ELDRUP kommisionen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 15. sep 2020, 06:48

DanielB12 skrev:
klodsmajor skrev:
15. sep 2020, 06:28
Hvis nu det kommer igennem at vi skal betale ekstra afgift, det værende 400 eller 5.9000 kr for benzin og diesel biler, kommer det så også til at gælde for plugin hybriderne?
Ja. Det er brændstoffet der beskattes
Mon ikke det kommer for elbilerne også - dog med tilskud i starten?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 15. sep 2020, 07:05

Dansk energi har meldt ud, at i 2030 mangler der 12.000.000.000 kr i statsindtægter pga den grønne omstilling. Så jo.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af GaSelle » 15. sep 2020, 07:25

Vildt nok, med tanke på, at el også er ‘typisk dansk’ belagt med afgifter...
These users thanked the author GaSelle for the post:
Morten Hedensted

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 15. sep 2020, 10:57

DanielB12 skrev:Dansk energi har meldt ud, at i 2030 mangler der 12.000.000.000 kr i statsindtægter pga den grønne omstilling. Så jo.
Og det er så ikke særligt mange penge ud af 1.150.000.000.000
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
Dakotajansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af yBFoxb8N6P » 15. sep 2020, 11:30

GaSelle skrev:
15. sep 2020, 07:25
Vildt nok, med tanke på, at el også er ‘typisk dansk’ belagt med afgifter...
El brugt til opladning af biler er stort set uden afgift (ved brug af Clever og eon).
Elbilsejer

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 15. sep 2020, 11:34

BrianDS skrev:
15. sep 2020, 10:57
DanielB12 skrev:Dansk energi har meldt ud, at i 2030 mangler der 12.000.000.000 kr i statsindtægter pga den grønne omstilling. Så jo.
Og det er så ikke særligt mange penge ud af 1.150.000.000.000
Du ved da vel godt, at forskellen på 1.150.000.000.000 og 1.138.000.000.000 er at babyer ligger og dør i gaderne?! :roll:

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af KHADK » 15. sep 2020, 11:38

Folketinget: UUUUUUHHHH.. Vi kommer til at mangle 12 mia, i kassen pga det her el-bils halløj, men på den anden side vil vi gerne være grønne. Vi smider ekstra afgifter på bilejerne, så går det lige op og så meget betaler de jo heller ikke i forvejen. FED IDE!!

Danskerne: Hvad med de 12 mia I smed ud i udbytteskat?? Betaler I selv dem??

Folketinget:....................................
These users thanked the author KHADK for the post (total 6):
ZtrejferBrianDSMorten HedenstedjansomMKayESN
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 15. sep 2020, 11:46

Det er ikke kun elbiler - de står kun for 6-7 milliarder.. De 12 er alle de grønne tiltag man arbejder med, f.eks. også at man skifter energitunge ting ud til spareting, f.eks. gadebelysning etc.. Det koster jo penge i form af tabte afgifter
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af i-s » 15. sep 2020, 16:16

yBFoxb8N6P skrev:
15. sep 2020, 11:30
GaSelle skrev:
15. sep 2020, 07:25
Vildt nok, med tanke på, at el også er ‘typisk dansk’ belagt med afgifter...
El brugt til opladning af biler er stort set uden afgift (ved brug af Clever og eon).
Ja - lige nu. De har forlænget aftalen lidt af gangen. Men det er helt sikkert det ophører inden for de næste par år.
Så stiger prisen til ca. x2
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af i-s » 15. sep 2020, 16:21

KHADK skrev:
15. sep 2020, 11:38
Folketinget: UUUUUUHHHH.. Vi kommer til at mangle 12 mia, i kassen pga det her el-bils halløj, men på den anden side vil vi gerne være grønne. Vi smider ekstra afgifter på bilejerne, så går det lige op og så meget betaler de jo heller ikke i forvejen. FED IDE!!

Danskerne: Hvad med de 12 mia I smed ud i udbytteskat?? Betaler I selv dem??

Folketinget:....................................
Det sørgelige er, at det ingen effekt har.
Pengene kunne bruges bedre.

Fra JP:
119169505_636727976980436_8365520762949746843_n.jpg
119169505_636727976980436_8365520762949746843_n.jpg (106.22 KiB) Vist 1316 gange
These users thanked the author i-s for the post (total 5):
Morten HedenstedjansomKorreborgKHADKJay-Jay
/Søren.

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af yBFoxb8N6P » 15. sep 2020, 17:46

i-s skrev:
15. sep 2020, 16:16
yBFoxb8N6P skrev:
15. sep 2020, 11:30
GaSelle skrev:
15. sep 2020, 07:25
Vildt nok, med tanke på, at el også er ‘typisk dansk’ belagt med afgifter...
El brugt til opladning af biler er stort set uden afgift (ved brug af Clever og eon).
Ja - lige nu. De har forlænget aftalen lidt af gangen. Men det er helt sikkert det ophører inden for de næste par år.
Så stiger prisen til ca. x2
Mja, nu er det blevet forlænget mange gange i sidste øjeblik. Men det er klart det betyder mistet afgifts-provenu når el benyttes som drivmiddel i stedet for olie.

Det har ingen betydning for mig da jeg ikke benytter refusions-ordningen.
Elbilsejer

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af styker » 15. sep 2020, 20:41

These users thanked the author styker for the post (total 2):
Jay-Jayi-s

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af The Micktrix / Dk » 15. sep 2020, 20:54

Det har han helt sikkert. Alt det vi ikke gider ha, det ryger syd/øst på.

Det sjovt der ikke er nogen af dem på borgen som tager det emne op :? Nåå ja, det der jo ikke stemmer i.

Men det jo os lige meget. Bare vi grønne i lille bitte Dk. Så resten ligegyldig.
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post:
Jay-Jay
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Jay-Jay
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 127 times
Been thanked: 30 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Jay-Jay » 16. sep 2020, 02:32

The Micktrix / Dk skrev:
15. sep 2020, 20:54
Nåå ja, det der jo ikke stemmer i.
Eller kroner i form af afgifter på afgifter på.....osv :roll:

Derudover har MC så uendeligt ret i den artikel ;)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af i-s » 16. sep 2020, 18:57

Umiddelbart så tænker jeg elbiler er fremtiden, men samtidig tænker jeg også at vi ikke skal panikke - og slet ikke når det ikke flytter en prut.
At Danmark skulle gå foran, synes jeg er en smuk tanke - hvis vi, som i vindmøllebrancen, havde viden, teknologi og arbejdspladser i det. Men fakta er, at det har vi ikke ikke og dermed er vi ikke i front - vi har blot dyrt købt os ind i en grøn fortælling.
Omdrejningspunktet for batteriteknologien (som er vigtigste nøglekomponent i en elbil) er i nord Amerika og Canada. Der høster man anerkendelse, har viden og teknologi + mange arbejdspladser. Der kunne man med velvære være stolt af at gå først. Men ikke engang der har man så ambitiøse planer med grøn el-bils omstilling som i DK.
These users thanked the author i-s for the post (total 7):
TargetTommyBrianDSHansHKevinffKMDTHYMorten Hedensted
/Søren.

Tbigum
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 24. jul 2008, 19:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Tbigum » 16. sep 2020, 19:52

Det næste spørgsmål er så om de danske bilimportører overhovedet kan få allokeret de mange elbiler til Danmark?. Vi står vel allerede nu bagerst i køen, da f.eks. Norge får de fleste.
These users thanked the author Tbigum for the post:
BrianDS
VW Up! High-Up 75hk. 5dr. Hvid, DK-pakke, Sports-pakke, Leatherette-pakke
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 16. sep 2020, 20:21

Tbigum skrev:Det næste spørgsmål er så om de danske bilimportører overhovedet kan få allokeret de mange elbiler til Danmark?. Vi står vel allerede nu bagerst i køen, da f.eks. Norge får de fleste.
Og med afgifter bliver det kun værre
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 16. sep 2020, 21:00

i-s skrev:
16. sep 2020, 18:57
Umiddelbart så tænker jeg elbiler er fremtiden, men samtidig tænker jeg også at vi ikke skal panikke - og slet ikke når det ikke flytter en prut.
At Danmark skulle gå foran, synes jeg er en smuk tanke - hvis vi, som i vindmøllebrancen, havde viden, teknologi og arbejdspladser i det. Men fakta er, at det har vi ikke ikke og dermed er vi ikke i front - vi har blot dyrt købt os ind i en grøn fortælling.
Omdrejningspunktet for batteriteknologien (som er vigtigste nøglekomponent i en elbil) er i nord Amerika og Canada. Der høster man anerkendelse, har viden og teknologi + mange arbejdspladser. Der kunne man med velvære være stolt af at gå først. Men ikke engang der har man så ambitiøse planer med grøn el-bils omstilling som i DK.
Jeg tænker også at elbiler kommer til at overtage pladsen efter benzin- og dieselbiler. Men om strømmen skal komme fra et stort batteri i den enkelte bil er jeg noget mere i tvivl om. Strømmen kan meget vel ende med at komme fra brint brændselscelle eller noget helt tredje.
Så nok er USA langt fremme med batteriteknologien, men der er andre alternativer hvor vi i Europa er længere fremme. F.eks. brint. Her har vi stadig mulighed for at gå forrest, eller i hvert fald være med i front. :-)
These users thanked the author Target for the post:
Morten Hedensted
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 24. sep 2020, 22:07

Så kom regeringens udspil - alt skal være dyrere, ikke så ambitiøst som Eldrup forslagene, men stadig dyrere for alle.


https://www.berlingske.dk/business/faa- ... -paa-biler

Jeg forstår så ikke i bilagene at en Qasqai er en mellem bil og en Rav4 en stor, og også en TM3 er en stor sammen med e-tron? Og så er en Model S Premium? Og de skal alle være meget dyrere.

Der findes umiddelbart ikke nogen “rigtige” familiebiler på el der ikke skal straffes Billede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
DanielB12jansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 24. sep 2020, 22:08

Det er så enormt uambitiøst det der... makværk. Rent og skær makværk.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
BrianDSjansomKevinff
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 24. sep 2020, 22:18

DanielB12 skrev:Det er så enormt uambitiøst det der... makværk. Rent og skær makværk.
Rent og skært misundelsesafgift og intet med grøn omstilling at gøre
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Realtor » 24. sep 2020, 22:29

ja det giver meget lidt mening.
2020 Audi E-tron 55

Tbigum
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 24. jul 2008, 19:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Tbigum » 25. sep 2020, 05:30

Med det udspil, så kan vi vist godt vænne os til, at vi fremover kun skal køre i små radiobiler.
Tør ikke tænke på hvad den kommende Skoda Enyaq og VW Id4 kommer til at koste, det må jo også være “store” biler.
Hvis man tager udgangspunkt i en Id4 1.st. Max edition til 490.000kr. med metallak, så er man over gennemsnitprisen på en stor elbil, og så må den vel stige med 93.500kr.
0F1B14CF-687E-4917-89AD-AB0D124D1FBF.png
0F1B14CF-687E-4917-89AD-AB0D124D1FBF.png (220.35 KiB) Vist 748 gange
Senest rettet af Tbigum 25. sep 2020, 05:41, rettet i alt 3 gange.
These users thanked the author Tbigum for the post (total 3):
BrianDSTargetDanielB12
VW Up! High-Up 75hk. 5dr. Hvid, DK-pakke, Sports-pakke, Leatherette-pakke
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af nielshm » 25. sep 2020, 05:35

Jeg kan ikke lide at der nævnes større iblanding af biobrændsel i benzin og diesel. Jeg ved ikke hvor stor andel biodiesel der kan køres med. Men E10 for benzin er da absolut maksimum, og de skal ikke begynde at lave E15 eller E20, bilerne er ikke bygget til det.
Og så batter det lige præcis ikke en skid.
These users thanked the author nielshm for the post (total 2):
BrianDSTarget

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 25. sep 2020, 05:36

Tbigum skrev:Med det udspil, så kan vi vist godt vænne os til, at vi fremover kun skal køre i små radiobiler.
Tør ikke tænke på hvad den kommende Skoda Enyaq og VW Id4 kommer til at koste, det må jo også være “store” biler.
Jeg tænker prisen er afgørende for afgiften hvis vi skal følge sædvanlig rød jantelovspolitik.

Det er bare ikke realistisk med små elbiler udenfor de større byer i Danmark, afstandene er større og behovet for at transportere hele familien er også større.
Jeg kan godt forstå at man ikke kan se problemet hvis man bor og færdes udelukkende i og omkring hovedstaden, men der er bare ikke plads til alle.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
TargetMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 25. sep 2020, 05:37

Tbigum skrev:
25. sep 2020, 05:30
Med det udspil, så kan vi vist godt vænne os til, at vi fremover kun skal køre i små radiobiler.
Tør ikke tænke på hvad den kommende Skoda Enyaq og VW Id4 kommer til at koste, det må jo også være “store” biler.
Det bliver spændende at se hvad det samlede kompromis ender på. Regeringen spiller bevidst konservativt ud her, og stort set alle partierne i tinget vil trække i en grønnere retning, dog på lidt forskellige måder. Umiddelbart virker det som om de røde partier vil mere omfordeling, og de blå er mere villige til at lade statens afgiftsindtægter på transportområdet falde.
Det er, trods alt, kun et udspil indtil videre. :-) Det bliver nok aldrig en rigtig god løsning, men der er da håb for, at det ikke bliver totalt elendigt.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 25. sep 2020, 05:40

nielshm skrev:
25. sep 2020, 05:35
Jeg kan ikke lide at der nævnes større iblanding af biobrændsel i benzin og diesel. Jeg ved ikke hvor stor andel biodiesel der kan køres med. Men E10 for benzin er da absolut maksimum, og de skal ikke begynde at lave E15 eller E20, bilerne er ikke bygget til det.
Og så batter det lige præcis ikke en skid.
Jeg tanker også kun E5 benzin (Oktan 100). Men er der ikke lande hvor man allerede har E15?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af nielshm » 25. sep 2020, 05:48

Target skrev:
25. sep 2020, 05:40
nielshm skrev:
25. sep 2020, 05:35
Jeg kan ikke lide at der nævnes større iblanding af biobrændsel i benzin og diesel. Jeg ved ikke hvor stor andel biodiesel der kan køres med. Men E10 for benzin er da absolut maksimum, og de skal ikke begynde at lave E15 eller E20, bilerne er ikke bygget til det.
Og så batter det lige præcis ikke en skid.
Jeg tanker også kun E5 benzin (Oktan 100). Men er der ikke lande hvor man allerede har E15?
USA har åbenbart E15 og E10. Brasilien har E25. Næste skridt er E85, men det er Flex fuel køretøjer.
Og så er prisstigningen på 1 kr. for at gå fra E10 til E5 i 95 oktan fuldstændig pervers.
Så er det bedre med Shells 130 øre, og så få 100 oktan med oveni.
Senest rettet af nielshm 25. sep 2020, 05:51, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author nielshm for the post (total 2):
TargetBrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 25. sep 2020, 05:50

Target skrev:
Tbigum skrev:
25. sep 2020, 05:30
Med det udspil, så kan vi vist godt vænne os til, at vi fremover kun skal køre i små radiobiler.
Tør ikke tænke på hvad den kommende Skoda Enyaq og VW Id4 kommer til at koste, det må jo også være “store” biler.
Det bliver spændende at se hvad det samlede kompromis ender på. Regeringen spiller bevidst konservativt ud her, og stort set alle partierne i tinget vil trække i en grønnere retning, dog på lidt forskellige måder. Umiddelbart virker det som om de røde partier vil mere omfordeling, og de blå er mere villige til at lade statens afgiftsindtægter på transportområdet falde.
Det er, trods alt, kun et udspil indtil videre. :-) Det bliver nok aldrig en rigtig god løsning, men der er da håb for, at det ikke bliver totalt elendigt.
Du er mere optimistisk end jeg er Billede
Når jeg ser på støttepartierne som danner parlamentarisk grundlag, så er mulighederne for at de får dette igennem meget mere i retning af endnu flere afgifter, så de har nok valgt en moderat model i udspillet, men skal venstrefløjen have lidt mere, så øger man afgifterne på ICE biler endnu mere, og øger afgifterne på brændstof og eventuelt grøn ejerafgift.
Når de så er enige om det, så laver de et midlertidigt tilskud til billige “grønne” biler, med henblik på at få danskerne til at købe små elbiler med små batterier. Og så en ekstra jantelovsafgift på de elbiler der rent faktisk kunne opfylde behovet for en familie altså dem med priser på 400.000 kr og opefter, som kan tilnærmelsesvist det samme som en benzinbil til 250-300.000 kr og opefter, men som nu får muligheden for flere afgifter (hvorfor ikke 200% fremfor 150%?)

Sorry, jeg håber ikke de læser med og får alt for mange gode ideer - men jeg har absolut ingen tiltro til at regeringen og deres støttepartier ønsker et bredt forlig, og ej heller at de kan strikke noget sammen der ikke bliver dyrere for de fleste danskere med behov for biler
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
TargetMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 25. sep 2020, 05:58

BrianDS skrev:
25. sep 2020, 05:50
Target skrev:
Tbigum skrev:
25. sep 2020, 05:30
Med det udspil, så kan vi vist godt vænne os til, at vi fremover kun skal køre i små radiobiler.
Tør ikke tænke på hvad den kommende Skoda Enyaq og VW Id4 kommer til at koste, det må jo også være “store” biler.
Det bliver spændende at se hvad det samlede kompromis ender på. Regeringen spiller bevidst konservativt ud her, og stort set alle partierne i tinget vil trække i en grønnere retning, dog på lidt forskellige måder. Umiddelbart virker det som om de røde partier vil mere omfordeling, og de blå er mere villige til at lade statens afgiftsindtægter på transportområdet falde.
Det er, trods alt, kun et udspil indtil videre. :-) Det bliver nok aldrig en rigtig god løsning, men der er da håb for, at det ikke bliver totalt elendigt.
Du er mere optimistisk end jeg er Billede
Når jeg ser på støttepartierne som danner parlamentarisk grundlag, så er mulighederne for at de får dette igennem meget mere i retning af endnu flere afgifter, så de har nok valgt en moderat model i udspillet, men skal venstrefløjen have lidt mere, så øger man afgifterne på ICE biler endnu mere, og øger afgifterne på brændstof og eventuelt grøn ejerafgift.
Når de så er enige om det, så laver de et midlertidigt tilskud til billige “grønne” biler, med henblik på at få danskerne til at købe små elbiler med små batterier. Og så en ekstra jantelovsafgift på de elbiler der rent faktisk kunne opfylde behovet for en familie altså dem med priser på 400.000 kr og opefter, som kan tilnærmelsesvist det samme som en benzinbil til 250-300.000 kr og opefter, men som nu får muligheden for flere afgifter (hvorfor ikke 200% fremfor 150%?)

Sorry, jeg håber ikke de læser med og får alt for mange gode ideer - men jeg har absolut ingen tiltro til at regeringen og deres støttepartier ønsker et bredt forlig, og ej heller at de kan strikke noget sammen der ikke bliver dyrere for de fleste danskere med behov for biler
Jeg fik nok formuleret mig mere optimistisk, end jeg i virkeligheden er. :-D
Men jeg håber det trods alt bliver et bredt forlig. De fleste har, forhåbentligt, efterhånden indset, at man er nødt til at få ro omkring afgifter i en årrække, hvis man skal få folk til at turde investere i ny teknologi. Så nytter det ikke noget, at der er usikkerhed om, hvorvidt nye afgifter på el eller andet tosset bliver indført om et år eller to.
Alt fornuft taler for et bredt forlig. Regeringen kan også have interesse i, at få lukket den flanke af mod højrefløjen inden næste valg. Det vil også kræve et bredt forlig.
Men det er jo sjældent fornuften der sejrer inde på borgen, så... :roll:
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"