ELDRUP kommisionen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
u9center
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af u9center » 7. sep 2020, 21:32

Er der nogen der kan forklare hvad det er i Eldrup-kommission fremlæg der fremmer elbil salget ?

Forholdet mellem antal elbiler og årlige ekstraomkostninger for diesel- og benzinbiler

500.000 = 400kr
750.000 = 2300kr
1000.000 = 5900kr

Det jeg ikke rigtig forstå er hvordan det fremmer elbil salget ?
Pris forskellen mellem en almindelig bil og en elbil er stadig rigtig stor.

Så afgiften på 400kr om året vil få folk til at købe 500.000 elbiler hvorfor ???
Det er vel 50.000 elbiler om året, i 2019 blev der solgt 5524 elbiler, så en prisstigning på 400kr om året vil få 44.476 flere personer ud at købe en noget dyrere elbil ???
Senest rettet af u9center 7. sep 2020, 21:52, rettet i alt 2 gange.
These users thanked the author u9center for the post (total 2):
DanielB12BrianDS

hoejfed
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 13. jan 2019, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: zoologisk have
Has thanked: 24 times
Been thanked: 38 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af hoejfed » 7. sep 2020, 21:37

100.000 elbiler i kbh=100.000 kabeltromler ud af vinduerne....................hallo hvor er din forældre henne eller bare en voksen.
These users thanked the author hoejfed for the post:
edbepOct3
2022 bmw 330e touring (konebil)
2022 ford transit høj, pissegrim men den er gratis. (firmabil) :roll:

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 7. sep 2020, 22:04

u9center skrev:
7. sep 2020, 21:32
Er der nogen der kan forklare hvad det er i Eldrup-kommission fremlæg der fremmer elbil salget ?

Forholdet mellem antal elbiler og årlige ekstraomkostninger for diesel- og benzinbiler

500.000 = 400kr
750.000 = 2300kr
1000.000 = 5900kr

Det jeg ikke rigtig forstå er hvordan det fremmer elbil salget ?
Pris forskellen mellem en almindelig bil og en elbil er stadig rigtig stor.

Så afgiften på 400kr om året vil få folk til at købe 500.000 elbiler hvorfor ???
Det er vel 50.000 elbiler om året, i 2019 blev der solgt 5524 elbiler, så en prisstigning på 400kr om året vil få 44.476 flere personer ud at købe en noget dyrere elbil ???
Sådan gør man det jo ikke op. Man prøver at indregne en grænse for hvornår folk begynder at udskifte deres gamle ICE-biler, såfremt disse rammes af en ekstraskat. Og hvor meget dyrere en ny ICE-bil vil være at holde kørende, samtidig med at man forventer at elbilerne falder i pris frem mod 2030, i og med at konkurrencen og udbuddet stiger væsentligt. Så hvis du har en ICE-bil der pludselig koster dig 25.000 kr mere om året at holde kørende når det gælder ejerafgift og dyrere brændstof end en elbil, er du nok mere inklineret til at skippe den afsted, end hvis den kun kostede dig 5.000 kr om året i ovenstående.

Dertil kommer at 400 x 2.000.000 kr = 800.000.000 kr, hvilket kan bruges på diverse subsidier ift. elbiler. Og så kan man ellers selv gange det op med de øgede satser ovenfor.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Kevinff » 7. sep 2020, 22:30

Jeg har absolut ikke en skid forstand på sådan noget her men det virker til at regeringens primære mål i forbindelse med det her er at se hvordan de kan tage røven på os mindst lige så meget som det er tilfældet med ICE biler og gerne lidt mere.

Det er vildt nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk

u9center
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af u9center » 7. sep 2020, 22:39

Dakota skrev:
7. sep 2020, 22:04
Sådan gør man det jo ikke op. Man prøver at indregne en grænse for hvornår folk begynder at udskifte deres gamle ICE-biler, såfremt disse rammes af en ekstraskat. Og hvor meget dyrere en ny ICE-bil vil være at holde kørende, samtidig med at man forventer at elbilerne falder i pris frem mod 2030, i og med at konkurrencen og udbuddet stiger væsentligt. Så hvis du har en ICE-bil der pludselig koster dig 25.000 kr mere om året at holde kørende når det gælder ejerafgift og dyrere brændstof end en elbil, er du nok mere inklineret til at skippe den afsted, end hvis den kun kostede dig 5.000 kr om året i ovenstående.

Dertil kommer at 400 x 2.000.000 kr = 800.000.000 kr, hvilket kan bruges på diverse subsidier ift. elbiler. Og så kan man ellers selv gange det op med de øgede satser ovenfor.

pludselig koster dig 25.000 kr mere om året at holde kørende når det gælder ejerafgift og dyrere brændstof end en elbil
Forstår ikke rigtig dit svar,
Hvad indeholder de 25.000kr
Kan ikke finde det i deres fremlægning

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 7. sep 2020, 22:47

u9center skrev:
7. sep 2020, 22:39
Forstår ikke rigtig dit svar,
Hvad indeholder de 25.000kr
Kan ikke finde det i deres fremlægning
Det er et arbitrært tal, jeg har brugt som eksempel. Det kan fx være et regnestykke der hedder "ejerafgift plus stigning i ejerafgift plus øgede brændstofudgifter plus øgede serviceomkostninger minus tilskud til elbil".

u9center
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af u9center » 7. sep 2020, 22:51

Dakota skrev:
7. sep 2020, 22:47
u9center skrev:
7. sep 2020, 22:39
Forstår ikke rigtig dit svar,
Hvad indeholder de 25.000kr
Kan ikke finde det i deres fremlægning
Det er et arbitrært tal, jeg har brugt som eksempel. Det kan fx være et regnestykke der hedder "ejerafgift plus stigning i ejerafgift plus øgede brændstofudgifter plus øgede serviceomkostninger minus tilskud til elbil".
Ok, så det er en spekulation, ikke rigtigt baseret på kendsgerninger....

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 7. sep 2020, 22:54

u9center skrev:
7. sep 2020, 22:51
Dakota skrev:
7. sep 2020, 22:47
u9center skrev:
7. sep 2020, 22:39
Forstår ikke rigtig dit svar,
Hvad indeholder de 25.000kr
Kan ikke finde det i deres fremlægning
Det er et arbitrært tal, jeg har brugt som eksempel. Det kan fx være et regnestykke der hedder "ejerafgift plus stigning i ejerafgift plus øgede brændstofudgifter plus øgede serviceomkostninger minus tilskud til elbil".
Ok, så det er en spekulation, ikke rigtigt baseret på kendsgerninger....
Nej, selvfølgelig er det ikke baseret på kendsgerninger. Hvordan skulle det kunne være det?!

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 7. sep 2020, 22:57

BrianDS skrev:
7. sep 2020, 21:17
Thor-thor skrev:Nu er forskellen jo også at Sverige og Tyskland har egen bilproduktion, så for DK er biler penge ud af landet, hvor DE/SE får indtægter/jobs ud af det.
Så det er et lidt større regnestykke, hvor man ikke bare kan sammenligne landene
Norge har vist heller ikke mere bilproduktion end Danmark, men her kan de godt finde ud af det?

Registreringsafgiften kan ikke være en kompensation for at det ikke er attraktivt at producere biler i Danmark (ud over fx Zenvo)
Registreringsafgift er en brandbeskatning på biler.

Skulle Sverige så lægge ekstra afgifter på biler der ikke kommer fra Sverige? Ellers holder logikken ikke
Nu er jeg ikke nationaløkonom, hvilket der, så vidt jeg kan høre, er flere andre herinde, der heller ikke er, Så måske vi lige skulle justere niveauet for, hvor skråsikre vi er på de økonomiske effekter på nationalt plan ;)

Mht. til Norge Har de noget vi andre ikke har...... En af verdens største pengetanke, så det gør mange ting en smule nemmere.... :D

SE/DE har som sagt hjemlig bilproduktion, hvilket (især ved høj markedsandel) betyder at en stor del af pengene, som der bliver købt nye biler for, bliver "hjemme". Samtidig skabes der jobs og en konkurrencedygtig bilindustri trækker også udenlandsk valuta til landet, så derfor kan det godt betale sig at "støtte" den (ligesom vi i DK har haft fornøjelse af at støtte udvikling af vindmøller (med skattekroner), som har gjort Vestas til verdens største indenfor sit felt (som leverer udenlandsk valuta/skattekroner retur)).
I øvrigt ville de (SE/DE) formentlig gerne lægge told/afgift på udenlandske biler (i teorien). Men det skaber for det første handelskrig, hvor andre lande svarer igen og samtidig er det generelt en fordel med åbne markeder, hvis man har konkurrencedygtige produkter. Så derfor er det alligevel en dårlig ide.

For DK er alle de penge der bruges på at købe nye biler (undtagen afgift/moms) penge der ryger lige ud af landet, det giver ikke nogen arbejdspladser i DK etc. og høj skat generer ikke nogen hjemlig bilproduktion (da der ikke er en)
Så det er helt forskellige situationer.

Derudover leverer bilskatter rent praktisk et stort milliardbeløb til statskassen. Men man kunne sagtens afskaffe reg afgift. Så skal man bare lige finde ud af hvor man skal kratte nogle flere skattekroner ind? Hæve personskatterne? Nedskæringer? Det ville også være en vinder ;)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Target

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 7. sep 2020, 23:05

Thor-thor skrev:
7. sep 2020, 22:57

For DK er alle de penge der bruges på at købe nye biler (undtagen afgift/moms) penge der ryger lige ud af landet, det giver ikke nogen arbejdspladser i DK etc. og høj skat generer ikke nogen hjemlig bilproduktion (da der ikke er en)
Så det er helt forskellige situationer.
Nybilsbranchen består i danmark af omkring 20.000 jobs. Så lidt penge bliver indenlands.

Forstår dog godt hvor du vil hen med det, og er til dels enig i din analyse af det.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Target
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

u9center
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af u9center » 7. sep 2020, 23:14

Dakota skrev:
7. sep 2020, 22:54
u9center skrev:
7. sep 2020, 22:51
Dakota skrev:
7. sep 2020, 22:47

Det er et arbitrært tal, jeg har brugt som eksempel. Det kan fx være et regnestykke der hedder "ejerafgift plus stigning i ejerafgift plus øgede brændstofudgifter plus øgede serviceomkostninger minus tilskud til elbil".
Ok, så det er en spekulation, ikke rigtigt baseret på kendsgerninger....
Nej, selvfølgelig er det ikke baseret på kendsgerninger. Hvordan skulle det kunne være det?!
Er ikke rigtig sikker på at jeg forstå havd du skriver, det jeg spurgte om var havd der for folk til at købe en noget dyre elbil når de fik en ekstra regning på 400kr årligt.
Så opfinder vi pludselig 25.000 kr i ekstra omkostninger der forklare problemet...

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 7. sep 2020, 23:25

u9center skrev:
7. sep 2020, 23:14
Dakota skrev:
7. sep 2020, 22:54
u9center skrev:
7. sep 2020, 22:51


Ok, så det er en spekulation, ikke rigtigt baseret på kendsgerninger....
Nej, selvfølgelig er det ikke baseret på kendsgerninger. Hvordan skulle det kunne være det?!
Er ikke rigtig sikker på at jeg forstå havd du skriver, det jeg spurgte om var havd der for folk til at købe en noget dyre elbil når de fik en ekstra regning på 400kr årligt.
Så opfinder vi pludselig 25.000 kr i ekstra omkostninger der forklare problemet...
Okay, jeg prøver at være pædagogisk. Dét, kommissionen er sat i verden for, er at udregne forskellige incitamenter. Dvs. straffe eller belønninger, med det formål at få folk til at fravælge ICE-biler og få dem over i elbiler. Det er naturligvis ikke udelukkende en stigning på 400kr/år i ejerafgiften, men en samlet yderligere beskatning, herunder, men ikke udelukkende;

* 2kr/liter brændstof frem mod 2030
* en omlægning af registreringsafgiften fra km/l til co2/km
* årligt, løbende tilskud til ICE-biler
* vejafgifter (som naturligvis også påvirker elbiler, men provenuet herfra kan bruges til lempelser på elbilerne)
* øget beskatning på firmabiler
* øget ejerafgift

Derudover forventer kommissionen at der i 2030 uden de ovennævnte tiltag, allerede vil være 400.000 elbiler på vejene. Så det er ikke et spørgsmål om at gå fra 0 elbiler til 500.000 i dit eksempel med de 400kr/år, men altså et relativt lille spring fra 400.000 til 500.000. Det er først ved 5.900 kr/år at det begynder at kunne mærkes, mener kommissionen.

Og så skal vi altså huske på, at kommissionen faktisk foreslår man slet ikke gør noget, fordi det samfundsøkonomisk slet ikke kan betale sig at subsidiere elbilerne i en sådan grad, at det kan mærkes (dvs. ved 1+ mio elbiler). Så det var jo super value for money, vi fik dér.

Slutteligt er det vigtigt at forstå, at kommissionen er nedsat med et politisk hensyn, nemlig at indtægterne fra beskatningen af bilparken skal gå til to områder; eksterne omkostninger, forårsaget af bilparken (ulykker, forurening, slid mv.) samt "fiskale hensyn", dvs. at holde hånden under velfærdsstaten. Det er faktisk ekspliciteret direkte i rapporten, at dette hensyn har vejet tungt i overvejelserne. Ligeledes fremgår det tydeligt, at man fortsat ønsker en progressiv værdibeskatning, således en Porsche beskattes højere end en Peugeot.
These users thanked the author Dakota for the post (total 2):
TargetMorten Hedensted

u9center
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af u9center » 8. sep 2020, 00:16

Dakota skrev:
7. sep 2020, 23:25
u9center skrev:
7. sep 2020, 23:14
Dakota skrev:
7. sep 2020, 22:54

Nej, selvfølgelig er det ikke baseret på kendsgerninger. Hvordan skulle det kunne være det?!
Er ikke rigtig sikker på at jeg forstå havd du skriver, det jeg spurgte om var havd der for folk til at købe en noget dyre elbil når de fik en ekstra regning på 400kr årligt.
Så opfinder vi pludselig 25.000 kr i ekstra omkostninger der forklare problemet...
Okay, jeg prøver at være pædagogisk. Dét, kommissionen er sat i verden for, er at udregne forskellige incitamenter. Dvs. straffe eller belønninger, med det formål at få folk til at fravælge ICE-biler og få dem over i elbiler. Det er naturligvis ikke udelukkende en stigning på 400kr/år i ejerafgiften, men en samlet yderligere beskatning, herunder, men ikke udelukkende;

* 2kr/liter brændstof frem mod 2030
* en omlægning af registreringsafgiften fra km/l til co2/km
* årligt, løbende tilskud til ICE-biler
* vejafgifter (som naturligvis også påvirker elbiler, men provenuet herfra kan bruges til lempelser på elbilerne)
* øget beskatning på firmabiler
* øget ejerafgift

Derudover forventer kommissionen at der i 2030 uden de ovennævnte tiltag, allerede vil være 400.000 elbiler på vejene. Så det er ikke et spørgsmål om at gå fra 0 elbiler til 500.000 i dit eksempel med de 400kr/år, men altså et relativt lille spring fra 400.000 til 500.000. Det er først ved 5.900 kr/år at det begynder at kunne mærkes, mener kommissionen.

Og så skal vi altså huske på, at kommissionen faktisk foreslår man slet ikke gør noget, fordi det samfundsøkonomisk slet ikke kan betale sig at subsidiere elbilerne i en sådan grad, at det kan mærkes (dvs. ved 1+ mio elbiler). Så det var jo super value for money, vi fik dér.

Slutteligt er det vigtigt at forstå, at kommissionen er nedsat med et politisk hensyn, nemlig at indtægterne fra beskatningen af bilparken skal gå til to områder; eksterne omkostninger, forårsaget af bilparken (ulykker, forurening, slid mv.) samt "fiskale hensyn", dvs. at holde hånden under velfærdsstaten. Det er faktisk ekspliciteret direkte i rapporten, at dette hensyn har vejet tungt i overvejelserne. Ligeledes fremgår det tydeligt, at man fortsat ønsker en progressiv værdibeskatning, således en Porsche beskattes højere end en Peugeot.
Jeg regner med at de beløb der bliver nævnt her er for at dække tabet af den manglende registreringsafgift på elbiler.
salget af elbiler de sidste to år uden registreringsafgift

2019 5524 stk
2020 regner man med 9.000 stk

Så det jeg ikke rigtig forstår er hvordan de regner med at sælge så mange...

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 8. sep 2020, 04:34

En fin artikel med FDM's fortolkning af kommissionens rapport:
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-09-k ... ikke-elbil
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af AU-R8 » 8. sep 2020, 05:12

Kevinff skrev:
7. sep 2020, 22:30
Jeg har absolut ikke en skid forstand på sådan noget her men det virker til at regeringens primære mål i forbindelse med det her er at se hvordan de kan tage røven på os mindst lige så meget som det er tilfældet med ICE biler og gerne lidt mere.

Det er vildt nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikke regeringen.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6021
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. sep 2020, 05:54

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2020, 21:17
Thor-thor skrev:Nu er forskellen jo også at Sverige og Tyskland har egen bilproduktion, så for DK er biler penge ud af landet, hvor DE/SE får indtægter/jobs ud af det.
Så det er et lidt større regnestykke, hvor man ikke bare kan sammenligne landene
Norge har vist heller ikke mere bilproduktion end Danmark, men her kan de godt finde ud af det?

Registreringsafgiften kan ikke være en kompensation for at det ikke er attraktivt at producere biler i Danmark (ud over fx Zenvo)
Registreringsafgift er en brandbeskatning på biler.

Skulle Sverige så lægge ekstra afgifter på biler der ikke kommer fra Sverige? Ellers holder logikken ikke
Nu er jeg ikke nationaløkonom, hvilket der, så vidt jeg kan høre, er flere andre herinde, der heller ikke er, Så måske vi lige skulle justere niveauet for, hvor skråsikre vi er på de økonomiske effekter på nationalt plan ;)

Mht. til Norge Har de noget vi andre ikke har...... En af verdens største pengetanke, så det gør mange ting en smule nemmere.... :D

SE/DE har som sagt hjemlig bilproduktion, hvilket (især ved høj markedsandel) betyder at en stor del af pengene, som der bliver købt nye biler for, bliver "hjemme". Samtidig skabes der jobs og en konkurrencedygtig bilindustri trækker også udenlandsk valuta til landet, så derfor kan det godt betale sig at "støtte" den (ligesom vi i DK har haft fornøjelse af at støtte udvikling af vindmøller (med skattekroner), som har gjort Vestas til verdens største indenfor sit felt (som leverer udenlandsk valuta/skattekroner retur)).
I øvrigt ville de (SE/DE) formentlig gerne lægge told/afgift på udenlandske biler (i teorien). Men det skaber for det første handelskrig, hvor andre lande svarer igen og samtidig er det generelt en fordel med åbne markeder, hvis man har konkurrencedygtige produkter. Så derfor er det alligevel en dårlig ide.

For DK er alle de penge der bruges på at købe nye biler (undtagen afgift/moms) penge der ryger lige ud af landet, det giver ikke nogen arbejdspladser i DK etc. og høj skat generer ikke nogen hjemlig bilproduktion (da der ikke er en)
Så det er helt forskellige situationer.

Derudover leverer bilskatter rent praktisk et stort milliardbeløb til statskassen. Men man kunne sagtens afskaffe reg afgift. Så skal man bare lige finde ud af hvor man skal kratte nogle flere skattekroner ind? Hæve personskatterne? Nedskæringer? Det ville også være en vinder ;)
Til gengæld er der flere underleverandører til bilbranchen i Danmark, flere af dem vil nok skulle omstille når det er elbiler fremfor ICE biler, men de findes.
Der er fx en del aluminiumsbearbejdning i Danmark.

Nå, men der er stadig flere analyser der har været fremme og vise at med de dynamiske effekter af en fjernelse af registreringsafgiften, så er det ikke så dyrt igen. Jeg mener det var Ole Birk Olesen der nævnte 9 milliarder, som det samlet ville koste at fjerne registreringsafgiften.

Husk på vi stadig får moms af salget, og vi får fornyet bilparken, og de penge der ikke bruges på afgifter kan fx bruges på at renovere huse, købe andre varer.

Hvis vi kigger på andet vi køber, så er det meget få tv producenter der er i Danmark, og den der er producerer dem ikke længere selv, og heller ikke i Danmark, bør vi så også lægge 85-150% afgift på køb af et tv?
Hvad med computere? Telefoner?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af AU-R8 » 8. sep 2020, 05:57

Man kan ikke lægge afgift på de varer der. De har ikke nummerplader :lol:
These users thanked the author AU-R8 for the post:
Korreborg

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Mathiasen » 8. sep 2020, 07:09

Jeg vil lige prøve at tage den helt ned igen.. ingen national-økonomi her.

Min gamle dieselbil koster mig:

Grøn afgift, ca 6500kr årligt
Forsikring, ca 3000kr årligt
Brændstof: ca 10000kr årligt
Service og reperationer: ??
Værditab er der ikke rigtigt noget af, hvis jeg holder den kørende og beholder den.


Hvis jeg skal have en tilsvarende størrelse el-bil og låne i banken til den: (gætter på beløbene)

Billån: 66.000kr årligt i 7 år (5500kr/mnd)
Grøn afgift: 300kr?? årligt
Forsikring: 6000kr årligt
El: 6000kr?? årligt
Service og reperationer: ??
Værditab: 70.000kr?? årligt de første par år?


Hvor er min motivation til at skifte til en el-bil fremfor at beholde min gamle dieselmaskine?

Jeg kan simpelthen ikke se det. De kan fint lægge 5000kr ekstra på afgiften uden at det rokker nævneværdigt ved regnestykket.

Noget helt andet er at jeg meget gerne vil have en elbil, og være grøn og god ved planeten.
Men privatøkonomisk hænger det ikke sammen for mig. Jeg har simpelthen ikke lyst til at allokere så stor en procentdel af min privatøkonomi til transport.
These users thanked the author Mathiasen for the post (total 3):
DanielB12jansomJay-Jay
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Korreborg » 8. sep 2020, 08:01

Mathiasen skrev:
8. sep 2020, 07:09
Hvor er min motivation til at skifte til en el-bil fremfor at beholde min gamle dieselmaskine?
Det er jo også forkert tænkt.

Din diesel hakker dør nok på et tidspunkt mellem 2020 og 2030.
De skal så have dig til at vælge en Elbil når det sker. Så du skal sammenligne med hvad du havde tænkt dig at gøre i den situation.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 9):
yBFoxb8N6PDanielB12HansHjansomTonnyDakotaTargetKMDTHYBrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af yBFoxb8N6P » 8. sep 2020, 08:03

Mathiesen,

Det bliver aldrig billigere end købe en ny bil end at beholde en gammel. Tiltagene skal sikre at når du er tvungent til at skifte bilen, så vælger du en elbil.
Elbilsejer

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Mathiasen » 8. sep 2020, 08:16

Mit problem er selvfølgelig at der ikke er billige brugte el-biler tilsalg idag.. :roll: Det kommer selvfølgelig på et tidspunkt, men der går nok +10 år før biler som fx den nye Skoda Enyaq kommer ned i en pris jeg gider beskæftige mig med.

I de 10 år kan jeg så bruge +50.000kr i afgift på min gamle dieselmaskine. :lol: Det er stadig meget mindre end afskrivningen på en ny el-bil, så der går længe før det giver mening for sådan en som mig.

Jeg ved godt det måske er lidt det forkerte forum at tage den i, da vi alle er glade for biler, og jeg kan se at mange herinde har et større bilbudget end mig.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af HansH » 8. sep 2020, 08:33

Mathiasen skrev:
8. sep 2020, 08:16
Mit problem er selvfølgelig at der ikke er billige brugte el-biler tilsalg idag.. :roll: Det kommer selvfølgelig på et tidspunkt, men der går nok +10 år før biler som fx den nye Skoda Enyaq kommer ned i en pris jeg gider beskæftige mig med.

I de 10 år kan jeg så bruge +50.000kr i afgift på min gamle dieselmaskine. :lol: Det er stadig meget mindre end afskrivningen på en ny el-bil, så der går længe før det giver mening for sådan en som mig.

Jeg ved godt det måske er lidt det forkerte forum at tage den i, da vi alle er glade for biler, og jeg kan se at mange herinde har et større bilbudget end mig.
Jeg synes ingenlunde det er det forkerte forum at tage den overvejelse du lægger for dagen.
De synspunkter du giver udtryk for, gør sig gældende for rigtig mange bilejere, så jeg finder det yderst relevant.

vagcars.dk er ikke forbeholdt bilkøbere der bestiller e-Tron'er og Taycan'er med samme afslappethed som vi andre køber letmælk :)
These users thanked the author HansH for the post (total 9):
DanielB12MathiasenPassatg 3cjansomKevinffkGlerupKHADKMorten HedenstedBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Korreborg » 8. sep 2020, 09:18

Jeg syntes at brugt markedet for elbiler er et af de største problem børn.
Hvem tør købe en godt brugt elbil, hvor batteri garantien er udløbet.

Ja ja, man kan så få et ny batteri med større kapacitet, men der er i mine øjne en alt for stor økonomisk risiko forbundet med det. Så afskrivningen kommer jo til at blive enorm på sådanne biler, når de nærmer sig års eller km grænsen på garantien.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
Morten HedenstedBrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af martinta » 8. sep 2020, 09:32

Korreborg skrev:
8. sep 2020, 09:18
Jeg syntes at brugt markedet for elbiler er et af de største problem børn.
Hvem tør købe en godt brugt elbil, hvor batteri garantien er udløbet.

Ja ja, man kan så få et ny batteri med større kapacitet, men der er i mine øjne en alt for stor økonomisk risiko forbundet med det. Så afskrivningen kommer jo til at blive enorm på sådanne biler, når de nærmer sig års eller km grænsen på garantien.
Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.

Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
These users thanked the author martinta for the post:
Brian Scharling

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 8. sep 2020, 09:33

BrianDS skrev:
8. sep 2020, 05:54
.......
Nå, men der er stadig flere analyser der har været fremme og vise at med de dynamiske effekter af en fjernelse af registreringsafgiften, så er det ikke så dyrt igen. Jeg mener det var Ole Birk Olesen der nævnte 9 milliarder, som det samlet ville koste at fjerne registreringsafgiften.
.......
Hvis vi kigger på andet vi køber, så er det meget få tv producenter der er i Danmark, og den der er producerer dem ikke længere selv, og heller ikke i Danmark, bør vi så også lægge 85-150% afgift på køb af et tv?
Hvad med computere? Telefoner?
Jeg ville nok omgås ethvert udsagn fra Birk Olesen, med en vis forsigtighed ;)

Men helt klart, man kan sagtens afskaffe reg. afgift. Men der skal bare findes nogle penge andre steder? (og det har nogle effekter på betalingsbalancen etc) Men hvis man hellere vil betale de skattekroner et andet sted (eller lave nedskæringer), så er det jo muligt.
FDM lavede et meget interessant forslag, så vidt jeg husker omkring 2004, hvor de foreslog at sænke reg afgiften og til gengæld hæve den grønne afgift. Dette vile give selvfølgelig give lavere nypriser, men til gengæld højere løbende omkostninger. Men overordnet set virkede det rigtigt fornuftigt med lavere priser, mindre lånebehov etc. og gav i øvrigt samme indtægt til statskassen. Dette link er mange år senere, men giver en ide om hvad forslaget gik ud på: https://fdm.dk/node/3915
Forslaget er nævnt her: https://fdm.dk/nyheder/fdm-mener/2006-1 ... t-facelift Men kan ikke finde det på nettet...

Afgift på på andre ting er også en mulighed. Men så skal det formentlig knyttes til anvendelsen af den, så man ikke ryger ind i diskussioner om toldmure/handelsindringer etc. Så TV/mobil kan importeres/købes uden afgift. Men hvis du ønsker at modtage et signal på det, skal du betale en brugsafgift for at anvende nettet (lidt som licensen ;) bare meget dyrere :D

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 8. sep 2020, 09:41

martinta skrev:
8. sep 2020, 09:32
Korreborg skrev:
8. sep 2020, 09:18
Jeg syntes at brugt markedet for elbiler er et af de største problem børn.
Hvem tør købe en godt brugt elbil, hvor batteri garantien er udløbet.

Ja ja, man kan så få et ny batteri med større kapacitet, men der er i mine øjne en alt for stor økonomisk risiko forbundet med det. Så afskrivningen kommer jo til at blive enorm på sådanne biler, når de nærmer sig års eller km grænsen på garantien.
Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.

Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
De skifter hele batteri-kassen, men man forventer at man til den tid, så vil kunne købe et refurbished batteri, altså et hvor man har udskiftet de enkelte moduler. Men processen er dyr, så er svært at vurdere hvor meget billigere et refurbished batteri bliver, og hvor mange penge man får for sit gamle. Og der vil prisen helt sikkert være afhængig af, hvordan batteriet er blevet behandlet.

OG hvad med afgift?...
Senest rettet af DanielB12 8. sep 2020, 09:50, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Morten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Realtor » 8. sep 2020, 09:44

Gode betragtninger der kommer her i tråden.

Husk dog, at når i sammenligner med f.eks. Norge, så er der politisk en udfordring med at el-bilssalget er eksploderet over de senere år, hvorfor der nu er et hul i statskassen med manglende afgifter. Ingen politikere tør røre ved sagen, da det er den sikre ende på deres karriere, så alt kører ikke på skinner nordpå.
These users thanked the author Realtor for the post (total 2):
HansHMorten Hedensted
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 8. sep 2020, 10:07

Mathiasen skrev:
8. sep 2020, 08:16
Mit problem er selvfølgelig at der ikke er billige brugte el-biler tilsalg idag.. :roll: Det kommer selvfølgelig på et tidspunkt, men der går nok +10 år før biler som fx den nye Skoda Enyaq kommer ned i en pris jeg gider beskæftige mig med.

I de 10 år kan jeg så bruge +50.000kr i afgift på min gamle dieselmaskine. :lol: Det er stadig meget mindre end afskrivningen på en ny el-bil, så der går længe før det giver mening for sådan en som mig.

Jeg ved godt det måske er lidt det forkerte forum at tage den i, da vi alle er glade for biler, og jeg kan se at mange herinde har et større bilbudget end mig.
Udmærket betragtning og du har fuldstændig ret, diskussionen er helt uaktuel, hvis man kører i ældre biler og ikke er interesseret i at skifte til nyere/dyrere biler. Hele denne diskussion skal ses i det lys at der skal skabes et incitament til, at når man kigger på ny/nyere bil, så vælger man i højere grad elbiler.
Som du selv siger vil dette jo så efterhånden brede sig til også at omfatte ældre/billigere biler, når der kommer flere brugte elbiler til salg. Men det kommer til at tage nogle år....

Letten
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 50 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Letten » 8. sep 2020, 10:08

En lidt anden vinkel: hvorfor skal hele vognparkeskiftet tvinges igennem med magt nu? er det ikke klogest at DK starter med at skifte små bil nr2 ud med små “billige” el-biler og venter lidt med familiebilerne?

DK mister mange penge på både betalingsbalance og skattekroner til sygehusdrift, på at folk køber dyre afgiftsfrie elbiler. Ikke så meget på de små som de store.

Om 10 år, er el-biler og deres batterier så forventeligt billigere og mindre miljøbelastende, så kan vi begynde at skifte familiebilerne ud.

Jeg ved godt at mange familier kun har én bil, de kan så køre deres ICE i fred og ro de næste 10 år indtil priserne på el-familiebilerne er kommet ned i en pris hvor de naturligt kan konkurrere.
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 8. sep 2020, 10:18

martinta skrev:
8. sep 2020, 09:32

Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.

Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
Kender en der overvejer udskiftning i en lidt ældre elbil. Skal give 50k for nyt batt. som er dobbelt så stort som det originale. Får 15k for det gamle.

Så 35k i bytte og samtidig dobbelt så stort batteri. Lyder ikke hårrejsende i min bog.....
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
DanielB12Brian Scharling

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"