ELDRUP kommisionen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Morten Hedensted » 9. sep 2020, 16:07

Dakota skrev:
9. sep 2020, 15:52
HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
Jeg smider lige en on-topic holdning, i håb om at få tråden tilbage på sporet.
Tak! Ingen grund til at vi begynder at diskutere rød vs blå i denne tråd.
HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
Det eneste elbilerne kan i den her diskussion er at flytte forureningen (CO2/NOX) ud af byerne. Thats it.
Personbilerne bidrager med ca. 1/8 af Danmarks samlede CO2-udslip. Dvs. at vi fjerner alle personbiler, nedsætter vi "kun" vores CO2-udslip med 12,5%. Det kan man så diskutere om er rimeligt eller ej. Men selv 12,5% er meget og vi har allerede nået halvdelen af vores 2030-mål (da det er 70% reduktion ift. 1990-tal) via andre sektorer, primært energi. De områder, vi fortsat kan finde forbedring på er det man kan "biler, boliger og bønder" (dvs. landbrug).
HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
Når det er sagt, så er der fortsat så mange ubesvarede elementer i det forslag, at det virker useriøst.
Jeg vil igen-igen understrege at folk læser rapporten, hvor man rent faktisk kan finde en hel del brugbare svar, i stedet for at påstå diverse ting på nettet.
HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
De mangler lige at løse;
at alle skal kunne lade samtidig
at langt fra alle vil have råd til at købe en elbil som det ser ud nu
at man kan få en bil der matcher ens behov (hvor kan jeg købe en pendant til en alm. stationcar?)
hvilken effekt har det på vores infrastruktur, at alle biler fremover skal veje 50% mere?
hvordan lapper vi det kæmpe hul der bliver på finansloven årligt pga. manglende bilafgifter
at de ikke bryder i brand under opladning (ok, den var tarvelig :)) etc.

Det er en interessant snak, og elbiler kan helt sikkert noget benzin/diesel ikke kan (og også omvendt), men jeg synes der er mange ubesvarede spørgsmål som forslaget ligger lige nu.
Mange af de spørgsmål du rejser, findes besvares i rapporten og ellers andetsteds på internettet. Hvis vi skal gennemgå dem ét for ét, er svarene:

- at alle skal kunne lade samtidig".
Dette bliver aldrig aktuelt. Alle folk tanker heller ikke samtidig i dag og det er de færreste, der vil have behov for at lade mere end 1-2 gange om ugen. Der vil formentlig laves forskellige "throttling" systemer, således bilerne ikke lader ved max kapacitet konstant, men i stedet på forskellige tidspunkter, med forskellig hastighed.


- at langt fra alle vil have råd til at købe en elbil som det ser ud nu.
I takt med at udbuddet stiger og produktionsomkostningerne falder, vil elbiler nærme sig prisen på benzindrevne biler. Med lavere driftsomkostninger, vil formentlig lige så mange have råd til en elbil om 10 år, som har råd til en ICE-bil i dag.

- at man kan få en bil der matcher ens behov (hvor kan jeg købe en pendant til en alm. stationcar?).
Du har simpelthen ikke fantasi til at forestille dig, at der kommer elbiler som stationcars inden for de næste 10 år..?! Den var alligevel ny ;)

- hvilken effekt har det på vores infrastruktur, at alle biler fremover skal veje 50% mere?.
Dette er faktisk et interessant spørgsmål, jeg ikke har set stillet før. Det vil give noget mere slid på belægninger, men det bliver først rigtig interessant når man taler færgetransport. Der vil formentlig være nogle krav til færre biler end vi ser i dag, men det er trods alt en meget lille del af transporten der i 2030 vil foregå pr færge.

- hvordan lapper vi det kæmpe hul der bliver på finansloven årligt pga. manglende bilafgifter.
Kommissionen lægger IKKE op til at elbiler skal være afgiftsfrie, tværtimod lægges der op til de skal beskattes på samme måde som ICE-biler, dvs. en kombination af klimabelastningbeskatning og værdibeskatning. Det er vist nu tredje gang jeg pointerer det i denne tråd, så det ville være fedt hvis folk begyndte at læse med ;)

- at de ikke bryder i brand under opladning (ok, den var tarvelig :)).
Den tror jeg ikke jeg behøver svare på, men efterhånden som der kommer styr på teknikken, er der betydeligt mindre der kan gå galt ved en elbil, end ved en ICE-bil.

Jeg var selv skuffet over rapporten, da den kom frem, men efter at have læst den, synes jeg faktisk de italesætter nogle vigtige pointer - og samtidig skal man huske på hvad deres opdrag var; nemlig at sikre der IKKE kom hul i statskassen.
Man kan simpelthen ikke sammenligne behovet for at tanke og lade 1:1. Vi kører ca 1.100 på en tankfuld i vores Superb, selv i en ID3., der er en mindre bil, vil det kræve opladning tre gange. Og så overser du, at rigtig mange vil lade på bilen hver dag, for at være sikker på max rækkevidde når de kører hjemmefra - Det er det rækkeviddangst gør ved folk og fik vi en elbil, tænker jeg ikke vi ville opføre os mere rationelt. Det er den lette løsning, man slipper for at skulle tænke over lademuligheder hvis planerne pludselig ændres.

Jeg er efter præsentationen af ID3/4 blevet langt mere positiv i forhold til elbiler og pt er en ID3 under kraftig overvejelse, men det gør mig da ikke blind for, at der er en række praktiske udfordringer i forbindelse med udbredelsen af elbiler - Udover prisen.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
i-sBrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 643 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af VWAU » 9. sep 2020, 17:41

Jeg er på den fløj der ser på el-biler som fremtidens køretøjer men som ikke helt er hooked på dem der findes pt. Jeg har kørt i rigtig mange el-biler af forskellige mærker: Mercedes-Benz, Peugeot, Hyundai, Tesla, Volkswagen, Audi, Renault og BMW.

Hvis man tager Danmarks suverænt mest solgte el-bil til 300.000, Hyundai Kona Electric og sammenligner den med den meste solgte ICE-bil i samme prisklasse, en Golf, så er der en flere punkter hvor en Hyundai Kona Electric som BIL betragtet falder helt igennem.

1) Bremseevnen er markant dårligere. Et af problemerne med el-biler er at de forsynes med dæk med meget lav rullemodstand for at kunne få et acceptabelt lavt forbrug. Det koster på sikkerheden. Auto Motor & Sport har målt bremselængden på en Kona Electric til 39 meter fra 100 km/h . Biler som Golf og Audi A3 klarer det på 33 - 34 meter. De manglende 5 - 6 meter betyder at el-bilen har en rest-hastighed på cirka 37 km/h når ICE-bilen står stille. Problemet findes på rigtig mange el-biler.

2) Sæderne i Golf 8 og den nye A3 (og sikker også i den nye Octavia) er suverænt gode. I Huyndai Kona, Tesla 3, BMW i3 m.fl. er de så dårlige at jeg alene af den grund er stået af.

3) Det er en myte at el-biler er mere støjsvage end ICE-biler. I et meget snævert hastighedsinterval ved lave hastigheder JA, men ved høje hastigheder støjer både Hyundai Kona, Renault Zoe og Tesla 3 langt mere end gode ICE-biler i samme prisklasse. De eneste el-biler jeg har prøvet der rent subjektivt har et lige så behageligt / lavt støjniveau som tilsvarende ICE-biler er e-tron og EQC.

4) Affjedringen på langt de fleste el-biler er mere eller mindre elendig. Igen er e-tron og EQC de to eneste el-biler jeg har prøvet der har en affjedring der kan matche ICE-biler i samme prisklasse.

Min konklusion er, at det pt. ikke er muligt at købe en el-bil i prisklassen 300 - 400.000 der bare tilnærmelsesvis opfylder mine krav og forventninger og at man pt. får langt mere BIL ved at købe en ICE-bil. Jeg forventer, at ID.3 vil have et støjniveau og nogle sæder (ergo-active) der vil kunne opfylde min forventninger, men plastkvaliteten er styg på en ID.3.
These users thanked the author VWAU for the post (total 4):
i-sKorreborgBrianDSMorten Hedensted

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af i-s » 9. sep 2020, 18:30

Er helt enig med Morten og Erling.

Hørte i dag i Radio4, at lyttere udtalte sig om det var væsentlig billigere at køre elbil. Fik på fornemmelsen det var basseret på fornemmelser og ikke fakta.
Så jeg prøvede i forsikringsberegneren hos mit forsikringsselskab at skifte Passat'en om til en Tesla 3. Så hoppede min præmie op med 8200 kr/år.
Ikke fordi det skal være afgørende, men jeg savner virkelig økonomi beregninger på totaløkonomi fossil vs el, der er basseret på fakta. Men problemet er vel, at vi har meget beskeden data pt til at vurdere levetiden på en elbil.
Tænker vel også der sker noget den dag, afgiftfritagelsen fjernes fra el til transport.
Nogen der har nær læst Eldrup rapporten så grundigt, at de kan sige om der er regnet på øget indtægt fra el afgift, hvis der kommer en mill. elbiler ?
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
/Søren.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Ztrejfer » 9. sep 2020, 19:12

i-s skrev:
9. sep 2020, 18:30
Så jeg prøvede i forsikringsberegneren hos mit forsikringsselskab at skifte Passat'en om til en Tesla 3. Så hoppede min præmie op med 8200 kr/år.
Nu er antallet af skader på Teslaer jo ca. dobbelt så højt i forhold til benzin- og dieseldrevne biler. Det skyldes bl.a., at elbiler som fx Tesla accelerer voldsomt hurtigere end bilisten ellers er vant til. Så bliver man overrasket og kommer galt af sted. At de også er støjfri, hjælper naturligvis heller ikke på antallet af skader. Tilmed har Tesla en markant højere udgift til at få skader udbedret. Summa summarum når forsikringspræmien helt op og ringe.
Audi A3

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 9. sep 2020, 19:47

i-s skrev:
9. sep 2020, 18:30
Er helt enig med Morten og Erling.

Hørte i dag i Radio4, at lyttere udtalte sig om det var væsentlig billigere at køre elbil. Fik på fornemmelsen det var basseret på fornemmelser og ikke fakta.
Så jeg prøvede i forsikringsberegneren hos mit forsikringsselskab at skifte Passat'en om til en Tesla 3. Så hoppede min præmie op med 8200 kr/år.
Ikke fordi det skal være afgørende, men jeg savner virkelig økonomi beregninger på totaløkonomi fossil vs el, der er basseret på fakta. Men problemet er vel, at vi har meget beskeden data pt til at vurdere levetiden på en elbil.
Tænker vel også der sker noget den dag, afgiftfritagelsen fjernes fra el til transport.
Nogen der har nær læst Eldrup rapporten så grundigt, at de kan sige om der er regnet på øget indtægt fra el afgift, hvis der kommer en mill. elbiler ?
Forsikring på el-biler er voldsomt høje. Det eneste forsikringsselskab, der har rimelige priser på el-biler er FDM. Jeg har fået en pris på 8.400 årligt inkl. 30k kilometer og en lang række optioner på en Mercedes EQC. Det finder jeg rimeligt. Andre steder var prisen op mod 20.000 😳. Jeg har kørt 25 år uden belastende skader.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af martinta » 9. sep 2020, 20:11

i-s skrev:
9. sep 2020, 18:30
Er helt enig med Morten og Erling.

Hørte i dag i Radio4, at lyttere udtalte sig om det var væsentlig billigere at køre elbil. Fik på fornemmelsen det var basseret på fornemmelser og ikke fakta.
Så jeg prøvede i forsikringsberegneren hos mit forsikringsselskab at skifte Passat'en om til en Tesla 3. Så hoppede min præmie op med 8200 kr/år.
Ikke fordi det skal være afgørende, men jeg savner virkelig økonomi beregninger på totaløkonomi fossil vs el, der er basseret på fakta. Men problemet er vel, at vi har meget beskeden data pt til at vurdere levetiden på en elbil.
Tænker vel også der sker noget den dag, afgiftfritagelsen fjernes fra el til transport.
Nogen der har nær læst Eldrup rapporten så grundigt, at de kan sige om der er regnet på øget indtægt fra el afgift, hvis der kommer en mill. elbiler ?
FYI:

Prøvede det samme for noget tid siden, også i forhold til Passat.

Prisen vi giver i dag er 7.000,- på Passat
Tesla 3 landede på 11.000,-
ID.3 landede på 8.000,-

Så det kommer meget an på hvilken bil du sammenligner med.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 9. sep 2020, 20:31

superbeszzz skrev:
i-s skrev:
9. sep 2020, 18:30
Er helt enig med Morten og Erling.

Hørte i dag i Radio4, at lyttere udtalte sig om det var væsentlig billigere at køre elbil. Fik på fornemmelsen det var basseret på fornemmelser og ikke fakta.
Så jeg prøvede i forsikringsberegneren hos mit forsikringsselskab at skifte Passat'en om til en Tesla 3. Så hoppede min præmie op med 8200 kr/år.
Ikke fordi det skal være afgørende, men jeg savner virkelig økonomi beregninger på totaløkonomi fossil vs el, der er basseret på fakta. Men problemet er vel, at vi har meget beskeden data pt til at vurdere levetiden på en elbil.
Tænker vel også der sker noget den dag, afgiftfritagelsen fjernes fra el til transport.
Nogen der har nær læst Eldrup rapporten så grundigt, at de kan sige om der er regnet på øget indtægt fra el afgift, hvis der kommer en mill. elbiler ?
Forsikring på el-biler er voldsomt høje. Det eneste forsikringsselskab, der har rimelige priser på el-biler er FDM. Jeg har fået en pris på 8.400 årligt inkl. 30k kilometer og en lang række optioner på en Mercedes EQC. Det finder jeg rimeligt. Andre steder var prisen op mod 20.000 Billede. Jeg har kørt 25 år uden belastende skader.
IDA er tilsvarende FDM da begge er fordelagtige gruppeaftaler ved Tryg - og begge har samme problem som [mention]i-s [/mention] beskriver
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 9. sep 2020, 20:33

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
9. sep 2020, 13:31
Target skrev: Det skyldes vel også ene og alene, at de "blå" regeringer har været afhængige af DF's mandater. Og når det kommer til økonomisk politik, så er DF jo ræverøde. :-D
Lige præcis, de blå regeringer har været afhængig af DF og flere gange også social demokratiet.
..........
DF er helt klart "røde" på nogle områder. Men samtidig er de super pragmatiske. De er klar til at handle, hvis de får et godt tilbud.
Så havde det været vigtigt nok for V/K mfl. så havde de tilbudt DF en god byttehandel og så var det sket. (måske med den parentes at det en overgang var en selvstændig pointe for DF, at LA ikke skulle have nogen mærkesager igennem)

Så det korte af det lange er, at det ikke er sket, fordi det ikke er vigtigt nok (og/eller måske ikke er så nemt at finansiere, som nogen mener ;) )
Den var ny, med Kristian Thulesen Dahl bag roret vil de intet der tangerer liberale tanker og slet ikke hvis LA er med - til gengæld er prisen høj for alt hvad de skal lægge stemmer til.

Det er vigtigt nok, der er bare for mange der stemmer på deres offentlige forsørgelse Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af i-s » 9. sep 2020, 20:34

martinta skrev:
9. sep 2020, 20:11
i-s skrev:
9. sep 2020, 18:30
Er helt enig med Morten og Erling.

Hørte i dag i Radio4, at lyttere udtalte sig om det var væsentlig billigere at køre elbil. Fik på fornemmelsen det var basseret på fornemmelser og ikke fakta.
Så jeg prøvede i forsikringsberegneren hos mit forsikringsselskab at skifte Passat'en om til en Tesla 3. Så hoppede min præmie op med 8200 kr/år.
Ikke fordi det skal være afgørende, men jeg savner virkelig økonomi beregninger på totaløkonomi fossil vs el, der er basseret på fakta. Men problemet er vel, at vi har meget beskeden data pt til at vurdere levetiden på en elbil.
Tænker vel også der sker noget den dag, afgiftfritagelsen fjernes fra el til transport.
Nogen der har nær læst Eldrup rapporten så grundigt, at de kan sige om der er regnet på øget indtægt fra el afgift, hvis der kommer en mill. elbiler ?
FYI:

Prøvede det samme for noget tid siden, også i forhold til Passat.

Prisen vi giver i dag er 7.000,- på Passat
Tesla 3 landede på 11.000,-
ID.3 landede på 8.000,-

Så det kommer meget an på hvilken bil du sammenligner med.
Korrekt. Nævnte det bare som eksempel. Som jeg skrev er jeg interesseret i totaløkonomien - beregninger der er objektive og ikke fra miljø evangelister. Men måske kan det slet ikke beregnes ....
/Søren.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 9. sep 2020, 20:39

martinta skrev:
9. sep 2020, 20:11
i-s skrev:
9. sep 2020, 18:30
Er helt enig med Morten og Erling.

Hørte i dag i Radio4, at lyttere udtalte sig om det var væsentlig billigere at køre elbil. Fik på fornemmelsen det var basseret på fornemmelser og ikke fakta.
Så jeg prøvede i forsikringsberegneren hos mit forsikringsselskab at skifte Passat'en om til en Tesla 3. Så hoppede min præmie op med 8200 kr/år.
Ikke fordi det skal være afgørende, men jeg savner virkelig økonomi beregninger på totaløkonomi fossil vs el, der er basseret på fakta. Men problemet er vel, at vi har meget beskeden data pt til at vurdere levetiden på en elbil.
Tænker vel også der sker noget den dag, afgiftfritagelsen fjernes fra el til transport.
Nogen der har nær læst Eldrup rapporten så grundigt, at de kan sige om der er regnet på øget indtægt fra el afgift, hvis der kommer en mill. elbiler ?
FYI:

Prøvede det samme for noget tid siden, også i forhold til Passat.

Prisen vi giver i dag er 7.000,- på Passat
Tesla 3 landede på 11.000,-
ID.3 landede på 8.000,-

Så det kommer meget an på hvilken bil du sammenligner med.
Enig - en EQC er vel sammenlignelig med min A6 bitdi 320 hk. Så alt under 10.000 for 30.000 kilometer, syntes jeg er rimeligt.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af martinta » 9. sep 2020, 21:16

i-s skrev:
9. sep 2020, 20:34
martinta skrev:
9. sep 2020, 20:11
i-s skrev:
9. sep 2020, 18:30
Er helt enig med Morten og Erling.

Hørte i dag i Radio4, at lyttere udtalte sig om det var væsentlig billigere at køre elbil. Fik på fornemmelsen det var basseret på fornemmelser og ikke fakta.
Så jeg prøvede i forsikringsberegneren hos mit forsikringsselskab at skifte Passat'en om til en Tesla 3. Så hoppede min præmie op med 8200 kr/år.
Ikke fordi det skal være afgørende, men jeg savner virkelig økonomi beregninger på totaløkonomi fossil vs el, der er basseret på fakta. Men problemet er vel, at vi har meget beskeden data pt til at vurdere levetiden på en elbil.
Tænker vel også der sker noget den dag, afgiftfritagelsen fjernes fra el til transport.
Nogen der har nær læst Eldrup rapporten så grundigt, at de kan sige om der er regnet på øget indtægt fra el afgift, hvis der kommer en mill. elbiler ?
FYI:

Prøvede det samme for noget tid siden, også i forhold til Passat.

Prisen vi giver i dag er 7.000,- på Passat
Tesla 3 landede på 11.000,-
ID.3 landede på 8.000,-

Så det kommer meget an på hvilken bil du sammenligner med.
Korrekt. Nævnte det bare som eksempel. Som jeg skrev er jeg interesseret i totaløkonomien - beregninger der er objektive og ikke fra miljø evangelister. Men måske kan det slet ikke beregnes ....
Den økonomiske beregning er jo baseret på gætteri grundet usikkerheden, men du kan jo langt hen af vejen beregne det på præcis samme måde som med din klassiske benzin bil.

De ting der ikke er til at regne med er jo hvad regeringen kan pille ved, dvs. årlige afgifter.

Men hvis jeg tager udregningen fra da vi købte Passaten og tilføjer en el-bil og så med min begrænsede viden om afregning af el ligger det sammen, så burde regnestykket se sådan ud.

Og ret mig gerne hvis jeg har lavet en regne fejl, men ud fra de officielle tal, så burde det vel være kilometer x forbrug (i det her tilfælde 0,158 wh) som så giver 6320 kwh på det år, og hver kwh. koster ifølge min sidste el-regning lige over 2,- per kwh.

Dertil kommer vel muligheden for at benytte sig af clever el. for at kunne købe el den vej rundt til flatrate (så længe den ordning stadig holder)
Bilbudget.png
Bilbudget.png (30.11 KiB) Vist 473 gange
Excel ark vedhæftet - så må folk gerne melde ind hvis i kan se nogen åbenlyse regnefejl :-)
Benzin vs Diesel.xlsx
(11.05 KiB) Downloadet 22 gange

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 9. sep 2020, 21:20

Jeg tænker du skal huske at medregne service, reparationer og forsikring i ovenståede. Formentlig er det yderligere til elbilens fordel, især på den lange bane.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 9. sep 2020, 21:22

martinta skrev:
i-s skrev:
9. sep 2020, 20:34
martinta skrev:
9. sep 2020, 20:11
FYI:

Prøvede det samme for noget tid siden, også i forhold til Passat.

Prisen vi giver i dag er 7.000,- på Passat
Tesla 3 landede på 11.000,-
ID.3 landede på 8.000,-

Så det kommer meget an på hvilken bil du sammenligner med.
Korrekt. Nævnte det bare som eksempel. Som jeg skrev er jeg interesseret i totaløkonomien - beregninger der er objektive og ikke fra miljø evangelister. Men måske kan det slet ikke beregnes ....
Den økonomiske beregning er jo baseret på gætteri grundet usikkerheden, men du kan jo langt hen af vejen beregne det på præcis samme måde som med din klassiske benzin bil.

De ting der ikke er til at regne med er jo hvad regeringen kan pille ved, dvs. årlige afgifter.

Men hvis jeg tager udregningen fra da vi købte Passaten og tilføjer en el-bil og så med min begrænsede viden om afregning af el ligger det sammen, så burde regnestykket se sådan ud.

Og ret mig gerne hvis jeg har lavet en regne fejl, men ud fra de officielle tal, så burde det vel være kilometer x forbrug (i det her tilfælde 0,158 wh) som så giver 6320 kwh på det år, og hver kwh. koster ifølge min sidste el-regning lige over 2,- per kwh.

Dertil kommer vel muligheden for at benytte sig af clever el. for at kunne købe el den vej rundt til flatrate (så længe den ordning stadig holder)
Bilbudget.png
Excel ark vedhæftet - så må folk gerne melde ind hvis i kan se nogen åbenlyse regnefejl :-)
Benzin vs Diesel.xlsx
Jeg tænker at Passaten ikke helt er sammenlignelig med en ID.3 Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af martinta » 9. sep 2020, 21:24

BrianDS skrev:
9. sep 2020, 21:22

Jeg tænker at Passaten ikke helt er sammenlignelig med en ID.3 Billede
Hah, nej der er vi enige, men det var nu lige den udregning jeg havde liggende :lol:

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af martinta » 9. sep 2020, 21:28

Dakota skrev:
9. sep 2020, 21:20
Jeg tænker du skal huske at medregne service, reparationer og forsikring i ovenståede. Formentlig er det yderligere til elbilens fordel, især på den lange bane.
Og der har vi jo så ubekendte - for umiddelbart er service prisen så vidt jeg ved stadig ukendt, eneste vi ved er forsikring, hvor det taler imod el-bilen (med i mit tilfælde 1.000,-) om året.

Det der taler for er at der ikke er noget olieskift eller km. begrænsning på service interval, der er dog stadig et tidsinterval på de 2 år.

Medmindre Daniel tilfældigvis ved hvad VW har planer om at tage for Service 8-)

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af yBFoxb8N6P » 9. sep 2020, 21:29

Forsikringsselskaberne prissætter bl.a. ud fra antal hk, så det er klart at en ID3 med 200hk eller en Tesla 3 LR med 350+ hk koster mere end en 150hk bil.
Elbilsejer

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af martinta » 9. sep 2020, 21:31

yBFoxb8N6P skrev:
9. sep 2020, 21:29
Forsikringsselskaberne prissætter bl.a. ud fra antal hk, så det er klart at en ID3 med 200hk eller en Tesla 3 LR med 350+ hk koster mere end en 150hk bil.
Til dels, da jeg snakkede med mit selskab fik jeg priser på id.3, Tesla model 3, og Kia E-niro.

Teslaen var dyrest (igen, fleste heste), men derudover fik jeg at vide at der dels var mange skader på dem, men derudover også mange "hate" crimes, nøgler hen af sider og tyveri fra dem - og at de derfor var så meget dyrere.

Vi snakker trodsalt 11.000,- i mit tilfælde imod de 7k som jeg giver nu..

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 9. sep 2020, 21:33

martinta skrev:
9. sep 2020, 21:28
Dakota skrev:
9. sep 2020, 21:20
Jeg tænker du skal huske at medregne service, reparationer og forsikring i ovenståede. Formentlig er det yderligere til elbilens fordel, især på den lange bane.
Og der har vi jo så ubekendte - for umiddelbart er service prisen så vidt jeg ved stadig ukendt, eneste vi ved er forsikring, hvor det taler imod el-bilen (med i mit tilfælde 1.000,-) om året.

Det der taler for er at der ikke er noget olieskift eller km. begrænsning på service interval, der er dog stadig et tidsinterval på de 2 år.

Medmindre Daniel tilfældigvis ved hvad VW har planer om at tage for Service 8-)
Servicekontrakter på el-bil koster ca. 70% af sammenlignelig servicekontrakt på ICE bil. Så det er noget af det mest kendte, syntes jeg. Hos mercedes kan man fx. tilkøbe 6 års garanti, service og reservedele ink. sliddele for 749 kr/md og som gælder 6år/150.000 km. I min optik ganske fornuftigt prissat.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af JKBP » 10. sep 2020, 05:23

superbeszzz skrev:
martinta skrev:
9. sep 2020, 21:28
Dakota skrev:
9. sep 2020, 21:20
Jeg tænker du skal huske at medregne service, reparationer og forsikring i ovenståede. Formentlig er det yderligere til elbilens fordel, især på den lange bane.
Og der har vi jo så ubekendte - for umiddelbart er service prisen så vidt jeg ved stadig ukendt, eneste vi ved er forsikring, hvor det taler imod el-bilen (med i mit tilfælde 1.000,-) om året.

Det der taler for er at der ikke er noget olieskift eller km. begrænsning på service interval, der er dog stadig et tidsinterval på de 2 år.

Medmindre Daniel tilfældigvis ved hvad VW har planer om at tage for Service 8-)
Servicekontrakter på el-bil koster ca. 70% af sammenlignelig servicekontrakt på ICE bil. Så det er noget af det mest kendte, syntes jeg. Hos mercedes kan man fx. tilkøbe 6 års garanti, service og reservedele ink. sliddele for 749 kr/md og som gælder 6år/150.000 km. I min optik ganske fornuftigt prissat.
54.000 kr i service på 150.000 km er da også en slat BilledeBillede

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk


BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 05:40

JKBP skrev:
superbeszzz skrev:
martinta skrev:
9. sep 2020, 21:28
Og der har vi jo så ubekendte - for umiddelbart er service prisen så vidt jeg ved stadig ukendt, eneste vi ved er forsikring, hvor det taler imod el-bilen (med i mit tilfælde 1.000,-) om året.

Det der taler for er at der ikke er noget olieskift eller km. begrænsning på service interval, der er dog stadig et tidsinterval på de 2 år.

Medmindre Daniel tilfældigvis ved hvad VW har planer om at tage for Service 8-)
Servicekontrakter på el-bil koster ca. 70% af sammenlignelig servicekontrakt på ICE bil. Så det er noget af det mest kendte, syntes jeg. Hos mercedes kan man fx. tilkøbe 6 års garanti, service og reservedele ink. sliddele for 749 kr/md og som gælder 6år/150.000 km. I min optik ganske fornuftigt prissat.
54.000 kr i service på 150.000 km er da også en slat BilledeBillede

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Helt enig, 54.000 kr for service i 6 år eller 150.000 km lyder af rigtig mange penge, men det kan være det er fordi det er Mercedes, sådan en har jeg aldrig betalt service for.

Jeg har på de seneste to biler jeg har solgt opgjort at service op til 6x.xxx km har kostet mig cirka 6.000 kr fordelt over 3-4 år (Polo og Octavia) + ekstra garanti på Octavia på 5.995 kr hvor der var to år til rest da jeg solgte bilen.
Min Touran har jeg ikke opgjort, men med DSG6 forventer jeg den måske er dobbelt så dyr for de samme antal kilometer. Den har dog kørt en del mere nuBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4950
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 10. sep 2020, 06:29

Det bliver i hvert fald noget billigere end hos Mercedes :o
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 10. sep 2020, 06:43

JKBP skrev:
10. sep 2020, 05:23
superbeszzz skrev:
martinta skrev:
9. sep 2020, 21:28


Og der har vi jo så ubekendte - for umiddelbart er service prisen så vidt jeg ved stadig ukendt, eneste vi ved er forsikring, hvor det taler imod el-bilen (med i mit tilfælde 1.000,-) om året.

Det der taler for er at der ikke er noget olieskift eller km. begrænsning på service interval, der er dog stadig et tidsinterval på de 2 år.

Medmindre Daniel tilfældigvis ved hvad VW har planer om at tage for Service 8-)
Servicekontrakter på el-bil koster ca. 70% af sammenlignelig servicekontrakt på ICE bil. Så det er noget af det mest kendte, syntes jeg. Hos mercedes kan man fx. tilkøbe 6 års garanti, service og reservedele ink. sliddele for 749 kr/md og som gælder 6år/150.000 km. I min optik ganske fornuftigt prissat.
54.000 kr i service på 150.000 km er da også en slat BilledeBillede

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Ja, 54.000 er da en slat, men selvom det koster mange penge, kan det godt være billigt ;). For en Mercedes GLC, der vel er sammenlignelig med en EQC, skal man betale rundt regnet 10.000 mere for samme ydelse og en lignende aftale for E-tron, der er rimeligt sammenlignelig med EQC, koster 67.680.

Jeg betalte omkring 10.000 pr. service (årligt) for min A6. Jeg havde desuden et par besøg på værksted imellem service. Der er samlet set brugt omkring 60.000 i service, reparation og vedlighold på mn Audi de første 150.000 km. En serviceaftale på en ny 50 TDI (286 hk), der nok er den bil i det nuværende program, der kommer nok tættest på min (320 hk)koster 58.980. Umiddelbart, ville det have været en god forretning, da jeg samtidig kunne være uden bekymringer og også stå ret stærkt ved brugtvognssalg (pakken kan videreføres til næste ejer og man har derfor de facto 6 års garanti).

Det er åbenlyst, at det kan lyde dyrt. Jeg finder det faktisk billigt 8-) .
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 06:56

superbeszzz skrev:
JKBP skrev:
10. sep 2020, 05:23
superbeszzz skrev: Servicekontrakter på el-bil koster ca. 70% af sammenlignelig servicekontrakt på ICE bil. Så det er noget af det mest kendte, syntes jeg. Hos mercedes kan man fx. tilkøbe 6 års garanti, service og reservedele ink. sliddele for 749 kr/md og som gælder 6år/150.000 km. I min optik ganske fornuftigt prissat.
54.000 kr i service på 150.000 km er da også en slat BilledeBillede

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Ja, 54.000 er da en slat, men selvom det koster mange penge, kan det godt være billigt ;). For en Mercedes GLC, der vel er sammenlignelig med en EQC, skal man betale rundt regnet 10.000 mere for samme ydelse og en lignende aftale for E-tron, der er rimeligt sammenlignelig med EQC, koster 67.680.

Jeg betalte omkring 10.000 pr. service (årligt) for min A6. Jeg havde desuden et par besøg på værksted imellem service. Der er samlet set brugt omkring 60.000 i service, reparation og vedlighold på mn Audi de første 150.000 km. En serviceaftale på en ny 50 TDI (286 hk), der nok er den bil i det nuværende program, der kommer nok tættest på min (320 hk)koster 58.980. Umiddelbart, ville det have været en god forretning, da jeg samtidig kunne være uden bekymringer og også stå ret stærkt ved brugtvognssalg (pakken kan videreføres til næste ejer og man har derfor de facto 6 års garanti).

Det er åbenlyst, at det kan lyde dyrt. Jeg finder det faktisk billigt 8-) .
Vi har tydeligvis helt forskellige udgangspunkter - men chokerende at 60.000 kr kan lyde billigt for Audi og Mercedes, når tilsvarende kilometer i en Skoda eller VW ville være dyrt hvis man rammer 30.000 kr.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Martin1986 » 10. sep 2020, 06:59

superbeszzz skrev:
JKBP skrev:
10. sep 2020, 05:23
superbeszzz skrev: Servicekontrakter på el-bil koster ca. 70% af sammenlignelig servicekontrakt på ICE bil. Så det er noget af det mest kendte, syntes jeg. Hos mercedes kan man fx. tilkøbe 6 års garanti, service og reservedele ink. sliddele for 749 kr/md og som gælder 6år/150.000 km. I min optik ganske fornuftigt prissat.
54.000 kr i service på 150.000 km er da også en slat BilledeBillede

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Ja, 54.000 er da en slat, men selvom det koster mange penge, kan det godt være billigt ;). For en Mercedes GLC, der vel er sammenlignelig med en EQC, skal man betale rundt regnet 10.000 mere for samme ydelse og en lignende aftale for E-tron, der er rimeligt sammenlignelig med EQC, koster 67.680.

Jeg betalte omkring 10.000 pr. service (årligt) for min A6. Jeg havde desuden et par besøg på værksted imellem service. Der er samlet set brugt omkring 60.000 i service, reparation og vedlighold på mn Audi de første 150.000 km. En serviceaftale på en ny 50 TDI (286 hk), der nok er den bil i det nuværende program, der kommer nok tættest på min (320 hk)koster 58.980. Umiddelbart, ville det have været en god forretning, da jeg samtidig kunne være uden bekymringer og også stå ret stærkt ved brugtvognssalg (pakken kan videreføres til næste ejer og man har derfor de facto 6 års garanti).

Det er åbenlyst, at det kan lyde dyrt. Jeg finder det faktisk billigt 8-) .
Var din bil ikke brugt ved køb? De andre tilfælde er nye biler, så der burde ikke komme mange repetitioner jo
These users thanked the author Martin1986 for the post:
BrianDS
Nuværende bil: BMW F11 530D

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 10. sep 2020, 07:10

Martin1986 skrev:
10. sep 2020, 06:59
superbeszzz skrev:
JKBP skrev:
10. sep 2020, 05:23
54.000 kr i service på 150.000 km er da også en slat BilledeBillede

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Ja, 54.000 er da en slat, men selvom det koster mange penge, kan det godt være billigt ;). For en Mercedes GLC, der vel er sammenlignelig med en EQC, skal man betale rundt regnet 10.000 mere for samme ydelse og en lignende aftale for E-tron, der er rimeligt sammenlignelig med EQC, koster 67.680.

Jeg betalte omkring 10.000 pr. service (årligt) for min A6. Jeg havde desuden et par besøg på værksted imellem service. Der er samlet set brugt omkring 60.000 i service, reparation og vedlighold på mn Audi de første 150.000 km. En serviceaftale på en ny 50 TDI (286 hk), der nok er den bil i det nuværende program, der kommer nok tættest på min (320 hk)koster 58.980. Umiddelbart, ville det have været en god forretning, da jeg samtidig kunne være uden bekymringer og også stå ret stærkt ved brugtvognssalg (pakken kan videreføres til næste ejer og man har derfor de facto 6 års garanti).

Det er åbenlyst, at det kan lyde dyrt. Jeg finder det faktisk billigt 8-) .
Var din bil ikke brugt ved køb? De andre tilfælde er nye biler, så der burde ikke komme mange repetitioner jo
Min var brugt ved køb og solgt ved 5år/145.000 km. Altså stadig omfattet en mulig kontrakt. Det er som en forsikring. Det kan godt være det bliver 10.000 dyrere for dig over 6 år, men du kan også spare 50.000+.
These users thanked the author superbeszzz for the post:
Morten Hedensted
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 10. sep 2020, 07:11

BrianDS skrev:
10. sep 2020, 06:56
superbeszzz skrev:
JKBP skrev:
10. sep 2020, 05:23
54.000 kr i service på 150.000 km er da også en slat BilledeBillede

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Ja, 54.000 er da en slat, men selvom det koster mange penge, kan det godt være billigt ;). For en Mercedes GLC, der vel er sammenlignelig med en EQC, skal man betale rundt regnet 10.000 mere for samme ydelse og en lignende aftale for E-tron, der er rimeligt sammenlignelig med EQC, koster 67.680.

Jeg betalte omkring 10.000 pr. service (årligt) for min A6. Jeg havde desuden et par besøg på værksted imellem service. Der er samlet set brugt omkring 60.000 i service, reparation og vedlighold på mn Audi de første 150.000 km. En serviceaftale på en ny 50 TDI (286 hk), der nok er den bil i det nuværende program, der kommer nok tættest på min (320 hk)koster 58.980. Umiddelbart, ville det have været en god forretning, da jeg samtidig kunne være uden bekymringer og også stå ret stærkt ved brugtvognssalg (pakken kan videreføres til næste ejer og man har derfor de facto 6 års garanti).

Det er åbenlyst, at det kan lyde dyrt. Jeg finder det faktisk billigt 8-) .
Vi har tydeligvis helt forskellige udgangspunkter - men chokerende at 60.000 kr kan lyde billigt for Audi og Mercedes, når tilsvarende kilometer i en Skoda eller VW ville være dyrt hvis man rammer 30.000 kr.
Jeg finder det faktisk chokerende, at du sammenligner driftsomkostning på en Polo og en 320 hk Audi :? .
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
DanielB12Dakota
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 07:51

superbeszzz skrev:
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 06:56
superbeszzz skrev: Ja, 54.000 er da en slat, men selvom det koster mange penge, kan det godt være billigt ;). For en Mercedes GLC, der vel er sammenlignelig med en EQC, skal man betale rundt regnet 10.000 mere for samme ydelse og en lignende aftale for E-tron, der er rimeligt sammenlignelig med EQC, koster 67.680.

Jeg betalte omkring 10.000 pr. service (årligt) for min A6. Jeg havde desuden et par besøg på værksted imellem service. Der er samlet set brugt omkring 60.000 i service, reparation og vedlighold på mn Audi de første 150.000 km. En serviceaftale på en ny 50 TDI (286 hk), der nok er den bil i det nuværende program, der kommer nok tættest på min (320 hk)koster 58.980. Umiddelbart, ville det have været en god forretning, da jeg samtidig kunne være uden bekymringer og også stå ret stærkt ved brugtvognssalg (pakken kan videreføres til næste ejer og man har derfor de facto 6 års garanti).

Det er åbenlyst, at det kan lyde dyrt. Jeg finder det faktisk billigt 8-) .
Vi har tydeligvis helt forskellige udgangspunkter - men chokerende at 60.000 kr kan lyde billigt for Audi og Mercedes, når tilsvarende kilometer i en Skoda eller VW ville være dyrt hvis man rammer 30.000 kr.
Jeg finder det faktisk chokerende, at du sammenligner driftsomkostning på en Polo og en 320 hk Audi :? .
De 30.000 kr var ikke for en Polo, på ingen måde for den kan ikke nå derop på så kort tid.

Jeg kan så forstå din bil var brugt da du købte den, det giver selvfølgelig nogle andre forudsætninger.

Omvendt, så er der ikke den store forskel på om du har 100 HK, 200 HK eller 300 HK, bilerne skal stadig serviceres, og indenfor den givne periode ville jeg ikke forvente andet end olie, gearolie, filtre, bremsevæske, og lignende, måske nærmer vi os bremse skiver og klodser, og så begynder forskellene virkelig at komme.

Selvom du skal bruge 6 liter olie fremfor 4 liter, og selvom nogle dele er lidt dyrere så retfærdiggør det ikke dobbelt pris eller mere.
Jeg tænker den store forskel ligger i timelønnen og hvilket prispunkt virksomhederne kan tillade sig at sætte det til.

Sjovt nok er fx en Audi A3 1.6 TDI også dyrere i service end en Skoda Octavia 1.6 TDI, endda på det samme værksted - kan du forklare den?

Selv med 320 HK synes jeg 54.000 kr er dyrt baseret på 25.000 km/år (6år/150.000km), især hvis det er en elbil

Tilbage til elbilerne, service på fx Tesla er pt uden interval, det kom sjovt nok efter de begyndte at sælge flere biler. Før det ville et 20.000 km service koste omkring 6.000 kr.
Og der er flere eksempler på store regninger.

Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.

At service intervaller bortfalder gør det ikke gratis at køre elbil, pengene bruges bare andre steder.

Jeg mener helt klart ikke at elbiler kan bære afgift i Danmark endnu, der er simpelthen for stor en joker for forbrugeren.

- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid
- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud
- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el
- dyrere forsikring
- dyrere grundpris for bilen (før afgifter)
- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare)
- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab)

Vil vi den grønne omstilling, og tror vi på elbiler, så skal der ikke være afgifter, og ej heller frygt for ekstra regninger, afgifter eller kommende tilskud, der skal være ro på, danskerne skal vide hvad de går ind til, og markedet skal nok regulere når det er muligt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4950
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 10. sep 2020, 07:56

Det skal da være dyrere at køre i en dyr bil end i en billig. Det ser jeg intet forkert eller fordækt i. Uddannelseskrav til Audi er f.eks. Også højere end til Skoda, både direkte og indirekte. Så teknikeren skal bruge længere tid væk fra værkstedet, Bla derfor er timelønnen Højere. Der er også højere krav til udformning af værkstedet, du får en bedre vejhjælpsaftale etc.

Jeg vil dog også sige, at jeg er overrasket over prisen for en e-tron, men det hænger nok sammen med, at de fleste bliver solgt med et abonnement som en del af prisen. Så giver det en større rabat.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af torniel » 10. sep 2020, 07:57

Jeg er enig med superbeszzz. Og mit udgangspunkt er en skaldet Superb til 330k. Det var mandagsbilen fra helvede. En 6års kontrakt til 54k, havde sparet mig for 9k

Tryghed/beskyttelsespenge koster, men man kan budgettere med det.
These users thanked the author torniel for the post:
Morten Hedensted
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 08:05

DanielB12 skrev:Det skal da være dyrere at køre i en dyr bil end i en billig. Det ser jeg intet forkert eller fordækt i. Uddannelseskrav til Audi er f.eks. Også højere end til Skoda, både direkte og indirekte. Så teknikeren skal bruge længere tid væk fra værkstedet, Bla derfor er timelønnen Højere. Der er også højere krav til udformning af værkstedet, du får en bedre vejhjælpsaftale etc.

Jeg vil dog også sige, at jeg er overrasket over prisen for en e-tron, men det hænger nok sammen med, at de fleste bliver solgt med et abonnement som en del af prisen. Så giver det en større rabat.
Det behøver vi heldigvis ikke være enige i, specielt ikke når man kommer på værksteder med både Audi, VW og Skoda og det er de samme folk der laver alle tre mærker, uanset at de skal opfylde kravene til alle tre mærker.

Der er også forskel på krav til VW og Skoda, også på vejhjælpen, men timeprisen er den samme - reservedelene er i øvrigt også identiske til mange sliddele på Audi/VW/Skoda/Seat - sjovt nok har den dyreste bil for mit vedkommende været en Seat, både i timepris og reservedelspriser - for præcis de samme dele som tilsvarende Skoda/VW.

Når det kommer til elbiler så bør de være meget billigere at servicere, selvom det sandsynligvis ikke er tilfældet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"