ELDRUP kommisionen
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: ELDRUP kommisionen
En anden faktor, som kan have betydning er levetiden. Pt. ligger en diesel/benzin bil på gennemsnitlig levetid på ca. 15 år.
Måske er det også 15 år for en el bil, men det kunne vel lige så godt være 10 år .... og så vil afskrivningen være 1/3 højere pr. år.
Måske er det også 15 år for en el bil, men det kunne vel lige så godt være 10 år .... og så vil afskrivningen være 1/3 højere pr. år.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: ELDRUP kommisionen
Er der nogen der ved hvad de høje service priser dækker over på en elbil ? I min verden burde det jo nærmest kun koste en 1/3 at servicere en elbil sammenlignet med en tilsvarende størrelse ICE bil.
Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: ELDRUP kommisionen
Nej, men det er fordi du mangler indsigt. Der er andre ting end motor, der skal servicere. Eksempelvis Panoramataget alene koster en mindre formue at få serviceret. Det skal serviceres, hver gang. Jeg kan ikke huske, hvorvidt det har et stort og et lille service. Jeg mener, at det i gennemsnit koster omkring 1.500 pr. gang pr. service.BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 07:51De 30.000 kr var ikke for en Polo, på ingen måde for den kan ikke nå derop på så kort tid.
Jeg kan så forstå din bil var brugt da du købte den, det giver selvfølgelig nogle andre forudsætninger.
Omvendt, så er der ikke den store forskel på om du har 100 HK, 200 HK eller 300 HK, bilerne skal stadig serviceres, og indenfor den givne periode ville jeg ikke forvente andet end olie, gearolie, filtre, bremsevæske, og lignende, måske nærmer vi os bremse skiver og klodser, og så begynder forskellene virkelig at komme.
Selvom du skal bruge 6 liter olie fremfor 4 liter, og selvom nogle dele er lidt dyrere så retfærdiggør det ikke dobbelt pris eller mere.
Jeg tænker den store forskel ligger i timelønnen og hvilket prispunkt virksomhederne kan tillade sig at sætte det til.
Sjovt nok er fx en Audi A3 1.6 TDI også dyrere i service end en Skoda Octavia 1.6 TDI, endda på det samme værksted - kan du forklare den?
Selv med 320 HK synes jeg 54.000 kr er dyrt baseret på 25.000 km/år (6år/150.000km), især hvis det er en elbil
Tilbage til elbilerne, service på fx Tesla er pt uden interval, det kom sjovt nok efter de begyndte at sælge flere biler. Før det ville et 20.000 km service koste omkring 6.000 kr.
Og der er flere eksempler på store regninger.
Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.
At service intervaller bortfalder gør det ikke gratis at køre elbil, pengene bruges bare andre steder.
Jeg mener helt klart ikke at elbiler kan bære afgift i Danmark endnu, der er simpelthen for stor en joker for forbrugeren.
- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid
- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud
- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el
- dyrere forsikring
- dyrere grundpris for bilen (før afgifter)
- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare)
- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab)
Vil vi den grønne omstilling, og tror vi på elbiler, så skal der ikke være afgifter, og ej heller frygt for ekstra regninger, afgifter eller kommende tilskud, der skal være ro på, danskerne skal vide hvad de går ind til, og markedet skal nok regulere når det er muligt.
- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid - Værditab ukendt, enig. Det er det også for en brændstofbil. Min audi havde et kendt værditab på ca. 1.000.000 på 5 år/145.000 km. Det er der ikke mange el-biler, der kommer til at tabe, i hvert fald ikke med de nuværende afgiftsregler i år
- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud - Enig, det kan en servicekontrakt håndtere for dig
- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el - enig, det er det også ved fossilt brændstof. Dog med den reservation, a tfossilt brændstof formentlig kun går opad i pris.
- dyrere forsikring - uenig, jeg kan finde sammenlignelig pris. Dog kun ved TRYG og deres underlagte selskaber herunder FDM
- dyrere grundpris for bilen (før afgifter) - enig. Der skal incitamentstilskud til. Det er der nu.
- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare) enig, det syntes jeg kan blive en udfordring, men jeg lader i garagen dagligt og vil ikke engang på månedlig basis have behov for opladning ude i byen, hvis jeg regner med 300 km rækkevidde
- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab) enig, det samme gør sig gældende for ICE biler
Det er fair nok, at man ikke syntes, at løsningen ikke passer eller dækker egne behov. For mig vil det være en strålende løsning. Jeg vil have reduceret mine driftsomkostninger helt absurd meget uden at føle, at jeg går voldsomt ned i kvalitet ved at købe en E-tron.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1736
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: ELDRUP kommisionen
De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....
Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
- Vedhæftede filer
-
- Skærmbillede 2020-09-10 kl. 11.02.25.png (313.72 KiB) Vist 1244 gange
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: ELDRUP kommisionen
Nu har jeg slet ikke råd til en 320 HK A6 eller en e-tron, men jeg ved da at selv de biler jeg kan købe også fås med panoramasoltag mv.superbeszzz skrev:Nej, men det er fordi du mangler indsigt. Der er andre ting end motor, der skal servicere. Eksempelvis Panoramataget alene koster en mindre formue at få serviceret. Det skal serviceres, hver gang. Jeg kan ikke huske, hvorvidt det har et stort og et lille service. Jeg mener, at det i gennemsnit koster omkring 1.500 pr. gang pr. service.BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 07:51De 30.000 kr var ikke for en Polo, på ingen måde for den kan ikke nå derop på så kort tid.
Jeg kan så forstå din bil var brugt da du købte den, det giver selvfølgelig nogle andre forudsætninger.
Omvendt, så er der ikke den store forskel på om du har 100 HK, 200 HK eller 300 HK, bilerne skal stadig serviceres, og indenfor den givne periode ville jeg ikke forvente andet end olie, gearolie, filtre, bremsevæske, og lignende, måske nærmer vi os bremse skiver og klodser, og så begynder forskellene virkelig at komme.
Selvom du skal bruge 6 liter olie fremfor 4 liter, og selvom nogle dele er lidt dyrere så retfærdiggør det ikke dobbelt pris eller mere.
Jeg tænker den store forskel ligger i timelønnen og hvilket prispunkt virksomhederne kan tillade sig at sætte det til.
Sjovt nok er fx en Audi A3 1.6 TDI også dyrere i service end en Skoda Octavia 1.6 TDI, endda på det samme værksted - kan du forklare den?
Selv med 320 HK synes jeg 54.000 kr er dyrt baseret på 25.000 km/år (6år/150.000km), især hvis det er en elbil
Tilbage til elbilerne, service på fx Tesla er pt uden interval, det kom sjovt nok efter de begyndte at sælge flere biler. Før det ville et 20.000 km service koste omkring 6.000 kr.
Og der er flere eksempler på store regninger.
Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.
At service intervaller bortfalder gør det ikke gratis at køre elbil, pengene bruges bare andre steder.
Jeg mener helt klart ikke at elbiler kan bære afgift i Danmark endnu, der er simpelthen for stor en joker for forbrugeren.
- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid
- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud
- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el
- dyrere forsikring
- dyrere grundpris for bilen (før afgifter)
- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare)
- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab)
Vil vi den grønne omstilling, og tror vi på elbiler, så skal der ikke være afgifter, og ej heller frygt for ekstra regninger, afgifter eller kommende tilskud, der skal være ro på, danskerne skal vide hvad de går ind til, og markedet skal nok regulere når det er muligt.
- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid - Værditab ukendt, enig. Det er det også for en brændstofbil. Min audi havde et kendt værditab på ca. 1.000.000 på 5 år/145.000 km. Det er der ikke mange el-biler, der kommer til at tabe, i hvert fald ikke med de nuværende afgiftsregler i år
- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud - Enig, det kan en servicekontrakt håndtere for dig
- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el - enig, det er det også ved fossilt brændstof. Dog med den reservation, a tfossilt brændstof formentlig kun går opad i pris.
- dyrere forsikring - uenig, jeg kan finde sammenlignelig pris. Dog kun ved TRYG og deres underlagte selskaber herunder FDM
- dyrere grundpris for bilen (før afgifter) - enig. Der skal incitamentstilskud til. Det er der nu.
- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare) enig, det syntes jeg kan blive en udfordring, men jeg lader i garagen dagligt og vil ikke engang på månedlig basis have behov for opladning ude i byen, hvis jeg regner med 300 km rækkevidde
- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab) enig, det samme gør sig gældende for ICE biler
Det er fair nok, at man ikke syntes, at løsningen ikke passer eller dækker egne behov. For mig vil det være en strålende løsning. Jeg vil have reduceret mine driftsomkostninger helt absurd meget uden at føle, at jeg går voldsomt ned i kvalitet ved at købe en E-tron.
Og jeg har da også været på et kombineret Kia/Seat/BMW værksted, der kunne de ligeså godt bede kunden om at tage bukserne ned og vende enden til.
Service- og reparationsabonnementer har hidtil kun været en fordel for én, nemlig den der sælger det. Sådan er det stadig på nye biler, de sælger intet som de kunne forvente at tabe penge på.
Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.
Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: ELDRUP kommisionen
60.000 km service koster så alligevel 4.600 kr - og det er ikke hverken en BMW eller en Audi.Thor-thor skrev:De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....
Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
Priserne jeg husker var ikke på Ioniq som jeg forstod er anderledes end Kona og e-Niro
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: ELDRUP kommisionen
På en Kona skal der kun skiftes bremsevæske og pollenfilter de første 120.000 km. Så der burde være nogle helt andre priser på service. Kan slet ikke se hvorfor det skulle nærme sig ICE service priser. Udover at de selvfølgelig skal tjene penge på et eller andet.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1736
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: ELDRUP kommisionen
Men det er jo så også inkl. det skift af kølevæske som du mente kostede 10.000,-BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 11:0460.000 km service koster så alligevel 4.600 kr - og det er ikke hverken en BMW eller en Audi.Thor-thor skrev:De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....
Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
Priserne jeg husker var ikke på Ioniq som jeg forstod er anderledes end Kona og e-Niro
Samtidig er det inkl. skift af bremsevæske!
Selve serviceeftersynet koster omkring 2100,- inkl moms (inkl. dyrt pollenfilter) Så vel ikke ikke specielt billigt, men heller ikke dyrt.
Øvrige priser jeg fik for service på Ioniq EL er:
15.000 km - 1330,-
30.000 km - 1980,-
45.000 km - 1330,-
Alle priserne er uden rens/smøring af bremser
Personligt synes jeg ikke priserne er hårrejsende. Men intervallet mellem service er til gengæld alt for kort.....
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: ELDRUP kommisionen
10-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76.BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 11:01Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.
Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
Tjo... men hvad er din dieselhakker værd om 5-10 år?
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: ELDRUP kommisionen
11,76 er da også næsten det perfekte gennemsnitKMDTHY skrev: ↑10. sep 2020, 14:4510-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76.BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 11:01Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.
Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
Tjo... men hvad er din dieselhakker værd om 5-10 år?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: ELDRUP kommisionen
Gad vide, hvor de hælder den servicerens hen, der er på fakturaen?Thor-thor skrev: ↑10. sep 2020, 11:00De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....
Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1736
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: ELDRUP kommisionen
Formentlig bliver den kun "hældt på" fakturaenGaSelle skrev: ↑10. sep 2020, 15:58Gad vide, hvor de hælder den servicerens hen, der er på fakturaen?Thor-thor skrev: ↑10. sep 2020, 11:00
Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: ELDRUP kommisionen
Det er stadig dyrere end de seneste VW/Skoda benzin/diesel vi har haft, det har ligget på omkring 2.500-3.000 kr for 2 år/30.000 km, dem jeg har kørt mest i har koster mindst (diesel)Thor-thor skrev:Men det er jo så også inkl. det skift af kølevæske som du mente kostede 10.000,-BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 11:0460.000 km service koster så alligevel 4.600 kr - og det er ikke hverken en BMW eller en Audi.Thor-thor skrev: De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....
Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
Priserne jeg husker var ikke på Ioniq som jeg forstod er anderledes end Kona og e-Niro
Samtidig er det inkl. skift af bremsevæske!
Selve serviceeftersynet koster omkring 2100,- inkl moms (inkl. dyrt pollenfilter) Så vel ikke ikke specielt billigt, men heller ikke dyrt.
Øvrige priser jeg fik for service på Ioniq EL er:
15.000 km - 1330,-
30.000 km - 1980,-
45.000 km - 1330,-
Alle priserne er uden rens/smøring af bremser
Personligt synes jeg ikke priserne er hårrejsende. Men intervallet mellem service er til gengæld alt for kort.....
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 30 times
Re: ELDRUP kommisionen
I august 2012 var den oppe og runde 12,3 kr/l.KMDTHY skrev: ↑10. sep 2020, 14:4510-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76.BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 11:01Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.
Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
Tjo... men hvad er din dieselhakker værd om 5-10 år?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
ELDRUP kommisionen
Jeg har netop også registreret samtlige tankninger i samme periode og jeg har nogle få gange været over de 12 kr, men ok, så siger vi 10-12 kr i stedet for 10-13 krKMDTHY skrev:10-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76.BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 11:01Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.
Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
Tjo... men hvad er din dieselhakker værd om 5-10 år?
Anyway, prisen har været højere oppe, men er kommet ned i et mere fornuftigt niveau igen.
Min dieselbil er formentlig ikke meget værd om 5-10 år, men det er ikke pga. elbiler, det er pga. bilen så vil være 5-10 år ældre og have kørt mange kilometer - hvis jeg har den til den tid.
Det det handler om er ikke min dieselbil, men om elbilen er dyrere eller billigere at købe og køre i - lige nu vil det kunne hænge sammen hvis afgifterne holdes i to og fx en ENYAQ eller ID.4 bliver fornuftigt prissat.
Ændres afgiften så elbiler bliver dyrere igen skal dieselbilen blive meget dyrere at køre i før elbilen bliver attraktiv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: ELDRUP kommisionen
Ok, service koster ca. 2/3 af ICE prisen.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1736
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: ELDRUP kommisionen
Kommer vel også an på hvor man tanker.KMDTHY skrev: ↑10. sep 2020, 14:4510-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76.BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 11:01Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.
Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
Jeg er desværre et af de rodehoveder som ikke har en tanklog for de seneste 15 år Men jeg er ret sikker på at de gange jeg har betalt over 11 kr/l kan tælles på en hånd. Men jeg tanker så også altid på "billig" stationerne, på de dage, hvor det er billigst etc. (der er dog ikke meget forskel længere)
Men hvis man insisterer på at tanke "Super" diesel ved motorvejsstationerne kan man sagtens få lov til at betale +1 kr eller mere i forhold til, hvad man kan finde det til andre steder
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: ELDRUP kommisionen
Spol frem til 16:00
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-mar ... ing_209068
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-mar ... ing_209068
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: ELDRUP kommisionen
Tak for detKMDTHY skrev:Spol frem til 16:00
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-mar ... ing_209068
Jeg er ikke imponeret, men det er jo politik, jeg tænker bare på hvor meget administration der er i det, og så prisen er næsten den samme som helt at fjerne registreringsafgiften (efter vi kun køber elbiler - engang)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: ELDRUP kommisionen
Min regnemaskine sagde ca 20 % billigere. Det giver ingen mening. Det burde jo kun koste 20 % af en ICE.superbeszzz skrev:Ok, service koster ca. 2/3 af ICE prisen.
Men de skal jo tjene pengene ind på et eller andet når det ikke kan blive på olie og tændrør og lign. Men mon ikke det kommer når der bliver lidt mere konkurrence på området.
Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: ELDRUP kommisionen
Jeg kan ikke afvise, at din regnemaskine er bedre kalibreret end min.JKBP skrev: ↑11. sep 2020, 07:32Min regnemaskine sagde ca 20 % billigere. Det giver ingen mening. Det burde jo kun koste 20 % af en ICE.superbeszzz skrev:Ok, service koster ca. 2/3 af ICE prisen.
Men de skal jo tjene pengene ind på et eller andet når det ikke kan blive på olie og tændrør og lign. Men mon ikke det kommer når der bliver lidt mere konkurrence på området.
Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: ELDRUP kommisionen
Tesla havde oprindeligt serviceintervaller på Model S, men har siden fjernet det. Der er intet serviceinterval på min Model 3, men de anbefaler rengøring og smøring af bremserne årligt, check af bremsevæske hver andet år og udskiftning af A/C filter hver andet år.
A/C filteret sælger de på deres hjemmeside så man skal kan gøre det...
Det er meget langt fra den sædvanlige VAG-service-mafia
Jeg ser to mulige årsager til at VAG fastholder service-intervaller for elbiler: de er usikre på teknologien og vil gerne se bilen regelmæssigt (ligesom Tesla gjorde for Model S i starten) eller de vil fortsat tjene mange penge på service.
A/C filteret sælger de på deres hjemmeside så man skal kan gøre det...
Det er meget langt fra den sædvanlige VAG-service-mafia
Jeg ser to mulige årsager til at VAG fastholder service-intervaller for elbiler: de er usikre på teknologien og vil gerne se bilen regelmæssigt (ligesom Tesla gjorde for Model S i starten) eller de vil fortsat tjene mange penge på service.
Elbilsejer
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: ELDRUP kommisionen
Det giver jo også meget bedre mening. Det er fair nok at opretholde en service ordning hvis man ønsker garanti på bilen. Men ikke i nærheden af de priser der bliver taget hos nogle mærker.yBFoxb8N6P skrev:Tesla havde oprindeligt serviceintervaller på Model S, men har siden fjernet det. Der er intet serviceinterval på min Model 3, men de anbefaler rengøring og smøring af bremserne årligt, check af bremsevæske hver andet år og udskiftning af A/C filter hver andet år.
A/C filteret sælger de på deres hjemmeside så man skal kan gøre det...
Det er meget langt fra den sædvanlige VAG-service-mafia
Jeg ser to mulige årsager til at VAG fastholder service-intervaller for elbiler: de er usikre på teknologien og vil gerne se bilen regelmæssigt (ligesom Tesla gjorde for Model S i starten) eller de vil fortsat tjene mange penge på service.
Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: ELDRUP kommisionen
Syntes især det han nævner ved 24:40, at beholde den nuværende afgift de næste 4 år. Det kunne da give noget ro på markedet. Så det håber jeg sgu de går med. Det med tilskuddet på de 2500/5000 ser jeg dog som unødvendigt.
- These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
- BrianDS • The Micktrix / Dk
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: ELDRUP kommisionen
I FDM's artikel står der man får udskiftningen til en gunstig pris eller gratis de 3 første gange pga. marketingsmaterialet har været fejl visende.Thor-thor skrev: ↑10. sep 2020, 12:25Men det er jo så også inkl. det skift af kølevæske som du mente kostede 10.000,-BrianDS skrev: ↑10. sep 2020, 11:0460.000 km service koster så alligevel 4.600 kr - og det er ikke hverken en BMW eller en Audi.Thor-thor skrev:
De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....
Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
Priserne jeg husker var ikke på Ioniq som jeg forstod er anderledes end Kona og e-Niro
Samtidig er det inkl. skift af bremsevæske!
Selve serviceeftersynet koster omkring 2100,- inkl moms (inkl. dyrt pollenfilter) Så vel ikke ikke specielt billigt, men heller ikke dyrt.
Øvrige priser jeg fik for service på Ioniq EL er:
15.000 km - 1330,-
30.000 km - 1980,-
45.000 km - 1330,-
Alle priserne er uden rens/smøring af bremser
Personligt synes jeg ikke priserne er hårrejsende. Men intervallet mellem service er til gengæld alt for kort.....
/Søren.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: ELDRUP kommisionen
Iflg Danmarks statistik er middel levetiden 15,7 år for at være præcis (2017 tal, men har nok ikke flyttet sig ret meget).
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=27492
/Søren.
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 477
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 100 times
Re: ELDRUP kommisionen
Men helt ærligt: vi kører også for længe i vores biler i DK. Rigtig mange af de biler på vejen er skrotteklar, og burde ryge den vej.
Ved godt det er pga prisen og afgift, men derfor bliver bilerne stadig for gamle. Man må også kunne genbruge dem mere, hvis de blev taget fra vejen tidligere og ikke er kørt helt i smadder.
Ved godt det er pga prisen og afgift, men derfor bliver bilerne stadig for gamle. Man må også kunne genbruge dem mere, hvis de blev taget fra vejen tidligere og ikke er kørt helt i smadder.
- These users thanked the author Sgh2008ejs for the post (total 2):
- Morten Hedensted • Passatg 3c
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
- klodsmajor
- Nyt medlem
- Indlæg: 117
- Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 31 times
Re: ELDRUP kommisionen
Hvis nu det kommer igennem at vi skal betale ekstra afgift, det værende 400 eller 5.9000 kr for benzin og diesel biler, kommer det så også til at gælde for plugin hybriderne?
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: ELDRUP kommisionen
Ja. Det er brændstoffet der beskattesklodsmajor skrev: ↑15. sep 2020, 06:28Hvis nu det kommer igennem at vi skal betale ekstra afgift, det værende 400 eller 5.9000 kr for benzin og diesel biler, kommer det så også til at gælde for plugin hybriderne?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.