Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 19. okt 2022, 22:17

HansH skrev:
19. okt 2022, 21:02
i-s skrev:
19. okt 2022, 19:14
Den generelle leveringstid fra Skoda er nu steget til 2 år på "firkant"-Enyaq.
Shit mand... :shock: Det er godt nok ekstremt !

Hvilken kilde har du den udmelding fra .... link ?
Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
https://insta-drive.com/de/blog/aktuell ... ktroautos/
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 20. okt 2022, 06:23

i-s skrev:
19. okt 2022, 22:17
HansH skrev:
19. okt 2022, 21:02
i-s skrev:
19. okt 2022, 19:14
Den generelle leveringstid fra Skoda er nu steget til 2 år på "firkant"-Enyaq.
Shit mand... :shock: Det er godt nok ekstremt !

Hvilken kilde har du den udmelding fra .... link ?
Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
https://insta-drive.com/de/blog/aktuell ... ktroautos/
Okay..

Spørgsmålet er om de tal også gælder for det danske marked.
Det forlød jo, at fra og med 01.01.2022 ville et markant antal produktionspladser bliver flyttet fra det tyske marked til bl.a. det danske, fordi salget i Tyskland havde været en skuffelse, mens det modsatte var tilfældet i DK.
Så mit umiddelbare gæt er, at 24 mdr ikke er repræsentativt når vi taler det danske marked.

Hvad siger @Madmax .. har du en kommentar til dette ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Madmax » 20. okt 2022, 07:38

HansH skrev:
20. okt 2022, 06:23

Hvad siger @Madmax .. har du en kommentar til dette ?
Det hører til ting jeg nok ikke må udtale mig om, men jeg kan sige at ENYAQ er Danmarks mest solgte elbil i 2022 (nyregistreringer). Så noget bliver der da leveret.
These users thanked the author Madmax for the post (total 3):
HansHHallasBrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 20. okt 2022, 07:44

Madmax skrev:
20. okt 2022, 07:38
HansH skrev:
20. okt 2022, 06:23

Hvad siger @Madmax .. har du en kommentar til dette ?
Det hører til ting jeg nok ikke må udtale mig om, men jeg kan sige at ENYAQ er Danmarks mest solgte elbil i 2022 (nyregistreringer). Så noget bliver der da leveret.
Fair nok.
Så må vi holde os til at gætte og gisne på bedste vagcars-manér :)
Og mit gæt er, at det i-s kalder "den generelle leveringstid på Skoda Enyaq (ikke-coupé)" ikke er oppe på 24 mdr for det danske marked.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
HallasMadmax
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 20. okt 2022, 07:50

Jeg stemmer for vi kalder dem for hhv "firkant-enyaq" og "trekant-enyaq" :D
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 4):
HallasHansHi-sKorreborg
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Hallas » 20. okt 2022, 07:53

Så bestiller jeg en trekant 😅 når tiden er inde
These users thanked the author Hallas for the post (total 2):
HansHDanielB12
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 20. okt 2022, 07:54

Hallas skrev:
20. okt 2022, 07:53
Så bestiller jeg en trekant 😅 når tiden er inde
:lol: :lol:
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 20. okt 2022, 09:27

Opladning af ENYAQ...

Jeg kørte en lille tur på 182 km i går, kørecomputeren siger 17,3 kWh/100 km ~ 5,8 km/kWh, jeg havde ladet op til 100% inden turen, og for lige at se hvorledes den forbruger, så ladede jeg op til 100% igen inden jeg skulle på arbejde i dag.
Laderen har selvfølgelig også noget usikkerhed, men den påstår at jeg har forbrugt 38,72 kWh, i forhold til 182 km svarer det til 4,7 km/kWh

Det vil sige laderen siger noget højere forbrug end bilen, og forskellen er omkring 24%, skulle jeg have ladet helt uden ladetab, så ville jeg skulle bruge omkring 31,5 kWh på turen ifølge bilens kørecomputer

Der er flere usikkerheder i det regnestykke:
- Laderen er sandsynligvis ikke helt præcis
- Bilen er sandsynligvis ikke helt præcis
- Jeg ved ikke hvordan bilen håndterer forbrug ved fx opvarmning kontra kørsel (der var dog ikke noget parkeringsopvarmning imellem opladninger)
- Man skal regne med noget ladetab
- Det kan være at de sidste "20%" også kræver lidt ekstra til fx køling selv ved 11 kW?! 🤔
- Min bil har en afventende aktion på batteripakken

Når jeg regner kørte kilometer siden første 100% opladning til seneste 100% opladning, så ligger forbruget fra ladere på omkring 3,85 km/kWh - kørecomputeren har dog været meget mere positiv, det er ikke just imponerende, men dog med det in mente at jeg de første mange måneder havde mange korte ture med meget motorvej, og de fleste længere ture også med 130 km/t på motorvejen - forbruget er klart blevet bedre.


Ps. er der nogen der har mere viden om både hvorfor og hvad det går ud på med aktionen på batteriet som kun kan foregå i Fredericia eller Brøndby? Så vidt jeg kunne forstå skal nogle af cellerne skiftes?
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 20. okt 2022, 09:44

BrianDS skrev:
20. okt 2022, 09:27
Opladning af ENYAQ...

Jeg kørte en lille tur på 182 km i går, kørecomputeren siger 17,3 kWh/100 km ~ 5,8 km/kWh, jeg havde ladet op til 100% inden turen, og for lige at se hvorledes den forbruger, så ladede jeg op til 100% igen inden jeg skulle på arbejde i dag.
Laderen har selvfølgelig også noget usikkerhed, men den påstår at jeg har forbrugt 38,72 kWh, i forhold til 182 km svarer det til 4,7 km/kWh

Det vil sige laderen siger noget højere forbrug end bilen, og forskellen er omkring 24%, skulle jeg have ladet helt uden ladetab, så ville jeg skulle bruge omkring 31,5 kWh på turen ifølge bilens kørecomputer

Der er flere usikkerheder i det regnestykke:
- Laderen er sandsynligvis ikke helt præcis
- Bilen er sandsynligvis ikke helt præcis
- Jeg ved ikke hvordan bilen håndterer forbrug ved fx opvarmning kontra kørsel (der var dog ikke noget parkeringsopvarmning imellem opladninger)
- Man skal regne med noget ladetab
- Det kan være at de sidste "20%" også kræver lidt ekstra til fx køling selv ved 11 kW?! 🤔
- Min bil har en afventende aktion på batteripakken

Når jeg regner kørte kilometer siden første 100% opladning til seneste 100% opladning, så ligger forbruget fra ladere på omkring 3,85 km/kWh - kørecomputeren har dog været meget mere positiv, det er ikke just imponerende, men dog med det in mente at jeg de første mange måneder havde mange korte ture med meget motorvej, og de fleste længere ture også med 130 km/t på motorvejen - forbruget er klart blevet bedre.
Kan supplere med en lignende observation - dog med fokus kun på bilens kørecomputer vs faktisk afladning af batteri. Dvs jeg holder tab under opladning ude af billedet.

I går kørte jeg præcis 300km. Startede med 91% SoC og landede hjemme igen med 10%.
Turen bestod af 220km motorvej og 80km landevej, og bestod af 3 legs .. 3 "koldstarter". Vindforhold stille, temp ca 6-10 grader.

Bilen har på den tur forbrugt (91 - 10) = 81% af 77kWh, altså ==> 62,37kWh.
Det giver et gennemsnitligt forbrug på 20,79kWh/100km.

Bilens kørecomputer sagde at jeg havde kørt 20,0kwH/100km lige ud.
Hvilket fortæller mig, at det tal man får fra kørecomputeren kun handler om hvad der bruges til at drive bilen fremad. Jeg synes det lyder ganske realistisk at små 2,5kWh er gået til at holde Hansi optøet.
Dvs øvrige ting højvoltbatteriet bruges til, såsom klimatisering af kabine, er ikke med i det forbrugstal kørecomputeren spytter ud.

Til gengæld er det mit indtryk at bilens samlede forbrug - altså også klimatisering af kabine - indgår i den beregning af restrækkevidde man har i displayet.

@BrianDS - jeg synes umiddelbart at det lyder som et pænt højt tab du skulle opleve ved ladning ?
Faktisk ladet på bilen = 38,7kWh vs de 31,7 bilen siger på kørecomputeren. Det er en dif på 7kWh, hvoraf et par stykker vel kan forklares med klimatisering, som i mit scenarie .....
Men hvis vi så siger 3kWh til klimatisering, så skulle der forsvinde 4kWh ud af en opladning på 38. Det er lidt over 10% alligevel .......

Jeg håber da at bimåleren i min lader er ret præcis. Det er den refusion beregnes ud fra :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 20. okt 2022, 09:57

HansH skrev:
20. okt 2022, 06:23
i-s skrev:
19. okt 2022, 22:17
HansH skrev:
19. okt 2022, 21:02


Shit mand... :shock: Det er godt nok ekstremt !

Hvilken kilde har du den udmelding fra .... link ?
Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
https://insta-drive.com/de/blog/aktuell ... ktroautos/
Okay..

Spørgsmålet er om de tal også gælder for det danske marked.
Det forlød jo, at fra og med 01.01.2022 ville et markant antal produktionspladser bliver flyttet fra det tyske marked til bl.a. det danske, fordi salget i Tyskland havde været en skuffelse, mens det modsatte var tilfældet i DK.
Så mit umiddelbare gæt er, at 24 mdr ikke er repræsentativt når vi taler det danske marked.

Hvad siger @Madmax .. har du en kommentar til dette ?
Min fornemmelse er det passer meget godt og hvorfor skulle Danmark blive forfordelt?
Du kan f.eks selv checke lev. tid på polestars side. Den passer med Instadrive. Har kollegaer der har bestilt BMW ix3 og ix. Der stemmer det også med hvad Insta siger.
/Søren.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 20. okt 2022, 09:59

i-s skrev:
20. okt 2022, 09:57
HansH skrev:
20. okt 2022, 06:23
i-s skrev:
19. okt 2022, 22:17

Instadrive - Leasing formidler der opgiver leveringstider. De dækker Tyskland, Østrig og Schweiz.
https://insta-drive.com/de/blog/aktuell ... ktroautos/
Okay..

Spørgsmålet er om de tal også gælder for det danske marked.
Det forlød jo, at fra og med 01.01.2022 ville et markant antal produktionspladser bliver flyttet fra det tyske marked til bl.a. det danske, fordi salget i Tyskland havde været en skuffelse, mens det modsatte var tilfældet i DK.
Så mit umiddelbare gæt er, at 24 mdr ikke er repræsentativt når vi taler det danske marked.

Hvad siger @Madmax .. har du en kommentar til dette ?
Min fornemmelse er det passer meget godt og hvorfor skulle Danmark blive forfordelt?
Du kan f.eks selv checke lev. tid på polestars side. Den passer med Instadrive. Har kollegaer der har bestilt BMW ix3 og ix. Der stemmer det også med hvad Insta siger.
De enkelte landeimportører forhandler med fabrikken/moderselskabet/producenten om at få tildelt slots, og producenten kan have en fordel i at opprioritere et land hvis der f.eks. kommer nogle større skattestigninger, som det er sket i Danmark et par gange. Og hvis importøren føler sig 'snydt' eller får hug fra kunderne, så kan de jo bruge det i forhandlingerne til næste kontrakt.
Det er økonomi det hele, fra begge sider.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 20. okt 2022, 10:06

i-s skrev:
20. okt 2022, 09:57
Min fornemmelse er det passer meget godt og hvorfor skulle Danmark blive forfordelt?
off topic: Jeg mener jo at DK er blevet det modsatte af forfordelt.. Jeg mener DK er blevet begunstiget. Men lad os for Guds skyld ikke gå ned ad den vej :D Jeg forstår hvad du mener.

Forklaringen på hvorfor Danmark har fået tildelt flere produktionspladser i 2022 (lad mig formulere det sådan), har jeg givet tidligere.
Dét jeg har hørt er, at salget i 2021 ganske enkelt gik så godt i DK, at fabrikken allokerede flere pladser til den danske importør.
Og Madmax og tallene for 2022 bekræfter at det er berettiget.

Mht de 24 mdr...
Well, det baserer jeg udelukkende på hvad jeg læser herinde og i facebook grupperne.
Og jeg mindes bare ikke at have hørt nogen i fb grupperne, der har været højere end omkring 14-15 mdr indtil nu. Vores tog 11, men lige hvor snittet ligger ved jeg selvfølgelig ikke... jeg har bare slet ikke tallet 24 på min lystavle.
Jeg er godt med på, at den dataindsamling er set i bakspejlet. Derfor kan det godt se helt anderledes ud for en bilkøber der bestiller i dag. Men det ved vi jo reelt først om 1-2 år, hvordan de statistikker ender med at se ud.
Jeg ved ikke hvad Instadrive baserer sin prognose på ?
These users thanked the author HansH for the post:
superbeszzz
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 20. okt 2022, 11:59

HansH skrev:
20. okt 2022, 10:06
i-s skrev:
20. okt 2022, 09:57
Min fornemmelse er det passer meget godt og hvorfor skulle Danmark blive forfordelt?
off topic: Jeg mener jo at DK er blevet det modsatte af forfordelt.. Jeg mener DK er blevet begunstiget. Men lad os for Guds skyld ikke gå ned ad den vej :D Jeg forstår hvad du mener.

Forklaringen på hvorfor Danmark har fået tildelt flere produktionspladser i 2022 (lad mig formulere det sådan), har jeg givet tidligere.
Dét jeg har hørt er, at salget i 2021 ganske enkelt gik så godt i DK, at fabrikken allokerede flere pladser til den danske importør.
Og Madmax og tallene for 2022 bekræfter at det er berettiget.

Mht de 24 mdr...
Well, det baserer jeg udelukkende på hvad jeg læser herinde og i facebook grupperne.
Og jeg mindes bare ikke at have hørt nogen i fb grupperne, der har været højere end omkring 14-15 mdr indtil nu. Vores tog 11, men lige hvor snittet ligger ved jeg selvfølgelig ikke... jeg har bare slet ikke tallet 24 på min lystavle.
Jeg er godt med på, at den dataindsamling er set i bakspejlet. Derfor kan det godt se helt anderledes ud for en bilkøber der bestiller i dag. Men det ved vi jo reelt først om 1-2 år, hvordan de statistikker ender med at se ud.
Jeg ved ikke hvad Instadrive baserer sin prognose på ?
Jeg giver sådan set ret, men jeg har også dette perspektiv på det:

- Ja, dem der får udleveret en ny Enyaq lige nu, ser ud til at have bestilt i Q3-21, helt enig. Men det fortæller mere hvad leveringstiden var i Q3-21 og ikke så meget om hvad den er i dag.

- Det med flere allokerede pladser til danske importører .. hmm ja. Har talt lidt med en Skoda forhandler om det. Den forklaring jeg fik, var at i start 2022 fik de en (større?) kvote. Det er det du kalder "flere produktionspladser". Helt enig. Men som jeg forstod på den forhandler jeg talte med, så ophørte det her pr. 1/10-22. Efter den dato er det alm. kø ligestillet med alle andre. Og med alm. kø der funger det sådan pt, at de rykker rundt på bestillingerne på fabrikken alt efter hvad de kan få leveret dele til. Så hvis to Enyaq kunder bestiller i dag, så kan det godt være den ene får sin leveret x måneder før den anden pga. konfiguration. Så derfor kan man kun tale om generelle leveringstider.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 20. okt 2022, 12:24

i-s skrev:
20. okt 2022, 11:59
...

- Det med flere allokerede pladser til danske importører .. hmm ja. Har talt lidt med en Skoda forhandler om det. Den forklaring jeg fik, var at i start 2022 fik de en (større?) kvote. Det er det du kalder "flere produktionspladser". Helt enig. Men som jeg forstod på den forhandler jeg talte med, så ophørte det her pr. 1/10-22. Efter den dato er det alm. kø ligestillet med alle andre. Og med alm. kø der funger det sådan pt, at de rykker rundt på bestillingerne på fabrikken alt efter hvad de kan få leveret dele til. Så hvis to Enyaq kunder bestiller i dag, så kan det godt være den ene får sin leveret x måneder før den anden pga. konfiguration. Så derfor kan man kun tale om generelle leveringstider.
Aha! Den krølle havde jeg ikke hørt om .... at DK's fordelagtige ordning er udløbet.

Ikke godt nyt for de der ellers er klar til at skrive under :(
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 20. okt 2022, 12:26

HansH skrev:
20. okt 2022, 09:44
BrianDS skrev:
20. okt 2022, 09:27
Opladning af ENYAQ...
...

@BrianDS - jeg synes umiddelbart at det lyder som et pænt højt tab du skulle opleve ved ladning ?
Faktisk ladet på bilen = 38,7kWh vs de 31,7 bilen siger på kørecomputeren. Det er en dif på 7kWh, hvoraf et par stykker vel kan forklares med klimatisering, som i mit scenarie .....
Men hvis vi så siger 3kWh til klimatisering, så skulle der forsvinde 4kWh ud af en opladning på 38. Det er lidt over 10% alligevel .......

Jeg håber da at bimåleren i min lader er ret præcis. Det er den refusion beregnes ud fra :)
Et eller andet sted synes jeg det lyder underligt hvis ikke forbrug til opvarmning bliver regnet med i forbruget, det bliver det jo i en fossilbil (hvor den går fra kilometer pr liter til liter pr time, og det viser displayet på ENYAQ da også), men hvis der skal være et tab på 7 kWh/22%, det er temmelig meget.

Jeg håber måske også tabet er større pga. den aktion jeg ikke ved så meget om endnu, men jeg tror desværre at der generelt er mere tab ved opladning end de fleste går og regner med, og måske endda primært ved AC opladning hvor onboard charger har mere tab end direkte DC opladning?

I forhold til din måler i laderen, så håber jeg måske også min er lidt for "pessimistisk" i forhold til forbrug, således at den viser et større forbrug end der reelt er, og gør din det samme, så vil du få mere refusion end du reelt bruger (sssssh...🙊)
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 20. okt 2022, 12:27

HansH skrev:
20. okt 2022, 12:24
i-s skrev:
20. okt 2022, 11:59
...
Aha! Den krølle havde jeg ikke hørt om .... at DK's fordelagtige ordning er udløbet.

Ikke godt nyt for de der ellers er klar til at skrive under :(
Jeg er glad for jeg valgte at købe en tysker for et års tid siden, at jeg skulle have ventet i 1½ år kunne jeg ikke helt forestille mig...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 20. okt 2022, 12:31

HansH skrev:
20. okt 2022, 12:24
i-s skrev:
20. okt 2022, 11:59
...

- Det med flere allokerede pladser til danske importører .. hmm ja. Har talt lidt med en Skoda forhandler om det. Den forklaring jeg fik, var at i start 2022 fik de en (større?) kvote. Det er det du kalder "flere produktionspladser". Helt enig. Men som jeg forstod på den forhandler jeg talte med, så ophørte det her pr. 1/10-22. Efter den dato er det alm. kø ligestillet med alle andre. Og med alm. kø der funger det sådan pt, at de rykker rundt på bestillingerne på fabrikken alt efter hvad de kan få leveret dele til. Så hvis to Enyaq kunder bestiller i dag, så kan det godt være den ene får sin leveret x måneder før den anden pga. konfiguration. Så derfor kan man kun tale om generelle leveringstider.
Aha! Den krølle havde jeg ikke hørt om .... at DK's fordelagtige ordning er udløbet.

Ikke godt nyt for de der ellers er klar til at skrive under :(
Det kan hurtig ændre sig, hvis økonomien bliver ved med at bremse op. Så går der ikke lang tid før folk begynder at afbestille.
/Søren.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Madmax » 20. okt 2022, 20:16

I behøver ikke gætte på hvorfor dit og dat. Det bringer bare rygter med sig, som nogen tager som sandhed og så bliver én fjer til ti høns.
Bilproduktion er komplekst og imponerende samtidig.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 20. okt 2022, 21:17

Madmax skrev:
20. okt 2022, 20:16
Bilproduktion er komplekst og imponerende samtidig. Billede
Ligesom de fleste andre store erhverv.
These users thanked the author i-s for the post:
Madmax
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 28. nov 2022, 18:16

Tillykke med titlerne @Madmax :) Har I fået lagkage inde hos Semler for at fejre det ?

https://www.mynewsdesk.com/dk/skoda-dan ... 22-3219997
These users thanked the author HansH for the post:
Madmax
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Skoda ENYAQ

Indlæg af Madmax » 28. nov 2022, 19:42

Der var kage for et par uger siden til hele Brøndby da den vandt årets firmabil og samtidig - stadig - er mest solgte elbil i dk.

Jeg havde desværre fri den dag.

Og jeg er stadig ret glad for min firmabil. En fornøjelse at sætte sig ud i en 23 grader varm bil kl 7 om morgenen.
These users thanked the author Madmax for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 13. dec 2022, 09:25

Faldt over dette - synes jeg - ganske interessante interview med bossen for Škoda.

https://edison.media/verkehr/unser-auft ... /25232795/

På tysk.. :oops: men for de der kan.

De kommer omkring mange ting; nuv. leveringssituation, fremtidig strategi og kommende biler.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Ozona » 13. dec 2022, 17:18

HansH skrev:Faldt over dette - synes jeg - ganske interessante interview med bossen for Škoda.

https://edison.media/verkehr/unser-auft ... /25232795/

På tysk.. :oops: men for de der kan.

De kommer omkring mange ting; nuv. leveringssituation, fremtidig strategi og kommende biler.
Og for us that's German is begrænset to ish bin geil.... Kan du lave et(mere detaljeret) resume? Billede

Sendt fra min Xiaomi MI 11T med Tapatalk

Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 13. dec 2022, 17:52

Ozona skrev:
13. dec 2022, 17:18
Og for us that's German is begrænset to ish bin geil.... Kan du lave et(mere detaljeret) resume? Billede
#### dig ozona! Det er §#%)*`?#%\#& langt !!! :lol: :lol:

Men jeg har tyret det gennem google translate og kørt det til engelsk. Så går der mindre tabt, end hvis jeg kørte det direkte til dansk.
Og så formatteret så man kan se hvad der er journalistens spørgsmål, og hvad der er Skoda bossens svar.
Bon appetit...
------------------------------------

Mr. Zellmer, Škoda is building an attractive electric car with the Enyaq iV, but how do you intend to get the extremely long delivery times under control? If we order now, we would receive the car in the first quarter of 2024 at the earliest, the German dealers tell us.

Firstly, delivery times depend on the individual retailers. You would definitely find a trading partner who can deliver much faster. But you are right: The delivery times are currently too long, mainly because of the semiconductor bottlenecks. We currently have to strain the patience of our customers unduly. On the other hand: We are pleased about this high level of interest and the demand for our cars. The Enyaq iV is number 1 in the electric vehicle segment in several European markets.

Is there any improvement in sight?

Yes. We can see that the situation in semiconductors is stabilizing somewhat. Unfortunately, that does not mean that we will achieve complete delivery stability in 2023. We have over 175,000 orders for the Enyaq iV across Europe. Bottlenecks are easier to predict, and we can use our production system more effectively. I am assuming that we will get more relaxation in terms of delivery times.

What is the current order situation in Germany?

Since the start of orders, including the Coupé, we have received 43,000 orders and delivered around 24,000 vehicles. In this situation, we are impatient ourselves and fight for every car in the interests of our customers, for more stability and shorter delivery times. But unfortunately we are still to a certain extent externally determined by the aforementioned semiconductor situation.

Delivery bottlenecks in semiconductors will also ensure long waiting times for the Enyaq electric car in the new year, complains Klaus Zellmer, who took over management of the VW subsidiary Škoda in July 2022. Photos: Skoda
We heard that Germany is the most important market for Škoda. In front of the Czech Republic and, believe it or not, India!

That's correct. Germany is the world's largest market, followed by the Czech Republic and indeed India.

So things are booming for Škoda in India?

It's correct. India is a very interesting region for us. And if you look at the current geopolitical situation, it helps to have more than one foot. Škoda oriented itself towards India early on, and we are also responsible for the Group's activities here. And we are successful: In India, we sold more cars in the first half of this year than in the whole of 2021, thereby outperforming the market. The drivers of our success in India are our locally manufactured Kushaq and Slavia models. We are very well on our way.

But that's a very special market, isn't it?

Yes, in India we face different challenges. The sales volume is of course interesting. In the coming months, our goal will be to further increase profitability. We will definitely solve this task. And expand our market position in India even more in the future.

Back to the Czech Republic. What would be possible in terms of capacity at your main plant in Mlada Boleslav if you didn't have the problems mentioned?

At the moment we are twenty-plus percent below what we had actually planned. On the other hand, the current situation has made us more resilient to such capacity bottlenecks.

And still profitable?

Despite the bottlenecks and capacity utilization or the problems in Russia, we achieved a return on sales of 5.6 percent up to the third quarter. That means we are still very stable at Škoda. But: Our job is of course shorter delivery times.

You also have big model plans. By 2026, three new all-electric models will be launched at Škoda. Can we take a quick look at them one by one?

Yes, sure.

First of all, next year we expect a compact electric SUV in the format of the Škoda Karoq, which they run under the nice working title Elroq, made up of the abbreviations of “electric” and Karoq. Is that really what it's called afterwards?

I like the name, but let's see.

Could you describe this Elroq a bit for us? We are speculating on a range of over 400 kilometers.

You have already named the target size correctly with the Karoq format. And of course we will also offer different battery sizes there, as you know from the Enyaq iV. And, of course, adopt many of the recognized good product features from the Enyaq iV. I also believe in a real volume model here.

In 2025, the announced small electric car will start in the form of a city crossover. A good four meters long Škoda, which should cost 25,000 euros. Can you also bring this model a little closer to us?

We have this model in the interesting A0 segment. We're looking forward to it because this will be a vehicle that will very clearly show our new design language with this modern solidity and clarity. It will be a high seater with a great overview - and our new entry into the segment of compact electric vehicles. First off.

In 2026 you want to realize the exciting Vision 7S study, this approximately five meter long seven-seater that uses the possibilities of the electric MEB Group modular system to the limit. With an electric range of more than 600 kilometers and a charging speed of 200 kW.

The Vision 7S study is a large car, but it rounds off our range very well. At Škoda it is always important to ask whether a product actually fits the future of the brand. This model makes for a strong, large footprint that can also attract new customers to the brand at this point. More SUV, more space, even more family-friendliness. This aligns with our brand positioning and call to explore more.

Can we expect the 200 kW charging capacity to also be available in other Škoda electric models by 2026? For example a later facelift of the Enyaq iV?

This is a peak performance that we are promising here. Of course, it is our goal to keep improving the charging performance. The great thing about the new models is that we can use software upgrades to improve performance in all performance areas of the vehicles over the life cycle of the vehicles.

Will we see this robust, very flat, emphatically solid, but also puristic design line of the 7S study more or less in all future Škoda series?

Exactly, that's the direction. We have developed our brand positioning further. With this new design language, we want to set ourselves apart from the competition outside, but also differentiate ourselves more within the group. In the future, we will fish with VW, Škoda and Seat/Cupra within the volume brand group in different ponds – most effectively, of course, with offers that differ significantly from one another.

Will we also see these three practical touch controls of the Vision 7S in other Skoda models in the future? For example next year in the new Superb?

The bait must taste good to the fish, not to the fisherman. These touch knobs are already a clear preference, which is reflected in our customers and target groups. In this respect, this is also an issue for other vehicles.

Short question. In principle, Škoda is obviously also going strongly in the ecological direction. Why is this so important to you?

The topic of sustainability is one of the most important guidelines in our production system, so we will be offering many new, innovative materials in the future. And we are already providing our answers to the major issue of climate change. All three Czech plants will produce completely CO2-neutral by 2030, and the production facilities in India by 2025. The component plant in Vrchlabí has been meeting this requirement since the end of 2020.

Back to model politics. As can be heard from the VW Group, there is said to be another inexpensive city mini in the format of the Škoda Citigo, which VW runs under the abbreviation ID.1. Your comment?

Of course, in principle Škoda naturally offers affordable entry-level mobility that customers can afford. A Fabia with a current price of 15,000 euros is a good way to get closer to our brand. That's why this small car you mentioned is a very important milestone in our project landscape. We want to offer a decidedly affordable battery-electric entry-level vehicle.

That would be a wonderfully fitting development order for Škoda.

There are different scenarios within the group that are currently being tackled. Škoda is tasked with making suggestions here, and we are currently doing that. It's too early to talk about details yet.

This is probably difficult to achieve economically with a base price of less than 20,000 euros, if we only think of the extremely high raw material and energy prices.

Of course that is demanding, especially since we also have to earn money with such a vehicle and finance our future. With the Fabia, we are using important economies of scale that have been built up over years, which we first have to work out for such a battery-electric car. The technical requirements are less challenging, we master them.

Now, of course, we still have to talk about Škoda's economic heart car, the Octavia. We think that would be difficult to achieve using the MEB modular system with the large battery, because the car would then be too tall for a sedan or the important station wagon version. So does it need a different battery package architecture?

I'll put it this way: If you look at our sales bestsellers in Germany today, then the need to be able to offer a battery-electric model, especially for Octavia customers, is very high. This is a hugely important car for us. And that's right, a flat seater with a battery built into the underbody with a certain height would of course be a challenge.

Will we see both electric models, the very small one and an Octavia-sized one, before 2030?

I don't want to say anything about that at the moment, not even to limit the time window. We will tackle this with determination after 2026. Just this much: With 5.6 billion euros, we are currently investing a lot of money in e-mobility over the next five years. This also applies to the training of our employees. On top of that, around 700 million euros are earmarked for the further digitization of our company.

Do you have another Škoda topic that we haven't asked about yet?

There are two more interesting things. Firstly, we keep talking about price segments for vehicles, but at Škoda we want to offer all of our mobility even more needs-based in the future. This classic model, i.e. buying a car, driving a little and then putting the vehicle back in the garage, will definitely change. People will strive more to get a suitable car for their respective current purposes. The four-seater, the six-seater, the all-wheel drive vehicle for the mountains, the station wagon for family vacations, the car for short or long journeys. We will therefore also offer new mobility concepts and meet our customers' needs according to their needs.

It sounds as if there could soon be flexible subscription models at Škoda too.

This is also an interesting trend for us. The model is easy to calculate and, with different monthly periods, is ideally flexible for the user. The pilot model was running at VW, and it will also be at Škoda.

And the second exciting topic?

I think it is becoming increasingly important to take this transformation into account more in the value chain. For this we absolutely need factories for battery cells in Europe. And we are currently taking part in a Europe-wide pitch with the Czech Republic. And of course we hope that we get this gigafactory as an investment decision. The result is still open.

Why is this so important for Škoda?

Quite simply: When it comes to the procurement of battery cells, we are now 95 percent dependent on suppliers outside of Europe. And I am firmly convinced that we can only make progress in the transformation of the value chain towards e-mobility if we also have cell production in our own hands in the future and can offer it locally and sustainably with short distances in Europe.

Mr. Zellmer, thank you very much for the interview.
These users thanked the author HansH for the post:
Tonny
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JKE4068
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29. aug 2021, 11:07
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af JKE4068 » 21. dec 2022, 09:41

Er der nogen der har hørt om det modul der kommer så man kan bruge bilens batteri som powerbank og hvad der skal til for at bruge det.
These users thanked the author JKE4068 for the post:
Abyssinier

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af fjeppe » 21. dec 2022, 11:27

JKE4068 skrev:
21. dec 2022, 09:41
Er der nogen der har hørt om det modul der kommer så man kan bruge bilens batteri som powerbank og hvad der skal til for at bruge det.
Kræver du har en 80'er. i den seneste opdatering kan du se funktionen under opladning.

Hardware wise tænker jeg det kræver en V2G kompatibel lader og de er ret dyre dem jeg har set.
These users thanked the author fjeppe for the post:
JKE4068

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"