren (Semler i Danmark?) der konfigurerer standardpakkerne i de forskellige lande?
Vi har tabt 10-15% rækkevidde fra september til nu, dog i en ID.3, men teknikken er jo ret ens - Så du får helt sikkert lidt mere til sommer.BrianDS skrev: ↑28. nov 2021, 22:02Så fik jeg prøvet en lidt længere tur med primært motorvej, og køligt vejr.
Turen gik imellem Herning og Aarhus, plus lidt rundt ude ved Aarhus, og tilbage igen.
En smule landevej i begge ender, kørt på fartpilot det meste af vejen, så 130 km/t hvor det er tilladt.
Cirka 300 km på en fuld opladning i forhold til hvad kørestatistik og gæt-o-meter siger.
Lidt ekstra kørsel her til aften med lidt kvikke accelerationer og småture, og statistikken holder stadig.
Jeg tænker det hjælper en smule på rækkevidde forståelsen for mit vedkommende, selvom jeg håber jeg får lidt mere til sommer.
Nej, men har besilt sådan en Forhandleren havde en Kodiaq holdende i Graphite Grey og en Enyaq i Quartz Grey. Tror ikke der er leveret Enyaq i Graphite Grey endnu, men prøv lykken med en af de andre modeller, hvis du vil se den "live".
Jeg bestilte min Enyaq i Quartz Grey tilbage i Juli med levering 1. kvartal 2022. De regner fortsat med levering der, men Quartz Grey er åbenbart ikke længere en valgmulighed, så den var automatisk ændret til Graphite Grey.
Det virker utjekket af forhandler.. Men han har nok for travlt med at sælge nye bilerIvanovich skrev: ↑10. dec 2021, 14:18Jeg bestilte min Enyaq i Quartz Grey tilbage i Juli med levering 1. kvartal 2022. De regner fortsat med levering der, men Quartz Grey er åbenbart ikke længere en valgmulighed, så den var automatisk ændret til Graphite Grey.
Lidt sjovt at man ikke lige får en meddelelse om det, men at man får det at vide ved et tilfælde... Men jeg er nu glad nok for det, da jeg synes farven er pænere end Quartz Grey
De forbrugstal der vises på bilens skærm (som på dit billede) - inkluderer de forvarmning af bilen ved stilstand?SteenC skrev: ↑10. dec 2021, 16:30Jeg undrer mig en hel del over el-forbruget i vores Enyaq. Fra vi hentede den i juni til ud på efteråret og det blev koldere, havde den i snit brugt lidt under 18kWh/100km, ved blandet by, landevej og motorvej.
I denne uge, fra onsdag t.o.m. i dag har vi kørt udelukkende by og landevej, og her har den brugt 34,5kWh/100km, hvilket næsten er det dobbelte.
OK.
Det er en udfordring der efter sigende bliver løst I version 3.0. Bedre styring af batteri opvarmning.SteenC skrev:Bilen har ikke forvarmet på noget tidspunkt, så det er kun forbrug til kørsel.
Så er det squ nok opvarmningen der sluger energien. Konen har 10-12 km til arbejde og selvfølgelig hjem igen, men så er bilen jo blevet kold. Og så måske en kort tur lokalt i byen, sikkert også med kold bil.kGlerup skrev: ↑10. dec 2021, 16:48Det er en udfordring der efter sigende bliver løst I version 3.0. Bedre styring af batteri opvarmning.SteenC skrev:Bilen har ikke forvarmet på noget tidspunkt, så det er kun forbrug til kørsel.
Den bruger uforholdsmæssigt meget strøm på kortere ture.
Hvis du kører længere ture på lande- eller motorvej, så er forbruget lidt mere spiseligt.
Problemet er vist at den bruger vildt meget power på opvarmning af batteripakken, hvilket skulle blive optimeret i 3.0.SteenC skrev: Så er det squ nok opvarmningen der sluger energien. Konen har 10-12 km til arbejde og selvfølgelig hjem igen, men så er bilen jo blevet kold. Og så måske en kort tur lokalt i byen, sikkert også med kold bil.
Hjælper det, at have den til strømkablet og så forvarme om morgenen? Tager den så energi fra laderen eller batteriet, som på det tidspunkt jo er ladet op?
På vores ID. 3, har vi et langt større tab ved opvarmning, når den ikke er tilsluttet laderen - Det er tydeligt når fruen skal hjem fra job. hvor den er sat til, at forvarme uden at være tilsluttet lader.SteenC skrev: ↑10. dec 2021, 16:58Så er det squ nok opvarmningen der sluger energien. Konen har 10-12 km til arbejde og selvfølgelig hjem igen, men så er bilen jo blevet kold. Og så måske en kort tur lokalt i byen, sikkert også med kold bil.kGlerup skrev: ↑10. dec 2021, 16:48Det er en udfordring der efter sigende bliver løst I version 3.0. Bedre styring af batteri opvarmning.SteenC skrev:Bilen har ikke forvarmet på noget tidspunkt, så det er kun forbrug til kørsel.
Den bruger uforholdsmæssigt meget strøm på kortere ture.
Hvis du kører længere ture på lande- eller motorvej, så er forbruget lidt mere spiseligt.
Hjælper det, at have den til strømkablet og så forvarme om morgenen? Tager den så energi fra laderen eller batteriet, som på det tidspunkt jo er ladet op?
Måske, måske ikkeHansH skrev:Er jeg den eneste der kommer til at tænke på mørkets fyrste, når jeg ser en sort Sportline.....
A) I menuen ‘Bil’Danaplus skrev: ↑12. dec 2021, 19:44Jeg har netop hentet min Enyaq i Tyskland og oplever samme mønster mht til forbrug, så det skal man nok bare vænne sig til og lade lidt oftere. Jeg har to spm / problemer:
a) Hvordan får man adgang til total og trip tæller?
b) Er der nogen som har erfaring med en opgradering af CCS fra 50 til 125 kW?
c) Hvorfor koster den over 100K mere i DK end i T?
Er ellers super glad for bilen - en sikker vinder !!
Hvis du måler forbruget i ladeboksen er der nok ikke stor forskel. Bilen registerer blot ikke forbruget brugt til opvarmning mens den sidder til ladeboksen, selvom det jo hører med til det samlede forbrug.Morten Hedensted skrev: ↑10. dec 2021, 19:39
På vores ID. 3, har vi et langt større tab ved opvarmning, når den ikke er tilsluttet laderen - Det er tydeligt når fruen skal hjem fra job. hvor den er sat til, at forvarme uden at være tilsluttet lader.
I weekenden, hvor vi ikke har den sat til fast afgangstid, er det også tydeligt, at hvis vi springer ud i bilen spontant og kører en kort tur, 10-20 km, så er forbruget meget højere end ellers.
På samme måde kan jeg også undre mig over at mange elbils købere ligner et stort spørgsmåls tegn når de lynlader m f.eks kun 60kW og ikke de, ifølge forhandleren' 'lovede' f.eks. 125kW.Mikesorensen skrev: ↑13. dec 2021, 12:04Men det lidt komisk folk forventer samme rækkevidde sommer/vinter. Man har jo de sidste 5-10år sagt man mister optil 40% strøm på el cykler når der under 5grader udenfor.
Enig. Det er de samme spørgsmål der kommer om og om igen.mobworld skrev: ↑13. dec 2021, 12:42På samme måde kan jeg også undre mig over at mange elbils købere ligner et stort spørgsmåls tegn når de lynlader m f.eks kun 60kW og ikke de, ifølge forhandleren' 'lovede' f.eks. 125kW.
Enten hører folk ikke efter, eller så kan forhandleren ikke forklare/selv forstå udfordringerne med batteriladning (ladekurve afhængig af SOC, temp etc) og hvorfor man ikke ubetinget altid kan lade med max ladeffeekt uanset hvor meget strøm der er på batteriet/ batt. temp etc.
Ovenstående er specielt udbredt i div. EV owners grupper på Facebook
Når bilen holder stille kan du ikke udregne km/kWh, det gør diesel og benzin heller ikke, de skifter også til l/h, hvor el så er kWh/h, der er jo ikke en afstand men kun en tidsenhed at forholde sig til.adamski skrev:Hey, jeg har opdaget en irriterende, omend temmelig ligegyldig (kosmetisk) fejl i infotainmentsystemet, og ville lige høre om der er andre, der kan reproducere..
Hvis jeg stiller forbugsenheder (via system setup -> "enheder") til at blive vist i km/kwh, så opdaterer øjebliksforbrugets enheder ikke. De bliver bare stående på hvadend sidste enhed var. Så, hvis man ændrer indstillingen mens man kører, bliver det vist i kwh/100km (eller mi/kwh, hvis man er metrisk udfordret ), og hvis man ændrer indstillingen mens man holder stille, bliver øjebliksforbruget vist i kwh/time. Uanset hvor meget man så ellers kører efterfølgende. Gennemsnitsforbruget på alle de tre forbrugsskærme vises korrekt i km/kwh.
Slukker man bilen, og starter igen, opfører den sig som tilfælde to ovenfor, dvs, den vil vise øjebliksforbruget i kwh/time. Det er ikke lykkedes mig at få den til at vise km/kwh.
Somme tider fryser tallet også, men jeg kan ikke lige i skrivende stund (det er nogle dage siden jeg eksperimenterede med det) huske hvilke omstændigheder, der udløser det.
Hvis du ikke har forvarmet bilen med ledningen i, vil forbruget jo netop stige markant. eftersom alt opvarmning tages fra batteriet.majland skrev: ↑13. dec 2021, 08:24Hvis du måler forbruget i ladeboksen er der nok ikke stor forskel. Bilen registerer blot ikke forbruget brugt til opvarmning mens den sidder til ladeboksen, selvom det jo hører med til det samlede forbrug.Morten Hedensted skrev: ↑10. dec 2021, 19:39
På vores ID. 3, har vi et langt større tab ved opvarmning, når den ikke er tilsluttet laderen - Det er tydeligt når fruen skal hjem fra job. hvor den er sat til, at forvarme uden at være tilsluttet lader.
I weekenden, hvor vi ikke har den sat til fast afgangstid, er det også tydeligt, at hvis vi springer ud i bilen spontant og kører en kort tur, 10-20 km, så er forbruget meget højere end ellers.
Jeg har nogle gange sammenlignet elmåleren med hvad bilen siger der er blevet ladet med. Er bilen bare taget fra og kørt ligger det på omkring 97-98%
Er der derimod brugt forvarmning og der er ladet relativt lidt (~15kwh) er der derimod kun kommet ~80% af strømmen på batteriet. Når jeg registerer forbruget på spritmonitor er det hvor meget strøm der er købt til bilen. Uanset om det er gået til opvarmning eller kørsel.
Det er jeg med på. Pointen er, som jeg også skriver, at den aldrig skifter til km/kWh, selv når jeg begynder at køre.BrianDS skrev: ↑13. dec 2021, 12:50Når bilen holder stille kan du ikke udregne km/kWh, det gør diesel og benzin heller ikke, de skifter også til l/h, hvor el så er kWh/h, der er jo ikke en afstand men kun en tidsenhed at forholde sig til.adamski skrev:Hey, jeg har opdaget en irriterende, omend temmelig ligegyldig (kosmetisk) fejl i infotainmentsystemet, og ville lige høre om der er andre, der kan reproducere..
Hvis jeg stiller forbugsenheder (via system setup -> "enheder") til at blive vist i km/kwh, så opdaterer øjebliksforbrugets enheder ikke. De bliver bare stående på hvadend sidste enhed var. Så, hvis man ændrer indstillingen mens man kører, bliver det vist i kwh/100km (eller mi/kwh, hvis man er metrisk udfordret ), og hvis man ændrer indstillingen mens man holder stille, bliver øjebliksforbruget vist i kwh/time. Uanset hvor meget man så ellers kører efterfølgende. Gennemsnitsforbruget på alle de tre forbrugsskærme vises korrekt i km/kwh.
Slukker man bilen, og starter igen, opfører den sig som tilfælde to ovenfor, dvs, den vil vise øjebliksforbruget i kwh/time. Det er ikke lykkedes mig at få den til at vise km/kwh.
Somme tider fryser tallet også, men jeg kan ikke lige i skrivende stund (det er nogle dage siden jeg eksperimenterede med det) huske hvilke omstændigheder, der udløser det.
Okay, jeg har ikke tænkt over at den ikke skulle skifte, men min står så også stadig til kWh/100 kmadamski skrev:Det er jeg med på. Pointen er, som jeg også skriver, at den aldrig skifter til km/kWh, selv når jeg begynder at køre.BrianDS skrev: ↑13. dec 2021, 12:50Når bilen holder stille kan du ikke udregne km/kWh, det gør diesel og benzin heller ikke, de skifter også til l/h, hvor el så er kWh/h, der er jo ikke en afstand men kun en tidsenhed at forholde sig til.adamski skrev:Hey, jeg har opdaget en irriterende, omend temmelig ligegyldig (kosmetisk) fejl i infotainmentsystemet, og ville lige høre om der er andre, der kan reproducere..
Hvis jeg stiller forbugsenheder (via system setup -> "enheder") til at blive vist i km/kwh, så opdaterer øjebliksforbrugets enheder ikke. De bliver bare stående på hvadend sidste enhed var. Så, hvis man ændrer indstillingen mens man kører, bliver det vist i kwh/100km (eller mi/kwh, hvis man er metrisk udfordret ), og hvis man ændrer indstillingen mens man holder stille, bliver øjebliksforbruget vist i kwh/time. Uanset hvor meget man så ellers kører efterfølgende. Gennemsnitsforbruget på alle de tre forbrugsskærme vises korrekt i km/kwh.
Slukker man bilen, og starter igen, opfører den sig som tilfælde to ovenfor, dvs, den vil vise øjebliksforbruget i kwh/time. Det er ikke lykkedes mig at få den til at vise km/kwh.
Somme tider fryser tallet også, men jeg kan ikke lige i skrivende stund (det er nogle dage siden jeg eksperimenterede med det) huske hvilke omstændigheder, der udløser det.