ELDRUP kommisionen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af i-s » 10. sep 2020, 09:33

En anden faktor, som kan have betydning er levetiden. Pt. ligger en diesel/benzin bil på gennemsnitlig levetid på ca. 15 år.
Måske er det også 15 år for en el bil, men det kunne vel lige så godt være 10 år .... og så vil afskrivningen være 1/3 højere pr. år.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af JKBP » 10. sep 2020, 10:02

Er der nogen der ved hvad de høje service priser dækker over på en elbil ? I min verden burde det jo nærmest kun koste en 1/3 at servicere en elbil sammenlignet med en tilsvarende størrelse ICE bil.

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk

These users thanked the author JKBP for the post:
BrianDS

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 10. sep 2020, 10:37

BrianDS skrev:
10. sep 2020, 07:51
De 30.000 kr var ikke for en Polo, på ingen måde for den kan ikke nå derop på så kort tid.

Jeg kan så forstå din bil var brugt da du købte den, det giver selvfølgelig nogle andre forudsætninger.

Omvendt, så er der ikke den store forskel på om du har 100 HK, 200 HK eller 300 HK, bilerne skal stadig serviceres, og indenfor den givne periode ville jeg ikke forvente andet end olie, gearolie, filtre, bremsevæske, og lignende, måske nærmer vi os bremse skiver og klodser, og så begynder forskellene virkelig at komme.

Selvom du skal bruge 6 liter olie fremfor 4 liter, og selvom nogle dele er lidt dyrere så retfærdiggør det ikke dobbelt pris eller mere.
Jeg tænker den store forskel ligger i timelønnen og hvilket prispunkt virksomhederne kan tillade sig at sætte det til.

Sjovt nok er fx en Audi A3 1.6 TDI også dyrere i service end en Skoda Octavia 1.6 TDI, endda på det samme værksted - kan du forklare den?

Selv med 320 HK synes jeg 54.000 kr er dyrt baseret på 25.000 km/år (6år/150.000km), især hvis det er en elbil

Tilbage til elbilerne, service på fx Tesla er pt uden interval, det kom sjovt nok efter de begyndte at sælge flere biler. Før det ville et 20.000 km service koste omkring 6.000 kr.
Og der er flere eksempler på store regninger.

Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.

At service intervaller bortfalder gør det ikke gratis at køre elbil, pengene bruges bare andre steder.

Jeg mener helt klart ikke at elbiler kan bære afgift i Danmark endnu, der er simpelthen for stor en joker for forbrugeren.

- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid
- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud
- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el
- dyrere forsikring
- dyrere grundpris for bilen (før afgifter)
- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare)
- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab)

Vil vi den grønne omstilling, og tror vi på elbiler, så skal der ikke være afgifter, og ej heller frygt for ekstra regninger, afgifter eller kommende tilskud, der skal være ro på, danskerne skal vide hvad de går ind til, og markedet skal nok regulere når det er muligt.
Nej, men det er fordi du mangler indsigt. Der er andre ting end motor, der skal servicere. Eksempelvis Panoramataget alene koster en mindre formue at få serviceret. Det skal serviceres, hver gang. Jeg kan ikke huske, hvorvidt det har et stort og et lille service. Jeg mener, at det i gennemsnit koster omkring 1.500 pr. gang pr. service.

- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid - Værditab ukendt, enig. Det er det også for en brændstofbil. Min audi havde et kendt værditab på ca. 1.000.000 på 5 år/145.000 km. Det er der ikke mange el-biler, der kommer til at tabe, i hvert fald ikke med de nuværende afgiftsregler i år

- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud - Enig, det kan en servicekontrakt håndtere for dig

- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el - enig, det er det også ved fossilt brændstof. Dog med den reservation, a tfossilt brændstof formentlig kun går opad i pris.

- dyrere forsikring - uenig, jeg kan finde sammenlignelig pris. Dog kun ved TRYG og deres underlagte selskaber herunder FDM

- dyrere grundpris for bilen (før afgifter) - enig. Der skal incitamentstilskud til. Det er der nu.

- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare) enig, det syntes jeg kan blive en udfordring, men jeg lader i garagen dagligt og vil ikke engang på månedlig basis have behov for opladning ude i byen, hvis jeg regner med 300 km rækkevidde

- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab) enig, det samme gør sig gældende for ICE biler

Det er fair nok, at man ikke syntes, at løsningen ikke passer eller dækker egne behov. For mig vil det være en strålende løsning. Jeg vil have reduceret mine driftsomkostninger helt absurd meget uden at føle, at jeg går voldsomt ned i kvalitet ved at købe en E-tron.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 10. sep 2020, 11:00

BrianDS skrev:
10. sep 2020, 07:51
.......
Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.
.........
De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....

Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2020-09-10 kl. 11.02.25.png
Skærmbillede 2020-09-10 kl. 11.02.25.png (313.72 KiB) Vist 1244 gange

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 11:01

superbeszzz skrev:
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 07:51
De 30.000 kr var ikke for en Polo, på ingen måde for den kan ikke nå derop på så kort tid.

Jeg kan så forstå din bil var brugt da du købte den, det giver selvfølgelig nogle andre forudsætninger.

Omvendt, så er der ikke den store forskel på om du har 100 HK, 200 HK eller 300 HK, bilerne skal stadig serviceres, og indenfor den givne periode ville jeg ikke forvente andet end olie, gearolie, filtre, bremsevæske, og lignende, måske nærmer vi os bremse skiver og klodser, og så begynder forskellene virkelig at komme.

Selvom du skal bruge 6 liter olie fremfor 4 liter, og selvom nogle dele er lidt dyrere så retfærdiggør det ikke dobbelt pris eller mere.
Jeg tænker den store forskel ligger i timelønnen og hvilket prispunkt virksomhederne kan tillade sig at sætte det til.

Sjovt nok er fx en Audi A3 1.6 TDI også dyrere i service end en Skoda Octavia 1.6 TDI, endda på det samme værksted - kan du forklare den?

Selv med 320 HK synes jeg 54.000 kr er dyrt baseret på 25.000 km/år (6år/150.000km), især hvis det er en elbil

Tilbage til elbilerne, service på fx Tesla er pt uden interval, det kom sjovt nok efter de begyndte at sælge flere biler. Før det ville et 20.000 km service koste omkring 6.000 kr.
Og der er flere eksempler på store regninger.

Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.

At service intervaller bortfalder gør det ikke gratis at køre elbil, pengene bruges bare andre steder.

Jeg mener helt klart ikke at elbiler kan bære afgift i Danmark endnu, der er simpelthen for stor en joker for forbrugeren.

- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid
- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud
- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el
- dyrere forsikring
- dyrere grundpris for bilen (før afgifter)
- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare)
- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab)

Vil vi den grønne omstilling, og tror vi på elbiler, så skal der ikke være afgifter, og ej heller frygt for ekstra regninger, afgifter eller kommende tilskud, der skal være ro på, danskerne skal vide hvad de går ind til, og markedet skal nok regulere når det er muligt.
Nej, men det er fordi du mangler indsigt. Der er andre ting end motor, der skal servicere. Eksempelvis Panoramataget alene koster en mindre formue at få serviceret. Det skal serviceres, hver gang. Jeg kan ikke huske, hvorvidt det har et stort og et lille service. Jeg mener, at det i gennemsnit koster omkring 1.500 pr. gang pr. service.

- ukendt værditab pga manglende erfaring og chance for teknologispring indenfor nærmeste fremtid - Værditab ukendt, enig. Det er det også for en brændstofbil. Min audi havde et kendt værditab på ca. 1.000.000 på 5 år/145.000 km. Det er der ikke mange el-biler, der kommer til at tabe, i hvert fald ikke med de nuværende afgiftsregler i år

- ukendte service omkostninger pga. manglende erfaring og forsøg på at få det til at se billigt ud - Enig, det kan en servicekontrakt håndtere for dig

- ukendte forbrugsomkostninger pga. usikkerhed omkring afgifter på el - enig, det er det også ved fossilt brændstof. Dog med den reservation, a tfossilt brændstof formentlig kun går opad i pris.

- dyrere forsikring - uenig, jeg kan finde sammenlignelig pris. Dog kun ved TRYG og deres underlagte selskaber herunder FDM

- dyrere grundpris for bilen (før afgifter) - enig. Der skal incitamentstilskud til. Det er der nu.

- endnu ikke etableret fuld infrastruktur (selvom det skal Clever, E.ON og andre nok klare) enig, det syntes jeg kan blive en udfordring, men jeg lader i garagen dagligt og vil ikke engang på månedlig basis have behov for opladning ude i byen, hvis jeg regner med 300 km rækkevidde

- svingende politik og jantelov (afgifter både på indkøb, forbrug og ejerskab) enig, det samme gør sig gældende for ICE biler

Det er fair nok, at man ikke syntes, at løsningen ikke passer eller dækker egne behov. For mig vil det være en strålende løsning. Jeg vil have reduceret mine driftsomkostninger helt absurd meget uden at føle, at jeg går voldsomt ned i kvalitet ved at købe en E-tron.
Nu har jeg slet ikke råd til en 320 HK A6 eller en e-tron, men jeg ved da at selv de biler jeg kan købe også fås med panoramasoltag mv.
Og jeg har da også været på et kombineret Kia/Seat/BMW værksted, der kunne de ligeså godt bede kunden om at tage bukserne ned og vende enden til.

Service- og reparationsabonnementer har hidtil kun været en fordel for én, nemlig den der sælger det. Sådan er det stadig på nye biler, de sælger intet som de kunne forvente at tabe penge på.

Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.

Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 11:04

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 07:51
.......
Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.
.........
De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....

Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
60.000 km service koster så alligevel 4.600 kr - og det er ikke hverken en BMW eller en Audi.

Priserne jeg husker var ikke på Ioniq som jeg forstod er anderledes end Kona og e-Niro
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af JKBP » 10. sep 2020, 11:57

På en Kona skal der kun skiftes bremsevæske og pollenfilter de første 120.000 km. Så der burde være nogle helt andre priser på service. Kan slet ikke se hvorfor det skulle nærme sig ICE service priser. Udover at de selvfølgelig skal tjene penge på et eller andet.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 10. sep 2020, 12:25

BrianDS skrev:
10. sep 2020, 11:04
Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 07:51
.......
Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.
.........
De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....

Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
60.000 km service koster så alligevel 4.600 kr - og det er ikke hverken en BMW eller en Audi.

Priserne jeg husker var ikke på Ioniq som jeg forstod er anderledes end Kona og e-Niro
Men det er jo så også inkl. det skift af kølevæske som du mente kostede 10.000,-
Samtidig er det inkl. skift af bremsevæske!

Selve serviceeftersynet koster omkring 2100,- inkl moms (inkl. dyrt pollenfilter) Så vel ikke ikke specielt billigt, men heller ikke dyrt.

Øvrige priser jeg fik for service på Ioniq EL er:
15.000 km - 1330,-
30.000 km - 1980,-
45.000 km - 1330,-
Alle priserne er uden rens/smøring af bremser

Personligt synes jeg ikke priserne er hårrejsende. Men intervallet mellem service er til gengæld alt for kort.....

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af KMDTHY » 10. sep 2020, 14:45

BrianDS skrev:
10. sep 2020, 11:01
Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.

Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
10-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76. :)

Tjo... men hvad er din dieselhakker værd om 5-10 år?
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 10. sep 2020, 14:46

KMDTHY skrev:
10. sep 2020, 14:45
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 11:01
Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.

Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
10-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76. :)

Tjo... men hvad er din dieselhakker værd om 5-10 år?
11,76 er da også næsten det perfekte gennemsnit :lol:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af GaSelle » 10. sep 2020, 15:58

Thor-thor skrev:
10. sep 2020, 11:00
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 07:51
.......
Kia/Hyundai meldte ud at deres kølevæske skulle skiftes efter 3 år / 60.000 km, til den nette sum af 10.000 kr - men de håber på prisen falder til omkring 3.500 kr.
.........
De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....

Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
Gad vide, hvor de hælder den servicerens hen, der er på fakturaen? :lol:

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 10. sep 2020, 17:58

GaSelle skrev:
10. sep 2020, 15:58
Thor-thor skrev:
10. sep 2020, 11:00

Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
Gad vide, hvor de hælder den servicerens hen, der er på fakturaen? :lol:
Formentlig bliver den kun "hældt på" fakturaen :D

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 18:20

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 11:04
Thor-thor skrev: De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....

Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
60.000 km service koster så alligevel 4.600 kr - og det er ikke hverken en BMW eller en Audi.

Priserne jeg husker var ikke på Ioniq som jeg forstod er anderledes end Kona og e-Niro
Men det er jo så også inkl. det skift af kølevæske som du mente kostede 10.000,-
Samtidig er det inkl. skift af bremsevæske!

Selve serviceeftersynet koster omkring 2100,- inkl moms (inkl. dyrt pollenfilter) Så vel ikke ikke specielt billigt, men heller ikke dyrt.

Øvrige priser jeg fik for service på Ioniq EL er:
15.000 km - 1330,-
30.000 km - 1980,-
45.000 km - 1330,-
Alle priserne er uden rens/smøring af bremser

Personligt synes jeg ikke priserne er hårrejsende. Men intervallet mellem service er til gengæld alt for kort.....
Det er stadig dyrere end de seneste VW/Skoda benzin/diesel vi har haft, det har ligget på omkring 2.500-3.000 kr for 2 år/30.000 km, dem jeg har kørt mest i har koster mindst (diesel)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Jay-Jay
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 127 times
Been thanked: 30 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Jay-Jay » 10. sep 2020, 18:29

KMDTHY skrev:
10. sep 2020, 14:45
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 11:01
Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.

Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
10-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76. :)

Tjo... men hvad er din dieselhakker værd om 5-10 år?
I august 2012 var den oppe og runde 12,3 kr/l.
These users thanked the author Jay-Jay for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 18:29

KMDTHY skrev:
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 11:01
Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.

Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
10-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76. :)

Tjo... men hvad er din dieselhakker værd om 5-10 år?
Jeg har netop også registreret samtlige tankninger i samme periode og jeg har nogle få gange været over de 12 kr, men ok, så siger vi 10-12 kr i stedet for 10-13 kr BilledeBillede
Anyway, prisen har været højere oppe, men er kommet ned i et mere fornuftigt niveau igen.

Min dieselbil er formentlig ikke meget værd om 5-10 år, men det er ikke pga. elbiler, det er pga. bilen så vil være 5-10 år ældre og have kørt mange kilometer - hvis jeg har den til den tid.

Det det handler om er ikke min dieselbil, men om elbilen er dyrere eller billigere at købe og køre i - lige nu vil det kunne hænge sammen hvis afgifterne holdes i to og fx en ENYAQ eller ID.4 bliver fornuftigt prissat.
Ændres afgiften så elbiler bliver dyrere igen skal dieselbilen blive meget dyrere at køre i før elbilen bliver attraktiv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 10. sep 2020, 21:07

JKBP skrev:
10. sep 2020, 10:02
Er der nogen der ved hvad de høje service priser dækker over på en elbil ? I min verden burde det jo nærmest kun koste en 1/3 at servicere en elbil sammenlignet med en tilsvarende størrelse ICE bil.

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Ok, service koster ca. 2/3 af ICE prisen.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 10. sep 2020, 22:22

KMDTHY skrev:
10. sep 2020, 14:45
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 11:01
Jeg kører pt diesel brændstof prisen er faldet fra 10-13 kr til 8-10 kr over de sidste par år, det vil sandsynligvis stige, men skal det virkelig virke med stigninger, så vil man sætte mobiliteten helt i stå.

Hvem ved, det kan være vi får et teknologispring så en e-Tron, Tesla eller Taycan er 0 kr værd om 5-10 år?
10-13 kr.... aaargh skulle vi nu ikke lige. Jeg har registeret alle mine tankninger siden 2006, og den har ikke været over 11,76. :)
Kommer vel også an på hvor man tanker.
Jeg er desværre et af de rodehoveder som ikke har en tanklog for de seneste 15 år ;) Men jeg er ret sikker på at de gange jeg har betalt over 11 kr/l kan tælles på en hånd. Men jeg tanker så også altid på "billig" stationerne, på de dage, hvor det er billigst etc. (der er dog ikke meget forskel længere)
Men hvis man insisterer på at tanke "Super" diesel ved motorvejsstationerne kan man sagtens få lov til at betale +1 kr eller mere i forhold til, hvad man kan finde det til andre steder ;)

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af KMDTHY » 10. sep 2020, 22:41

These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 10. sep 2020, 23:00

Tak for det Billede

Jeg er ikke imponeret, men det er jo politik, jeg tænker bare på hvor meget administration der er i det, og så prisen er næsten den samme som helt at fjerne registreringsafgiften (efter vi kun køber elbiler - engang)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af JKBP » 11. sep 2020, 07:32

superbeszzz skrev:
JKBP skrev:
10. sep 2020, 10:02
Er der nogen der ved hvad de høje service priser dækker over på en elbil ? I min verden burde det jo nærmest kun koste en 1/3 at servicere en elbil sammenlignet med en tilsvarende størrelse ICE bil.

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Ok, service koster ca. 2/3 af ICE prisen.
Min regnemaskine sagde ca 20 % billigere. Det giver ingen mening. Det burde jo kun koste 20 % af en ICE.
Men de skal jo tjene pengene ind på et eller andet når det ikke kan blive på olie og tændrør og lign. Men mon ikke det kommer når der bliver lidt mere konkurrence på området.

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk


superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af superbeszzz » 11. sep 2020, 08:11

JKBP skrev:
11. sep 2020, 07:32
superbeszzz skrev:
JKBP skrev:
10. sep 2020, 10:02
Er der nogen der ved hvad de høje service priser dækker over på en elbil ? I min verden burde det jo nærmest kun koste en 1/3 at servicere en elbil sammenlignet med en tilsvarende størrelse ICE bil.

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Ok, service koster ca. 2/3 af ICE prisen.
Min regnemaskine sagde ca 20 % billigere. Det giver ingen mening. Det burde jo kun koste 20 % af en ICE.
Men de skal jo tjene pengene ind på et eller andet når det ikke kan blive på olie og tændrør og lign. Men mon ikke det kommer når der bliver lidt mere konkurrence på området.

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
Jeg kan ikke afvise, at din regnemaskine er bedre kalibreret end min.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af yBFoxb8N6P » 11. sep 2020, 08:32

Tesla havde oprindeligt serviceintervaller på Model S, men har siden fjernet det. Der er intet serviceinterval på min Model 3, men de anbefaler rengøring og smøring af bremserne årligt, check af bremsevæske hver andet år og udskiftning af A/C filter hver andet år.

A/C filteret sælger de på deres hjemmeside så man skal kan gøre det...

Det er meget langt fra den sædvanlige VAG-service-mafia :)

Jeg ser to mulige årsager til at VAG fastholder service-intervaller for elbiler: de er usikre på teknologien og vil gerne se bilen regelmæssigt (ligesom Tesla gjorde for Model S i starten) eller de vil fortsat tjene mange penge på service.
Elbilsejer

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af JKBP » 11. sep 2020, 10:00

yBFoxb8N6P skrev:Tesla havde oprindeligt serviceintervaller på Model S, men har siden fjernet det. Der er intet serviceinterval på min Model 3, men de anbefaler rengøring og smøring af bremserne årligt, check af bremsevæske hver andet år og udskiftning af A/C filter hver andet år.

A/C filteret sælger de på deres hjemmeside så man skal kan gøre det...

Det er meget langt fra den sædvanlige VAG-service-mafia :)

Jeg ser to mulige årsager til at VAG fastholder service-intervaller for elbiler: de er usikre på teknologien og vil gerne se bilen regelmæssigt (ligesom Tesla gjorde for Model S i starten) eller de vil fortsat tjene mange penge på service.
Det giver jo også meget bedre mening. Det er fair nok at opretholde en service ordning hvis man ønsker garanti på bilen. Men ikke i nærheden af de priser der bliver taget hos nogle mærker.

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk


Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af KMDTHY » 11. sep 2020, 11:10

BrianDS skrev:
10. sep 2020, 23:00
Tak for det Billede

Jeg er ikke imponeret, men det er jo politik, jeg tænker bare på hvor meget administration der er i det, og så prisen er næsten den samme som helt at fjerne registreringsafgiften (efter vi kun køber elbiler - engang)
Syntes især det han nævner ved 24:40, at beholde den nuværende afgift de næste 4 år. Det kunne da give noget ro på markedet. Så det håber jeg sgu de går med. Det med tilskuddet på de 2500/5000 ser jeg dog som unødvendigt.
These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
BrianDSThe Micktrix / Dk
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af i-s » 12. sep 2020, 16:37

Thor-thor skrev:
10. sep 2020, 12:25
BrianDS skrev:
10. sep 2020, 11:04
Thor-thor skrev:
De priser er vist FDM priser? Som jeg i øvrigt har kontaktet FDM mhp at få ændret i deres artikel (men de fik det vist kun rettet i en billedtekst)....

Kiggede lidt på Ioniq for et stykke tid siden og fik en (test) faktura på 60 k km service på en Ioniq, hvor skift af kølevæske er knap 2k inkl. moms. Så lidt noget andet.
Som dog ikke ændrer på at Hyundai serviceinterval på 15k km er helt galt, især hvis man kører mange km
60.000 km service koster så alligevel 4.600 kr - og det er ikke hverken en BMW eller en Audi.

Priserne jeg husker var ikke på Ioniq som jeg forstod er anderledes end Kona og e-Niro
Men det er jo så også inkl. det skift af kølevæske som du mente kostede 10.000,-
Samtidig er det inkl. skift af bremsevæske!

Selve serviceeftersynet koster omkring 2100,- inkl moms (inkl. dyrt pollenfilter) Så vel ikke ikke specielt billigt, men heller ikke dyrt.

Øvrige priser jeg fik for service på Ioniq EL er:
15.000 km - 1330,-
30.000 km - 1980,-
45.000 km - 1330,-
Alle priserne er uden rens/smøring af bremser

Personligt synes jeg ikke priserne er hårrejsende. Men intervallet mellem service er til gengæld alt for kort.....
I FDM's artikel står der man får udskiftningen til en gunstig pris eller gratis de 3 første gange pga. marketingsmaterialet har været fejl visende.
/Søren.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af AU-R8 » 12. sep 2020, 17:34

i-s skrev:
10. sep 2020, 09:33
En anden faktor, som kan have betydning er levetiden. Pt. ligger en diesel/benzin bil på gennemsnitlig levetid på ca. 15 år.
Måske er det også 15 år for en el bil, men det kunne vel lige så godt være 10 år .... og så vil afskrivningen være 1/3 højere pr. år.
Er levetiden ikke kun 12 år !

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af i-s » 13. sep 2020, 13:57

AU-R8 skrev:
12. sep 2020, 17:34
i-s skrev:
10. sep 2020, 09:33
En anden faktor, som kan have betydning er levetiden. Pt. ligger en diesel/benzin bil på gennemsnitlig levetid på ca. 15 år.
Måske er det også 15 år for en el bil, men det kunne vel lige så godt være 10 år .... og så vil afskrivningen være 1/3 højere pr. år.
Er levetiden ikke kun 12 år !
Iflg Danmarks statistik er middel levetiden 15,7 år for at være præcis (2017 tal, men har nok ikke flyttet sig ret meget).
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=27492
2020-09-13 14_56_34-NYT_ Yngste bilpark siden 2003 - Danmarks Statistik.png
2020-09-13 14_56_34-NYT_ Yngste bilpark siden 2003 - Danmarks Statistik.png (22.39 KiB) Vist 543 gange
/Søren.

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Sgh2008ejs » 13. sep 2020, 17:04

Men helt ærligt: vi kører også for længe i vores biler i DK. Rigtig mange af de biler på vejen er skrotteklar, og burde ryge den vej.
Ved godt det er pga prisen og afgift, men derfor bliver bilerne stadig for gamle. Man må også kunne genbruge dem mere, hvis de blev taget fra vejen tidligere og ikke er kørt helt i smadder.
These users thanked the author Sgh2008ejs for the post (total 2):
Morten HedenstedPassatg 3c
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af klodsmajor » 15. sep 2020, 06:28

Hvis nu det kommer igennem at vi skal betale ekstra afgift, det værende 400 eller 5.9000 kr for benzin og diesel biler, kommer det så også til at gælde for plugin hybriderne?

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 15. sep 2020, 06:34

klodsmajor skrev:
15. sep 2020, 06:28
Hvis nu det kommer igennem at vi skal betale ekstra afgift, det værende 400 eller 5.9000 kr for benzin og diesel biler, kommer det så også til at gælde for plugin hybriderne?
Ja. Det er brændstoffet der beskattes
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"