Eller lægge momsen til elbilenDakota skrev:Husk at elbiler i Norge sælges uden moms. Så du skal lige trække 20% fra Octaviaens pris for at sammenligne.Abyssinier skrev: ↑18. sep 2020, 11:29En pris med afgift er nok svært at give på Skoda Enyaq på nuværende tidspunkt men jeg kunne også godt tænke mig en prisindikation uden afgift.
I Norge koster en Skoda Enyaq 80 nogenlunde det samme som en Skoda Octavia Combi PHEV. Jeg ved godt at afgifterne ikke er ens men jeg vil da være lidt træt af at købe den kommende Octavia PHEV for et halvt år senere at erfare, at jeg kan købe en Enyaq 80 til nogenlunde samme pris. Det tror jeg dog ikke på med det danske afgiftssystem og manglende afklaring af, hvad der skal ske efter nytår. Enyaq ser fin ud men gætter på at den bliver noget dyrere. Så venter lidt endnu...
Skoda ENYAQ
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
Forskellen er bare at de biler du nævner netop kan ske at kunne leveres i 2020 inden afgift ændringerne.martinta skrev:Ahh, der er vi ikke enige.
Hvis jeg nu kigger på en Tesla 3, model S, Kia E-niro, VW ID.3 osv. så kan jeg sammenligne priserne som de er nu, de er alle uden afgifter - ergo kan de sammenlignes 1:1
at jeg så først kan få den leveret næste år er jo ligemeget, jeg kan stadig sammenligne priserne og må så selv lege med at ligge afgifter på.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Skoda ENYAQ
Hvis nu Skoda dk gik ud med priserne med 2020 “afgifter”, og synliggjorde prisstigningen med de 2021 afgifter der pt er på planen. Så kunne de måske være med til at vise behovet for at regeringen vågner op 🥵
VW’s personbil chef har også været ude at love 10.000 ID3 på vejene næste år, hvis afgifts fritagelsen fortsætter..... (måske dækker han også for Skoda personbil salg i dk)...
VW’s personbil chef har også været ude at love 10.000 ID3 på vejene næste år, hvis afgifts fritagelsen fortsætter..... (måske dækker han også for Skoda personbil salg i dk)...
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: Skoda ENYAQ
Det vil være et selvmål at gøre sådan.Tommy skrev:Hvis nu Skoda dk gik ud med priserne med 2020 “afgifter”, og synliggjorde prisstigningen med de 2021 afgifter der pt er på planen. Så kunne de måske være med til at vise behovet for at regeringen vågner op
VW’s personbil chef har også været ude at love 10.000 ID3 på vejene næste år, hvis afgifts fritagelsen fortsætter..... (måske dækker han også for Skoda personbil salg i dk)...
1. Regeringen er nok ligeglade med Skoda og deres priser.
2. Har du først meldt priser ud og stiger/falder de så, så vil du tabe kunderne fordi de enten tænker av den er dyr, eller de bliver sure over den stiger i forhold til hvad der er meldt ud.
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Skoda ENYAQ
Ja jeg er sådan set enig.
Vi må bare afventer regeringens plan for næste år, så Skoda kan beregne priserne
Vi må bare afventer regeringens plan for næste år, så Skoda kan beregne priserne
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
Re: Skoda ENYAQ
Synes du så det er bedre at man har lavet det der bedst kan beskrives som en dummy beregner? Du kan vælge bilen, du kan "vælge" udstyret du kan få i (altså, i de pakker der kan købes), men ikke se priser eller anden informationer.BrianDS skrev: ↑18. sep 2020, 15:02Forskellen er bare at de biler du nævner netop kan ske at kunne leveres i 2020 inden afgift ændringerne.martinta skrev:Ahh, der er vi ikke enige.
Hvis jeg nu kigger på en Tesla 3, model S, Kia E-niro, VW ID.3 osv. så kan jeg sammenligne priserne som de er nu, de er alle uden afgifter - ergo kan de sammenlignes 1:1
at jeg så først kan få den leveret næste år er jo ligemeget, jeg kan stadig sammenligne priserne og må så selv lege med at ligge afgifter på.
De ting havde været mere relevant præsenteret på en side hvor funktionerne blev beskrevet i stedet for at lave en beregner hvor forventningen er at du rent faktisk kan se det relevante i "byg din bil" - hvilket i det her scenarie er prisen. Jeg er hamrende ligeglad med hvilke pakker jeg kan købe og hvad de indeholder når jeg ikke kan få noget at hvide om hvad de koster.
Sorry, men enten går man all-in, præsenterer det hele så man kan danne sig det korrekte billede, og ellers holder man sig til at gøre som VW havde gjort, hvor du kan læse om bilen, funktioner, udstyr mm. men holder priserne til sig selv indtil man rent faktisk er klar til at præsentere det.
Og jo, jeg mener i øvrig stadig priserne ud fra nuværende prisforhold er relevante, det har i min verden ret stor betydning hvor bilen ligger prismæssigt i forhold til sine konkurrenter, når alle konkurrenter har opgivet deres priser uden afgifter og siden alle biler vil stige til nytår, så er det jo ikke værre end at man kan gøre opmærksom på at der kommer ændringer grundet ændrede afgifter.
Men det er jo godt vi lever i en verden hvor du må have din mening, og jeg må have min
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
Forskellen er stadig at den ene bil kan man købe, den anden kan du ikke (ENYAQ), priserne vil være fiktive uanset om afgiften ændres eller ikke.martinta skrev:Synes du så det er bedre at man har lavet det der bedst kan beskrives som en dummy beregner? Du kan vælge bilen, du kan "vælge" udstyret du kan få i (altså, i de pakker der kan købes), men ikke se priser eller anden informationer.BrianDS skrev: ↑18. sep 2020, 15:02Forskellen er bare at de biler du nævner netop kan ske at kunne leveres i 2020 inden afgift ændringerne.martinta skrev: Ahh, der er vi ikke enige.
Hvis jeg nu kigger på en Tesla 3, model S, Kia E-niro, VW ID.3 osv. så kan jeg sammenligne priserne som de er nu, de er alle uden afgifter - ergo kan de sammenlignes 1:1
at jeg så først kan få den leveret næste år er jo ligemeget, jeg kan stadig sammenligne priserne og må så selv lege med at ligge afgifter på.
De ting havde været mere relevant præsenteret på en side hvor funktionerne blev beskrevet i stedet for at lave en beregner hvor forventningen er at du rent faktisk kan se det relevante i "byg din bil" - hvilket i det her scenarie er prisen. Jeg er hamrende ligeglad med hvilke pakker jeg kan købe og hvad de indeholder når jeg ikke kan få noget at hvide om hvad de koster.
Sorry, men enten går man all-in, præsenterer det hele så man kan danne sig det korrekte billede, og ellers holder man sig til at gøre som VW havde gjort, hvor du kan læse om bilen, funktioner, udstyr mm. men holder priserne til sig selv indtil man rent faktisk er klar til at præsentere det.
Og jo, jeg mener i øvrig stadig priserne ud fra nuværende prisforhold er relevante, det har i min verden ret stor betydning hvor bilen ligger prismæssigt i forhold til sine konkurrenter, når alle konkurrenter har opgivet deres priser uden afgifter og siden alle biler vil stige til nytår, så er det jo ikke værre end at man kan gøre opmærksom på at der kommer ændringer grundet ændrede afgifter.
Men det er jo godt vi lever i en verden hvor du må have din mening, og jeg må have min
Basalt set er konfiguratoren som den er i dag en side hvor du kan læse om udstyr, og sammensætte en bil så du visuelt kan forestille dig hvordan den kommer til at se ud - hvor er det negativt i forhold til VW ID.3 siden?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Re: Skoda ENYAQ
Prisen er vel ikke mere fiktiv end i alle andre lande. Udover netop afgifter, men jeg vil formode den originale tanke har været at prisen skulle står derinde. Ellers var der vel ingen grund til at de smider den her disclaimer som det allerførste når du går ind i beregneren på den specifikke bil?
Alle data og oplysninger, som er angivet i dette dokument, er foreløbige og kan blive ændret. Alle tekniske data som fx rækkevidde og elforbrug er udelukkende baseret på et estimat i henhold til WLTP-cyklussen og er ikke baseret på en officiel typegodkendelse. ŠKODA forbeholder sig ret til at ændre især priser, datoer, farver og tekniske data, som er angivet i dette dokument. Bemærk: De valgte udstyrselementer i konfigurationen afspejler ikke påvirkningen af rækkevidden og forbruget. Billederne er kun til illustration og information.
Det negative for mig er måden de bruger "byg din bil" funktionen på, det har aldrig været et sted hvor du har kunne læse om udstyr, ja du kan tilføje pakker til en bil, men informationerne på siden er generelt meget sparsomme. Så det eneste du kan er som tidligere nævnt at se hvilke pakker der kommer til bilen og hvor mange tilkøb du kan lave.
Som jeg skrev før bliver vi nok ikke enige, og det behøver vi heller ikke være, måske er det et forsøg på at lave en ny form for lancering el. Men personligt mener jeg den er mislykkedes og ender med at ligne noget halvfærdigt hvor man prøver at gøre et produkt (byg din bil) til noget det ikke er (en "lær om bilen side")
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1101 times
- Been thanked: 489 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg må indrømme at jeg er helt på Brians side her. Jeg synes det var ganske fedt, at kunne gå ind og sammensætte bilen med det udstyr der var tilgængeligt. Så kunne man nemt få et indtryk af hvordan de forskellige indtræk kommer til at se ud. Jeg fandt da også ud af, at der åbenbart ikke kommer mulighed for ventilation i sæderne... Lidt øv.martinta skrev: ↑18. sep 2020, 20:24Prisen er vel ikke mere fiktiv end i alle andre lande. Udover netop afgifter, men jeg vil formode den originale tanke har været at prisen skulle står derinde. Ellers var der vel ingen grund til at de smider den her disclaimer som det allerførste når du går ind i beregneren på den specifikke bil?
Alle data og oplysninger, som er angivet i dette dokument, er foreløbige og kan blive ændret. Alle tekniske data som fx rækkevidde og elforbrug er udelukkende baseret på et estimat i henhold til WLTP-cyklussen og er ikke baseret på en officiel typegodkendelse. ŠKODA forbeholder sig ret til at ændre især priser, datoer, farver og tekniske data, som er angivet i dette dokument. Bemærk: De valgte udstyrselementer i konfigurationen afspejler ikke påvirkningen af rækkevidden og forbruget. Billederne er kun til illustration og information.Det negative for mig er måden de bruger "byg din bil" funktionen på, det har aldrig været et sted hvor du har kunne læse om udstyr, ja du kan tilføje pakker til en bil, men informationerne på siden er generelt meget sparsomme. Så det eneste du kan er som tidligere nævnt at se hvilke pakker der kommer til bilen og hvor mange tilkøb du kan lave.
Som jeg skrev før bliver vi nok ikke enige, og det behøver vi heller ikke være, måske er det et forsøg på at lave en ny form for lancering el. Men personligt mener jeg den er mislykkedes og ender med at ligne noget halvfærdigt hvor man prøver at gøre et produkt (byg din bil) til noget det ikke er (en "lær om bilen side")
Selvom der ikke er priser på endnu, så foretrækker jeg helt klart konfiguratoren, i stedet for at skulle læse stolpe op og ned om alt mulig lovprisning af det enkelte udstyr.
En konfigurator giver et hurtigt og samlet overblik over, hvad der kan fås af udstyr til bilen.
Men ja, enhver har ret til sin egen holdning.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Medlem
- Indlæg: 756
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 43 times
Re: Skoda ENYAQ
OG der er jeg så enig i, at man bør have priser på, men men men - tror det er rent strategisk fra SEMLER og de måske håber der kommer en form for afgift så de bedre kan sløre priserne i forhold til andre lande.
Som der bliver gjort med mange biler.
Hvor mange herinde er rent faktisk sikre på de har betalt det samme eller mindre for deres bil inden afgift end det den koster i Tyskland, Polen, Sverige, eller andre EU lande
Personligt sparede jeg på den gode side af 100.000,- ved selv at importere en helt ny bil fra Polen, da den danske importør bevidst havde prissat den model jeg skulle have MEGET højere - selv uden afgift. (Mercedes V250)
Så jeg tror det er taktisk for ikke at AFSLØRE evt. fortjeneste etc.
/eichmeier
Som der bliver gjort med mange biler.
Hvor mange herinde er rent faktisk sikre på de har betalt det samme eller mindre for deres bil inden afgift end det den koster i Tyskland, Polen, Sverige, eller andre EU lande
Personligt sparede jeg på den gode side af 100.000,- ved selv at importere en helt ny bil fra Polen, da den danske importør bevidst havde prissat den model jeg skulle have MEGET højere - selv uden afgift. (Mercedes V250)
Så jeg tror det er taktisk for ikke at AFSLØRE evt. fortjeneste etc.
/eichmeier
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4948
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Skoda ENYAQ
Prisen for bilen fra fabrikken er ikke 1-1. Der er prisforhandlinger mellem fabrik og importør. Derudover er der forskel i standardudstyret landene i mellem, hvor man feks får udstyrspakker gratis ift andre lande, samt forskel i transportomkostningerne.eichmeier skrev: ↑19. sep 2020, 06:56OG der er jeg så enig i, at man bør have priser på, men men men - tror det er rent strategisk fra SEMLER og de måske håber der kommer en form for afgift så de bedre kan sløre priserne i forhold til andre lande.
Som der bliver gjort med mange biler.
Hvor mange herinde er rent faktisk sikre på de har betalt det samme eller mindre for deres bil inden afgift end det den koster i Tyskland, Polen, Sverige, eller andre EU lande
Personligt sparede jeg på den gode side af 100.000,- ved selv at importere en helt ny bil fra Polen, da den danske importør bevidst havde prissat den model jeg skulle have MEGET højere - selv uden afgift. (Mercedes V250)
Så jeg tror det er taktisk for ikke at AFSLØRE evt. fortjeneste etc.
/eichmeier
Ikke for at sige der ikke er fortjeneste - det er der selvfølgelig - men det ikke helt 1-1
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 756
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 43 times
Re: Skoda ENYAQ
Hvis man konfigurerer 2 helt ens biler i 2 lande, er det vel 1-1 - om den ene eller anden importør tjener mest, ved man ikke, men bilen er 1-1 den samme.DanielB12 skrev: ↑19. sep 2020, 07:09Prisen for bilen fra fabrikken er ikke 1-1. Der er prisforhandlinger mellem fabrik og importør. Derudover er der forskel i standardudstyret landene i mellem, hvor man feks får udstyrspakker gratis ift andre lande, samt forskel i transportomkostningerne.eichmeier skrev: ↑19. sep 2020, 06:56OG der er jeg så enig i, at man bør have priser på, men men men - tror det er rent strategisk fra SEMLER og de måske håber der kommer en form for afgift så de bedre kan sløre priserne i forhold til andre lande.
Som der bliver gjort med mange biler.
Hvor mange herinde er rent faktisk sikre på de har betalt det samme eller mindre for deres bil inden afgift end det den koster i Tyskland, Polen, Sverige, eller andre EU lande
Personligt sparede jeg på den gode side af 100.000,- ved selv at importere en helt ny bil fra Polen, da den danske importør bevidst havde prissat den model jeg skulle have MEGET højere - selv uden afgift. (Mercedes V250)
Så jeg tror det er taktisk for ikke at AFSLØRE evt. fortjeneste etc.
/eichmeier
Ikke for at sige der ikke er fortjeneste - det er der selvfølgelig - men det ikke helt 1-1
Og ja der er fortjeneste - det skal der jo også være ellers stopper firmaet jo med at eksistere, men det er der jo også i de andre lande
/eichmeier
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
Til gengæld er der forskel i omkostninger og forhandlinger de forskellige lande imellem.eichmeier skrev:Hvis man konfigurerer 2 helt ens biler i 2 lande, er det vel 1-1 - om den ene eller anden importør tjener mest, ved man ikke, men bilen er 1-1 den samme.DanielB12 skrev: ↑19. sep 2020, 07:09Prisen for bilen fra fabrikken er ikke 1-1. Der er prisforhandlinger mellem fabrik og importør. Derudover er der forskel i standardudstyret landene i mellem, hvor man feks får udstyrspakker gratis ift andre lande, samt forskel i transportomkostningerne.eichmeier skrev: ↑19. sep 2020, 06:56OG der er jeg så enig i, at man bør have priser på, men men men - tror det er rent strategisk fra SEMLER og de måske håber der kommer en form for afgift så de bedre kan sløre priserne i forhold til andre lande.
Som der bliver gjort med mange biler.
Hvor mange herinde er rent faktisk sikre på de har betalt det samme eller mindre for deres bil inden afgift end det den koster i Tyskland, Polen, Sverige, eller andre EU lande
Personligt sparede jeg på den gode side af 100.000,- ved selv at importere en helt ny bil fra Polen, da den danske importør bevidst havde prissat den model jeg skulle have MEGET højere - selv uden afgift. (Mercedes V250)
Så jeg tror det er taktisk for ikke at AFSLØRE evt. fortjeneste etc.
/eichmeier
Ikke for at sige der ikke er fortjeneste - det er der selvfølgelig - men det ikke helt 1-1
Og ja der er fortjeneste - det skal der jo også være ellers stopper firmaet jo med at eksistere, men det er der jo også i de andre lande
/eichmeier
Nogle steder betaler man mere i skat og moms end andre steder, derudover kommer husleje, lønninger, kurser, lovgivning mv.
Danmark er ikke så konkurrencedygtig på de parametre, så selvfølgelig vil der være forskel. Det er der i øvrigt ikke den store grund til at sløre.
Jeg tror da heller ikke din oplevelse med at hente en bil billigere i Polen er en som vil være gældende for alle biler (V250 er ikke den mest almindelige bil i Danmark)
Samtidig er der ofte mulighed for at forhandle pris i Danmark.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 756
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 43 times
Re: Skoda ENYAQ
Enig det er det ikke, men samtidig med er det en bil der faktisk lige prismæssigt på niveau med en elbil når der ikke er afgift på. (410.000 eks. afgift)BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:09Til gengæld er der forskel i omkostninger og forhandlinger de forskellige lande imellem.eichmeier skrev:Hvis man konfigurerer 2 helt ens biler i 2 lande, er det vel 1-1 - om den ene eller anden importør tjener mest, ved man ikke, men bilen er 1-1 den samme.DanielB12 skrev: ↑19. sep 2020, 07:09
Prisen for bilen fra fabrikken er ikke 1-1. Der er prisforhandlinger mellem fabrik og importør. Derudover er der forskel i standardudstyret landene i mellem, hvor man feks får udstyrspakker gratis ift andre lande, samt forskel i transportomkostningerne.
Ikke for at sige der ikke er fortjeneste - det er der selvfølgelig - men det ikke helt 1-1
Og ja der er fortjeneste - det skal der jo også være ellers stopper firmaet jo med at eksistere, men det er der jo også i de andre lande
/eichmeier
Nogle steder betaler man mere i skat og moms end andre steder, derudover kommer husleje, lønninger, kurser, lovgivning mv.
Danmark er ikke så konkurrencedygtig på de parametre, så selvfølgelig vil der være forskel. Det er der i øvrigt ikke den store grund til at sløre.
Jeg tror da heller ikke din oplevelse med at hente en bil billigere i Polen er en som vil være gældende for alle biler (V250 er ikke den mest almindelige bil i Danmark)
Samtidig er der ofte mulighed for at forhandle pris i Danmark.
JA der er forskellige omkostninger i forskellige lande, men moms er irrelevant da import af nyt køretøj ALTID skal momsbelægges i importlandet.
Men mener derfor stadig at det er relevant med pris ex afgift og det mener jeg faktisk det er på ALLE biler, så det så bliver nemmere at sammenligne priser lande imellem - sådan er det jo med ALT udover biler.
/Eichmeier
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1247
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 641 times
Re: Skoda ENYAQ
I Tyskland gives der højere rabatter end i DK.
- Vedhæftede filer
-
- D.jpg (72.09 KiB) Vist 732 gange
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
I Tyskland har de ikke en importør imellem?
Vi skal som [mention]eichmeier [/mention] skriver sammenligne priserne uden afgift - og med præcis samme udstyr hvis det skal kunne sammenlignes - og samtidig tage højde for forskelle i omkostninger (husleje, transport, lønninger, skat, afgiftsregler, regler om avance, øvrig lovgivning mv.)
Jeg ved ikke om de i Tyskland bliver jagtet af noget tilsvarende 3F, Dansk Metal og lignende? Men det har helt sikkert en betydning i Danmark.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
Der er så også mange ting der er både dyrere og billigere i Danmarkeichmeier skrev:Enig det er det ikke, men samtidig med er det en bil der faktisk lige prismæssigt på niveau med en elbil når der ikke er afgift på. (410.000 eks. afgift)BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:09Til gengæld er der forskel i omkostninger og forhandlinger de forskellige lande imellem.eichmeier skrev: Hvis man konfigurerer 2 helt ens biler i 2 lande, er det vel 1-1 - om den ene eller anden importør tjener mest, ved man ikke, men bilen er 1-1 den samme.
Og ja der er fortjeneste - det skal der jo også være ellers stopper firmaet jo med at eksistere, men det er der jo også i de andre lande
/eichmeier
Nogle steder betaler man mere i skat og moms end andre steder, derudover kommer husleje, lønninger, kurser, lovgivning mv.
Danmark er ikke så konkurrencedygtig på de parametre, så selvfølgelig vil der være forskel. Det er der i øvrigt ikke den store grund til at sløre.
Jeg tror da heller ikke din oplevelse med at hente en bil billigere i Polen er en som vil være gældende for alle biler (V250 er ikke den mest almindelige bil i Danmark)
Samtidig er der ofte mulighed for at forhandle pris i Danmark.
JA der er forskellige omkostninger i forskellige lande, men moms er irrelevant da import af nyt køretøj ALTID skal momsbelægges i importlandet.
Men mener derfor stadig at det er relevant med pris ex afgift og det mener jeg faktisk det er på ALLE biler, så det så bliver nemmere at sammenligne priser lande imellem - sådan er det jo med ALT udover biler.
/Eichmeier
Indenfor IT stumper er der ofte bedre priser i Danmark, men der er altid oplevelser begge veje.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 756
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 43 times
Re: Skoda ENYAQ
JEPS, men mulighed for at sammenligne - og derfor mener jeg større åbenhed og priser oplyst både uden og med afgift.BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:21Der er så også mange ting der er både dyrere og billigere i Danmarkeichmeier skrev:Enig det er det ikke, men samtidig med er det en bil der faktisk lige prismæssigt på niveau med en elbil når der ikke er afgift på. (410.000 eks. afgift)BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:09
Til gengæld er der forskel i omkostninger og forhandlinger de forskellige lande imellem.
Nogle steder betaler man mere i skat og moms end andre steder, derudover kommer husleje, lønninger, kurser, lovgivning mv.
Danmark er ikke så konkurrencedygtig på de parametre, så selvfølgelig vil der være forskel. Det er der i øvrigt ikke den store grund til at sløre.
Jeg tror da heller ikke din oplevelse med at hente en bil billigere i Polen er en som vil være gældende for alle biler (V250 er ikke den mest almindelige bil i Danmark)
Samtidig er der ofte mulighed for at forhandle pris i Danmark.
JA der er forskellige omkostninger i forskellige lande, men moms er irrelevant da import af nyt køretøj ALTID skal momsbelægges i importlandet.
Men mener derfor stadig at det er relevant med pris ex afgift og det mener jeg faktisk det er på ALLE biler, så det så bliver nemmere at sammenligne priser lande imellem - sådan er det jo med ALT udover biler.
/Eichmeier
Indenfor IT stumper er der ofte bedre priser i Danmark, men der er altid oplevelser begge veje.
Så må kunderne jo selv vurdere om den "bedre" udstyret bil i DK er det mere værd en tilsvarende "Tysk" model.
/eichmeier
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du vil opnå ved det?eichmeier skrev:JEPS, men mulighed for at sammenligne - og derfor mener jeg større åbenhed og priser oplyst både uden og med afgift.BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:21Der er så også mange ting der er både dyrere og billigere i Danmarkeichmeier skrev: Enig det er det ikke, men samtidig med er det en bil der faktisk lige prismæssigt på niveau med en elbil når der ikke er afgift på. (410.000 eks. afgift)
JA der er forskellige omkostninger i forskellige lande, men moms er irrelevant da import af nyt køretøj ALTID skal momsbelægges i importlandet.
Men mener derfor stadig at det er relevant med pris ex afgift og det mener jeg faktisk det er på ALLE biler, så det så bliver nemmere at sammenligne priser lande imellem - sådan er det jo med ALT udover biler.
/Eichmeier
Indenfor IT stumper er der ofte bedre priser i Danmark, men der er altid oplevelser begge veje.
Så må kunderne jo selv vurdere om den "bedre" udstyret bil i DK er det mere værd en tilsvarende "Tysk" model.
/eichmeier
Jeg tror det er et fåtal der vil køre til Tyskland for at hente en bil, tage den med hjem, få den registreret og betalt afgift og så stå med en tysk garanti, som importøren ikke har en forpligtelse overfor (selvfølgelig dækkes det som producenten dækker)
Det er ikke helt det samme at købe en bil i udlandet som det er at købe en bøtte slik i grænsebutikkerne.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 756
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 43 times
Re: Skoda ENYAQ
Det er jo så en anden oplevelse jeg har haft.BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:45Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du vil opnå ved det?eichmeier skrev:JEPS, men mulighed for at sammenligne - og derfor mener jeg større åbenhed og priser oplyst både uden og med afgift.
Så må kunderne jo selv vurdere om den "bedre" udstyret bil i DK er det mere værd en tilsvarende "Tysk" model.
/eichmeier
Jeg tror det er et fåtal der vil køre til Tyskland for at hente en bil, tage den med hjem, få den registreret og betalt afgift og så stå med en tysk garanti, som importøren ikke har en forpligtelse overfor (selvfølgelig dækkes det som producenten dækker)
Det er ikke helt det samme at købe en bil i udlandet som det er at købe en bøtte slik i grænsebutikkerne.
Har fuld GARANTI i DK, da der er EU garanti på biler og andre produkter.
Samtidig med konfigurerede jeg bilen, bestilte og betalte den, hvorefter den blev leveret.
Og nej, det er omstændigt med afgift - men ellers ikke - og tror bare det vil give større konkurrence på markedet af nye biler
/eichmeier
Re: Skoda ENYAQ
Hvis du synes 3F, dansk Metal og lignende jagter, så skal du se i Tyskland. De danske fagforeninger er milde i forhold til. Var ansat i en virksomhed for nogle år tilbage hvor vi havde en god slat tyske chauffører ansat som jævnligt landede i Danmark, her var der krav om at vi som virksomhed betalte løn til at de havde en fast mand på vores lokation, dennes kontor måtte ikke være i samme bygning som os da medarbejderne skulle kunne komme til ham uden at chefen kunne følge med, medarbejderen skulle være med i bestyrelsen (så vidt jeg husker) og have stillet sin egen internet forbindelse til rådighed (der ikke måtte gå igennem vores udstyr). Derudover skulle vi betale hans udstyr (men vi måtte ikke købe det til ham grundet risiko for at vi så kunne installere ting til at overvåge med.
Vi tabte en anden gang en sag i retten over fyring af en chauffør der havde mistet sit kørekort grundet alkohol, det var ikke begrundelse til at fyre en mand der var ansat til at køre
Lidt af en side historie, men pointen er at nogle ting ikke er lettere i Tyskland end i Danmark.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg skrev ikke noget om at du ikke havde fuld garanti, jeg skrev at importøren ikke har forpligtelsen.eichmeier skrev:Det er jo så en anden oplevelse jeg har haft.BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:45Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du vil opnå ved det?eichmeier skrev: JEPS, men mulighed for at sammenligne - og derfor mener jeg større åbenhed og priser oplyst både uden og med afgift.
Så må kunderne jo selv vurdere om den "bedre" udstyret bil i DK er det mere værd en tilsvarende "Tysk" model.
/eichmeier
Jeg tror det er et fåtal der vil køre til Tyskland for at hente en bil, tage den med hjem, få den registreret og betalt afgift og så stå med en tysk garanti, som importøren ikke har en forpligtelse overfor (selvfølgelig dækkes det som producenten dækker)
Det er ikke helt det samme at købe en bil i udlandet som det er at købe en bøtte slik i grænsebutikkerne.
Har fuld GARANTI i DK, da der er EU garanti på biler og andre produkter.
Samtidig med konfigurerede jeg bilen, bestilte og betalte den, hvorefter den blev leveret.
Og nej, det er omstændigt med afgift - men ellers ikke - og tror bare det vil give større konkurrence på markedet af nye biler
/eichmeier
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
Det er vel netop et argument for at det er dyrere i Danmark?martinta skrev:Hvis du synes 3F, dansk Metal og lignende jagter, så skal du se i Tyskland. De danske fagforeninger er milde i forhold til. Var ansat i en virksomhed for nogle år tilbage hvor vi havde en god slat tyske chauffører ansat som jævnligt landede i Danmark, her var der krav om at vi som virksomhed betalte løn til at de havde en fast mand på vores lokation, dennes kontor måtte ikke være i samme bygning som os da medarbejderne skulle kunne komme til ham uden at chefen kunne følge med, medarbejderen skulle være med i bestyrelsen (så vidt jeg husker) og have stillet sin egen internet forbindelse til rådighed (der ikke måtte gå igennem vores udstyr). Derudover skulle vi betale hans udstyr (men vi måtte ikke købe det til ham grundet risiko for at vi så kunne installere ting til at overvåge med.
Vi tabte en anden gang en sag i retten over fyring af en chauffør der havde mistet sit kørekort grundet alkohol, det var ikke begrundelse til at fyre en mand der var ansat til at køre
Lidt af en side historie, men pointen er at nogle ting ikke er lettere i Tyskland end i Danmark.
Tilbage til ENYAQ, jeg kan godt forstå Skoda Danmark ikke offentliggør priser når der er så stor usikkerhed, sandsynligheden for at de skal ændres er stor, og det giver kun ballade.
Hvis man kunne bestille bilen var det noget andet, men det ser ikke ud til den kommer før februar/marts næste år.
Der kan måske også være en strategi i at man vil have gang i ID.3 først
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Re: Skoda ENYAQ
Øhm, du er klar over det er den tyske fagforening jeg snakker om der stillede ovenstående krav, ikke den danske.BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:58Det er vel netop et argument for at det er dyrere i Danmark?martinta skrev:Hvis du synes 3F, dansk Metal og lignende jagter, så skal du se i Tyskland. De danske fagforeninger er milde i forhold til. Var ansat i en virksomhed for nogle år tilbage hvor vi havde en god slat tyske chauffører ansat som jævnligt landede i Danmark, her var der krav om at vi som virksomhed betalte løn til at de havde en fast mand på vores lokation, dennes kontor måtte ikke være i samme bygning som os da medarbejderne skulle kunne komme til ham uden at chefen kunne følge med, medarbejderen skulle være med i bestyrelsen (så vidt jeg husker) og have stillet sin egen internet forbindelse til rådighed (der ikke måtte gå igennem vores udstyr). Derudover skulle vi betale hans udstyr (men vi måtte ikke købe det til ham grundet risiko for at vi så kunne installere ting til at overvåge med.
Vi tabte en anden gang en sag i retten over fyring af en chauffør der havde mistet sit kørekort grundet alkohol, det var ikke begrundelse til at fyre en mand der var ansat til at køre
Lidt af en side historie, men pointen er at nogle ting ikke er lettere i Tyskland end i Danmark.
Re: Skoda ENYAQ
Hvis vi nu kigger historisk på det, så har der i mange år været en overflod af tyskere som kørte til forhandlerne i Sønderjylland for at købe deres biler - grundet de (i hvert fald dengang) lavere indkøbsprisere uden afgifter.BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:45Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du vil opnå ved det?
Jeg tror det er et fåtal der vil køre til Tyskland for at hente en bil, tage den med hjem, få den registreret og betalt afgift og så stå med en tysk garanti, som importøren ikke har en forpligtelse overfor (selvfølgelig dækkes det som producenten dækker)
Det er ikke helt det samme at købe en bil i udlandet som det er at købe en bøtte slik i grænsebutikkerne.
Om det stadig er tilfældet i dag er jeg lidt usikker på efter afgifterne trodsalt er sat ned herhjemme.
-
- Medlem
- Indlæg: 756
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 43 times
Re: Skoda ENYAQ
Og der tror jeg faktisk du tager FEJL, for er de importør har de forpligtelsen overfor producenten, sådan er det ihverfald på importerede biler. Der er alle autoriserede værksteder forpligtet til garantisagerBrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:54Jeg skrev ikke noget om at du ikke havde fuld garanti, jeg skrev at importøren ikke har forpligtelsen.eichmeier skrev:Det er jo så en anden oplevelse jeg har haft.BrianDS skrev: ↑19. sep 2020, 08:45
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du vil opnå ved det?
Jeg tror det er et fåtal der vil køre til Tyskland for at hente en bil, tage den med hjem, få den registreret og betalt afgift og så stå med en tysk garanti, som importøren ikke har en forpligtelse overfor (selvfølgelig dækkes det som producenten dækker)
Det er ikke helt det samme at købe en bil i udlandet som det er at købe en bøtte slik i grænsebutikkerne.
Har fuld GARANTI i DK, da der er EU garanti på biler og andre produkter.
Samtidig med konfigurerede jeg bilen, bestilte og betalte den, hvorefter den blev leveret.
Og nej, det er omstændigt med afgift - men ellers ikke - og tror bare det vil give større konkurrence på markedet af nye biler
/eichmeier
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: Skoda ENYAQ
+100 på den.... men vil helst ikke tage for meget opmærksomhed fra ID.3 - nok a samme grund der er total tyst omkring ID.4.... forhandlerne ved intet, har intet materiale.... nada. Sådan udlægges det i hvert fald.
Og ja, tilbage til ENYAQ, fortsæt den diskussion med afgifter mm andetsteds. Takker.
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Skoda ENYAQ
Gab, en kedelig diskussion ... Og lang ... Og værdiløs ... Vist det man kalder en egodiskussion ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4948
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Skoda ENYAQ
Det tror jeg faktisk ikke. Mærkerne (internt i VAG) skal jo helst ikke konkurrere mod hinanden, men det vil de heller ikke gøre, da Enyaq er væsentlig større end ID.3 og også noget større end ID.4. Plus Skoda er et andet kundesegment end VW..KMDTHY skrev: ↑19. sep 2020, 09:27+100 på den.... men vil helst ikke tage for meget opmærksomhed fra ID.3 - nok a samme grund der er total tyst omkring ID.4.... forhandlerne ved intet, har intet materiale.... nada. Sådan udlægges det i hvert fald.
Og ja, tilbage til ENYAQ, fortsæt den diskussion med afgifter mm andetsteds. Takker.
Så jeg tror - men ved det ikke - at det handler om at man ikke vil gå ud med en pris nu, som en sælger så skal sidde og undskylde over for, og klandre regeringen for. Det er folk ret mistroiske over for, og vil formentlig mene at; Ja, regering har sat afgiften op, men så har Semler sikkert også lige sat prisen ekstra 10 pct op *ond latter*.
Det giver dårlige oplevelser.
Derudover så går der stadigvæk mange måneder endnu, før Enyaq lander hos de danske forhandlere. De danske priser plejer altid at komme ret sent.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Skoda ENYAQ
Hvis prisen kommer i nærheden af ID.3, så vil det helt sikkert være et parameter i lanceringen i Danmark, om man vil det eller ej, så er Skoda og VW ved at være meget tæt på hinanden våde i kvalitet og pris, nogle modeller er Skoda måske lidt foran (fx Octavia vs Golf), så hvis prisen bliver skarp på en Skoda der ligner en rigtig bil, op imod en mindre VW der ligner et rumskib - så kan ENYAQ nemt flytte markedsandele.DanielB12 skrev:Det tror jeg faktisk ikke. Mærkerne (internt i VAG) skal jo helst ikke konkurrere mod hinanden, men det vil de heller ikke gøre, da Enyaq er væsentlig større end ID.3 og også noget større end ID.4. Plus Skoda er et andet kundesegment end VW..KMDTHY skrev: ↑19. sep 2020, 09:27+100 på den.... men vil helst ikke tage for meget opmærksomhed fra ID.3 - nok a samme grund der er total tyst omkring ID.4.... forhandlerne ved intet, har intet materiale.... nada. Sådan udlægges det i hvert fald.
Og ja, tilbage til ENYAQ, fortsæt den diskussion med afgifter mm andetsteds. Takker.
Så jeg tror - men ved det ikke - at det handler om at man ikke vil gå ud med en pris nu, som en sælger så skal sidde og undskylde over for, og klandre regeringen for. Det er folk ret mistroiske over for, og vil formentlig mene at; Ja, regering har sat afgiften op, men så har Semler sikkert også lige sat prisen ekstra 10 pct op *ond latter*.
Det giver dårlige oplevelser.
Derudover så går der stadigvæk mange måneder endnu, før Enyaq lander hos de danske forhandlere. De danske priser plejer altid at komme ret sent.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK