Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 646 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af VWAU » 4. sep 2020, 10:02

KMDTHY skrev:
4. sep 2020, 08:28
Syntes ikke rigtig der er enighed om træk kapaciteten. FDM siger 1400 kg, umiddelbart siger Skoda selv 1200 kg.
Citat fra Skoda´s hjemmeside:
"Nejvýkonnější verze také může táhnout přívěs o hmotnosti až 1 400 kg"

Google translate:
"Den mest kraftfulde version kan også trække en trailer, der vejer op til 1.400 kg"

Så de 1.200 kg er de små versioner og 1.400 kg de store.
These users thanked the author VWAU for the post:
KMDTHY

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 4. sep 2020, 10:15

peter w skrev:
4. sep 2020, 07:59
Tak, men hedder det en gearkasse, eller hedder det noget andet?
Jeg vil sige at det mest gængse er at kalde det et gear eller en udveksling. Oftest er det vel et planetgear der benyttes. Og hvordan opbygningen er afhænger af om der er 1 eller 2 motorer på akselen. Hvis der kun som oftest er 1 så er der jo stadig et differentiale også :)

Gearkasse for mig er noget med flere trin i.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 646 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af VWAU » 4. sep 2020, 10:19

kGlerup skrev:
3. sep 2020, 17:17
At dømme ud fra det billede du har lagt op skal man sidde ekstremt lavt før skærmen kommer i synslinjen.
Jeg ser ikke så sjældent bilister der næsten ikke kan kigge ud af forruden. At skærmen IKKE skulle dække noget af udsynet for dem personer er utopi.
Vedhæftede filer
enq.jpg
enq.jpg (59.26 KiB) Vist 1312 gange

Kims
Nyt medlem
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. apr 2009, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Kims » 4. sep 2020, 10:21

I så fald har de da også problemer med at se over rattet :shock:
These users thanked the author Kims for the post (total 3):
Passatg 3cKorreborgBrianDS
Citroen Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDI EAT6
Fiat Punto 1.2 2000
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 646 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af VWAU » 4. sep 2020, 10:25

Tonny skrev:
4. sep 2020, 10:15
Gearkasse for mig er noget med flere trin i.
Alle bilfabrikker kalder det for en 1-trins gearkasse. Hvis vi alle opfinder vores egne termer bliver kommunikation svært.
Vedhæftede filer
gear.jpg
gear.jpg (15.92 KiB) Vist 1306 gange

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 4. sep 2020, 10:39

Nu fik jeg lige en forklaring, som jeg forsøger at genfortælle:

- Når en elmotor kører meget langsomt, f.eks. ved igangsætning eller når man slipper speederen, så vil elmotoren køre i små ryk, pga magnetfelterne netop er felter som ligger med en afstand, og den afstand vil man kunne mærke uden en gearkasse. Så gearkassen gør at elmotoren kan kører hurtigere end hjulene gør, ift. hvis de var sat direkte på akslen.

- Elmotoren er mest effektiv omkring dens 75 % belastnings-grad, så der vælger man at lave gearingen, så dét passer med bilens optimale / mest brugte hastighedsområde - for en ID.3 (og andre MEB'er) er det 80-110 km/t, for e-UP er det lavere. Det giver bedre batteritid.
Det hænger også sammen med hvorfor 0-100 er så "lav" på MEB'er ift. Tesla og Taycan, hvor man har valgt at prioriterer en lav 0-100 tid. Her er der så nogle undersøgelser/analyser der viser, at i forhold til hvor meget batteri man bruger på at køre hurtigt fra 0-100 (altså ikke mellem-accelerationer), ikke hænger sammen med kundernes prioriteter i forhold til ønsker i en elbil og hvor meget slid det giver på både motor, dæk og batteri.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 6):
HansHAnders DKorreborgBrianDSKMDTHYMorten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 613 times
Been thanked: 350 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af kGlerup » 4. sep 2020, 11:20

VWAU skrev:
kGlerup skrev:
3. sep 2020, 17:17
At dømme ud fra det billede du har lagt op skal man sidde ekstremt lavt før skærmen kommer i synslinjen.
Jeg ser ikke så sjældent bilister der næsten ikke kan kigge ud af forruden. At skærmen IKKE skulle dække noget af udsynet for dem personer er utopi.
Det der er så lavt at man ikke ville kunne se vejen.
Så kører man ikke bil Billede
These users thanked the author kGlerup for the post (total 2):
DanielB12BrianDS

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 4. sep 2020, 12:39

VWAU skrev:
4. sep 2020, 10:25
Alle bilfabrikker kalder det for en 1-trins gearkasse. Hvis vi alle opfinder vores egne termer bliver kommunikation svært.
Er det gear, udveksling eller planetgear jeg har opfundet?

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af peter w » 4. sep 2020, 12:46

Tak til alle for gode svar om gearkasse til elbiler.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 4. sep 2020, 12:50

Man kan også kalde det et reduktionsgear.

Men mange hænger i termer som altid har været brugt for biler, inkl. producenterne. I min E-Golf står der "START ENGINE" på knappen :roll:
These users thanked the author Tonny for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 4. sep 2020, 13:12

Tonny skrev:
4. sep 2020, 12:50
Man kan også kalde det et reduktionsgear.

Men mange hænger i termer som altid har været brugt for biler, inkl. producenterne. I min E-Golf står der "START ENGINE" på knappen :roll:
Officielt kalder VW det en "1-trins gearkasse / EQ310-1p" på dansk. Som LowDog siger, så er det jo en kasse med et gear i :lol:

[attachment=0 // ]Skærmbillede 2020-09-04 kl. 14.06.54.png[/attachment] // har fjernet billedet af gearkassen.


Er det ikke en elmotor du starter? eller hvad vil du kalde det? (Oprigtigt spørgsmål - har ikke selv undret mig over det, da tyskerne kalder det E-motor og på dansk El-motoren, men er da en gammel term).

Kom lige i tanke om, at ID.3 jo ikke har en start-knap - den tænder når du åbner døren, og motoren aktiveres når du træder på speederen. Vil tro, uden at vide det, at i E-golf er start-knappen essentiel pga den er bygget over en brændstofsplatform.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
VWAUBrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Tonny » 4. sep 2020, 13:24

DanielB12 skrev:
4. sep 2020, 13:12
Tonny skrev:
4. sep 2020, 12:50
I min E-Golf står der "START ENGINE" på knappen :roll:
Er det ikke en elmotor du starter? eller hvad vil du kalde det? (Oprigtigt spørgsmål - har ikke selv undret mig over det, da tyskerne kalder det E-motor og på dansk El-motoren, men er da en gammel term).
Jo men det er fordi vi på danske ikke har 2 termer for hhv engine og motor. Vi bruger motor for alt hvilket sådan set også er rigtigt. Men min E-Golf har ingen "engine", men en motor.

https://www.youtube.com/watch?v=yKOA7Xe ... ngineering - - - - TYK TYK Accent :D

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Thor-thor » 4. sep 2020, 13:30

DanielB12 skrev:
4. sep 2020, 13:12
......
Er det ikke en elmotor du starter? eller hvad vil du kalde det? (Oprigtigt spørgsmål - har ikke selv undret mig over det, da tyskerne kalder det E-motor og på dansk El-motoren, men er da en gammel term).
.....
Man starter en ICE motor, som så roterer/kører i tomgang indtil andet input. I elbilen aktiverer du først de elektriske kredsløb. Men elmotoren "starter" vel først når rotationen starter? ;)

Men helt klart et levn fra ICE biler
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
TonnyDanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af DanielB12 » 4. sep 2020, 13:37

Tonny skrev:
4. sep 2020, 13:24
DanielB12 skrev:
4. sep 2020, 13:12
Tonny skrev:
4. sep 2020, 12:50
I min E-Golf står der "START ENGINE" på knappen :roll:
Er det ikke en elmotor du starter? eller hvad vil du kalde det? (Oprigtigt spørgsmål - har ikke selv undret mig over det, da tyskerne kalder det E-motor og på dansk El-motoren, men er da en gammel term).
Jo men det er fordi vi på danske ikke har 2 termer for hhv engine og motor. Vi bruger motor for alt hvilket sådan set også er rigtigt. Men min E-Golf har ingen "engine", men en motor.

https://www.youtube.com/watch?v=yKOA7Xe ... ngineering - - - - TYK TYK Accent :D
Det er jo lige til "idag lærte jeg"-tråden :lol:
Men på tysk bruger de så heller ikke to termer? De kalder det i hvert fald "E-motor" i deres materialer.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af KMDTHY » 4. sep 2020, 21:56

VWAU skrev:
KMDTHY skrev:
4. sep 2020, 08:28
Syntes ikke rigtig der er enighed om træk kapaciteten. FDM siger 1400 kg, umiddelbart siger Skoda selv 1200 kg.
Så de 1.200 kg er de små versioner og 1.400 kg de store.
Ah ja okay. Giver ok mening. Havde dog håbet på 1600/1800 kg. Ikke så nemt igen at finde en 1400 kg køjevogn i luksus størrelse Billede
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 5. sep 2020, 06:35

KMDTHY skrev:
VWAU skrev:
KMDTHY skrev:
4. sep 2020, 08:28
Syntes ikke rigtig der er enighed om træk kapaciteten. FDM siger 1400 kg, umiddelbart siger Skoda selv 1200 kg.
Så de 1.200 kg er de små versioner og 1.400 kg de store.
Ah ja okay. Giver ok mening. Havde dog håbet på 1600/1800 kg. Ikke så nemt igen at finde en 1400 kg køjevogn i luksus størrelse Billede
Så må du jo blive lidt mere primitiv når du skal på Camping BilledeBillede

Men ja, jeg giver dig ret, det er underligt de ikke bliver lavet så de må trække noget mere.
Selve bilen er nok temmelig tung også
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 5. sep 2020, 06:37

Gad vide om de svenske priser kan afspejle de danske en smule? Den bliver nok lidt dyrere i Danmark selv med nuværende afgift niveau.


https://cc.skoda-auto.com/visualizer/sw ... 7Cservices
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 5. sep 2020, 22:16

KMDTHY skrev:
4. sep 2020, 21:56
VWAU skrev:
KMDTHY skrev:
4. sep 2020, 08:28
Syntes ikke rigtig der er enighed om træk kapaciteten. FDM siger 1400 kg, umiddelbart siger Skoda selv 1200 kg.
Så de 1.200 kg er de små versioner og 1.400 kg de store.
Ah ja okay. Giver ok mening. Havde dog håbet på 1600/1800 kg. Ikke så nemt igen at finde en 1400 kg køjevogn i luksus størrelse Billede
Hvor langt håber du så på at komme på en opladning med 1800 kg på slæb ?
/Søren.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 5. sep 2020, 23:57

BrianDS skrev:
5. sep 2020, 06:37
Gad vide om de svenske priser kan afspejle de danske en smule? Den bliver nok lidt dyrere i Danmark selv med nuværende afgift niveau.


https://cc.skoda-auto.com/visualizer/sw ... 7Cservices
Spændende. I øvrigt meget interessant, jf. den svenske konfigurator, at der fåes akustikruder både for og bag. Forhåbentligt bliver den dejligt stille. Og mon ikke også ID.4 tilbydes med det?

Jeg har konfigureret en der kommer til at koste små 500.000 danske kroner. Og det er uden afgift - og ikke engang for RS-modellen. Det tyder på RS'eren kommer til at blive lige så pricy som Tesla Model Y.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af KMDTHY » 6. sep 2020, 05:54

i-s skrev: Hvor langt håber du så på at komme på en opladning med 1800 kg på slæb ?
Minus 50% ca. så måske omkring 200 km i den store.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. sep 2020, 06:25

Dakota skrev:
BrianDS skrev:
5. sep 2020, 06:37
Gad vide om de svenske priser kan afspejle de danske en smule? Den bliver nok lidt dyrere i Danmark selv med nuværende afgift niveau.


https://cc.skoda-auto.com/visualizer/sw ... 7Cservices
Spændende. I øvrigt meget interessant, jf. den svenske konfigurator, at der fåes akustikruder både for og bag. Forhåbentligt bliver den dejligt stille. Og mon ikke også ID.4 tilbydes med det?

Jeg har konfigureret en der kommer til at koste små 500.000 danske kroner. Og det er uden afgift - og ikke engang for RS-modellen. Det tyder på RS'eren kommer til at blive lige så pricy som Tesla Model Y.
Sammenlignet med andre biler er det vel prisen? Til 500.000 kr har du vist også sat kryds ved alt?

Det er ikke sikkert ID.4 bliver tilbudt med ligeså meget udstyr, det er ikke tilfældet altid.

Et eksempel er at jeg i min tidligere Octavia havde både nedblændelige sidespejle, opgraderet lyd, isskraber i tankdækslet og flere andre gode ting - ingen af delene kunne fås til min Touran - eller en Golf Variant hvis vi skal sammenligne. Selvom man skulle synes VW skulle være med.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af peter w » 6. sep 2020, 08:14

Lige det med isskraberen i tankdæksler er en "Skoda; simply clever"-ting, så af den grund fås den vel ikke til VW.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 6. sep 2020, 08:53

BrianDS skrev:
6. sep 2020, 06:25
Dakota skrev:
BrianDS skrev:
5. sep 2020, 06:37
Gad vide om de svenske priser kan afspejle de danske en smule? Den bliver nok lidt dyrere i Danmark selv med nuværende afgift niveau.


https://cc.skoda-auto.com/visualizer/sw ... 7Cservices
Spændende. I øvrigt meget interessant, jf. den svenske konfigurator, at der fåes akustikruder både for og bag. Forhåbentligt bliver den dejligt stille. Og mon ikke også ID.4 tilbydes med det?

Jeg har konfigureret en der kommer til at koste små 500.000 danske kroner. Og det er uden afgift - og ikke engang for RS-modellen. Det tyder på RS'eren kommer til at blive lige så pricy som Tesla Model Y.
Sammenlignet med andre biler er det vel prisen? Til 500.000 kr har du vist også sat kryds ved alt?

Det er ikke sikkert ID.4 bliver tilbudt med ligeså meget udstyr, det er ikke tilfældet altid.

Et eksempel er at jeg i min tidligere Octavia havde både nedblændelige sidespejle, opgraderet lyd, isskraber i tankdækslet og flere andre gode ting - ingen af delene kunne fås til min Touran - eller en Golf Variant hvis vi skal sammenligne. Selvom man skulle synes VW skulle være med.
Yes, der er mere eller mindre sat kryds ved alt (du kan evt. selv prøve). MEN jeg synes måske ikke helt at paraplyer og isskraber i tankdækslet er at sammenligne med akustikruder eller alt det andet, der fås til en Enyaq. Og lægger man så minimum 50-100K oven i for den store motor, snakker vi altså (formentlig) Tesla Model Y Performance priser - en bil, der har lige så lang rækkevidde og er dobbelt så hurtig til 100 km/t.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. sep 2020, 10:51

Dakota skrev:
BrianDS skrev:
6. sep 2020, 06:25
Dakota skrev: Spændende. I øvrigt meget interessant, jf. den svenske konfigurator, at der fåes akustikruder både for og bag. Forhåbentligt bliver den dejligt stille. Og mon ikke også ID.4 tilbydes med det?

Jeg har konfigureret en der kommer til at koste små 500.000 danske kroner. Og det er uden afgift - og ikke engang for RS-modellen. Det tyder på RS'eren kommer til at blive lige så pricy som Tesla Model Y.
Sammenlignet med andre biler er det vel prisen? Til 500.000 kr har du vist også sat kryds ved alt?

Det er ikke sikkert ID.4 bliver tilbudt med ligeså meget udstyr, det er ikke tilfældet altid.

Et eksempel er at jeg i min tidligere Octavia havde både nedblændelige sidespejle, opgraderet lyd, isskraber i tankdækslet og flere andre gode ting - ingen af delene kunne fås til min Touran - eller en Golf Variant hvis vi skal sammenligne. Selvom man skulle synes VW skulle være med.
Yes, der er mere eller mindre sat kryds ved alt (du kan evt. selv prøve). MEN jeg synes måske ikke helt at paraplyer og isskraber i tankdækslet er at sammenligne med akustikruder eller alt det andet, der fås til en Enyaq. Og lægger man så minimum 50-100K oven i for den store motor, snakker vi altså (formentlig) Tesla Model Y Performance priser - en bil, der har lige så lang rækkevidde og er dobbelt så hurtig til 100 km/t.
Der er små forskelle på VW og Skoda, noget er lidt bedre i den ene og andet i den anden - fx nedblændelige sidespejle som jeg nævnte.

Hvis du vil sammenligne med Tesla Model Y, og den formentlig bliver lavet efter samme principper som Model 3, og samme kvalitet, så tager jeg en ENYAQ eller ID.4 anyday - ingen tvivl om det. Så er jeg fuldstændig ligeglad med at den så kan køre 0-100 km/t lidt hurtigere, det er yderst sjældent man vil have reelt behov for hurtig 0-100 km/t i hverdagen.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Brian Scharling
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af xbn » 6. sep 2020, 11:22

Det der umiddelbart kunne trække mod model y er:
Formentligt mere "færdig" softwarepakke og bedre og mere gennemprøvet motor/batteritech (gæt fra min side)
Superchargernetværket, selvom det kun er relevant få gange om året.

Men som en komplet og helstøbt bil og ud fra hvad jeg et vant til, synes jeg Enyaq er mere interessant.
Billede

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 6. sep 2020, 11:23

Altså, jeg er bestemt ikke Tesla fanboy - og af mange årsager. Og jeg er enig i ID.4/Enyaq virker langt mere helstøbt.
Meeen... jeg synes så også 0-100 på 3,5 sekunder er sjovere end 6,5 sekunder :twisted:

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 6. sep 2020, 11:30

Dakota skrev:Altså, jeg er bestemt ikke Tesla fanboy - og af mange årsager. Og jeg er enig i ID.4/Enyaq virker langt mere helstøbt.
Meeen... jeg synes så også 0-100 på 3,5 sekunder er sjovere end 6,5 sekunder :twisted:
Jo, men så er 2,5 sekunder vel endnu sjovere?

Hvor ofte vil du reelt have brug for en bil der kører 0-100 km/t på 3,5 sekunder fremfor 6 eller 8 sekunder? Er det på vej til børnehaven? Turen hjem fra Rema1000? Eller når du pendler til og fra arbejde?

Jeg kører diesel i dag, og den er langt fra en racer, men det er godt nok sjældent jeg bruger det fulde potentiale for accelleration - hvilket i øvrigt også tager pynten af er pænt forbrug.

Og helt ærligt, fx en Tesla Model 3 er ikke særlig godt støjisoleret, sammenlignet med europæiske biler synes jeg ikke kvaliteten er ret høj.

Men fint hvis nogen vil foretrække Tesla, så har jeg måske mulighed for at få en Skoda eller VW BilledeBillede
These users thanked the author BrianDS for the post:
Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dakota » 6. sep 2020, 11:52

BrianDS skrev:
6. sep 2020, 11:30
Dakota skrev:Altså, jeg er bestemt ikke Tesla fanboy - og af mange årsager. Og jeg er enig i ID.4/Enyaq virker langt mere helstøbt.
Meeen... jeg synes så også 0-100 på 3,5 sekunder er sjovere end 6,5 sekunder :twisted:
Jo, men så er 2,5 sekunder vel endnu sjovere?

Hvor ofte vil du reelt have brug for en bil der kører 0-100 km/t på 3,5 sekunder fremfor 6 eller 8 sekunder? Er det på vej til børnehaven? Turen hjem fra Rema1000? Eller når du pendler til og fra arbejde?

Jeg kører diesel i dag, og den er langt fra en racer, men det er godt nok sjældent jeg bruger det fulde potentiale for accelleration - hvilket i øvrigt også tager pynten af er pænt forbrug.

Og helt ærligt, fx en Tesla Model 3 er ikke særlig godt støjisoleret, sammenlignet med europæiske biler synes jeg ikke kvaliteten er ret høj.

Men fint hvis nogen vil foretrække Tesla, så har jeg måske mulighed for at få en Skoda eller VW BilledeBillede
Den eneste grund til jeg ikke har en Tesla Model 3 i dag er, at jeg ikke kan leve med den absurde larm der er i den model. Så derfor ser jeg meget positivt på Enyaq, da den fås med akustikruder, både for og bag. Det lover godt. Og jeg er også enig i kvaliteten - som du måske kan huske fra vores Teslasnakke i en anden tråd ;)

Men altså, nu kører jeg ikke ret mange kilometer om året, så jeg er bedøvende ligeglad med forbruget. Jeg vil hellere have det sjovt, når jeg kører bil. Så det bliver spændende hvad RS'eren bliver sat til.
These users thanked the author Dakota for the post:
BrianDS

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 646 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af VWAU » 6. sep 2020, 14:44

xbn skrev:
6. sep 2020, 11:22
Men som en komplet og helstøbt bil og ud fra hvad jeg et vant til, synes jeg Enyaq er mere interessant.
Enig. En bil skal først og fremmest være helstøbt og omgængelig i dagligdagen. En bil der er fremragende til noget og elendig til noget andet er kun for dem der går med skyklapper. Og ja en Enyaq virker umiddelbart som en helstøbt bil. En af de positiv ting der bliver fremhævet af de journalister der har kørt ID.3, er det lave støjniveau og det følger givetvis med over i en Enyaq - måske endnu lavere. Et punkt hvor flere el-biler har et STORT problem er netop støjniveauet - der ofte er højere end i biler med forbrændingsmotor. AMS har fx målt Tesla X og Jaguar I-Pace til 73 dB(A) ved 160 km/h. Mange tilsvarende biler med benzin-motor fx Mercedes-Benz GLE ligger på cirka 70 dB(A). Det er så den målbare forskel, men i den virkelige verden er forskellen på den subjektive støj ofte endnu større, fordi støjen fra en el-bil er mere højfrekvent end fra en benzin/diesel-bil.
Vedhæftede filer
elbil.jpg
elbil.jpg (124.24 KiB) Vist 757 gange
These users thanked the author VWAU for the post (total 2):
BrianDSi-s

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af i-s » 6. sep 2020, 15:39

KMDTHY skrev:
6. sep 2020, 05:54
i-s skrev: Hvor langt håber du så på at komme på en opladning med 1800 kg på slæb ?
Minus 50% ca. så måske omkring 200 km i den store.
Nok rimeligt at forvente. Det bliver en lang tur til Italien :D
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"