Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 26. nov 2021, 20:54

Nicklossi skrev:Er det ikke importøren (Semler i Danmark?) der konfigurerer standardpakkerne i de forskellige lande?
Jo, det vil jeg mene.
Jeg tænker Semler har valgt pakken med service i stedet for lader.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 28. nov 2021, 22:02

Så fik jeg prøvet en lidt længere tur med primært motorvej, og køligt vejr.
Turen gik imellem Herning og Aarhus, plus lidt rundt ude ved Aarhus, og tilbage igen.
En smule landevej i begge ender, kørt på fartpilot det meste af vejen, så 130 km/t hvor det er tilladt.

Cirka 300 km på en fuld opladning i forhold til hvad kørestatistik og gæt-o-meter siger.

Lidt ekstra kørsel her til aften med lidt kvikke accelerationer og småture, og statistikken holder stadig.

Jeg tænker det hjælper en smule på rækkevidde forståelsen for mit vedkommende, selvom jeg håber jeg får lidt mere til sommer. Billede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
HansHKMDTHYMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 29. nov 2021, 20:53

BrianDS skrev:
28. nov 2021, 22:02
Så fik jeg prøvet en lidt længere tur med primært motorvej, og køligt vejr.
Turen gik imellem Herning og Aarhus, plus lidt rundt ude ved Aarhus, og tilbage igen.
En smule landevej i begge ender, kørt på fartpilot det meste af vejen, så 130 km/t hvor det er tilladt.

Cirka 300 km på en fuld opladning i forhold til hvad kørestatistik og gæt-o-meter siger.

Lidt ekstra kørsel her til aften med lidt kvikke accelerationer og småture, og statistikken holder stadig.

Jeg tænker det hjælper en smule på rækkevidde forståelsen for mit vedkommende, selvom jeg håber jeg får lidt mere til sommer. Billede
Vi har tabt 10-15% rækkevidde fra september til nu, dog i en ID.3, men teknikken er jo ret ens - Så du får helt sikkert lidt mere til sommer.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

LasseL
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26. maj 2021, 06:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 9 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af LasseL » 2. dec 2021, 08:33

Samme her med vores Enyaq.
Vi kørte ca 16.5 kWh/100km (primært landeveje) i sommers/efterår, mens vi nu kysser de 21.1-21.3 kWh/100km siden vi er røget under +5C.. så det er jo ca. 20-25% reduktion i rækkevidden.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 10. dec 2021, 12:47

kheiron skrev:
26. nov 2021, 08:30
NOgen der har fået en Graphite Grey Sportline herinde og har billede?
Nej, men har besilt sådan en :) Forhandleren havde en Kodiaq holdende i Graphite Grey og en Enyaq i Quartz Grey. Tror ikke der er leveret Enyaq i Graphite Grey endnu, men prøv lykken med en af de andre modeller, hvis du vil se den "live".

Ivanovich
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22. jun 2011, 21:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Ivanovich » 10. dec 2021, 14:18

GaSelle skrev:
10. dec 2021, 12:47
kheiron skrev:
26. nov 2021, 08:30
NOgen der har fået en Graphite Grey Sportline herinde og har billede?
Nej, men har besilt sådan en :) Forhandleren havde en Kodiaq holdende i Graphite Grey og en Enyaq i Quartz Grey. Tror ikke der er leveret Enyaq i Graphite Grey endnu, men prøv lykken med en af de andre modeller, hvis du vil se den "live".
Jeg bestilte min Enyaq i Quartz Grey tilbage i Juli med levering 1. kvartal 2022. De regner fortsat med levering der, men Quartz Grey er åbenbart ikke længere en valgmulighed, så den var automatisk ændret til Graphite Grey.

Lidt sjovt at man ikke lige får en meddelelse om det, men at man får det at vide ved et tilfælde... Men jeg er nu glad nok for det, da jeg synes farven er pænere end Quartz Grey :)

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af PhillOS » 10. dec 2021, 14:38

Ivanovich skrev:
10. dec 2021, 14:18
GaSelle skrev:
10. dec 2021, 12:47
kheiron skrev:
26. nov 2021, 08:30
NOgen der har fået en Graphite Grey Sportline herinde og har billede?
Nej, men har besilt sådan en :) Forhandleren havde en Kodiaq holdende i Graphite Grey og en Enyaq i Quartz Grey. Tror ikke der er leveret Enyaq i Graphite Grey endnu, men prøv lykken med en af de andre modeller, hvis du vil se den "live".
Jeg bestilte min Enyaq i Quartz Grey tilbage i Juli med levering 1. kvartal 2022. De regner fortsat med levering der, men Quartz Grey er åbenbart ikke længere en valgmulighed, så den var automatisk ændret til Graphite Grey.

Lidt sjovt at man ikke lige får en meddelelse om det, men at man får det at vide ved et tilfælde... Men jeg er nu glad nok for det, da jeg synes farven er pænere end Quartz Grey :)
Det virker utjekket af forhandler.. Men han har nok for travlt med at sælge nye biler :)

Og så er jeg enig, Graphite Grey er en super flot farve, og pænere end Quartz Grey, da der er betydeligt mere spil i farven.
.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 10. dec 2021, 14:47

Jeg havde ikke lige overblikket over de to Skoda Grey'er, så jeg fandt et par YT videoer - én med Enyaq i Quartz og en med Kodiaq i Graphite - og prøvede at stille dem op ved siden af hinanden for at kunne se sammenligningen.
Quartz er mere over i noget blåligt-tone'ish, mens Graphite ganske godt rammer kernematerialet i en god, gammeldags blyant.

Snap13.jpg
Snap13.jpg (130.97 KiB) Vist 1754 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SteenC » 10. dec 2021, 16:30

Jeg undrer mig en hel del over el-forbruget i vores Enyaq. Fra vi hentede den i juni til ud på efteråret og det blev koldere, havde den i snit brugt lidt under 18kWh/100km, ved blandet by, landevej og motorvej.
I denne uge, fra onsdag t.o.m. i dag har vi kørt udelukkende by og landevej, og her har den brugt 34,5kWh/100km, hvilket næsten er det dobbelte. Det kan da ikke passe :evil: Så bliver det en meget dyr vinter, at køre elbil.
Er der andre Enyaq ejere, som ser samme forbrug, nu her det er blevet koldt?
Vedhæftede filer
20211210_162028.jpg
20211210_162028.jpg (72.46 KiB) Vist 1720 gange
20211210_162013.jpg
20211210_162013.jpg (86.64 KiB) Vist 1720 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 10. dec 2021, 16:37

SteenC skrev:
10. dec 2021, 16:30
Jeg undrer mig en hel del over el-forbruget i vores Enyaq. Fra vi hentede den i juni til ud på efteråret og det blev koldere, havde den i snit brugt lidt under 18kWh/100km, ved blandet by, landevej og motorvej.
I denne uge, fra onsdag t.o.m. i dag har vi kørt udelukkende by og landevej, og her har den brugt 34,5kWh/100km, hvilket næsten er det dobbelte.
De forbrugstal der vises på bilens skærm (som på dit billede) - inkluderer de forvarmning af bilen ved stilstand?

Dvs fortæller den bare hvor mange kW der totalt er suttet af batteriet og dividerer med kørte kilometer ?
Eller er forbrugstallet "renset" for forvarmning ....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SteenC » 10. dec 2021, 16:44

Bilen har ikke forvarmet på noget tidspunkt, så det er kun forbrug til kørsel.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 10. dec 2021, 16:47

SteenC skrev:
10. dec 2021, 16:44
Bilen har ikke forvarmet på noget tidspunkt, så det er kun forbrug til kørsel.
OK.
Men har det så måske været mange små ture, hvor bilen når at køle helt ned hver gang, inden den igen skal ud og køre ?
I og med at al varme til kabine, sæder, afdugning af ruder osv osv jo kun kan komme fra batteriet, så vil en elbil være ekstra følsom overfor mange småture under kolde forhold, tænker jeg umiddelbart...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 10. dec 2021, 16:48

SteenC skrev:Bilen har ikke forvarmet på noget tidspunkt, så det er kun forbrug til kørsel.
Det er en udfordring der efter sigende bliver løst I version 3.0. Bedre styring af batteri opvarmning.
Den bruger uforholdsmæssigt meget strøm på kortere ture.
Hvis du kører længere ture på lande- eller motorvej, så er forbruget lidt mere spiseligt.

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SteenC » 10. dec 2021, 16:58

kGlerup skrev:
10. dec 2021, 16:48
SteenC skrev:Bilen har ikke forvarmet på noget tidspunkt, så det er kun forbrug til kørsel.
Det er en udfordring der efter sigende bliver løst I version 3.0. Bedre styring af batteri opvarmning.
Den bruger uforholdsmæssigt meget strøm på kortere ture.
Hvis du kører længere ture på lande- eller motorvej, så er forbruget lidt mere spiseligt.
Så er det squ nok opvarmningen der sluger energien. Konen har 10-12 km til arbejde og selvfølgelig hjem igen, men så er bilen jo blevet kold. Og så måske en kort tur lokalt i byen, sikkert også med kold bil.

Hjælper det, at have den til strømkablet og så forvarme om morgenen? Tager den så energi fra laderen eller batteriet, som på det tidspunkt jo er ladet op?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 10. dec 2021, 17:09


SteenC skrev: Så er det squ nok opvarmningen der sluger energien. Konen har 10-12 km til arbejde og selvfølgelig hjem igen, men så er bilen jo blevet kold. Og så måske en kort tur lokalt i byen, sikkert også med kold bil.

Hjælper det, at have den til strømkablet og så forvarme om morgenen? Tager den så energi fra laderen eller batteriet, som på det tidspunkt jo er ladet op?
Problemet er vist at den bruger vildt meget power på opvarmning af batteripakken, hvilket skulle blive optimeret i 3.0.
Har ikke selv erfaring med om forvarmning med kabel i hjælper meget, men det er da et forsøg værd Billede

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 10. dec 2021, 19:39

SteenC skrev:
10. dec 2021, 16:58
kGlerup skrev:
10. dec 2021, 16:48
SteenC skrev:Bilen har ikke forvarmet på noget tidspunkt, så det er kun forbrug til kørsel.
Det er en udfordring der efter sigende bliver løst I version 3.0. Bedre styring af batteri opvarmning.
Den bruger uforholdsmæssigt meget strøm på kortere ture.
Hvis du kører længere ture på lande- eller motorvej, så er forbruget lidt mere spiseligt.
Så er det squ nok opvarmningen der sluger energien. Konen har 10-12 km til arbejde og selvfølgelig hjem igen, men så er bilen jo blevet kold. Og så måske en kort tur lokalt i byen, sikkert også med kold bil.

Hjælper det, at have den til strømkablet og så forvarme om morgenen? Tager den så energi fra laderen eller batteriet, som på det tidspunkt jo er ladet op?
På vores ID. 3, har vi et langt større tab ved opvarmning, når den ikke er tilsluttet laderen - Det er tydeligt når fruen skal hjem fra job. hvor den er sat til, at forvarme uden at være tilsluttet lader.
I weekenden, hvor vi ikke har den sat til fast afgangstid, er det også tydeligt, at hvis vi springer ud i bilen spontant og kører en kort tur, 10-20 km, så er forbruget meget højere end ellers.

Så ja, det er nok kombinationen af småture og det kedelige vintervejr.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 419 times

Skoda ENYAQ

Indlæg af _Jensen » 10. dec 2021, 22:22

Min GTX brugte i morges i -1 grad, 1 kWh på at varme bilen op til 22 grader. Med el til forude, sidespejle, sæde/rat varme på 2. Det tog 1/2 time. Var tilsluttet lader.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author _Jensen for the post:
HansH
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HansH » 11. dec 2021, 20:54

Er jeg den eneste der kommer til at tænke på mørkets fyrste, når jeg ser en sort Sportline..... :)

Snap12.jpg
Snap12.jpg (44.15 KiB) Vist 1531 gange
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 11. dec 2021, 21:27

HansH skrev:Er jeg den eneste der kommer til at tænke på mørkets fyrste, når jeg ser en sort Sportline..... :)

Snap12.jpg
Måske, måske ikke Billede

Den mangler lige 3-400 HK ekstra når den står i helt sort Sportline, hvis den skal leve op til udseendet Billede men den ser fed ud
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Danaplus
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. dec 2021, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Danaplus » 12. dec 2021, 19:44

Jeg har netop hentet min Enyaq i Tyskland og oplever samme mønster mht til forbrug, så det skal man nok bare vænne sig til og lade lidt oftere. Jeg har to spm / problemer:
a) Hvordan får man adgang til total og trip tæller?
b) Er der nogen som har erfaring med en opgradering af CCS fra 50 til 125 kW?
c) Hvorfor koster den over 100K mere i DK end i T?
Er ellers super glad for bilen - en sikker vinder !!

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 12. dec 2021, 20:14

Danaplus skrev:
12. dec 2021, 19:44
Jeg har netop hentet min Enyaq i Tyskland og oplever samme mønster mht til forbrug, så det skal man nok bare vænne sig til og lade lidt oftere. Jeg har to spm / problemer:
a) Hvordan får man adgang til total og trip tæller?
b) Er der nogen som har erfaring med en opgradering af CCS fra 50 til 125 kW?
c) Hvorfor koster den over 100K mere i DK end i T?
Er ellers super glad for bilen - en sikker vinder !!
A) I menuen ‘Bil’
B) Det kan Skoda opgradere - mod betaling
C) Fordi nogle parallelimportører lugter guld. Kan man vente på en ny via en aut. forhandler er de, i nogle tilfælde, billigere end en importerer.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af majland » 13. dec 2021, 08:24

Morten Hedensted skrev:
10. dec 2021, 19:39

På vores ID. 3, har vi et langt større tab ved opvarmning, når den ikke er tilsluttet laderen - Det er tydeligt når fruen skal hjem fra job. hvor den er sat til, at forvarme uden at være tilsluttet lader.
I weekenden, hvor vi ikke har den sat til fast afgangstid, er det også tydeligt, at hvis vi springer ud i bilen spontant og kører en kort tur, 10-20 km, så er forbruget meget højere end ellers.
Hvis du måler forbruget i ladeboksen er der nok ikke stor forskel. Bilen registerer blot ikke forbruget brugt til opvarmning mens den sidder til ladeboksen, selvom det jo hører med til det samlede forbrug.

Jeg har nogle gange sammenlignet elmåleren med hvad bilen siger der er blevet ladet med. Er bilen bare taget fra og kørt ligger det på omkring 97-98%

Er der derimod brugt forvarmning og der er ladet relativt lidt (~15kwh) er der derimod kun kommet ~80% af strømmen på batteriet. Når jeg registerer forbruget på spritmonitor er det hvor meget strøm der er købt til bilen. Uanset om det er gået til opvarmning eller kørsel.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Mikesorensen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 4. jul 2015, 16:53
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Mikesorensen » 13. dec 2021, 12:04

Nu har jeg slet slet ikke læst særlig meget af denne chat. Men det det træder meget frem er klart rækkevidden. Der self mange ting som spiller ind, både varme og alt det der. Men det lidt komisk folk forventer samme rækkevidde sommer/vinter. Man har jo de sidste 5-10år sagt man mister optil 40% strøm på el cykler når der under 5grader udenfor. Hvorfor skulle man så pludselig havde løst det problem fra dag til dag da el bilen kom ?? Undre mig at folk tror dette 😅

adamski
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. feb 2021, 08:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 52 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af adamski » 13. dec 2021, 12:35

Hey, jeg har opdaget en irriterende, omend temmelig ligegyldig (kosmetisk) fejl i infotainmentsystemet, og ville lige høre om der er andre, der kan reproducere..

Hvis jeg stiller forbugsenheder (via system setup -> "enheder") til at blive vist i km/kwh, så opdaterer øjebliksforbrugets enheder ikke. De bliver bare stående på hvadend sidste enhed var. Så, hvis man ændrer indstillingen mens man kører, bliver det vist i kwh/100km (eller mi/kwh, hvis man er metrisk udfordret ;)), og hvis man ændrer indstillingen mens man holder stille, bliver øjebliksforbruget vist i kwh/time. Uanset hvor meget man så ellers kører efterfølgende. Gennemsnitsforbruget på alle de tre forbrugsskærme vises korrekt i km/kwh.

Slukker man bilen, og starter igen, opfører den sig som tilfælde to ovenfor, dvs, den vil vise øjebliksforbruget i kwh/time. Det er ikke lykkedes mig at få den til at vise km/kwh.

Somme tider fryser tallet også, men jeg kan ikke lige i skrivende stund (det er nogle dage siden jeg eksperimenterede med det) huske hvilke omstændigheder, der udløser det.

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 78 times
Been thanked: 104 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af mobworld » 13. dec 2021, 12:42

Mikesorensen skrev:
13. dec 2021, 12:04
Men det lidt komisk folk forventer samme rækkevidde sommer/vinter. Man har jo de sidste 5-10år sagt man mister optil 40% strøm på el cykler når der under 5grader udenfor.
På samme måde kan jeg også undre mig over at mange elbils købere ligner et stort spørgsmåls tegn når de lynlader m f.eks kun 60kW og ikke de, ifølge forhandleren' 'lovede' f.eks. 125kW.

Enten hører folk ikke efter, eller så kan forhandleren ikke forklare/selv forstå udfordringerne med batteriladning (ladekurve afhængig af SOC, temp etc) og hvorfor man ikke ubetinget altid kan lade med max ladeffeekt uanset hvor meget strøm der er på batteriet/ batt. temp etc.

Ovenstående er specielt udbredt i div. EV owners grupper på Facebook
Senest rettet af mobworld 13. dec 2021, 12:44, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author mobworld for the post (total 4):
HansHKMDTHYMorten HedenstedMikesorensen
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 13. dec 2021, 12:43

mobworld skrev:
13. dec 2021, 12:42
På samme måde kan jeg også undre mig over at mange elbils købere ligner et stort spørgsmåls tegn når de lynlader m f.eks kun 60kW og ikke de, ifølge forhandleren' 'lovede' f.eks. 125kW.

Enten hører folk ikke efter, eller så kan forhandleren ikke forklare/selv forstå udfordringerne med batteriladning (ladekurve afhængig af SOC, temp etc) og hvorfor man ikke ubetinget altid kan lade med max ladeffeekt uanset hvor meget strøm der er på batteriet/ batt. temp etc.

Ovenstående er specielt udbredt i div. EV owners grupper på Facebook
Enig. Det er de samme spørgsmål der kommer om og om igen.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 13. dec 2021, 12:50

adamski skrev:Hey, jeg har opdaget en irriterende, omend temmelig ligegyldig (kosmetisk) fejl i infotainmentsystemet, og ville lige høre om der er andre, der kan reproducere..

Hvis jeg stiller forbugsenheder (via system setup -> "enheder") til at blive vist i km/kwh, så opdaterer øjebliksforbrugets enheder ikke. De bliver bare stående på hvadend sidste enhed var. Så, hvis man ændrer indstillingen mens man kører, bliver det vist i kwh/100km (eller mi/kwh, hvis man er metrisk udfordret ;)), og hvis man ændrer indstillingen mens man holder stille, bliver øjebliksforbruget vist i kwh/time. Uanset hvor meget man så ellers kører efterfølgende. Gennemsnitsforbruget på alle de tre forbrugsskærme vises korrekt i km/kwh.

Slukker man bilen, og starter igen, opfører den sig som tilfælde to ovenfor, dvs, den vil vise øjebliksforbruget i kwh/time. Det er ikke lykkedes mig at få den til at vise km/kwh.

Somme tider fryser tallet også, men jeg kan ikke lige i skrivende stund (det er nogle dage siden jeg eksperimenterede med det) huske hvilke omstændigheder, der udløser det.
Når bilen holder stille kan du ikke udregne km/kWh, det gør diesel og benzin heller ikke, de skifter også til l/h, hvor el så er kWh/h, der er jo ikke en afstand men kun en tidsenhed at forholde sig til.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 13. dec 2021, 16:18

majland skrev:
13. dec 2021, 08:24
Morten Hedensted skrev:
10. dec 2021, 19:39

På vores ID. 3, har vi et langt større tab ved opvarmning, når den ikke er tilsluttet laderen - Det er tydeligt når fruen skal hjem fra job. hvor den er sat til, at forvarme uden at være tilsluttet lader.
I weekenden, hvor vi ikke har den sat til fast afgangstid, er det også tydeligt, at hvis vi springer ud i bilen spontant og kører en kort tur, 10-20 km, så er forbruget meget højere end ellers.
Hvis du måler forbruget i ladeboksen er der nok ikke stor forskel. Bilen registerer blot ikke forbruget brugt til opvarmning mens den sidder til ladeboksen, selvom det jo hører med til det samlede forbrug.

Jeg har nogle gange sammenlignet elmåleren med hvad bilen siger der er blevet ladet med. Er bilen bare taget fra og kørt ligger det på omkring 97-98%

Er der derimod brugt forvarmning og der er ladet relativt lidt (~15kwh) er der derimod kun kommet ~80% af strømmen på batteriet. Når jeg registerer forbruget på spritmonitor er det hvor meget strøm der er købt til bilen. Uanset om det er gået til opvarmning eller kørsel.
Hvis du ikke har forvarmet bilen med ledningen i, vil forbruget jo netop stige markant. eftersom alt opvarmning tages fra batteriet.
Hvis jeg kører hjemmefra og til fx Horsens, en tur på 15-17 km, så er forbruget næsten dobbelt så højt, i forhold til hvis den var forvarmet mens laderen er tilsluttet. Er turen længere flades det højere forbrug naturligvis lidt ud.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

adamski
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. feb 2021, 08:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 52 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af adamski » 13. dec 2021, 19:14

BrianDS skrev:
13. dec 2021, 12:50
adamski skrev:Hey, jeg har opdaget en irriterende, omend temmelig ligegyldig (kosmetisk) fejl i infotainmentsystemet, og ville lige høre om der er andre, der kan reproducere..

Hvis jeg stiller forbugsenheder (via system setup -> "enheder") til at blive vist i km/kwh, så opdaterer øjebliksforbrugets enheder ikke. De bliver bare stående på hvadend sidste enhed var. Så, hvis man ændrer indstillingen mens man kører, bliver det vist i kwh/100km (eller mi/kwh, hvis man er metrisk udfordret ;)), og hvis man ændrer indstillingen mens man holder stille, bliver øjebliksforbruget vist i kwh/time. Uanset hvor meget man så ellers kører efterfølgende. Gennemsnitsforbruget på alle de tre forbrugsskærme vises korrekt i km/kwh.

Slukker man bilen, og starter igen, opfører den sig som tilfælde to ovenfor, dvs, den vil vise øjebliksforbruget i kwh/time. Det er ikke lykkedes mig at få den til at vise km/kwh.

Somme tider fryser tallet også, men jeg kan ikke lige i skrivende stund (det er nogle dage siden jeg eksperimenterede med det) huske hvilke omstændigheder, der udløser det.
Når bilen holder stille kan du ikke udregne km/kWh, det gør diesel og benzin heller ikke, de skifter også til l/h, hvor el så er kWh/h, der er jo ikke en afstand men kun en tidsenhed at forholde sig til.
Det er jeg med på. Pointen er, som jeg også skriver, at den aldrig skifter til km/kWh, selv når jeg begynder at køre.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 13. dec 2021, 20:54

adamski skrev:
BrianDS skrev:
13. dec 2021, 12:50
adamski skrev:Hey, jeg har opdaget en irriterende, omend temmelig ligegyldig (kosmetisk) fejl i infotainmentsystemet, og ville lige høre om der er andre, der kan reproducere..

Hvis jeg stiller forbugsenheder (via system setup -> "enheder") til at blive vist i km/kwh, så opdaterer øjebliksforbrugets enheder ikke. De bliver bare stående på hvadend sidste enhed var. Så, hvis man ændrer indstillingen mens man kører, bliver det vist i kwh/100km (eller mi/kwh, hvis man er metrisk udfordret ;)), og hvis man ændrer indstillingen mens man holder stille, bliver øjebliksforbruget vist i kwh/time. Uanset hvor meget man så ellers kører efterfølgende. Gennemsnitsforbruget på alle de tre forbrugsskærme vises korrekt i km/kwh.

Slukker man bilen, og starter igen, opfører den sig som tilfælde to ovenfor, dvs, den vil vise øjebliksforbruget i kwh/time. Det er ikke lykkedes mig at få den til at vise km/kwh.

Somme tider fryser tallet også, men jeg kan ikke lige i skrivende stund (det er nogle dage siden jeg eksperimenterede med det) huske hvilke omstændigheder, der udløser det.
Når bilen holder stille kan du ikke udregne km/kWh, det gør diesel og benzin heller ikke, de skifter også til l/h, hvor el så er kWh/h, der er jo ikke en afstand men kun en tidsenhed at forholde sig til.
Det er jeg med på. Pointen er, som jeg også skriver, at den aldrig skifter til km/kWh, selv når jeg begynder at køre.
Okay, jeg har ikke tænkt over at den ikke skulle skifte, men min står så også stadig til kWh/100 km
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"