styker skrev: ↑8. okt 2020, 21:28
BrianDS skrev: ↑8. okt 2020, 13:01
Fx. Nogle steder er offentlig transport ikke et alternativ, og afstandene længere.
Skal vi ikke rette nogle steder til 90-95% af landets areal.
Bortset fra de 3-4 største byer i DK er offentligt transport jo ikke brugbart ifht at passe et arbejde.
Jeg bor i den sydlige ende af Horsens og arbejder i erhvervsområdet ved Lund/Horsens V afkørslen.
Det kan ikke lade sig gøre at møde kl 7 på arbejde der hvis jeg skulle bruge offentlig transport, plus at der er 2-3 km at gå til bussen i begge ender ud af de 12km der er.
Hvis jeg må komme med en tilføjelse på den der - bare for at komme med yderligere et eksempel ala den du selv beskriver
Jeg bor i en by med lige knap 9.000 indbyggere, som ligger i Region Midt, lige uden for Aarhus kommune.
Tidligere lå vi faktisk ret fornuftigt med busser (gør vi også til dels endnu, vi mistede kun én rute, men alle de små byer uden om os er ikke så heldige) - men så var der en større by i nærheden som skulle have en sporvogn.. undskyld.. letbane - man må jo ikke kalde det sporvogn, det giver politikkerne ondt i maven når man tænker på hvor mange penge de brugte på at fjerne de gamle sporvognsspor - så, altså letbane
Men anyway, man ville have et prestige projekt, og det blev det man i dag kalder letbanen, og den kostede desværre lidt mere end budgetteret, det sker jo ellers aldrig i offentlige projekter, så da det røg over budget valgte region midt som ejer 50% af banen af betale - og de penge skulle jo findes et sted.
Så derfor valgte man (surprise surprise) at droppe flere af de ruter der går imellem byerne i regionen for at kunne smide flere penge efter én enkelt skal vi kalde det intra city rute? Som kun hjælper i én by, og hvor man i øvrig har taget 2 spor fra bilerne, og placeret den i midten af en af de mest traffikerede veje, så folk rigtig kan tage chancer når de skal nå at springe på den. Man kunne også have beholdt de gamle vejbaner, og dedikeret dem til busbaner, men lad det nu ligge.
Det betyder at nu er alle dem i de mindre byer rent faktisk tvunget til at køre i bil, ikke kun når de skal til aarhus, men også til Skanderborg og Silkeborg, for de ruter regionerne har nedlagt kører også imellem de byer - men bare rolig, så har man implementeret parkeringspladser uden for byen hvor letbanen stopper.. fordi.. øhm.. så var der alligevel ikke behov for mere biltrafik - eller noget
På samme tid får vi at vide at vi skal tage bussen.. sorry, men f*** de tosser der bliver ved med at sidde på Christiansborg og råbe op om det. Når man kan sidde som politikere og være så snotdumme at man råber om at man skal have flere over i offentlig transport, på samme tid som man bygger en letbane som erstatter nogle i forvejen fornuftig kørte ruter, og i samme omgang fjerner 3-4 ruter (alene i mit område) så folk og i øvrig deres børn der går på gymnasier og er afhængige af den skide bus ikke længere kan komme frem og tilbage.
Vi kan snakke om rigtig mange ting for miljøet, men skal man som politiker vælge imellem miljø og prestige projekter (som man jo skal, der er kun x antal penge), så vælger politikerne prestige projekterne, selv i en tid hvor vi snakker mere og mere om miljø.