ELDRUP kommisionen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 12:26

Pablo skrev:Jeg mener så bestemt også elbils initiativerne i Norge koster statskassen milliarder i underskud fordi de bliver favoritiseret så meget. Noget Norge kan bære qua deres oliepenge. Noget Danmark slet ikke vil kunne matche i samme stil.
Jo, men der er lavet beregninger på hvad det vil koste at fjerne registreringsafgiften helt, det er milliarder men overkommeligt, hvis man så gjorde det alene for elbiler, halverede den for hybridbiler og så holder den hvor den er på andre biler, så får man meget større incitament til at købe elbiler.
Pengene kan findes alene ved fx at effektivisere i kommunerne på allerede kendte problemstillinger (ikke besparelser, men effektiviseringer) (ja, det er godt nok LA der siger det, men kan man fange bare halvdelen, så synes jeg det er en god handel)

Man kunne også fjerne registreringsafgiften og lave en løbende afgift på den udledning bilen forårsager, den vil være dyrest for dem der udleder mest. Den skal ikke dække det nuværende provenu, men være baseret på de omkostninger der er.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4953
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1959 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 8. okt 2020, 12:30

BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:26
Jo, men der er lavet beregninger på hvad det vil koste at fjerne registreringsafgiften helt, det er milliarder men overkommeligt, hvis man så gjorde det alene for elbiler, halverede den for hybridbiler og så holder den hvor den er på andre biler, så får man meget større incitament til at købe elbiler.
BRIANDS FOR PREZ!

Hvis man indførte den løsning, og modsat Norge bevarede Momsen, så ville der hurtigt komme en udskiftning af sorte biler med BEV eller PHEVs. Synes det er en rigtig fin løsning, og vil gøre det utrolig nemt at lave pro og con over der forskellige løsninger.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1741
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 8. okt 2020, 12:31

Pablo skrev:
8. okt 2020, 06:24
Jeg mener så bestemt også elbils initiativerne i Norge koster statskassen milliarder i underskud fordi de bliver favoritiseret så meget. Noget Norge kan bære qua deres oliepenge. Noget Danmark slet ikke vil kunne matche i samme stil.
For Norges vedkommende kan man vel også se på det som markedsføring.
Det koster ganske vist lidt af (olie) indtjeningen at give tilskud til elbiler. Til gengæld taler man nu om Norge som et foregangsland inden for elbiler/grøn omstilling og beskæftiger sig ikke så meget med at de fortsat pumper masser af olie op af undergrunden ;)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Target

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 12:32

Thor-thor skrev:
Pablo skrev:
8. okt 2020, 06:24
Jeg mener så bestemt også elbils initiativerne i Norge koster statskassen milliarder i underskud fordi de bliver favoritiseret så meget. Noget Norge kan bære qua deres oliepenge. Noget Danmark slet ikke vil kunne matche i samme stil.
For Norges vedkommende kan man vel også se på det som markedsføring.
Det koster ganske vist lidt af (olie) indtjeningen at give tilskud til elbiler. Til gengæld taler man nu om Norge som et foregangsland inden for elbiler/grøn omstilling og beskæftiger sig ikke så meget med at de fortsat pumper masser af olie op af undergrunden ;)
Så du mener man skal se det som en investering BilledeBillede
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 12:34

DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:26
Jo, men der er lavet beregninger på hvad det vil koste at fjerne registreringsafgiften helt, det er milliarder men overkommeligt, hvis man så gjorde det alene for elbiler, halverede den for hybridbiler og så holder den hvor den er på andre biler, så får man meget større incitament til at købe elbiler.
BRIANDS FOR PREZ!

Hvis man indførte den løsning, og modsat Norge bevarede Momsen, så ville der hurtigt komme en udskiftning af sorte biler med BEV eller PHEVs. Synes det er en rigtig fin løsning, og vil gøre det utrolig nemt at lave pro og con over der forskellige løsninger.
Og ikke mindst vil vi over tid slippe for en stor del bureaukrati omkring afgifterne Billede
Samtidig vil de slippe for et forbud mod benzin- og dieselbiler
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 12:37

BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:26
Pengene kan findes alene ved fx at effektivisere i kommunerne på allerede kendte problemstillinger (ikke besparelser, men effektiviseringer) (ja, det er godt nok LA der siger det, men kan man fange bare halvdelen, så synes jeg det er en god handel)
Jaeh, det var LA der promoverede det, men tallene kommer fra Produktivitetskommissionen. :-)
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:26
Man kunne også fjerne registreringsafgiften og lave en løbende afgift på den udledning bilen forårsager, den vil være dyrest for dem der udleder mest. Den skal ikke dække det nuværende provenu, men være baseret på de omkostninger der er.
Vi har allerede en løbende afgift på forbruget; det er afgiften på brændstof og el. Afgiften på benzin og diesel dækker så rigeligt omkostningen på den CO2 der udledes... Så allerede nu er det jo sådan, at det er dyrest for dem der udleder mest.
Så skal det være endnu dyrere? :?:
These users thanked the author Target for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 12:49

Target skrev:
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:26
Pengene kan findes alene ved fx at effektivisere i kommunerne på allerede kendte problemstillinger (ikke besparelser, men effektiviseringer) (ja, det er godt nok LA der siger det, men kan man fange bare halvdelen, så synes jeg det er en god handel)
Jaeh, det var LA der promoverede det, men tallene kommer fra Produktivitetskommissionen. :-)
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:26
Man kunne også fjerne registreringsafgiften og lave en løbende afgift på den udledning bilen forårsager, den vil være dyrest for dem der udleder mest. Den skal ikke dække det nuværende provenu, men være baseret på de omkostninger der er.
Vi har allerede en løbende afgift på forbruget; det er afgiften på brændstof og el. Afgiften på benzin og diesel dækker så rigeligt omkostningen på den CO2 der udledes... Så allerede nu er det jo sådan, at det er dyrest for dem der udleder mest.
Så skal det være endnu dyrere? :?:
Nej, det skal ikke være dyrere - og jeg havde rigtig nok udeladt brændstoffet i mine tanker. Tanken var bare at brændstoffet formentlig bliver udfaset hvis bilparken skiftes.

Så jeg er helt enig med dig.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4953
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1959 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 8. okt 2020, 12:57

En direkte Roadpricing, altså betaling pr. km, har en ret stor social slagside, og en ret stor klima-slagside.

Social fordi at en tur til spejder med din dreng nu direkte koster 20 kr. for 5 km (eksempel) og tæller man mønter, vil man måske droppe det, og klima fordi du ikke bliver honoreret for at køre pænt.

Der har en hævning af benzin-prisen mere indirekte.

Hørte det fra en antropolog eller sådan noget i et P1-program. I princippet er jeg nok enig, da jeg ikke rigtig selv tænker over benzin-forbruget som en direkte udgift når vi f.eks. tager en tur til Ringsted eller Roskilde (lige to byer uden betalingsparkering). Det ville jeg gøre hvis man betaler 50 øre pr. km..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 13:01

DanielB12 skrev:En direkte Roadpricing, altså betaling pr. km, har en ret stor social slagside, og en ret stor klima-slagside.

Social fordi at en tur til spejder med din dreng nu direkte koster 20 kr. for 5 km (eksempel) og tæller man mønter, vil man måske droppe det, og klima fordi du ikke bliver honoreret for at køre pænt.

Der har en hævning af benzin-prisen mere indirekte.

Hørte det fra en antropolog eller sådan noget i et P1-program. I princippet er jeg nok enig, da jeg ikke rigtig selv tænker over benzin-forbruget som en direkte udgift når vi f.eks. tager en tur til Ringsted eller Roskilde (lige to byer uden betalingsparkering). Det ville jeg gøre hvis man betaler 50 øre pr. km..
Enig, men afgifter på brændstoffet giver også lignende udfordringer fordi der er store geografiske forskelle.
Fx. Nogle steder er offentlig transport ikke et alternativ, og afstandene længere.
These users thanked the author BrianDS for the post:
DanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 13:04

BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:49
Nej, det skal ikke være dyrere - og jeg havde rigtig nok udeladt brændstoffet i mine tanker. Tanken var bare at brændstoffet formentlig bliver udfaset hvis bilparken skiftes.

Så jeg er helt enig med dig.
Ja benzin og diesel bliver nok udfaset med tiden. :-)
Men jeg mener også bare, at det vigtigste er at afgiften bliver lagt på forureningen. Så i takt med at forureningen forsvinder, så forsvinder afgiften selvfølgelig også. :-)
Om det så sker ved, at bilerne skifter til en anden energiform, eller om det sker fordi der er nogen der finder ud af at producere CO2 neutralt brændstof, det er jo egentlig irrelevant for miljøet.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 13:08

Target skrev:
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:49
Nej, det skal ikke være dyrere - og jeg havde rigtig nok udeladt brændstoffet i mine tanker. Tanken var bare at brændstoffet formentlig bliver udfaset hvis bilparken skiftes.

Så jeg er helt enig med dig.
Ja benzin og diesel bliver nok udfaset med tiden. :-)
Men jeg mener også bare, at det vigtigste er at afgiften bliver lagt på forureningen. Så i takt med at forureningen forsvinder, så forsvinder afgiften selvfølgelig også. :-)
Om det så sker ved, at bilerne skifter til en anden energiform, eller om det sker fordi der er nogen der finder ud af at producere CO2 neutralt brændstof, det er jo egentlig irrelevant for miljøet.
Jeg tænker også man gerne vil have et bidrag til slidtagen på vejnettet igennem afgifterne Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 8. okt 2020, 13:24

BrianDS skrev:
8. okt 2020, 13:08
Target skrev:
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 12:49
Nej, det skal ikke være dyrere - og jeg havde rigtig nok udeladt brændstoffet i mine tanker. Tanken var bare at brændstoffet formentlig bliver udfaset hvis bilparken skiftes.

Så jeg er helt enig med dig.
Ja benzin og diesel bliver nok udfaset med tiden. :-)
Men jeg mener også bare, at det vigtigste er at afgiften bliver lagt på forureningen. Så i takt med at forureningen forsvinder, så forsvinder afgiften selvfølgelig også. :-)
Om det så sker ved, at bilerne skifter til en anden energiform, eller om det sker fordi der er nogen der finder ud af at producere CO2 neutralt brændstof, det er jo egentlig irrelevant for miljøet.
Jeg tænker også man gerne vil have et bidrag til slidtagen på vejnettet igennem afgifterne Billede
Jah det er vel til dels det vi betaler Grøn ejerafgift til? Det som i gamle dage var vægtafgift. Men netop slid på vejene er meget svært at lave en retfærdig finansiering af. Dels har det noget med køretøjets vægt at gøre, og selvfølgelig hvor mange kilometer det enkelte køretøj kører. Men det er ikke "retfærdigt" kun at betale afgift for én af delene, for en tung bil der kun kører 1000km om året slider ikke særlig meget på vejene, fremfor en lettere bil der kører 20.000km om året.
Omvendt så giver det heller ikke mening, at slid på vejene skal dækkes af afgifter på brændstof, da forbruget af brændstof ikke har nogen særlig sammenhæng med slidet på vejene (særligt ikke når vi begynder at tale hybrid- og elbiler).
Det giver heller ikke mening af have en fast takst pr. kilometer man kører, da slidet jo er meget afhængig af bilens vægt. Og så er det heller ikke teknisk muligt at lave en sådan afregning. :-D

Men bortset fra ovenstående, så er der alt rigeligt dækning til vejene i de samlede afgifter som bilejerne betaler.
Så vidt jeg lige husker, så er det cirka 50 milliarder der kommer ind om året fra de forskellige afgifter på biler, og omkring 20 milliarder der rent faktisk bruges til at modvirke klimebelastningerne, vedligeholdelse af veje osv.
De resterende 30 milliarder går til fælleskassen = offentlige udgifter, som ikke er relateret til biler.
These users thanked the author Target for the post (total 2):
Morten HedenstedDanielB12
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 13:34

Target skrev:
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 13:08
Target skrev: Ja benzin og diesel bliver nok udfaset med tiden. :-)
Men jeg mener også bare, at det vigtigste er at afgiften bliver lagt på forureningen. Så i takt med at forureningen forsvinder, så forsvinder afgiften selvfølgelig også. :-)
Om det så sker ved, at bilerne skifter til en anden energiform, eller om det sker fordi der er nogen der finder ud af at producere CO2 neutralt brændstof, det er jo egentlig irrelevant for miljøet.
Jeg tænker også man gerne vil have et bidrag til slidtagen på vejnettet igennem afgifterne Billede
Jah det er vel til dels det vi betaler Grøn ejerafgift til? Det som i gamle dage var vægtafgift. Men netop slid på vejene er meget svært at lave en retfærdig finansiering af. Dels har det noget med køretøjets vægt at gøre, og selvfølgelig hvor mange kilometer det enkelte køretøj kører. Men det er ikke "retfærdigt" kun at betale afgift for én af delene, for en tung bil der kun kører 1000km om året slider ikke særlig meget på vejene, fremfor en lettere bil der kører 20.000km om året.
Omvendt så giver det heller ikke mening, at slid på vejene skal dækkes af afgifter på brændstof, da forbruget af brændstof ikke har nogen særlig sammenhæng med slidet på vejene (særligt ikke når vi begynder at tale hybrid- og elbiler).
Det giver heller ikke mening af have en fast takst pr. kilometer man kører, da slidet jo er meget afhængig af bilens vægt. Og så er det heller ikke teknisk muligt at lave en sådan afregning. :-D

Men bortset fra ovenstående, så er der alt rigeligt dækning til vejene i de samlede afgifter som bilejerne betaler.
Så vidt jeg lige husker, så er det cirka 50 milliarder der kommer ind om året fra de forskellige afgifter på biler, og omkring 20 milliarder der rent faktisk bruges til at modvirke klimebelastningerne, vedligeholdelse af veje osv.
De resterende 30 milliarder går til fælleskassen = offentlige udgifter, som ikke er relateret til biler.
Helt enig
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1573
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 179 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af styker » 8. okt 2020, 21:28

BrianDS skrev:
8. okt 2020, 13:01
Fx. Nogle steder er offentlig transport ikke et alternativ, og afstandene længere.
Skal vi ikke rette nogle steder til 90-95% af landets areal.

Bortset fra de 3-4 største byer i DK er offentligt transport jo ikke brugbart ifht at passe et arbejde.
Jeg bor i den sydlige ende af Horsens og arbejder i erhvervsområdet ved Lund/Horsens V afkørslen.
Det kan ikke lade sig gøre at møde kl 7 på arbejde der hvis jeg skulle bruge offentlig transport, plus at der er 2-3 km at gå til bussen i begge ender ud af de 12km der er.

Så ham tossen der er formand for concito stå inde i hovedstaden et sted og udtale at flere bare skal bruge offentligt transport for at gavne klimaet.
Han skulle smides af ude i en mindre jysk flække efter kl 16( det er vel ca der den sidste bus kører) og så kan han jo prøve at tage bussen hjem til staden.(han skal nok sætte et døgns tid af)
Sådan et fjols tror jo åbenbart at der også kører div offentlig transport hver 5-10 min i resten af landet, ligesom i den boble han selv lever i.

Og hvad tror de akademiske tåber der sker med mobiliteten på arbejdsmarkedet hvis man gør det markant dyrere at køre bil via roadpricing eller højere afgifter på brændstof.
These users thanked the author styker for the post (total 6):
BrianDSDanielB12jansomTargettornielMorten Hedensted

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 21:30

styker skrev:
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 13:01
Fx. Nogle steder er offentlig transport ikke et alternativ, og afstandene længere.
Skal vi ikke rette nogle steder til 90-95% af landets areal.

Bortset fra de 3-4 største byer i DK er offentligt transport jo ikke brugbart ifht at passe et arbejde.
Jeg bor i den sydlige ende af Horsens og arbejder i erhvervsområdet ved Lund/Horsens V afkørslen.
Det kan ikke lade sig gøre at møde kl 7 på arbejde der hvis jeg skulle bruge offentlig transport, plus at der er 2-3 km at gå til bussen i begge ender ud af de 12km der er.

Så ham tossen der er formand for concito stå inde i hovedstaden et sted og udtale at flere bare skal bruge offentligt transport for at gavne klimaet.
Han skulle smides af ude i en mindre jysk flække efter kl 16( det er vel ca der den sidste bus kører) og så kan han jo prøve at tage bussen hjem til staden.
Sådan et fjols tror jo åbenbart at der også kører div offentlig transport hver 5-10 min i resten af landet, ligesom i den boble han selv lever i.

Og hvad tror de akademiske tåber der sker med mobiliteten på arbejdsmarkedet hvis man gør det markant dyrere at køre bil via roadpricing eller højere afgifter på brændstof.
Det kan vi såmænd godt sige BilledeBillede

Med 12 km ville de dog nok give dig et tip om at cykle BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4953
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1959 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 8. okt 2020, 21:41

Bliver også træt af de der hellige folk og deres offentlige transport.

Også selvom Køge er ret godt udbygget, så tager det mig 17 min i bil, kl 8.30, at køre til Brøndbys betonørken (park allé). M tog og bus er det min 55 min, og så skal man gå 2 km.
Kæresten arbejder v lufthavnen. Tager 28 min i bil, og 1t15m med offentlig.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. okt 2020, 21:50

DanielB12 skrev:Bliver også træt af de der hellige folk og deres offentlige transport.

Også selvom Køge er ret godt udbygget, så tager det mig 17 min i bil, kl 8.30, at køre til Brøndbys betonørken (park allé). M tog og bus er det min 55 min, og så skal man gå 2 km.
Kæresten arbejder v lufthavnen. Tager 28 min i bil, og 1t15m med offentlig.
Jeg havde et arbejde hvor det tog 45 minutter i bil og cirka 3 timer med offentlig transport. Det er dog blevet lidt bedre i dag Billede
Billede


Det er nogenlunde det samme med offentlig transport hvor jeg arbejder i dag. Man skal afsted kl 5 for at være på arbejde kl 8, og det tager 50 minutter i bil.
Desuden er der så store afstande på arbejde at en bil er næsten nødvendig
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10874
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 663 times
Been thanked: 1903 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af GaSelle » 8. okt 2020, 22:10

Ork, det er da luksus. Skulle jeg, ren hypotetisk, med offentlig transport på arbejde, skal jeg afsted 19.33 aftenen FØR jeg skal møde kl 8. I bil tager det 35 minutter 45km). Der er også noget flextrafik med i turen. Klart værd at overveje - eller...
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
DanielB12BrianDSPhillOSMorten Hedensted

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 9. okt 2020, 05:37

GaSelle skrev:Ork, det er da luksus. Skulle jeg, ren hypotetisk, med offentlig transport på arbejde, skal jeg afsted 19.33 aftenen FØR jeg skal møde kl 8. I bil tager det 35 minutter 45km). Der er også noget flextrafik med i turen. Klart værd at overveje - eller...
Ja, der er da slet ikke noget at brokke sig over - offentlig transport virker Billede

Jeg havde et par kollegaer de satte sig i toget og arbejdede to timer hver vej, det betød godt nok vi kun så dem halvdelen af dagen men de fik det til at virke for dem
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4953
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1959 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 9. okt 2020, 06:14

BrianDS skrev:
9. okt 2020, 05:37
GaSelle skrev:Ork, det er da luksus. Skulle jeg, ren hypotetisk, med offentlig transport på arbejde, skal jeg afsted 19.33 aftenen FØR jeg skal møde kl 8. I bil tager det 35 minutter 45km). Der er også noget flextrafik med i turen. Klart værd at overveje - eller...
Ja, der er da slet ikke noget at brokke sig over - offentlig transport virker Billede

Jeg havde et par kollegaer de satte sig i toget og arbejdede to timer hver vej, det betød godt nok vi kun så dem halvdelen af dagen men de fik det til at virke for dem
Dér begynder offentlig transport at virke. Det gjorde jeg selv da jeg boede i Holbæk, 5 min fra stationen, og gik på uddannelse 2 min fra Nørreport St.
Der fungerede den 1 times transport med regional tog rigtig fint, da der var god plads til at læse lektier/arbejde.
Udover når toget 3 min før afgang blev aflyst, eller det pludseligt valgte at stoppe på hovedbanens spor 27 i stedet for Nørreport etc.. en af de ting skete minimum en gang om ugen. Og så tog turen lige pludselig 1,5 time i stedet for.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6032
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6461 times
Been thanked: 1641 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 9. okt 2020, 06:18

DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
9. okt 2020, 05:37
GaSelle skrev:Ork, det er da luksus. Skulle jeg, ren hypotetisk, med offentlig transport på arbejde, skal jeg afsted 19.33 aftenen FØR jeg skal møde kl 8. I bil tager det 35 minutter 45km). Der er også noget flextrafik med i turen. Klart værd at overveje - eller...
Ja, der er da slet ikke noget at brokke sig over - offentlig transport virker Billede

Jeg havde et par kollegaer de satte sig i toget og arbejdede to timer hver vej, det betød godt nok vi kun så dem halvdelen af dagen men de fik det til at virke for dem
Dér begynder offentlig transport at virke. Det gjorde jeg selv da jeg boede i Holbæk, 5 min fra stationen, og gik på uddannelse 2 min fra Nørreport St.
Der fungerede den 1 times transport med regional tog rigtig fint, da der var god plads til at læse lektier/arbejde.
Udover når toget 3 min før afgang blev aflyst, eller det pludseligt valgte at stoppe på hovedbanens spor 27 i stedet for Nørreport etc.. en af de ting skete minimum en gang om ugen. Og så tog turen lige pludselig 1,5 time i stedet for.
Helt enig, for mit vedkommende ville det desværre være meget afbrudt, mindst tre skift, gåtur imellem hver og meget tidligt om morgenen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af martinta » 9. okt 2020, 07:10

styker skrev:
8. okt 2020, 21:28
BrianDS skrev:
8. okt 2020, 13:01
Fx. Nogle steder er offentlig transport ikke et alternativ, og afstandene længere.
Skal vi ikke rette nogle steder til 90-95% af landets areal.

Bortset fra de 3-4 største byer i DK er offentligt transport jo ikke brugbart ifht at passe et arbejde.
Jeg bor i den sydlige ende af Horsens og arbejder i erhvervsområdet ved Lund/Horsens V afkørslen.
Det kan ikke lade sig gøre at møde kl 7 på arbejde der hvis jeg skulle bruge offentlig transport, plus at der er 2-3 km at gå til bussen i begge ender ud af de 12km der er.
Hvis jeg må komme med en tilføjelse på den der - bare for at komme med yderligere et eksempel ala den du selv beskriver

Jeg bor i en by med lige knap 9.000 indbyggere, som ligger i Region Midt, lige uden for Aarhus kommune.

Tidligere lå vi faktisk ret fornuftigt med busser (gør vi også til dels endnu, vi mistede kun én rute, men alle de små byer uden om os er ikke så heldige) - men så var der en større by i nærheden som skulle have en sporvogn.. undskyld.. letbane - man må jo ikke kalde det sporvogn, det giver politikkerne ondt i maven når man tænker på hvor mange penge de brugte på at fjerne de gamle sporvognsspor - så, altså letbane

Men anyway, man ville have et prestige projekt, og det blev det man i dag kalder letbanen, og den kostede desværre lidt mere end budgetteret, det sker jo ellers aldrig i offentlige projekter, så da det røg over budget valgte region midt som ejer 50% af banen af betale - og de penge skulle jo findes et sted.

Så derfor valgte man (surprise surprise) at droppe flere af de ruter der går imellem byerne i regionen for at kunne smide flere penge efter én enkelt skal vi kalde det intra city rute? Som kun hjælper i én by, og hvor man i øvrig har taget 2 spor fra bilerne, og placeret den i midten af en af de mest traffikerede veje, så folk rigtig kan tage chancer når de skal nå at springe på den. Man kunne også have beholdt de gamle vejbaner, og dedikeret dem til busbaner, men lad det nu ligge.

Det betyder at nu er alle dem i de mindre byer rent faktisk tvunget til at køre i bil, ikke kun når de skal til aarhus, men også til Skanderborg og Silkeborg, for de ruter regionerne har nedlagt kører også imellem de byer - men bare rolig, så har man implementeret parkeringspladser uden for byen hvor letbanen stopper.. fordi.. øhm.. så var der alligevel ikke behov for mere biltrafik - eller noget :roll:

På samme tid får vi at vide at vi skal tage bussen.. sorry, men f*** de tosser der bliver ved med at sidde på Christiansborg og råbe op om det. Når man kan sidde som politikere og være så snotdumme at man råber om at man skal have flere over i offentlig transport, på samme tid som man bygger en letbane som erstatter nogle i forvejen fornuftig kørte ruter, og i samme omgang fjerner 3-4 ruter (alene i mit område) så folk og i øvrig deres børn der går på gymnasier og er afhængige af den skide bus ikke længere kan komme frem og tilbage.

Vi kan snakke om rigtig mange ting for miljøet, men skal man som politiker vælge imellem miljø og prestige projekter (som man jo skal, der er kun x antal penge), så vælger politikerne prestige projekterne, selv i en tid hvor vi snakker mere og mere om miljø.
These users thanked the author martinta for the post (total 4):
BrianDSDanielB12DakotaMorten Hedensted

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af QT1410 » 9. okt 2020, 13:55

Nu må du jo huske at sporvognens fornemste opgave er at være i vejen for transport på gummihjul, og til det formål er ingen pris for stor.

Her på Sjælland bruger de milliarder på at smadre Ring 3 og huse langs den, til ære for en fucking sporvogn
These users thanked the author QT1410 for the post:
hpo

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af hpo » 9. okt 2020, 15:06

QT1410 skrev:
9. okt 2020, 13:55
Nu må du jo huske at sporvognens fornemste opgave er at være i vejen for transport på gummihjul, og til det formål er ingen pris for stor.

Her på Sjælland bruger de milliarder på at smadre Ring 3 og huse langs den, til ære for en fucking sporvogn
Det er noget af det dummeste jeg har set besluttet længe,ideen er god men ned i jorden med den
A3 3,2 vr6

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af PhillOS » 10. okt 2020, 22:49

hpo skrev:
9. okt 2020, 15:06

Det er noget af det dummeste jeg har set besluttet længe,ideen er god men ned i jorden med den
Ideen eller sporvognen? 😂
Jeg tror vi får meget “glæde” af den på Ring 3. Den skal jo selvfølgelig køre på midten af vejen, så der kommer nogle gode øer med fodgængerfelter hvor der skal være grønt rigtig længe... jeg kan allerede se det for mig.

Tilbage on-topic, så er jeg spændt på hvornår vi får næste update på forhandlingerne fra regeringen.
.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"