ELDRUP kommisionen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 11 times
Re: ELDRUP kommisionen
Er der nogen der kan forklare hvad det er i Eldrup-kommission fremlæg der fremmer elbil salget ?
Forholdet mellem antal elbiler og årlige ekstraomkostninger for diesel- og benzinbiler
500.000 = 400kr
750.000 = 2300kr
1000.000 = 5900kr
Det jeg ikke rigtig forstå er hvordan det fremmer elbil salget ?
Pris forskellen mellem en almindelig bil og en elbil er stadig rigtig stor.
Så afgiften på 400kr om året vil få folk til at købe 500.000 elbiler hvorfor ???
Det er vel 50.000 elbiler om året, i 2019 blev der solgt 5524 elbiler, så en prisstigning på 400kr om året vil få 44.476 flere personer ud at købe en noget dyrere elbil ???
Forholdet mellem antal elbiler og årlige ekstraomkostninger for diesel- og benzinbiler
500.000 = 400kr
750.000 = 2300kr
1000.000 = 5900kr
Det jeg ikke rigtig forstå er hvordan det fremmer elbil salget ?
Pris forskellen mellem en almindelig bil og en elbil er stadig rigtig stor.
Så afgiften på 400kr om året vil få folk til at købe 500.000 elbiler hvorfor ???
Det er vel 50.000 elbiler om året, i 2019 blev der solgt 5524 elbiler, så en prisstigning på 400kr om året vil få 44.476 flere personer ud at købe en noget dyrere elbil ???
Senest rettet af u9center 7. sep 2020, 21:52, rettet i alt 2 gange.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 161
- Tilmeldt: 13. jan 2019, 19:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: zoologisk have
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 38 times
Re: ELDRUP kommisionen
100.000 elbiler i kbh=100.000 kabeltromler ud af vinduerne....................hallo hvor er din forældre henne eller bare en voksen.
2022 bmw 330e touring (konebil)
2022 ford transit høj, pissegrim men den er gratis. (firmabil)
2022 ford transit høj, pissegrim men den er gratis. (firmabil)
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: ELDRUP kommisionen
Sådan gør man det jo ikke op. Man prøver at indregne en grænse for hvornår folk begynder at udskifte deres gamle ICE-biler, såfremt disse rammes af en ekstraskat. Og hvor meget dyrere en ny ICE-bil vil være at holde kørende, samtidig med at man forventer at elbilerne falder i pris frem mod 2030, i og med at konkurrencen og udbuddet stiger væsentligt. Så hvis du har en ICE-bil der pludselig koster dig 25.000 kr mere om året at holde kørende når det gælder ejerafgift og dyrere brændstof end en elbil, er du nok mere inklineret til at skippe den afsted, end hvis den kun kostede dig 5.000 kr om året i ovenstående.u9center skrev: ↑7. sep 2020, 21:32Er der nogen der kan forklare hvad det er i Eldrup-kommission fremlæg der fremmer elbil salget ?
Forholdet mellem antal elbiler og årlige ekstraomkostninger for diesel- og benzinbiler
500.000 = 400kr
750.000 = 2300kr
1000.000 = 5900kr
Det jeg ikke rigtig forstå er hvordan det fremmer elbil salget ?
Pris forskellen mellem en almindelig bil og en elbil er stadig rigtig stor.
Så afgiften på 400kr om året vil få folk til at købe 500.000 elbiler hvorfor ???
Det er vel 50.000 elbiler om året, i 2019 blev der solgt 5524 elbiler, så en prisstigning på 400kr om året vil få 44.476 flere personer ud at købe en noget dyrere elbil ???
Dertil kommer at 400 x 2.000.000 kr = 800.000.000 kr, hvilket kan bruges på diverse subsidier ift. elbiler. Og så kan man ellers selv gange det op med de øgede satser ovenfor.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: ELDRUP kommisionen
Jeg har absolut ikke en skid forstand på sådan noget her men det virker til at regeringens primære mål i forbindelse med det her er at se hvordan de kan tage røven på os mindst lige så meget som det er tilfældet med ICE biler og gerne lidt mere.
Det er vildt nok.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er vildt nok.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 11 times
Re: ELDRUP kommisionen
Dakota skrev: ↑7. sep 2020, 22:04Sådan gør man det jo ikke op. Man prøver at indregne en grænse for hvornår folk begynder at udskifte deres gamle ICE-biler, såfremt disse rammes af en ekstraskat. Og hvor meget dyrere en ny ICE-bil vil være at holde kørende, samtidig med at man forventer at elbilerne falder i pris frem mod 2030, i og med at konkurrencen og udbuddet stiger væsentligt. Så hvis du har en ICE-bil der pludselig koster dig 25.000 kr mere om året at holde kørende når det gælder ejerafgift og dyrere brændstof end en elbil, er du nok mere inklineret til at skippe den afsted, end hvis den kun kostede dig 5.000 kr om året i ovenstående.
Dertil kommer at 400 x 2.000.000 kr = 800.000.000 kr, hvilket kan bruges på diverse subsidier ift. elbiler. Og så kan man ellers selv gange det op med de øgede satser ovenfor.
Forstår ikke rigtig dit svar,pludselig koster dig 25.000 kr mere om året at holde kørende når det gælder ejerafgift og dyrere brændstof end en elbil
Hvad indeholder de 25.000kr
Kan ikke finde det i deres fremlægning
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: ELDRUP kommisionen
Det er et arbitrært tal, jeg har brugt som eksempel. Det kan fx være et regnestykke der hedder "ejerafgift plus stigning i ejerafgift plus øgede brændstofudgifter plus øgede serviceomkostninger minus tilskud til elbil".
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 11 times
Re: ELDRUP kommisionen
Ok, så det er en spekulation, ikke rigtigt baseret på kendsgerninger....
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: ELDRUP kommisionen
Nej, selvfølgelig er det ikke baseret på kendsgerninger. Hvordan skulle det kunne være det?!u9center skrev: ↑7. sep 2020, 22:51Ok, så det er en spekulation, ikke rigtigt baseret på kendsgerninger....
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1735
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: ELDRUP kommisionen
Nu er jeg ikke nationaløkonom, hvilket der, så vidt jeg kan høre, er flere andre herinde, der heller ikke er, Så måske vi lige skulle justere niveauet for, hvor skråsikre vi er på de økonomiske effekter på nationalt planBrianDS skrev: ↑7. sep 2020, 21:17Norge har vist heller ikke mere bilproduktion end Danmark, men her kan de godt finde ud af det?Thor-thor skrev:Nu er forskellen jo også at Sverige og Tyskland har egen bilproduktion, så for DK er biler penge ud af landet, hvor DE/SE får indtægter/jobs ud af det.
Så det er et lidt større regnestykke, hvor man ikke bare kan sammenligne landene
Registreringsafgiften kan ikke være en kompensation for at det ikke er attraktivt at producere biler i Danmark (ud over fx Zenvo)
Registreringsafgift er en brandbeskatning på biler.
Skulle Sverige så lægge ekstra afgifter på biler der ikke kommer fra Sverige? Ellers holder logikken ikke
Mht. til Norge Har de noget vi andre ikke har...... En af verdens største pengetanke, så det gør mange ting en smule nemmere....
SE/DE har som sagt hjemlig bilproduktion, hvilket (især ved høj markedsandel) betyder at en stor del af pengene, som der bliver købt nye biler for, bliver "hjemme". Samtidig skabes der jobs og en konkurrencedygtig bilindustri trækker også udenlandsk valuta til landet, så derfor kan det godt betale sig at "støtte" den (ligesom vi i DK har haft fornøjelse af at støtte udvikling af vindmøller (med skattekroner), som har gjort Vestas til verdens største indenfor sit felt (som leverer udenlandsk valuta/skattekroner retur)).
I øvrigt ville de (SE/DE) formentlig gerne lægge told/afgift på udenlandske biler (i teorien). Men det skaber for det første handelskrig, hvor andre lande svarer igen og samtidig er det generelt en fordel med åbne markeder, hvis man har konkurrencedygtige produkter. Så derfor er det alligevel en dårlig ide.
For DK er alle de penge der bruges på at købe nye biler (undtagen afgift/moms) penge der ryger lige ud af landet, det giver ikke nogen arbejdspladser i DK etc. og høj skat generer ikke nogen hjemlig bilproduktion (da der ikke er en)
Så det er helt forskellige situationer.
Derudover leverer bilskatter rent praktisk et stort milliardbeløb til statskassen. Men man kunne sagtens afskaffe reg afgift. Så skal man bare lige finde ud af hvor man skal kratte nogle flere skattekroner ind? Hæve personskatterne? Nedskæringer? Det ville også være en vinder
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: ELDRUP kommisionen
Nybilsbranchen består i danmark af omkring 20.000 jobs. Så lidt penge bliver indenlands.Thor-thor skrev: ↑7. sep 2020, 22:57
For DK er alle de penge der bruges på at købe nye biler (undtagen afgift/moms) penge der ryger lige ud af landet, det giver ikke nogen arbejdspladser i DK etc. og høj skat generer ikke nogen hjemlig bilproduktion (da der ikke er en)
Så det er helt forskellige situationer.
Forstår dog godt hvor du vil hen med det, og er til dels enig i din analyse af det.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 11 times
Re: ELDRUP kommisionen
Er ikke rigtig sikker på at jeg forstå havd du skriver, det jeg spurgte om var havd der for folk til at købe en noget dyre elbil når de fik en ekstra regning på 400kr årligt.
Så opfinder vi pludselig 25.000 kr i ekstra omkostninger der forklare problemet...
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: ELDRUP kommisionen
Okay, jeg prøver at være pædagogisk. Dét, kommissionen er sat i verden for, er at udregne forskellige incitamenter. Dvs. straffe eller belønninger, med det formål at få folk til at fravælge ICE-biler og få dem over i elbiler. Det er naturligvis ikke udelukkende en stigning på 400kr/år i ejerafgiften, men en samlet yderligere beskatning, herunder, men ikke udelukkende;
* 2kr/liter brændstof frem mod 2030
* en omlægning af registreringsafgiften fra km/l til co2/km
* årligt, løbende tilskud til ICE-biler
* vejafgifter (som naturligvis også påvirker elbiler, men provenuet herfra kan bruges til lempelser på elbilerne)
* øget beskatning på firmabiler
* øget ejerafgift
Derudover forventer kommissionen at der i 2030 uden de ovennævnte tiltag, allerede vil være 400.000 elbiler på vejene. Så det er ikke et spørgsmål om at gå fra 0 elbiler til 500.000 i dit eksempel med de 400kr/år, men altså et relativt lille spring fra 400.000 til 500.000. Det er først ved 5.900 kr/år at det begynder at kunne mærkes, mener kommissionen.
Og så skal vi altså huske på, at kommissionen faktisk foreslår man slet ikke gør noget, fordi det samfundsøkonomisk slet ikke kan betale sig at subsidiere elbilerne i en sådan grad, at det kan mærkes (dvs. ved 1+ mio elbiler). Så det var jo super value for money, vi fik dér.
Slutteligt er det vigtigt at forstå, at kommissionen er nedsat med et politisk hensyn, nemlig at indtægterne fra beskatningen af bilparken skal gå til to områder; eksterne omkostninger, forårsaget af bilparken (ulykker, forurening, slid mv.) samt "fiskale hensyn", dvs. at holde hånden under velfærdsstaten. Det er faktisk ekspliciteret direkte i rapporten, at dette hensyn har vejet tungt i overvejelserne. Ligeledes fremgår det tydeligt, at man fortsat ønsker en progressiv værdibeskatning, således en Porsche beskattes højere end en Peugeot.
- These users thanked the author Dakota for the post (total 2):
- Target • Morten Hedensted
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 24. feb 2011, 16:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 11 times
Re: ELDRUP kommisionen
Jeg regner med at de beløb der bliver nævnt her er for at dække tabet af den manglende registreringsafgift på elbiler.Dakota skrev: ↑7. sep 2020, 23:25Okay, jeg prøver at være pædagogisk. Dét, kommissionen er sat i verden for, er at udregne forskellige incitamenter. Dvs. straffe eller belønninger, med det formål at få folk til at fravælge ICE-biler og få dem over i elbiler. Det er naturligvis ikke udelukkende en stigning på 400kr/år i ejerafgiften, men en samlet yderligere beskatning, herunder, men ikke udelukkende;
* 2kr/liter brændstof frem mod 2030
* en omlægning af registreringsafgiften fra km/l til co2/km
* årligt, løbende tilskud til ICE-biler
* vejafgifter (som naturligvis også påvirker elbiler, men provenuet herfra kan bruges til lempelser på elbilerne)
* øget beskatning på firmabiler
* øget ejerafgift
Derudover forventer kommissionen at der i 2030 uden de ovennævnte tiltag, allerede vil være 400.000 elbiler på vejene. Så det er ikke et spørgsmål om at gå fra 0 elbiler til 500.000 i dit eksempel med de 400kr/år, men altså et relativt lille spring fra 400.000 til 500.000. Det er først ved 5.900 kr/år at det begynder at kunne mærkes, mener kommissionen.
Og så skal vi altså huske på, at kommissionen faktisk foreslår man slet ikke gør noget, fordi det samfundsøkonomisk slet ikke kan betale sig at subsidiere elbilerne i en sådan grad, at det kan mærkes (dvs. ved 1+ mio elbiler). Så det var jo super value for money, vi fik dér.
Slutteligt er det vigtigt at forstå, at kommissionen er nedsat med et politisk hensyn, nemlig at indtægterne fra beskatningen af bilparken skal gå til to områder; eksterne omkostninger, forårsaget af bilparken (ulykker, forurening, slid mv.) samt "fiskale hensyn", dvs. at holde hånden under velfærdsstaten. Det er faktisk ekspliciteret direkte i rapporten, at dette hensyn har vejet tungt i overvejelserne. Ligeledes fremgår det tydeligt, at man fortsat ønsker en progressiv værdibeskatning, således en Porsche beskattes højere end en Peugeot.
salget af elbiler de sidste to år uden registreringsafgift
2019 5524 stk
2020 regner man med 9.000 stk
Så det jeg ikke rigtig forstår er hvordan de regner med at sælge så mange...
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1101 times
- Been thanked: 489 times
Re: ELDRUP kommisionen
En fin artikel med FDM's fortolkning af kommissionens rapport:
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-09-k ... ikke-elbil
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-09-k ... ikke-elbil
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: ELDRUP kommisionen
Det er ikke regeringen.Kevinff skrev: ↑7. sep 2020, 22:30Jeg har absolut ikke en skid forstand på sådan noget her men det virker til at regeringens primære mål i forbindelse med det her er at se hvordan de kan tage røven på os mindst lige så meget som det er tilfældet med ICE biler og gerne lidt mere.
Det er vildt nok.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: ELDRUP kommisionen
Til gengæld er der flere underleverandører til bilbranchen i Danmark, flere af dem vil nok skulle omstille når det er elbiler fremfor ICE biler, men de findes.Thor-thor skrev:Nu er jeg ikke nationaløkonom, hvilket der, så vidt jeg kan høre, er flere andre herinde, der heller ikke er, Så måske vi lige skulle justere niveauet for, hvor skråsikre vi er på de økonomiske effekter på nationalt planBrianDS skrev: ↑7. sep 2020, 21:17Norge har vist heller ikke mere bilproduktion end Danmark, men her kan de godt finde ud af det?Thor-thor skrev:Nu er forskellen jo også at Sverige og Tyskland har egen bilproduktion, så for DK er biler penge ud af landet, hvor DE/SE får indtægter/jobs ud af det.
Så det er et lidt større regnestykke, hvor man ikke bare kan sammenligne landene
Registreringsafgiften kan ikke være en kompensation for at det ikke er attraktivt at producere biler i Danmark (ud over fx Zenvo)
Registreringsafgift er en brandbeskatning på biler.
Skulle Sverige så lægge ekstra afgifter på biler der ikke kommer fra Sverige? Ellers holder logikken ikke
Mht. til Norge Har de noget vi andre ikke har...... En af verdens største pengetanke, så det gør mange ting en smule nemmere....
SE/DE har som sagt hjemlig bilproduktion, hvilket (især ved høj markedsandel) betyder at en stor del af pengene, som der bliver købt nye biler for, bliver "hjemme". Samtidig skabes der jobs og en konkurrencedygtig bilindustri trækker også udenlandsk valuta til landet, så derfor kan det godt betale sig at "støtte" den (ligesom vi i DK har haft fornøjelse af at støtte udvikling af vindmøller (med skattekroner), som har gjort Vestas til verdens største indenfor sit felt (som leverer udenlandsk valuta/skattekroner retur)).
I øvrigt ville de (SE/DE) formentlig gerne lægge told/afgift på udenlandske biler (i teorien). Men det skaber for det første handelskrig, hvor andre lande svarer igen og samtidig er det generelt en fordel med åbne markeder, hvis man har konkurrencedygtige produkter. Så derfor er det alligevel en dårlig ide.
For DK er alle de penge der bruges på at købe nye biler (undtagen afgift/moms) penge der ryger lige ud af landet, det giver ikke nogen arbejdspladser i DK etc. og høj skat generer ikke nogen hjemlig bilproduktion (da der ikke er en)
Så det er helt forskellige situationer.
Derudover leverer bilskatter rent praktisk et stort milliardbeløb til statskassen. Men man kunne sagtens afskaffe reg afgift. Så skal man bare lige finde ud af hvor man skal kratte nogle flere skattekroner ind? Hæve personskatterne? Nedskæringer? Det ville også være en vinder
Der er fx en del aluminiumsbearbejdning i Danmark.
Nå, men der er stadig flere analyser der har været fremme og vise at med de dynamiske effekter af en fjernelse af registreringsafgiften, så er det ikke så dyrt igen. Jeg mener det var Ole Birk Olesen der nævnte 9 milliarder, som det samlet ville koste at fjerne registreringsafgiften.
Husk på vi stadig får moms af salget, og vi får fornyet bilparken, og de penge der ikke bruges på afgifter kan fx bruges på at renovere huse, købe andre varer.
Hvis vi kigger på andet vi køber, så er det meget få tv producenter der er i Danmark, og den der er producerer dem ikke længere selv, og heller ikke i Danmark, bør vi så også lægge 85-150% afgift på køb af et tv?
Hvad med computere? Telefoner?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
- Mathiasen
- Medlem
- Indlæg: 516
- Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 167 times
Re: ELDRUP kommisionen
Jeg vil lige prøve at tage den helt ned igen.. ingen national-økonomi her.
Min gamle dieselbil koster mig:
Grøn afgift, ca 6500kr årligt
Forsikring, ca 3000kr årligt
Brændstof: ca 10000kr årligt
Service og reperationer: ??
Værditab er der ikke rigtigt noget af, hvis jeg holder den kørende og beholder den.
Hvis jeg skal have en tilsvarende størrelse el-bil og låne i banken til den: (gætter på beløbene)
Billån: 66.000kr årligt i 7 år (5500kr/mnd)
Grøn afgift: 300kr?? årligt
Forsikring: 6000kr årligt
El: 6000kr?? årligt
Service og reperationer: ??
Værditab: 70.000kr?? årligt de første par år?
Hvor er min motivation til at skifte til en el-bil fremfor at beholde min gamle dieselmaskine?
Jeg kan simpelthen ikke se det. De kan fint lægge 5000kr ekstra på afgiften uden at det rokker nævneværdigt ved regnestykket.
Noget helt andet er at jeg meget gerne vil have en elbil, og være grøn og god ved planeten.
Men privatøkonomisk hænger det ikke sammen for mig. Jeg har simpelthen ikke lyst til at allokere så stor en procentdel af min privatøkonomi til transport.
Min gamle dieselbil koster mig:
Grøn afgift, ca 6500kr årligt
Forsikring, ca 3000kr årligt
Brændstof: ca 10000kr årligt
Service og reperationer: ??
Værditab er der ikke rigtigt noget af, hvis jeg holder den kørende og beholder den.
Hvis jeg skal have en tilsvarende størrelse el-bil og låne i banken til den: (gætter på beløbene)
Billån: 66.000kr årligt i 7 år (5500kr/mnd)
Grøn afgift: 300kr?? årligt
Forsikring: 6000kr årligt
El: 6000kr?? årligt
Service og reperationer: ??
Værditab: 70.000kr?? årligt de første par år?
Hvor er min motivation til at skifte til en el-bil fremfor at beholde min gamle dieselmaskine?
Jeg kan simpelthen ikke se det. De kan fint lægge 5000kr ekstra på afgiften uden at det rokker nævneværdigt ved regnestykket.
Noget helt andet er at jeg meget gerne vil have en elbil, og være grøn og god ved planeten.
Men privatøkonomisk hænger det ikke sammen for mig. Jeg har simpelthen ikke lyst til at allokere så stor en procentdel af min privatøkonomi til transport.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: ELDRUP kommisionen
Det er jo også forkert tænkt.
Din diesel hakker dør nok på et tidspunkt mellem 2020 og 2030.
De skal så have dig til at vælge en Elbil når det sker. Så du skal sammenligne med hvad du havde tænkt dig at gøre i den situation.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: ELDRUP kommisionen
Mathiesen,
Det bliver aldrig billigere end købe en ny bil end at beholde en gammel. Tiltagene skal sikre at når du er tvungent til at skifte bilen, så vælger du en elbil.
Det bliver aldrig billigere end købe en ny bil end at beholde en gammel. Tiltagene skal sikre at når du er tvungent til at skifte bilen, så vælger du en elbil.
Elbilsejer
- Mathiasen
- Medlem
- Indlæg: 516
- Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 167 times
Re: ELDRUP kommisionen
Mit problem er selvfølgelig at der ikke er billige brugte el-biler tilsalg idag.. Det kommer selvfølgelig på et tidspunkt, men der går nok +10 år før biler som fx den nye Skoda Enyaq kommer ned i en pris jeg gider beskæftige mig med.
I de 10 år kan jeg så bruge +50.000kr i afgift på min gamle dieselmaskine. Det er stadig meget mindre end afskrivningen på en ny el-bil, så der går længe før det giver mening for sådan en som mig.
Jeg ved godt det måske er lidt det forkerte forum at tage den i, da vi alle er glade for biler, og jeg kan se at mange herinde har et større bilbudget end mig.
I de 10 år kan jeg så bruge +50.000kr i afgift på min gamle dieselmaskine. Det er stadig meget mindre end afskrivningen på en ny el-bil, så der går længe før det giver mening for sådan en som mig.
Jeg ved godt det måske er lidt det forkerte forum at tage den i, da vi alle er glade for biler, og jeg kan se at mange herinde har et større bilbudget end mig.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: ELDRUP kommisionen
Jeg synes ingenlunde det er det forkerte forum at tage den overvejelse du lægger for dagen.Mathiasen skrev: ↑8. sep 2020, 08:16Mit problem er selvfølgelig at der ikke er billige brugte el-biler tilsalg idag.. Det kommer selvfølgelig på et tidspunkt, men der går nok +10 år før biler som fx den nye Skoda Enyaq kommer ned i en pris jeg gider beskæftige mig med.
I de 10 år kan jeg så bruge +50.000kr i afgift på min gamle dieselmaskine. Det er stadig meget mindre end afskrivningen på en ny el-bil, så der går længe før det giver mening for sådan en som mig.
Jeg ved godt det måske er lidt det forkerte forum at tage den i, da vi alle er glade for biler, og jeg kan se at mange herinde har et større bilbudget end mig.
De synspunkter du giver udtryk for, gør sig gældende for rigtig mange bilejere, så jeg finder det yderst relevant.
vagcars.dk er ikke forbeholdt bilkøbere der bestiller e-Tron'er og Taycan'er med samme afslappethed som vi andre køber letmælk
- These users thanked the author HansH for the post (total 9):
- DanielB12 • Mathiasen • Passatg 3c • jansom • Kevinff • kGlerup • KHADK • Morten Hedensted • BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: ELDRUP kommisionen
Jeg syntes at brugt markedet for elbiler er et af de største problem børn.
Hvem tør købe en godt brugt elbil, hvor batteri garantien er udløbet.
Ja ja, man kan så få et ny batteri med større kapacitet, men der er i mine øjne en alt for stor økonomisk risiko forbundet med det. Så afskrivningen kommer jo til at blive enorm på sådanne biler, når de nærmer sig års eller km grænsen på garantien.
Hvem tør købe en godt brugt elbil, hvor batteri garantien er udløbet.
Ja ja, man kan så få et ny batteri med større kapacitet, men der er i mine øjne en alt for stor økonomisk risiko forbundet med det. Så afskrivningen kommer jo til at blive enorm på sådanne biler, når de nærmer sig års eller km grænsen på garantien.
- These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
- Morten Hedensted • BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
Re: ELDRUP kommisionen
Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.Korreborg skrev: ↑8. sep 2020, 09:18Jeg syntes at brugt markedet for elbiler er et af de største problem børn.
Hvem tør købe en godt brugt elbil, hvor batteri garantien er udløbet.
Ja ja, man kan så få et ny batteri med større kapacitet, men der er i mine øjne en alt for stor økonomisk risiko forbundet med det. Så afskrivningen kommer jo til at blive enorm på sådanne biler, når de nærmer sig års eller km grænsen på garantien.
Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
- These users thanked the author martinta for the post:
- Brian Scharling
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1735
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: ELDRUP kommisionen
Jeg ville nok omgås ethvert udsagn fra Birk Olesen, med en vis forsigtighedBrianDS skrev: ↑8. sep 2020, 05:54.......
Nå, men der er stadig flere analyser der har været fremme og vise at med de dynamiske effekter af en fjernelse af registreringsafgiften, så er det ikke så dyrt igen. Jeg mener det var Ole Birk Olesen der nævnte 9 milliarder, som det samlet ville koste at fjerne registreringsafgiften.
.......
Hvis vi kigger på andet vi køber, så er det meget få tv producenter der er i Danmark, og den der er producerer dem ikke længere selv, og heller ikke i Danmark, bør vi så også lægge 85-150% afgift på køb af et tv?
Hvad med computere? Telefoner?
Men helt klart, man kan sagtens afskaffe reg. afgift. Men der skal bare findes nogle penge andre steder? (og det har nogle effekter på betalingsbalancen etc) Men hvis man hellere vil betale de skattekroner et andet sted (eller lave nedskæringer), så er det jo muligt.
FDM lavede et meget interessant forslag, så vidt jeg husker omkring 2004, hvor de foreslog at sænke reg afgiften og til gengæld hæve den grønne afgift. Dette vile give selvfølgelig give lavere nypriser, men til gengæld højere løbende omkostninger. Men overordnet set virkede det rigtigt fornuftigt med lavere priser, mindre lånebehov etc. og gav i øvrigt samme indtægt til statskassen. Dette link er mange år senere, men giver en ide om hvad forslaget gik ud på: https://fdm.dk/node/3915
Forslaget er nævnt her: https://fdm.dk/nyheder/fdm-mener/2006-1 ... t-facelift Men kan ikke finde det på nettet...
Afgift på på andre ting er også en mulighed. Men så skal det formentlig knyttes til anvendelsen af den, så man ikke ryger ind i diskussioner om toldmure/handelsindringer etc. Så TV/mobil kan importeres/købes uden afgift. Men hvis du ønsker at modtage et signal på det, skal du betale en brugsafgift for at anvende nettet (lidt som licensen bare meget dyrere
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: ELDRUP kommisionen
De skifter hele batteri-kassen, men man forventer at man til den tid, så vil kunne købe et refurbished batteri, altså et hvor man har udskiftet de enkelte moduler. Men processen er dyr, så er svært at vurdere hvor meget billigere et refurbished batteri bliver, og hvor mange penge man får for sit gamle. Og der vil prisen helt sikkert være afhængig af, hvordan batteriet er blevet behandlet.martinta skrev: ↑8. sep 2020, 09:32Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.Korreborg skrev: ↑8. sep 2020, 09:18Jeg syntes at brugt markedet for elbiler er et af de største problem børn.
Hvem tør købe en godt brugt elbil, hvor batteri garantien er udløbet.
Ja ja, man kan så få et ny batteri med større kapacitet, men der er i mine øjne en alt for stor økonomisk risiko forbundet med det. Så afskrivningen kommer jo til at blive enorm på sådanne biler, når de nærmer sig års eller km grænsen på garantien.
Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
OG hvad med afgift?...
Senest rettet af DanielB12 8. sep 2020, 09:50, rettet i alt 1 gang.
- These users thanked the author DanielB12 for the post:
- Morten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: ELDRUP kommisionen
Gode betragtninger der kommer her i tråden.
Husk dog, at når i sammenligner med f.eks. Norge, så er der politisk en udfordring med at el-bilssalget er eksploderet over de senere år, hvorfor der nu er et hul i statskassen med manglende afgifter. Ingen politikere tør røre ved sagen, da det er den sikre ende på deres karriere, så alt kører ikke på skinner nordpå.
Husk dog, at når i sammenligner med f.eks. Norge, så er der politisk en udfordring med at el-bilssalget er eksploderet over de senere år, hvorfor der nu er et hul i statskassen med manglende afgifter. Ingen politikere tør røre ved sagen, da det er den sikre ende på deres karriere, så alt kører ikke på skinner nordpå.
- These users thanked the author Realtor for the post (total 2):
- HansH • Morten Hedensted
2020 Audi E-tron 55
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1735
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: ELDRUP kommisionen
Udmærket betragtning og du har fuldstændig ret, diskussionen er helt uaktuel, hvis man kører i ældre biler og ikke er interesseret i at skifte til nyere/dyrere biler. Hele denne diskussion skal ses i det lys at der skal skabes et incitament til, at når man kigger på ny/nyere bil, så vælger man i højere grad elbiler.Mathiasen skrev: ↑8. sep 2020, 08:16Mit problem er selvfølgelig at der ikke er billige brugte el-biler tilsalg idag.. Det kommer selvfølgelig på et tidspunkt, men der går nok +10 år før biler som fx den nye Skoda Enyaq kommer ned i en pris jeg gider beskæftige mig med.
I de 10 år kan jeg så bruge +50.000kr i afgift på min gamle dieselmaskine. Det er stadig meget mindre end afskrivningen på en ny el-bil, så der går længe før det giver mening for sådan en som mig.
Jeg ved godt det måske er lidt det forkerte forum at tage den i, da vi alle er glade for biler, og jeg kan se at mange herinde har et større bilbudget end mig.
Som du selv siger vil dette jo så efterhånden brede sig til også at omfatte ældre/billigere biler, når der kommer flere brugte elbiler til salg. Men det kommer til at tage nogle år....
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 50 times
Re: ELDRUP kommisionen
En lidt anden vinkel: hvorfor skal hele vognparkeskiftet tvinges igennem med magt nu? er det ikke klogest at DK starter med at skifte små bil nr2 ud med små “billige” el-biler og venter lidt med familiebilerne?
DK mister mange penge på både betalingsbalance og skattekroner til sygehusdrift, på at folk køber dyre afgiftsfrie elbiler. Ikke så meget på de små som de store.
Om 10 år, er el-biler og deres batterier så forventeligt billigere og mindre miljøbelastende, så kan vi begynde at skifte familiebilerne ud.
Jeg ved godt at mange familier kun har én bil, de kan så køre deres ICE i fred og ro de næste 10 år indtil priserne på el-familiebilerne er kommet ned i en pris hvor de naturligt kan konkurrere.
DK mister mange penge på både betalingsbalance og skattekroner til sygehusdrift, på at folk køber dyre afgiftsfrie elbiler. Ikke så meget på de små som de store.
Om 10 år, er el-biler og deres batterier så forventeligt billigere og mindre miljøbelastende, så kan vi begynde at skifte familiebilerne ud.
Jeg ved godt at mange familier kun har én bil, de kan så køre deres ICE i fred og ro de næste 10 år indtil priserne på el-familiebilerne er kommet ned i en pris hvor de naturligt kan konkurrere.
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1735
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: ELDRUP kommisionen
Kender en der overvejer udskiftning i en lidt ældre elbil. Skal give 50k for nyt batt. som er dobbelt så stort som det originale. Får 15k for det gamle.martinta skrev: ↑8. sep 2020, 09:32
Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.
Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
Så 35k i bytte og samtidig dobbelt så stort batteri. Lyder ikke hårrejsende i min bog.....
- These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
- DanielB12 • Brian Scharling