Man kan simpelthen ikke sammenligne behovet for at tanke og lade 1:1. Vi kører ca 1.100 på en tankfuld i vores Superb, selv i en ID3., der er en mindre bil, vil det kræve opladning tre gange. Og så overser du, at rigtig mange vil lade på bilen hver dag, for at være sikker på max rækkevidde når de kører hjemmefra - Det er det rækkeviddangst gør ved folk og fik vi en elbil, tænker jeg ikke vi ville opføre os mere rationelt. Det er den lette løsning, man slipper for at skulle tænke over lademuligheder hvis planerne pludselig ændres.Dakota skrev: ↑9. sep 2020, 15:52Tak! Ingen grund til at vi begynder at diskutere rød vs blå i denne tråd.HamDenFede skrev: ↑9. sep 2020, 15:35Jeg smider lige en on-topic holdning, i håb om at få tråden tilbage på sporet.
Personbilerne bidrager med ca. 1/8 af Danmarks samlede CO2-udslip. Dvs. at vi fjerner alle personbiler, nedsætter vi "kun" vores CO2-udslip med 12,5%. Det kan man så diskutere om er rimeligt eller ej. Men selv 12,5% er meget og vi har allerede nået halvdelen af vores 2030-mål (da det er 70% reduktion ift. 1990-tal) via andre sektorer, primært energi. De områder, vi fortsat kan finde forbedring på er det man kan "biler, boliger og bønder" (dvs. landbrug).HamDenFede skrev: ↑9. sep 2020, 15:35Det eneste elbilerne kan i den her diskussion er at flytte forureningen (CO2/NOX) ud af byerne. Thats it.
Jeg vil igen-igen understrege at folk læser rapporten, hvor man rent faktisk kan finde en hel del brugbare svar, i stedet for at påstå diverse ting på nettet.HamDenFede skrev: ↑9. sep 2020, 15:35Når det er sagt, så er der fortsat så mange ubesvarede elementer i det forslag, at det virker useriøst.
Mange af de spørgsmål du rejser, findes besvares i rapporten og ellers andetsteds på internettet. Hvis vi skal gennemgå dem ét for ét, er svarene:HamDenFede skrev: ↑9. sep 2020, 15:35De mangler lige at løse;
at alle skal kunne lade samtidig
at langt fra alle vil have råd til at købe en elbil som det ser ud nu
at man kan få en bil der matcher ens behov (hvor kan jeg købe en pendant til en alm. stationcar?)
hvilken effekt har det på vores infrastruktur, at alle biler fremover skal veje 50% mere?
hvordan lapper vi det kæmpe hul der bliver på finansloven årligt pga. manglende bilafgifter
at de ikke bryder i brand under opladning (ok, den var tarvelig ) etc.
Det er en interessant snak, og elbiler kan helt sikkert noget benzin/diesel ikke kan (og også omvendt), men jeg synes der er mange ubesvarede spørgsmål som forslaget ligger lige nu.
- at alle skal kunne lade samtidig".
Dette bliver aldrig aktuelt. Alle folk tanker heller ikke samtidig i dag og det er de færreste, der vil have behov for at lade mere end 1-2 gange om ugen. Der vil formentlig laves forskellige "throttling" systemer, således bilerne ikke lader ved max kapacitet konstant, men i stedet på forskellige tidspunkter, med forskellig hastighed.
- at langt fra alle vil have råd til at købe en elbil som det ser ud nu.
I takt med at udbuddet stiger og produktionsomkostningerne falder, vil elbiler nærme sig prisen på benzindrevne biler. Med lavere driftsomkostninger, vil formentlig lige så mange have råd til en elbil om 10 år, som har råd til en ICE-bil i dag.
- at man kan få en bil der matcher ens behov (hvor kan jeg købe en pendant til en alm. stationcar?).
Du har simpelthen ikke fantasi til at forestille dig, at der kommer elbiler som stationcars inden for de næste 10 år..?! Den var alligevel ny
- hvilken effekt har det på vores infrastruktur, at alle biler fremover skal veje 50% mere?.
Dette er faktisk et interessant spørgsmål, jeg ikke har set stillet før. Det vil give noget mere slid på belægninger, men det bliver først rigtig interessant når man taler færgetransport. Der vil formentlig være nogle krav til færre biler end vi ser i dag, men det er trods alt en meget lille del af transporten der i 2030 vil foregå pr færge.
- hvordan lapper vi det kæmpe hul der bliver på finansloven årligt pga. manglende bilafgifter.
Kommissionen lægger IKKE op til at elbiler skal være afgiftsfrie, tværtimod lægges der op til de skal beskattes på samme måde som ICE-biler, dvs. en kombination af klimabelastningbeskatning og værdibeskatning. Det er vist nu tredje gang jeg pointerer det i denne tråd, så det ville være fedt hvis folk begyndte at læse med
- at de ikke bryder i brand under opladning (ok, den var tarvelig ).
Den tror jeg ikke jeg behøver svare på, men efterhånden som der kommer styr på teknikken, er der betydeligt mindre der kan gå galt ved en elbil, end ved en ICE-bil.
Jeg var selv skuffet over rapporten, da den kom frem, men efter at have læst den, synes jeg faktisk de italesætter nogle vigtige pointer - og samtidig skal man huske på hvad deres opdrag var; nemlig at sikre der IKKE kom hul i statskassen.
Jeg er efter præsentationen af ID3/4 blevet langt mere positiv i forhold til elbiler og pt er en ID3 under kraftig overvejelse, men det gør mig da ikke blind for, at der er en række praktiske udfordringer i forbindelse med udbredelsen af elbiler - Udover prisen.